מבט לאיראן

17 בספטמבר, 2013 מאת: ד''ר רז צימט

נאום הנשיא מעורר מחדש את הויכוח סביב מעורבות משמרות המהפכה בפוליטיקה ובכלכלה

נאום נשיא איראן בכנס מפקדי משמרות המהפכה שנערך ב-16 בספטמבר עורר מחדש את השיח הציבורי סביב מעורבות הארגון בפוליטיקה ובכלכלה. רוחאני העלה על נס את תרומת משמרות המהפכה להגנת המדינה וקרא להם להמשיך במעורבותם בפרויקטים כלכליים ולסייע לממשלה בהתמודדות עם הסנקציות. הוא הדגיש, עם זאת, כי עליהם להימנע ממעורבות פוליטית.

דברי הנשיא עוררו תגובות נרחבות בתקשורת האיראנית וברשתות החברתיות. בעוד שאמצעי תקשורת המזוהים עם הימין השמרני הדגישו את דברי השבח שהנשיא חלק למשמרות המהפכה ואת תמיכתו בהמשך מעורבותם הכלכלית, חלק מאמצעי התקשורת הרפורמיסטיים וכן תומכיו ברשת הפייסבוק הבליטו את קריאתו להרחקת הארגון מן הפוליטיקה. הנאום זכה לתגובות מעורבות מצד גולשים איראנים. חלקם הביעו תמיכה בדברי הנשיא והגדירו אותם כ"נבונים ושקולים" ואילו אחרים ביטאו את אכזבתם ומתחו ביקורת על תמיכתו המוצהרת במעורבות משמרות המהפכה בכלכלה. מתגובות הגולשים ניכר כי קיימת אבחנה בקרב הציבור בין תמיכה במשמרות המהפכה כגוף צבאי המופקד על הגנת המדינה לבין הסתייגות ממעורבות הארגון בפוליטיקה ובכלכלה.

נאום הנשיא מבטא הסתייגות עקרונית ממעורבותם הפוליטית של משמרות המהפכה לצד הכרה בעוצמת הארגון וביכולותיו הייחודיות המאפשרות לו לנהל פרויקטים כלכליים גדולים. דבריו מעידים על כך, שהוא מעדיף בשלב זה "להלך בין הטיפות" ולהימנע מעימות גלוי עם משמרות המהפכה. 


נאום, שנשא נשיא איראן, חסן רוחאני, בכנס הלאומי ה-20 של מפקדי משמרות המהפכה שנערך ב-16 בספטמבר בטהראן, עורר מחדש את השיח הציבורי סביב מעורבות משמרות המהפכה בפוליטיקה ובכלכלה. רוחאני שיבח בדבריו את תרומת משמרות המהפכה להגנת המדינה וקרא להם להמשיך במעורבותם הכלכלית על מנת לסייע לממשלה בהתמודדות עם הסנקציות. הוא הדגיש, עם זאת, כי עליהם להימנע ממעורבות פוליטית.

בפתח דבריו העלה רוחאני על נס את תרומת משמרות המהפכה להגנה על איראן מפני אויביה מאז המהפכה האסלאמית. הוא ציין, כי משמרות המהפכה אינם דומים לכוחות המזוינים הפועלים ביתר מדינות העולם לנוכח "ההון הרוחני והחברתי" שנמצא בידיהם. משאב זה מעורר פחד בקרב אויבי איראן ומקנה להם אהבה ואמון מצד אזרחי המדינה.

רוחאני הדגיש בנאומו את דברי מכונן המהפכה האסלאמית, רוחאללה ח'ומיני, שהצהיר כי על משמרות המהפכה להימנע ממעורבות במאבקי כוח פוליטיים. משמרות המהפכה ניצבים מעל לזרמים הפוליטיים, אמר הנשיא, ועליהם להתרחק ממשחקים פוליטיים. הם צריכים להשתייך לכלל האזרחים, מכיוון שאם חלילה יגיע היום בו תידרש אחדות האומה, הם אלה שיצטרכו להנהיג את האזרחים בהגנת המולדת תחת דגל האסלאם.

לעומת זאת, נשיא איראן ציין לחיוב את מעורבות משמרות המהפכה בכלכלה וקרא להם להמשיך ולנצל את עוצמתם ואת יכולותיהם האנושיות והכלכליות על מנת לסייע לממשלה. הוא אמר, כי אינו מקבל את ה"שמועות" בנוגע למעורבות משמרות המהפכה בכלכלה ודחה את הטענה לפיה הם מתחרים כלכליים של הציבור והמגזר הפרטי. רוחאני הדגיש, כי השתתפות משמרות המהפכה בפרויקטים כלכליים לאומיים גדולים, שאינם יכולים להתבצע על-ידי המגזר הפרטי, היא חיונית וקרא לארגון לסייע לממשלה בהתמודדות עם השפעות הסנקציות ובמאבק נגד הברחת סחורות למדינה (http://www.asriran.com/fa/news/295901/).

תגובות בתקשורת האיראנית לדברי הנשיא

דברי הנשיא סוקרו בהרחבה בתקשורת האיראנית. בעוד שאמצעי התקשורת המזוהים עם הימין השמרני הדגישו את דברי השבח שהנשיא חלק למשמרות המהפכה ואת התייחסותו החיובית למעורבותם בכלכלה, חלק מאמצעי התקשורת המזוהים עם הזרם הרפורמיסטי הבליטו את קריאתו להרחקת משמרות המהפכה מן הפוליטיקה. גם דפי פייסבוק המזוהים עם תומכי רוחאני הדגישו את דבריו כנגד מעורבות משמרות המהפכה במערכת הפוליטית. 

היומון השמרני רסאלת הגיב לנאום הנשיא במאמר מערכת בו נכתב, כי דבריו מדגישים מחדש את התפקיד ללא תחליף, שמשמרות המהפכה ממלאים בחיזוק עוצמתה של איראן. שיתוף הפעולה בין הממשלה למשמרות המהפכה הוא חיוני לצורך התמודדות עם האיומים הכלכליים ועם הסנקציות. בהתייחסות להרחקת פקידים בכירים המזוהים עם משמרות המהפכה ממשרותיהם בכמה משרדי ממשלה נכתב במאמר, כי מינויים שנעשו לאחרונה בכמה משרדים, כגון: משרד הנפט, מעידים על העדר רצון מצד כמה שרים לשתף פעולה עם משמרות המהפכה. רסאלת גרס, כי נאום הנשיא מבטא הכרה בצורך לחזק את שיתוף הפעולה בין הממשלה למשמרות המהפכה, והביע תקווה כי שרי הממשלה יפעלו בהתאם לדברי רוחאני (http://www.resalat-news.com/Fa/?code=153140).

חבר המג'לס, עלי מטהרי (Ali Motahari), שמתח בעבר ביקורת חריפה על מעורבות משמרות המהפכה בפוליטיקה ובכלכלה, הביע, לעומת זאת, אכזבה מדברי הנשיא וטען כי היה ניתן לצפות ממנו להשמיע את דבריו בצורה ברורה יותר. בתגובה לנאום רוחאני, שהתפרסמה באתר פרארו, כתב מטהרי כי דברי הנשיא נועדו לשמש "אזהרה מכובדת" למשמרות המהפכה בעניין מעורבותם בכלכלה. לא סביר, כתב מטהרי, שהנשיא אינו מודע להשפעתה השלילית של מעורבות הארגון בכלכלה  (http://fararu.com/fa/news/162548(.

תגובות ברשתות החברתיות לדברי הנשיא

נאום רוחאני בכנס משמרות המהפכה עורר עניין רב גם מצד גולשים ברשתות החברתיות ובאתרי החדשות. הנאום זכה לתגובות מעורבות בקרב ציבור הגולשים. לצד אזרחים, שהביעו תמיכה בדברי הנשיא והגדירו אותם כ"נבונים ושקולים", אזרחים רבים הביעו אכזבה והסתייגות לנוכח תמיכתו המוצהרת בהמשך מעורבות משמרות המהפכה בכלכלה. כמה מהגולשים, שהביעו תמיכה בנשיא, ציינו כי דבריו מבטאים גישה הגיונית. אחד הגולשים הגדיר את רוחאני כ"אסטרטג גדול" שמבין כי המצב הכלכלי באיראן חמור מאוד וכי הוצאת משמרות המהפכה מהכלכלה בבת אחת עלולה להרוס את הכלכלה עוד יותר. עוד העריך האזרח, כי הנשיא אינו מעוניין להחליש את משמרות המהפכה ערב פתיחת המשא ומתן הגרעיני עם המערב. 

דברי רוחאני עוררו בכמה מקרים ויכוחים בין גולשים ברשת. סעיד שריעתי (Sa'id Shariati), פעיל פוליטי רפורמיסטי, למשל, עורר ויכוח נוקב בדף הפייסבוק שלו לאחר שפרסם תגובה אוהדת לדברי הנשיא. שריעתי הגדיר את נאום הנשיא כ"חכם, נבון ואסטרטגי" וטען ששתי קבוצות אינן שבעות רצון מדבריו: אלה המסתתרים מאחורי משמרות המהפכה ומעוניינים להחליש את הממשלה ואלה המעוניינים שמשמרות המהפכה "ילכו לעזאזל" מסיבה כלשהי. הפוסט זכה לתגובות אוהדות רבות לצד ביקורת נוקבת מצד כמה גולשים, שהביעו הסתייגות מדברי הנשיא ומהתמיכה לה זכה מצד שריעתי. 

מתגובות הגולשים ניכר כי בקרב הציבור האיראני קיימת אבחנה בין תמיכה במשמרות המהפכה כגוף צבאי המופקד על הגנת המדינה לבין הסתייגות ממעורבות הארגון בפוליטיקה ובכלכלה. לצד גולשים שחלקו דברי שבח למשמרות המהפכה ולתפקודם בהגנת המדינה, גולשים רבים אחרים הביעו הסתייגות ממעורבות הארגון בפעילות שאינה צבאית ועלולה לסכן את ייעודו המרכזי. כמה גולשים ביטאו את חששם מפני חשיפת קציני משמרות המהפכה לשחיתות כלכלית בשל מעורבותם בניהול פרויקטים כלכליים. אם משמרות המהפכה רוצים להיות משמרות המהפכה של כלל האזרחים, עליהם להימנע מפעילות כלכלית, כתב אחד הגולשים באתר אלף.

יצוין, כי הערכת הציבור למשמרות המהפכה ככוח צבאי ניכרה בימים האחרונים בתגובות אוהדות רבות להן זכה מפקד "כוח קדס" של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני (Qasem Soleimani), ברשתות החברתיות בעקבות מות אמו. גולשים רבים, ובהם גם כאלה המזוהים כתומכי הזרם הרפורמיסטי, הביעו תנחומים לסלימאני ושיבחו אותו על תרומתו הרבה להגנת המדינה. הבלוגר האיראני מחמד מוא'ני (Mohammad Moeeni) התייחס השבוע לתגובות הרבות למות אמו של סלימאני המעידות, לדבריו, על האהדה הרבה לה הוא זוכה.

הליכה בין הטיפות: משמעויות נאום הנשיא

דברי רוחאני בכנס משמרות המהפכה נאמרו בצל ביקורת גוברת הנשמעת מאז ניצחונו בבחירות כנגד מעורבות משמרות המהפכה בכלכלה. בעקבות ביקורת זו נדרשו בכירים בכוחות המזוינים האיראנים וכן אמצעי תקשורת המזוהים עם הימין השמרני להגיב לטענות בעניין זה ולהגן על מעורבות משמרות המהפכה בכלכלה.[1]

נאום רוחאני מבטא את הסתייגותו ממעורבות משמרות המהפכה במערכת הפוליטית לצד הכרתו בעוצמת הארגון ורצונו להימנע מעימות גלוי עימו, שעלול להוביל לעימות גם עם המנהיג העליון. הנשיא מעדיף בשלב זה "להלך בין הטיפות" ולמקד את מאמציו בתחום הכלכלי ובצעדים בוני אמון במדיניות החוץ תוך הימנעות מעימותים מיותרים עם מוקדי כוח משמעותיים במשטר.

גישה זהירה ושקולה זו באה לידי ביטוי גם בהתבטאויותיו הפומביות של רוחאני בנוגע למשבר בסוריה. הנשיא הסתייג אומנם משימוש בנשק כימי בסוריה (מבלי לייחס את השימוש בו למשטר הסורי) אך יישר קו עם העמדה האיראנית הרשמית תוך הבעת תמיכה בסוריה והתנגדות נחרצת לפעולה צבאית אמריקאית נגד משטר אסד. 

קריאת הנשיא למשמרות המהפכה להתרחק ממאבקי הכוח הפוליטיים מבטאת גם את מחויבותו לציבור בוחריו, בעיקר מקרב תומכי הזרם הרפורמיסטי שתמכו בו בבחירות האחרונות, לפעול להקלת האווירה הביטחונית בחברה.

לצד זאת, קריאת רוחאני למשמרות המהפכה לסייע לממשלה בהתמודדותה עם השלכות הסנקציות הכלכליות מבטאת הכרה ביכולותיהם המשמעותיות והייחודיות  המאפשרות לארגון ליטול על עצמו פרויקטים כלכליים גדולים, במיוחד לנוכח חולשת המגזר הפרטי.

[1]ראו בהקשר זה: "זרקור לאיראן": בעקבות בחירת רוחאני: ביקורת גוברת כנגד מעורבות משמרות המהפכה בכלכלה", 8 באוגוסט 2013, http://www.terrorism-info.org.il/he/article/20557