מבט לאיראן

7 באוקטובר, 2013 מאת: ד''ר רז צימט

איראנים בג'ינס : מחאת הגולשים בתגובה לריאיון ראש הממשלה נתניהו

הריאיון שהעניק ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לערוץ BBC  בשפה הפרסית מעורר בימים האחרונים תגובות ביקורת ולעג מצד גולשים איראנים ברשתות החברתיות. את עיקר חמתם של הצעירים האיראנים העלו דבריו לפיהם אזרחי איראן אינם זכאים ליהנות מסממני התרבות המערבית. ראש הממשלה אמר בריאיון, כי אילו אזרחי איראן היו חופשיים, הם היו לובשים מכנסי ג'ינס, מאזינים למוסיקה מערבית ונהנים מבחירות חופשיות.

גולשים איראניים רבים הגיבו לדברים אלה באומרם, כי הם מבטאים בורות והתנשאות מצד ראש ממשלת ישראל. כמה מהם מתחו ביקורת על דרך הצגתו את החירות באיראן ואחדים ניצלו את דבריו כדי לתקוף את יחסה של ישראל לפלסטינים. גילויי המחאה לדברי נתניהו ניכרו הן בתגובות של איראנים בעלי השקפות פוליטיות שונות המתגוררים באיראן והן בתגובות של גולים איראנים.

עיקר המחאה כנגד דברי ראש הממשלה מתנהלת ברשת הטוויטר, שהוצפה בעשרות תמונות שהעלו גולשים איראנים בהן הם נראים כשהם לבושים במכנסי ג'ינס. התמונות תויגו בהאשתג: #jeansאו #iranjeans.

בין התמונות שהועלו לרשת הייתה גם תמונתה המפורסמת של נדא-אקא סלטאן (Neda-Agha Soltan), שנורתה למוות במהלך מהומות 2009 בטהראן והפכה לסמל מאבק התנועה הירוקה. בתמונה היא נראית כשהיא לבושה במכנסי ג'ינס. 

 

במקביל להעלאת התמונות לרשת, הגיבו גולשים רבים בפרסום תגובות הומוריסטיות ולעגניות. כך, למשל, התייחס אחד הגולשים לדברי נתניהו בנאומו בעצרת האו"ם לפיהם "אחמדינג'אד היה זאב בעור של זאב ורוחאני הוא זאב בעור של כבש" וכתב, כי בשנה הבאה יצהיר נתניהו שרוחאני הוא "זאב בג'ינס". גולש נוסף תהה כיצד נתניהו יודע שאיראן מייצרת נשק גרעיני אם אינו יודע שהאיראנים לובשים ג'ינס. גולש אחר התייחס לתמונות הרבות, שהעלו צעירות איראניות כשהן לבושות בג'ינס, וכתב כי הוא מייחל ליום שבו נתניהו ידבר על נשים איראניות שאינן מורשות ללבוש ביקיני.

יצוין, כי גם במקרים אחרים בעבר גילו גולשים איראנים רגישות מיוחדת והגיבו בחריפות רבה להצהרות או למעשים של זרים (כולל ממדינות ערב, רוסיה או סין), שנחשבו בעיניהם כביטוי להתנשאות, לזלזול או לפגיעה בגאוותם הלאומית. כך, למשל, עוררה החלטת חברת "סמסונג" הדרום-קוריאנית באפריל 2013 לחסום את גישת משתמשיה באיראן לחנות האפליקציות של החברה תגובות זועמות מצד גולשים איראנים ורבים מהם קראו להחרמת מוצרי החברה כביטוי לגאווה לאומית איראנית.