חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (22-16 באוקטובר 2013)

טרקטור של מחבל פלסטיני, שחדר לבסיס צה

טרקטור של מחבל פלסטיני, שחדר לבסיס צה"ל סמוך לא-ראם, מנסה לפגוע בג'יפ צבאי

טרקטור של מחבל פלסטיני, שחדר לבסיס צה

טרקטור של מחבל פלסטיני, שחדר לבסיס צה"ל סמוך לא-ראם, מנסה לפגוע בג'יפ צבאי

פלסטיני מיידה אבנים במהלך עימות עם כוחות הביטחון הישראליים באזור שכם (פלסטין אלא'ן, 18 באוקטובר 2013).

פלסטיני מיידה אבנים במהלך עימות עם כוחות הביטחון הישראליים באזור שכם (פלסטין אלא'ן, 18 באוקטובר 2013).

אבו מאזן מעניק במהלך ביקורו ברומא את עיטור כוכב ירושלים לארכיבישוף הילריון קפוצ'י, לשעבר ראש הכנסייה הקתולית בירושלים (ופא, 16 באוקטובר 2013)

אבו מאזן מעניק במהלך ביקורו ברומא את עיטור כוכב ירושלים לארכיבישוף הילריון קפוצ'י, לשעבר ראש הכנסייה הקתולית בירושלים (ופא, 16 באוקטובר 2013)

עידוד יידוי אבנים באתר פתח

עידוד יידוי אבנים באתר פתח

  • במוקד אירועי השבוע עמד פיגוע דריסה באמצעות טרקטור, שבוצע בבסיס צה"ל סמוך לא-ראם (דרומית מזרחית לראמאללה). כוח צה"ל ירה לעבר המחבל והרגו. פתח וחמאס שיבחו את הפיגוע, המהווה חלק מפיגועי "ההתנגדות העממית". הרשות הפלסטינית נמנעה עד כה מתגובה.
  • אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, נשא נאום בו שיבח את מבצעי הפיגועים האחרונים ביהודה ושומרון. הוא קרא ל"אנתיפאדה של ההמונים" הבהירו, כי אין לוותר על ההתנגדות החמושה כאמצעי ל"שחרור פלסטין". 
כוח צה"ל חשף מטען חבלה בגבול רצועת עזה 
  • ב-21 באוקטובר 2013 חשף כוח צה"ל, במהלך סיור שגרתי, מטען חבלה רב עוצמה, שהונח באזור כיסופים על גדר הגבול בין ישראל לרצועת עזה. המטען נוטרל על ידי כוחות צה"ל. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 21 באוקטובר 2013).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • בשבוע האחרון לא  אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל. 

ירי רקטות לעבר ישראל

ניסיון ביצוע פיגוע דריסה בבסיס צה"ל
  • ב-17 באוקטובר 2013 בשעות הערב ניסה יונס רדאידה לחדור לבסיס צה"ל סמוך לא-ראם (דרומית מזרחית לראמאללה) כשהוא נוהג בטרקטור. המחבל הפלסטיני נסע במהירות לעבר גדר הבסיס, חצה אותה ניסה לפגוע בחיילים ולהפוך ג'יפ, שחנה בבסיס בעזרת כף הטרקטור. כוח צה"ל ירה לעברו והרגו. חייל צה"ל נפצע באורח קל (דובר צה"ל, Ynet, 17  באוקטובר 2013).
  • הרשות הפלסטינית נמנעה (עד כה) מתגובה. פתח וחמאס שיבחו את פיגוע הדריסה המהווה חלק מ"ההתנגדות העממית". בדף הפייסבוק הרשמי של משרד הגיוס והארגון של פתח פורסמו תגובות המשבחות את ניסיון הפיגוע. בין היתר נכתב: "אללה ירחם עליו, כל הכבוד לו ולמשפחתו, אללה ירחם עליו וישכון לצידם של השהידים בגן עדן, אללה ירחם עליהם רשמו היסטוריה וכבוד לפלסטין" (דף הפייסבוק הרשמי של משרד הגיוס והארגון של פתח, 17 באוקטובר 2013). בדף הפייסבוק של חמאס ביהודה ושומרון נכתב: "כל הכבוד לגיבורי הגדה המלמדים את האויב לקח בזה אחר זה" (דף הפייסבוק אג'נאד, 20 באוקטובר 2013).
  • ב-21 באוקטובר 2013 נערכה בכפר אלעבידיה (מזרחית לבית לחם) הלווייתו של המחבל.  המשתפים הניפו דגלי פתח, קראו לנקום את דמו והניפו את תמונתו ואת תמונת אחיו, שנהרג בשנת  2009 במהלך ביצוע פיגוע דומה. גופת המחבל נעטפה בדגל פלסטין (ערוץ אלאקצא, דף הפייסבוק בית לחם החדשה, 21 באוקטובר 2013).

מימין: כרזה, שפורסמה בפורום חמאס, הקוראת לביצוע פיגוע נוסף בכיתובית שבראשה נאמר:" לאחר פיגוע הטרקטור השני, אנו מבטיחים לכם בני הציונים פיגוע גדול יותר בקרוב: פיגוע המכבש", בכיתובית למטה:" ירחם האל על השהיד יונס אלרדאידה מבצע פיגוע הטרקטור השני 17 באוקטובר 2013, אחיו של השהיד מרעי רדאידה, מבצע פיגוע הטרקטור הראשון בשנת 2009" (פורום חמאס באינטרנט, 19 באוקטובר 2013) משמאל: כרזה שפרסמה חמאס בשנת 2009  המעודדת פיגועי דריסה (פורום חמאס, 7 במרץ 2009)
מימין: הלוויית המחבל בכפר אלעבידיה. המשתתפים מניפים דגלי פתח צהובים (דף הפייסבוק בית לחם החדשה, 21 באוקטובר 2013). משמאל: דגל תנועת הפתח- אזור ירושלים מונף בהלוויה (דף הפייסבוק הרשמי של משרד הגיוס והארגון בפתח, 21 באוקטובר 2013)

  • פיגועי דריסה הינם מתווה פעולה המתבצע מעת לעת במסגרת פיגועי ה"התנגדות העממית" באמצעות "נשק קר". בשנים 2009-2008 אירעו פיגועי דריסה בולטים:
  • ב- 5 במרץ 2009 פגע מחבל ,שנהג טרקטור סמוך לאצטדיון טדי בירושלים במתכוון בניידת משטרה. נהג הטרקטור הוריד את כף הטרקטור על הניידת, שהוזעקה לטפל בתאונת דרכים וחנתה בצד הדרך. שני השוטרים שהיו בניידת נפצעו באורח קל. נהג הטרקטור, מרעי רדאידה , מבית חנינא בצפון ירושלים (אחיו של המחבל, שביצע את הפיגוע בא-ראם), נורה ע"י שלושה שוטרים ונהג מונית. הוא נפצע אנושות ומת בדרך לבית החולים.
  • ב-22 ביולי 2008 יצא נהג טרקטור מאתר בנייה סמוך לשכונת ימין משה והחל לנהוג במהירות בכביש הראשי. בדרכו פגע במספר כלי רכב. לאחר שנסע כ-250 מ' נורה בידי שוטר משמר הגבול. 28 בני אדם נפצעו .
  • ב-2 ביולי 2008 פתח פלסטיני בנסיעה מהירה בטרקטור מאתר בנייה כשהוא פוגע בבני אדם ובמכוניות, שנקרו בדרכו. בפיגוע נהרגו שלושה אזרחים וכ-40 נפצעו. מאבטח וחייל בחופשה הרגו את המחבל [3].

מימין: כרזה, שפורסמה בפורום חמאס, הקוראת לביצוע פיגוע נוסף בכיתובית שבראשה נאמר:" לאחר פיגוע הטרקטור השני, אנו מבטיחים לכם בני הציונים פיגוע גדול יותר בקרוב: פיגוע המכבש", בכיתובית למטה:" ירחם האל על השהיד יונס אלרדאידה מבצע פיגוע הטרקטור השני 17 באוקטובר 2013, אחיו של השהיד מרעי רדאידה, מבצע פיגוע הטרקטור הראשון בשנת 2009" (פורום חמאס באינטרנט, 19 באוקטובר 2013) משמאל: כרזה שפרסמה חמאס בשנת 2009  המעודדת פיגועי דריסה (פורום חמאס, 7 במרץ 2009)
מימין: כרזה, שפורסמה בפורום חמאס, הקוראת לביצוע פיגוע נוסף בכיתובית שבראשה נאמר:" לאחר פיגוע הטרקטור השני, אנו מבטיחים לכם בני הציונים פיגוע גדול יותר בקרוב: פיגוע המכבש", בכיתובית למטה:" ירחם האל על השהיד יונס אלרדאידה מבצע פיגוע הטרקטור השני 17 באוקטובר 2013, אחיו של השהיד מרעי רדאידה, מבצע פיגוע הטרקטור הראשון בשנת 2009" (פורום חמאס באינטרנט, 19 באוקטובר 2013) משמאל: כרזה שפרסמה חמאס בשנת 2009  המעודדת פיגועי דריסה (פורום חמאס, 7 במרץ 2009)

ניסיון לפיגוע דקירה
  • ב-20 באוקטובר 2013 עלה פלסטיני לאוטובוס אגד וביקש לרדת ליד מחסום בית"ר (צפונית מערבית לבית לחם). כאשר הנהג סירב שלף סכין ואיים על הנהג. מאוחר יותר נמלט מהאוטובוס. לא היו נפגעים. כוחות צה"ל ערכו סריקות נרחבות כדי לעצור את החשוד (דובר צה"ל, 20 באוקטובר 2013).
הקלות לרגל חג הקורבן
  • בין 18-14באוקטובר 2013 נחגג בעולם המוסלמי חג הקורבן במהלך קיום מצוות החג' (העלייה לרגל למכה). לרגל החג אישרה ישראל שורה של הקלות לתושבי יהודה ושומרון ביניהן (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים)
  • הקלות בהיתרי ביקורי משפחות.
  • הקלות במעברים ובחסימות.
  • הרחבת שעות הפעילות בשערים.
  • פתיחת צירי גישה נוספים בעוטף ירושלים.
  • פתיחת מעבר בקעת הירדן. 
חמאס אישרה, כי היא בנתה את המנהרה, שנחשפה לאחרונה ע"י צה"ל
  • בראיון, שהעניק אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אישר כי הזרוע הצבאית של חמאס היא אשר עומדת מאחורי חפירת המנהרה, שנחשפה על ידי ישראל. לדברי אבו עבידה אם חמאס תצליח לחטוף חיילים וישראל תפתח במלחמה חדשה נגד רצועת עזה הם ערוכים לבלימת כל תוקפנות (צות אלאקצא, 20 באוקטובר 2013).
  • בכתבה, שפורסמה באתר האינטרנט של  גדודי עז אלדין אלקסאם, תחת השם "מנהרת אלקסאם- מאמץ אגדי ותקווה חדשה" נטען, כי המנהרה מהווה הוכחה חדשה להכנות, שמבצעת חמאס מתחת ומעל פני האדמה לשחרור כל האסירים הפלסטיניים הכלואים בבתי הכלא בישראל. בהודעה נאמר, כי המנהרה ממחישה גם את יכולתה של חמאס להכות את ישראל במקומות בלתי צפויים (הזרוע הצבאית של חמאס באינטרנט, 21 באוקטובר 2013).
  • כזכור חשפו כוחות צה"ל מנהרה בדרום רצועת עזה בעומק של כ-15 מטרים מתחת לפני הקרקע ובאורך של כ-2.5 ק"מ.המנהרה נחפרה בשטח הרצועה, סמוך לעיירה עבסאן אלצע'יר (מזרחית לח'אן יונס), וחדרה אל שטח ישראל סמוך לקיבוץ עין השלושה. על פי ההערכות אמורה הייתה המנהרה, לשמש להחדרת חוליות מחבלים לשטח ישראל או להעברת חיילים חטופים לשטח הרצועה (דובר צה"ל, 13 באוקטובר 2013).

סיור נציגי ארגונים בינלאומיים במנהרה (אתר מתאם פעולת הממשלה בשטחים, 16 באוקטובר 2013)
סיור נציגי ארגונים בינלאומיים במנהרה (אתר מתאם פעולת הממשלה בשטחים, 16 באוקטובר 2013)

המצב במעברים
  • בתום ימי חג הקורבן נפתח מעבר רפיח לתנועה אולם נסגר זמן קצר לאחר מכן בשל, מה שהוגדר, כתקלה במחשבים. איהאב אלע'צין, ראש לשכת ההסברה של ממשל חמאס, מתח ביקורת על התקלות התכופות ואמר, כי מדובר ב"תירוצים מופרכים" והביע דעתו, כי זוהי מדיניות מכוונת (רסאלה.נט, 20 באוקטובר 2013).
  • ג'מאל אלח'צ'רי ראש הועדה העממית למאבק ב"מצור" שב וקרא לחידוש פתיחת כל המעברים ולהכנסה חופשית של כל סוגי הסחורות ובעיקר חומרי בנייה. לדבריו משמעות אי-הכנסת חומרי בניה לרצועה היא נזק כלכלי כבד, שכן הדבר גורם לאבטלה של אלפי עובדים והפסקת תוכניות בנייה (פלסטין אליום, 20 באוקטובר 2013). כזכור בעקבות חשיפת המנהרה, הורה מתאם הפעולות בשטחים להפסיק העברת חומרי בנייה לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום עד להערכת מצב מחודשת.
נאום אסמאעיל הניה לרגל יום השנה ל"עסקת שליט"
  • אסמאעיל הניה, ראש ממשל החמאס, נשא נאום לציון יום השנה השני ל"עסקת שליט". בנאום תקיף חזר אסמאעיל הניה על ההאשמות לפיהן בכוונת ישראל להשתלט על מסגד אלאקצא ולייהד את ירושלים וקרא לתושבי יהודה ושומרון לפתוח ב"אנתיפאדת המונים". כמו כן הקדיש חלק ניכר מנאומו לנושא הפיוס הפנים-פלסטיני.
  • להלן כמה נושאים, שעלו בנאומו (ערוץ אלאקצא 19 באוקטובר 2013):
  • ירושלים ומסגד אלאקצא– גינה את מה שכינה "ההפרות הישראליות" בירושלים וניסיונות ישראל לייהד את מסגד אלאקצא. לדבריו האירועים מתרחשים במסגד אלאקצא הינם ממוסדים, על פי החלטה מדינית של ישראל, ולא פעילות של אנשים פרטיים.
  • הטרור נגד ישראל-  שיבח את הישגי "ההתנגדות" והבהיר, כי חמאס מתכוננת עתה למערכות הבאות. הניה קרא לחידוש "אנתיפאדה של ההמונים" (אלאנתיפאצ'ה אלג'מאהריה) בשטחי יהודה ושומרון למען "שחרור פלסטין". לדבריו, משמעותה של אנתיפאדה זו הינה "התנגדות עממית" מבלי לוותר על התנגדות החמושה, הוא גם בירך את מבצעי הפיגועים האחרונים ביהודה ושומרון.
  • המו"מ עם ישראל- מתח ביקורת על הרשות הפלסטינית בשל המשא ומתן, שהיא מנהלת עם ישראל ואמר, כי זהו משא ומתן, שנועד לשפר את התדמית של ישראל בזירה הבינלאומית. הוא תקף את שיתוף הפעולה הביטחוני בין הרשות הפלסטינית לישראל וקרא לגיבוש "אסטרטגיה לאומית פלסטינית, שתכלול את כל האופציות ואת כל האמצעים האפשריים לרבות ההתנגדות המזוינת ההתנגדות העממית, העימות המדיני, הדיפלומטי, התקשורתי, העממי והמשפטי וכן חרם אקדמי ודיפלומטי" 
ביקור אבו מאזן באירופה
  • אבו מאזן ערך סיור באירופה במסגרת זאת ביקר ברומא ובגרמניה. המשלחת, בראשה עמד, כללה גם את ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ של הרשות הפלסטינית, נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות ומג'די אלח'אלדי, יועצו של אבו מאזן. אבו מאזן נפגש עם בכירים בממשלת איטליה ועם האפיפיור. משם המשיך לביקור בגרמניה שם נפגש עם אנגלה מרקל קנצלרית גרמניה (ופא, 16 באוקטובר 2013).
  • במהלך ביקורו באיטליה העניק אבו מאזן את עיטור כוכב ירושלים לארכיבישוף הילריון קפוצ'י[4], ששימש בעבר כראש הכנסייה הקתולית בירושלים והועמד לדין בישראל על סיוע לטרור, נכלא ולאחר מכן גורש לרומא. העיטור הוענק לו כהערכה על "תפקידו במאבק ההיסטורי של העם הפלסטיני, אהבתו לפלסטין והגנתו על זכויות העם הפלסטיני" (ופא, 16 באוקטובר 2013).
"קואליציית נוער האנתיפאדה" מתכננת לציין את אירועי יום השנה להצהרת בלפור
  • לרגל יום השנה להצהרת בלפור (2 בנובמבר) קראה "קואליציית נוער האנתיפאדה" ברשת הפייסבוק לקיים מגוון פעילויות ובכלל זה:
  • קיום הפגנות בכל מוקדי החיכוך ביהודה ושומרון וקיום הפגנה ברצועת עזה סמוך לגדר הביטחון באזור  נחל עוז.
  • סגירת המוסדות הבינלאומיים ברצועת עזה, ביהודה ושומרון למשך שעתיים ומניעה מהפקידים לבצע את עבודתם. רשימת המשרדים תפורסם ב-31 באוקטובר  2013.
עידוד יידוי אבנים באתר פתח
  • בדף הפייסבוק הרשמי של תנועת פתח התפרסמה ב-21 באוקטובר 2013 תמונת אישה, אוחזת באבן, הנושאת על ראשה ארגז אבנים עם הכיתוב: "לך הכבוד אמא" (דף הפייסבוק הרשמי של משרד הגיוס והארגון בפתח,21 באוקטובר 2013). זאת, במסגרת העידוד, שנותנים דוברי פתח וכלי התקשורת של פתח לפעולות האלימות המתבצעות במסגרת ה"התנגדות העממית". 

[1]נכון ל-22 באוקטובר 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]פירוט ראו פרסום מרכז המידע מ-22 באוקטובר 2013: "פיגועי דריסה- דפוס פעולה הנתפס בראייה הפלסטינית כחלק מה"התנגדות העממית" ביהודה ושומרון".
[4]הארכיבישוף הלריון קפוצ'י נולד בחלב בשנת 1922. בשנת 1965 מונה לתפקיד ראש הכנסייה הקתולית בירושלים. בשנות ה-70, במהלך ביקוריו התכופים בלבנון, נפגש עם אבו ג'האד, ראש הזרוע הצבאית של פתח וניצל את דרכונו הדיפלומטי כדי להבריח אמצעי לחימה עבור פתח לביצוע פיגועים נגד ישראל. בשנת 1974 נעצר בידי שירות הביטחון הכללי  והועמד לדין באשמת סיוע לארגון טרור ומגע עם סוכן זר. קפוצ'י נשפט ונדון ל-12 שנות מאסר. בנובמבר 1977 שוחרר מהכלא וגורש לרומא, זאת לאחר, שבעקבות בקשת האפיפיור, העניק לו אפרים קציר, נשיא ישראל דאז, חנינה. בשנת 2009 היה על סיפון ספינה לבנונית, שניסתה להגיע לעזה כחלק מקמפיין שיגור ספינות לרצועת עזה כדי "לשבור את המצור הימי". הוא גורש חזרה ללבנון. בסוף מאי 2010 השתתף במשט ה"מאוי מרמרה". קפוצ'י מתגורר כיום ברומא.