חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (20 – 26 בנובמבר 2013)

בעקבות ירי פצצות מרגמה לעבר כוח צה

בעקבות ירי פצצות מרגמה לעבר כוח צה"ל תקפו ב-19 בנובמבר 2013 כלי טיס של חיל האוויר יעדי טרור ברצועת עזה.

בור שנפער בקרקע במתקן אימונים של הג'האד האסלאמי בפלסטין בבית לאהיא שבצפון ברצועה לאחר תקיפת חיל האוויר (פורום חמאס, 20 בנובמבר 2013)

בור שנפער בקרקע במתקן אימונים של הג'האד האסלאמי בפלסטין בבית לאהיא שבצפון ברצועה לאחר תקיפת חיל האוויר (פורום חמאס, 20 בנובמבר 2013)

פעילים פלסטינים חוסמים את ציר התנועה סמוך למעלה אדומים (ופא, 25 בנובמבר 2013)

פעילים פלסטינים חוסמים את ציר התנועה סמוך למעלה אדומים (ופא, 25 בנובמבר 2013)

פעילים פלסטינים חוסמים את ציר התנועה סמוך למעלה אדומים (ופא, 25 בנובמבר 2013)

פעילים פלסטינים חוסמים את ציר התנועה סמוך למעלה אדומים (ופא, 25 בנובמבר 2013)

פעילי החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין מקיימים הפגנה מול משרדי חברת החשמל בעזה בקריאה לרשות הפלסטינית ולממשל חמאס לפתור לאלתר את בעיית המחסור החשמל ברצועה

פעילי החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין מקיימים הפגנה מול משרדי חברת החשמל בעזה בקריאה לרשות הפלסטינית ולממשל חמאס לפתור לאלתר את בעיית המחסור החשמל ברצועה

בני נוער מ

בני נוער מ"פרויקט אלפתוה" צועדים על דגל ישראל (פלסטין אלא'ן, 20 בנובמבר 2013).

חניכי הפרויקט מדגימים ניסיון חטיפה של חייל צה

חניכי הפרויקט מדגימים ניסיון חטיפה של חייל צה"ל (אתר משרד הפנים של ממשל חמאס בעזה, 20 בנובמבר 2013)

  • השבוע נורו שלוש פצצות מרגמה לעבר כוח צה"ל, שעסק בפעילות שגרתית סמוך לגדר הביטחון בין ישראל לרצועת עזה. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר (19 בנובמבר 2013), כמה אתרי טרור ברצועה. בעקבות התקיפות הזהיר דובר הג'האד האסלאמי בפלסטין כי "ההפרות הישראליות" עלולות להביא לקריסת הסכם ההרגעה.
  • ברצועת עזה נמשך משבר האנרגיה הגורם להרעה משמעותית בתנאי החיים של האוכלוסייה. בבסיס המשבר סכסוך בין חמאס לרשות הפלסטינית על תשלומי מיסים תמורת הסולר הישראלי אליו נוסף הלחץ, שמפעילה מצרים על מנהרות ההברחה ומעבר רפיח. דוברי חמאס מאשימים את ישראל ומפנים ביקורת כלפי הרשות הפלסטינית אך נזהרים, שלא למתוח את החבל ביחסיהם עם מצרים.  
ירי פצצות מרגמה
  • ב-19 בנובמבר 2013 נורו שלוש פצצות מרגמה לעבר כוח צה"ל, שעסק בפעילות שגרתית סמוך לגדר הביטחון בגבול ישראל רצועת עזה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות

תקיפת חיל האוויר
  • בתגובה לירי פצצות המרגמה לעבר כוח צה"ל, תקפו כלי טיס של חיל האוויר ב-19 בנובמבר 2013 מספר אתרי טרור בין האתרים שהותקפו אתר לייצור אמצעי לחימה ושתי מנהרות בדרום רצועת עזה ומוקד פעילות טרור בצפון הרצועה (דובר צה"ל, 19 באוקטובר 2013).
  • בעקבות התקיפות הזהיר אבו אחמד, דובר הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, כי "ההפרות הישראליות המתמשכות של הסכם ההרגעה" הבאות לידי ביטוי בכניסות חוזרות ונשנות של צה"ל לשטח הפלסטיני ובתקיפות האוויריות, שמבצעת ישראל עלולות להביא לקריסת הסכם ההרגעה בכל רגע נתון (פלסטין אליום, 21 בנובמבר 2013). אחמד אלמדלל, פעיל בכיר בג'האד באסלאמי בפלסטין, אמר, כי התקיפות מצביעות על תסכול ביטחוני וצבאי של ישראל, אשר מנסה לנצל את המצב במרחב הערבי והאסלאמי כדי להשיב את כוח ההרתעה שלה (פלסטין אליום, 20 בנובמבר 2013). 
המשך פעילות אלימה וניסיונות פיגוע ביהודה ושומרון
  • בתקופה האחרונה נעצרו עשרה נערים בגילאי 17-15 תושבי עסאויה, שבמזרח ירושלים, החשודים ביידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר בסיס צה"ל, מבני האוניברסיטה וכלי רכב בהר הצופים. בחקירתם עלה, כי הנערים השתייכו לשתי חוליות המזוהות עם החזית הדמוקרטית שחרור פלסטין (משטרת ישראל, 24 בנובמבר 2013). 
  • ביהודה ושומרון נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה, ונרשמו מספר ניסיונות פיגוע בצירים מרכזיים ביהודה ושומרון.

ביהודה ושומרון נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית".
מימין: עבדאללה אבו רחמה, מתאם ועדת ההתנגדות בבלעין נגד הגדר (מול הגי'פ לובש חולצה תכלת) ופעילים מקומיים וזרים מתעמתים עם כוחות צה"ל במהלך ההפגנה השבועית נגד הגדר בבלעין (דף הפייסבוק של הכפר בלעין, 22 בנובמבר 2013). משמאל: פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל בנעלין (סרטון יוטיוב, 22 בנובמבר 2013)

פעילים פלסטינים חסמו ציר תנועה סמוך למעלה אדומים
  • ב-25 בנובמבר 2013 חסמו פעילי פתח וועדות ההתנגדות העממית את כביש מעלה אדומים במחאה על הסדרי תנועה חדשים המפלים, לטענתם, את האוכלוסייה הפלסטינית. במקום התפתח עימות בינם לבין כוחות הביטחון הישראליים, אשר עצרו מספר פעילים (אלאיאם, מען, 25, 26 בנובמבר 2013).
משבר האנרגיה ברצועת עזה
  • במהלך השבועות האחרונים חלה הרעה משמעותית בתנאי החיים ברצועתעזה, שבבסיסו משבר האנרגיה המשפיע על כל תחומי החיים. משבר האנרגיה נובע, בין השאר, מאי-הסכמה בין ממשל חמאס לרשות הפלסטינית על תשלומי מיסים תמורת הסולר הישראלי. גורמים בממשל חמאס האשימו את ישראל אך במקביל מופנית גם ביקורת כלפי הרשות הפלסטינית. מעבר רפיח פעל במהלך השבוע במתכונת מצומצמת והוא נפתח ונסגר לפרקים.

פעילי החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין מקיימים הפגנה מול משרדי חברת החשמל בעזה בקריאה לרשות הפלסטינית ולממשל חמאס לפתור לאלתר את בעיית המחסור החשמל ברצועה
פעילי החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין מקיימים הפגנה מול משרדי חברת החשמל בעזה בקריאה לרשות הפלסטינית ולממשל חמאס לפתור לאלתר את בעיית המחסור החשמל ברצועה (דף הפייסבוק של יחידת ההסברה המרכזית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין, 21 בנובמבר 2013)

  • באסם נעים, יועצו של אסמאעיל הניה לענייני חוץ, אמר כי ממשל חמאס מנהל מגעים עם גורמים ערביים ובינלאומיים כדי להביא לידיעתם את השלכות הסגר על הרצועה ובכלל זה משבר האנרגיה וסגירת מעבר רפיח. הוא הדגיש, כי ישראל היא הנושאת בעיקר האחריות לקיומו של הסגר מבחינת החוק הבינלאומי וההומניטארי (צפא, 20 בנובמבר 2013).
  • בעקבות סגירת המנהרות בגבול מצרים רצועת עזה על ידי צבא מצרים דיווח מוסא אלח'אלדי, מפקד המשטרה הימית ברפיח, על עלייה בניסיונות ההברחה ממצרים לרצועת עזה בדרך הים. לדבריו מרבית ההברחות הן של כלי רכב מפורקים וחלקי חילוף (אלאיאם, 24 בנובמבר 2013).
  • למרות הלחץ הכבד המופעל על ממשל חמאס בשל השיבושים בהפעלת מעבר רפיח ובשל הפעילות המצרית נגד מנהרות ההברחה, מציגים בכירים בחמאס עמדה פומבית מרוככת כלפי מצרים במגמה שלא "למתוח את החבל" ביחסים עימה. כך למשל:  
  • בפגישה שערך אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, עם משלחת מיילים של חיוכים אמר, כי היחסים עם מצרים הינם "אסטרטגיים" וכי מתקיים קשר כמעט יום-יומי עם המודיעין הכללי המצרי. עם זאת הודה שישנן, מה שכינה, "נזיפות הדדיות" בין מצרים לחמאס אך הדגיש, כי הן לא יביאו לניתוק יחסיהן (צפא, 22 בנובמבר 2013).
  • צלאח אלברדאויל, בכיר חמאס, אמר כי חמאס מעולם לא הייתה אחראית על יצוא אלימות למצרים וכי חמאס היא תנועת התנגדות שיש לה אויב אחד – האויב הציוני. לדבריו בין חמאס למודיעין המצרי מתקיים קו תקשורת ישיר וכל ההאשמות נגד חמאס משרתות רק את ישראל (ערוץ אלמיאדין, 20 בנובמבר 2013).
מפגן צבאי נוסף לרגל יום השנה למבצע "עמוד ענן"
  • ברצועת עזה המשיכו לציין את יום השנה למבצע "עמוד ענן" במסגרת זאת התקיים ב-20 בנובמבר 2013 מפגן צבאי ברפיח מטעם מנהלת החינוך של ממשל חמאס בשיתוף הגוש האסלאמי. במפגן נטלו חלק חניכי "פרויקט אלפתוה", תוכנית הלימודים של ממשל חמאס במסגרתה עוברים עשרות אלפי בני נוער הכשרה צבאית[3]. האירוע החל במצעד צבאי ברחובות רפיח ולאחר מכן התקיים טקס בבית הספר "באר שבע" במהלכו צעדו החניכים עם כלי נשקם על דגלי ישראל וערכו מיצג על חטיפת חייל צה"ל (פלסטין אלא'ן, אתר משרד הפנים של ממשל חמאס, 20 בנובמבר 2013).
סיוע לרצועת עזה: שיירת מיילים של חיוכים
  • ב-22 בנובמבר 2013 נכנסה לרצועת עזה שיירת סיוע במסגרת פרויקט "מיילים של חיוכים", שכללה שמונה פעילים פרו-פלסטינים ממדינות שונות, שהביאו עימם כלי רכב לעזרה ראשונה וסיוע רפואי. זוהי שיירת הסיוע הראשונה, שנכנסה לרצועת עזה מאז ההפיכה במצרים (יולי 2013). חברי המשלחת התקבלו על ידי ע'אזי חמד, תת שר החוץ בממשל חמאס. כמו כן התארחה המשלחת בביתו של אסמאעיל הניה ראש ממשל חמאס.

חברי משלחת מיילים של חיוכים מתקבלים על ידי אסמאעיל הניה (פלסטין אלא'ן, 22 בנובמבר 2013)
חברי משלחת מיילים של חיוכים מתקבלים על ידי אסמאעיל הניה (פלסטין אלא'ן, 22 בנובמבר 2013)

תגובות ברשות הפלסטינית להזמנתו של אבו מאזן לנאום בכנסת
  • בנאום, שנשא ראש הממשלה בנימין נתניהו, בישיבה מיוחדת של מליאת הכנסת לכבוד נשיא צרפת פרנסואה הולנד קרא ראש הממשלה מעל הבימה לאבו מאזן להגיע לכנסת ולהכיר באמת ההיסטורית כי ליהודים יש קשר קרוב ל-4,000 שנים לארץ ישראל וכי הם עם בעל זכות להגדרה עצמית (אתר ראש הממשלה, 18 בנובמבר 2013).
  • בתגובה להצעתו של ראש ממשלת ישראל אמר אבו מאזן, כי הוא מוכן להגיע לנאום בכנסת אולם זאת ללא תנאים מוקדמים מצדו של נתניהו ורק על מנת לומר את מה שהוא רוצה ולא את מה שראש ממשלת ישראל היה רוצה שהוא ישמיע (רדיו קול רוסיה, 22 בנובמבר 2013). ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, אמר כי הזמנתו של נתניהו הינה חלק מהתעמולה שהוא מפיץ על מנת להציב תנאים נוספים בפני הצד הפלסטיני. לדבריו  אם אבו מאזן יחליט להגיע לכנסת הוא ידבר על זכויותיו של העם הפלסטיני ולא על מה שנתניהו רוצה לשמוע (אלוטן, 24 בנובמבר 2013).
התבטאויות בנושא המשא ומתן עם ישראל
  • בכירי הרשות הפלסטינית ובעיקר אבו מאזן ממשיכים להתבטא בעניין המשא ומתן עם ישראל:
  • במהלך נאום, שנשא אבו מאזן בפני באי הפסגה הערבית-אפריקאית, שהתקיימה בכווית הוא הדגיש, כי הרשות הפלסטינית לא תקבל הסדרה של מדינה פלסטינית בעלת גבולות זמניים או כל הסדר מעבר שכן מטרתה היא להשיג הסכם שלום בין פלסטין לישראל. לדבריו הסכנה הגדולה ביותר הניצבת בפני הגשמת השלום באזור הוא המשך ההפרות הישראליות בירושלים (אלאיאם, 20 בנובמבר 2013).
  • בפגישה שקיים אבו מאזן בראמאללה עם בורגה ברנדס,  שר החוץ הנורווגי,  הדגיש בפניו, כי הרשות מחויבת לתהליך מדיני בן תשעה חודשים למען הקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967. הוא ציין, כי הבנייה הישראלית בהתנחלויות ובמיוחד בירושלים הורסת את הזדמנויות לכינונו של שלום (אלחיאת אלג'דידה, 25 בנובמבר 2013).

אבו מאזן נפגש בלשכתו בראמאללה עם שר החוץ הנורבגי (ופא, 24 בנובמבר 2013)
אבו מאזן נפגש בלשכתו בראמאללה עם שר החוץ הנורבגי (ופא, 24 בנובמבר 2013)

  • בהתבטאות נוספת האשים אבו מאזן את ישראל כי היא איננה מעוניינת במשא ומתן ואף הביע חשש שישראל תנצל את הקרירות ביחסיה עם ארה"ב על רקע ההסכם עם איראן כדי להחלץ ממנו. הוא גם חזר על דבריו לפיהם במידה והמשא ומתן יכשל תפנה הרשות הפלסטינית לארגונים בינלאומיים (אלאח'באריה, 23 בנובמבר 2013). 
פעילות תודעתית ימית ברצועת עזה
  • פעילי  "נוער האינתיפאדה", התארגנות הפועלת בעיקר באמצעות הרשתות החברתיות, הודיעו כי בכוונתם לקיים ב-29 בנובמבר (יום השנה להחלטת האו"ם על החלוקה), פעילות מחאה ימית נגד "הסגר הימי" המוטל על רצועת עזה. במסגרת הפעילות ינסו ספינות לחצות את קו שישה המיילים שהוא מרחב הדיג המותר לדייגי הרצועה. לדברי המארגנים במשט אמורים להשתתף כמאתיים פעילים כולל פעילים מחו"ל ומספר עיתונאים שיתעדו את הפעילות. הם ישוטו על גבי כ-17 סירות. לפני יציאת הסירות בכוונתם לקיים מסיבת עיתונאים בנמל עזה (דף הפייסבוק של הארגון, 23 בנובמבר 2013).
שריפת דגל ישראל במהלך עצרת של הפתח בבית לחם
  • תנועת השביבה של פתח באוניברסיטת בית לחם קיימה ב-21 בנובמבר 2013 עצרת לזכרו של יאסר ערפאת. בעצרת השתתף מפקד מנגנון הביטחון הלאומי בבית לחם. במהלך העצרת הוענקו מגני הוקרה למחבלים הפלסטיניים ממחוז בית לחם אשר שוחררו מבית הכלא הישראלי במסגרת הפעימה השנייה של השחרור. במהלך העצרת הציתו סטודנטים דגל ישראל ברחבת הקמפוס (דף הפייסבוק של ערוץ בית לחם, 24 בנובמבר 2013).

סטודנטים פלסטינים מציתים את דגל ישראל במהלך עצרת תנועת השביבה (דף הפייסבוק של ערוץ בית לחם, 24 בנובמבר 2013)
סטודנטים פלסטינים מציתים את דגל ישראל במהלך עצרת תנועת השביבה (דף הפייסבוק של ערוץ בית לחם, 24 בנובמבר 2013)

[1]נכון ל-26 בנובמבר 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[2] נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]להרחבה אודות תוכנית אלפתוה ראו פרסום מרכז המידע מ-8 במאי 2013 : "ברצועת עזה מיושמת ע"י חמאס תוכנית לימודים חדשה ("אלפתוה") במסגרתה עוברים עשרות אלפי בני נוער הכשרה צבאית. מטרת התוכנית הינה ליצור דור חדש של פעילים ותומכים ולהבטיח את שלטונה של חמאס ברצועה לטווח הארוך".