פיגוע התאבדות מורכב ורב-נפגעים נגד שגרירות איראן בבירות מבטא את הגברת היכולות המבצעיות של גדודי עבדאללה עזאם.

אזור הפיצוץ (ערוץ אלעאלם, איראן, 21 בנובמבר 2013).

אזור הפיצוץ (ערוץ אלעאלם, איראן, 21 בנובמבר 2013).

שגרירות איראן בלבנון לאחר הפיצוץ

שגרירות איראן בלבנון לאחר הפיצוץ

מכונית התופת השחורה בה נסע אחד המתאבדים, אשר צולמה במצלמת אבטחה במקום, מספר שניות לפני הפיצוץ (ערוץ אלעאלם האיראני, 22 בנובמבר 2013)

מכונית התופת השחורה בה נסע אחד המתאבדים, אשר צולמה במצלמת אבטחה במקום, מספר שניות לפני הפיצוץ (ערוץ אלעאלם האיראני, 22 בנובמבר 2013)

שרידי האופנוע סמוך לשגרירות איראן בבירות (אלספיר, לבנון, 25 בנובמבר 2013)

שרידי האופנוע סמוך לשגרירות איראן בבירות (אלספיר, לבנון, 25 בנובמבר 2013)

המחבל המתאבד  מעין אבו ט'הר (אתר בנת ג'ביל, 23 בנובמבר 2013)

המחבל המתאבד מעין אבו ט'הר (אתר בנת ג'ביל, 23 בנובמבר 2013)


כללי

1.    ב-19 בנובמבר 2013 התבצע פיגוע התאבדות מורכב ורב-נפגעים בכניסה לשגרירות איראן בלבנון, בפרבר הדרומי (השיעי) של בירות. מטרת הפיגוע, שבוצע באמצעות שני מחבלים מתאבדים, הייתה, להערכתנו, לפוצץ את בניין השגרירות ולגרום לנפגעים רבים בקרב עובדי השגרירות. בפיגוע נהרגו 23 אנשים ונפצעו 146 נוספים. בין ההרוגים אבראהים אנצארי, נספח התרבות של שגרירות איראן. בימים שלאחר הפיגוע נערכו לוויות של עשרה פעילי ארגון חזבאללה, שנהרגו בפיצוץ, אשר חלקם לפחות נמנו על צוות האבטחה של השגרירות.

2.    על הפיגוע קיבל אחריות גדודי עבדאללה עזאם, ארגון טרור המזוהה עם אלקאעדה ועם ארגוני הג'האד העולמי, הפועל בלבנון ובזירות נוספות במזרח התיכון. יוזכר, כי ארגון זה, שמעוזו במחנה הפליטים עין אלחלווה שבדרום לבנון, קיבל על עצמו את האחריות לירי הרקטות מדרום לבנון לעבר הגליל המערבי (ב-22  באוגוסט 2013), שנועד לאתגר את חזבאללה[1].

3.    פיגוע ההתאבדות נגד שגרירות איראן בלבנון התבצע בעיתוי בו נערכים המשטר הסורי ותומכיו (איראן, חזבאללה) למערכה לטיהור הרי קלמון, האזור ההררי החשוב שמצפון מזרח לדמשק. הפיגוע בשגרירות האיראנית בבירות נתפס בלבנון כניסיון להסיט את הלחץ של סוריה איראן וחזבאללה ממאחזי המורדים בסוריה ע"י העברת מסר כי בידי גורמי הג'האד העולמי המזוהים עם אלקאעדה יכולת לפגוע בהם בעורפם בלבנון.

4.    הפיגוע בשגרירות הינו ההצלחה הבולטת בסדרת פיגועים, שבוצעו בחודשים האחרונים ע"י ארגונים סונים קיצוניים ביניהם גדודי עבדאללה עזאם במטרה לאתגר את איראן וחזבאללה. הפיגוע מהווה להערכתנו פגיעה משמעותית, ביטחונית ותדמיתית, בארגון חזבאללה ובאיראן. יצוין, כי הפעלת מכוניות ואופנועי תופת באמצעות מחבלים מתאבדים הינו דפוס פעולה המאפיין את ארגון ג'בהת אלנצרה, שלוחת אלקאעדה בסוריה[2], שלהערכתנו הועתק ללבנון והופנה נגד חזבאללה ואיראן. דפוס פעולה זה אפיין וייחד בזירה הלבנונית את חזבאללה, עוד מראשית דרכו ב-1983 (פיגועי התאבדות קטלניים, שבוצעו ע"י חזבאללה בסיוע איראן נגד השגרירות האמריקאית ובסיסים צבאיים של ארה"ב וצרפת במערב בירות). שלושים שנים לאחר מכן נסגר המעגל כאשר ארגון חזבאללה ואיראן שמאחוריו, שהתמחו פיגועים מסוג זה והפיקו מהם רווחים פוליטיים ותדמיתיים,הפכו ליעד שלהם.

5.    להערכתנו, "זליגת" העימות הסוני-שיעי ללבנון והחרפת העימותים האלימים בין הצדדים היריבים עלולים לערער עוד יותר את סמכותו ומשילותו של הממשל הלבנוני הרופף ולהגביר את חוסר היציבות בזירה הלבנונית. שכן כוחות הביטחון הלבנונים הינם חסרי יכולת מבצעית ופוליטית-פנימית לעמוד בפני מאבקים אלימים המתנהלים בין ארגוני טרור מיומנים, הנתמכים ע"י קבוצות אוכלוסייה וכוחות חיצוניים בין אם המדובר בגורמי ג'האד עולמי (המוצאים מחסה במחנות הפליטים  הפלסטינים) או בארגון חזבאללה (המבוסס בקרב העדה השיעית בלבנון ונתמך ע"י איראן וסוריה).

6.    לסיכום: פיגוע ההתאבדות המורכב, ופיגועים שקדמו לו, מצביעים להערכתנו על הגברת היכולות המבצעיות של גדודי עבדאללה עזאם והתארגנויות סוניות סלפיות ג'האדיסטיות הפועלות בזירה הלבנונית. יכולות אלו המופנות עתהכלפי איראן וחזבאללה עלולות גם להיות מופנות כלפי ישראל (כדוגמת ירי הרקטות לעבר הגליל). איראן וחזבאללה, שספגו פגיעה ביטחונית ותדמיתית קשה, צפויות לנקוט בצעדי נגד הן במישור הביטחוני (אבטחת אישים ומתקנים) והן במישור ההתקפי (פעילות תגמול נגד אישים ומתקנים המזוהים עם אלקאעדה ועם גורמים קיצוניים בעדה הסונית). כל אלו עלולים להוביל להחרפת העימות העדתי סוני-שיעי בלבנון, ויתכן אף מחוץ ללבנון, במקביל למלחמת האזרחים בסוריה.

 


תאור (ראשוני) של הפיגוע

7.    ב-19 בנובמבר 2013 בוצע פיגוע התאבדות מורכב בכניסה לשגרירות איראן בלבנון. השגרירות ממוקמת בשכונת ביר חסן, בשולי הפרבר הדרומי השיעי של בירות, מעוז חזבאללה בלבנון. על פי כלי התקשורת הלבנונים, כולל אלו של חזבאללה, החל הפיגוע כאשר מחבל מתאבד, שנהג באופנוע, פוצץ עצמו סמוך למחסום, שבפתח השגרירות[3]. כעבור מספר דקות הגיעה לקרבת השגרירות מכונית תופת מסוג שברולט בלייזר (4X4) בצבע שחור, הנהוגה ע"י מחבל מתאבד נוסף.  במכונית הוטמנה כמות גדולה של חומרי נפץ (בין 50-100 ק"ג). עדי ראייה שהתראיינו לערוץ אלמיאדין, המזוהה עם חזבאללה, טענו, כי המחבל המתאבד הראשון לא פוצץ עצמו אלא נהרג מאש מאבטחי השגרירות.

8.  על פי דיווח העיתון אלספיר הלבנוני המכונית, שבאמצעותה בוצע הפיגוע, נרכשה בעיירה בריתאל, שבבקעת הלבנון. חומרי הנפץ הותקנו בה באזור יברוד, שבהרי קלמון. לאחר מכן שוגרה המכונית לסוריה דרך העירה (הסונית) ערסאל, שבצפון בקעת הלבנון. על פי "מקורות ביטחוניים" בלבנון התכנון והאכוונה של הפיגוע נעשו בסוריה (אלספיר, 25 בנובמבר 2013).על פי היומון הלבנוני אלאח'באר, המזוהה עם חזבאללה, התבטא חסן נצראללה, כי הפיגוע תוכנן בקפידה רבה ומתכנניו הכירו היטב את השגרירות האיראנית. הפיגוע נועד להשמיד את חלקו של המבנה שמול הכניסה משום שבצד זה נמצאת לשכת השגריר האיראני, שהיווה את מטרת הפיגוע (אלאח'באר, 25 בנובמבר 2013).על פי התקשורת הלבנונית העלו החקירות, כי הפיגוע נגד שגרירות איראן ופיגועי התופת הקודמים בפרבר הדרומי של בירות, תוכננו ע"י גורמי אלקאעדה בסוריה כחלק ממגמה להעתיק את העימות עם חזבאללה לשטח לבנון (אלאח'באר, 20 בנובמבר 2013).

נפגעים בפיגוע

9.    על פי כלי התקשורת הלבנונים נהרגו בפיגוע 23 אנשים, ביניהם אבראהים אלאנצארי, נספח התרבות של איראן, כמו כן נפצעו 146 אנשים. התקשורת הלבנונית דיווחה, כי הנספח התרבותי נהרג במכוניתו כאשר חיכה לצאתו של השגריר האיראני ע'צ'נפר רכן-אבאדי (אלג'מהוריה, אלנהאר, 20 בנובמבר 2013). כלי התקשורת של חזבאללה דיווחו על לוויותיהם של עשרה פעילי הארגון אשר להערכתנו חלקם לפחות נמנה על צוות האבטחה של השגרירות (ראו להלן).

תמונות ממקום הפיגוע (מימין: ערוץ אלעאלם האיראני; משמאל: ערוץ אלערביה)
תמונות ממקום הפיגוע (מימין: ערוץ אלעאלם האיראני; משמאל: ערוץ אלערביה)

זהות המחבלים המתאבדים

10.     בתקשורת הלבנונית התפרסמו תמונות ופרטים אודות המחבלים המתאבדים. דווח כי שניהם מתגוררים באזור צידון ונמנים על תומכיו של השיח' הסוני סלפי אחמד אסיר העוין לחזבאללה. פורסם כי במחנה הפליטים עין אלחלווה, שליד צידון, פועלת שלוחת גדודי עבדאללה עזאם המשתפת פעולה עם אחמד אסיר (ראו מאמר בעיתון אלאח'באר המזוהה עם חזבאללה, 26 בנובמבר 2013).

11.     להלן עיקרי המידע (הראשוני),  אשר התפרסם על שני המחבלים המתאבדים:

א. מעין עדנאן אבו ט'הר: תושב צידון, נמנה עם תומכי השיח' הסוני הסלפי אחמד אלאסיר, העוין את חזבאללה (אלנהאר, 22, 23 בנובמבר 2013). שלושה ימים לפני הפיגוע פרסם בדף הפייסבוק שלו כי בכוונתו לנקום למען אחמד אלאסיר. על פי ערוץ אלערביה, הוא התגורר בעבר בדנמרק, משם עבר לעבוד בכווית, ולאחר מכן עבר לסוריה וללבנון (ערוץ אלערביה, 23 בנובמבר 2013). ב-31 באוקטובר 2013 התקיימה התקשרות בינו לבין חברו באמצעות הפייסבוק בה כתב, כי בכוונתו להקדים את חברו להגיע לגן העדן (אלח'בר פרס, 22 בנובמבר 2013). על פי מאמר, שפרסם סעד אלחרירי, המנהיג הבולט של הסונים בלבנון, המדובר בצעיר סוני מצידון (שהמאמר אינו נוקב בשמו), שאימו שיעית, אשר עבר להילחם עם "קבוצה חמושה" בסוריה, ששלחה אותו לפוצץ עצמו בלבנון (אלמסתקבל, 24 בנובמבר 2013). על פי העיתון אלנהאר (25 בנובמבר 2013) המחבל המתאבד מעין אבו ט'הר נכנס ללבנון מסוריה דרך מעבר אלמצנע בזהות לבנונית.

ב. עדנאן מוסא אלמחמד: ממוצא פלסטיני[4]. משפחתו מתגוררת בעיירה ביסריה, שמדרום לצידון. עבד כמכונאי. נטען, כי סבל מבעיות נפשיות ערוץ אלג'דיד, 24 בנובמבר 2013). עדנאן אלמחמד התגורר בשנה האחרונה באלעאקביה. נעצר בעבר ע"י מודיעין צבא לבנון. הקשר שלו עם משפחתו במהלך השנה האחרונה נותק (אתר העיירה ג'בשית, 23 בנובמבר 2013). אימו של המחבל המתאבד גינתה את הפיגוע בציינה כי "דת מחמד אינה אומרת לבצע זאת". לדבריה, היא לא ידעה כי בנה נהג לבקר במסגד בלאל בן רבאח בעין אלחלווה [המסגד של שיח' אחמד אל אסיר] ונמנה על קבוצתו של השיח' אחמד אלאסיר (אתר בנת ג'ביל, 23 בנובמבר 2013).

 

מימין : המחבל המתאבד עדנאן מוסא אלמחמד (אתר בנת ג'ביל, 23 בנובמבר 2013). משמאל : עדנאן מוסא אלמחמד לובש מדים צבאיים ואפוד קרב (אתר בנת ג'ביל, 24 בנובמבר 2013).
מימין : המחבל המתאבד עדנאן מוסא אלמחמד (אתר בנת ג'ביל, 23 בנובמבר 2013). משמאל : עדנאן מוסא אלמחמד לובש מדים צבאיים ואפוד קרב (אתר בנת ג'ביל, 24 בנובמבר 2013).

הרוגי חזבאללה בפיגוע

12.     בימים שלאחר תקיפת השגרירות האיראנית נערכו בדרום בירות לוויות של 10 פעילי חזבאללה, שנמסר כי הם נהרגובפיגוע. לפחות חלקם נמנו להערכתנו, על צוות האבטחה של השגרירות האיראנית. דווח כי אחד מהם, רצ'ואן מחמד פארס, היה אחראי האבטחה של השגרירות. (ראו צילום) על הרוג אחר, אחמד זראקט, נמסר כי היה אחד מהמאבטחים בשגרירות. פעילי חזבאללה נקברו בהלוויות המוניות, שהתקיימו בבירות ב-20 וב-22 בנובמבר 2013. בלוויה ב-20 בנובמבר השתתף גם שגריר איראן בלבנון (אלעהד, 22,20 בנובמבר 2013; אתר בנת ג'ביל, 20 בנובמבר 2013)[5].

קבלת האחריות

13.     השיח' הלבנוני הסוני סראג' אלדין זריקאת, המזוהה עם גדודי עבדאללה עזאם, דיווח בחשבון הטוויטר שלו (19 בנובמבר 2013), כי גדודי עבדאללה עזאם עומדים מאחורי ההתקפה על שגרירות איראן בבירות. הוא ציין כי בהתקפה זאת נהרגו שני שהידים סונים (קרי, שני המחבלים המתאבדים). בקבלת האחריות נאמר, כי הפעולות בלבנון תמשכנה עד שימלאו שתי דרישות: האחת, נסיגת חזבאללה ("מחנה איראן") מסוריה, והשנייה, שחרור אסירי הארגון שבבתי הכלא הלבנונים. יוזכר כי שיח' סראג' אלדין זריקאת הוא זה, שדיווח ב-22 באוגוסט 2013 כי גדודי עבדאללה עזאם עומדים מאחורי ירי ארבע רקטות לעבר חיפה ו"אזורים אסטרטגיים" נוספים בישראל. בעיתון לבנוני המזוהה עם חזבאללה דווח כי השיח' זריקאת נמצא בסוריה זה למעלה משנה ומשם הוא מפרסם הודעותיו (אלאח'באר, 20 בנובמבר 2013).

תגובות איראן וחזבאללה לפיגוע

14.     התגובה המיידית של איראן לפיגוע הייתה האשמת ישראל בביצועו. בראיון לערוץ אלמיאדין (19 בנובמבר 2013) המזוהה עם חזבאללה אמר השגריר האיראני, כי "הישות הציונית וסוכניה עומדים מאחורי פיגוע הטרור". בהתבטאות אחרת ציין השגריר כי כולם יודעים שהאויב הציוני תומך בקבוצות הטרור בסוריה, בעיראק ולאחרונה בלבנון (סוכנות פארס המצטטת ראיון השגריר לערוץ אלנשרה, 24 בנובמבר 2013).

15.     מאוחר יותר הצטרף חזבאללה להאשמת ישראל, אולם פעילי חזבאללה כרכו בהאשמותיהם גם את אלקאעדה, שתואר על ידם כמכשיר בידי ישראל. בראיון לתחנת רדיו בלבנון אמר שיח' נעים קאסם, סגן מזכ"ל חזבאללה, כי: "אלו [הם] ידיהם הנפשעות של התכפירים [קרי, אלקאעדה[6]] ושל ישראל, שנהנים מחוסר היציבות במדינה" (inn.co.il, 21 בנובמבר 2013).בהתבטאות אחרת בטקס, שנערך בעיירה ג'בשית, אמר מחמד רעד, ראש סיעת חזבאללה בפרלמנט הלבנוני, כי הפיגוע בשגרירות איראן בבירות היה "מסר ישראלי באמצעות [ארגונים] תכפירים". לדבריו מטרת מסר זה היתה לא רק הריסת מבנה השגרירות אלא גם ערעור היציבות בלבנון והריסת האחדות הלאומית (אלנשרה, 23 בנובמבר 2013). נביל קאוק, סגן יו"ר המועצה המבצעת של חזבאללה, הצהיר כי הפיגוע "הדגיש את רצינות האיום התכפירי-טרוריסטי ישראלי על לבנון" (סוכנות הידיעות הלבנונית, 24 בנובמבר 2013).

16.     "מקורות בכירים בחזבאללה" (שנמנעו מלהזדהות בשמם) התייחסו למשמעויות הקשות של פיגוע ההתאבדות ולדרכי התגובה הנשקלות. בראיון לעיתון הלבנוני אלג'מהוריה (20 בנובמבר 2013). ציינו אותם מקורות, כי "נכנסנו לשלב חדש, שלב מסוכן ביותר, שלב המחבלים המתאבדים". הם הוסיפו [אנו] ננקוט צעדים יוצאי דופן מפני שמבחינתנו הכל השתנה". המקורות הללו הביעו חששם מפני פיגועי התאבדות נוספים, שיכוונו נגד מבנים או נגד ריכוזי אוכלוסיה שיעים "כפי שקורה בעראק". לדבריהם עשה חזבאללה מאמץ ביטחוני גדול כדי למנוע כניסתן של מכוניות תופת [אל ריכוזי האוכלוסייה השיעית] "אך קשה להתמודד עם  פיגועי התאבדות". לעיתון אלג'מהוריה נודע (20 בנובמבר 2013), כי הנהגת חזבאללה קיימה פגישות ביטחוניות רמות דרג, שבהן הומלץ, כי משרדים, בתים ומפקדות של הארגון "ינקטו צעדים חריגים" מחשש לפיגועי התאבדות נוספים.

איומים כלפי סעודיה

17.     יומיים לאחר הפיגוע קראה שגרירות סעודיה בלבנון לאזרחי סעודיה לעזוב את לבנון ולנקוט באמצעי זהירות (21 בנובמבר 2013, AP). הקריאה באה בעקבות פרסומים בתקשורת הלבנונית וברשתות החברתיות, אשר האשימו את סעודיה במעורבות בפיגוע נגד השגרירות האיראנית בלבנון, (האשמה חסרת בסיס). בין השאר פורסם צילום אווירי ובו מקומה של שגרירות סעודיה עם המשפט: "שגרירות סעודיה בלבנון, לרציניים בלבד" (אלקדס אלערבי, 21 בנובמבר 2013).

18.     בלט במיוחד מאמרו המאיים של אבראהים אלאמין, עורך היומון הלבנוני אלאח'באר, המזוהה עם חזבאללה, אשר במאמר, שכותרתו: "תשורה מהממלכה [הסעודית] לאיראן, האשים את סעודיה כי היא עומדת מאחורי פיגוע הטרור בלבנון (אלאח'באר, 20 בנובמבר 2013). במאמר נאמר, כי "איש לא ציפה שממלכת הדיכוי [קרי, סעודיה] תזדרז להעתיק את המערכה לשלב חדש, הכולל ניסיון להחיל את תופעת המתאבדים בעיראק על לבנון". המאמר קובע, כי לא ניתן יהיה להשפיע על הלחימה בסוריה באמצעות פיגועי התאבדות בלבנון ורומז כי המערכה עלולה להתרחב למדינות נוספות המשתייכות למחנה הסעודי כגון תימן ובחרין. המאמר מוסיף, כי חזבאללה, יחד עם מנגנוני הביטחון הלבנונים, הצליחו לסכל פעולות טרור רבות בלבנון אך פתיחה של סדרת המתאבדים תחייב אותם "לנהל פעילות הרתעתית מקדימה". המאמר מסתיים באמירה כי "החזית העולמית להריסת המזרח הערבי" (קרי, סעודיה ובעלות בריתה) החליטה לנהל מערכת דמים נגד איראן וכי יש לצפות "לגלים נוספים של טירוף בדמות תשורות מלכותיות בצבע אדום". אולם, מוסיף כותב המאמר, לאיראן דרכים משלה, ומערך הרתעה משלה, להתמודד עם מערכה זאת.

פיגועים קודמים נגד חזבאללה וריכוזי אוכלוסיה שיעים

19.     הפיגוע נגד שגרירות איראן בלבנון היווה שיאו של גל פיגועים, שהתבצע בלבנון בחודשים האחרונים במגוון אמצעים ושיטות, וכוונו נגד חזבאללה וריכוזי אוכלוסיה. להערכתנו בוצעו פיגועים אלו ע"י ארגונים לבנונים סונים סלפים, וחלקם, להערכתנו, גם ע"י גדודי עבדאללה עזאם וארגונים נוספים המזוהים עם הג'האד העולמי. חזבאללה נכשל עד כה במאמציו לבלום גל פיגועים זה, הממחיש היטב את "זליגת" מלחמת האזרחים הסורית, והעימות הסוני-שיעי המתחולל במסגרתה, אל הזירה הלבנונית. הפיגוע נגד שגרירות איראן עלולה להערכתנו לסמן החרפת העימות בזירה הלבנונית ואולי גם בארצות נוספות מחוץ ללבנון.

20.     בלטו במיוחד שני פיגועים קודמים בפרבר הדרומי, מעוז חזבאללה, באמצעות מכוניות תופת:

א.       ב-9 ביולי 2013 פוצצה מכונית תופת בשכונת ביר אלעבד בפרבר הדרומי של בירות, בתוך מגרש חנייה. בפיצוץ נהרגו מספר אנשים וכמאה בני-אדם נפצעו כמה מאות. אף ארגון לא קיבל אחריות על הפיצוץ.

ב.       ב-15 באוגוסט 2013 פוצצה מכונית תופת בפרבר הדרומי של בירות, בין שכונת אלרויס לשכונת ביר אלעבד. בפיצוץ נהרגו 25 בני-אדם ונפצעו כמה מאות. אף ארגון לא קיבל  אחריות לפיצוץ.

21.     בלבנון בכלל, ובקרב חזבאללה בפרט, קיים חשש, כי גל הפיגועים ביוזמת ארגוני אלקאעדה ימשך. התקשורת הלבנונית דיווחה, כיב-22 בנובמבר 2013 איתר צבא לבנון מכונית תופת מסוג ביואיק בחלקה הצפוני של בקעת הלבנון, הנשלט ע"י חזבאללה, על הכביש בין העיירות מקנה ויונין. על-פי דיווחים בתקשורת, אותרה מכונית חשודה על-ידי חיילי צבא לבנון (ולפי גרסא אחרת ע"י חזבאללה) שעשתה דרכה מסוריה אל בקעת הלבנון (אזור ערסאל). במהלך המרדף אחריה פתחו הנוסעים בה באש לעבר החיילים. בתום חילופי הירי נתפסה המכונית ובה כ-400 או 500 ק"ג חומר נפץ מסוג  TNT ושתי פצצות מרגמה. המכונית הייתה מוכנה לשימוש מבצעי. הצבא הלבנוני סגר את האזור, פינה תושבים, נטרל את המטען ופתח בחקירה. נוסעי המכונית הצליחו לברוח (alhayat.com; אלג'מהוריה 25 בנובמבר 2013; Lebanon Files; 23 בנובמבר 2013).

[1]פרטים על האירוע ועל הארגון: ראו לקט מידע מה-28 באוגוסט 2013: "גדודי עבדאללה עזאם, ארגון המזוהה עם אלקאעדה, קיבל אחריות על ירי הרקטות מדרום לבנון לעבר הגליל המערבי (22 באוגוסט). הירי נועד להערכתנו לאתגר את חזבאללה על רקע "זליגת" העימות שבין הג'האדיסטים הסונים לבין חזבאללה השיעי מסוריה אל הזירה הלבנונית".
[2]פרוט ראו מחקר מה-22 בספטמבר 2013: "ג'בהת אלנצרה ( חזית התמיכה); ארגון ג'האדיסטי-סלפי המשתייך לאלקאעדה, אשר ממלא תפקיד חשוב בקרב ארגוני המורדים בסוריה...".
[3]על פי גרסא אחרת צעד המחבל ברגל אולם צילום האופנוע בזירת האירוע תומך בגרסא, כי המדובר ברוכב האופנוע.
[4]הרשות הפלסטינית גינתה ב-24 בנובמבר את הפיגוע נגד השגרירות האיראנית בבירות. לדבריה, השתתפות פלסטיני "בפעולה נפשעת זו" הינה מעשה יחיד המשרת רק את אויבי הבעיה הפלסטינית. הרשות הביעה את תנחומיה למשפחות ההרוגים והדגישה את עמידתה לצד לבנון (ופא, 24 בנובמבר 2013).
[5]בנוסף לפעילים שנפגעו בפיגוע ספג חזבאללה בימים האחרונים גם אבידות בסוריה. אתר (20 בנובמב 2013), המסתמך על "מקורות לבנונים", דיווח כי "לבנון 24" כ-10 פעילי חזבאללה נהרגו בימים האחרונים באזור דמשק וכי הארגון עומד לקבור אותם במקומות מגוריהם בבקעת הלבנון ובדרום לבנון.
[6]"קבוצות תכפיריות", הינו כינוי לארגוני אלקאעדה בפי חזבאללה. הכוונה לקבוצות המכריזות על אדם מוסלמי או על קבוצת מוסלמים ככופרים משום שאינם מאמצים את האסלאם במשמעותו הרדיקלית.