חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (18 – 24 בדצמבר 2013)

אוטובוס בבת ים, שהונח בו מטען חבלה. הודות לתושיית הנהג נמנעו אבידות בנפש

אוטובוס בבת ים, שהונח בו מטען חבלה. הודות לתושיית הנהג נמנעו אבידות בנפש

שוטר נדקר צפונית לירושלים - כוחות הביטחון במרדף אחר הדוקר (דוברות מחוז ש

שוטר נדקר צפונית לירושלים - כוחות הביטחון במרדף אחר הדוקר (דוברות מחוז ש"י, 23 בדצמבר 2013)

פעילים חמושים של  הג'האד האסלאמי בפלסטין במהלך ההלוויה (פלוגות ירושלים, 20 בדצמבר 2013)

פעילים חמושים של הג'האד האסלאמי בפלסטין במהלך ההלוויה (פלוגות ירושלים, 20 בדצמבר 2013)

חבילות המזון עליהן לוגו הקבוצות הסלפיות (אלקדס, 17 בדצמבר 2013)

חבילות המזון עליהן לוגו הקבוצות הסלפיות (אלקדס, 17 בדצמבר 2013)

חלוקת סיוע איראני לתושבי רצועת עזה, אשר ניזוקו ממזג האוויר שפקד את האזור לאחרונה  (ערוץ אלעאלם האיראני, 16 בדצמבר 2013)

חלוקת סיוע איראני לתושבי רצועת עזה, אשר ניזוקו ממזג האוויר שפקד את האזור לאחרונה (ערוץ אלעאלם האיראני, 16 בדצמבר 2013)

פעילים רעולי פנים וחמושים באקדחים של החזית הדמוקרטית, מקבלים את פניו של סאמר אלעיסאוי עם שחרורו מהכלא (קדס נט, 23 בדצמבר 2013)

פעילים רעולי פנים וחמושים באקדחים של החזית הדמוקרטית, מקבלים את פניו של סאמר אלעיסאוי עם שחרורו מהכלא (קדס נט, 23 בדצמבר 2013)

 

  • השבוע  התרבו פיגועי הטרור בזירות השונות:
  • בישראל (בת ים) הונח מטען חבלה באוטובוס. המטען התפוצץ אך בשל תושיית הנהג והנוסעים לא היו אבידות.
  • מצפון לירושלים נדקר שוטר ע"י פלסטיני, שנמלט לכפר הסמוך. מצבו הוגדר בינוני.
  • ביהודה ושומרון אירעו תקריות אלימות בין פלסטינים לבין כוחות צה"ל בעת פעילות יזומה ללכידת מבוקשים. שני פלסטינים נהרגו. כמו כן נמשכו פיגועי "ההתנגדות העממית".
  • מרצועת עזה נורתה רקטה, שנפלה בנגב המערבי. כמו כן אירעו תקריות אלימות סמוך לגדר הביטחון, באחת מהן נורה ונהרג עובד משרד הביטחון שעסק בתיקון הגדר. 

 

מטען חבלה התפוצץ באוטובוס בבת ים
  • ב-21 בדצמבר 2013 נמנע אסון כבד בעת, שפיצוץ אירע באוטובוס בבת ים. בשעות הצהרים הבחין נוסע בקו 240 מבני ברק לבת ים בתיק חשוד, שהונח על אחד מהספסלים האחוריים. הנוסע הסב את תשומת לב הנהג. הנהג עצר את האוטובוס במרכז בת ים, הורה לכל הנוסעים לרדת והזעיק את המשטרה. כמה דקות לאחר מכן נשמע פיצוץ. שוטר אחד, שסייע לפנות את הנוסעים, נפצע באורח קל. לפי שעה לא ידוע מי עמד מאחורי הנחת המטען, שפוצץ ככל הנראה באמצעות הפעלה מרחוק.
  • אף ארגון לא קיבל אחריות על ביצוע הפיגוע. עם זאת ארגוני הטרור הפלסטינים ברכו עליו  ועודדו ביצוע פיגועים נוספים:
  • חמאס- משיר אלמצרי, בכיר חמאס, אמר כי הפיגוע בבת ים הדגיש את יכולת "ההתנגדות" להגיע לעומק ישראל בכל זמן שתרצה וכי היא ממשיכה, למרות כל הניסיונות לדכא אותה (ערוץ אלאקצא, 22 בדצמבר 2013). פאוזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי מדובר ב"פעולה הרואית" המהווה תגובה ל"פשעי הכיבוש". הוא הדגיש כי "ההתנגדות" נמשכת חרף המאמצים לפגוע בה (פלסטין אלאן, 22 בדצמבר 2013).
  • הג'האד האסלאמי בפלסטין - אחמד אלמדלל, בכיר הארגון אמר, כי ארגונו מברך על הפעולה והדגיש, כי במצב הנוכחי עשוי להתרחש פיגוע בכל מקום בין אם על ידי מחבל בודד או על ידי ארגון (ערוץ אלאקצא, 22 בדצמבר 2013).
  • וועדות ההתנגדות העממית– דוברי הארגון הדגישו, כי ניסיון הפיגוע הוא "תגובה טבעית לפשעיו הנמשכים של האויב הציוני" (פלסטין אליום, 22 בדצמבר 2013).
שוטר נדקר צפונית לירושלים
  • שוטר ישראלי נדקר בכניסה להתנחלות אדם (צפונית לירושלים). מצבו הוגדר בינוני והוא פונה לבית החולים, כשהסכין נעוצה בגבו. השוטר הוזעק לצומת אדם, יחד עם שוטרים נוספים עקב תאונת דרכים קלה, שאירעה במקום. בעת שהשוטרים עסקו בהכוונת התנועה נדקר השוטר בגבו. הדוקר נמלט לג'בע, הכפר הסמוך. כוחות צבא החלו בסריקות למצוא את הדוקר אולם הוא טרם נתפס  (ynet, 23 בדצמבר 2013).
  • פיגועי הדקירה הינם חלק מ"ההתנגדות העממית", אסטרטגיית המאבק נגד ישראל הנתמכת ע"י הרשות הפלסטינית ופתח. אסטרטגיה זאת אינה מהווה מחאה שקטה (כפי שמציגה אותה הרשות הפלסטינית) אלא נעשה בה שימוש מאסיבי באלימות המוביל לעיתים לנפגעים בנפש. דפוס הפעולה השכיח ביותר במסגרתה הינו יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה אולם מעת לעת מתבצעים גם פיגועי דקירה או פיגועי דריסה. את הפיגועים הללו לא יוזמים  בדרך כלל ארגוני הטרור הממוסדים אף כי ההסתה של חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין להגברת הטרור ביהודה ושומרון מלבה גם את פיגועי "ההתנגדות העממית"[1].
אזרח ישראלי נהרג כתוצאה מירי בגדר הביטחון בגבול ישראל רצועת עזה
  • מדיווח ראשוני נמסר כי ב-24 בדצמבר 2013 בשעות הצהרים נפצע אזרח ישראלי, שעסק בתיקון גדר הביטחון סמוך לנחל עוז,  כתוצאה מירי צלף. הישראלי, עובד משרד הביטחון,  עסק בתיקון הגדר בעקבות הנזקים שנגרמו לה בעקבות הסופה. הוא נפצע, באורח קשה ופונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע שם מת מפצעיו (24 בדצמבר 2013,  ynet).
ירי רקטות
  • במהלך השבוע אותרה נפילה של רקטה בדרום ישראל. הרקטה, שנורתה בליל 23 בדצמבר 2013, נפלה סמוך לתחנת הסעה באחר הישובים במועצה האזורית אשקלון. לא היו נפגעים נגרם נזק קל למקום.  

ירי רקטות

אירועים אלימים סמוך לגדר הביטחון בגבול ישראל רצועת עזה
  • בשבוע האחרון התרבו האירועים סמוך לגדר הביטחון בין ישראל לרצועת עזה ובמסגרת זאת: ב-21 בדצמבר כוח צה"ל זיהה כמה פלסטינים שהגיעו סמוך לגדר הביטחון באזור חאן יונס כדי להניח מטען חבלה וירה לעברו. כתוצאה מהירי נפגע צעיר פלסטיני. לדברי הפלסטינים הפצוע הוא אזרח שבא לעבד את הקרקע החקלאית באזור. יומיים קודם לכן, ב- 19 בדצמבר 2013, נהרג פלסטיני תושב בית חאנון בצפון הרצועה כמו כן אירעו מספר תקריות בין פלסטינים לכוחות צה"ל כאשר פלסטינים התקהלו בסמוך לגדר הביטחון ויידו אבנים לעבר כוחות צה"ל  (הארץ, 21 בדצמבר 2013). 
  • פוזי ברהום, דובר חמאס, הטיל על ישראל את האחריות לאירועים. לדבריו ההסלמה הישראלית מהווה ביטוי ל"הפקרת הדם הפלסטיני בידי ישראל" והינה פועל יוצא של התמיכה, הבלתי מוגבלת, של ארה"ב בישראל ועמידתו מנגד של העולם הערבי והאסלאמי (צפא, 21 בדצמבר 2013).

המשך פעילות אלימה וניסיונות פיגוע ביהודה ושומרון

  • במהלך השבוע אירעו שתי תקריות אלימות בולטות בין פלסטינים לבין כוחות צה"ל:
  • בעת פעילות יזומה של כוח צה"ל בקלקיליה בליל 19-18 בדצמבר 2013 ללכידת חולית טרור נפתח אש לעבר הכוח. הכוח השיב באש לעבר המחבל אשר נהרג. בסריקות שנערכו במקום נמצא אקדח מסוג יריחו ותרמילים. באזור התקרית אירעו לאחרונה מספר מקרי ירי   (דובר צה"ל, 19 בדצמבר 2013). ההרוג הוא צאלח יאסין, המשמש כקצין במנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני.  בהלוויה הצבאית, שנערכה לו השתתפו מושל מחוז קלקיליה, עבדאללה כמיל, וראשי המנגנונים במחוז (מען, ופא, 19 בדצמבר 2013)
  • ב-18 בדצמבר 2013 בשעות הערב במהלך פעילות למעצר מבוקשים בג'נין נפתחה אש לעבר כוחות צה"ל והושלכו מספר רימונים ומטענים לעבר הכוח אשר השיב באש. אדם אחד נהרג (דובר צה"ל, 19 בדצמבר 2013). ההרוג הוא נאפע ג'מיל אלסעדי בן 23, תושב מחנה הפליטים ג'נין, פעיל הארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין.

מימין: כרזה רשמית של ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין המודיעה על מותו של הפעיל (פלוגות ירושלים, 19 בדצמבר 2013). משמאל: פעילים חמושים של  הג'האד האסלאמי בפלסטין במהלך ההלוויה (פלוגות ירושלים, 20 בדצמבר 2013)
מימין: כרזה רשמית של ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין המודיעה על מותו של הפעיל (פלוגות ירושלים, 19 בדצמבר 2013). משמאל: פעילים חמושים של  הג'האד האסלאמי בפלסטין במהלך ההלוויה (פלוגות ירושלים, 20 בדצמבר 2013)

  • כמו כן נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה ונרשמו מספר ניסיונות פיגוע בצירים מרכזיים ביהודה ושומרון. להלן מספר אירועים בולטים:
  • ב-20 בדצמבר 2013 בשעות הצהרים יידו פלסטינים באזור נבי צאלח אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים. נגרם נזק לכלי רכב צבאי (סוכנות תצפית, 20 בדצמבר 2013).
  • ב-22 בדצמבר 2013 כעשרים פלסטינים ממחנה הפליטים ג'לזון (סמוך לראמאללה), הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר כוחות הביטחון ולעבר בית אל (סוכנות תצפית, 22 בדצמבר 2013).  
  • ב-23 בדצמבר  2013 נפצעה אישה כתוצאה מיידוי אבנים לעבר כלי הרכב בו נסעה סמוך לישוב עלי (סוכנות תצפית, 23 בדצמבר 2013).

מימין: פלסטינים מבעירים צמיגים במחנה הפליטים ג'לזון (סוכנות תצפית. צילום: ענבל גרוס, 22 בדצמבר 2013).  משמאל: אבן שפגעה בכלי הרכב (סוכנות תצפית. צילום: מאיר דוד בלום, 23 בדצמבר 2013)
מימין: פלסטינים מבעירים צמיגים במחנה הפליטים ג'לזון (סוכנות תצפית. צילום: ענבל גרוס, 22 בדצמבר 2013). משמאל: אבן שפגעה בכלי הרכב (סוכנות תצפית. צילום: מאיר דוד בלום, 23 בדצמבר 2013)

הקלות תנועה לרגל חגי הנוצרים
  • לקראת תקופת החגים הנוצריים (חג המולד, ראש השנה) הורה מתאם פעולות הממשלה בשטחים על שורה של הקלות לאוכלוסייה הנוצרית ביהודה ושומרון למשך תקופת החגים ביניהן: מתן היתרי כניסה ללא גבלה, הנפקת רישיונות ביקור ביהודה ושומרון עבור פלסטינים, שאינם תושבים, אישור טיולים מרוכזים בישראל ומתן היתרי כניסה לנוצרים מרצועת עזה (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 23 בדצמבר 2013).
פעילות בלתי סדירה במעבר רפיח
  • ברכאת אלפרא, שגריר רשות הפלסטינית במצרים, אמר, שבעקבות מגעים אינטנסיביים הודיעו שלטונות מצרים כי החליטו לפתוח את מעבר רפיח לשלושה ימים בין 26-24 לדצמבר (ופא, 23 בדצמבר 2013). לדברי המנהלה הכללית למעברים וגבולות בממשל חמאס פתיחת המעבר אינה עונה על הצרכים. זאת, משום שגם בשלושת הימים הללו המעבר יהיה פתוח חלקית בלבד ומספר הרשומים ליציאה עומד על 5,000 בני אדם (אתר משרד הפנים בממשל חמאס, 23 בדצמבר 2013).
סיוע לרצועת עזה
  • בהמשך לסיוע קטר לרצועת עזה אמר עצאם אלדעאליס, יועצו של אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, כי קטר סיימה את כל ההכנות לשיגור ספינת עמוסה בדלק לרצועת עזה והיא ממתינה להסכמה רשמית מצד ישראל והרשות הפלסטינית כדי שתוכל להפליג ליעדה. לדבריו הספינה תגיע לנמל אשדוד ומשם יועבר הדלק לרצועת עזה, דרך מעבר כרם שלום (אלרסאלה.נט, 20 בדצמבר 2013). 
שיקום הרצועה מנזקי הסופה
  • ממשל חמאס המשיך לעסוק בשיקום נזקי הסופה ובפיצוי התושבים. ראשי הממשל סיכמו בסיפוק את אופן ההתמודדות ברצועה בפגעי הסופה. אסמאעיל הניה ראש ממשל חמאס אמר, כי הרצועה "ניצחה" את הסופה בהשוותו את הניצחון ל"ניצחון חמאס" שניצחה במבצע "עופרת יצוקה" ו"עמוד ענן". לדבריו מהרגע הראשון גיבש הממשל תוכנית התמודדות עם השלכות הסופה כשבראש סדר העדיפויות עמדו הצלת התושבים מפני ההצפות והקלה על מצבם (פלסטין אליום, 17 בדצמבר 2013).
  • בעקבות המצב הקשה ברצועת עזה התגייסו רבים לסייע בין המסייעים נראו גם פעילי קבוצות סלפיות, שחילקו מזון לנפגעים. לדברי כתב קדס ניוז זוהי הפעם הראשונה בה נראו פעילי קבוצות אלה עוסקים בפעילות הומניטארית. לעומת זאת מקור המקורב לקבוצות אלה אמר, כי אין זו הפעם הראשונה בה משתתפים פעילי קבוצות סלפיות בפעילות חברתית (קדסנט, 18 בדצמבר 2103).
  • על פי דיווחי תקשורת באיראן גם אגודת אמדאד אלאמאם אלח'מיני בעזה, הקשורה לאיראן, התגייסה לסייע לתושבי הרצועה. על פי דברי עוצ' אבו דקה, חבר ועדת הסיוע הכללי של האגודה, הם החלו ב-16 בדצמבר 2013 לחלק ציוד ל-1,400 משפחות ברחבי הרצועה. הסיוע כלל מוצרי מזון וציוד לחורף (סוכנות הידיעות פארס, וערוץ אלעאלם, באיראן, 16 בדצמבר 2013).
  • כמו כן נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה ונרשמו מספר ניסיונות פיגוע בצירים מרכזיים ביהודה ושומרון. להלן מספר אירועים בולטים:
  • ב-20 בדצמבר 2013 בשעות הצהרים יידו פלסטינים באזור נבי צאלח אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים. נגרם נזק לכלי רכב צבאי (סוכנות תצפית, 20 בדצמבר 2013).
  • ב-22 בדצמבר 2013 כעשרים פלסטינים ממחנה הפליטים ג'לזון (סמוך לראמאללה), הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר כוחות הביטחון ולעבר בית אל (סוכנות תצפית, 22 בדצמבר 2013).  
  • ב-23 בדצמבר  2013 נפצעה אישה כתוצאה מיידוי אבנים לעבר כלי הרכב בו נסעה סמוך לישוב עלי (סוכנות תצפית, 23 בדצמבר 2013).
הקלות תנועה לרגל חגי הנוצרים
  • לקראת תקופת החגים הנוצריים (חג המולד, ראש השנה) הורה מתאם פעולות הממשלה בשטחים על שורה של הקלות לאוכלוסייה הנוצרית ביהודה ושומרון למשך תקופת החגים ביניהן: מתן התירי כנסיה ללא גבלה, הנפקת רישיונות ביקור ביהודה ושומרון עבור פלסטינים, שאינם תושבים, אישור טיולים מרוכזים בישראל ומתן היתרי כניסה לנוצרים מרצועת עזה (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 23 בדצמבר 2013). 
המשא ומתן עם ישראל
  • מחמד צביח, עוזר מזכ"ל הליגה הערבית לענייני פלסטין אמר שג'והן קרי, מזכיר המדינה האמריקאי, אמור להגיש בסוף חודש דצמבר 2013 הסכם מסגרת כתוב לשני הצדדים. בתוך כך פירט מחמד צביח את עמדותיו של אבו מאזן, כפי שהוצגו לחברות הליגה הערבית והכוללות, בין השאר (מען, 22 בדצמבר 2013):
  • סירוב לכל נוכחות של כוחות צבא ישראליים בגבולות וסירוב למדינה מפורזת כמו גם סירוב לנוכחות צד שלישי.
  • הסכמה על כך שהנסיגה הישראלית מהשטחים הפלסטינים תמשך שלוש שנים, על-פי לוח זמנים שיקבע מראש.
  • סירוב לקבל חלק מירושלים, כבירת המדינה הפלסטינית כתחליף למזרח ירושלים.
  • סירוב להכיר בישראל כמדינה יהודית .
  • סירוב לכל פיתרון זמני .
  • הסכמה על חילופי שטחים "שווי ערך".
שחרור המחבל סאמר אלעיסאוי
  • ב-23 בדצמבר 2013 שחררה ישראל מהכלא את סאמר אלעיסאוי, אשר שבת רעב במשך 210 ימים. אלעיסאוי הינו פעיל ארגון החזית הדמוקרטית, אשר נידון ל-26 שנות מאסר בגין פעולות טרור שביצע, ושוחרר במסגרת עסקת שליט בשנת 2011. לאחר שהפר את תנאי שחרורו הוא נעצר בשנית. בכפרו אלעיסאויה שבמזרח ירושלים, נערכה לכבודו קבלת פנים המונית בה השתתפו בכירי הרשות הפלסטינית ופעילים חמושים של ארגון החזית הדמוקרטית. כמו כן דווח, כי אבו מאזן התקשר אליו ובירך אותו על שחרורו (קדס נט, 23 בדצמבר 2013).
משוחררי עסקת שליט בעזה מפקדים על תאי טרור ביהודה ושומרון
  • על פי דיווחים בעיתונות הישראלית הקימה חמאס מחדש את מפקדת הזרוע הצבאית שלה ביהודה ושומרון. מפקדה זו מנוהלת על ידי קבוצה של מחבלים, משוחררי עסקת שליט, היושבים ברצועת עזה. בראש קבוצת המחבלים, שריצו תקופות מאסר ממושכות על רצח ישראלים, עומד צאלח ערורי, פעיל שגורש על ידי ישראל ופועל מתורכיה[4]. תחתיו פועלת קבוצת הפעילים ברצועת עזה. הפעילים ברצועת עזה מעבירים הנחיות וכספים לחוליות ביהודה ושומרון באופן שוטף ובהיקף נרחב. שירות הביטחון הכללי סיכל בשנתיים האחרונות כשמונים תוכניות לביצוע פיגועים ביהודה ושומרון, שמקורן במחבלים משוחררי עסקת שליט הנמצאים ברצועת עזה (כתבתו של עמוס הראל, הארץ, 20 בדצמבר 2013).

[1]ניתוח פיגועי הדקירה ראו פרסום מרכז המידע מ-19 בנובמבר 2013: "פיגוע הדקירה בתחנה המרכזית בעפולה, שבו נהרג חייל צה"ל, הינו דפוס פעולה נפוץ, קל יחסית לביצוע, המהווה חלק מפיגועי "ההתנגדות העממית". הרשות הפלסטינית ופתח תומכים ב"ההתנגדות העממית" תוך הצגתה (הכוזבת) כדרך פעולה בלתי אלימה".
[2]נכון ל-24 בדצמבר 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3] נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[4]צאלח ערורי, יליד הכפר ערורה (אזור ראמאללה) ממקימי הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון  חבר הלשכה המדינית של חמאס ומחזיק תיק האסירים. שוחרר בשנת 2010 מהכלא הישראלי לאחר תקופת מאסר של 18 שנים הוא גורש מישראל במסגרת הסכם שנחתם עימו. היה חבר בצוות המשא ומתן מטעם חמאס בעסקת שליט.