חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (1 – 7 בינואר 2014 )

נעצרו חברי חולית הג'האד האסלאמי בפלסטין, שהניחה את המטען באוטובוס דן בבת ים. - הרסס שהכיל המטען.

נעצרו חברי חולית הג'האד האסלאמי בפלסטין, שהניחה את המטען באוטובוס דן בבת ים. - הרסס שהכיל המטען.

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל בבלעין במהלך ההפגנה השבועית נגד הגדר (דף הפייסבוק של בלעין, 3 בינואר 2014)

פעילים פלסטינים מציבים דגלים לקראת הקמת המאחז

פעילים פלסטינים מציבים דגלים לקראת הקמת המאחז "כנעאן 9" סמוך לים המלח (ערוץ הטלוויזיה הפלסטינית, 1 בינואר 2014)

בנימין נתניהו וג'והן קרי (לשכת העיתונות הממשלתית 2 בינואר 2014).

בנימין נתניהו וג'והן קרי (לשכת העיתונות הממשלתית 2 בינואר 2014).

נאום אבו מאזן לציון יום השנה ה-49 לייסוד הפתח (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 31 בדצמבר 2013)

נאום אבו מאזן לציון יום השנה ה-49 לייסוד הפתח (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 31 בדצמבר 2013)

  • בנגב המערבי אותרה נפילה של רקטה. כלי טיס של חיל האוויר תקפו יעדי מחבלים ברצועת עזה בתגובה על הירי לעבר ישראל. ביהודה ושומרון נמשכים פיגועי "ההתנגדות העממית"  (השלכת מטענים ובקבוקי תבערה; יידוי אבנים).
  • כוחות הביטחון הישראליים חשפו חוליית טרור, שהשתייכה לג'האד האסלאמי בפלסטין, אשר הניחה מטען חבלה באוטובוס בבת ים (22 בדצמבר 2013). העצורים הינם תושבי בית לחם, שהתכוונו לבצע פיגוע גדול נוסף באזור תל-אביב, אשר נמנע בזכות מעצרם.
  • ג'והן קרי, מזכיר המדינה האמריקאי, סיים סבב שיחות נוסף באזור במהלכו נפגש עם בנימין נתניהו ועם אבו מאזן. במהלך סבב השיחות ניסה קרי לקדם "הסכם מסגרת" בין ישראל לפלסטינים. ראש ממשלת ישראל תקף את מדיניות ההסתה, שמנהלת הרשות הפלסטינית במהלך השיחות. בכירים ברשות הפלסטינית ממשיכים להביע פסימיות לגבי עתיד המשא ומתן. 
ירי רקטות
  • ב-2 בינואר 2014 אותרה נפילה של רקטה נגב המערבי. הרקטה נפלה באזור פתוח בשטח השיפוט של מועצה האזורית שדות הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות

פעילות חיל האוויר
  • בתגובה לירי לעבר ישראל תקפו בליל 3 בינואר 2014 כלי טיס של חיל האוויר שלושה משגרים מוטמנים בצפון רצועת עזה ותשתית טרור במרכז הרצועה (דובר צה"ל, 3 בינואר 2014). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפת שלושה אתרים ביניהם מוצב של הזרוע הצבאית של חמאס, והוסיפו, כי לא היו נפגעים (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, אלרסאלה.נט, 3 בינואר 2014).
מניעת פיגוע בישוב מגדל עוז
  • כוח צה"ל עצר ב-5 בינואר 2014 ארבעה פלסטינים סמוך לגדר הישוב מגדל עוז (גוש עציון). ברשות הפלסטינים נמצאו סכינים, כלי עבודה, נשק מאולתר ונפצים. הפלסטינים הם תושבי בית פאג'ר הנמצא בקרבת הישוב מגדל עוז. מעצרם של הארבעה מנע, ככל הנראה, פיגוע בישוב (דובר צה"ל, 5 בינואר 2014).
נחשפה חוליית הטרור, שהניחה את מטען החבלה באוטובוס בבת ים[3]
  • כוחות הביטחון חשפו בימים האחרונים חוליית טרור, אשר הניחה, ככל הנראה, את  מטען החבלה באוטובוס קו 240 בבת ים. הודות לערנות הנוסעים ופעילות הנהג המטען התפוצץ רק לאחר, שהנוסעים ירדו מהאוטובוס. חברי החוליה, שנעצרו  הם תושבי בית לחם, פעילים בארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין.
  • בין העצורים שני אחים: שחאדה מחמד שחאדה תעמרי, יליד 1989, היה כלוא בעבר בישראל;  אחיו חמדי מחמד שחאדה תעמרי, יליד 1992, אשר  היה כלוא בעבר בישראל שירת כצוער בקורס קצינים של משטרת הרשות הפלסטינית ביריחו. כמו כן נעצרו סאמי עומר סאמי הרימי, יליד 1993 אשר שהה בישראל באופן לא חוקי ועבד במסעדה בישראל; יוסף נאצר יוסף סלאמה, יליד 1991 ועשרה נוספים.

חברי החוליה מימין לשמאל: חאמד תעמרי,  שחאדה תעמרי, סאמי הרימי  (שירות הביטחון הכללי, 3 בינואר 2014)
חברי החוליה מימין לשמאל: חאמד תעמרי,  שחאדה תעמרי, סאמי הרימי  (שירות הביטחון הכללי, 3 בינואר 2014)

  • מחקירה ראשונית של העצורים עלה:
  • הכנת המטען– לאחר שבחודשים האחרונים החליטו חברי החוליה לבצע פיגוע הרג בישראל, הוכן המטען בידי שני האחים. לשם כך השתמשו בשני ק"ג של חומר נפץ מאולתר, מסמרים וברגים. מערכת ההפעלה של המטען הוצמדה למכשיר טלפון סלולארי לצורך הפעלתו מרחוק.
  • הנחת המטען– המטען המאולתר הועבר לידי סאמי הרימי כשהוא מוסווה בתיק יד שחור. בבוקר הפיגוע נסע הרימי עם המטען לדרום הר חברון משם חדר לישראל דרך פרצה בגדר הביטחון. הוא עלה על כלי רכב של ישראלי ממוצא בדואי, ששימש מסיע שוהים בלתי חוקיים, אשר הסיע אותו, על פי בקשתו, לאזור יפו. מאוחר יותר עלה סאמי הרימי על  קו 240, הניח את המטען במרכז האוטובוס, ירד ממנו כעבור מספר דקות והתקשר לטלפון הסלולארי שהיה צמוד למטען כדי להפעילו.
  • הרימי סיפר בחקירתו, כי בכוונת החוליה היה לבצע פיגוע גדול נוסף באזור תל אביב יפו. הפיגוע נמנע בעקבות מעצר חברי החוליה. הוא גם הסגיר לידי חוקריו חומרי נפץ במשקל של כ-20 ק"ג אשר היו מוסתרים סמוך לביתו.
  • בתגובה למעצרם של החשודים אמר ח'אלד אלבטש, בכיר בארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, כי אמנם הארגון בירך על הפעולה אולם הוא לא קיבל עליה אחריות. עוד הוסיף, כי ישראל ממשיכה במדיניות המעצרים שלה אולם "המאבק פתוח וההתנגדות תמשך" (פאל טודיי, 3 בינואר 2014). 
מעצר חשוד, שהודה בדקירת הילדה בישוב פסגות
  • כוחות הביטחון עצרו את עבדאללה שחאדה אבו קביטה, תושב אלבירה יליד 1992,  בחשד שדקר את הילדה בישוב פסגות ב-5 באוקטובר 2013. בחקירתו עלה, כי הרקע למעשה היה פלילי וכי חדר לישוב פסגות  כדי לגנוב כלי נשק. בעת ששהה בישוב נתקל בילדה, דקר אותה בכתפה ונמלט לכיוון ראמאללה (שירות הביטחון הכללי, 6 בינואר 2014).  
המשך פעילות אלימה ביהודה ושומרון
  • ביהודה ושומרון נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה ונרשמו מספר ניסיונות פיגוע בצירים מרכזיים ביהודה ושומרון.
  • להלן מספר אירועים:
  • ב-6 בינואר 2014 הושלך מטען מאולתר לעבר בסיס צבאי סמוך לבית לחם. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.  
  • ב- 6 בינואר 2014 התפוצץ מטען צינור במתחם קבר רחל סמוך לבית לחם. אזרח ישראלי נפצע באורח קל.
  • ב-5 בינואר 2014 ידו פלסטינים אבנים לעבר כלי רכב ואוטובוס סמוך למערת המכפלה בחברון. על פי מספר עדויות מיידי האבנים הסתתרו מאחורי כלי רכב של כוחות TIPH(כוחות האו"ם המוצבים בחברון) (סוכנות תצפית, 5 בינואר 2014).

מקום התקרית בחברון ברקע כלי רכב של כוח TIPH (סוכנות תצפית, 5 בינואר 2014).
מקום התקרית בחברון ברקע כלי רכב של כוח TIPH(סוכנות תצפית, 5 בינואר 2014).

ניסיון נוסף להקמת מאחז במסגרת ההתנגדות העממית
  • פעילי ועדות ההתנגדות לגדר ולהתנחלויות ניסו להקים השבוע מאחז נוסף, סמוך לים המלח,  בשם "כפר כנעאן 9". זאת, במחאה על החלטתה של ישראל לספח את הבקעה. כוחות הביטחון הישראליים מנעו מהם מלהגיע ליעדם. דובר הועדות בדרום יהודה ושומרון תקף את ישראל על, שמנעה מהם להגיע לאזור וקרא לרשות הפלסטינית להפסיק מיד את המשא ומתן עם ישראל (צפא, מען, 1 בינואר 2014).
  • צלאח אלח'ואג'א, מתאם הקמפיין העממי למאבק בגדר ובהתנחלויות אמר בראיון, כי מוקד פעילות ההתנגדות העממית בשנת 2014 צריך לעבור "משלב המחאה לשלב העימות". לדבריו יש לגבש תוכנית לאומית כללית בכל הגזרות, בתאום כל הגורמים הרשמיים והעממיים. עוד אמר כי בעקבות ההצעה הישראלית לחוקק חוק המספח את בקעת הירדן יערכו ועדות ההתנגדות פעילויות "בעלות השפעה מדינית" באזור זה כדי להדגיש את הנוכחות הפלסטינית באזור (רדיו קול פלסטין, 1 בינואר 2014).
האשמות ישראל במצוקה ההומניטארית רצועת עזה
  • ברצועת עזה ממשיכים להאשים את ישראל במצוקה ההומניטארית ברצועת עזה. ח'ליל אלחיה, מבכירי הנהגת חמאס איים, כי ישראל תשלם מחיר כבד על ה"מצור" המוטל על הרצועה באומרו ", כי " הכיבוש נושא באחריות עיקרית על המצור והוא זה שישלם את החשבון בגדול על מצור זה". הוא גם הדגיש בדבריו, שמצרים אינה נושאת באחריות על המצור וקרא לה להיות שותפה בהקלה על הסבל ולהוות חלק מפיתרון המצב (ערוץ אלאקצא, צפא 31 בדצמבר 2013).

קריקטורה לפיה מפעילה ישראל את מצרים נגד רצועת עזה (פלסטין, 4 בינואר 2014)
קריקטורה לפיה מפעילה ישראל את מצרים נגד רצועת עזה (פלסטין, 4 בינואר 2014)

המשא ומתן עם ישראל
  • ג'והן קרי, מזכיר המדינה של ארה"ב, הגיע לאזור לסבב שיחות נוסף במהלכו נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם אבו מאזן יו"ר הרשות הפלסטינית במגמה לקדם "הסכם מסגרת". בתום הביקור הכריז קרי כי חלה התקדמות בשיחות אך עם זאת הבהיר, כי ישנה עוד עבודה רבה (אלחיאת אלג'דידה, 5 בינואר 2014).
  • בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע נתניהו את הערכתו על מאמציו של קרי לקדם את המשא ומתן ותקף את אבו מאזן והרשות הפלסטינית על מדיניות ההסתה, שהרשות מנהלת נגד ישראל בששת החודשים מאז החלו השיחות (אתר משרד ראש הממשלה 2 בינואר 2014).
  • אישים בכירים ברשות הפלסטינית ממשיכים להביע פסימיות לגבי עתידו של המשא ומתן.  כך למשל אמר צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף וראש צוות המשא ומתן, אמר כי לא הוגשו מסמכים אמריקאים והמשא ומתן נמצא עדיין בשלב של  העלאת רעיונות בלבד (הטלוויזיה הפלסטינית הממסדית, 4 בינואר 2014).  בראיון נוסף שהעניק אמר, כי מאז 5 בנובמבר 2013 לא התקיימה ישיבה משותפת בין הצדדים וכי המגעים המתקיימים הם במסגרת שיחות פלסטיניות-אמריקאיות וישראליות-אמריקאיות. לדבריו הפלסטינים לא יסכימו להאריך את תקופת המשא ומתן מעבר לתשעת החודשים שנקבעו לו. במידה ויכשל המשא ומתן יש  לדעתו לפעול בשלושה ערוצים: להצטרך לאמנות ג'נבה, על מדינות העולם להחרים את ההתנחלויות ועל האיחוד האירופאי להכיר במדינת פלסטין (אלשרק אלאוסט, 3 בינואר 2014).
נאום חריף של אבו מאזן לרגל יום השנה להקמת תנועת פתח
  • לרגל יום השנה להקמת תנועת פתח נשא אבו מאזן יו"ר הרשות הפלסטינית נאום חריף בו תקף את ישראל, הדגיש את דבקות הרשות, שלא לוותר על שטחים ושב ואיים בפנייה למוסדות בינלאומיים להלן עיקרי הנאום (אלחיאת אלג'דידה, 31 בדצמבר 2013):
  • הפלסטינים לא יסכימו להמשך התפשטות "סרטן ההתנחלויות" בפרט בירושלים וינצלו את זכותם כמדינה משקיפה באו"ם כדי להוביל מהלך דיפלומטי ומשפטי לעצירת הבניה בהתנחלויות.
  • הרשות מנהלת משא ומתן עם ישראל כדי להגיע לפיתרון, שיוביל באופן מיידי להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967 ול"פיתרון צודק" לסוגיית הפליטים.
  • ההנהגה הפלסטינית מתנגדת לכל נוכחות צבאית ישראלית בשטחי "מדינת פלסטין העצמאית" והיא מדגישה את דבקותה בריבונות פלסטינית מלאה בכל שטחיה מקורותיה הטבעיים גבולותיה ומעברי הגבול שלה.
  • הפלסטינים מקיימים משא ומתן על רקע של הסלמה ישראלית "מטורפת" בכל החזיתות. הצבא הישראלי מגביר את התוקפנות שלו, נמשכים "מעשי התוקפנות" נגד מסגד אלאקצא ופעולות הכיבוש נגד הפלסטינים "בירושלים הכבושה".
השתלחויות של ג'בריל רג'וב בישראל
  • לרגל יום יסוד תנועת פתח העניק ג'בריל רג'וב, חבר הועד המרכזי של פתח, מספר ראיונות בהם תקף בחריפות את ישראל. ב-31 בדצמבר 2013 התארח באולפן פתוח בערוץ  הממסדי. במסגרת הראיון אמר, כי הוא מאחל ששנת ה-50 של התנועה תהיה שנת מימוש הריבונות בשטחי המדינה הפלסטינית ו"עקירה מן השורש של הכיבוש", שהינו  "הסרטן המהווה סכנה" ליציבות האזור כולו. לגבי המשא ומתן עם ישראל טען, כי ברור שאין כל ניצוץ של תקווה חיובית, שעשויה להוביל לשלום עם "הכיבוש הפשיסטי ... דגם מכוער של נאציזם" (ערוץ הטלוויזיה הפלסטינית הממסדית, 2 בינואר 2014).
  • בראיון נוסף קרא ג'בריל רג'וב להסלמת ה"התנגדות העממית". בתשובה לשאלה אודות הפרסום בידיעות אחרונות לפיו מנסה חמאס לחטוף חיילים, אמר: "שיחטפו אותם [חיילים]... אני חושב שהישראלים צריכים להבין שהחטיפה היא דוגמא ברורה, זו השפה שהם מבינים. אנחנו עודדנו [את חמאס] וכאשר הם חטפו את שליט, בירכנו אותם, וכשעסקת שליט הצליחה, למרות שהיו לנו ספקות לגביה, בכל זאת בירכנו אותם".  
פעילות גורמי ג'האד עולמי בלבנון
  • ארגון המדינה האסלאמית בעיראק ואלשאם קיבל אחריות על פיצוץ מכונית התופת ברובע אלצ'חיה, הפרבר הדרומי השיעי, של בירות, ב-2 בינואר 2014 (פורום הארגון, 4 בינואר 2014) בפיגוע, שבוצע בסמוך למספר מוסדות מרכזיים של חזבאללה, נהרגו ארבעה ונפצעו יותר מ-66 בני אדם. על פי הדיווחים המחבל המתאבד הוא קתיבה מחמד אלצאטם, סטודנט בן 20, יליד העיירה ואדי ח'אלד שבגבול סוריה לבנון. על פי הדיווחים הוא נטל בעבר חלק בלחימה בסוריה בשורות ג'בהת אלנצרה (אלקדס אלערבי, 4 בינואר 2014). הפיצוץ מהווה ביטוי נוסף לזליגת העימות הסוני-שיעי מסוריה ללבנון.
  • צבא לבנון עצר בבירות את מאג'ד אלמאג'ד, מפקד גדודי עבדאללה עזאם באשמת מעורבות בפעילות הג'האד העולמי בלבנון ובכלל זה הפיגוע בשגרירות איראן בבירות. על פי המידע שהה מאג'ד אלמאג'ד בתקופה האחרונה במחנה הפליטים עין אלחלוה ולפני מספר חודשים עזב לסוריה שם הצטרף לכוחות ג'בהת אלנצרה (1 בינואר 2014,  אלמוניטור, LBCI). מספר ימים לאחר שנעצר בידי צבא לבנון נפטר מאג'ד אלמאג'ד בכלאו ככל הנראה ממחלה.  יוזכר כי גדודי עבדאללה עזאם היו מעורבים בפיגועים נגד חזבאללה בלבנון ובירי רקטות לעבר ישראל[[4.
 
שר הביטחון הכריז על הוצאה אל מחוץ לחוק של ארגון CEPR
  • שר הביטחון , משה יעלון החליט ב-16 בדצמבר 2013 להכריז על המועצה ליחסי פלסטין אירופה (CEPR) כעל התאחדות בלתי מותרת לפי תקנות ההגנה לשעת חירום(אתר משרד הביטחון, 6 בינואר 2014). משמעות הדבר היא שישראל יכולה לחלט כספים הקשורים לעמותה ולהעמיד את חבריה, או את מי שמספק לה שירותים לדין.
  • CEPR - Council for European Palestinian Relations מציג עצמו כעמותה עצמאית ללא מטרות רווח, שמרכזה בבריסל, הפועלת לשיפור הדיאלוג בין אירופה ומדינות ערב. בפועל משמשת העמותה כנציגות לא רשמית של חמאס באירופה. בראש העמותה עומד ד"ר ערפאת מאדי שכרי, תושב לונדון המשמש גם כאחד מראשי מרכז השיבה הפלסטיני, מרכז תעמולתי אנטי-ישראלי בלונדון, שהוצא מחוץ לחוק  ואחד ממובילי ארגון ECESG , שהיווה בעבר מסגרת על-אירופאית שעסקה בשיגור משטים לרצועת עזה . כמו כן חבר בצוות ההנהלה של הארגון ד"ר ראמי עבדה היושב ברצועת עזה.
  • בתגובה להחלטת שר הביטחון אמר ראמי עבדה כי מדובר בקמפיין ישראלי המבוסס על שקרים וכי ישראל מתנהגת בהיסטריה נוכח כל מהלך הקשור לתמיכה בזכויות העם הפלסטיני (ערוץ אלקדס, 4 בינואר 2014).

לוגו שלCEPR
לוגו של CPER

[1]נכון ל-7 בינואר 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]על פי שירות הביטחון הכללי.
[4]על פעילות גדודי עבדאללה עזאם ראו פרסום מרכז המידע מ-27 בנובמבר 2013 : "פיגוע התאבדות מורכב ורב-נפגעים נגד שגרירות איראן בבירות מבטא את הגברת היכולות המבצעיות של גדודי עבדאללה עזאם, שלוחת אלקאעדה בלבנון, וממחיש את העתקת העימות הסוני-שיעי מסוריה לזירה הלבנונית"
[5]על מרכז השיבה ראו פרסום מרכז המידע מ-2 במרץ 2011: "מרכז השיבה הפלסטיני (PRC): מרכז תעמולה אנטי-ישראלי בלונדון, המזוהה עם חמאס והאחים המוסלמים, ושהוצא לאחרונה מחוץ לחוק בישראל.