חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (29 בינואר – 4 בפברואר 2014 )

ג'בריל רג'וב, חבר הוועד המרכזי של פתח, נפגש בטהראן עם שר החוץ האיראני מחמד ט'ריף  (ערוץ אלעאלם האיראני, 28 בינואר 2014)

ג'בריל רג'וב, חבר הוועד המרכזי של פתח, נפגש בטהראן עם שר החוץ האיראני מחמד ט'ריף (ערוץ אלעאלם האיראני, 28 בינואר 2014)

מודעת אבל רשמית של תנועת פתח על מותו של המחבל (דף הפייסבוק הרשמי של משרד הגיוס והארגון בפתח, 29 בינואר 2014).

מודעת אבל רשמית של תנועת פתח על מותו של המחבל (דף הפייסבוק הרשמי של משרד הגיוס והארגון בפתח, 29 בינואר 2014).

ראמי חמדאללה,ראש הממשלה הפלסטיני, וסעיד אבו עלי, שר הפנים, בביקור תנחומים בבית משפחת המחבל (ופא, 30 בינואר 2014)

ראמי חמדאללה,ראש הממשלה הפלסטיני, וסעיד אבו עלי, שר הפנים, בביקור תנחומים בבית משפחת המחבל (ופא, 30 בינואר 2014)

צעירים פלסטינים במהלך עימותים עם כוחות צה

צעירים פלסטינים במהלך עימותים עם כוחות צה"ל סמוך לכלא עופר (ופא, 30 בינואר 2014)

הפגנת הילדים במעבר רפיח בדרישה לפתוח אותו לאלתר.

הפגנת הילדים במעבר רפיח בדרישה לפתוח אותו לאלתר.

עטאללה אבו אלסבח, שר האסירים קורא לחטוף חיילי צה

עטאללה אבו אלסבח, שר האסירים קורא לחטוף חיילי צה"ל (פלסטין אלא'ן, 30 בינואר 2014)

הלוויות צבאיות רשמיות מטעם הרשות הפלסטינית למחבלים המתאבדים (ופא, 3 בפברואר 2014)

הלוויות צבאיות רשמיות מטעם הרשות הפלסטינית למחבלים המתאבדים (ופא, 3 בפברואר 2014)

מאחז

מאחז "שער השיבה" (מען, 2 בפברואר 2014)

  • השבוע אותרו שתי נפילות רקטות בשטח ישראל, האחת באזור אילת (הרקטה יורטה ע"י מערכת כיפת ברזל) והאחת סמוך לעיר נתיבות. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר מספר מטרות טרור ברצועת עזה.
  • בראיון, שהעניק אבו מאזן לניו יורק טיימס, ובנאום, שנשא בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי בישראל, הוא ניסה להעביר מסרים "מרוככים" לדעת הקהל האמריקאית והישראלית. חמאס מיהרה להבהיר, כי היא לא תזנח אף שעל מאדמת פלסטין ולא תסכים לזניחת המאבק המזוין.
  • ג'בריל רג'וב, חבר הועד המרכזי של פתח, קיים השבוע ביקור באיראן במהלכו הביע עניינה של הרשות הפלסטינית בהידוק הקשרים עם איראן. במהלך הביקור השתמש רג'וב (כדרכו) ברטוריקה קיצונית כלפי ישראל אותה הגדיר כ"אויבת הראשונה של פלסטין ושל כל הערבים והמוסלמים". הוא גם הבהיר, כי אופציית ההתנגדות החמושה "נמצאת אף היא על השולחן" למקרה, שהמשא ומתן המדיני יכשל. 
ירי רקטות
  • במהלך השבוע אותרו שתי נפילות של רקטות בשטח ישראל:
  • ב-30 בינואר 2014 אותרה נפילה של רקטה סמוך לעיר נתיבות. הרקטה נפלה בשטח פתוח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • ב-31 בינואר 2014 בשעות הערב שוגרה רקטה מחצי האי סיני לעבר העיר אילת. הרקטה יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. ארגון אנצאר בית אלמקדס, המזוהה עם הג'האד העולמי, קיבל אחריות על הירי (אותו ארגון קיבל אחריות על שיגור שתי רקטות לעבר העיר אילת ב-20 בינואר 2014).

ירי רקטות

תגובת ישראל לירי הרקטות
  • בתגובה לירי הרקטות לעבר נתיבות, תקפו כלי טיס של חיל האוויר ב-31 בינואר 2014 מספר מוקדי טרור ברצועת עזה. בין המטרות, שהותקפו: אתר לייצור אמצעי לחימה ומוקד פעילות טרור בצפון רצועת עזה ואתר לאחסון אמצעי לחימה בדרום (דובר צה"ל, 31 בינואר 2014). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על שבעה פצועים באורח קל, שלושה בצפון הרצועה וארבעה בדרומה (פאל טודיי, צפא, 31 בינואר 2014).
  • בתגובה לתקיפות הישראליות דווח בתקשורת, כי חמאס הסיגה את פעילי מנגנוני הביטחון ("כוח הריסון") אשר הציבה למניעת שיגורי רקטות לעבר ישראל מצד פעילי ארגונים "סוררים" (AFP, 31 בפברואר 2014). לאחר כיומיים דווח בתקשורת, כי הם נפרסו מחדש (פאל פרס, 1 בפברואר 2014).
קצין צה"ל נהרג במהלך פעילות מבצעית
  • בליל 4-3 בפברואר 2014 נהרג קצין צה"ל בשוגג מירי כוחותינו, במהלך פעילות מבצעית סמוך לגדר הביטחון, בצפון רצועת עזה. נסיבות האירוע נחקרות. ההרוג הוא סרן טל נחמן, בן 21 מנס ציונה  (דובר צה"ל, 4 בפברואר 2014). 
במזרח ירושלים נחשפה תשתית חמאס
  • בפעילות משותפת של כוחות הביטחון נחשפה בשבועות האחרונים בירושלים תשתית נרחבת של פעילי חמאס, שחלק מחבריה הם תושבי מזרח ירושלים בעלי תעודת זהות ישראלית. כמה מפעילי התשתית שימשו כבכירים במפקדה האזורית של חמאס הכווינו ומימנו את פעילות הארגון במזרח ירושלים ובהר הבית. 16 חברי החוליה, תושבי מזרח ירושלים, נעצרו. כמו כן נעצרו פעילים מהפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל, אשר פעלו בשיתוף פעולה עם חמאס בהר הבית (שירות הביטחון הכללי, 29 בינואר 2014).
  • בין העצורים:
  • ראמי זכריא אברהים ברכה– יליד שנת 1975, תושב צור באהר, מבכירי המפקדה בירושלים. הורשע בעבר בפעילות במסגרת חמאס.
  • ח'ליל עטיה מחמד עזאוי– יליד שנת 1973, תושב שכונת אבו תור בירושלים, מבכירי מפקדת חמאס בירושלים הורשע בעבר בפעילות במסגרת חמאס.
  • מאג'ד ראג'ב מחמד עאשור ג'ועבה– יליד 1981, תושב העיר העתיקה בירושלים, פעיל בכיר בחמאס. שוחרר בנובמבר 2012 ממאסר ושב מיד לפעילות. בחודשים שלפני מעצרו זוהה כמי שהיה מעורב בהעברת כספים מרצועת עזה לפעילים בירושלים.
  • הית'ם ראג'ב מחמד עאשור ג'ועבה– אחיו של מאג'ד, יליד שנת 1982, תושב העיר העתיקה בירושלים. פעיל מרכזי של חמאס בהר הבית.
  • בנוסף נסגרו, במהלך חודש נובמבר 2013, בירושלים שני משרדים של מוסדות התנועה האסלאמית "אלקדס לפיתוח" ו-"עמראת אלאקצא" בעקבות מידע לפיו מתקיימת במשרדים אלה פעילות של חמאס. בחקירת פעילות המשרדים עלה, כי התנועה האסלאמית מממנת "פרויקט לימודי" בהר הבית המכונה "במות הידע" במסגרתו היא מעניקה כספים לפעילים תמורת שהותם בהר הבית. פרויקט זה ממומן, לפחות בחלקו, על ידי חמאס. ברשת האינטרנט עלה סרטון בו הודה אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, כי הוא מקדם את פרויקט "במות הידע" בהר הבית באמצעות מימונו (שירות הביטחון הכללי, 29 בינואר 2014).
מחבל נהרג בעת שירה לעבר עמדת צה"ל
  • ב-29 בינואר 2014  פתח פלסטיני באש לעבר עמדת צה"ל סמוך לכפר ביר זית (צפונית לראמאללה). כוח צה"ל השיב באש לעבר הפלסטיני, פועל המועסק בפרויקט במקום. לאחר חילופי אש שנמשכו מספר דקות נפגע המחבל ונהרג. המחבל, מחמד מחמוד מבראכ, היה תושב מחנה הפליטים ג'לזון (סמוך לראמאללה) (דובר צה"ל, 30 בינואר 2014).
  • בכירים ברשות הפלסטינית גינו את הריגתו ודרשו מישראל לתת את הדין על כך (מען, 29 בינואר 2014). תנועת הפתח פרסמה הודעת אבל רשמית על מותו של מחמד מחמוד מבראכ (דף הפייסבוק הרשמי של משרד הגיוס והארגון בפתח, 29 בינואר 2014). לילא ע'נאם, מושלת מחוז ראמאללה, שהגיעה לנחם את בני המשפחה, מסרה להם אגרת תנחומים אישית מאבו מאזן בה גינה את הריגתו (דף הפייסבוק של מושלת מחוז ראמאללה, 29, 30 בינואר 2014). ראמי חמדאללה,ראש הממשלה הפלסטיני, וסעיד אבו עלי, שר הפנים ברשות, הגיעו אף הם לביקור תנחומים אצל משפחת ההרוג (ופא, 30 בינואר 2014).
  • סלטאן אבו אלעינין, חבר הוועד המרכזי של פתח ויועצו של אבו מאזן לענייני ארגונים בלתי ממשלתיים, פרסם הודעה בדף הפייסבוק שלו בה שיבח את המחבל אשר לדבריו "עלה השמימה כשהיד בשדה הקרב, כשהוא קורא תגר על האויב הציוני" (דף הפייסבוק הרשמי של סלטאן אבו אלעינין, 29 בינואר 2014).

מימין: חייל צה"ל אוחז את כלי הנשק בו השתמש המחבל (תצפית,29 בינואר 2014).  מימין: פרסום בדף הפייסבוק של סלטאן אבו אלעינין, המשבח את המחבל (29 בינואר 2014).
מימין: חייל צה"ל אוחז את כלי הנשק בו השתמש המחבל (תצפית,29 בינואר 2014). משמאל: פרסום בדף הפייסבוק של סלטאן אבו אלעינין, המשבח את המחבל (29 בינואר 2014).

המשך פעילות אלימה ביהודה ושומרון
  • ביהודה ושומרון נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה בצירים מרכזיים ביהודה ושומרון. כמו כן סוכל ניסיון הברחת אמצעי לחימה לישראל.
  • להלן כמה אירועים בולטים:
  • ב-30 בינואר 2014 נתפסו שלושה תתי מקלע מסוג קרל גוסטב במעבר באזור טול כרם. כלי הנשק הוסתרו בתא המטען של כלי רכב, שניסה להיכנס לישראל.
  • ב-31 בינואר 2014 הושלכו שלושה בקבוקי תבערה לעבר מרפסת בית פרטי בגבעה הצרפתית בירושלים. הבקבוקים התלקחו  ובעלי הבית כיבו את האש. לא היו נפגעים נגרם נזק קל לרכוש (ynet, 31 בינואר 2014). 
  • ב-31 בינואר 2014 נעצר פלסטיני חמוש בסכין בכניסה לישוב נחליאל (אזור בנימין)  (סוכנות תצפית, 31 בינואר 2014).

מימין: תתי המקלע, שנתפסו (דובר צה"ל, 30 בינואר 2014). משמאל: הסכין שנמצאה ברשות הפלסטיני (סוכנות תצפית, 31 בינואר 2014)
מימין: תתי המקלע, שנתפסו (דובר צה"ל, 30 בינואר 2014). משמאל: הסכין שנמצאה ברשות הפלסטיני (סוכנות תצפית, 31 בינואר 2014)

המצב במעברים
מעבר רפיח
  • על רקע הקשיים המתמשכים בפתיחת מעבר רפיח ארגנה חמאס הפגנה של עשרות מילדי הרצועה במחאה על המדיניות המצרית. במהלך ההפגנה, שהתקיימה בסמוך למעבר, נשאו הילדים מחשבים ניידים והניפו שלטים בהם קראו למצרים לפתוח את המעבר ואף הציעו למצרים את מחשביהם האישיים. זאת, על רקע סגירת המעבר לעיתים תכופות על ידי המצרים בשל מה שהם מגדירים כ"תקלות מיחשוב". (צפא, 29 בינואר 2014).
יחסי מצרים חמאס
  • בעקבות החרפת ההאשמות המצריות נגד חמאס, במהלך משפטו של מחמד מרסי, פרסמה תנועת חמאס הודעה מיוחדת המופנית "לדעת הקהל המקומית המצרית, הערבית והאסלאמית". בהודעה הכחישה חמאס כל מעורבות בענייניה הפנימיים של מצרים  וטענה, כי כל ההאשמות נגדה הן חסרות בסיס. עוד הוסיפה ההודעה, כי כלי הנשק של חמאס מכוונים רק נגד ישראל. חמאס קראה להקמת ועדת חקירה ערבית עצמאית, שתפעל תחת חסותה של הליגה הערבית, לבדיקה האשמות אלה (פלסטין אלאן, 28 בינואר 2014).
שר האסירים בממשל חמאס קורא לחטוף חיילי צה"ל
  • במהלך מסיבת עיתונאים, שקיים מול ביתו של משפחת אסיר פלסטיני בדיר אלבלח, קרא עטאללה אבו אלסבח, שר האסירים בממשל חמאס, לחטוף חיילים ישראליים כדי לשחרר את כל האסירים הפלסטינים (פלסטין אלא'ן, 30 בינואר 2014).
התבטאויות אבו מאזן
  • בראיון, שהעניק אבו מאזן לניו יורק טיימס, ובדבריו בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי בישראל, ניסה אבו מאזן להעביר מסרים "מרוככים" לדעת הקהל האמריקאית והישראלית. עם זאת הדגיש אבו מאזן, בשני המקרים, כי לא יסכים להכיר בישראל כמדינה יהודית. דוברים מטעם חמאס הזדרזו להבהיר, כי דברי אבו מאזן משקפים את דעותיו האישיות בלבד, וכי חמאס לא תסכים לוותר על אף שעל מאדמת פלסטין, ולזנוח את המאבק המזוין. להלן הפירוט
  • במסגרת יום עיון של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) הציג אבו מאזן, בנאום מוקלט, את תוכניתו לשלום עם ישראל. להלן עיקרי הדברים:
  • הבעת נכונות לקבל נסיגה הדרגתית ישראלית לתקופה שלא תעלה על שלוש שנים. לדבריו הצד הפלסטיני אינו מתנגד לנוכחותו של צד שלישי, לאחר הנסיגה הישראלית או במהלכה, ולדעתו נאט"ו הינו הגוף המתאים לכך.
  • הבעת נכונות להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בכל זמן נתון. עם זאת נמנע אבו מאזן מהתייחסות מפורשת להזמנתו לשאת נאום בכנסת או לאפשרות שנתניהו יישא נאום מול חברי המועצה המחוקקת. הוא ציין, כי אין מניעה לכך, אולם הוסיף, כי יש לבחון את הנושא.
  • העלאת הטענה, כי חמאס אינה מהווה בעיה הניצבת בפני הסכם ישראלי פלסטיני. לדברי אבו מאזן קיים הסכם כתוב בין פתח לחמאס לפיו מביעים שני הצדדים נכונותם לשאת ולתת עם ישראל על בסיס גבולות 1967 ועל בסיס "ההתנגדות עממית" בדרכי שלום. הערה: בכיר בחמאס הכחיש דבר קיומו של הסכם כזה באומרו, כי לא יתכן שחמאס תסכים לפיתרון מעין זה וכי היא לא תוותר ולו על גרגר מאדמת פלסטין (פלסטין אליום, 27 בינואר 2014) .
  • ראיון, שהעניק אבו מאזן לניו יורק טיימס חשף, כי הוא הביע הסכמתו בפני ג'והן קרי להמשך נוכחות ישראלית, צבאית ואזרחית, ביהודה ושומרון למשך חמש שנים ולא שלוש שנים, כפי שדרש בעבר. אבו מאזן חזר על דבריו לפיהם סידורי הביטחון יוכלו להתבסס על נוכחות נאט"ו, כולל במעברים ובירושלים לזמן בלתי מוגבל. עוד הבהיר בראיון,  כי המדינה הפלסטינית תהיה מפורזת ולא תחזיק צבא אלא כוח משטרתי בלבד.
  • אבו מאזן שב והדגיש כי לא יסכים להכיר בישראל כמדינה יהודית. לגבי משכו של המשא ומתן הדגיש אבו מאזן, שקיימת נכונות ברשות הפלסטינית להאריך את המשא ומתן באם תחוש שחלה התקדמות. הוא הוסיף, כי ללא אופק לתהליך היא תעצור את השיחות. עוד הוסיף, כי למרות הלחצים הכבדים, המופעלים עליו מבית, לצרף את הרשות הפלסטינית לארגונים בינלאומיים הוא מעדיף לנצל את ההזדמנות הנוכחית כדי להשיג התקדמות אך אם זו לא תושג לא תישאר ברירה בידיו. אבו מאזן  הבהיר, שלעולם לא יחזור למאבק המזוין ולא יאפשר אנתיפאדה שלישית (ניו יורק טיימס 2 בפברואר 2014).
  • סאמי אבו זהרי,דובר חמאס, גינה בדף הפייסבוק שלו את דבריו של אבו מאזן בראיון לניו יורק טיימס באומרו, כי אלה הן דעות אישיות אשר אינן משקפות את העמדה פלסטינית הכללית המסרבת למשא ומתן ולאיזה שהוא פיתרון הפוגע בזכויות ובעקרונות הלאומיים הפלסטינים (עמוד הפייסבוק של סאמי אבו זהרי, 3 בפברואר 2014).
התבטאות צאא'ב עריקאת בנושא המשא ומתן עם ישראל
  • בפאנל משותף, שקיים צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף וראש צוות המשא ומתן הפלסטני, עם ציפי לבני שרת המשפטים ויו"ר צוות המשא ומתן הישראלי, במסגרת כנס מינכן בנושא השלום במזרח התיכון, מתח עריאקת ביקורת נוקבת על מדיניות ישראל ביהודה ושומרון. לדבריו השימוש שעושה ישראל במילה ביטחון נועד להצדיק את "משטר האפרטהייד הגזעני של ישראל" כלפי ה"שטחים". עוד הוסיף, כי הוא מכיר בזכותה של ישראל להתקיים בביטחון ושלום אבל הדרישה להכיר בישראל כמדינה יהודית הינה עבורו בבחינת שינוי ההיסטוריה של הפלסטינים, דבר שהפלסטינים אינם מוכנים לו. הוא גם תקף את מה שכינה "התנערותה של ישראל" מאחריותה לסבלם של הפליטים הפלסטינים (ופא, 2 בפברואר 2014).
האדרת דמויותיהם של שני מחבלים מתאבדים, שגופותיהם הוחזרו לרשות הפלסטינית
  • ב- 2 בפברואר 2014 הוחזרו שתי גופות נוספות של מחבלים לרשות הפלסטינית במסגרת ההסכם שהושג בעקבות פסיקת בג"ץ. שתי הגופות, שהוחזרו הן של מחבלים מתאבדים, שביצעו פיגועי התאבדות בירושלים:
  • המחבלת המתאבדת איאת אלאח'רס - ביצעה פיגוע התאבדות בסופרמרקט בשכונת קריית יובל ירושלים ב-29 במרץ 2002. בפיגוע נהרגו שני בני אדם ו-27 נפצעו. את האחריות לביצוע הפיגוע  קיבל פתח/תנזט'ים.
  • המחבל המתאבד דאוד אבו צוי -  ביצע פיגוע התאבדות מול מלון הילטון בשכונת ממילא בירושלים, ב-5 בדצמבר 2001. חמישה בני אדם נפצעו, ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין קיבל את האחריות לביצוע הפיגוע.
  • ב-3 בפברואר 2014, נערכו לשניים בבית לחם הלוויות צבאיות רשמיות מטעם הרשות הפלסטינית בהשתתפות קהל רב. ארונות הקבורה שלהם נישאו על כתפי פעילי הביטחון הלאומי. תופיק אלטיראוי, חבר הוועד המרכזי של פתח המשמש גם כנשיא האקדמיה הצבאית של הרשות ביריחו, שיבח את ההקרבה השניים  ושל (יתר) השהידים הפלסטינים וציין, כי "העם הפלסטיני ימשיך להניף את דגל ההתנגדות עד להשגת מטרותיו" (אלאיאם, 4 בפברואר 2014).
ביקור ג'בריל רג'וב באיראן
  • ג'בריל רג'וב, חבר הועד המרכזי של פתח, קיים ביקור באיראן, אותו כינה "פתיחת דף חדש ביחסים הדו-צדדים, שבין איראן והרשות הפלסטינית" (פראנס פרס, 29 בינואר 2014).  במהלך הביקור נועד רג'וב עם שר החוץ של איראן, מחמד ט'ריף (28 בינואר 2014) ועם בכירים נוספים. בכלי התקשורת דווח, כי הוא העביר אגרת מההנהגה הפלסטינית להנהגה האיראנית והביע עניין ביצירת קשרים בין פלסטין לאיראן.

פגישת ג'בריל רג'וב, עם שר החוץ האיראני מחמד ט'ריף (דף הפייסבוק של ג'בריל רג'וב, 28 בינואר 2014)
פגישת ג'בריל רג'וב, עם שר החוץ האיראני מחמד ט'ריף (דף הפייסבוק של ג'בריל רג'וב, 28 בינואר 2014)

  • בראיונות, שהעניק ג'בריל רג'וב, התייחס למספר נושאים (ערוץ אלעאלם, 29 בינואר, אלקדס אלערבי, 30 בינואר 2014):
  • היחסים עם איראן– לדבריו,  איראן איננה אויב והפלסטינים לא ייקחו חלק בניסיון להחליף את איראן בישראל, שכן ישראל היא "האויבת הראשונה של פלסטין ושל כל הערבים והמוסלמים". לדבריו, התחממות היחסים עם איראן החלה בעקבות ביקורו של שר החוץ האיראני באזור. עוד אמר, שהפתיחות, שמגלה הרשות הפלסטינית לאיראן נעשית במסגרת האינטרסים הלאומיים הפלסטינים וכחלק מהאסטרטגיה הפלסטינית לפתוח את הרשות כלפי העולם. הערה: בתגובה לשאלה, בעקבות ביקורו של ג'בריל רג'וב באיראן, על מהות יחסי הרשות הפלסטינית עם איראן אמר אחמד עסאף, דובר פתח, כי אבו מאזן רואה חשיבות גדולה בפיתוח הקשרים עם איראן      ( תחנת הרדיו אג'יאל, 30 בינואר 2014).
  • המשא ומתן עם ישראל– ג'בריל רג'וב אמר, שיש לפתור את בעיית הפליטים במסגרת החלטת האו"ם 194. לדבריו זוהי הפעם האחרונה בה מתקיים משא ומתן ולאחר מכן הם יפנו לאופציות אחרות, בעיקר פנייה למוסדות בינלאומיים. הוא הוסיף, כי במידה והמשא ומתן יכשל שנת 2014 תהיה "שנת הכרעה" או שתקום מדינה [פלסטינית] או שישראל לא תזכה לא לביטחון ולא ליציבות. בראיון נוסף אמר שהפלסטינים ניגשו אל המשא ומתן כדי "לחשוף את האמת אודות שלטון הימין ואת העומד בראשו".
  • סוגיית "ההתנגדות" [קרי: האלימות והטרור]– לדבריו אופציית ההתנגדות היא אופציה אסטרטגיתואופציית ההתנגדות החמושה נמצאת אף היא על השולחן. בשנת 2014 יוכרע האם ללכת להסדר או למסלול של עימות, שיכלול הסלמה של ההתנגדות, ניתוק קשר עם ישראל הטלת מצור על ישראל והחרמה. בראיון נוסף אמר, כי כל האופציות פתוחות וכל צורות "ההתנגדות" מונחות על השולחן במידה והמאמצים המדיניים והדיפלומטיים להקמת מדינה פלסטינית ינחלו כישלון. לדבריו "ההתנגדות" תצטמצם "לאזורים הכבושים" משום שהלגיטימיות הבינלאומית מתירה זאת (ערוץ אלמיאדין, 2 בפברואר 2014).
דברי תופיק אלטיראוי בזכת המאבק מזוין נגד ישראל
  • תופיק אלטיראוי, חבר הוועד המרכזי של פתח המשמש גם כנשיא האקדמיה הצבאית של הרשות ביריחו, אמר במהלך אירוע הוקרה שקיימה (ב-3 בפברואר 2014) פתח בבית לחם לגמלאי כוחות הביטחון הפלסטיניים, כי "תנועת פתח לא השליכה ולא תשליך את הנשק עד שתגשים את מטרותיה הלאומיות". לדבריו, "יש לפתח אמצעים מגוונים כדי להגשים מטרות אלו ובכלל זאת המאבק הצבאי, המאבק העממי, העשייה הדיפלומטית באו"ם והמשא ומתן". עוד אמר אלטיראוי "כולנו בתנועת פתח מדור הצעירים ועד דור הגמלאים מוכנים לשוב להתנגדות ולמאבק בכל האמצעים" (קדס נט, 3 בפברואר 2014)
קמפיין הקמת מאחזים בבקעת הירדן
  • פעילי "ההתנגדות העממית" הכריזו על פתיחת קמפיין תודעתי חדש המכונה "מלח הארץ". מטרת הקמפיין, לדבריהם, להקים ישובים על אדמות המיועדות להפקעה על ידי ישראל בעיקר בבקעת הירדן. לדברי אחמד עאסף, דובר תנועת פתח, פעילי הקמפיין מייצגים את מגוון הקשת הפוליטית. מחמוד אלעאלול, חבר הועדה המרכזית של פתח, העומד בראש הקמפיין, אמר, כי מטרת היא הקמפיין להבטיח, שבקעת הירדן תישאר פלסטינית וחלק משטחה של המדינה הפלסטינית (אלחיאת אלג'דידה, 2 בפברואר 2014). פעיל נוסף בקמפיין הינו מצטפא אלברע'ות'י, חבר המועצה המחוקקת  ומזכ"ל תנועת היוזמה הלאומית הפלסטינית (מען, 31 בינואר 2014).
  • במסגרת הקמפיין, מפגינים פלסטינים וזרים הקימו עד כה שני מאחזים בבקעת הירדן:
  • ב-31 בינואר 2014 הוקם מאחז בשם עין חג'לה, שנבנה בשטח כנסיית דיר חג'לה. לדברי הפעילים הוקם המאחז באזור שבו מתכננת ישראל להפקיע את השטח ולהכריז עליו כשטח צבאי סגור (ערוץ הטלוויזיה הממסדי הפלסטיני, 31 בינואר 2014). בכרוז, שהפיצו הפעילים נטען, כי "המאחז הוקם במחאה על המצב המדיני הנוכחי ושיחות המו"מ המנשלות את העם הפלסטיני מעצמאות וחירות, ובמסגרת ההתנגדות העממית והמחאה נגד רצון ישראל לספח את הבקעה". למקום הגיעו בכירים בפתח וברשות הפלסטינית ביניהם צאא'ב עריקאת, חבר הוועד המרכזי של הפתח וראש צוות המשא ומתן הפלסטיני. 

ביקור צאא'ב עריקאת במאחז הבלתי חוקי עין חג'לה בבקעה (קדס נט, 3 בפברואר 2014)
ביקור צאא'ב עריקאת במאחז הבלתי חוקי עין חג'לה בבקעה (קדס נט, 3 בפברואר 2014)

  • ב-1 בפברואר 2014, בשעות הערב, הקימו פעילי "ההתנגדות העממית", יחד עם פעילים זרים, מאחז נוסף בשם "בואבת אלעודה" (שער השיבה) בצפון בקעת הירדן, סמוך לכפר ברדלה (כ- 14 ק"מ דרומית לעיר בית שאן). לדברי הפעילים הפלסטינים השם שניתן למקום בא לבטא את דבקותם ברעיון "זכות השיבה" (מען, 2 בפברואר 2014).
פתיחת קפה אינטרנט בשם "אלמקאומה" במחנה הפליטים בג'נין

ערוץ הטלוויזיה אלאקצא של חמאס שידר כתבה מיוחדת המסקרת פתיחת בית קפה אינטרנט במחנה הפליטים ג'נין בשם "אלמקאומה" (ההתנגדות). במקום, שנפתח ע"י צעיר פלסטיני בשם מחמוד אבו חשיש, נתלו דגלי חמאס, פתח והג'האד האסלאמי בפלסטין וכן תמונות מחבלים, שנהרגו במהלך מבצע "חומת מגן". לדבריו, מבטא השם את "רוח המקום" והוא זוכה להערכה מצד קהל המבקרים (ערוץ אלאקצא, פלסטין אינפו, 31 בינואר, 2 בפברואר 2014).

קפה אינטרנט "אלמקאומה" במחנה הפליטים בג'נין מבחוץ ומבפנים (פלסטין אינפו,31 בינואר, 2 בפברואר 2014)
קפה אינטרנט "אלמקאומה" במחנה הפליטים בג'נין מבחוץ ומבפנים (פלסטין אינפו,31 בינואר, 2 בפברואר 2014)

[1] נכון ל-4 בפברואר 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה ונפילות של רקטות, שנורו בשטח הרצועה.
[2] נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.