חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (5 – 11 בפברואר 2014)

שרים ברשות הפלסטינית מקיימים ביקור הזדהות במאחז הפלסטיני הבלתי חוקי בבקעת הירדן  עין חג'לה, שפונה ע

שרים ברשות הפלסטינית מקיימים ביקור הזדהות במאחז הפלסטיני הבלתי חוקי בבקעת הירדן עין חג'לה, שפונה ע"י צה"ל (אתר PANET, 7 בפברואר 2014)

אופנועו של עבדאללה אלח'רטי, עולה באש לאחר התקיפה נגדו

אופנועו של עבדאללה אלח'רטי, עולה באש לאחר התקיפה נגדו

התנגשות בין שני כלי הרכב סמוך לשילה כתוצאה מיידוי אבנים  (צילום: סוכנות תצפית, 5 בפברואר 2014))

התנגשות בין שני כלי הרכב סמוך לשילה כתוצאה מיידוי אבנים (צילום: סוכנות תצפית, 5 בפברואר 2014))

רמצ'אן שלח נפגש בטהראן עם שר החוץ האיראני מחמד ט'ריף (פאלטודיי, 6 בפברואר 2014).

רמצ'אן שלח נפגש בטהראן עם שר החוץ האיראני מחמד ט'ריף (פאלטודיי, 6 בפברואר 2014).

סאא'ד אלכוני, שר השלטון המקומי ברשות הפלסטינית, מעביר לידי שר החקלאות הפלסטיני וליד עסאף את (הטיפול) בתיק (המאבק) בגדר ובהתנחלויות (ופא, 10 בפברואר 2014)

סאא'ד אלכוני, שר השלטון המקומי ברשות הפלסטינית, מעביר לידי שר החקלאות הפלסטיני וליד עסאף את (הטיפול) בתיק (המאבק) בגדר ובהתנחלויות (ופא, 10 בפברואר 2014)

כוחות ביטחון ישראליים מפנים את הפעילים הפלסטינים מהמאחז הבלתי חוקי בעין חג'לה.

כוחות ביטחון ישראליים מפנים את הפעילים הפלסטינים מהמאחז הבלתי חוקי בעין חג'לה.

ערוץ הטלוויזיה הפלסטינית בשירות

ערוץ הטלוויזיה הפלסטינית בשירות "ההתנגדות העממית": מחמוד אלעאלול (בצד שמאל של התמונה), מעניק מגן הוקרה לערוץ הטלוויזיה הפלסטינית על סיקור אירועי עין חג'לה( דף הפייסבוק של ערוץ הטלוויזיה הפלסטינית, 10 בפברואר 2014)

  • נמשך ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר ישראל. השבוע אותרו ארבע נפילות בנגב המערבי. צה"ל הגיב בתקיפת יעדי טרור ברצועה. פעילי חמאס התבטאו, כי הם עושים מאמץ לשמור על ההרגעה.
  • ביהודה, שומרון וירושלים נמשכת הפעילות האלימה במסגרת "ההתנגדות העממית". היא התבטאה השבוע, בין השאר, ביידוי אבנים, דקירת ישראלי סמוך לשער שכם ועימותים של פלסטינים עם כוחות הביטחון הישראליים, בהר הבית ובמחנה הפליטים ג'לזון הסמוך לבית אל.
  • השבוע פורק ע"י כוחות הביטחון הישראליים מאחז עין חג'לה בדרום בקעת הירדן. המאחז הוקם ע"י פעילי "ההתנגדות העממית" בתמיכת הרשות הפלסטינית. ניסיון להקמת מאחז נוסף בצפון הבקעה סוכל ע"י כוחות הביטחון הישראליים. 
ירי רקטות
  • במהלך השבוע אותרו ארבע נפילות של רקטות בנגב המערבי:
  • ב-4 בפברואר 2014– אותרה נפילה באזור אשקלון. הרקטה נפלה בשטח פתוח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • ב-6 בפברואר 2014– בשעות הערב אותרה נפילה של רקטה דרומית לאשקלון. הרקטה נפלה בשטח פתוח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • ב-8 בפברואר 2014– בשעות אחר הצהרים אותרה נפילה של רקטה סמוך לקיבוץ במועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • ב-10 בפברואר 2014– אותרה נפילת רקטה סמוך לקיבוץ במועצה האזורית אשקלון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. 

ירי רקטות

תגובה לירי הרקטות
  • בתגובה לירי הרקטות בימים האחרונים,  תקפו כלי טיס של חיל האוויר בליל 11-10 בפברואר 2014, משגר מוטמן במרכז רצועת עזה ויעד טרור נוסף בצפון הרצועה (דובר צה"ל, 11 בפברואר 2014).
תקיפת פעיל וועדות ההתנגדות העממית
  • ב-9 בפברואר 2014 הותקף עבדאללה סלימאן סלים אלח'רטי, פעיל בכיר באחד מפלגי וועדות ההתנגדות העממית, שפעל בשיתוף פעולה עם ארגון אנצאר בית אלמקדס (ארגון המזוהה עם הג'האד העולמי בחצי האי סיני). התקיפה אירעה בשעה שסלים אלח'רטי רכב על אופנועו באזור דיר אלבלח, שבמרכז רצועת עזה. הפעיל נפצע באורח קשה. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על פציעתו של אדם נוסף. באתר חטיבת ייחוד האל, פלג קיצוני של וועדות ההתנגדות העממית, פורסמה הודעה על פציעתו של פעיל בכיר .
  • על פי גולשים בפורום חמאס שימש אלח'רטי  גם כקצין משטרה בחמאס (פלסטין אלאן, 9 בפברואר 2014). סלים אלח'רטי, יליד שנת 1985, היה מעורב, בין השאר, בתכנון וביצוע ירי רקטות לעבר ישראל, כולל לעבר העיר אילת. כמו כן היה מעורב בפיגוע בכביש לאילת (19 באוגוסט 2011) ובהעברת אמצעי לחימה לגורמים המזוהים עם הג'האד העולמי בחצי האי סיני (דובר צה"ל, ynet, 9 בפברואר 2014). 
נחשף ניסיון לבצע פיגוע באולם שמחות בירושלים
  • נגד ארבעה צעירים בני 21-19 ממזרח ירושלים הוגש כתב אישום בבית משפט ישראלי לפיו הם תכננו לבצע פיגוע הרג המוני באולם שמחות בירושלים. על פי כתב האישום, החליטו אנס עוסאת ובאסל עבידאת, תושבי מזרח ירושלים, לבצע פיגוע רצח המוני בירושלים. עוסאת הציע לבצע את הפיגוע באולם השמחות נוף, הממוקם בשכונת בית וגן, בו עבד במשך תקופה קצרה. השניים תכננו להיכנס לאולם, יחד עם שאר המוזמנים, כשהם מחופשים כיהודים חרדים. לצורך רכישת הנשק (תת מקלע מיני עוזי) הם פנו לסוחר נשק ברשות הפלסטינית אשר הבטיח להם לנסות להשיג את הנשק. במחצית דצמבר 2013 הם גייסו פעיל נוסף בשם אחמד סרור שאמר להם, כי הוא מוכן להשתתף במימון רכישת הנשק. לאחר גיוסו נסעו השלושה לאולם השמחות ובחנו את האולם מקרוב. לאחר כמה ימים, בשל סכסוך, הודיע סרור כי אינו מעוניין לבצע עימם את הפיגוע  (ynet, 5 בפברואר 2014).
המשך פעילות אלימה ביהודה ושומרון
  • נמשכה האלימות במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה בצירים מרכזיים ביהודה ושומרון. כמו כן סוכל ניסיון הברחת אמצעי לחימה לישראל. על פי הדיווחים הפלסטינים מוקדי הפעילות השבוע היו: רחבת הר הבית, מחנה הפליטים ג'לזון, סלואד, בלעין, קדום ואלמעצרה (אלאיאם, 8 בפברואר 2014).
  • להלן מספר אירועים בולטים:
  • 5 בפברואר 2014- במהלך פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון הישראליים במחנה הפליטים פרעה, שבבקעת הירדן נתפסו אמצעי לחימה ביניהם שלושה מטענים, מקלע מסוג קרל גוסטב ותחמושת. במהלך המבצע הושלכו לעבר כוחות הביטחון בקבוקי תבערה וידו אבנים. לוחם משמר הגבול נפצע באורח קל (דובר צה"ל, 5 בפברואר 2014). 
  • 5 בפברואר 2014–פלסטינים רעולי פנים רגמו מערבל בטון ישראלי, שנסע  בכביש סמוך לשילה. בעקבות יידוי האבנים התנגש הנהג באוטובוס ישראלי בו היו תלמידים. נהג מערבל הבטון נפצע באורח קל.   ברואר 2014).

מימין: פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל במהלך עימותים במחנה הפליטים ג'לזון הסמוך ליישוב בית אל (ופא, 7 בפברואר 2014). משמאל: עימותים בהר הבית (ופא,  7 בפברואר 2014)
מימין: פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל במהלך עימותים במחנה הפליטים ג'לזון הסמוך ליישוב בית אל (ופא, 7 בפברואר 2014). משמאל: עימותים בהר הבית (ופא,  7 בפברואר 2014)

המצב במעברים
מעבר רפיח
  • במהלך השבוע היה מעבר רפיח פתוח לתנועה ועברו בו קרוב ל-3,500 איש. כמו כן עברו במעבר כמה עשרות משאיות, נושאות חומרי בנייה, עבור פרויקט הבנייה הקטרי לשיקום הרצועה. מאהר אבו צבחה, ראש מנהלת המעברים דיווח, כי במעבר רפיח הוכנסו נהלי עבודה חדשים במסגרתם מועברים דרכוני הנוסעים לצד המצרי מראש. זאת, לדבריו, כדי להתגבר על תקלות המחשב התכופות בצד המצרי. לדבריו העלייה במספר הנוסעים היא תוצאה של הסדר זה (צפא, 7 בפברואר 2014).
הריסת מנהרה
  • כוחות הביטחון המצריים הרסו ב-9 בפברואר 2014 מנהרה השייכת לפעיל חמאס. המנהרה שימשה לדבריהם, בין היתר, להברחת אמצעי לחימה וכספים לפעילים בסיני (מצראוי, 10 בפברואר 2014).
הפגנות ברצועת עזה
  • חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין ארגנו ב-7 בפברואר 2014 תהלוכה במחאה על תוכניתו של ג'והן קרי, מזכיר המדינה האמריקאי והמשא ומתן עם ישראל. שתי תהלוכות אחת של חמאס והשנייה של הג'האד באסלאמי בפלסטין יצאו ממסגדים בצפון הרצועה וחברו לצעדה משותפת בה נטלו חלק כמה מאות מפגינים.
  • במקביל התקהלו צעירים פלסטינים סמוך לגדר המערכת באזור נחל עוז. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי ארבעה תושבי רצועת עזה נפצעו מירי כוחות צה"ל מזרחית לג'באליא (צפון רצועת עזה) (פלסטין און ליין, אלרסאלה.נט, 7 בפברואר 2014).

הפגנות ברצועת עזה
מימין: הפגנה משותפת של  חמאס והג'האד האסלאמי (פאלטודיי, 7 בפברואר 2014). משמאל: צעירים פלסטינים מתקרבים  לגדר המערכת בצפון הרצועה מזרחית לג'באליא (קדס נט, 8 בפברואר 2014)

מאמצי הרגעה של חמאס
  • משרד הפנים בממשל חמאס הודיע, כי הוא לא ירשה לישראל להפר את ההרגעה. אסלאם שהואן, דובר משרד הפנים אמר, שמנגנוני הביטחון נערכו מחדש באזורי הגבול וכי הם לא ירשו לישראל לבטל את ההרגעה עליה הוחלט לאחר מבצע "עמוד ענן" (אתר משרד הפנים של ממשל חמאס, 4 בפברואר 2014).
  • בראיון לוושינגטון פוסט אמר בסאם נעים, יועץ לענייני חוץ של אסמאעיל הניה, כי חמאס עושה מאמץ גדול לשמור על ההרגעה ומאות אנשי משטרה מנסים למנוע את ירי הרקטות (הערה: בפועל נמשך ירי הרקטות לעבר ישראל, כפי שפורט לעיל). מחמוד אלזהאר, מבכירי חמאס, אמר שברור לישראל שחמאס שולטים במצב וללא חמאס האלטרנטיבה הייתה אנרכיה, שתביא את ארגוני הג'האד העולמי לפתחה (וושינגטון פוסט, 10 בפברואר 2014).
  • גורמים פלסטינים פרסמו מסמך הנושא את חתימתו של פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס, הכולל הוראות למפקד הביטחון הכללי אבו עבידה אלג'ראח לאכוף בנוקשות את מדיניות הריסון תחת הכותרת "ירי הרקטות". על-פי המסמך יש לפעול לאכיפת הסדר באזורים מהם מתבצע ירי רקטות ולפקח ולעצור את כל מי, שמבצע ירי רקטות גם אם הדבר מצריך שימוש בירי באש חיה. כמו כן נאמר, שיש להעמיד לדין ולהעניש משגרי רקטות תוך התייחסות אליהם כאל משתפי פעולה או כסוכנים. במשרד הפנים של ממשל חמאס טענו, כי המסמך מזויף ושקרי (פלסטין אליום, 5 בפברואר 2014).
ביקור מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין באיראן
  • משלחת בכירי ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין בראשות מזכ"ל הארגון רמצ'אן שלח וסגנו, זיאד אלנח'אלה, הגיעה לביקור בטהראן. במהלך הביקור נפגש רמ'צאן שלח עם בכירי המשטר האיראני ביניהם שר החוץ האיראני מחמד ט'ריף ועלי לאריג'אני, יו"ר מועצת השורא (פאלטודיי, 6 בפברואר 2014).
  • במהלך פגישת רמצ'אן שלח עם מחמד ט'ריף, ציין שר החוץ האיראני, כי איראן תומכת בהתנגדות העם הפלסטיני נגד "תוקפנויות הישות הציונית". במקביל, ציין רמצ'אן שלח, כי "ההתנגדות" הינה הדרך היחידה העומדת בפני העם הפלסטיני (פאלטודיי, 6 בפברואר 2014).
מומחה לעניני איראן מעריך את היקף הסיוע האיראני לארגונים הפלסטינים
  • בהתייחסו לסיוע, שאיראן מעניקה לארגונים פלסטינים טען עלי נורי זאדה[3], מנהל מרכז המחקרים האיראניים בלונדון, בראיון לרדיו ראיה בראמאללה, כי חמאס קיבלה, מאז הקמתה ועד היום, סיוע מאיראן בסך של יותר משני מיליארדי דולרים. לדבריו, חמאס קיבלה מאיראן בסך 50 מיליון דולר בעת ביקורו האחרון של בכיר התנועה מחמוד אלזהאר באיראן (ספטמבר 2012), בנוסף ל-250 מיליון דולר שנמסרו לה במספר תשלומים במשך שלושה חודשים. לגבי ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין  אמר, כי הוא מקבל מידי שנה סיוע בסכום של 150-100 מיליון דולרים  המועברים אליו באמצעות בנקים איראניים בבירות ובמלטה. לדבריו  אש"ף והרשות הפלסטינית אינם מקבלים "ולו פרוטה אחת" מאיראן.
  • אשר ליחסי הג'האד האסלאמי בפלסטין ואיראן ציין עלי נורי זאדה, כי היחסים ביניהם טובים וחבריים. לדבריו כל פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין עברו אימונים באיראן ואף קיבלו את כלי נשקם מאיראן. הוא הוסיף, כי ארגון חזבאללה מילא תפקיד חשוב בכך (רדיו ראיה, 8 בפברואר 2014).
העברת תיק המאבק בגדר ובהתנחלויות לידיו של שר החקלאות ברשות
  • ב-10 בפברואר 2014 התקיים בראמאללה טקס בו הועבר תיק המאבק בגדר ובהתנחלויות מידיו של סאא'ד אלכוני, שר השלטון המקומי ברשות הפלסטינית, לידיו של וליד עסאף שר החקלאות. במסגרת זו, הועברו הטיפול בנושא, הפקידים והתקציב לחסות משרד החקלאות הפלסטיני. וליד עסאף קרא במהלך הטקס להפעיל את "ההתנגדות העממית" כפי שנעשה בעין חג'לה. בטקס נכח גם עבדאללה אבו רחמה, מבכירי פעילי ההתנגדות העממית ביהודה ושומרון (דף הפייסבוק של משרד החקלאות ברשות הפלסטינית, 10 בפברואר 2014).  

קמפיין הקמת מאחזים בבקעת הירדן[4]

  • ב-7 בפברואר 2014 ביקרו  במאחז עין חג'לה שרים בממשלת הרשות הפלסטינית, ובהם סאא'ד אלכוני, שר השלטון המקומי, וליד עסאף, שר החקלאות וג'ואד נאג'י, שר הכלכלה. ביקורם נערך בהתאם להנחייתו של ראש הממשלה, ראמי חמדאללה. סאא'ד אלכוני אמר, כי הממשלה הפלסטינית מעריכה ותומכת "במאמציהן הכבירים" של ועדות ההתנגדות העממית, בצעדים שהן נוקטות כדי לשמור על האדמות ובדרכי ההתנגדות שהן מיישמות (אתר PANET, 7 בפברואר 2014).
  • בליל 7 בפברואר 2014 פינו כוחות הביטחון הישראליים את מאחז עין חג'לה. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי 41 בני אדם נפצעו בעת הפינוי. אחמד עאסף, דובר פתח, אמר כי פריצת הכוחות הישראליים ופינויים בכוח בכפר עין חג'לה לא היה המערכה האחרונה וכי הם ימשיכו במאבק "יהיו אשר יהיו הקורבנות". לדבריו הצליח המאחז בעין חג'לה להעביר מסר לישראל ולעולם כולו לפיו בקעת הירדן תהיה אדמה פלסטינית עליה הם לא יוותרו (ופא, 7 בפברואר 2014).
  • בתגובה לפינוי המאחז בעין חג'לה הקימו עשרות פעילים פלסטינים ב-7 בפברואר 2014 מאחז נוסף בשם אלעודה 2 (קרי: השיבה 2) באזור הג'פתלכ, שבמרכז בקעת הירדן. לדברי המארגנים נקרא המאחז בשם זה לאחר שמאחז עודה 1, שהוקם בצפון הבקעה, פונה על ידי כוחות הביטחון הישראליים (אליאם, 8 בפברואר 2014). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי כוחות צה"ל מנעו מפעילים פלסטינים להקים את המאחז החדש ופינו את הפעילים מהשטח. חלק מהפעילים אף  נעצרו ושוחררו, למעט אחד, לאחר זמן קצר. בכיר בוועדות ההתנגדות העממית אמר, כי הקמת המאחזים תמשך (צפא, 7 בפברואר 2014).
  • מחמוד אלעאלול, חבר הוועד המרכזי של הפתח וראש משרד הגיוס והארגון של פתח ביהודה ושומרון, העניק ב-10 בפברואר 2014 בעת ביקור, שערך במשרדי ערוץ הטלוויזיה הפלסטיני בראמאללה, מגן הוקרה לריאצ' אלחסן, יו"ר רשות השידור והטלוויזיה הפלסטינית (מוסד הכפוף ישירות למשרד יו"ר הרשות הפלסטינית) על הכיסוי התקשורתי, שהעניק לאירועים במאחז עין חג'לה. מחמוד אלעאלול כינה את צוותי הטלוויזיה "פדאיון", ושיבח אותם על תפקודם "בשידור רוח העמידה האיתנה והפצת מסר ההתנגדות העממית והדבקות באדמה". באירוע נכחו עיתונאים פלסטינים ופעילים בולטים של "ההתנגדות העממית" בהם עבדאללה אבו רחמה, ראש הוועדה הלאומית להתנגדות עממית, וחסן פרג', מזכיר השביבה של פתח ביהודה ושומרון (דף הפייסבוק של ערוץ הטלוויזיה הפלסטינית, 10 בפברואר 2014).
החרמת מוצרים ישראליים באוניברסיטת אלנג'אח בשכם
  • נמשכים גילויי החרם על מוצרים ישראליים ביהודה ושומרון: סיעת הגוש האסלאמי של חמאס באוניברסיטת אלנג'אח בשכם פרסמה בדף הפייסבוק הרשמי שלה דברי תודה להנהלת הקפיטריה במוסד על היענותה לדרישת סיעת הגוש האסלאמי להוזיל את תעריף מחיר כוס התה ולהסיר את כל המוצרים מתוצרת ישראל (דף הפייסבוק הרשמי של סיעת הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 6 בפברואר 2014).

דברי התודה להנהלת הקפיטריה באוניברסיטת אלנג'אח בשכם (דף הפייסבוק הרשמי של סיעת הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 6 בפברואר 2014)
דברי התודה להנהלת הקפיטריה באוניברסיטת אלנג'אח בשכם (דף הפייסבוק הרשמי של סיעת הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 6 בפברואר 2014)

ספינת "תיבת עזה"
  • ב-8 בפברואר 2014 הודיעו פעילי "תיבת עזה", כי הורידו את הספינה "תיבת עזה" למים לאחר שעברה שיפוצים, נוקתה ונצבעה. לדבריהם עתה יש לבצע בספינה עבודות חשמל ושרברבות עבורן מבקשים הפעילים מהציבור להעביר תרומות נוספות (,gazaark.org8 בפברואר 2014). בכוונת הפעילים לשגר את הספינה מרצועת עזה, כשהיא עמוסה בסחורות כמחאה על "המצור" על הרצועה.

[1] נכון ל-11 בפברואר 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה ונפילות של רקטות, שנורו בשטח הרצועה.
[2] נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]עלי רצ'א נורי זאדה-איש אקדמיה, סופר, ועיתונאי איראני מומחה להיסטוריה המודרנית של איראן. מתגורר כיום בלונדון. בעל תואר שלישי ביחסים בינלאומיים באוניברסיטת לונדון. מרבה להופיע באמצעי התקשורת ולהשמיע ביקורת נגד המשטר באיראן. בנוסף, משמש ככתב הרדיו הגרמני דויטשה פילה ופרשן פוליטי לרדיו קול אמריקה, וכותב בגם עיתון אלשרק אלאוסט הסעודי (אתר ויקיפדיה בערבית).
[4]בהמשך לדיווח בחדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (29 בינואר-4 בפברואר 2014)