חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (12 – 18 בפברואר 2014)

פיגוע, שבוצע על ידי אחד אנצאר בית אלמקדס, הבולט מבין ארגוני הג'האד העולמי בחצי האי סיני,  באוטובוס תיירים בצידו המצרי של מסוף הגבול בטאבה

פיגוע, שבוצע על ידי אחד אנצאר בית אלמקדס, הבולט מבין ארגוני הג'האד העולמי בחצי האי סיני, באוטובוס תיירים בצידו המצרי של מסוף הגבול בטאבה

פיגוע, שבוצע על ידי אחד אנצאר בית אלמקדס, הבולט מבין ארגוני הג'האד העולמי בחצי האי סיני,  באוטובוס תיירים בצידו המצרי של מסוף הגבול בטאבה

פיגוע, שבוצע על ידי אחד אנצאר בית אלמקדס, הבולט מבין ארגוני הג'האד העולמי בחצי האי סיני, באוטובוס תיירים בצידו המצרי של מסוף הגבול בטאבה

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות ביטחון ישראלים בכפר קדום במהלך ההפגנה השבועית

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות ביטחון ישראלים בכפר קדום במהלך ההפגנה השבועית

אבו מאזן נפגש בראמאללה עם סטודנטים ישראלים (ופא, 16 בפברואר 2014)

אבו מאזן נפגש בראמאללה עם סטודנטים ישראלים (ופא, 16 בפברואר 2014)

הלוויות צבאיות רשמיות למחבלים. מימין:פעילי הביטחון הכללי נושאים את גופת המחבל מחמד שאהין (ערוץ הטלוויזיה של סוכנות ידיעות מען, 17 בפברואר 2014).

הלוויות צבאיות רשמיות למחבלים. מימין:פעילי הביטחון הכללי נושאים את גופת המחבל מחמד שאהין (ערוץ הטלוויזיה של סוכנות ידיעות מען, 17 בפברואר 2014).

מסיבת עיתונאים, שערך ג'בריל רג'וב בה קרא להחרים את ישראל בענף הספורט   (אתר התאחדות הכדורגל הפלסטינית, 12 בפברואר 2014)

מסיבת עיתונאים, שערך ג'בריל רג'וב בה קרא להחרים את ישראל בענף הספורט (אתר התאחדות הכדורגל הפלסטינית, 12 בפברואר 2014)

שלט המציין שבקפיטריה לא נמכרים מוצרים ישראלים (דף הפייסבוק של הגוש האיסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח בשכם, 11 בפברואר 2014).

שלט המציין שבקפיטריה לא נמכרים מוצרים ישראלים (דף הפייסבוק של הגוש האיסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח בשכם, 11 בפברואר 2014).

  • נמשך ירי הרקטות לעבר הנגב המערבי. ביהודה ושומרון נמשכה הפעילות האלימה במסגרת "ההתנגדות העממית".
  •  ב-16 בפברואר  2014 אירע פיצוץ באוטובוס תיירים, כמה עשרות מטרים ממסוף טאבה, בצידו המצרי של הגבול. ארבעה בני אדם נהרגו ו-13 נפצעו. אנצאר בית אלמקדס, ארגון הג'האד העולמי המרכזי הפועל בסיני, קיבל אחריות על הפיגוע. ארגון זה ביצע פיגועים רבים נגד כוחות הביטחון המצרים ושיגר מספר פעמים רקטות לעבר העיר אילת. הארגון קרא לזרים, השוהים בחצי האי סיני, לעזוב את אדמת מצרים בכוונה ברורה לפגוע בתיירות ובמשטר המצרי. 
ירי רקטות
  • ב-14 בפברואר 2013 אותרו שתי  נפילות של רקטות באזור המועצה האזורית חוף אשקלון. אחת הרקטות נפלה סמוך לחממות אחד הישובים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. 

ירי רקטות

המשך פעילות אלימה ביהודה ושומרון
  • נמשכה האלימות במסגרת מה, שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה בצירים מרכזיים ביהודה ושומרון.
  • ב- 12 בפברואר 2014 ערך כוח משמר הגבול בידוק שגרתי בכביש חוצה בנימין, סמוך לאזור התעשייה נווה צוף, בכלי רכב פלסטיני בו נסעו חמישה תושבי קלנדיה. בכלי הרכב  התגלו שני רובי M16, מחסניות ותחמושת (סוכנות תצפית, 12 בפברואר 2014).  
מעבר רפיח
  • נמשכת הפעילות הבלתי סדירה של מעבר רפיח. אחמד אבו ראס, המשנה לנציג קטר ברצועת עזה אמר, כי קיבל ממצרים הבטחות להגדיל את מספר ימי פתיחת המעבר כך, שהוא יהיה פתוח לפחות שלושה ימים בשבוע. לדבריו יאפשר הדבר להכניס לרצועה יותר חומרי בניה (אלרסאלה.נט, 12 בפברואר 2014).
התבטאויות בחמאס בנוגע להמשך מצב ההרגעה
  • על רקע המתיחות בשבועות האחרונים מול ישראל ברצועת עזה בעקבות ירי הרקטות, הסיכולים הממוקדים והפגנות ההתרסה של תושבי הרצועה מול ישראל בגבול, התבטאו בכירי הארגון בנוגע להסכם ההרגעה:
  • סאמי אבו אלזהרי, דובר חמאס הזהיר מפני המשך הפרת הסכם ההרגעה באומרו, כי אסור לישראל להמשיך לבדוק את "סבלנות ההתנגדות הפלסטינית" (צפא, 15 בפברואר 2014).
  • איהאב אלע'צין, דובר ממשל חמאס, הצהיר כי ממשל חמאס מנהל מגעים בלתי ישירים עם מצרים והאיחוד האירופאי בעניין ההפרות הישראליות של הסכם ההרגעה וקרא להן ללחוץ על ישראל לחדול מההפרות שלה. לדבריו אם ישראל תמשיך בהפרות הדבר עלול להוביל "להתפתחויות חדשות" ולסיום ההרגעה (סמא, 16 בפברואר 2014).
  • ח'צ'ר חביב, מבכירי ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, קרא לארגונים ברצועת עזה לבחון תגובה למה, שכינה: "חזרתה של ישראל למדיניות החיסולים". לדבריו ישראל איימה לחדש מדיניות זו וכעת היא מבצעת אותה בפועל. לפיכך, לדבריו, נדרשת בחינה של הנושא מצד כלל הארגונים, שכן העדר תגובה על כך משמעותה המשך מדיניות זו על ידי ישראל (שהאב, 10 בפברואר 2014).
עמדת אסמאעיל הניה בנוגע למשא ומתן עם ישראל
  • אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס אמר בדברים, שנשא, כי חמאס לא תהיה מחויבת לשום הסכם מסגרת ישראלי-פלסטיני בתיווך אמריקאי. לדבריו חמאס לא תוותר על אף "שעל מאדמת פלסטין" ועל כל "זכות" פלסטינית אחרת. הוא גם הדגיש בדבריו את דבקות חמאס ב"התנגדות הכוללת" על כל צורותיה (קרי, גם המאבק המזוין) כאסטרטגיה היחידה לשחרור (צפא, 15 בפברואר 2014).
סכסוך בין אונר"א למשרד החינוך של חמאס בנוגע לתוכנית הלימודים
  • משרד החינוך של ממשל חאמס תקף את אונר"אעל רקע תוכנית הלימודים בבתי הספר של הסוכנות. לטענתו, לאחר שביקש לבצע תיקונים בשלושה ספרי לימוד של אונר"א במסגרת תוכנית הלימודים בנושא זכויות האדם לכיתות ז' ח' ט',  תיקנה אונר"א רק חלק קטן מהטעון תיקון. עוד טענו גורמי משרד החינוך של חמאס, כי תוכנית הלימודים בנושא זכויות האדם הוכנסה לבתי הספר ללא ידיעתם ואישורם.
  • להלן כמה נושאי לימוד עליהם נמתחה ביקורת מצד משרד החינוך (אתר משרד החינוך של ממשל חמאס, צפא, 11 בפברואר 2014):
  • זכויות האדם- בספרי הלימוד מופיעה ההצהרה האוניברסאלית בדבר זכויות האדם, שבה יש סעיף בדבר חופש הנישואין קרי, מוסלמיות יכולות להינשא ליהודי או נוצרי. הדבר, על-פי משרד החינוך של חמאס, עומד בניגוד להלכה המוסלמית. זאת ועוד, בהצהרה מופיע סעיף בדבר חופש המחשבה המאפשר לאדם להמיר את דתו. הדבר נחשב באסלאם  לכפירה, שעונשה מוות.
  • הבעיה הפלסטינית– ספרי הלימוד מתארים את סבלם של הפלסטינים בצורה שטחית מאד ומוסרים מידע שגוי אודות ה"נכבה" (האסון, שפקד את הפלסטינים ב-1948). כמו כן יש בהם סילוף של בעיית הפליטים.
  • סוגיית "ההתנגדות" (קרי, הטרור) – בספרי הלימוד מוצגת "ההתנגדות בדרכי שלום" כפתרון לסכסוך. במקביל, נעשה לניסיון להשניא ולפתח רגשות שליליים בקרב התלמידים לגבי "ההתנגדות המזוינת".
  • לאור זאת, הציב משרד החינוך של ממשל חמאס בפני אונר"א אולטימאטום לפיו עליה לשנות את תוכנית הלימודים בנושא זכויות האדם. לאחר פגישה בין אסאמה אלמזיני, שר החינוך, לבין ועדה מטעם אונר"א, הודיע  משרד החינוך, כי הגיע להסדר עם הסוכנות על הקפאת תוכנית הלימודים במקצוע זכויות האדם בשל "חוסר הפשרה והקשיחות" שגילה משרד החינוך כלפי התוכנית (אתר משרד החינוך). מאוחר יותר דווח, כי סוכם בין הצדדים על הקמת ועדה משותפת שתבחן מחדש את תכני תוכנית הלימודים. על פי הודעת חמאס, תקפיד הוועדה על כך שלא יוכנסו תכני לימוד חדשים לבתי הספר של אונר"א ללא אישור רשמי של משרד החינוך (צפא, 13 בפברואר 2014).
  • אין זו הפעם הראשונה שמתגלעים חילוקי דעות בין חמאס לבין אונר"א בעניין תוכנית הלימודים בבתי הספר ברצועה. חמאס רואה עצמה כמופקדת על חינוכו של הדור הצעיר על-פי האידיאולוגיה הקיצונית שלה ועקרונותיה ואין היא סובלת כל סטייה או "תחרות" מצד גוף אחר ברצועה [3].
המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים
  • בציפייה לניסוח הסכם המסגרת ולהצעות האמריקאיות להמשך המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, הבהירו בכירים ברשות הפלסטינית פעם נוספת את עמדות הרשות ואת "הקווים האדומים" בעמדה הפלסטינית:
  • צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף וראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, קרא לג'והן קרי , מזכיר המדינה האמריקאי, לדבוק במסגרת, שנקבעה לתהליך השלום:הקמת שתי מדינות על בסיס גבולות 1967; נסיגה ישראלית מלאה מכל השטחים "הכבושים"; הכרה בירושלים כבירה הפלסטינית ושחרור כל האסירים הפלסטינים  (אלאיאם, 13 בפברואר 2014). הוא גם הדגיש, כי הרשות הפלסטינית מתנגדת להארכת המשא ומתן וכי הרשות לא תקבל כל רעיון, שאינו עולה בקנה אחד עם המשפט הבינלאומי דוגמת הכרה ביהדותה של ישראל (קול פלסטין, 12 בפברואר 2014).
  • בהתבטאות נוספת במהלך פגישה, שערך צאא'ב עריקאת עם הקהילה הפלסטינית בלונדון, חזר ואמר, כי ההנהגה הפלסטינית לא תסכים להאריך את תקופת המשא ומתן "ולו בדקה אחת". לדבריו ניצלה ישראל את השיחות להקמת עוד 10,000 יחידות דיור בהתנחלויות וכל מה שהיא הציעה עד כה הוא מדינה בעלת שני מנגנונים ולא פיתרון על בסיס שתי מדינות (אלאיאם, 16 בפברואר 2014).
  • נביל אבו רדינה, דובר לשכת הנשיאות של הרשות הפלסטינית, אמר כי על הסכם המסגרת שיציג ג'והן קרי לכלול את התנאים הבאים: הכרה בירושלים כבירת המדינה הפלסטינית, נסיגה ישראלית הדרגתית מכלל "השטחים הפלסטינים הכבושים" בתוך 4-3 שנים והכרה של אש"ף בישראל במסגרת ההכרה ההדדית של שנת 1993 ללא צורך בהכרה בישראל כמדינה יהודית (אלאיאם, 12 בפברואר 2014). 
מפגש אבו מאזן עם משלחת סטודנטים ישראליים
  • ב-16 בפברואר 2014 ערך אבו מאזן מפגש עם משלחת צעירים ישראליים במתחם המקאטעה בראמאללה. במהלך המפגש סקר אבו מאזן את הסוגיות המרכזיות, העומדות על הפרק והדגיש בפניהם את מחויבות הרשות הפלסטינית, שלא לחזור לאחור לאלימות ולשפיכות הדמים במידה והמאמצים האמריקאים יכשלו.
  • להלן עיקרי הדברים שאמר אבו מאזן (אלחיאת אלג'דידה, הארץ, 17 בפברואר 2014:
  • תהליך המשא ומתן– על כל הסדר שלום להיות מבוסס על לגיטימציה בינלאומית בדומה לזו שישראל הוקמה על בסיסה. אבו מאזן הדגיש בדבריו, שאסור לתת לשלום לחמוק. אולם יחד עם זאת אמר, כי מבחינתו אין צורך להאריך את המשא ומתן עם ישראל כל עוד לא הוגשה הצעה, שיכולה להוות בסיס אמיתי להסדר עתידי.
  • עתיד ירושלים– הפלסטינים מעוניינים שירושלים תוכר כבירת המדינה הפלסטינית. אולם הוא אינו רואה כל סיבה לחלוקת ירושלים מחדש. לדבריו, ניתן להקים עירייה פלסטינית למזרח העיר, שתפעל במקביל לעיריית מערב ירושלים,  ומעליהם יוקם גוף אשר יפקח ויתאם בין שתי הרשויות.
  • סוגיית הפליטים- הפיתרון יהיה ברוח היוזמה הערבית לפיה יהיה פיתרון מוסכם ללא כפיה.
  • הכרה בישראל כמדינה יהודית–זוהי דרישה, שמשמעותה הצבת מכשול בפני בשלום. אם נתניהו רוצה הכרה שכזאת, שיפנה לאו"ם, שכן הוא [אבו מאזן] לא אחראי על הרכב האוכלוסייה בישראל. עוד הוסיף, כי ישראל לא הציגה דרישה זו באוסלו וכן לא דרשה זאת בעבר ממשלות מצרים וירדן במהלך החתימה על הסכמי שלום עימן.
  • שיתוף חמאס בהסדר– הבהיר, כי כל הסכם עתידי יכלול את רצועת עזה. לדבריו מסרה לו הנהגת חמאס, שאם ישיג הסכם על פי המתווה והעמדות הפלסטיניות שבקונצנזוס חמאס תסכים לו (הערה: חמאס שבה והבהירה, כי אבו מאזן אינו מייצג את עמדותיה וכי היא תתנגד לכל הסכם, שיושג ע"י הרשות הפלסטינית).
  • מפגש אבו מאזן עורר ביקורת ברחוב הפלסטיני. טרם המפגש מחו עשרות פלסטינים על קיום המפגש, הניפו שלטים בגנותו והשמיעו קריאות הדורשות מאבו מאזן, שלא להיפגש עם "נציגי הכיבוש". גם ברשתות החברתיות הופצו התקפות אישיות חריפות נגד  אבו מאזן בשל המפגש.

ביקורת על המפגש, שפרסם  סטודנט פלסטיני בדף הפייסבוק שלו
ביקורת על המפגש, שפרסם  סטודנט פלסטיני בדף הפייסבוק שלו: "ארבעת הלאוים של ראש פתח, אשף והרשות (אבו מאזן). רוצה לבצע את הנחיות הדוד קרי: 1- לא לשיבת הפליטים. 2- לא לירושלים. 3- לא להסרת ההתנחלויות.    4- לא להתנגדות" (קדס נט, 17 בפברואר 2014)

ביטול סעיף הדת בתעודות הזהות הפלסטיניות
  • אבו מאזן יו"ר הרשות הפלסטינית פרסם הודעה לפיה יבוטל סעיף הדת בתעודת הזהות הפלסטינית. חסן אלעלוי, תת שר הפנים ברשות הפלסטינית אמר שההחלטה תואמת את חוק שוויון הזכויות הבסיסי (מען, סוכנות הידיעות הסינית, 13 בפברואר 2014).
  • מחמד פרג' אלע'ול, חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס ושר המשפטים לשעבר, הביע את התנגדות חמאס להחלטת אבו מאזן אותה כינה החלטה בלתי חוקית ו"פשע נגד העם הפלסטיני"  (פאל פרס, 15 בפברואר 2014).
גופות מחבלים נוספות הוחזרו לרשות הפלסטינית
  • במסגרת החזרת גופות המחבלים הפלסטינים, על פי פסיקת בג"צ, הוחזרו השבוע שתי גופות נוספות של מחבלים:
  • מחמד מצטפא שאהין (אלדראביע), פעיל ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, שביצע פיגוע בישיבה בעתניאל (דרום הר חברון), ב-27 בדצמבר 2002. בפיגוע  נהרגו ארבעה תלמידי ישיבה ונפצעו תשעה נוספים. בהלוויה צבאית רשמית, שהתקיימה בכפר דורא, השתתפו נציגים רשמיים מטעם הרשות הפלסטינית ובכללם מושל חברון ונציגי הארגונים הפלסטינים והונפו בה דגלי חמאס, פתח, החזית העממית ועוד (ערוץ הטלוויזיה של סוכנות הידיעות מען, 17 בפברואר 2014).
  • חבש חנני, מחבל, שרצח שלושה בני נוער, תלמידי הישיבה התיכונית, בישוב איתמר ב-29 במאי 2002. למחבל נערכה הלוויה צבאית רשמית מטעם הרשות הפלסטינית בבית פוריכ (סמוך לשכם). בהלווייתו, השתתפו כמה מאות בני אדם ובכללם מושל שכם ובכירים נוספים. גופתו נעטפה בדגלי פתח אשר גם הונפו במהלך ההלוויה. 
פיגוע נגד אוטובוס תיירים בחצי האי סיני
  • ב-16 בפברואר 2014 בשעות הצהרים, אירע פיצוץ באוטובוס תיירים, כמה עשרות מטרים ממסוף טאבה בצידו המצרי של גבול ישראל מצרים. אוטובוס התיירים בו נסעו 33 תיירים מדרום קוריאה היה בדרכו מחצי האי סיני לישראל. ארבעה בני אדם נהרגו, שלושה תיירים ונהג האוטובוס. כמו כן נפצעו 13 תיירים בדרגות פציעה שונות.
  • מיד לאחר הפיגוע, פרסם ארגון אנצאר בית אלמקדס, בדף הטוויטר שלו, כי אנשיו הם, שביצעו את הפיגוע.  הארגון פנה בקריאה לזרים השוהים בחצי האי סיני לעזוב את אדמת מצרים תוך ארבעה ימים (סוכנות הידיעות פארס, 16 בפברואר 2014). יום לאחר מכן פרסם הארגון הודעה רשמית בה קיבל האחריות לביצוע הפיגוע. בהודעת הארגון נטען, כי המדובר בפיגוע התאבדות.
  • אין בידנו אימות לטענת הארגון, כי המדובר בפיגוע התאבדות, מהמידע (הראשוני), שבידנו נראה, כי נגד האוטובוס הופעל מטען, שככל הנראה הוחדר לתוכו או, שהונח בסמוך לו. יתכן, כי הודעת הארגון נועדה להאדיר את הפעולה ולזכות ביוקרה בקרב הארגונים המזוהים עם אלקאעדה והג'האד העולמי.

מימין: שרידי האוטובוס, שנפגע (מרכז DW, 17 בפברואר 2014). משמאל: הודעה על קבלת אחריות לפיגוע של אנצאר בית אלמקדס (אלופד, 18 בפברואר 2014)
מימין: שרידי האוטובוס, שנפגע (17 בפברואר 2014, מרכז DW). משמאל: הודעה על קבלת אחריות לפיגוע של אנצאר בית אלמקדס (אלופד, 18 בפברואר 2014)

  • ארגון אנצאר בית אלמקדס, ארגון סלפי-ג'האדיסטי המזוהה עם הג'האד העולמי,  הינו הארגון הג'האדיסטי העיקרי הפועל בחצי האי סיני. הארגון ביצע בעבר פיגועים רבים נגד כוחות הביטחון המצריים. כמו כן  קיבל בעבר אחריות, במספר מקרים, על ירי רקטות לעבר העיר אילת (לאחרונה שלוש רקטות במהלך חודש ינואר 2014).   
ג'בריל רג'וב קורא להחרמת ישראל בתחום הספורט
  • ג'בריל רג'וב, חבר הוועד המרכזי של פתח ויו"ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית, קיים ב-12 בפברואר 2014 מסיבת עיתונאים בראמאללה, במהלכה עדכן, כי התאחדות הכדורגל הפלסטינית מינתה ועדות מיוחדות מטעמה שתפעלנה במישור האזורי והבינלאומי כדי לפרסם את פעולותיה של ישראל נגד הספורט הפלסטיני. לדבריו, לקראת מפגש שרי הנוער והספורט של מדינות ערב והעולם האסלאמי הצפוי להיערך באפריל 2014, בכוונתו לקדם תוכנית להחרמת ישראל בתחום הספורט (אתר התאחדות הכדורגל הפלסטינית, 12 בפברואר 2014).  אין זו הפעם הראשונה בה פועל ג'בריל רג'וב, בתוקף תפקידו כיו"ר התאחדות הכדורגל, להביא להחרמת ישראל במגרשי הספורט הבינלאומיים.
החרמת מוצרים מתוצרת ישראל באוניברסיטת אלנג'אח בשכם

שלט המציין שבקפיטריה לא נמכרים מוצרים ישראלים
שלט המציין שבקפיטריה לא נמכרים מוצרים ישראלים (דף הפייסבוק של הגוש האיסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח בשכם, 11 בפברואר 2014).

[1] נכון ל-18 בפברואר 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה ונפילות של רקטות, שנורו בשטח הרצועה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]ראו לקט מ-1 בנובמבר 2012 : "חמאס והכחשת השואה: מנחה בערוץ אלאקצא של חמאס כינה במהלך תוכנית את השואה כ"שקר ציוני" והביע התנגדות נמרצת לרעיון הכללת לימודי השואה בתוכנית הלימודים בבתי הספר של אונר"א".