לאחרונה ביצע ארגון ג’בהת אלנצרה פיגוע התאבדות בחלב, באמצעות מתנדב בריטי.

המחבל המתאבד הבריטי לבוש בבגדים לבנים  טרם יציאתו לפיגוע ההתאבדות (אתר צדא אלשאם אלאסלאמי, 15 בפברואר 2014).

המחבל המתאבד הבריטי לבוש בבגדים לבנים טרם יציאתו לפיגוע ההתאבדות (אתר צדא אלשאם אלאסלאמי, 15 בפברואר 2014).

פיצוץ מכונית התופת (סרטון שהופץ ע

פיצוץ מכונית התופת (סרטון שהופץ ע"י ג'בהת אלנצרה).

המחבל המתאבד עבד אלוחיד מג'יד עומד ליד משאית התופת טרם יציאתו לפיגוע ההתאבדות (אתר צדא אלשאם אלאסלאמי, 15 בפברואר 2014).

המחבל המתאבד עבד אלוחיד מג'יד עומד ליד משאית התופת טרם יציאתו לפיגוע ההתאבדות (אתר צדא אלשאם אלאסלאמי, 15 בפברואר 2014).

משאית התופת (סרטון שהופץ ע

משאית התופת (סרטון שהופץ ע"י ג'בהת אלנצרה).


כללי

1.    לאחרונה פרסם ארגון ג'בהת אלנצרה , שלוחת אלקאעדה בסוריה סרטון וידאו בו נראה לוחם בריטי, אשר ביצע פיגוע התאבדות במהלך תקיפת בית כלא בחלב. הפיגוע בוצע באמצעות משאית תופת, דפוס פעולה נפוץ של ג'בהת אלנצרה. המחבל המתאבד היה תלמידו של שיח' עמר בכרי, שיח' סלפי ג'האדיסטי, שהתגורר בבריטניה , גורש על ידי השלטונות הבריטיים ומתגורר כיום בלבנון.

2.    בריטניה מהווה את מוקד ההתנדבות הגדול ביותר באירופה ללחימה בסוריה, לרוב בשורות ארגונים המזוהים עם אלקאעדה והג'האד העולמי. על-פי אומדנים שונים מגיע מספר הבריטים, שיצאו לסוריה, לכ-300 איש ויתכן אף יותר. הפעלת המחבל הבריטי ומתנדבים זרים נוספים לביצוע פיגוע התאבדות ע"י ג'בהת אלנצרה ממחישה פעם נוספת את הסיכונים הנשקפים למדינות המערב מהפעילים הג'האדיסטים לכשישובו למדינות האם שלהם.

פיגוע התאבדות בחלב

3.    ארגון ג'בהת אלנצרה פרסם לאחרונה קלטת וידאו בה נראה לוחם בריטי, אשר ביצע לדבריהם פיגוע התאבדות, במהלך תקיפה שנערכה על בית הכלא בחלב ב-6 בפברואר 2014. הבריטי, עבד אלוחיד מאג'ד, נראה בקלטת זמן קצר לפני שנהג משאית תופת אל תוך בית הכלא והתפוצץ.  נמסר, כי עבד אלוחיד מאג'ד הוא הבריטי הראשון, שביצע פיגוע התאבדות בסוריה. הוא השתייך ככל הנראה למסגרת צבאית בג'בהת אלנצרה המכונה "צבא הח'ליפות" (14 בפברואר 2014, longwarjournal.org). 

4.    על פי דיווחי העיתונות הבריטית עבד אלוחיד מאג'ד, המכונה אבו סלימאן אלבריטני, היה בן 41, ממוצא פקיסטאני, נשוי ואב לשלושה ילדים. הוא התגורר בעיר  Crawleyבמחוז ססקס. הוא עזב את בריטניה לפני כשישה חודשים ויצא לסוריה. למשפחתו הוא סיפר, כי הוא יוצא ל"משימה הומניטארית" (הערה: סיפור כיסוי רווח בקרב מתנדבים מהמערב). לפני שיצא להלחם בסוריה, בשורות ג'בהת אלנצרה, הוא היה תלמידו של עמר בכרי מחמד, שיח' מוסלמי ג'האדיסטי, שגורש מבריטניה (ראו להלן). עבד אלוחיד היה חבר באלמהג'ירון,  ארגונו של עמר בכרי מחמד בבריטניה, מאז הקמתו ועד לסגירתו (בין השנים 2004-1996)[1] (טלגרף, גרדיאן, 7 בפברואר 2014).

5.    עבד אלוחיד מאג'ד אומן טרם ביצוע הפיגוע על ידי ילמז, הולנדי ממוצא תורכי, ששירת בצבא הולנד לפני שהפך למוסלמי קיצוני. בראיון שקיים לאחרונה לערוץ הטלוויזיה הלאומי ההולנדי הודה  ילמז, כי הוא מאמן לוחמים בסוריה. הוא גם הצטלם עם שני לוחמים בריטיים, אשר נהרגו בסוריה באוגוסט 2013. הוא גם אמר כי בתקיפה בחלב השתתפו גם לוחמים מתנדבים משבדיה[2]. בפוסט שהעלה לאינטרנט כתב מילות שבח למחבל המתאבד אשר, לדבריו, התנדב למשימה כדי לשחרר את האסירים  בפעולה שהיא "הקרבה אצילית עבור מטרה אצילית"  (מירור, 9 בפברואר 2014).

מימין: ילמז המתנדב מהולנד (מירור, 9 בפברואר 2014). משמאל: ילמז (במרכז) בחברת שני מתנדבים מבריטניה שנהרגו בלחימה בסוריה. משמאל: מחמד אלאעראג' מימין: שכרי אלח'ליפי, שניהם ממערב לונדון, נהרגו בחלב ב-11 באוגוסט 2013  (http://www.dailymail.co.uk, 21 בנובמבר 2013).
מימין: ילמז המתנדב מהולנד (מירור, 9 בפברואר 2014). משמאל: ילמז (במרכז) בחברת שני מתנדבים מבריטניה שנהרגו בלחימה בסוריה. משמאל: מחמד אלאעראג' מימין: שכרי אלח'ליפי, שניהם ממערב לונדון, נהרגו בחלב ב-11 באוגוסט 2013  (21 בנובמבר 2013,  http://www.dailymail.co.uk).

6.    שיח' עמר בכרי מחמד, שעבד אלוחיד מאג'ד נמנה על תלמידיו, רואיין לאחר פיגוע ההתאבדות במקום מושבו בטריפולי שבלבנון. שיח' עמר בכרי תאר אותו  כ"אח יקר מאד" (מירור, 9 בפברואר 2014). שיח' עמר אלבכרי מחמד, סורי במוצאו,  הקים ב-1996 בבריטניה את ארגון אלמהאג'רון. בשנת 2005 עזב בבהילות את בריטניה ללבנון בשל חששו מפני השלטונות, שחשדו שהוא מעורב בפיגועי טרור בבריטניה. נאסר עליו לשוב לבריטניה  (ויקיפדיה, ממר"י). חברו של המחבל המתאבד, אבו יחיא אלשאם כתב בדף הטוויטר שלו, שפיגוע ההתאבדות בוצע כדי לשחרר את אחיו האסורים בבית הכלא בחלב וכי הייתה זו הקרבה הירואית. חבר אחר שלו,  אבו פולן אלמהג'ר כתב, כי כל הבריטים המוסלמים צריכים להיות גאים בו בהוסיפו, כי גם הוא גאה בו למרות שאינו בריטי (טלגרף 7 בפברואר 2014).

חלקם של המתנדבים הזרים בפיגועי התאבדות

7.    הפעלת מחבלים מתאבדים נגד המשטר הסורי ונגד חזבאללה הינו דפוס פעולה נפוץ יחסית במלחמה בסוריה.  ארגון ג'בהת אלנצרה, שלוחת אלקאעדה בסוריה הינו ארגון המורדים, שביצע את המספר הגדול ביותר של פיגועי ההתאבדות בסוריה מאז פרוץ מלחמת האזרחים.  מאז ההכרזה על הקמתו בינואר 2012 ועד סוף דצמבר 2012, קיבל הארגון אחריות על 43 מתוך 50 פיגועי התאבדות, שבוצעו נגד משטרו של אסד במהלך 2013 ביצע ארגון ג'בהת אלנצרה 34פגועי התאבדות[3].

8.    בפיגועי ההתאבדות בסוריה, במהלך שנת 2013, השתתפו כ-53 מחבלים מתאבדים. מתוך שלושים שמות מתאבדים, שאותרו על ידינו 23 הינם זרים, בעיקר מהעולם הערבי.  הדבר המצביע, כי השימוש במתנדבים זרים לצרכי פיגועי ההתאבדות הינו תופעה נפוצה. עם זאת שילוב המתנדבים האירופאים בפיגועי ההתאבדות  עדיין איננה תופעה שכיחה.  ככל הידוע לנו במהלך 2013 השתתפו בפיגועי ההתאבדות  מחבל מתאבד מאוסטרליה המכונה אבו אסמאא' האוסטרלי (או אבו אסמאאי אלמהאג'ר), שביצע פיגוע התאבדות. מטעם ג'בהת אלנצרה (בכניסה לשדה התעופה של דיר אלזור ב-11 בספטמבר 2013). כמו כן השתתפו בפיגועי ההתאבדות של ג'בהת אלנצרה מחבל זר, שארץ מוצאו אינה ידועה  לנו ואפשר גם מחבל ממוצא קנדי (אשר אין ודאות לגבי זהותו והאופן בו מצא מותו).

בריטניה כמוקד התנדבות באירופה

9.    בריטניה מהווה את מוקד ההתנדבות הגדול ביותר באירופה ללחימה בסוריה. מכון ICSR, העוקב אחר המתנדבים היוצאים לסוריה, אומד את מספרם בכ-350-200 (15 באוקטובר 2013,  ICSR). על פי אומדנים נוספים, שפורסמו לאחרונה (דצמבר 2013) בתקשורת הבריטית, מגיע מספרם לכ-300 ויתכן אף יותר. על ההערכות נהרגו עד כה בקרבות בסוריה כעשרים בריטיים[4].

10.    על פי התקשורת הבריטית, בקרב הצעירים הבריטים היוצאים לסוריה בולטים צעירים ממוצא פקיסטאני או בני קהילות צפון אפריקאיות המתגוררות בבריטניה (ובכלל זה מרוקאים וגולים לובים ותוניסאים, שמצאו מקלט בבריטניה). כמו כן מתגוררת בבריטניה קהילה של גולים מסוריה, שמספרה מוערך בכ-13,000 אנשים, אשר הפכה לתשתית תמיכה מרכזית עבור המורדים בסוריה (כולל איסוף כספים, משלוח סיוע ושיגור מתנדבים).

11.    רוב המתנדבים הבריטים יוצאים לסוריה דרך תורכיה. מרביתן עושים זאת באופן פרטי . אולם, בצד זאת קיימות גם רשתות מאורגנות המסייעות למתנדבים להגיע לסוריה. רשתות אלה מגייסות מתנדבים ודואגות למימון כרטיסי הטיסה עבור אלה, שאין ביכולתם לממן עלותם. עם הגיעם לתורכיה ממתינים להם אנשי קשר הדואגים להכניסם לסוריה. להערכתנו, רבים מקרב המתנדבים הבריטים מוצאים דרכם לג'בהת אלנצרה ולארגונים ג'האדיסטים נוספים.