תופעת הפעילים הזרים השיעים הלוחמים בסוריה


צילום קבוצתי של פעילים המשתייכים לחטיבת אבו אלפצ'ל אלעבאס, מסגרת צבאית שיעית המורכבת בעיקר מאנשי מליציות שיעיות מעיראק.
צילום קבוצתי של פעילים המשתייכים לחטיבת אבו אלפצ'ל אלעבאס, מסגרת צבאית שיעית המורכבת בעיקר מאנשי מליציות שיעיות מעיראק. במרכז נראה קאסם אלטאא'י, איש דת שיעי עיראקי בולט, העוסק בגיוס פעילים ללחימה בסוריה (דף פייסבוק בפרסית המוקדש ללוחמים השיעים בסוריה)

עיקרי המסמך

1.    מטרת עבודת מחקר זאת היא לבחון את תופעת הפעילים הזרים השיעים, הלוחמים בסוריה לצד המשטר הסורי. מספרם של הפעילים נמצא בתהליך גידול והוא מגיע כיום להערכתנו לכ-8,000-7,000 איש לכל הפחות[1]. מספר זה כולל כמה אלפי לוחמים המשתייכים לארגון חזבאללה (שמספרם עשוי להשתנות מעת לעת).כמו כן הוא כולל כמה אלפי פעילים המשתייכים למליציות שיעיות עראקיות המאורגנים במסגרות צבאיות, שהבולטת בהן הינה חטיבת אבו אלפצ'ל אלעבאס. בנוסף ל"גרעין הקשה" של פעילי חזבאללה והפעילים העיראקים מצויים בסוריה כמה מאות פעילים שיעים ממדינות ערביות/מוסלמיות בהן מתגוררות קהילות שיעיות. בין השאר הלוחמים בסוריה פעילים שיעים מבחרין, תימן (פעילי המרד החות'י), כווית, סעודיה, פקיסטאן ואפגניסטאן.

2.    המסקנה העולה מעבודה זאת הינה, שאיראן הינה הגורם המרכזי העומד מאחורי תופעת הלוחמים השיעים הזרים, המגיעים לסוריה מרחבי העולם הערבי/מוסלמי. איראן מסייעת להגעתם לסוריה לא רק במתן לגיטימציה דתית אלא גם בכסף, ציוד ובהפעלת המסגרות הצבאיות השיעיות בשיתוף פעולה ותאום הדוק עם הצבא וכוחות הביטחון של המשטר הסורי. את הפעלת חזבאללה ושאר הפעילים השיעים הזרים בסוריה ניתן לראות כחלק ממדיניות איראנית, המעדיפה לסייע למשטר הסורי באמצעות שליחים (Proxies), תוך שמירה על היקף מצומצם של נוכחות איראנית ישירה על אדמת סוריה.


3.    המעורבות, האיראנית הישירה במלחמת האזרחים בסוריה מתבטאת בנוכחות כמה מאות אנשי צבא, בעיקר מקרב כח קדס של משמרות המהפכה – יחידת עילית האמונה, בין השאר, על הסיוע האיראני למשטר הסורי ועל פעולות חתרנות בקרב קהילות שיעיות ברחבי העולם הערבימוסלמי. הסיוע האיראני למשטר הסורי כולל אספקת נשק ואמצעי לחימה, בניית מסגרות מיליציוניות בקרב ריכוזי העלוים והשיעים , יעוץ צבאי, הדרכה, סיוע כלכלי וגיבוי מדיני והסברתי. בפרויקט גיוס הפעילים השיעים מעיראק, לבנון ומדינות נוספות מעורב כח קדס, אשר מקיים במשך שנים ארוכות קשרי עבודה הדוקים עם חזבאללה ועם המליציות השיעיות בעיראק. בשל הסיוע הנרחב מהווה איראן (לצידה של רוסיה) משענת חיצונית אסטרטגית המאפשרת את המשך שרידותו של המשטר הסורי במלחמת האזרחים, שסופה אינו נראה באופק ותוצאותיה אינם ברורות.

4.    הפעלה חזבאללה, שפעיליה מהווים כח צבאי איכותי, חדור מוטיבציה ונאמן למשטר הסורי, מתבצעת בשיתוף פעולה הדוק עם כוחות הביטחון הסורים (על פי העיתון הכוותי אלראא'י, מקיימים צבא סוריה וחזבאללה חמ"ל משותף). פעילי חזבאללה מילאו תפקיד מרכזי במערכה המוצלחת על המרחב, בעל החשיבות האסטרטגית, של העיר אלקציר בקיץ 2013. הם אף ספגו אבידות כבדות בקרבות, שהתנהלו באזור (עד לכיבוש העיר ע"י חזבאללה ב-5 ביוני 2013[2]). פעילי חזבאללה משולבים גם ככוח מסייע לצבא סוריה במערכה, שמנהל משטר אסד בחודשים האחרונים בכמה מוקדים: בפריפריה המזרחית של דמשק, במרחב חלב ובאזורים הסמוכים לגבול הסורי-לבנוני (הרי אלקלמון) המהווים, בראיית חזבאללה, מוקד  ממנו מתוכננים פיגועי תופת בלבנון ע"י ארגונים המזוהים עם אלקאעדה והג'האד העולמי (בדגש על העיר יברוד).

5.    היחידות השיעיות הפועלות בסוריה הינן, לעיתים הטרוגניות, קרי-מורכבות מפעילים שיעים ממדינות שונות, המאוגדים במסגרת צבאית אחת. בכמה מהמקרים המדובר במסגרות הומוגניות, בעיקר על בסיס הפעילים העראקים, המשתייכים למליציות השיעיות, שניהלו לוחמת גרילה נגד ארה"ב ובעלות בריתה עד לצאתה של ארה"ב מעיראק (בסוף 2011). המסגרת הצבאית השיעית עראקית הבולטת הינה חטיבת אבו אלפצ'ל אלעבאס ולצידה פועלות מסגרות צבאיות שיעיות קטנות יותר. למרות הניסיון, שצברו הפעילים העראקים בלוחמת גרילה איכותם, להערכתנו, נופלת מזו של פעילי חזבאללה. הפעילים הזרים השיעים ממלאים תפקיד חשוב בהגנה על אתרים דתיים החשובים לשיעה, ובמרכזם קבר אלסת זינב, שמדרום לדמשק[3]. בנוסף לכך מופעלים הפעילים השיעים גם בחלב ובמוקדי לחימה נוספים בסוריה לצד כוחות הביטחון הסוריים.

6.     לתופעת הלוחמים השיעים הזרים בסוריה כמה משמעויות: מעורבות פעילי חזבאללה והפעילים השיעים בלחימה מסייעת לכוחות הביטחון הסוריים, ומשפרת את יכולת לחימתם נגד המורדים. היא גם מאזנת במידה מסוימת את המעורבות הסונית-ג'האדיסטית הזרה בסוריה, ובו בזמן מוסיפה מימד מסבך למורכבות הרבה של מלחמת האזרחים הסורית ומחריפה את אופייה הדתי עדתי של המלחמה. הפעלת פעילי חזבאללה בסוריה גוררת "זליגת" פעולות הטרור של מחבלי אלקאעדה והג'האד העולמי אל הזירה הלבנונית, ומאיימת לערער את היציבות הפנימית בלבנון ואולי אף לפגוע במעמדו של חזבאללה. מעבר לכך, היא גם טומנת פוטנציאל של החרפת הקרע הסוני-שיעי בעולם הערבי/מוסלמי כולו. זאת ועוד, איראן עלולה לצאת נשכרת מהתופעה שכן חזרתם של הפעילים השיעים למדינות מוצאם, בעיקר לעראק, תיצור עבור האיראנים (בדגש על כוח קדס) תשתית אנושית מיומנת, בעלת ניסיון קרבי, שתפעל בשרותם לצרכי טרור וחתרנות.

 

5. העבודה כוללת שלושה פרקים:

פרק א' – מטרותיו ומאפייניו של הסיוע, האיראני למשטר הסורי.

פרק ב'-מדינות המוצא של הפעילים השיעים הזרים.

פרק ג' – מסגרות הלחימה הצבאיות, שבהן משולבים הפעילים הזרים.

[1]אומדנים מערביים נוקבים במספרים גבוהים יותר: על פי Aaron Y. Zelin  ממכון וושינגטון בארה"ב מגיע מספרם לכל היותר ל - 10,000. על פי מידע אחר (יוני 2013), שמקורו בפעילים שיעים ששרתו בסוריה, מצויים בסוריה מעל ל-10,000 לוחמים שיעים זרים (דה גארדיאן, 4 ביולי 2013)העיתון אלשרק אלאוסט המסתמך על "מומחים במערב" טוען, כי בסוריה נלחמים יותר מ-40,000 פעילים שיעים אך מספר זה לדעתנו מוגזם בעליל (אלשרק אלאוסט, 19 בפברואר 2014).
[2]ראו פרסום מרכז המידע למודיעין ולטרור מה-27 ביוני 2013: "הרוגי חזבאללה בסוריה– תמונת מצב".
[3]קבר אלסת זינב(או אלסידה זינב), הנמצא מדרום לדמשק, נחשב למקום המקודש ביותר לשיעים בסוריה. על פי אחת הגרסאות קבורה במקום זינב, בתו של עלי בן אבו טאלב, הנחשבת לדמות מופת ולמודל לחיקוי עבור השיעים. מתחם הקבר נתון ללחצים צבאיים בלתי פוסקים של המורדים, בדגש על הארגונים המזוהים עם אלקאעדה והג'האד העולמי. הסיסמא "זינב לא תיפול שנית" הפכה לקריאה של חזבאללה ותומכיו במהלך מלחמת האזרחים וההגנה על הקבר הפכה לצידוק המרכזי של המעורבות הישירה של חזבאללה בלחימה. (על אתרים שיעים קדושים נוספים עליהם מגנים פעילי חזבאללה ומתנדבים שיעים ראו בהמשך העבודה).