מעורבות חזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה

פעילי חזבאללה חוגגים את ניצחונם לאחר השתלטות על העיר יברוד (סרטון יוטיוב, 16 במרץ 2014)

פעילי חזבאללה חוגגים את ניצחונם לאחר השתלטות על העיר יברוד (סרטון יוטיוב, 16 במרץ 2014)

פעילי חזבאללה חוגגים את ניצחונם לאחר השתלטות על העיר יברוד (סרטון יוטיוב, 16 במרץ 2014)

פעילי חזבאללה חוגגים את ניצחונם לאחר השתלטות על העיר יברוד (סרטון יוטיוב, 16 במרץ 2014)

קצין סורי מסביר לכתב אודות מכונית ממולכדת, שאותרה ביברוד, במפעל לייצור מכוניות תופת   (ערוץ אלמנאר, 18 במרץ 2014)

קצין סורי מסביר לכתב אודות מכונית ממולכדת, שאותרה ביברוד, במפעל לייצור מכוניות תופת (ערוץ אלמנאר, 18 במרץ 2014)

כתב ערוץ אלמנאר מדווח מבית המלאכה לייצור מכוניות תופת ביברוד (ערוץ אלמנאר, 18 במרץ 2014)

כתב ערוץ אלמנאר מדווח מבית המלאכה לייצור מכוניות תופת ביברוד (ערוץ אלמנאר, 18 במרץ 2014)


כיבוש העיר יברוד

1.    ב-15 וב-16 במרץ 2014 השתלט הצבא הסורי בסיוע חזבאללה על העיר יברוד, שבהרי קלמון, בסמוך לציר המרכזי דמשק-חמץ. על פי דיווחי כלי התקשורת הלבנוניים והסוריים, נתפסה העיר יברוד במהלך צבאי מהיר, שארך פחות מ-48 שעות. על פי הדיווחים לכיבוש יברוד קדמו חסימת הכניסות לעיר, השתלטות על הגבעות השולטות עליה וריכוך ארטילרי של המקומות שנשלטו ע"י המורדים.

2.    ההשתלטות המהירה של הצבא הסורי וחזבאללה גרמה לבריחת חלק מהמורדים, סייעה להפחית את מספר הנפגעים בקרב הכוח התוקף, וייתכן שגם תרמה להקטנת ממדי ההרס הפיזי בעיר. מנגד, מקור צבאי בכיר בחמ"ל המשותף לצבא הסורי ולחזבאללה, מסר, כי ארגון ג'בהת אלנצרה, שלוחת אלקאעדה בסוריה והארגון הבולט בקרב ארגוני המורדים, שהגנו על העיר, איבד ביברוד מאות פעילים כמו גם ציוד צבאי רב (אלראי, כווית, 17 במרץ 2014).

3.    לאחר כיבוש העיר יברוד החל הצבא הסורי בסיוע חזבאללה לבסס שליטתו באזורים הסמוכים לגבול הסורי-לבנוני. נראה לנו, כי עיקר המאמץ הצבאי כוון לטיהור ערים, עיירות וכפרים, השוכנים בין כביש דמשק-יברוד לבין הגבול הסורי-לבנוני (בכלי התקשורת הוזכרו ראס אלעין, אלזבאדני, רנקוס, מעלולה, ראס מע'רה ועוד). מאמץ צבאי זה עדיין לא הגיע לסיומו והקרבות מול פעילי מורדים במרחב זה עדיין נמשכים (נכון לתחילת אפריל 2014).

 

יברוד ואלקציר, שתי ערים חשובות, השוכנות לאורך כביש דמשק – חמץ, שבכיבושן השתתף חזבאללה.  בעוד שבמערכה על אלקציר מילא חזבאללה תפקיד מרכזי, במערכה על יברוד הוא פעל ככוח מסייע לצבא הסורי
יברוד ואלקציר, שתי ערים חשובות, השוכנות לאורך כביש דמשק – חמץ, שבכיבושן השתתף חזבאללה.  בעוד שבמערכה על אלקציר מילא חזבאללה תפקיד מרכזי, במערכה על יברוד הוא פעל ככוח מסייע לצבא הסורי (אתר GOOGLE MAPS).

חשיפת בתי מלאכה של מכוניות תופת

4.    ערוץ הטלוויזיה של חזבאללה דיווח, כי צבא סוריה חשף ביברוד בית מלאכה, שעסק במלכוד מכוניות תופת ובשיגורן ללבנון דרך העיירה הסורית ערסאל, שבצפון בקעת הלבנון. במקום נתפסה מכונית בעלת לוחית רישוי לבנונית ובה 200 ק"ג חומרי נפץ, שנועדה להתפוצץ באמצעות מחבל מתאבד (אלמנאר, 18 במרץ 2014). ערוץ לבנוני נוסף (MTV) דיווח, כי במקום נתפסו ע"י צבא סוריה חמש מכוניות תופת. בנוסף לכך פעל צבא סוריה באזור ראס אלעין (מדרום מערב ליברוד), אשר גם בו התגלה בית מלאכה להתקנת מכוניות תופת, ששוגרו ללבנון (אלמנאר, 19 במרץ 2014).

כתב הערוץ אלמיאדין הלבנוני מדווח על בית מלאכה למלכוד מכוניות תופת, שהתגלה ביברוד, ומצביע על מכונית תופת, שבדפנותיה הוסלק חומר נפץ (ערוץ אלמיאדין, 18 במרץ 2014)
כתב הערוץ אלמיאדין הלבנוני מדווח על בית מלאכה למלכוד מכוניות תופת, שהתגלה ביברוד, ומצביע על מכונית תופת, שבדפנותיה הוסלק חומר נפץ (ערוץ אלמיאדין, 18 במרץ 2014)

בית מלאכה לייצור אמצעי לחימה ובכלל זה מכוניות תופת, הנושאות לוחיות רישוי לבנוניות, שנחשף בראס אלעין (ערוץ אלעאלם האיראני, 20 במרץ 2014)
בית מלאכה לייצור אמצעי לחימה ובכלל זה מכוניות תופת, הנושאות לוחיות רישוי לבנוניות, שנחשף בראס אלעין (ערוץ אלעאלם האיראני, 20 במרץ 2014)

משמעויות כיבוש יברוד עבור חזבאללה

5.    אזור העיר יברוד היווה מוקד פעילות מרכזי נגד חזבאללה מצד ארגונים המזוהים עם אלקאעדה והג'אהד העולמי ובמרכזם ג'בהת אלנצרה. חזבאללה שב וטען, כי בעיירה יברוד מתוכננים פיגועי טרור ממנה הם "זולגים" ללבנון דרך העיר הסונית ערסאל, שבצפון בקעת הלבנון. ואכן מאז סוף 2013, תחילת המערכה על הרי קלמון, בוצע בלבנון "גל" של פיגועים בהובלת ג'בהת אלנצרה, חלקם באמצעות מחבלים מתאבדים, שפוצצו מכוניות תופת. מרבית הפיגועים הללו כוונו נגד יעדים המזוהים עם חזבאללה והעדה השיעית בלבנון בדגש על הפרבר הדרומי של בירות, שם נמצאות מפקדות חזבאללה[1].

6.    כיוון שכך, נתפס כיבוש העיר יברוד כהישג בטחוני ומוראלי חשוב ע"י חזבאללה. כתב אחד העיתונים הלבנונים דיווח לאחר כיבוש יברוד, כי בקרב הנהגת חזבאללה ותושבי הפרבר הדרומי של השיעי של בירות שוררת שביעות רצון רבה, שכן הם מצפים שכיבוש  העיר ישחרר אותם מ"הסיוט" של מכוניות תופת המתפוצצות ע"י מחבלים מתאבדים (The Daily Star, 19 במרץ 2014). הטיב לתאר זאת הפרשן הלבנוני אבראהים אלאמין, המקורב לארגון חזבאללה, ומבטא לא אחת את עמדות הארגון: "מה שקרה ביברוד יצמצם את הלחץ על דמשק ועל השלטון בסוריה. הוא יצמצם [גם] את מרחב הפעולה של מעניקי החסות למתאבדים המגיעים ללבנון. הוא ינעל אט אט את שערי לבנון…". עם זאת המשיך אבראהים אלאמין, בהביעו עמדה מפוקחת: "מה שקרה אתמול (כיבוש יברוד) לא יגיף את הדלת בפני העימות הקיים והוא לא ימנע סופית הגעת מתאבדים אל יעדים אזרחים בלבנון…" (אלאח'באר, 17 במרץ 2014).

7.    לעניין המשמעויות של כיבוש יברוד והמערכה על הרי קלמון התייחס גם חסן נצראללה מנהיג חזבאללה בראיון לעיתון לבנוני (אלספיר, 7 באפריל 2014). עיקרי דבריו בנושא זה:

א.      בעקבות הפעילות הצבאית ביברוד ובאזור אלקלמון ניתן לומר, שסכנת הפיגועים פחתה מאוד, שכן הכוחות הסורים חשפו בתי מלאכה רבים למלכוד מכוניות בין אם ביברוד ובין אם בעיירה ראס אלעין. גם למאמץ הביטחוני של צבא לבנון ומנגנוני הביטחון הלבנונים הייתה תרומה (להפחתת הסכנה). "באופן כללי אנו יכולים לדבר על ירידה חדה בסכנה הזו, אבל איננו יכולים לומר שהסכנה נעלמה כליל. נדרש עוד מאמץ, הן בגבול עם סוריה והן בתוך לבנון".

ב.      חסן נצראללה הכחיש את הידיעות בתקשורת הלבנונית לפיהן קיים "מחנק" בפרבר הדרומי בשל אמצעי הביטחון, שהביא לבריחת תושבים לאזורים אחרים בלבנון. לטענת נצראללה הפיגועים, שהיו בפרבר הדרומי, דווקא הגבירו את היקף התמיכה במעורבות הצבאית של חזבאללה בסוריה וזאת על סמך סקרים, מידע ומחקרים שבידו. לטענת נצראללה התחושה בקרב הציבור הלבנוני, ולא רק האוכלוסייה השיעית, היא, שכל התערבות של חזבאללה בסוריה מגינה על לבנון מפני קבוצות הטרור שבסוריה לדבריו בקרב הציבור הלבנוני קיימת אף דעה שחזבאללה הייתה צריכה מוקדם יותר להתערב צבאית בסוריה.

ג.      בדומה למנהגו בעבר, הכחיש נצראללה ידיעות, שפורסמו בתקשורת הערבית לפיהן ספג חזבאללה אבידות רבות בקרבות בהרי אלקלמון[נושא שהינו רגיש מבחינת חזבאללה בזירה הפנים-לבנונית]. ידיעות אלו, לטענתו, מבטאות משאלות לב ולא עובדות. כך למשל, בהתייחסו לטענה, כי חזבאללה איבד 500 אנשים באלקלמון, שאל נצראללה: "האם אפשר להסתיר 500 שהידים בחברה כמו החברה הלבנונית? אי אפשר להסתיר שהיד אחד, שלא לדבר על 500 שהידים".

8.    מהראיון לאלספיר עולה בברור, כי חזבאללה עוקב בדקדקנות אחר עמדות הציבור הלבנוני, השיעי והלא שיעי, כלפי סוגיות רגישות שנויות במחלוקת, כגון המעורבות הצבאית של חזבאללה בסוריה. לשם כך הוא מסתייע, לדברי נצראללה, בסקרי דעת קהל. חסן נצראללה ציין בפני המראיין מאלספיר, כי בעקבות הפיגועים בפרבר הדרומי כמה מהמתלבטים בסוגיית מעורבות חזבאללה בסוריה ואפילו כמה מהמתנגדים שינו את עמדותיהם והפכו לתומכי המעורבות של חזבאללה בסוריה. נצראללה הוסיף, כי סקרי דעת קהל אלו נתמכים ע"י מגעים חשאיים, שמנהל חזבאללה עם הכוחות הפוליטיים והמנהיגים הדתיים ועדתיים בלבנון. כמה מהגורמים הללו, לדבריו, "אינם יכולים לומר אותם דברים בגלוי מחשש להשלכות או לתוצאות שליליות כלשהן בעתיד, או מחשש שקשריהן עם מדינות באזור או שגרירויות בלבנון יפגעו".

אבידות חזבאללה

9.    ההישג של חזבאללה בכיבוש של העיר יברוד, היה כרוך בהרבה פחות אבידות מאשר בכיבושה של העיר אלקציר (יוני 2013). הסיבה המרכזית לכך הינה, להערכתנו, התפקיד המרכזי שמילא חזבאללה בקרב על אלקציר לעומת תפקיד משני, ככוח מסייע לצבא הסורי, שמילא חזבאללה בקרב על יברוד (כשמכך נגזרה גם, לדעתנו, הפעלת כח צבאי בהיקף קטן יותר ביברוד מאשר באלקציר).סיבה נוספת היא ההתנגדות העזה שהפגינו כוחות המורדים באלקציר לעומת לחימה רופסת ביברוד, שסייעה לכיבוש העיר במבצע צבאי מהיר, שנמשך יומיים (15-16 במרץ). לסיבות הללו ניתן להוסיף להערכתנו, יכולת צבאית גבוהה של פעילי חזבאללה, הצוברים ניסיון צבאי בלחימה בשטח בנוי, ככל שנמשכת הלחימה בסוריה, ומפחיתים בכך את היקף אבידותיהם.

10.     מהסיבות הללו, עלה בידי חזבאללה לצבור הישג נוסף במעורבותו במלחמת האזרחים בסוריה, בלי שהדבר יהיה כרוך באבידות משמעותיות. על פי ספירה שמית, נהרגו בשורות חזבאללה במהלך חודש מרץ 2014 28 פעילים, מרביתם במערכה לכיבוש העיר יברוד[2]. זאת לעומת 120 הרוגים שספג חזבאללה במערכה על העיר אלקציר רובם (114) בשבועיים של הלחימה בתוך העיר, עד לכיבושה (5 ביוני 2013)[3].

11.    ההרוגים שספג חזבאללה בכיבוש על יברוד, ובקרבות בהרי אלקלמון (שעדיין לא הסתיימו), מעלים את מספר הרוגי הארגון במהלך מעורבותו במלחמת האזרחים בסוריה ל-337. מספר זה מבוסס על ספירה שמית של הרוגים, שזוהו על ידינו. למספר זה ניתן להוסיף כמה עשרות הרוגים, שלא זוהו על ידינו, או שלא דווחו בתקשורת ע"י חזבאללה (למשל, נעדרים בקרבות בסוריה), לפיכך, המספר הכולל של ההרוגים בסוריה נאמד על ידינו בכ-360 (עדכני ל-1 באפריל 2014).

 

חזבאללה מסייע לבשאר אסד להתעשת, בעקבות המערכה ביברוד (אלוטן, קטר, 20 במרץ 2014).
חזבאללה מסייע לבשאר אסד להתעשת, בעקבות המערכה ביברוד (אלוטן, קטר, 20 במרץ 2014).

[1] פרוט ראו לקט מידע מה-11 בפברואר 2014: "הפעלת מחבלים מתאבדים: דפוס פעולה מוביל במאבק של ג'בהת אלנצרה והמדינה האסלאמית בעיראק ובאלשאם נגד המשטר הסורי ונגד חזבאללה בלבנון".
[2] בחינה שמית של 28 הפעילים, שנהרגו שמהלך מרץ מעלה, כי רובם (16) נהרגו במערכה על העיר יברוד. הרוג נוסף נהרג בקרבות באזור אלקלמון. על עשרה הרוגים נמסר, כי הם "נהרגו בעת מילוי חובתם הג'האדית או "נהרגו בלחימה בסוריה". ניתן להניח, כי חלקם לפחות נהרגו במערכה על העיר יברוד ו/או בקרבות באזור אלקלמון. על הרוג אחד בלבד נמסר במפורש כי  מצא מותו מהלך מרץ 2014 במרחב הכפרי של דמשק.
[3] פרוט ראו לקט מידע מה-27 ביוני 2013: "הרוגי חזבאללה בסוריה – תמונת מצב".