חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (23-14 באפריל 2014 )

סגן ניצב ברוך מזרחי ז

סגן ניצב ברוך מזרחי ז"ל, בן 46, אשר נהרג בפיגוע ירי בדרכו לחברון (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 15 באפריל 2014).

בית כנסת הומה מתפללים הנמצא מטרים ספורים ממקום נפילת הרקטה בשדרות  (צילום: נועם בדין, sderot media center  21 באפריל 2014)

בית כנסת הומה מתפללים הנמצא מטרים ספורים ממקום נפילת הרקטה בשדרות (צילום: נועם בדין, sderot media center 21 באפריל 2014)

תושבים בטול כרם מפגינים נגד ביקורו של שר ההקדשים ברשות מחמוד אלהבאש בעיר, בעקבות גינוי פיגוע הירי סמוך לחברון (אתר טלביזיית אלפג'ר, 20 באפריל 2014)

תושבים בטול כרם מפגינים נגד ביקורו של שר ההקדשים ברשות מחמוד אלהבאש בעיר, בעקבות גינוי פיגוע הירי סמוך לחברון (אתר טלביזיית אלפג'ר, 20 באפריל 2014)

צעירים פלסטינים חמושים באלות ובאבנים מצולמים ברחבת הר הבית טרם תחילת העימותים עם כוחות צה

צעירים פלסטינים חמושים באלות ובאבנים מצולמים ברחבת הר הבית טרם תחילת העימותים עם כוחות צה"ל במקום (פלסטין אלא'ן, 20 באפריל 2014)

תופיק אלטיראוי, חבר הוועד המרכזי בפתח, משתתף ב-14 באפריל 2014 בכנס באוניברסיטת אלקדס שבדורא

תופיק אלטיראוי, חבר הוועד המרכזי בפתח, משתתף ב-14 באפריל 2014 בכנס באוניברסיטת אלקדס שבדורא

  • במוקד אירועי השבוע עמד פיגוע ירי סמוך לחברון לעבר מכונית ישראלית. בפיגוע נהרג אזרח ישראלי. שלושה נוסעים נפצעו באורח קל עד בינוני. לעבר הנגב המערבי נורו 12 רקטות, 7 מהם נפלו בשטח ישראל (אחת מהן בשדרות, סמוך לבית כנסת הומה מתפללים). בתגובה תקף חיל האוויר מטרות טרור בדרום רצועת עזה ובמרכזה.
  • בשבוע הבא, ב-29 באפריל 2014, עומד להסתיים פרק הזמן של תשעת החודשים, שהוקצב למו"מ הישראלי פלסטיני. בשלב זה נמשך המשבר בין ישראל לבין הפלסטינים הנאחזים בתנאי-סף נוקשים תמורת הסכמתם להארכת המשא ומתן.
  • במישור הפנים פלסטיני הגיעו משלחות פתח וחמאס, שנפגשו ברצועה, להסכם פיוס במסגרתו תוקם ממשלת אחדות וייושמו ההסכמים, שנחתמו בעבר בקהיר ובדוחא (פירוט ראו בגוף המסמך). בתגובה (ראשונית) הודיעה לשכת ראש הממשלה על ביטול הפגישה שתוכננה להתקיים ב-23 באפריל 2014 בין צוותי המשא ומתן של ישראל והפלסטינים. דוברת משרד החוץ האמריקאי הביעה אכזבה מהסכם הפיוס ומעיתויו. 
ירי רקטות לעבר הנגב המערבי
  • ב-21 באפריל 2014 נורו 12 רקטות מהרצועה לעבר הנגב המערבי, מתוכן שבע נפלו בנגב המערבי. אחת מהרקטות התפוצצה על כביש בשדרות, סמוך לבית כנסת הומה אדם. לא היו נפגעים, אך נזק קל נגרם במקום. רקטה נוספת התפוצצה בשטח פתוח בעיר. כשעה לפני כן התפוצצו ארבע רקטות בשטחים פתוחים בשדרות ובמועצות האזוריות שער הנגב ואשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • ב-21 באפריל 2014 בשעות הבוקר, נורתה פצצת RPG  לעבר כוח צה"ל, שפעל סמוך לגדר המערכת בדרום הרצועה. היה זה אירוע הירי הראשון של ירי פצצת RPG  לעבר כוח צה"ל ברצועה מאז מבצע "עמוד ענן" (נובמבר 2012).

ירי רקטות

תקיפות חיל האוויר ברצועה
  • ב-21 באפריל 2014 תקף חיל האוויר הישראלי שתי מטרות טרור בדרום רצועת עזה ומטרת נוספת במרכזה. התקיפות בוצעו בעקבות ירי הרקטות לעבר שטח מדינת ישראל וירי פצצת ה-RPG לעבר כוחות צה"ל בדרום הרצועה (דובר צה"ל, 21 באפריל 2014).
  • בתקשורת הפלסטינית דווח כי חיל האוויר תקף עמדה של "כוח הריסון", כוח בטחוני השייך לממשל חמאס, באזור נציראת שבמרכז הרצועה. נמסר, כי כתוצאה מכך נפצעו פעיל אחד הנמנה עם "כוח הריסון" ותושב פלסטיני אחר. יעד נוסף, שהותקף באזור ח'אן יונס, הינו מתקן אימונים של הזרוע הצבאית בחמאס (פלסטין אלא'ן, 21 באפריל 2014).
עימותים עם כוחות צה"ל סמוך לגדר המערכת בצפון הרצועה
  • ב-18 באפריל 2014, התעמתו צעירים פלסטינים עם כוחות צה"ל סמוך לגדר המערכת באזור נחל עוז, שבצפון הרצועה. הצעירים יידו אבנים לעבר כוחות צה"ל ואף הניפו דגלי פלסטין על עמודי חשמל הסמוכים לאזור ההפגנה (פלסטין אלא'ן, פאלטודיי, 18 באפריל 2014). יוזכר, כי לאחרונה מתקיימות הפגנות התרסה של צעירים פלסטינים סמוך לגדר המערכת בצפון הרצועה.

צעירים פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל סמוך לגדר המערכת בנחל עוז שצפון הרצועה (פלסטין אלא'ן, 18 באפריל 2014)
צעירים פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל סמוך לגדר המערכת בנחל עוז שצפון הרצועה (פלסטין אלא'ן, 18 באפריל 2014)

פיגוע ירי סמוך לחברון
  • ב-14 באפריל 2014, שעות ספורות לפני ליל הסדר, בוצע פיגוע ירי בכביש 35 (המוביל לחברון) סמוך למעבר תרקומיא. הירי בוצע לעבר כלי רכב אזרחי, בו נסעה משפחה ישראלית בדרך לחגוג את ליל הסדר בקריית ארבע. בפיגוע נהרג אבי המשפחה, סגן ניצב ברוך מזרחי ז"ל, קצין משטרה, בן 46, נשוי ואב לחמישה ילדים. באירוע נפצעה אשתו באורח בינוני עד קשה. שניים מילדי המשפחה נפצעו באורח קל.
  • מתחקיר ראשוני של צה"ל עלה כי לפחות מחבל אחד התקרב באופן רגלי לקטע מהכביש ומטווח של מטרים בודדים ירה באופן אוטומטי על הרכב הראשון שחלף על פניו. לאחר מכן רץ לנקודה סמוכה, ושם המשיך בירי לעבר מכוניות ישראליות נוספות עד שנמלטסגר הוטל על הכפר אידנא, מערבית לחברון, הסמוך לאירוע הירי (14 באפריל 2014,  YNET).
תגובות לפיגוע הירי
  • בתגובה לפיגוע הוציא ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הודעת גינוי כדלקמן : "הרצח הנפשע הזה של אדם שנסע עם משפחתו לארוחת חג החירות הוא תוצאה של ההסתה שלה אחראית הרשות הפלסטינית. הרשות הפלסטינית ממשיכה כל הזמן לשדר בכלי התקשורת הרשמיים שלה תכנים המסיתים נגד קיומה של מדינת ישראל ואמש ההסתה הזאת תורגמה לרצח של אב שנסע עם משפחתו לחגוג את ליל הסדר" (משרד ראש הממשלה, 15 באפריל 2014).
  • בחמאס ובג'האד האסלאמי בפלסטין ברכו על פיגוע הירי בציינן כי "זוהי תגובה טבעית להפרות הישראליות" (ערוץ אלאקצא, פאלטודיי, 14 באפריל 2014). אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס ברצועה, ברך אף הוא על הפיגוע במהלך דברים שנשא בעזה לרגל ציון יום האסיר הפלסטיני תוך שהוא משבח את "גיבורי חברון אשר החזירו את החיים לנתיב ההתנגדות" (ערוץ אלאקצא, 15 באפריל 2014). 
  • דוברים מקרב הרשות הפלסטינית גינו את הירי, אף כי העדיפו לעשות זאת בפני "אוזניים ישראליות" :
  • אבו מאזן גינה את הפיגוע, במפגש שקיים בראמאללה ב-22 באפריל 2014 עם עיתונאים ישראלים. עם זאת הוסיף כי "בשנה שעברה נהרגו 60 פלסטינים וכי הוא לא שמע גינוי מצד ישראל" (הארץ, 23 באפריל 2014). ככל הידוע לנו גינוי לפיגוע מפיו של אבו מאזן לא פורסם בתקשורת הפלסטינית.
  • מחמוד אלהבאש, שר ההקדשים ברשות הפלסטינית, גינה את פיגוע הירי, במהלך דברים שמסר לעיתונאים ישראליים. לדבריו, "הדם הפלסטיני הוא כמו הדם הישראלי, דם אנושי יקר, ואף אחד אינו חפץ במות האחר" (16 באפריל 2014,  אתר PNN). בעקבות דבריו של שר ההקדשים אלהבאש נמתחה ביקורת נוקבת כלפיו מצד חמאס ופעילים פלסטינים שונים ברחבי יהודה ושומרון, אשר קראו לפטרו ולהעמידו לדין על דבריו. כמו כן, ביטל אלהבאש ביקור מתוכנן בטול כרם כדי להשתתף בטקס חניכת מסגד חדש בעיר, זאת בעקבות קמפיין נרחב בעיר של תושבים נגד ביקורו (אתר טלביזיית אלפג'ר, 20 באפריל 2014).
עימותים אלימים בהר הבית
  • במהלך השבוע החולף ארעו מספר עימותים אלימים בהר הבית. ב-17 וב-20 באפריל 2014 התכתשו צעירים פלסטינים עם כוחות הביטחון הישראלים. צעירים פלסטינים, שהתבצרו באחד ממסגדי הר הבית, יידו מהמסגד אבנים, בקבוקי תבערה ורהיטים שונים, לעבר כוחות משטרה במקום. דווח על מספר פצועים פלסטינים בעימותים (סרטוני יוטיוב, 17, 20 באפריל 2014).
אירועי יום האסיר הפלסטיני
  • כמידי שנה ציינו הפלסטינים את אירועי יום האסיר הפלסטיני ב-17 באפריל 2014. האירועים באופן כללי עברו באופן שקט יחסי למעט מספר עימותים מקומיים עם כוחות צה"ל בעיר העתיקה בחברון וסמוך לאזור ביתוניא. ברחבי יהודה ושומרון התקיימו תהלוכות ועצרות בערים הגדולות בהשתתפות מאות תושבים (מען, ופא, 17 באפריל 2014). ברצועת עזה התקיימו תהלוכות ועצרות בהם קראו המפגינים לבינאום סוגיית האסירים הפלסטינים ודרשו מהרשות הפלסטינית לפעול לשחרור כל האסירים הפלסטינים (ערוץ הלווין של מען, 17 באפריל 2014).

הפגנה לרגל יום האסיר הפלסטיני בראמאללה (ופא, 17 באפריל 2014).
הפגנה לרגל יום האסיר הפלסטיני בראמאללה (ופא, 17 באפריל 2014).

מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס ברצועה מתרגלים חטיפת חייל
  • מנגנון הביטחון הלאומי של ממשל חמאס ברצועה קיים ב-17 באפריל 2014 טקס סיום קורס קצינים השביעי במספר תחת השם "החירות לאסירים". טקס הסיום נערך במעמד פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס ברצועה, וכלל מפגני ראווה שונים. במסגרת זו, תרגלו בוגרי הקורס תרחיש של הסתערות על עמדת צה"ל וחטיפת חייל (פלסטין אלא'ן, 17 באפריל 2014).  משרד הפנים של ממשל חמאס פרסם סרטון באתרו הרשמי המתעד את מהלך ההסתערות וחטיפת חייל צה"ל.
    (לצפייה בסרטון לחצו כאן : http://www.youtube.com/watch?v=3dGPWJAwamI).

טקס סיום קורס קצינים מנגנון הביטחון הלאומי של ממשל חמאס ברצועה, בו דימו בוגרי הקורס תרחיש של חטיפת חייל (פלסטין אלא'ן, 17 באפריל 2014)
טקס סיום קורס קצינים מנגנון הביטחון הלאומי של ממשל חמאס ברצועה, בו דימו בוגרי הקורס תרחיש של חטיפת חייל (פלסטין אלא'ן, 17 באפריל 2014)

המשבר בין ישראל לרשות הפלסטינית
  • בשבוע הבא, ב-29 באפריל 2014, עומד להסתיים פרק הזמן של תשעת החודשים שהוקצב למשא ומתן הישראלי-פלסטיני. בשלב זה עדיין נמשך המשבר בין ישראל לפלסטינים וניסיונות ההידברות של ארה"ב טרם הניבו הסכם, שיאפשר את הארכת המשא ומתן. בשבוע שחלף התקיימו שלוש פגישות בין הצד הישראלי לפלסטיני, בתיווכו של השליח האמריקאי מרטין אינדיק. השיחות טרם הניבו תוצאות משמעותיות.
  • הפלסטינים עדיין נאחזים בתנאי-סף נוקשים, תמורת הסכמתם להארכת המשא ומתן. הדבר מצא ביטויו בפגישה שקיים אבו מאזן במקאטעה בראמאללה עם עיתונאים ישראלים (22 באפריל 2014). בדבריו הטיל אבו מאזן על ישראל את האחריות למשבר שנוצר בהציגו תנאים להמשך המו"מ : שחרור הפעימה הרביעית של האסירים הפלסטינים, כולל 14 ערבים ישראלים; הקפאת הבניה בהתנחלויות; הסכמת ישראל לגבולות 1967 כבסיס לשיחות. הוא גם טען כי ישראל רוקנה מכל תוכן את משמעותה של הרשות הפלסטינית. באשר להכרה במדינה יהודית הבהיר אבו מאזן, כי הוא לא יכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית וכי הוא משאיר זאת לישראל להחליט את אופיה (ופא, 22 באפריל 2014; הארץ, 23 באפריל 2014).
  • מנגד, היו גם בדבריו של אבו מאזן כמה נושאים חיוביים, שכוונו לדעת הקהל הישראלית (והושמטו על ידי סוכנות הידיעות הפלסטינית- ופא, הכפופה למשרד של אבו מאזן). בתקשורת הישראלית דווח כי אבו מאזן הביע נכונות להמשיך בשיחות להארכת המשא ומתן גם אחרי 29 באפריל: "אנחנו כל הזמן מדברים, ונמשיך לדבר ונקרא לזה שיחות הכנה להארכת השיחות". עוד, התבטא אבו מאזן, שהוא בעד המשך התיאום הביטחוני עם ישראל, באומרו כי היחסים עם הדרגים הצבאיים והביטחוניים בישראל טובים (הארץ, 23 באפריל 2014).
  • "פקידים בכירים בירושלים" תקפו בחריפות את התנאים שהציב אבו מאזן. "משמעות דבריו היא שהוא אינו מעוניין בשלום", אמרו. "מי שרוצה בשלום אינו מציג פעם אחר פעם תנאים, שהוא יודע שישראל לא יכולה לקבל אותם". בירושלים הדגישו כי הפלסטינים כבר הציגו את התנאים, שעליהם דיבר אבו מאזן, במהלך פגישות בין צוותי המו"מ בשבועות האחרונים. לדברי הפקידים, בפגישות הללו כבר דחתה ישראל את הדרישות הפלסטיניות (הארץ, 23 באפריל 2014).
הסכם הפיוס הפנים פלסטיני
  • בצל המשבר עם ישראל, הרשות הפלסטינית וחמאס קידמו סבב מגעים נוסף בסוגיית הפיוס הפנים פלסטיני. במסגרת זו, שיגר אבו מאזן משלחת פיוס מטעמו בראשות בכיר הפתח עזאם אלאחמד, אשר נכנסה לרצועה ב-22 באפריל 2014 דרך מעבר ארז. המשלחת קיימה פגישה ראשונית עם נציגי חמאס, ובראשם אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, ומוסא אבו מרזוק, סגן יו"ר הלשכה המדינית בחמאס, אשר הגיע ב-21 באפריל 2014 לרצועה ממצרים (פלסטין אלא'ן, מען, 21 באפריל 2014).
  • בתום שתי פגישות שהתקיימו בין משלחות פתח וחמאס, הגיעו הצדדים להבנות באשר ליישום הסכמי הפיוס שנחתמו בעבר בקהיר ובדוחא.
  • במסגרת זאת:

א.    אבו מאזן יקיים התייעצויות לכינון ממשלת אחדות בתוך חמישה שבועות.

ב.    תתקיימנה בחירות באופן סימולטני לנשיאות, למועצה המחוקקת ולמועצה הלאומית הפלסטינית. זאת לא יאוחר משישה חודשים מהקמת ממשלת האחדות.

ג.     תחודש פעילותן של "ועדת הפיוס החברתית" ו"ועדת החרויות" (ועדה העוסקת בן היתר בשחרור הדדי של אסירים פוליטים ובקיום פעילות פוליטית של חמאס ביהודה ושומרון ושל פתח ברצועה).

ד.    תכונס בתוך חמישה שבועות ועדה שתעסוק בעתיד אשף.

איומים בפרוק הרשות הפלסטינית
  • המשבר הישראלי-פלסטיני לקראת סיום פרק הזמן שהוקצב למשא ומתן, לווה בשיח תקשורתי מסביבתו של אבו מאזן, אשר קיבל תהודה בולטת בתקשורת הישראלית, לפיה נשקלת ברשות האפשרות של "פירוק הרשות" ו"מסירת המפתחות" לידי ישראל.
  • בתאריכים 27-26 באפריל 2014 צפויה להתכנס בראמאללה המועצה המרכזית של אשף (גוף הביניים של הארגון) אשר צפויה לדון במספר סוגיות מרכזיות הקשורות לתהליך המדיני ולסוגיית הפיוס, ביניהן אפשרות פירוק הרשות הפלסטינית וקיום בחירות כלליות. לדברי חנאן עשראוי, חברת הוועד הפועל של אשף, ומחמוד אלעאלול, חבר הוועד המרכזי של פתח, פירוק הרשות הינה אכן אחת מהאופציות שעומדות לדיון בכינוס הצפוי (אתר החדשות וטן, 20 באפריל 2014). מנגד, טען עדנאן אלצ'מירי, דובר מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, כי "ידיעה זו על כוונת פירוק הרשות הינה חסרת כל שחר וכי הם התרגלו להדלפות ולחדשות המגיעות לתקשורת הישראלית מבכירים ביטחוניים ומדיניים בישראל" (רדיו קול פלסטין, 20 באפריל 2014).
  • דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ן פסאקי, מסרה, שארה"ב מודעת לדיווחים על פירוק הרשות הפלסטינית, והזהירה כי "יהיו לזה כמובן השלכות חמורות". לדבריה "נעשו מאמצים עצומים לבנות מוסדות פלסטינים על ידי הפלסטינים ועל ידי הקהילה הבינלאומית. זה לא אינטרס של הציבור הפלסטיני, שכל זה ילך לאיבוד. ארה"ב השקיעה מיליוני דולרים במאמץ הזה ויהיו לזה השלכות קשות על היחסים שלנו, כולל על הסיוע שלנו" (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 21 באפריל 2014).
  • בתגובה לפרסומים, ציין ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו : "אנחנו רואים ביום הזה את הרשות הפלסטינית שאתמול דיברה על פירוק, מדברת היום על איחוד עם חמאס. אז שיחליטו - הם רוצים פירוק או רוצים איחוד, כשהם ירצו בשלום - שיודיעו לנו" (משרד ראש הממשלה, 21 באפריל 2014).
תופיק אלטיראוי ממשיך בהצהרותיו המתריסות נגד ישראל
  • תופיק אלטיראוי, חבר הוועד המרכזי בפתח, השתתף ב-14 באפריל 2014 בכנס באוניברסיטת אלקדס שבדורא (מחוז חברון) לרגל ציון אירועי יום האסיר הפלסטיני ויום השנה להריגתו של אבו ג'האד בתוניס. אלטיראוי ציין, כי לא ייכון שלום בלא שחרור כלל האסירים הפלסטינים הכלואים בישראל. לדבריו הפלסטינים לא יוותרו על אף פיסת קרקע מאדמת פלסטין, וכי הם יקימו את מדינתם הפלסטינית העצמאית שבירתה ירושלים על אדמתם ההיסטורית מרפיח ועד נאקורה. הוא ציין, כי חזון שתי המדינות מת ולפיכך לא נותרה לפלסטינים אלא אופציה אחת של מדינה אחת מהים ועד לנהר. כמו כן, הדגיש, כי שיחות המשא ומתן עם ישראל חסרות כל תועלת ואינן משיגות את הזכויות של העם הפלסטיני. (דף הפייסבוק של תופיק אלטיראוי, 14 באפריל 2014) 
סיכול נסיון פיגוע של חזבאללה בתאילנד
  • ב-14 באפריל 2014 נעצרו ע"י משטרת תאילנד שני לבנונים חברי חוליית חזבאללה, החשודים כי תכננו לבצע פיגוע נגד תיירים ישראלים בעת חג הפסח.
  • להלן פרטים על הפיגוע שסוכל על פי העיתונות התאילנדית (17-21 באפריל 2014,  Bangkok Post):

 

  • שני העצורים נעצרו בבתי מלון (שונים) בבנגקוק שם התאכסנו. אחד מהם הינו דאוד פרחאת, לבנוני שיעי נושא דרכון צרפתי, שהגיע מצרפת. זהו ביקורו הראשון בתאילנד. השני הינו יוסף איאד, לבנוני נושא דרכון  פיליפיני, שהגיע מהפיליפינים. זהו ביקורו ה-17 בתאילנד. כמו כן דווח על חשוד שלישי בשם  בלאל בחסון (Bilal Bahsoun), שיתכן ולא נכנס לתאילנד.

סיכול נסיון פיגוע של חזבאללה בתאילנד
משמאל לימין: דאוד פרחאת, יוסף איאד ובלאל בחסון (צילום: בנגקוק פוסט, 17 באפריל 2014, המסתמך על אתר האינטרנט Stop910)

  • חוליית חזבאללה התכוונה לבצע פיגוע נגד תיירים ישראלים ברחוב Khao San , הנמצא בצפון בנגקוק, באזור פופולארי בקרב תיירים ישראלים. דווח, כי הפיגוע אמור היה להתבצע במהלך פסטיבל Songkran, המתקיים לכבוד השנה החדשה המסורתית, בסמיכות זמנים לחג הפסח.שני הלבנונים הגיעו לתאילנד ב-13 באפריל, כמה ימים לפני תחילת הפסטיבל.
  • עוזר מפקד המשטרה התאילנדית chief Winai Thongsongמסר, כי החוקרים מאמינים ש-9 טרוריסטים זרים הקשורים לחזבאללה שוהים במקום כלשהו בתאילנד והשלטונות מנסים עתה לעלות על עקבותיהם. עוד נמסר ע"י מפקד המשטרה התאילנדית, כי יוסף איאד מסר "מידע מועיל" למשטרה. הוא הודה, שהחוליה אליה השתייך נכנס לתאילנד על מנת לבצע פיגוע באמצעות מטענים ("a bomb attack") נגד תיירים ישראלים וקבוצות ישראליות נוספות. הפיגוע אמור היה להתבצע ברחוב Khao Sanבמהלך הפסטיבל.המידע שמסר אפשר למשטרה לתפוס חומרים, ששימשו להכנת מטענים לצורך הפיגוע. לדבריו המשטרה עדיין מחפשת אחר חומרים נוספים.
  •  יצוין, כי תיירים ישראלים הינם יעד מועדף לפיגועי חזבאללה (הפיגוע האחרון במתווה זה בוצע נגד אוטובוס תיירים ישראלים בבולגריה, 18 ביולי 2013). בנוסף לכך תאילנד הינה ארץ מועדפת לפיגועים עבור חזבאללה ואיראן, להערכתנו בשל שיקולי נוחות מבצעית וריבוי התיירים הישראלים המבקרים בה. יוזכר, כי במהלך שנת 2012 סוכלו שני ניסיונות פיגוע בתאילנד ע"י חזבאללה וכח קדס האיראני: באמצע ינואר סוכל נסיון פגיעה בתיירים ישראלים במוקד תיירות מרכזי בבנגקוק; ב-14 בפברואר סוכל פיגוע באישיות ישראלית במסגרתו תוכננה הצמדת מטען חבלה מגנטי למכוניתו של דיפלומט ישראלי[3].

[1] נכון ל-23 באפריל 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה ונפילות של רקטות, בשטח הרצועה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3] פרטים נוספים על הניסיונות הללו ראו עבודת מחקר מה-13 בדצמבר 2012: "דיוקנו של חזבאללה כארגון טרור..."