חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (29-24 באפריל 2014)

משלחות פתח וחמאס לפיוס חוגגות את חתימת הסכם הפיוס הפנים פלסטיני בעזה (פאלטודיי, 23 באפריל 2014)

משלחות פתח וחמאס לפיוס חוגגות את חתימת הסכם הפיוס הפנים פלסטיני בעזה (פאלטודיי, 23 באפריל 2014)

אזור הפיצוץ של המטען, שהופעל לעבר כוח צה'''ל, בסמוך לגדר המערכת בגבול רצועת עזה (דף הפייסבוק מבזקי חדשות- עוטף עזה, 24 באפריל 2014)

אזור הפיצוץ של המטען, שהופעל לעבר כוח צה'''ל, בסמוך לגדר המערכת בגבול רצועת עזה (דף הפייסבוק מבזקי חדשות- עוטף עזה, 24 באפריל 2014)

צעירים פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה

צעירים פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל בבלעין במהלך ההפגנה השבועית (הטלביזיה הפלסטינית, 25 באפריל 2014)

צעירים פלסטינים מבעירים צמיגים ומיידים אבנים לעבר כוחות צה

צעירים פלסטינים מבעירים צמיגים ומיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל בכפר קדום, במהלך ההפגנה השבועית (ופא, 25 באפריל 2014)

אבו מאזן יושב בראש כינוס המועצה המרכזית של אש

אבו מאזן יושב בראש כינוס המועצה המרכזית של אש"פ בראמאללה (ופא, 26 באפריל 2014)

מזכ

מזכ"ל הפתח בחברון, עמאד נאצר אלדין, מבצע ירי באוויר בנשק חם (פלסטין אלא'ן, 24 באפריל 2014).

  • ברצועת עזה תקף כלי טיס של חיל האוויר פעיל טרור, שככל הנראה תכנן לשגר רקטות לעבר ישראל. התארגנות של פתח ברצועה אישרה, כי אחד מפעיליה ניצל מהתקיפה. בתגובה נורו 5 רקטות לעבר ישראל, אחת מהן נפלה בנגב המערבי. כמו כן נטלה התארגנות של פתח ברצועה אחריות על פיצוץ מטען חבלה לעבר ג'יפ של צה"ל. ביהודה ושומרון נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית".
  • היום, ה-29 באפריל, הסתיים סבב השיחות הישראלי – פלסטיני, שארך תשעה חודשים. השיחות הסתיימו במשבר חריף, שמצא ביטויו השבוע בהחלטת הקבינט המדיני – בטחוני להשעות את השיחות עם הפלסטינים, בתגובה על הסכם הפיוס בין אשייפ / פתח לבין חמאס. דוברי חמאס שבו והבהירו, כי חמאס לא תכיר בישראל, לא תזנח את דרך הטרור ("התנגדות") ולא תוותר על "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים.
תקיפת חיל האוויר בצפון הרצועה וירי רקטות לעבר ישראל
  • ב-23 באפריל 2014 תקף כלי טיס של חיל האוויר רוכב אופנוע בבית לאהיא, שבצפון הרצועה. הרוכב היה פעיל טרור, אשר ככל הנראה תכנן לשגר רקטות לעבר ישראל. לא זוהתה פגיעה ביעד (23 באפריל 2014,  YNET). בתקשורת הפלסטינית דווח כי 12 תושבים נפצעו. התארגנות השייכת לגדודי חללי אלאקצא (פתח), אישרה, כי אחד מפעיליה ניצל מהתקיפה בעת שנסע על האופנוע (פאלטודיי, צפא, 23 באפריל 2014).
  • בתגובה נורו 5 רקטות מהרצועה לעבר דרום ישראל. 4 רקטות נפלו בשטחי הרצועה. רקטה אחת נפלה באזור מועצה אזורית חוף אשקלון (23 באפריל 2014,  YNET).
ירי רקטות לעבר הנגב המערבי

ירי רקטות לעבר הנגב המערבי

התארגנות של פתח ברצועה נטלה אחריות לפיצוץ מטען לעבר כוח צה"ל
  • ב-24 באפריל 2014 הפעילו מחבלים פלסטינים מטען נפץ בצפון הרצועה לעבר כוח צה"ל, שעסק בפעילות שגרתית סמוך לגדר המערכת. לא דווח על נפגעים. קודם לכן דווח כי צה"ל איתר ונטרל 2 מטעני נפץ, שהוטמנו סמוך לגדר המערכת בדרום הרצועה (24 באפריל 2014,  YNET).
  • בעקבות האירוע בצפון הרצועה, נטלה התארגנות של גדודי חללי אלאקצא אחריות לפיצוץ מטען חבלה במשקל 50 ק"ג לעבר ג'יפ של צה"ל. עפ"י הודעת נטילת האחריות הפיגוע ארע מזרחית לג'באליא, שבצפון הרצועה (דפי הפייסבוק של יחידות נביל מסעוד ופלוגות "אלרסול אלאעט'ם", 25 באפריל 2014).
המשך פעולות "ההתנגדות העממית"
  • ביהודה ושומרון נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה בצירים מרכזיים ביהודה ושומרון. כמו כן, התקיימו הפגנות יום השישי במוקדי החיכוך "המסורתיים" (בלעין, נעלין, נבי צאלח, קדום וכו'), אשר עברו ללא כל אירועים חריגים.
נתפסו שני פלסטינים שזרקו בקבוקי תבערה על מחסום המנהרות
  • כוח צה"ל עצר ב-25 באפריל 2014, לפנות בוקר, שני צעירים פלסטינים שזרקו בקבוקי תבערה על מחסום המנהרות שבגוש עציון. השניים זרקו בקבוקי תבערה מספר פעמים בעבר והם מוכרים לכוחות הביטחון. אחד העצורים הוא משוחרר העסקה בה שוחרר חייל צה“ל החטוף, גלעד שליט, וכיום הוא מתגורר במחנה הפליטים אלעאידה הסמוך לבית לחם (דובר צה"ל, 25 באפריל 2014).
ניסיון פיגוע דקירה בחברון
  • ב-27 באפריל 2014  ניסו שינו מחבלים פלסטינים לדקור איש כוחות הביטחון בעמדת צה"ל סמוך למערת המכפלה בחברון. אחד המחבלים נעצר ואילו השני נמלט מהמקום (סוכנות הידיעות תצפית, 27 באפריל 2014). 
מפגן לילי של החמאס ברצועת עזה
  • החמאס קיימה (ב-27 באפריל 2014) במחנה הפליטים נציראת שבמרכז הרצועה מפגן לילי של רעולי פנים תחת השם "הנאמנות לדם השהידים". המשתתפים עברו ברחובות מחנה הפליטים כשהם נושאים תמונות של פעילי חמאס הרוגים (פלסטין אלא'ן, 27 באפריל 2014).

מפגן לילי של חמאס במחנה הפליטים נציראת שבמרכז הרצועה תחת השם "הנאמנות לדם השהידים" (פלסטין אלא'ן, 27 באפריל 2014)
מפגן לילי של חמאס במחנה הפליטים נציראת שבמרכז הרצועה תחת השם "הנאמנות לדם השהידים" (פלסטין אלא'ן, 27 באפריל 2014)

תקווה בחמאס לשיפור היחסים עם מצרים בעקבות הסכם הפיוס
  • מאהר אבו צבחה, אחראי המעברים בממשל חמאס ברצועה, מסר, כי מצרים הודיעה להם על פתיחת מעבר רפיח לתנועת מקרים הומניטאריים בתאריכים 30-29 באפריל 2014 (פלסטין אלא'ן, 29 באפריל 2014).
  • בעקבות הסכם, הפיוס שנחתם בעזה בין פתח לחמאס, גורמים בחמאס מביעים תקווה לשיפור היחסים בין חמאס למצרים, הגם שהמגבלות המצריות על המעבר ברפיח עודן נמשכות. עצאם אלדעאליס, יועצו של ראש ממשל חמאס ברצועה, הדגיש את תפקיד מצרים בהסכם הפיוס וציין, כי ממשל חמאס מעולם לא ניתק את קשריו עם מצרים (אלרסאלה, 28 באפריל 2014). 

מימין : בכירי החמאס (מימין : מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית בחמאס, ואסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס ברצועה) ובכיר הפתח עזאם אלאחמד לאחר טקס חתימת הסכם הפיוס בעזה (פלסטין אלא'ן, 23 באפריל 2014). משמאל :חתימות בכירי החמאס ובכירי אש"פ על הסכם הפיוס הפלסטיני (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 23 באפריל 2014)
מימין : בכירי החמאס (מימין : מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית בחמאס, ואסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס ברצועה) ובכיר הפתח עזאם אלאחמד לאחר טקס חתימת הסכם הפיוס בעזה (פלסטין אלא'ן, 23 באפריל 2014). משמאל :חתימות בכירי החמאס ובכירי אש"פ על הסכם הפיוס הפלסטיני (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 23 באפריל 2014)

הודעת הקבינט המדינית בטחוני של ישראל
  • ב-24 באפריל  2014 התכנס הקבינט המדיני – בטחוני והחליט פה אחד להשעות את המו"מ עם הרשות הפלסטינית. בהודעת הקבינט נאמר, כי ישראל לא תישא ותיתן עם ממשלה פלסטינית, הנתמכת ע"י חמאס, שהינו ארגון טרור הקורא להשמדת ישראל. בנוסף לכך החליט הקבינט, שישראל תגיב על המהלך הפלסטיני החד – צדדי במהלכים משלה. בהודעת הקבינט לא פורטו מהלכים אלה. על פי התקשורת הישראלית עומדת במרכזם עצירת כספי המיסים, שאמורים להיות מועברים לרשות הפלסטינית. כמו כן דווח כי ישראל לא תאפשר לבנקים פלסטינים להפקיד כספים בבנקים ישראלים (הארץ, 27 באפריל 2014).
  • בתום ישיבת הקבינט יצא ראש הממשלה בנימין נתניהו בהודעה לתקשורת בה נאמר, בין השאר: "במקום לבחור בשלום אבו מאזן כרת ברית עם ארגון טרור רצחני, שקורא להשמדת ישראל... הברית בין אבו מאזן לחמאס נחתמה בזמן שישראל עושה מאמצים לקדם את המשא ומתן עם הפלסטינים... מי שבוחר בטרור של חמאס לא רוצה בשלום" (אתר משרד ראש הממשלה, 24 באפריל 2014).
  • בתגובה על הודעת הקבינט הביע צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אשייפ, אכזבה מהתגובה הישראלית. בהודעה שפורסמה מטעמו (24 באפריל 2014) נאמר: "ראש הממשלה בנימין נתניהו וממשלתו השתמשו בפילוג הפלסטיני בתור סיבה שלא לכונן שלום. עתה הם רוצים להשתמש בפיוס הפלסטיני בתור תירוץ לאותה המטרה... הפרוש ההגיוני היחיד הוא שממשלת נתניהו לא מעוניינת בשלום" (ופא, 24 באפריל 2014).
תגובת ארה"ב
  • ג'ן סאקי, דוברת מחלקת המדינה של ארה"ב, בתגובה ראשונית להסכם מסרה (23 באפריל 2014), כי ארה"ב מאוכזבת מההודעה על הסכם הפיוס הפלסטיני וכי והתפתחות זו מגיעה בתזמון בעייתי ויכולה לסבך משמעותית את המאמצים של ארה"ב להאריך את המשא ומתן בין הצדדים. סאקי ציינה, כי לא ברור כיצד ניתן לצפות מישראל לנהל משא ומתן עם ממשלה שלא מכירה בקיומה. לדבריה, "הכדור" נמצא כעת במגרש הפלסטיני ועליהם להסביר כיצד מהלך זה עולה בקנה אחד עם העקרונות המוכרים של ארה"ב (אתר מחמ"ד, 23 באפריל 2014). בהודעה נוספת מטעמה, ציינה סאקי, כי לאור הסכם הפיוס הפנים פלסטיני, המו"מ בין ישראל לפלסטינים נמצא ב"תקופת המתנה", והוסיפה, שעל שני הצדדים לבחון את האפשרויות הקיימות בפניהם (אתר מחמ"ד, 26 באפריל 2014).
תגובות חמאס
כללי
  • בדברי בכירים בחמאס, שהתייחסו להסכם הפיוס עם פתח, בלטו שני מוטיבים מרכזיים :
  • הבלטת המשותף בין חמאס לפתח והרשות הפלסטינית (לעיתים באופן מניפולאטיבי) ודברי שבח לאבו מאזן על נאומו במועצה המרכזית של אש"פ (26 באפריל 2014).
  • במקביל הדגשה, כי חמאס לא תזנח את דרך "ההתנגדות" (קרי, האלימות והטרור), לא תכיר בישראל, ולא תוותר על "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים[3].
בכירי חמאס : חמאס לא תזנח את עמדותיה בסוגיות "ההתנגדות" והפליטים
  • אסאמעיל הניה, ראש ממשל חמאס ברצועה, אמר במהלך ביקורו (ב-27 באפריל 2014) בבית החולים הירדני בעזה[4], כי "ההתנגדות נמשכת" וכי אין בכוונת חמאס לקבל את הפתרונות השונים המוצעים לסוגיית הפליטים הפלסטינים בהם פיצוי כספי, יישובם בארצות שונות ובינאום סוגייתם. לדבריו, "יש לפלסטינים מולדת אחת וארץ אחת וזו פלסטין" (אתר משרד ראש ממשל חמאס ברצועה, 27 באפריל 2014).
  • מחמוד אלזהאר, מבכירי חמאס ברצועה, הדגיש, כי זכותו של העם הפלסטיני להגן על עצמו. בתוך כך, דרש אלזהאר "לאמץ את תוכנית ההתנגדות בכל אמצעיה לסילוק הכיבוש הציוני, היות ושיחות המשא ומתן עם ישראל במשך שנים לא הניבו תוצאות עד כה". אלזהאר הכחיש ידיעות שפורסמו לפיהן חמאס ויתרה על דרך "ההתנגדות" (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם", 23 באפריל 2014).
דוברי חמאס : חמאס לא תסכים להכיר בישראל ולנהל עימה משא ומתן
  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס ברצועה, הדגיש בראיון לערוץ אלמיאדין הלבנוני (התומך בחזבאללה) את התנגדותה של חמאס לשיחות המשא ומתן עם ישראל, ואת סירובה להכיר בה. אבו זהרי הבהיר, כי חמאס אינה חלק מאש"פ ולכן אינה מחויבת לעמדותיו. הוא הוסיף, כי יש לבצע רפורמה בארגון על מנת, שחמאס כן תהיה חלק ממנו (ערוץ אלמיאדין, 26 באפריל 2014). 
  • טאהר אלנונו, יועצו של ראש ממשל חמאס ברצועה, הכחיש ידיעה, שיוחסה לו בוושינגטון פוסט, בנוגע להכרה בישראל. לדבריו, אין לחמאס כל נכונות להכיר בישראל (קדסנט, 27 באפריל 2014). דברים דומים מסר גם צלאח אלברדויל, בכיר החמאס ברצועה, בציינו כי "הם (חמאס) לא הכירו ולא יכירו בישראל, יהא אשר יהא המחיר" (ערוץ אלמיאדין הלבנוני 26 באפריל 2014).
  • עצאם אלדעאליס, יועצו של אסמאעיל הניה, אמר, כי הוא מצר על כך שאבו מאזן עדיין דבק ברעיון שיחות המשא ומתן עם ישראל. דבריו נאמרו בתגובה למה שאמר אבו מאזן בכינוס המועצה המרכזית של אש"פ בסוף השבוע בראמאללה, לפיו הוא מוכן להאריך את המשא ומתן בעוד שלושה חודשים אם ישראל תמלא את התנאים שהציב (פלסטין אלא'ן, 26 באפריל 2014).

מימין : היומון הפלסטיני אלקדס מציג את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו כמי שמנסה לחבל במהלך הפיוס הפנים פלסטיני (אלקדס, 25 באפריל 2014). משמאל : קריקטורה בעיתון אלדסתור הירדני המציגה את ארה"ב כמי שמנסה לפגוע במהלך הפיוס הפנים פלסטיני באמצעות הסיוע הכספי לרשות (אלדסתור, 26 באפריל 2014)
מימין : היומון הפלסטיני אלקדס מציג את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו כמי שמנסה לחבל במהלך הפיוס הפנים פלסטיני (אלקדס, 25 באפריל 2014). משמאל : קריקטורה בעיתון אלדסתור הירדני המציגה את ארה"ב כמי שמנסה לפגוע במהלך הפיוס הפנים פלסטיני באמצעות הסיוע הכספי לרשות (אלדסתור, 26 באפריל 2014)

החלטות המועצה המרכזית של אש"פ
  • ב-27-26 באפריל 2014 קיימה המועצה המרכזית של אש"פ את המושב ה-26 שלה בראמאללה. בתום פגישותיה פרסמה המועצה הודעה נוקשה, המטילה על ישראל את מלוא האשמה על "הריסת המאמצים הבינלאומיים למען הסדר מדיני" וקובעת את תנאי הפלסטינים לחידוש המו"מ. במוקד התנאים הללו (עפ"י סוכנות ופא, 27 באפריל 2014) עומדת הדרישה שישראל תקבל באופן ברור את גבולות 1967 כמקור הסמכות המו"מ. במהלך המו"מ יש להגיע להסכם על גבולות ה-4 ביוני 1967, כולל בעניין ירושלים, " לפני כל דיון בענייני המשא ומתן האחרים, כולל נושא הביטחון".
  • עוד, קבעה המועצה, בין השאר : ההתנחלויות אינן לגיטימיות; חילופי שטחים אינם קבילים; "זכויות הפליטים" חייבות להיכלל בהסכם על בסיס החלטות האו"ם הרלבנטיות; 30 אסירי "הפעימה הרביעית" חייבים להשתחרר; המועצה תמשיך לפעול למען שחרור האסירים ויש גם לגייס לשם כך תמיכה בינלאומית; יש לפנות לעצרת הכללית של האו"ם ולמועבי"ט על מנת שיגנו את ההתנחלויות, את הצעדים הישראלים לייהוד ירושלים ואת "התוקפנות" נגד כנסיות והמסגדים ובמיוחד מסגד אלאקצא; יש לקבל באו"ם החלטה הקוראת למדינות השונות להטיל סנקציות (על ההתנחלויות) ולהחרים את המוסדות והחברות התומכים בהתנחלויות; המועצה הדגישה גם, כי היא שוללת הכרה בישראל כמדינה יהודית.
  • המועצה המרכזית הביעה תמיכתה המלאה בהסכם הפיוס בין אשייפ לחמאס וקראה להקים "ממשלת הסכמה לאומית" בראשות אבו מאזן. בהמשך, עפ"י ההודעה, תתקיימנה בחירות ותטופלנה כל הבעיות באש"פ, שנבעו מהפילוג. החלטת המועצה גינתה את "המתקפה של ממשלת ישראל" נגד הסכם הפיוס ושיבחה גופים בינלאומיים שברכו על ההסכם ובראשם רוסיה, סין, האיחוד האירופי, האו"ם ומדינות נוספות.   

אבו מאזן יושב בראש כינוס המועצה המרכזית של אש"פ  בראמאללה (ופא, 26 באפריל 2014)
אבו מאזן יושב בראש כינוס המועצה המרכזית של אש"פ  בראמאללה (ופא, 26 באפריל 2014)

גינוי השואה ע"י בכירים ברשות הפלסטינית
  • אבו מאזן אמר במהלך פגישתו עם הרב מארק שנייר (רב יהודי אורתודוקסי מארה"ב) בראמאללה, כי מה שקרה ליהודים בשואה הוא הפשע הנתעב ביותר שהאנושות ידעה בעידן המודרני, הוא הביע גם את הזדהותו עם משפחות הקורבנות החפים הפשע, שנרצחו ע"י הנאצים. אבו מאזן תיאר את השואה כביטוי לגזענות על בסיס אתני. במקביל, קרא לממשלת ישראל לנצל את ההזדמנות לייצור שלום באזור (ופא, 27 באפריל 2014). דברי אבו מאזן בנושא השואה צוטטו בכלי התקשורת הפלסטינים.
  • צאא'ב עריקאת, ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, אמר במהלך ראיון לאתר החדשות הישראלי YNET, כי "השואה היא הפרק המרושע ביותר בהיסטוריית האנושות. לכן אנו אומרים כי היהדות היא דת קדושה, הנצרות היא דת קדושה, האסלאם היא דת קדושה. זה היה אקט מרושע להרוג יותר משישה מיליון איש ואחר כך ללכת הביתה ולשתות שמפניה ולהאזין לבטהובן. על הפלסטינים לגנות זאת ולכן אנחנו זקוקים לתהליך השלום" (27 באפריל 2014,  YNET).
בכיר בפתח קורא להרחבת פעולות "ההתנגדות העממית" נגד ישראל
  • מחמוד אלעאלול, חבר הוועד המרכזי של פתח וראש משרד הגיוס והארגון ביהודה ושומרון, הדגיש במהלך ראיון לרדיו מוטני (של הפתח בראמאללה) את חשיבות הגברת התיאום ושיתוף הפעולה בין כל הגורמים השותפים ל"התנגדות העממית". לדבריו, יש לנצל את רעיון "ההתנגדות העממית" ולעשותה חובה על האזרח הפלסטיני. אלעאלול ציין, כי "הם נאבקים בכיבוש ובישראל באמצעות הקמת כפרים בדגש על מוקדי חיכוך רגישים כמו עין חג'לה, באב אלשמס, וכנעאן. לדבריו "ההתנגדות העממית" מייקרת את עלות הכיבוש עבור ישראל (ופא, 28 באפריל 2014).
פתח זכה בבחירות באוניברסיטת חברון
  • ב-24 באפריל 2014 נערכו בחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת חברון. בתום ספירת הקולות זכתה סיעת "השביבה" של הפתח ב-21 מושבים מתוך 41, סיעת חמאס זכתה ב-19 מושבים. בעקבות פרסום תוצאות הבחירות חגגו פעילי פתח את ניצחונם בבחירות עמאד נאצר אלדין, מזכ"ל אזור חברון בפתח, ביצע ירי באוויר בנשק חם (ופא, פלסטין אלא'ן, 24 באפריל 2014).

פעילי שביבה של הפתח חוגגים את ניצחונם בבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת חברון. מזכ"ל הפתח בחברון, עמאד נאצר אלדין, מבצע ירי באוויר בנשק חם (פלסטין אלא'ן, 24 באפריל 2014).
פעילי שביבה של הפתח חוגגים את ניצחונם בבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת חברון. מזכ"ל הפתח בחברון, עמאד נאצר אלדין, מבצע ירי באוויר בנשק חם (פלסטין אלא'ן, 24 באפריל 2014).

עמר אלברע'ות'י קורא בירדן להחרמת ישראל
  • עמר אלברע'ות'י, אחד המובילים הבולטים של קמפיין ה-BDS(קמפיין החרם נגד ישראל), נשא הרצאה בירדן בפורום, שכותרתו: "ההזדהות העולמית עם זכותם של הפלסטינים : המניע והאתגרים". אלברע'ות'י טען כי החרם על ישראל מאז תחילת שנת 2014 קמפיין ה-BDSאינו עוד בבחינת חרם סמלי, אלא החל להשפיע מבחינה כלכלית, תרבותית ואקדמית, ואף מבחינה צבאית על ישראל. זאת במיוחד נוכח הקריאות באיחוד האירופי לחקיקה, שתגדיר את ההתנחלויות כפשע, ולעיון מחדש של האירופים בהסכמים עם ישראל. אלברע'ות'י סיים דבריו בקריאה לירדנים שלא להסתפק בצעדים סמליים של שריפת דגל ישראל אלא לחולל גם בירדן את קמפיין ה-BDS(ראי אליום, לונדון, 16 באפריל 2014).

[1] נכון ל-29 באפריל 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה ונפילות של רקטות, בשטח הרצועה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3] ראו לקט מידע מה-28 באפריל 2014 : "בעקבות הסכם הפיוס צפויה חמאס להערכתנו לנסות ולתמרן בין דבקותה בעמדות היסוד הנוקשות שלה, לבין עניינה להפיק רווחים פנים-פלסטיניים, מדיניים והסברתיים מההסכם עם פתח".
[4] בית החולים הירדני בעזה- הוקם בינואר 2009 כבית חולים שדה, במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ברצועה, בעקבות החלטת עבדאללה מלך ירדן לסייע לתושבי הרצועה. כיום ממשיך בית החולים להעניק שירותים רפואיים לתושבי הרצועה באמצעות צוות רפואי מירדן ואספקה רפואית הנכנסים לרצועה.