חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (30 באפריל – 7 במאי 2014) *

פגישת אבו מאזן ח'אלד משעל בדוחה בה שוחחו השניים אודות אופן יישום הסכם הפיוס (ופא, 6 במאי 2014)

פגישת אבו מאזן ח'אלד משעל בדוחה בה שוחחו השניים אודות אופן יישום הסכם הפיוס (ופא, 6 במאי 2014)

עומס רב של נוסעים בעת פתיחת מסוף רפיח (פלסטין אלא'ן, 29 באפריל 2014)

עומס רב של נוסעים בעת פתיחת מסוף רפיח (פלסטין אלא'ן, 29 באפריל 2014)

פגישת אבו מאזן ח'אלד משעל בדוחה (ופא, 6 במאי 2014)

פגישת אבו מאזן ח'אלד משעל בדוחה (ופא, 6 במאי 2014)

ביקורת בעיתון חמאס על ההכרה בישראל, שהרשות הפלסטינית כורכת כתנאי להסכם הפיוס (פלסטין, 2 במאי 2014)

ביקורת בעיתון חמאס על ההכרה בישראל, שהרשות הפלסטינית כורכת כתנאי להסכם הפיוס (פלסטין, 2 במאי 2014)

דגלים ירוקים המזוהים עם חמאס בולטים בעת הלווית האחים עאדל ועמאד עוצ'אללה באלבירה  (פלסטין אלא'ן, 30 באפריל 2014)

דגלים ירוקים המזוהים עם חמאס בולטים בעת הלווית האחים עאדל ועמאד עוצ'אללה באלבירה (פלסטין אלא'ן, 30 באפריל 2014)

עצרת תמיכה משותפת של פתח וחמאס בחברון בעצירים המנהליים השובתים רעב בבתי הכלא בישראל  (ופא, 2 במאי 2014)

עצרת תמיכה משותפת של פתח וחמאס בחברון בעצירים המנהליים השובתים רעב בבתי הכלא בישראל (ופא, 2 במאי 2014)

  • בנגב המערבי אותרה נפילה של רקטה. ביהודה ושומרון נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית" (יידויי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה). בישראל (אזור מגדל העמק) נרצחה צעירה בדקירה. נבדקת אפשרות, כי המדובר בפיגוע על רקע לאומני.
  • אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, וח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס נפגשו בדוחה, שבקטר כדי לדון בדרכים ליישום הפיוס בין פתח לחמאס. בפועל הוחל במספר צעדים בוני אמון בין פתח לחמאס. 
  • החזרת גופות מחבלים ע"י ישראל נוצלה ע"י חמאס להפגנת כוח ביהודה ושומרון בדמות הלוויה רבת משתתפים באלבירה בה הושמעו קריאות לג'האד בצד מחויבות להסכם הפיוס. 
ירי רקטות לעבר ישראל
  • ב-1 במאי 2014 אותרה נפילה של רקטה בשטח ישראל באזור המועצה אזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. 

ירי רקטות לעבר ישראל

רצח צעירה ישראלית, ככל הנראה על רקע לאומני
  • ב-1 במאי 2014 נמצאה גופתה של צעירה ישראלית במגרש חנייה ריק סמוך לאזור התעשייה במגדל העמק. על הגופה נמצאו סימני דקירה ואלימות. הצעירה, שלי דדון בת 19, תושבת עפולה, הייתה בדרכה לראיון עבודה באחד המפעלים באזור התעשייה. חוקרי היחידה המרכזית של המשטרה במחוז הצפון טענו, כי יתכן והמדובר ברצח על רקע לאומני אף, כי לא נפסלו כיווני חקירה נוספים (1 במאי 2014,  ynet).
מעצר חוליות מחבלים על ידי כוחות הביטחון הישראליים
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו במהלך החודשים האחרונים שתי חוליות מחבלים פלסטיניות, שתכננו וביצעו פיגועים נגד יעדים ישראליים (אתר שירות הביטחון הכללי, מאי 2014):
  • בקלקיליה נעצרו מספר מחבלים, שהקימו חוליה צבאית המזוהה עם חמאס. חברי החוליה עסקו, בין השאר, בייצור חומרי נפץ מאולתרים וניסו גם לרכוש אמצעי לחימה, שמקורם בישראל. חברי החוליה תכננו להניח מטענים ולבצע ירי לעבר יעדים ישראליים. אחד העצורים הינו בעל אזרחות ישראלית, המתגורר בקלקיליה.
  • בכפר עיסאויה (מזרח ירושלים) נעצרה חוליה, אשר חלק מחבריה ביצעו במהלך השנה האחרונה פיגועים באזור הגבעה הצרפתית והר הצופים בירושלים. בין הפיגועים השלכת בקבוקי תבערה לעבר בית כנסת, דירת מגורים ומועדון ריקודים בגבעה הצרפתית בירושלים והצתת כלי רכב משטרתי. כמו כן נהגו חברי החוליה להשליך בקבוקי תבערה וליידות אבנים לעבר אזרחים ואנשי כוחות הביטחון באזור ירושלים.
סיכום פיגועים חודש אפריל 2014 [4]
  • על פי נתוני שירות הביטחון הכללי, במהלך חודש אפריל 2014 חלה ירידה במספר הפיגועים ביהודה שומרון, בהשוואה לחודש מרץ, לעומת עליה במספר הפיגועים בירושלים. במהלך החודש בוצעו סה"כ 89 פיגועים (לעומת 110 פיגועים במהלך חודש מרץ). 80 פיגועים בוצעו ביהודה ושומרון (לעומת 107 בחודש מרץ). בירושלים בוצעו שבעה פיגועים (לעומת שלושה פיגועים בחודש מרץ). כמו כן בוצעו שני פיגועים בתחומי ישראל. רוב הפיגועים היו במתווה של השלכת בקבוקי תבערה (75 אירועים, שבעה מהם בירושלים ושניים בתחום ישראל), 13 פיגועים במתווה של הנחת מטענים ואירוע אחד של ירי נשק קל.
המשך פעולות "ההתנגדות העממית"
  • ביהודה ושומרון נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה בכבישים מרכזיים ביהודה ושומרון. כמו כן, התקיימו הפגנות יום השישי במוקדי החיכוך "המסורתיים" (בלעין, נעלין, נבי צאלח, קדום וכו').
  • להלן מספר אירועים:
  • ב-2 במאי 2014 פלסטינים יידו אבנים לעבר בית בו מתגוררים יהודים סמוך לשער הפרחים במזרח ירושלים. מאבטח נפצע בראשו מאבן. כוחות משמר הגבול שניסו לפזר את המפגינים הותקפו אף הם באבנים (סוכנות תצפית, 2 במאי 2014).
  • ב-2 במאי 2014 בשעות הלילה יודו אבנים לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לשכונת הר שמואל בגבעת זאב. תינוקת כבת חמישה חודשים נפצעה באורח קל כתוצאה מרסיסים (סוכנות תצפית, 2 במאי 2014).
  • ב-6 במאי 2014 יודו אבנים לעבר אוטובוס אגד בין חזמה לאדם. נגרם נזק רב לאוטובוס (סוכנות תצפית, 7 במאי 2014).
הצעות להסלמת המאבק העממי
  • על פי דיווח עיתונאי דנה ההנהגה הפלסטינית, לאחר סיום כינוס המועצה המרכזית של אש"ף, באופציות להסלמת "המאבק העממי" והרחבתו. לטענת אותם גורמים גם אם יחזרו הפלסטינים למשא ומתן עם ישראל לתקופה נוספת יש להפוך את "המאבק העממי בדרכי שלום"[5] לאמצעי לחץ על ישראל. במסגרת זו הוחלט, כי יערכו בתקופה הקרובה צעדות לעבר מחסומים ישראליים, קמפיינים נרחבים להחרמת מוצרי ההתנחלויות ואפשר גם חסימת כבישים מרכזיים. במקביל, נשמעה קריאה להרחיב את הפעילות הזאת גם במזרח ירושלים (אלקדס אלערבי, 2 במאי 2014).

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל בכפר סלואד (צפונית-מזרחית לראמאללה) (ערוץ הטלוויזיה הפלסטיני, 2 במאי 2014)
פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל בכפר סלואד (צפונית-מזרחית לראמאללה) (ערוץ הטלוויזיה הפלסטיני, 2 במאי 2014)

מעבר רפיח
  • במהלך השבוע נפתח מעבר רפיח למספר ימים בודדים ועבור מקרים הומניטאריים בלבד. בעקבות זאת נוצר עומס רב והעוברים נאלצו להמתין זמן ממושך במעבר (פלסטין אלא'ן, 29 באפריל 2014).
ציפיות לשיפור יחסי חמאס-מצרים
  • בהתייחסו ליחסי חמאס-מצרים אמר יוסף אלרזקה, יועצו המדיני של אסמאעיל הניה, כי בעת האחרונה חלה התפתחות חיובית ביחסים אולם, הם טרם הגיעו לדרגה הרצויה מבחינתה של חמאס. לדבריו בשבועות האחרונים פחתו ההתקפות על חמאס בתקשורת המצרית אך האוכלוסייה טרם חשה את השיפור בפתיחת מעבר רפיח לתנועה חופשית (אלרסאלה, 2 במאי 2014).
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי ממשלת הסכמה לאומית במסגרת פיוס בין הרשות הפלסטינית לחמאס תפתח דף חדש ביחסים עם מצרים ובמסגרת זאת יפתחו המעברים  ובמיוחד מעבר רפיח (מען, 5 במאי 2014).
מפגן צבאי של החזית העממית לשחרור פלסטין בח'אן יונס
  • פעילי גדודי אבו עלי מצטפא, הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין, קיימו ב-29 באפריל 2014 מפגן צבאי בח'אן יונס לציון יום השנה ה-11 למותו של נצ'אל סלאמה, מפקד הזרוע הצבאית של החזית העממית בדרום הרצועה[6]. במפגן הצבאי השתתפו פעילים רעולי פנים, שנשאו אמצעי לחימה שונים. המפגינים קראו להמשך המאבק של הרוגי הארגון (דף הפייסבוק של גדודי אבו עלי מצטפא, 29 באפריל 2014). 

מפגן צבאי של הזרוע הצבאית של החזית העממית בח'אן יונס (קדסנט, 29 באפריל 2014)
מפגן צבאי של הזרוע הצבאית של החזית העממית בח'אן יונס (קדסנט, 29 באפריל 2014)

פגישת אבו מאזן ח'אלד משעל
  • בהמשך לקידום סוגיית הפיוס הפנים-פלסטיני התקיימה ב-5 במאי 2014 בדוחה שבקטר פגישה בין אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית וח'אלד משעל ראש הלשכה המדינית של חמאס. בפגישה, שנמשכה כשעתיים, דנו השניים בדרכים ליישום הפיוס הפנים-פלסטיני. לדברי עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, לא דנו השניים, במהלך הפגישה, על פרטי ההסכם אלא על הקווים הכלליים שלו בלבד. עוד הוסיף, כי השניים הסכימו לערוך סדרת פגישות נוספות כדי לעקוב מקרוב אחר מימוש הפיוס (אלקדס אלערבי, 6 במאי 2014).
  • לדברי איהאב אלע'צין, דובר ממשל חמאס נקבע בפגישה, כי אבו מאזן יחל מיד עם שובו מדוחה, בהתייעצויות להרכבת הממשלה וכי במהלך השבועיים הקרובים תיערך פגישה של מסגרת ההנהגה הזמנית של אש"ף (אלמיאדין, 5 במאי 2014). משלחת פיוס פלסטינית, בראשות עזאם אלאחמד,  אמורה להגיע לרצועת עזה בימים הקרובים לדון בנושא הרכבת "ממשלת ההסכמה הלאומית" (פאל טודיי, 5 במאי 2014).
צעדים בוני אמון
  • בעקבות הסכם הפיוס בין הרשות הפלסטינית לחמאס דנו שני הצדדים בצעדים ומחוות בוני אמון ביניהם:
  • איאד אלבזם, דובר משרד הפנים בממשל חמאס, מסר, כי על פי החלטת אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, שוחררו ממאסר ברצועת עזה שישה עצורים המשתייכים לפתח, שנעצרו על רקע ביטחוני (אלראי, 5 במאי 2014).
  • מצטפא אלברע'ות'י, מזכ"ל היוזמה הלאומית הפלסטינית, מסר כי הושג הסכם סופי להכנסת עיתונים היוצאים לאור ברצועת עזה ליהודה ושומרון (צפא, 5 במאי 2014).  איאד אלע'אצין, דובר ממשל חמאס, הודיע, כי הוחלט לאשר הפצתו מחדש ברצועת עזה של העיתון אלקדס, היוצא לאור בירושלים (קדס ניוז, 5 במאי 2014).
התייחסויות לפעילות זרוע הצבאית של חמאס במסגרת הפיוס
  • במסגרת הפיוס בין הרשות הפלסטינית וחמאס, התייחסו כמה מבכירי חמאס לשאלת גורלה של הזרוע הצבאית של חמאס.  מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, השוהה ברצועת עזה מאז 21 באפריל 2014, פסל את האפשרות שהנושא יעלה לדיון בין שני הצדדים. שכן, לדבריו המדובר ב"נשק התנגדות לאומי". לדברי מחמוד אלזהאר תמשיך חמאס לשלוט על הכוח הצבאי שלה ברצועת עזה ללא קשר להסכם הפיוס (רויטרס, 29 באפריל 2014).  בראיון נוסף, שהעניק מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, העריך, כי המשא ומתן להקמת ממשלה ימשך כחמישה שבועות. לדבריו הדיון על כל ענייני הביטחון ידחה עד תום תקופת כהונתה של ממשלת המעבר. עד אז יישאר המצב הביטחוני ברצועת עזה וביהודה ושומרון כפי שהוא כיום (אלקדס, 3 במאי 2014).
  • בכתבה, שהתפרסמה באלמוניטור הדגישו דוברים מטעם חמאס, כי הם לא יוותרו ולא יתפשרו בנושא השליטה בזרוע הצבאית של התנועה ובנשק שברשותה. בכיר בגדודי עז אלדין אלקסאם ציין, כי הפעילים הצבאיים בעלי המשרות במנגנוני הביטחון של ממשל חמאס יהיו כפופים, לאחר יישום הפיוס, לזרוע הצבאית ולא למשרד הפנים (אלמוניטור, 6 במאי 2014).

קריקטורה המבטאת את חששם של האזרחים הפלסטינים מפני מיזוג מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון של חמאס (אלקדס, 5 במאי 2014)
קריקטורה המבטאת את חששם של האזרחים הפלסטינים מפני מיזוג מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון של חמאס (אלקדס, 5 במאי 2014)

הצטרפות הרשות הפלסטינית לאמנות בינלאומיות
  • בעקבות הכרזת הרשות הפלסטינית (2 באפריל 2014) על הצטרפותה לאמנות ומוסדות של האו"ם, מסר דובר מטעם ועדת זכויות האדם של האו"ם, כי הפלסטינים צורפו רשמית לחמש אמנות בינלאומיות, (מתוך 15 אליהן פנתה הרשות בבקשה להצטרף), המדובר בעיקר באמנות העוסקות בזכויות אדם (איסור עינויים, זכויות נשים וילדים ועוד). עוד הוסיף הדובר, כי במהלך החודשים הקרובים תצורף הרשות לשתי אמנות נוספות (סוכנות הידיעות הצרפתית, 2 במאי 2014). צאא'ב עריאקת, חבר הועד הפועל של אש"ף ויו"ר צוות המשא ומתן, אמר כי ההנהגה הפלסטינית תמשיך במאמציה להצטרפות להסכמים ואמנות בינלאומיים (רדיו קול פלסטין, 1 במאי 2014). 
הלווית פעילי חמאס באלבירה
  • ב-29  באפריל 2014 העבירה ישראל לרשות הפלסטינית ארבע גופות נוספות של מחבלים פלסטינים. ארבעת  הגופות התקבלו בטקס צבאי רשמי, שכלל משמר כבוד מטעם מנגנון הביטחון הכללי והנחת זרים רשמיים (ערוץ אלפג'ר, טול כרם, 29 באפריל 2014). הלוויות המחבלים, שהיו פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, היוו הזדמנות להפגת כוח של חמאס בשטחי הרשות הפלסטינית.

טקס קבלת פנים צבאי לגופות ארבעת המחבלים בטול כרם (ערוץ אלפג'ר בטול כרם, 29 באפריל 2014)
טקס קבלת פנים צבאי לגופות ארבעת המחבלים בטול כרם (ערוץ אלפג'ר בטול כרם, 29 באפריל 2014)

  • ב-30 באפריל 2014 קיימה חמאס טקס הלוויה רב משתתפים, באלבירה לשנים מהפעילים (אחים), שגופותיהם הוחזרו. בהלוויה השתתפו בכירי חמאס ביהודה ושומרון והושמע נאום בקולו של ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס. בדברי ההספד הדגישו דוברי חמאס, כי הג'האד הינו הדרך העדיפה ל"שחרור פלסטין מהים ועד הנהר", וקראו לרשות הפלסטינית להפסיק את המשא ומתן עם ישראל. בה בעת הביע ח'אלד משעל את מחויבותו לפיוס הפנים-פלסטיני והדגיש, כי לצד הג'האד וההתנגדות המזוינת (שהינה הדרך המרכזית), אין לשלול גם את העשייה המדינית והדיפלומטית על מנת "לרדוף אחר ישראל" ברחבי העולם[7].
  • הלוויות צבאיות רשמיות נערכו גם לגופותיהם של עז אלדין סהיל אחמד אלמצרי מחבל מתאבד, שפוצץ עצמו במסעדת סברו בירושלים באוגוסט 2001 [8] ותופיק מחאמיד, מחבל, שביצע פיגוע בואדי ערה. במהלך ההלוויות נשאו דברים מוקלטים ח'אלד משעל יו"ר הלשכה המדינית של חמאס ואבו עבידה דובר הזרוע הצבאית של חמאס.
צעדה משותפת לפתח וחמאס בחברון
  • בחברון התקיימה עצרת משותפת של חמאס ופתח לתמיכה באסירים המנהליים השובתים רעב בבתי הכלא בישראל (המדובר ב-91 עצירים המנהליים, היושבים בכלא הישראלי, השובתים רעב במשך למעלה מעשרה ימים במחאה על תנאי מעצרם).  בעצרת, בה נכחו כ-2,500 איש, השתתפו גם כמה בכירי פתח וחמאס בחברון ביניהם חברי המועצה המחוקקת. עזיז דויכ, יו"ר המועצה המחוקקת, אשר השתתף בעצרת אמר, כי הפעילות המאוחדת בחברון היא הבעת רצון הרחוב ליישום הפיוס הלאומי בשטח  (צפא, ערוץ אלאקצא, 2 במאי 2014).

[*]לקט מידע זה מתפרסם באיחור בשל חופשת יום העצמאות.
[2] נכון ל-7 במאי 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה ונפילות של רקטות, בשטח הרצועה.
[3]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[4]על פי נתוני שירות הביטחון הכללי. סיכום הפיגועים אינו כולל עשרות אירועים של יידוי אבנים.
[5]זהו הכינוי שנתנו הפלסטינים, כולל בכירי הרשות הפלסטינית, לפעולות האלימות המתבצעות במסגרת "ההתנגדות העממית".
[6]נצ'אל סלאמה נהרג ב"סיכול ממוקד" שביצע חיל האוויר הישראלי ב-29 באפריל 2003.
[7]ראו פרסום מרכז המידע מ-1 במאי 2014: "הלווית שני פעילי חמאס, האחים עאדל ועמאד עוצ'אללה באלבירה (30 באפריל 2014) ,שגופותיהם הוחזרו ע"י ישראל, נוצלה להפגנת כוח של חמאס ביהודה ושומרון תוך המשך המחויבות לפיוס הפנים- פלסטיני".
[8]ב-9 באוגוסט 2001 פוצץ עצמו מחבל מתאבד במסעדת סבארו בירושלים .בפיגוע נהרגו 15 בני אדם וכ-110 נפצעו.  הפיגוע תוכנן ובוצע על ידי תשתית חמאס בראמאללה .