חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (14 – 20 במאי 2014)

פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון הישראליים סמוך לכלא עופר במהלך אירועי

פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון הישראליים סמוך לכלא עופר במהלך אירועי "יום הנכבה"

פלסטינים רעולי פנים מתעמתים עם כוחות משטרה ישראליים בהר הבית (קדס נט, 16 במאי 2014)

פלסטינים רעולי פנים מתעמתים עם כוחות משטרה ישראליים בהר הבית (קדס נט, 16 במאי 2014)

טקס קבלת פנים לשתי משלחות סיוע במעבר רפיח (פלסטין אלא'ן, 18 במאי 2014)

טקס קבלת פנים לשתי משלחות סיוע במעבר רפיח (פלסטין אלא'ן, 18 במאי 2014)

אסמאעיל הניה נפגש בעזה עם עזאם אלאחמד (פלסטין אלא'ן, 14 באפריל 2014)

אסמאעיל הניה נפגש בעזה עם עזאם אלאחמד (פלסטין אלא'ן, 14 באפריל 2014)

פגישת אבו מאזן עם ג'והן קרי בלונדון (ופא, 14 במאי 2014)

פגישת אבו מאזן עם ג'והן קרי בלונדון (ופא, 14 במאי 2014)

חבר פרלמנט בבחרין שורף את דגל ישראל באולם הפרלמנט

חבר פרלמנט בבחרין שורף את דגל ישראל באולם הפרלמנט

  • בדרום ישראל שרר שקט. ביהודה, שומרון ורצועת עזה עבר "יום הנכבה" ללא אירועים חריגים, למעט הפגנה אלימה סמוך לכלא עופר בה נהרגו שני צעירים פלסטינים, שהתעמתו עם כוחות הביטחון הישראליים. חמאס הודיעה, כי אחד ההרוגים נמנה על פעיליה. הרשות הפלסטינית הטילה על ישראל את האחריות למותם. בתקשורת הישראלית דווח כ צה"ל הורה לחקור את האירוע. 
  • אבו מאזן נועד השבוע עם ג'והן קרי, מזכיר המדינה האמריקאי. על-פי דובר מחלקת המדינה הודיע קרי לאבו מאזן, כי ארה"ב לא תוכל לתמוך בתהליך פיוס פנים-פלסטיני מבלי שחמאס תתחייב להימנע מפעולות צבאיות נגד ישראל ותכיר בזכותה להתקיים. במסגרת תהליך הפיוס בוצעו השבוע מחוות הדדיות אולם בעיות היסוד התלויות ועומדות בין הצדדים עדיין לא נפתרו.
  • אירועי "יום הנכבה" נוצלו גם השנה להכפשת ישראל ולדמוניזציה שלה. דגש מיוחד הושם על הטמעת מסר "זכות השיבה", שתוארה כ"זכות מקודשת", שלא ניתן לוותר עליה. ישראל מצידה הואשמה ב"טיהור אתני מאורגן" בשנת 1948, שהוביל למסירת "מפתחות המולדת [הפלסטינית] ל"מוצצי הדם" (הטלוויזה הפלסטינית , 15 במאי 2014). 
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל.  

ירי רקטות לעבר ישראל

נעצר תושב ישראלי, שפעל בשורות הג'האד העולמי בסוריה
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו ב-20 באפריל 2014 את אחמד עמאד חירי שורבג'י, בן 23, תושב אם אלפחם, ששהה בסוריה מאז חודש ינואר 2014 ופעל שם במסגרת אחד מארגוני הג'האד העולמי. בחקירתו עלה, כי הוא יצא לסוריה להצטרף למאבק נגד המשטר הסורי שם הצטרף לארגון הג'האדיסטי המדינה האסלאמית בעראק ובאלשאם.
  • עם גיוסו עבר סדרה של אימונים צבאיים שכללו, בין היתר, הפעלת נשק קל ומקלעים כבדים ושיעורים תיאורטיים בהפעלת אמצעי לחימה שונים (רימונים, משגרי RPG). לדבריו הוא השתתף לפחות בשני קרבות ויצא לפעילות מבצעית יזומה באזורים שונים בסוריה, כולל אזורים הסמוכים לגבול סוריה-עראק.
  • להערכתנו הצטרפו עד כה ללחימה בשורות המורדים לפחות כעשרים ערבים ישראליים. רובם של הערבים הישראליים הצטרפו לארגונים המזוהים עם הג'האד העולמי. ידוע, כי לפחות אחד מהם נהרג במהלך הקרבות[3].
שני צעירים פלסטינים נהרגו מידי כוחות הביטחון הישראליים
  • במהלך אירועי "יום הנכבה" (15 במאי 2014) נהרגו מידי כוחות הביטחון הישראליים שני צעירים פלסטינים, שהשתתפו בעימותים האלימים עם צה"ל באזור מחסום ביתוניא הסמוך לכלא עופר (דרומית לראמאללה). חמאס הודיעה, כי אחד ההרוגים נמנה על פעיליה (ערוץ אלאקצא, 15 במאי 2014).  בתקשורת הישראלית דווח כ צה"ל הורה לחקור את האירוע.
  • מאות בני אדם כולל פעילי חמאס ופתח השתתפו בראמאללה בהלווייתם של שני ההרוגים, שהתקיימה ב-16 במאי 2014. אחד ההרוגים נעטף בדגל חמאס והשני בדגל פתח. במקביל להלוויה התקיימו צעדות בחברון, עזה ושכם בהשתתפות פעילי חמאס רבים. במקומות רבים ברחבי יהודה ושומרון  היו הפרות סדר, כולל בהר הבית. הרשות הפלסטינית הכריזה על יום אבל כללי (ופא, 15 במאי 2014).
  • ממשלת הרשות הפלסטינית גינתה בחריפות את הרג שני הפלסטינים. איהב בסיסו, דובר הממשלה הטיל על ישראל את האחריות באמרו, כי זוהי הפרה של האמנות הבינלאומיות. הוא דרש מהקהילה הבינלאומית להתערב באופן מיידי (ופא, 15 במאי 2014).
  • בעקבות מותם של שני הפלסטינים פרסם עדנאן צ'מירי, דובר מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, הודעה, כי לאור התנהלות כוחות הביטחון הישראליים באירוע בביתוניא, שוקלים הפלסטינים את המשך התיאום הביטחוני עם ישראל. לטענתו מהווה האירוע הסלמה נוספת לצעדים ישראליים קודמים ובהם הפסקת המשא ומתן ותמיכה בקבוצות "תג מחיר".
המשך פעולות "ההתנגדות העממית"
  • ביהודה ושומרון נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה בכבישים מרכזיים ביהודה ושומרון. כמו כן, התקיימו הפגנות יום השישי במוקדי החיכוך "המסורתיים" (בלעין, נעלין, נבי צאלח, קדום וכו'). ברוב ההפגנות הובלט "יום הנכבה" וההזדהות עם העצירים השובתים רעב בבתי הכלא בישראל. 
  • להלן מספר אירועים:
  • 13 במאי 2014- במהלך מבצע מעצרים, שביצעו כוחות צה"ל בכפר קדום (סמוך לשכם), נחשפו בביתם של כמה פעילי מנגנוני הביטחון הפלסטינים, 30 רימוני הלם של צה"ל. הרימונים נועדו, ככל הנראה לשמש במהלך הפגנות אלימות המתנהלות בכפר קדום מידי שבוע (דובר צה"ל, 13 במאי 2014).

חלק מרימוני ההלם, שנמצאו בכפר קדום (דובר צה"ל, 13 במאי 2014)
חלק מרימוני ההלם, שנמצאו בכפר קדום (דובר צה"ל, 13 במאי 2014)

  • 16 במאי 2014– מטען מאולתר הושלך על קיר בית בו מתגוררות משפחות יהודיות במזרח ירושלים. לאחר הפיצוץ החלו הפלסטינים ליידות אבנים לעבר הבית. יידוי האבנים נמשך גם לעבר כוחות משמר הגבול, שהוזעקו למקום (סוכנות תצפית, 16 במאי 2014).
  • 16 במאי 2014– פלסטינים הניחו צמיג בוער על גדר הישוב פסגות. במקום התלקחה שריפה. נגרם נזק לגדר (סוכנות תצפית, 15 במאי 2014).
  • 19במאי 2014-בכביש אלון סמוך לכפר אלמע'יר הוצת צמיג. כוחות הביטחון שהגיעו למקום מצאו סמוך לצמיג מטען דמה, שהונח במקום (סוכנות תצפית, 19 במאי 2014). 

מימין: הצמיג הבוער. משמאל: מטען דמה שנמצא (סוכנות תצפית, 19 במאי 2014)
מימין: הצמיג הבוער. משמאל: מטען דמה שנמצא (סוכנות תצפית, 19 במאי 2014)

מעבר רפיח
  • במהלך השבוע נפתח מעבר רפיח מספר פעמים בעיקר ליציאת עולי רגל מהרצועה. כמו כן נכנסו לרצועת עזה שתי שיירות סיוע: "מיילים של חיוכים 27" ו"אלג'יריה-עזה 2", המונות כשלושים איש. זאת, לאחר שכניסתן נדחתה מספר פעמים על ידי מצרים (אלרסאלה.נט, 18 מאי 2014). גם משאיות חומרי בנייה  עברו במעבר רפיח עבור פרויקט הבניה של קטר (צפד פרס, 18 במאי 2014).
  • בעת ביקורו ברצועת עזה אמר עזאם אלאחמד, חבר הועדה המרכזית של פתח, כי שלטונות מצרים התחייבו לפתוח את מעבר רפיח באופן מלא מיד עם הקמת ממשלת המעבר (אלרסאלה.נט, 13 במאי 2014). אחמד אבו ראש, ראש הועדה הקטרית ברצועת עזה, אמר כי מצרים הביעה הסכמה להכניס לרצועת עזה, דרך מעבר רפיח, את יתרות תרומת הדלק, שתרמה קטר. הכנסת הדלק תחל בשבוע הבא (אלסאלה.נט, 14 במאי 2014).
גורמי ביטחון מצריים סיכלו הברחה
  • גורמי ביטחון מצריים באזור אלקנטרה דיווחו על תפיסת כלי רכב, בו היו שני תושבי אלעריש, שניסו להעביר חמישה טונות של גרפיט, המשמש לייצור אמצעי לחימה. כמו כן דיווחו הכוחות על מציאת מחסן באלקנטרה בו אוחסנו כ-10 טונות נוספים של גרפיט (עמוד הפייסבוק של דובר הכוחות המזוינים המצריים, 14 במאי 2014).
שלילת אזרחותו של מחמוד אלזהאר
  • בכיר במשרד הפנים המצרי דיווח, כי המשרד החליט לשלול את אזרחותם המצרית של מחמוד אלזהאר, בכיר חמאס ובני משפחתו, אותה קיבלו במהלך שלטונו של מחמד מרסי. הנימוק לשלילת האזרחות הוא השתייכותו לתנועת חמאס. עוד ציין הבכיר, כי 24,000 פלסטינים קיבלו אזרחות מצרית מאז שנת 2011 8,000, מהם בתקופת שלטונו של מחמד מרסי (פאל פרס, 17 במאי 2014). מחמוד אלזהאר הכחיש את הידיעה על ביטול אזרחותו וציין, כי לא קיבל על כך כל הודעה או מסמך כלשהו (אליום אלסאבע, 17 במאי 2014).
תחנת רדיו חדשה ברצועת עזה
  • משרד הפנים של ממשל חמאס הודיע על כוונתו לפתוח ב-22 במאי 2014 תחנת רדיו חדשה מטעמו בשם "רדיו אלתחריר". תחנת הרדיו תפעל תחילה במתכונת שידורים ניסיונית מידי יום בין השעות 1700-0800. לדברי המשרד, תחנת הרדיו החדשה נועדה להדק את הקשר עם תושבי הרצועה (אתר משרד הפנים של ממשל חמאס בעזה, 19 במאי 2014).

מימין: הלוגו של רדיו אלתחריר משמאל: אולפן השידורים (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 20 במאי 2014)
מימין: הלוגו של רדיו אלתחריר משמאל: אולפן השידורים (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 20 במאי 2014)

מגעים להרכבת ממשלת מעבר
  • ב-13 במאי 2014 הגיע עזאם אלאחמד, חבר הועד המרכזי של פתח והממונה מטעם פתח על שיחות הפיוס, לרצועת עזה. עזאם אלאחמד נועד עם משלחת חמאס בראשות מוסא אבו מרזוק, לדיונים בנושא הרכב הממשלה (מען, 13 במאי 2014). כמו כן נועד אחר הפגישה עם אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס (פלסטין אליום, 14 במאי 2014).
  • לדברי מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הגיעו חמאס ופתח להסכמה באשר להרכב ממשלת המעבר. הוא הוסיף, כי עזאם אלאחמד צפוי לעביר את המסמך, שגובש במהלך ביקורו ברצועת עזה לעיונו של אבו מאזן ולאחר מכן יגיע לביקור נוסף ברצועה. להערכתו תתבצע ההכרזה על הממשלה בתום המועד, שהוקצה להקמתה בהסכם הפיוס (סוכנות הידיעות אנטוליה, 17 במאי 2014).
  • על פי ההערכות בימים הקרובים יוכרז על הקמת ממשלה חדשה לאחר אישורו של אבו מאזן והגעתו של עזאם אלאחמד פעם נוספת לרצועת עזה להשלמת ההתייעצויות. עזאם אלאחמד אמר, כי רשימת המועמדים לכהן בממשלת המעבר, שתמנה 15 שרים, תוגש לעיונו של אבו מאזן עם שובו מביקורו בחו"ל (וונצואלה). לאבו מאזן תהיה הזכות לעמוד בראשות הממשלה או למנות לתפקיד אישיות אחרת (דניא אלוטן, קול פלסטין 18 במאי 2014). מיד עם ההכרזה על הקמת הממשלה תגיש ממשלת חמאס את התפטרותה (קדסנט, 18 במאי 2014). הרכב הממשלה יוצג לאישור המועצה המחוקקת, כחודש לאחר הקמתה כשאבו מאזן יקרא לכינוסה מחדש, כפי שקובע הסכם הפיוס ( פלסטין אליום, קול פלסטין, 18 במאי 2014).
מחוות הדדיות
  • במקביל המשיכו שני הצדדים במחוות הדדיות בעלות אופי טקטי (בעיות היסוד עדיין לא נפתרו). במסגרת זו פינתה חמאס את ביתו של אבו מאזן בעזה והעבירה אותו לידי אנשי משמר הנשיאות, שהגיעו לרצועת עזה במיוחד כדי לקבלו (סמא, קדסנט, 14 במאי 2014). כמו כן הודיע איגוד העיתונאים הפלסטינים על כוונתו לפתוח מחדש את משרדיו בעזה, שנסגרו לפני כארבע שנים.
שאלת אופיים ותפקודם של מנגנוני הביטחון
  • סוגיית אופיים ותפקודם של מנגנוני הביטחון הפלסטינים הינה אחת משאלות היסוד שעדיין לא מצאו את פתרונן במסגרת הפיוס. אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, כי ועדה ערבית בראשות מצרים תעקוב אחר בנייתם מחדש של מנגנוני הביטחוןברצועת עזה וביהודה ושומרון (על פי הסכם קהיר). לדבריו, בתקופת שלטונה של חמאס ברצועת עזה היא הצליחה להשיב את הביטחון ולמגר את תופעת אנרכיה והדגיש, כי הם לא יאפשרו חזרה למצב של אנרכיה בכל תנאי שהוא (צפא, 15 במאי 2014).
  • מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס,  הבהיר, כי יש לעשות אבחנה בין מנגנוני הביטחון הפלסטינים לבין הגופים הצבאיים של הארגונים השונים. לדבריו לנושא המנגנונים הביטחוניים ימונה מתאם בין רצועת עזה לגדה. באשר לגופים הצבאיים של הארגונים השונים זוהי סוגיה הנמצאת מחוץ למסגרת השיח. לדברי מחמוד אלזהאר ישנם חילוקי דעות באשר לעיסוקם של המנגנונים מכיוון שבעזה ישראל נחשבת לאויב  ואילו לרשות הפלסטינית שיתוף פעולה ביטחוני עם ישראל, אשר חמאס מסרבת לו (אלמיאדין, 14 במאי 2014). במסיבת עיתונאים שנערכה לציון "יום הנכבה" טען מחמוד אלזהאר, כי הסכמי הפיוס מחשיבים כל תיאום ביטחוני עם ישראל כ"פשע" (אלרסאלה.נט, 16 במאי 2014).
  • למרות ההתבטאויות אודות התקדמות השיחות ונקיטה בצעדי הפיוס בשטח המשיכו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ושל ממשל חמאס במדינות המעצרים שלהם. במסגרת זו זימנו מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס לחקירה פעילי פתח ברצועת עזה (צפא, 15 במאי 2014). חמאס מצידה האשימה את מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית בתקיפת מספר פעילי חמאס במהלך צעדות הזדהות עם העצירים המנהליים בחברון ובטול כרם (אלרסאלה.נט, 16 במאי 2014).  אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, קרא להפסקת המעצרים של פעילי חמאס אותו כינה "מעצרים פוליטיים". הוא הדגיש, כי חמאס לא תסכים לקבל את המשך תופעת "המעצרים הפוליטיים" ביהודה ושומרון (צפא, 15 במאי 2014).

מגעי אבו מאזן

  • אבו מאזן נועד במהלך ביקורו בבריטניה עם ג'והן קרי, מזכיר המדינה האמריקאי. על פי דובר מחלקת המדינה האמריקאית הודיע ג'והן קרי לאבו מאזן, כי ארה"ב לא תוכל לתמוך בתהליך פיוס פנים-פלסטיני מבלי שחמאס תתחייב להימנע מפעולות צבאיות נגד ישראל ותכיר בזכותה של מדינת ישראל להתקיים (Wall Street Journal, 13 במאי 2014), אבו מאזן מצידו הבהיר, כי הקמת ממשלת פיוס אינה סותרת את השלום והממשלה הפלסטינית, שתוקם לא תתנגד לשלום (אלשרק אלאוסט, אלקדס אלערבי, 16 במאי 2014).
  • נמסר, כי במהלך הפגישה קרא ג'והן קרי לאבו מאזן לחדש את המשא ומתן ולהימנע מלנקוט צעדים חד-צדדיים ופרובוקטיביים כמו הצטרפות למוסדות בינלאומיים (אלשרק אלאוסט, אלקדס אלערבי, 16 במאי 2014). צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף, אמר כי הפגישה לא הניבה כל תוצאה בכל הנוגע להחייאת תהליך השלום (צפא, 15 במאי 2014).
  • במהלך ביקורו נועד אבו מאזן גם עם שרת המשפטים הישראלית ציפי לבני הממונה על המשא ומתן עם הפלסטינים. הייתה זאת הפגישה הראשונה בין השניים מאז הופסק המשא ומתן. בתגובה הבהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי בפגישה זו ייצגה ציפי לבני את עצמה ולא את ממשלת ישראל. שכן עמדת ישראל, כפי שהוחלט עליה פה אחד בקבינט, היא שממשלת ישראל לא תנהל משא ומתן עם ממשלה פלסטינית המגובה בחמאס, ארגון טרור שמצהיר על כוונתו להשמיד את מדינת ישראל (ynet, 17 במאי 2014).
הנשיא אובמה מנסה לרצות את ישראל

קריקטורה שהתפרסמה בעיתון פלסטין, המזוהה עם חמאס (18 במאי 2014)
קריקטורה שהתפרסמה בעיתון פלסטין, המזוהה עם חמאס (18 במאי 2014)

שביתת רעב של העצירים המנהליים
  • שביתת הרעב של העצירים המנהליים הפלסטינים בבתי הכלא הישראליים נמשכת ואף מחריפה. לדברי עיסא אלקראקע, השר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית הגיעה שביתת הרעב ל"נקודת האל חזור". שכן נטען, כי העצירים החליטו גם להפסיק לעבור בדיקות רפואיות וליטול תרופות (קול פלסטין, 19 במאי 2014).  ברחבי יהודה, שומרון ורצועת עזה נערכו הפגות הזדהות עם שובתי הרעב. גם אירועי "יום הנכבה" הוקדשו בחלקם להזדהות עם העצירים השובתים.
  • עיסא אלקראקע, השר לענייני אסירים ופארס קדורה, יו"ר מועדון האסיר, ערכו שורת מפגשים עם גורמים בינלאומיים בעניין שביתת הרעב של העצירים. במסגרת זו נפגשו עם נציגים רשמיים של 27 מדינות  ועם נציגי האיחוד האירופאי ועדכנו אותם בהתפתחויות האחרונות בנושא שביתת העצירים. השניים ביקשו  מהגורמים הבינלאומיים להתערב ולהפעיל לחץ על ישראל שתענה לדרישות העצירים (ופא, 19 המאי 2014).
אירועי יום "יום הנכבה" בשטחים הפלסטינים ובמדינות ערב
כללי
  • "יום הנכבה" צוין ביהודה, שומרון רצועת עזה וברחבי העולם הערבי בהפגנות ועצרות הזדהות. רוב האירועים לא משכו משתתפים רבים. רובן עברו ללא אירועים חריגים, למעט הפגנה סמוך לכלא עופר בה נהרגו שני צעירים פלסטינים (כפי שפורט לעיל). הנושא המרכזי באירועים הללו היה דבקות הפלסטינים ב"זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים, שגורשו בשנת 1948. נושא נוסף, שתפס מקום מרכזי במהלך האירועים, היה שביתת הרעב הממושכת של העצירים בבתי הכלא הישראליים. ביהודה, שומרון ורצועת עזה עמד "יום הנכבה" גם בסימן הפיוס בין פתח לחמאס.
  • כלי התקשורת הפלסטינים החלו לשדר תכנים בנושא הנכבה מספר ימים לפני המועד תחת הסיסמא "לא נשכח". השידורים הללו נוצלו להכפשת ישראל ולדמוניזציה שלה. כך למשל, בכתבה, ששידרה הטלוויזיה הממסדית הפלסטינית, המתארת את אירועי "הנכבה" נאמר, כי לאחר סיום המנדט הבריטי ה"מיעוט הציוני" בארץ ישראל הוביל "מסעות טיהור אתני מאורגנים". זאת, "במזימה משותפת עם הכובש הקודם [בריטניה] שמסר את מפתחות המולדת למוצצי הדם" (ערוץ הטלוויזיה הממסדי הפלסטיני, 15 במאי 2014).
יהודה ושומרון
  • "יום הנכבה" צוין ברחבי יהודה ושומרון בתהלוכות עממיות ועצרות. בשעה 1200 נשמעה צפירה בת 66 שניות לציון יום זה, שפתחה את האירועים. רוב ההפגנות עברו ללא אירועים מיוחדים אולם בכמה מוקדים הפכו ההפגנות לעימותים אלימים עם כוחות הביטחון הישראליים. מוקד עיקרי של עימות היה סמוך לכלא עופר (מעבר ביתוניא) שם נהרגו שני מפגינים פלסטינים מאש כוחות הביטחון. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על כמה עשרות מפגינים נוספים שנפצעו במוקדי עימות שונים.
  • האירוע המרכזי התקיים בראמאללה בצעדה, שיצאה מקברו של יאסר ערפאת לעבר מרכז העיר והסתיימה בעצרת בכיכר אלמנארה. בצעדה, בה נטלו חלק בכירי הרשות הונפו כרזות המבטאות את "זכות השיבה". ואצל אבו יוסף, חבר הועד הפועל של אש"ף אמר, כי שיבת העם הפלסטיני, אשר היגר ממנה, הוא "זכות מקודשת", שלא ניתן לוותר עליה. אירועים התקיימו גם בבית לחם, שכם, חברון ובערים נוספות ברחבי יהודה ושומרון.
רצועת עזה
  • ברצועת עזה נערכה תהלוכה משותפת של הארגונים הפלסטינים סמוך למעבר ארז. כמה מאות בני אדם נטלו חלק באירוע. בסיום התהלוכה נערכה עצרת בה נאמו בכירי בחמאס. במהלך העצרת הדגישו המשתתפים, כי שטחי המדינה הפלסטינית ישוחררו באמצעות "ההתנגדות והפיוס" [הפנים-פלסטיני].  דרומית לעיר עזה, באזור נחל עוז הפגינו כמה עשרות פלסטינים בחסות קואליציית צעירי האנתיפאדה.
  • תנועת חמאס פרסמה הודעה בה הדגישה את דבקותה ב"התנגדות" "על כל צורותיה", ובמרכזה ההתנגדות המזוינת, לצד חתירתה להשלמת הסכם הפיוס עם פתח. אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס הדגיש לרגל "יום הנכבה" את דבקותה של התנועה ב"זכות השיבה" ומימושה באמצעות התנגדות מזוינת. לדבריו "אין עתיד לציונים על אדמת פלסטין".
  • מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס נערכו מבעוד מועד במוקדי הפעילות השונים כדי להכיל את האירועים. בתקרית, שאירעה באחד ממוקדי הפעילות תקפו אנשי משטרת חמאס שישה עיתונאים, שסיקרו את האירועים. רבים גינו את התקרית, דובר משרד הפנים של ממשל חמאס הודיע, כי תפתח חקירה. לאור ממצאי החקירה החליט משרד הפנים להגיש התנצלות למותקפים ולהטיל עונשי מאסר של שבועיים על המתקיפים (עמוד הפייסבוק של משרד הפנים, 19 במאי 2014).
לבנון
  • בלבנון נערכה תהלוכה סמלית בה השתתפו כחמישים בני אדם. התהלוכה, שיצאה מבירות עברה דרך צידון ועצרה במספר תחנות "היסטוריות" עד שהגיעה לנאקורה הנמצאת כשלושה ק"מ מהגבול עם ישראל. לאחר מכן נערך טקס במחנה אלבץ בצור (ערוץ אלמיאדין, 15 במאי 2014). במחנה הפליטים עין אלחלוה נערכה הפגנה בה השתתפו נציגי הארגונים הפלסטינים (אלנשרה, 15 במאי 2014). בניגוד לעבר לא התקיימו השנה תהלוכות לעבר הגבול עם ישראל.

מימין: משתתפי תהלוכת יום הנכבה עומדים בכניסה לעיר צור ליד אנדרטה לזכרו של המחבל המתאבד, פעיל חזבאללה, אחמד ג'עפר קציר (אתר יאצור, 15 במאי 2014). משמאל: משתתפי תהלוכת יום "הנכבה" מגיעים למפקדת יוניפי"ל באלנאקורה ומוסרים לחיילי יוניפי"ל מזכר (אתר יאצור, 15 במאי 2014)
מימין: משתתפי תהלוכת יום הנכבה עומדים בכניסה לעיר צור ליד אנדרטה לזכרו של המחבל המתאבד, פעיל חזבאללה, אחמד ג'עפר קציר (אתר יאצור, 15 במאי 2014). משמאל: משתתפי תהלוכת יום "הנכבה" מגיעים למפקדת יוניפי"ל באלנאקורה ומוסרים לחיילי יוניפי"ל מזכר (אתר יאצור, 15 במאי 2014)

מצרים
  • במצרים נערכו כמה אירועים סמליים. כמה עשרות בני אדם הפגינו מול מטה איגוד העיתונאים בקהיר המפגינים נשאו דגלי מצרים ופלסטין וקראו סיסמאות כמו "לירושלים צועדים מיליוני שהידים", "אבוי לירושלים" "העם רוצה להפיל את ישראל" ועוד (אליום אלסאבע, 15 במאי 2014).
ירדן
  • גורמי אופוזיציה בירדן הביעו הזדהותם עם יום הנכבה בהפגנות שונות. קואליציית מפלגות השמאל, המפלגות הפאן ערביות ואיגודים מקצועיים שונים ערכו הפגנה מול מטה האו"ם בצפון עמאן. המשתתפים הניפו שלטים בהם הובעה תמיכה בעצירים הפלסטינים. מפלגת האחדות הלאומית ערכה הפגנה סמוך לשגרירות ישראל בעמאן. המשתתפים גינו את ישראל ודרשו לגרש את השגריר הישראלי (אלבוצלה, אלמקר, 15 במאי 2014).
בחרין
  • בדף הפייסבוק הרשמי של משרד הגיוס והארגון בפתח פורסמה תמונה בה נראה אסאמה אלתמימי, חבר פרלמנט בבחרין, שורף את דגל ישראל בתוך אולם הפרלמנט (דף הפייסבוק הרשמי של משרד הגיוס והארגון בפתח, 16 במאי 2014).
הטפה לאלימות נגד ישראל באתרי פתח וגופים שונים ברשות הפלסטינית
  • "יום הנכבה" היווה הזדמנות לגופים רשמיים שונים ברשות הפלסטינית לפרסם ברשתות החברתיות כרזות ואיורים התומכים בהמשך האלימות נגד ישראל. להלן מספר דוגמאות:
  • בדף הפייסבוק הרשמי של משרד הגיוס והארגון של פתח הועלו כרזות המעודדות את המשך המאבק בישראל. באחת הכרזות נראים נערים ונערות חמושים ברובים עם הכיתוב :"נמשיך להילחם דור אחר דור עד שנשוב לפלסטין" (דף הפייסבוק הרשמי של משרד הגיוס והארגון בפתח, 16 במאי 2014).
  • דף הפייסבוק הרשמי של כוחות הביטחון הלאומי של הרשות הפלסטינית המשיך לפרסם כרזות ותמונות המעודדים אלימות. להלן מספר דוגמאות (דף הפייסבוק של כוחות הביטחון הלאומי הפלסטיני, 14, 15, 18 במאי 2014):

למעלה מימין: פלסטיני מנסה לתקוף שוטר משמר הגבול. הכיתוב: "הכעס המובהק בא". למטה משמאל: כרזה  המעודדת הקרבה ומוות למען המולדת. בערבית : "עמנו עדיין מקיז דם. מותם של השהידים ביום הנכבה הינו המסר העצום של עם ההקרבות שאנו לא נכנע. נמות ולא נרכין ראש... נמות ותחי המולדת"
למעלה מימין: פלסטיני מנסה לתקוף שוטר משמר הגבול. הכיתוב: "הכעס המובהק בא". למטה משמאל: כרזה  המעודדת הקרבה ומוות למען המולדת. בערבית : "עמנו עדיין מקיז דם. מותם של השהידים ביום הנכבה הינו המסר העצום של עם ההקרבות שאנו לא נכנע. נמות ולא נרכין ראש... נמות ותחי המולדת"

למעלה מימין: כרזה עליה הכיתוב "הוי ירושלים, אנו באים". למטה משמאל:  קריקטורה לרגל שנת 66 ל"נכבה". ישראל הינה עכביש, אשר טווה קורים החוסמים את השיבה לפלסטין.
למעלה מימין: כרזה עליה הכיתוב "הוי ירושלים, אנו באים". למטה משמאל:  קריקטורה לרגל שנת 66 ל"נכבה". ישראל הינה עכביש, אשר טווה קורים החוסמים את השיבה לפלסטין.

כרזה המעודדת אלימות נגד כוחות צה"ל. הכיתוב בערבית : "כאן החלו סיפורי עיצוב חברה המתנגדת לעושק, נלחמת ברשע, ומייצרת גברים"
כרזה המעודדת אלימות נגד כוחות צה"ל. הכיתוב בערבית : "כאן החלו סיפורי עיצוב חברה המתנגדת לעושק, נלחמת ברשע, ומייצרת גברים"

קריאת כיכר באלבירה על שם מחבלים
  • עיריית אלבירה קראה את אחד מכיכרות העיר על שם עאדל ועמאד עוצ'אללה. בכיכר הוצב לוח זיכרון לכבוד השניים. האחים עוצ'אללה היו ממייסדי הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון. הם נהרגו ב-10 בספטמבר 1998 במהלך חילופי אש עם כוחות צה"ל סמוך לתרקומיא, שבגזרת חברון. גופותיהם של השניים הוחזרו לפלסטינים ע"י ישראל ב-29 באפריל 2014 ונערכה להם הלוויה רשמית[4]

[1] נכון ל-20 במאי 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה ונפילות של רקטות, בשטח הרצועה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]על יציאת ערביי ישראל לסוריה ראו פרסום מרכז המידע מ-5 בינואר 2014: "הצטרפות מתנדבים מקרב ערביי ישראל ומקרב הפלסטינים לשורות המורדים בסוריה".
[4]ראו בהקשר פרסום מרכז המידע מ-1 במאי 2014: "הלווית שני פעילי חמאס, האחים עאדל ועמאד עוצ'אללה באלבירה (30 באפריל 2014) ,שגופותיהם הוחזרו ע"י ישראל, נוצלה להפגנת כוח של חמאס ביהודה ושומרון תוך המשך המחויבות לפיוס הפנים – פלסטיני."