חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (21-27 במאי 2014)

הפיוס בין פתח לחמאס בעיתון חמאס: חמאס אינה זונחת את האלימות והטרור (פלסטין, 23 במאי 2014)

הפיוס בין פתח לחמאס בעיתון חמאס: חמאס אינה זונחת את האלימות והטרור (פלסטין, 23 במאי 2014)

פלסטינים מתעמתים עם כוחות ביטחון ישראליים בכפר קדום (גזרת קלקיליה).

פלסטינים מתעמתים עם כוחות ביטחון ישראליים בכפר קדום (גזרת קלקיליה).

פלסטינים מתעמתים עם כוחות ביטחון ישראליים סמוך לכלא עופר (ופא, 23 במאי 2014)

פלסטינים מתעמתים עם כוחות ביטחון ישראליים סמוך לכלא עופר (ופא, 23 במאי 2014)

עזאם אלאחמד, מתראיין לערוצי תקשורת מקומיים, עם הגעתו לרצועת לעזה (ערוץ וטניה, 26 במאי 2014)

עזאם אלאחמד, מתראיין לערוצי תקשורת מקומיים, עם הגעתו לרצועת לעזה (ערוץ וטניה, 26 במאי 2014)

כוחות המשטרה הצבאית מתפרסים ברחובות העיר עזה  (אתר משרד הפנים של ממשל חמאס בעזה, 26 במאי 2014)

כוחות המשטרה הצבאית מתפרסים ברחובות העיר עזה (אתר משרד הפנים של ממשל חמאס בעזה, 26 במאי 2014)

תהלוכת תמיכה באסירים הפלסטינים שקיימו פעילי חמאס בחברון (פלסטין אינפו, 23 במאי 2014)

תהלוכת תמיכה באסירים הפלסטינים שקיימו פעילי חמאס בחברון (פלסטין אינפו, 23 במאי 2014)

אבו מאזן מקבל את האפיפיור בבית לחם (ופא, 25 במאי 2014)

אבו מאזן מקבל את האפיפיור בבית לחם (ופא, 25 במאי 2014)

  • השבוע אותרה נפילת רקטה בנגב המערבי. ארגוני הטרור, הפועלים ברצועה, קיבלו אחריות על ירי והנחת מטען סמוך לגדר הגבול, בדרום הרצועה. ביהודה ושומרון נמשכו יידוי האבנים לעבר כלי רכב ישראליים והשלכת בקבוקי תבערה. בבלגיה נהרגו שלושה בני אדם, מהם שני ישראלים, בפיגוע ירי , שככל הנראה בוצע על רקע אנטישמי.
  • בזירה הפנים-פלסטינית נמשכו המגעים בין פתח לחמאס להקמת ממשלה זמנית. לדברי אבו מאזן תורכב הממשלה משרים עצמאיים, ללא שייכות ארגונית, והיא תפעל על-פי קווי היסוד, שהוא יקבע.
  • ביקורו של האפיפיור ברשות הפלסטינית נוצל להעברת מסרים פוליטיים בגנות ישראל. במסיבת עיתונאים עם האפיפיור קרא אבו מאזן לישראל לכונן שלום עם הפלסטינים אך האשים אותה, כי מעשיה הם אלו שהביאו להגירת פלסטינים רבים, נוצרים ומוסלמים, מיהודה ושומרון (הערה: בפועל הגרו משטחי הרשות תושבים נוצרים רבים בשל לחצים מצד גורמים מוסלמים ולא בשל מעשיה של ישראל).
מעצר שוהה בלתי חוקי שתכנן לבצע פיגוע חטיפה בישוב אבטליון בגליל[1]
  • בפעילות משותפת של כוחות הביטחון הישראליים נעצר שוהה בלתי חוקי בישראל, אשר ניסה לבצע פיגוע חטיפה בישוב אבטליון, סמול לכרמיאל, שבגליל. כמו כן ניסה, במהלך אפריל 2014, לבצע מספר פיגועים באזור המועצה האזורית משגב.
  • העצור הוא מראד עלי חסין, בן 25 תושב קבטיה (אזור ג'נין), שהיה כלוא בין השנים 2009-2008 בבית הכלא הישראלי בשל כוונה לדקור חייל במחסום. ב-19 באפריל 2014 נכנס מראד עלי חסין לבית משפחה בישוב אבטליון כשהוא חמוש בסכין במטרה לחטוף את אחד מיושבי הבית לצורך מיקוח על שחרור אסירים פלסטינים. לאחר שלא עלה הדבר בידיו הוא נמלט מהמקום.
  • בחקירתו הודה, כי במהלך חודש אפריל השליך מספר פעמים בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים בכביש, שבין הישובים בסביבת אבטליון. כמו כן ניסה להצית חורשה באמצעות בקבוקי תבערה. לדבריו פעל לבדו אולם ניסה לשכנע שוהים בלתי חוקיים נוספים להצטרף אליו.
  • בשנה האחרונה חלה עלייה במעורבותם של שוהים בלתי חוקיים בביצוע פיגועים בשטח ישראל. בין השאר היו שוהים בלתי חוקיים מעורבים בפיגוע מטען באוטובוס בתל אביב (דצמבר 2013), חטיפתו ורציחתו של החיל תומר חזן ז"ל (ספטמבר 2013) ורצח החייל עדן אטיאס ז"ל בעפולה (נובמבר 2013).
שלושה בני אדם נהרגו, מהם שני אזרחים ישראליים, בפיגוע בבלגיה
  • שלושה בני אדם נהרגו ואדם אחד נפצע באורח אנוש ב-24 במאי 2014 בבריסל כתוצאה מירי במוזיאון היהודי, הממוקם במרכז העיר. ביום שבת, בסביבות השעה 1550 הגיע אדם לאזור המוזיאון היהודי בבריסל, הוא חנה בכניסה, נכנס למוזיאון ופתח בירי לעבר הנוכחים.  לאחר הירי יצא החוצה והמשיך לירות. הוא נמלט מהמקום באמצעות כלי רכבו. שניים מההרוגים הם בני זוג ישראליים מתל אביב, ששהו במבואה למוזיאון.
  • עד כה טרם התבררו מניעי הפיגוע אולם ההנחה היא שהוא בוצע על רקע אנטישמי. בעקבות הפיגוע, הודיעה שרת הפנים של בלגיה על הגברת השמירה על מוסדות יהודיים במדינה. משרד המשפטים הבלגי ציין,  כי מניתוח תמונות רבות, שנאספו ממצלמות האבטחה עולה, שהרוצח פעל לבדו בקור רוח המעיד אולי על היותו בעל ניסיון בפעילות מעין זו (25 במאי 2014, ynet).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע  אותרה נפילה של רקטה בדרומה של ישראל. הרקטה נפלה בשטח פתוח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות לעבר ישראל

קבלת אחריות על ירי והנחת מטען
  • לשכת ההסברה של הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין הודיעה, כי פעיליה אחראים לירי פצצות מרגמה והנחת מטען סמוך לדחפורים של צה"ל, צפונית לח'אן יונס (דרום רצועת עזה) (מען, 21 במאי 2014). גם הזרוע הצבאית של וועדות ההתנגדות העממית קיבלה אחריות על הנחת המטען (קאום, 21 במאי 2014). מאוחר יותר דיווחו כלי התקשורת הפלסטינים על פציעתו של תושב הרצועה באזור ח'אן יונס כתוצאה מירי כוחות צה"ל לעברו (אלראי, פלסטין אלא'ן, 21 במאי 2014).
המשך פעולות "ההתנגדות העממית"
  • ביהודה ושומרון נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה בכבישים מרכזיים ביהודה ושומרון. כמו כן, התקיימו הפגנות יום השישי במוקדי החיכוך "המסורתיים" (בלעין, נעלין, נבי צאלח, קדום וכו').  
  • אירועי יום השישי ביהודה שומרון ורצועת עזה עמדו בסימן העצירים השובתים רעב תחת הכותרת "יום השישי הזועם". האירועים כללו הפגנות הזדהות, תפילות ציבוריות, דרשות ותהלוכות רבות משתתפים במהלכן הונפו דגלי חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין. ההפגנות הסתיימו ללא אירועים חריגים.
  • להלן מספר אירועים במהלך השבוע:
  • ב-23 במאי 2014- בשעות הצהרים יודו אבנים לעבר כלי רכב בצומת אסף (סמוך לעפרה). אדם אחד נפגע באורח קל וכלי רכבו ניזוק באופן קשה. הנפגע, פלסטיני, פונה לבית החולים (סוכנות תצפית,  23 במאי 2014).
  • ב-25 במאי 2014- מארב של חיילי צה"ל עצר ארבעה חברי חוליית טרור פלסטינית. הארבעה, תושבי מחנה הפליטים ג'לזון (סמוך לראמאללה), הניחו במספר אירועים מטענים באזור בית-אל (סמוך לראמאללה). בעת שנתפסו עסק אחד מחברי החוליה בהצתת מטען, שהתכוון להשליכו לעבר הישוב בית-אל. חיילי צה"ל פתחו באש לעבר חברי החוליה ופצעו אחד מהם. העצורים ,חלקם פעילי חמאס, משתייכים לחולייה גדולה יותר, שחלק מחבריה כבר נעצרו (דובר צה"ל, 25 במאי 2014).
  • ב-26 במאי 2014- יודו אבנים לעבר אוטובוס אגד וכלי רכב נוספים סמוך למחנה הפליטים אלערוב (אזור חברון). לא היו נפגעים. לאוטובוס ולכלי רכב נוסף נגרם נזק (סוכנות תצפית, 26 במאי 2014). 
ביטול ועדת המנהרות
  • בעקבות ביטול ועדת המנהרות של ממשל חמאס, בשל הריסתן על ידי שלטונות מצרים, הודיע עצאם אלדעאליס, יועצו של אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, כי העובדים הקבועים ברשות הגבולות והמנהרות, אשר עבודתה הסתיימה, ישולבו במנגנון הביטחון הלאומי (אלראי, 21 במאי 2014).
יחסי חמאס מצרים
  • בהתייחסו ליחסים עם מצרים אמר מחמוד אלזהאר, מראשי חמאס, כי היחסים בין חמאס למצרים ישתפרו לאחר סיום הבחירות לנשיאות במצרים. שכן, לדבריו, השלטון הבא הוא זה, שיקבע את אופי היחסים עם חמאס. מחמוד אלזהאר ציין, כי קשרי חמאס עם המודיעין הכללי המצרי נמשכים כשהיו וכי קריאתו של עבד אלפתאח אלסיסי לחמאס לשקם את היחסים עם מצרים היא הוכחה שאין הוא רואה בחמאס ארגון טרור (אלג'זירה, 19 במאי 2014).
שלושה פעילים צבאיים של הג'האד האסלאמי נהרגו
  • במהלך השבוע נהרגו שלושה פעילי הזרוע הצבאית של ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין ברצועת עזה כתוצאה מ"תאונות עבודה":
  • ב- 24 במאי 2014 דיווחו כלי התקשורת הפלסטינים, כי שני פעילי הזרוע הצבאית של ארגון ג'האד אסלאמי בפלסטין נהרגו ושניים נפצעו באורח קשה כתוצאה מפיצוץ, שאירע במתקן אימונים של הזרוע, מערבית לח'אן יונס, בדרום רצועת עזה (פאל טודיי, 24 במאי 2014).
  • ב-26 במאי 2014 הודיע דובר משרד הפנים בממשל חמאס, על מותו של פעיל הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין כתוצאה מפיצוץ שאירע בג'באליא (צפון רצועת עזה) הפיצוץ אירע ככל הנראה מרקטה מקומית או מטען חבלה (מען, צפא, 26 במאי 2014).
פלסטיני  מרצועת עזה נהרג בסוריה
  • בדף הפייסבוק ע'זה אלאן, המזוהה עם חמאס, פורסמה הודעה על מותו של  ודיע נאפד' ושח המכונה אבו ח'טאב אלע'זתי. ההרוג הינו תושב מחנה הפליטים ג'באליא,שבצפון רצועת עזה. הוא מצא את מותו בקרבות באזור דיר אלזור, שבמזרח סוריה בעת שנלחם בשורות ארגון המדינה האסלאמית בעראק אלשאם (דף הפייסבוקע'זהאלאן, 25 במאי 2014; alplatformmedia.com, 25 במאי 2014). התארגנות המכנה עצמה סריה (פלוגת) אלשיח' אלנור אלמקדסי, התארגנות ג'האדיסטית סלפית הפועלת ברצועת עזה, פרסמה הודעה על מותו. ככל הידוע לנו מעל שלושים פלסטינים יצאו מרצועת עזה לסוריה, רובם הגדול הינם פעילי ארגונים ג'האדסטיים. כעשרה מהם נהרגו בקרבות[4].

מימין: ודיע נאפד' ושח (ע'זה אלאן, 25 במאי 2014). משמאל: כרזת אבל שפורסמה לזכרו (alplatformmedia.com, 25 במאי 2014)
מימין: ודיע נאפד' ושח (ע'זה אלאן, 25 במאי 2014). משמאל: כרזת אבל שפורסמה לזכרו (25 במאי 2014,  alplatformmedia.com)

התבטאויות בזכות "ההתנגדות" לרגל "יום הנכבה"
  • במסגרת ועידה לציון "יום הנכבה", שנערכה בקטר, נשא ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, דברים במהלכם שיבח את "ההתנגדות" (קרי, דרך הטרור) והדגיש את חשיבותה. לדבריו ל"התנגדות היסטוריה ארוכה ולא יתכן שתפסק אלא עם שחרור פלסטין ושיבת הפליטים לאדמת המולדת". ח'אלד משעל הוסיף, כי "ההתנגדות קיימת כל עוד קיים הכיבוש". הוא הזכיר, כי "דרך ההתנגדות" מושרשת במסורת הפלסטינית, וכי חמאס עסקה בראשית דרכה ב"התנגדות" ורק לאחר מכן בפעילות מדינית. לדבריו  אין סתירה בין פעילות מדינית ל"התנגדות" אך הדגיש, שהפעילות המדינית איננה תחליף להתנגדות. עוד אמר, כי  אין תחליף לשחרור הגדה כפי ששוחררה עזה (ערוץ אלאקצא, 20 במאי 2014).
  • בסרטון מיוחד, שהפיצה הזרוע הצבאית של חמאס לרגל "יום הנכבה" אמר אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, כי "הנכבה" הינה המניע המרכזי לקיום ה"התנגדות", אשר תמשיך "להניף את נשקה במאבק נגד הכיבוש". אבו עבידה שב והדגיש את מחויבות העם הפלסטיני להמשך הג'האד ו"ההתנגדות" ל"כיבוש הציוני" עד להשגת מטרותיהם (פלסטין אלא'ן, 25 במאי 2014). 

מימין: ח'אלד משעל, נואם בדוחה שבקטר (פלסטין אינפו, 20 במאי 2014) .משמאל: אבו עבידה בסרטון הזרוע הצבאית של חמאס (פלסטין אלא'ן, 25 במאי 2014)
מימין: ח'אלד משעל, נואם בדוחה שבקטר (פלסטין אינפו, 20 במאי 2014) .משמאל: אבו עבידה בסרטון הזרוע הצבאית של חמאס (פלסטין אלא'ן, 25 במאי 2014)

קריאות לחטיפת חיילים ישראליים
  • במהלך תהלוכת הזדהות עם העצירים השובתים רעב, שערכה חמאס בח'אן יונס, קרא עטאללה אבו אלסבח, שר האסירים בממשל חמאס, לארגונים הפלסטינים לגייס קבוצות חמושות שתפקידן לחטוף חיילים כדי להחליפם באסירים פלסטינים. לדבריו לא יתכן, שחייל ישראלי ייהנה מביטחון ויהלך ברחובות ראמאללה ואלבירה בעוד האסירים הפלסטינים נמצאים מאחורי סורגים (פלסטין אליום, 23 במאי 2014). 
יחסי חמאס- איראן
  • נמשכים המגעים המדיניים בין בכירי חמאס לנציגים איראניים בכירים. במסגרת זו נועד ח'אלד משעל, בשולי הועידה לציון "יום הנכבה", שנערכה בקטר, עם עוזר שר החוץ האיראני, שעשה שם בביקור רשמי.  לדברי מקורות מדוחה הדגיש משעל בפגישה, ברמזו על יחסי חמאס סוריה, את תמיכת איראן במאבק העם הפלסטיני מבלי שאילצה את  חמאס לעשות ויתורים (אלקדס אלערבי, 24 במאי 2014).
  • ערוץ אלמיאדין, המזוהה עם חזבאללה, דיווח כי משלחת בכירי חמאס ערכה ביקור חשאי באיראן ונועדה עם נציגי ממשל בכירים . לדברי הערוץ במהלך הביקור נחתמו הסכמים לסיוע צבאי בין חמאס לאיראן (אלמיאדין, 23 במאי 2014). בהתייחסו ליחסים עם איראן אמר מחמוד אלזהאר, מבכירי חמאס ברצועה, כי קיימת התקדמות ביחסים וכי הוא צופה חידוש הקשרים "כפי שהיו בעבר". לדבריו, הגיוני לשפר את הקשרים עם מי שתומך ב"התנגדות" (קדסנט, 26 במאי 2014).
המשך מגעים להרכבת ממשלת מעבר
  • במהלך השבוע נמשכו המגעים לקמת ממשלת מעבר במסגרת הפיוס בין פתח לחמאס. לאחר דחיות חוזרות ונשנות, הגיע עזאם אלאחמד, חבר הועדה המרכזית של פתח והממונה על שיחות הפיוס,  ב-26 במאי 2014 לרצועת עזה. עם הגעתו הצהיר עזאם אלאחמד, כי מדובר ככל הנראה בפגישה אחרונה לקראת הרכבת הממשלה (מען, 26 במאי 2014). בעת שהותו ברצועת עזה נועד אלאחמד עם נציגי חמאס בראשם מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס (אלרסאלה.נט, 26 במאי 2014).
המערכת הביטחונית-צבאית ברצועת עזה על רקע שיחות הפיוס
  • לקראת ההחלטה האפשרית על הקמת ממשלת המעבר במסגרת הפיוס בין פתח לחמאס דואג ממשל חמאס לקבוע עובדות בשטח. להלן דוגמאות:
  • פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס, הורה לשנות את שמה של המחלקה הכללית לעניינים צבאיים ל"משטרה הצבאית" ולאחד אותה עם מנגנון הביטחון הלאומי. ב-26 במאי 2014 התפרסו לראשונה ברצועת עזה כוחות המשטרה הצבאית, שתפקידם הוא, כפי שהוגדר, שמירה על הסדר והמשמעת, השגחה על הופעה צבאית של כוחות הביטחון ואחריות על מחלקת השירותים הרפואיים והמשפט הצבאי (אתר משרד הפנים של ממשל חמאס, 26 במאי 2014).
  • פתחי חמאד, חנך מרכז חדש עבור מנגנון ההגנה האזרחית במחנה הפליטים אלבוריג', שבמרכז רצועת עזה (צפא, 25 במאי 2014).
  • בכירי בחמאס ממשיכים להתבטא באשר לעתיד מגנוני הביטחון והזרועות הצבאיות של חמאס (ושאר הארגונים): בהקשר זה אמר מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, כי ועדה ערבית, בראשות מצרים, היא זאת אשר תהיה אמונה על בנייתם מחדש של מנגנוני הביטחון. הוא שב ושלל את האפשרות לנקיטת מהלכים נגד הזרועות הצבאיות של הארגונים השונים, הפועלות ברצועת עזה במסגרת הסכם הפיוס (אלג'זירה, 24 במאי 2014). איאד אלבזם, דובר משרד הפנים של ממשל חמאס, אמר, כי מנגנוני הביטחון ברצועה, ביהודה ושומרון צפויים להישאר על כנם עד לקיום הבחירות. במנגנונים הללו יקלטו 3,000 פעילי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. הוא הוסיף, כי משמר הנשיאות יקבל את האחריות על מעבר רפיח (צפא, 24 במאי 2014).
עמדת הג'האד האסלאמי בפלסטין כלפי הסכם הפיוס
  • רמצ'אן שלח, מזכ"ל ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, אמר, כי ארגונו לא נוקט צד בתהליך, שכן הוא לא היה צד בפילוג.  אולם, יחד עם זאת, הוא מברך עליו ברמה העקרונית. לדבריו שני הצדדים הרגיעו אותו, כי "ההתנגדות" לא תפגע כתוצאה מההסכם אולם הדבר יחייב תיאום בעיקר עם חמאס (אלחיאת, 20 במאי 2014).
  • חצ'ר חביב בכיר בארגון אמר, כי ארגונו תומך בהסכם הפיוס שכן מדובר בדרך הטובה ביותר להתמודד עם הבעיות השונות העומדות בפני הפלסטינים. עם זאת, הדגיש, כי הארגון יצטרף לאש"ף רק אם תעשה בו רפורמה, שתכלול שיקום של מוסדות הארגון ובחירות למועצה מחוקקת חדשה וכן התחייבות שהארגון לא יתבסס על הכרה בישראל. עוד הוסיף, כי הוא מקווה, שלאחר הרכבת הממשלה, תמשיך חמאס למלא את תפקידה כ"התנגדות חמושה" שכן, לדבריו, הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי לא תוכל להתמודד לבדה עם ישראל (אלמוניטור, 14 במאי 2014). 
התבטאויות אבו מאזן
  • אבו מאזן נועד עם כתב חדשות וואלה אבי יששכרוף בראמאללה. במהלך הפגישה אמר אבו מאזן, כי אין בכוונת אש"ף להגיש בקשות חברות לארגונים בינלאומיים נוספים לפחות לא בתקופה הקרובה. יחד עם זאת הדגיש, כי הפלסטינים עדיין מצפים לראות מה יהיו ההתפתחויות המדיניות הבאות. עוד ציין אבו מאזן, כי בפגישתו עם שרת המשפטים הישראלית ציפי לבני הבהיר, כי ממשלת האחדות החדשה תפעל על פי קווי יסוד, שהוא יקבע. לדבריו הממשלה כולה תורכב משרים עצמאיים ללא שייכות ארגונית. עם זאת ציין, כי אין וודאות שהוא ישב בראשות הממשלה (וואלה, 21 במאי 2014).
שביתת הרעב של העצירים המנהליים בבתי הכלא בישראל
  • נמשכת ואף מתרחבת שביתת העצירים הפלסטינים בבתי הכלא בישראל. אל 235 העצירים השובתים רעב הצטרפו 1,290 אסירים, שקיימו שביתת אזהרה בת יום אחד. ברחבי יהודה, שומרון ורצועת עזה התקיימו אירועי הזדהות עם השובתים רעב. ראמי חמדאללה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, אמר כי סוגיית האסירים עומדת בראש סדר העדיפויות של הרשות והיא תמשיך להשקיע מאמצים במישור הבינלאומי לשחרורם. הוא הטיל על ישראל את האחריות לשלומם של האסירים המקיימים שביתת רעב (ופא, 20 במאי 2014).
  • קדורה פארס, יו"ר מועדון האסיר הפלסטיני התריע מפני התדרדרות אפשרית במצבם של שובתי הרעב ומסר על הצטרפותם של אסירים נוספים לשביתה.  (קול פלסטין, 25 במאי 2014). לדבריו הנהגת הרשות הפלסטינית ממשיכה להידבר עם גורמים בקהילה הבינלאומית במטרה להפעיל לחץ על ישראל (קול פלסטין, 25 במאי 2014).
ביקור האפיפיור בשטחי הרשות הפלסטינית נוצל להעברת מסרים בגנות ישראל
  • ביקור האפיפיור בשטחי הרשות הפלסטינית נוצל על ידי הנהגת הרשות להעברת מסרים פוליטיים נגד ישראל. במסיבת עיתונאים משותפת, שקיים אבו מאזן עם האפיפיור קרא אבו מאזן לממשלת ישראל להפסיק את פעולותיה המנוגדות לחוק הבינלאומי. הוא ציין, כי ההפרות של ישראל הן אלה אשר הביאו להגירתם של פלסטינים רבים מוסלמים ונוצרים משטחי יהודה ושומרון. הוא גם הפנה מסר לישראלים וקרא לישראל לכונן שלום עם הפלסטינים המבוסס על ערכי צדק (מען 25 במאי 2014). הערה: בפועל, הגרו משטחי הרשות הפלסטינית, בדגש על אזור בית לחם, תושבים נוצרים רבים בשל לחצי גורמים מוסלמים ולא בגלל ישראל.
  • הועדה המרכזית של פתח התכנסה בראמאללה בראשותו של אבו מאזן ובירכה על ביקור האפיפיור בבית לחם. המועצה הדגישה, כי לביקור ההיסטורי חשיבות בשחרורה והגנתה של כנסיית הקבר בירושלים והוא נושא בתוכו מסר לחירות לעצמאות (אלאיאם, 25 במאי 2014).  לקראת הגעתו של האפיפיור עיצב המוזיאון הפלסטיני בביר זית,בהזמנת הוועדה הנשיאותית העליונה לענייני כנסיות, כרזות ענק המתארות את "החיים הפלסטינים תחת הכיבוש".הכרזות, עוצבו על בסיס תמונות אמנים, שציירו סצנות מהברית החדשה בהן שולבו פלסטינים (19 ו- 21 במאי 2014,  PNN ; PMW ).

מימין: ציור מקורי של הצייר קרוואג'ו בשם "ספקנותו של תומאס הקדוש" (1602), בציור בוחן "תומאס הספקן" את פצעיו של ישו כדי לוודא את תחייתו. משמאל: גרסה הפלסטינית חדשה של יצירת האמנות, בגרסה זו הוחלף החזה הפצוע של ישו, בצילום של יד אוחזת בתעודת זהות פלסטינית. למטה: הכרזה תלויה בבית לחם (PNN, 19 ו21 במאי 2014; PMW, 26 במאי 2014)

מימין: ציור מקורי של הצייר קרוואג'ו בשם "ספקנותו של תומאס הקדוש" (1602), בציור בוחן "תומאס הספקן" את פצעיו של ישו כדי לוודא את תחייתו. משמאל: גרסה הפלסטינית חדשה של יצירת האמנות, בגרסה זו הוחלף החזה הפצוע של ישו, בצילום של יד אוחזת בתעודת זהות פלסטינית. למטה: הכרזה תלויה בבית לחם (19 ו- 21 במאי 2014,  PNN ; PMW ).

ביקור כתב ערוץ 2 במחנה הפליטים בג'נין
  • כתב ערוץ 2 ערך כתבה אודות ביקורו במחנה הפליטים ג'נין. מכתבתו עולה, כי מחנה הפליטים מהווה מעוז של חמאס וארגון הג'האד אסלאמי בפלסטין וכי הרשות הפלסטינית מתקשה להשליט בו חוק וסדר. ביום ביקורו במחנה הפליטים נערכה עצרת של חמאס לזכר בנו של בכיר חמאס ג'מאל אבו אלהיג'א, אשר נהרג במהלך פעילות כוחות צה"ל במחנה הפליטים ג'נין. בעצרת השתתפו נציגים מחמאס, הג'האד האסלאמי בפלסטין ופתח. בין המשתתפים היו גם  פעילים חמושים רעולי פנים, אשר ביצעו ירי באוויר מנשק חם. הללו הציגו את כלי הנשק, שבידיהם ואמרו, כי  ישראל היא האויבת שלהם וכי "שלום עם ישראל יתקיים רק באמצעות הרובה". במהלך ביקורו נפגש הכתב עם ילדים פלסטינים, אשר נשאו כלי נשק מאולתרים והביעו רצון למות כשהידים ובמלחמה נגד ישראל (ערוץ 2, 25 במאי 2014).
פעיל חזבאללה בכיר, כלוא לשעבר בישראל ומבוקש ע"י ה-FBI, נהרג בסוריה
  • חזבאללה הודיע ב-26 במאי 2014 פוזי איוב (חאג' אבו עבאס), אחד ממפקדיו הצבאיים של הארגון בסוריה נהרג בחלב. על-פי אתרי תקשורת בלבנון ובסוריה, נהרג, פוזי איוב, מהעיירה עין קאנא (שבדרום לבנון), ממארב שטמנו כוחות המורדים ללוחמי חזבאללה (ציידא און ליין, 26 במאי 2014). פוזי איוב היה בעבר כלוא בישראל והוא שוחרר במסגרת עסקת טננבאום[5]. כמו כן היה מבוקש על ידי ה-FBI.
  • פוזי איוב נעצר בשנת 2000 נעצר ע"י המשטרה הפלסטינית בחברון אליה הגיע מירושלים. בחקירתו התברר, כי הוא סוכן חזבאללה. מחקירתו עלה, כי הוא יצא מלבנון לאירופה באוקטובר 2000 באמצעות דרכון קנדי, שהחזיק ברשותו. באירופה הוא החליף זהות, רכש לעצמו ביגוד חדש ונפטר מכול סממן לבנוניהוא נפגש עם מפעיל מחזבאללה, שלקח את דרכונו הקנדי והעניק לו דרכון אמריקאי מזויף עמו נכנס לישראל. איוב הגיע לירושלים וחיפש אתרים בהם ניתן להסתיר אמצעי לחימה  (27 במאי 2014,  Yet, NRG).
  • ביוני 2002 נתפס איוב על ידי כוחות צה"ל במהלך פעילות בחברון. בשנת 2003 שוחרר ע"י ישראל במסגרת עסקת טננבוים (27 במאי 2014,  YetNRG). בשנת 2009 הוכנס שמו על ידי ארה"ב לרשימת הטרוריסטים המבוקשים ביותר ע"י ה-FBI זאת, בשל אשמה, שיוחסה לו, לפיה ניסה לזייף דרכון אמריקאי כדי להיכנס לישראל ולבצע פיגוע בשם חזבאללה.

מימין : פוזי איוב במדי חזבאללה (אלחדת' ניוז, 26 במאי 2014). משמאל : פוזי איוב מופיע ברשימת הטרוריסטים המבוקשים של ה-FBI   (אתר ה-FBI  )
מימין : פוזי איוב במדי חזבאללה (אלחדת' ניוז, 26 במאי 2014). משמאל : פוזי איוב מופיע ברשימת הטרוריסטים המבוקשים של ה-FBI   (אתר ה-FBI  )

[1]על פי שירות הביטחון הכללי, 21 במאי 2014.
[2] נכון ל-27 במאי 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה ונפילות של רקטות, בשטח הרצועה.
[3]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[4] על יציאת פלסטינים מרצועת עזה לסוריה ראו פרסום מרכז המידע מ-5 בינואר 2014: "הצטרפות מתנדבים מקרב ערביי ישראל ומקרב הפלסטינים לשורות המורדים בסוריה".
[5]אלחנן טננבוים אזרח ישראלי, שהיה קצין מילואים פותה להשתתף בעסקת סמים ונחטף ללבנון שם הועבר לידי ארגון חזבאללה. הוא שוחרר במסגרת עסקה, שבה הוחזרו גופותיהם של שלושת חטופי הר דב. תמורת החזרתו והחזרת גופות החיילים שחררה ישראל מאות אסירים ביטחוניים, פלסטינים ולבנוניים.