חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (28 במאי-2 ביוני 2014)

חלק מחברי ממשלת האחדות עם השבעתם בלשכת אבו מאזן בראמאללה. חמישה שרים מרצועת עזה נעדרו מהטקס (פאלטודיי, 2 ביוני 2014)

חלק מחברי ממשלת האחדות עם השבעתם בלשכת אבו מאזן בראמאללה. חמישה שרים מרצועת עזה נעדרו מהטקס (פאלטודיי, 2 ביוני 2014)

פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה

פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל סמוך לגדר הביטחון בטול כרם.

אירועי יום השנה ל

אירועי יום השנה ל"מרמרה".

מתקן האימונים של ועדות ההתנגדות העממית

מתקן האימונים של ועדות ההתנגדות העממית

פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס, מבקר במטה מנגנון הביטחון הלאומי

פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס, מבקר במטה מנגנון הביטחון הלאומי

תהלוכת תמיכה באסירים הפלסטינים, שקיימה חמאס בראמאללה (פלסטין אלא'ן, 30 במאי 2014)

תהלוכת תמיכה באסירים הפלסטינים, שקיימה חמאס בראמאללה (פלסטין אלא'ן, 30 במאי 2014)

  • השבוע סוכל ניסיון פיגוע התאבדות עם מעצרו של מחבל, ועליו חגורת נפץ, בצומת תפוח, שבשומרון. מרצועת עזה נורתה רקטה לעבר הנגב המערבי. כוחות צה"ל הגיבו בתקיפת שני יעדי טרור ברצועת עזה.   
  • בצרפת נעצר מחבל חמוש אשר ביצע, ככל הנראה, את הפיגוע במוזיאון היהודי בבריסל בו נהרגו ארבעה בני אדם. העצור לחם בסוריה בשורות הארגון הג'האדיסטי המדינה האסלאמית בעראק ואלשאם. מעצרו ממחיש את סיכוני הטרור והחתרנות הטמונים למדינות המערב בשיבתם של "בוגרי סוריה" למדינות האם שלהם.
  •  לאחר שבע שנים, במהלכן התקיימו שתי ממשלות פלסטיניות, הוקמה השבוע ממשלת אחדות בעקבות הפיוס בין פתח לחמאס. הממשלה מונה 18 שרים, חמישה הם מרצועת עזה. סוכם, כי היא תשתמש כממשלת מעבר עד לקיום הבחירות.
סוכל ניסיון פיגוע התאבדות
  • כוחות הביטחון הישראליים הצליחו לסכל ב-30 במאי 2014 פיגוע התאבדות בצומת תפוח. בסביבות השעה 1030 זיהו לוחמי משמר הגבול, שעמדו במחסום בצומת תפוח, פלסטיני, שעורר את חשדם כאשר ירד ממונית והתקרב למחסום ברגל כשהוא לבוש במעיל. הלוחמים עצרו אותו. בבדיקה, שנערכה על גופו נמצאה חגורת נפץ, שכללה 12 מטעני צינור מחוברים בחוטים.  המחבל, כבן 20 תושב מחנה פליטים סמוך לשכם, התכוון ככל הנראה לבצע פיגוע התאבדות (דובר צה"ל, 30 במאי 2014). על פי כלי התקשורת הישראליים העריכו בצה"ל, כי הצעיר פעל במסגרת התארגנות מקומית, שאינה משתייכת לארגון מחבלים כלשהו.

חגורת הנפץ, שנמצאה על גופו של הפלסטיני בצומת תפוח (אתר משמר הגבול, 1 ביוני 2014)
חגורת הנפץ, שנמצאה על גופו של הפלסטיני בצומת תפוח (אתר משמר הגבול, 1 ביוני 2014)

מעצר פעיל בכיר בחמאס, שחשף קשר עם התנועה האסלאמית בישראל
  • במחצית אפריל 2014 נעצר במעבר גשר אלנבי חסן טועמה, פעיל חמאס בכיר בחו"ל. חסן טועמה, שמוצאו מטול כרם מתגורר עם משפחתו בסעודיה. טועמה החל דרכו בתנועת האחים המוסלמים והצטרף לחמאס בשנת 1987 עם הקמת הארגון. החל משנת 2008 הוא משמש כחבר בלשכה המדינית של חמאס, בראשה עומד ח'אלד משעל.
  • מחקירתו עלה, כי חמאס מנצלת את התנועה האסלאמית בישראל כצינור להעברת כספים לפרויקטים רבים בירושלים. כך למשל מעבירה חמאס כספים לפרויקטים של התנועה האסלאמית בישראל, שנועדו למעשה לממן נוכחות קבועה של צעירים על הר הבית כדי למנוע עליית יהודים להר. עוד עולה מהחקירה, כי התנועה משלמת לצעירים אלה משכורת קבועה של כ-5,000-4,000 שקלים בחודש. כל הכספים מועברים תחת מעטה של סודיות כדי שלא לסבך את התנועה מול השלטונות הישראליים (שירות הביטחון הכללי, 29 במאי 2014).
נעצר אזרח ישראלי, שסייע לתושבים לצאת להלחם בסוריה
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו אזרח ישראלי תושב הנגב, שסייע לשני ערבים ישראליים לצאת להלחם בסוריה בשורות ארגון המדינה האסלאמית בעראק ובאלשאם, המזוהה עם הג'האד העולמי. העצור הוא אדריס טאלב אבו אלקיעאן, בן 23 תושב חורה, המשתייך לזרם סלפי קיצוני. בחקירתו עלה, כי הוא סייע לתאם את נסיעת השניים דרך תורכיה, העביר להם כספים למימון הוצאות הנסיעה ומסר להם פרטים אודות גורמים, שיוכלו לסייע להם עם הגעתם לסוריה. חלק מהקשר התבצע באמצעות רשתות חברתיות באינטרנט (שירות הביטחון הכללי, 30 במאי 2014)[1].
ירי רקטות לעבר ישראל
  • ב1 ביוני 2014 בשעות הערב  נורתה רקטה לעבר דרומה של ישראל. הרקטה, התפוצצה בשטח פתוח בתחום המועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות לעבר ישראל

פעילות חיל האוויר
  • בתגובה לירי הרקטה תקפו כלי טיס של חיל האוויר ב-1 ביוני 2014 שני מוקדי טרור ברצועת עזה האחד בדרום הרצועה והשני במרכזה (דובר צה"ל, 2 ביוני 2014). 
המשך פעולות "ההתנגדות העממית"
  • ביהודה ושומרון נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה בכבישים מרכזיים ביהודה ושומרון. כמו כן, התקיימו הפגנות יום השישי במוקדי החיכוך "המסורתיים" (בלעין, נעלין, נבי צאלח, קדום וכו').  
  • גם השבוע עמדו הפגנות יום השישי בסימן הזדהות עם העצירים השובתים רעב. חמאס ארגנה פעילות מחאה מטעמה במספר מוקדים ביהודה ושומרון, בין השאר, בשכם, חברון ובית לחם. העיתונות הפלסטינית דיווחה, כי פלסטינים, שהשתתפו בצעדת הזדהות עם האסירים השובתים רעב באזור טול כרם התעמתו עם כוחות הביטחון הישראליים לאחר שהפעילים הפלסטינים ניסו לחבל בגדר הביטחון (קדספרס, 31 במאי 2014). מפגינים ברצועת עזה, סמוך למעבר ניצני עוז, פגעו בגדר הביטחון ויצרו חיכוך עם כוחות צה"ל, שהיו במקום.

מימין : פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל סמוך לגדר הביטחון בטול כרם. משמאל : צעירים פלסטינים מחבלים בגדר הביטחון באמצעות גרזנים (ופא, 31 במאי 2014)
מימין : פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל סמוך לגדר הביטחון בטול כרם. משמאל : צעירים פלסטינים מחבלים בגדר הביטחון באמצעות גרזנים (ופא, 31 במאי 2014)

אירועי יום השנה למשט המרמרה ברצועת עזה
  • ברצועת עזה ציינו השבוע את יום השנה הרביעי לאירועי המרמרה (צפא, 31 במאי 2014) במספר אירועים[4] :
  • נציגות ארגוןIHH  התורכיברצועת עזה קיימה ב-31 במאי 2014  אירוע בנמל עזה. האירוע התקיים סמוך לאנדרטה, שהוקמה בנמל לזכרם של פעילי הארגון התורכיים, שנהרגו בעימות עם כוחות צה"ל. מחמד כאיא, נציג IHH ברצועה נשא דברים. 
  • "הועדה העממית למאבק במצור", בראשות ג'מאל אלח'צרי, קיימה צעדה בנמל עזה שכללה הנחת זרים על האנדרטה. במסיבת עיתונאים, שנערכה במקום קרא אלח'צרי לממשלת המעבר לפעול להסרת הסגר ולהסדרת נתיב ימי.
  • ב-29 במאי 2014 התקיים משט בחופי עזה לזכר הרוגי המשט התורכי בהשתתפות נציגי הארגונים הפלסטינים. לאחר מכן, התכנסו המשתתפים לאירוע, שנערך במלון קומודור בעזה בחסות ארגון IHH התורכי והקונסול התורכי בירושלים (פאלטודיי, 31 במאי 2014).

אירועי יום השנה ל"מרמרה". מימין: עצרת בעזה (פאלטודיי, 31 במאי 2014). משמאל: הקונסול התורכי בירושלים נואם בעצרת במלון קומודור בעזה. למטה: משט בחופי עזה (פאלטודיי, 29 במאי 2014)
אירועי יום השנה ל"מרמרה". מימין: עצרת בעזה (פאלטודיי, 31 במאי 2014). משמאל: הקונסול התורכי בירושלים נואם בעצרת במלון קומודור בעזה. למטה: משט בחופי עזה (פאלטודיי, 29 במאי 2014)

ארגוני הטרור ברצועה ממשיכים להיערך לעימות עם ישראל
  • כתב אתר קדסנט התארח ב-31 במאי 2014 במתקן אימונים של הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית ברצועת עזה. בראיון, שקיים הכתב עם אבו אלצאעד, דובר הזרוע הצבאית של הארגון,  ציין הדובר, כי הזרוע הצבאית ממשיכה להתכונן לעימות עם ישראל גם בתקופה זו של "רגיעה" עם ישראל, וכי הם ממתינים להזדמנות מתאימה כדי להפתיע את ישראל (קדסנט, 31 במאי 2014).
התבטאויות שר הפנים בממשל חמאס המצדדות בדרך "ההתנגדות"
  • פתחי חמאד,שר הפנים בממשל חמאס, ערך ב-1 ביוני 2014 ביקור במטה מנגנון הביטחון הלאומי בעזה, במהלכו נפגש עם מפקדי המנגנון וקציניו. בפגישתו עמם ציין  חמאד, כי "פלסטין זקוקה לגברים כמותכם, ואנו גאים בכם על מה שהוכחתם בשדה הקרב עם הכיבוש (ישראל) ושימשתם דוגמא בהגנה על בני עמכם" (אתר משרד הפנים בעזה, 1 ביוני 2014). ב-29 במאי 2014, השתתף פתחי חמאד בטקס חלוקת תארים במשרדו בעזה, במהלכו אמר, כי הדרך היחידה לשחרור פלסטין היא ההתנגדות (אתר משרד הפנים בעזה, 29 במאי 2014). 
חקיקה מצרית בדבר איסור חפירת מנהרות
  • לאחר הריסת המנהרות בגבול רצועת עזה מצרים, פרסמה ממשלת מצרים הצעת חוק חדשה, שתכריז על חפירת מנהרות בגבול עם רצועת עזה כלא חוקית. הממשלה הציגה את החוק בפני מדור החקיקה במועצת המדינה, שהחליט להוסיף את החוק כסעיף בחוק העונשין. העונש, שיוטל על חפירת מנהרות או שימוש בהן להעברת סחורות ובני אדם, הוא מאסר בפועל (מען, 1 ביוני 2014).
המשך מגעים להרכבת ממשלת מעבר
  • ב-2 ביוני 2014 בשעות הצהרים הושבעה ממשלת האחדות הפלסטינית בראמאללה ברשות ראמי חמדאללה. ממשלת האחדות המורכבת מטכנוקרטים תשמש כממשלת מעבר עד לקיום הבחירות. הממשלה החדשה מונה 18 שרים , חמישה מהם מרצועת עזה. הממשלה לא תעסוק בנושא התיאום הביטחוני או המשא ומתן המדיני, שיישארו באחריותו של אבו מאזן .
  • השבעת הממשלה התאפשרה לאחר שבמהלך השבוע נמשכו המגעים סביב כמה סוגיות, שהיו שנויות עד לרגע האחרון במחלוקת, ביניהן:
  • המשרד לענייני אסירים-  אבו מאזן החליט לבטל את המשרד לענייני האסירים בממשלת המעבר ובמקום זאת ולהקים רשות עצמאית, שתקציבה יהיה מופרד מתקציב הרשות ותהיה כפופה ישירות לאש"ף (אלחיאת, 30 במאי 2014). בחמאס הביעו התנגדות נחרצת להחלטה. ברצועת עזה אף אורגנה עצרת מחאה על ההחלטה לבטל את המשרד (מען, 1 ביוני 2014). לפי שעה הושגה פשרה זמנית לפיה לא ימונה שר אחראי ומשרד האסירים יוכפף ישירות לראש הממשלה.
  • איוש משרת שר החוץ- חמאס הביעה התנגדותה למינויו של ריאצ' אלמלכי לתפקיד שר החוץ בממשלת המעבר (אלאקצא, 31 במאי 2014). לדברי סאמי אבו אלזהרי דובר חמאס, מהווה ריאצ' אלמלכי "אישיות בלתי רצויה מבחינה לאומית" בגלל עמדותיו השליליות כלפי הרצועה (פאל פרס, 31 במאי 2014). לבסוף ויתרה חמאס וריאצ' אלמלכי מונה כשר החוץ.
  • איוש משרת שר הפנים-  לפי שעה לא מונה לממשלת המעבר שר פנים, שבאחריותו היו עד כה מנגנוני הביטחון השונים. ראמי חמדאללה, ראש הממשלה הוא שיקבל גם את סמכויותיו של שר הפנים.
  • הנהגת הרשות הפלסטינית דנה בכוונת ישראל להחרים את הממשלה במסגרת זו היא החלה לקיים שיחות עם גורמים ערביים ובינלאומיים. עזאם אלאחמד, חבר הועדה המרכזית של פתח והממונה על שיחות הפיוס אמר, כי ראמי חמדאללה ראש הממשלה אמור לצאת בקרוב לביקור בארה"ב, שנועד להרגיע את הממשל האמריקאי בכל הנוגע לממשלת המעבר (פאל פרס, 1 ביוני 2014).

קריקטורה ביומון הפלסטיני אלקדס המשקפת את המחלוקת בין פתח וחמאס לגבי איוש שרי ממשלת האחדות הלאומית. בערבית : "(משרד) החוץ, הפיוס" (אלקדס, 31 במאי 2014)
קריקטורה ביומון הפלסטיני אלקדס המשקפת את המחלוקת בין פתח וחמאס לגבי איוש שרי ממשלת האחדות הלאומית. בערבית : "(משרד) החוץ, הפיוס" (אלקדס, 31 במאי 2014)

המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים
  • בדברים, שנשא אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית בפני כ-300 פעילי שלום ישראליים, שהתארחו בלשכתו בראמאללה, הוא קרא לממשלת ישראל לשוב לשולחן המשא ומתן. זאת בתנאי, שישראל תקיים את הפעימה הרביעית לשחרור האסירים ותקפיא את הבנייה בהתנחלויות למשך שלושה חודשים. הוא גם הביע התנגדותו לפיתרון של מדינה אחת  כחלופה לפיתרון שתי מדינות. הוא גם ציין בדבריו, כי התיאום הביטחוני עם ישראל ימשך (מען, 28 במאי 2014).
  • בתגובה לדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי ירושלים תישאר מאוחדת, אמר נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות, כי העמדה הפלסטינית, הערבית והבינלאומית קובעת, שמזרח ירושלים היא בירת המדינה הפלסטינית וכי הדבר מהווה תנאי לכל הסכם (ופא, 28 במאי 2014).
נמשכת שביתת הרעב של העצירים המנהליים בבתי הכלא בישראל
  • שביתת הרעב של העצירים המנהליים בבתי הכלא הישראליים נמשכת מזה כחמישה שבועות. כמה עשרות עצירים פונו לבתי חולים בישראל בשל מצבם. לצד העצירים המנהליים שובתים רעב גם אסירים ביטחוניים נוספים לאות הזדהות עם מאבקם. על פי שירות בתי הסוהר שובתים רעב 290 אסירים, כולם נמצאים תחת פיקוח רפואי (הארץ, 2 ביוני 2014).
  • גורמים פלסטינים בראשם עיסא אלקראקע, השר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית פנו לגורמים בינלאומיים להתערב בעניין. בהקשר זה ציין קראקע, כי מתקיימים מאמצים פלסטינים נמרצים מול מוסדות האו"ם, האיחוד האירופאי וההנהגה המצרית לקיום מגעים עם הצד הישראלי אשר יוביל להפסקת שביתת הרעב (קול פלסטין, 29 במאי 2014). קראקע גם הפנה דרישה למועצת הביטחון של האו"ם להתכנס בדחיפות כדי לדון במצבם של האסירים השובתים רעב.  הוא הטיל על המוסדות הבינלאומיים ועל האו"ם את האחריות למה שכינה "רשלנות בהפעלת לחצים על ממשלת ישראל" (מען, 27 במאי 2014).
  • מועדון האסיר הפלסטיני והמשרד לענייני אסירים משוחררים ברשות הפלסטינית ארגנו ב-28 במאי עצרת הזדהות עם האסירים שובתי הרעב מול לשכת הצלב האדון בחברון. בעצרת בה השתתף עיסא קראקע ובכירים נוספים אמר קראקע, כי הימים הבאים יהיו מכריעים שכן שביתת הרעב הפכה למסוכנת נוכח החלטתה של ישראל "להרוג את האסירים ולהותיר אותם בשביתתם" (מען, 28 במאי 2014). 
אזרח אמריקאי ביצע פיגוע התאבדות בסוריה בשורות ג'בהת אלנצרה
  • דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, אישר כי סוכנויות הביטחון האמריקאיות הצליחו לזהות את האזרח האמריקאי, שנטען, כי השתתף בפעולת התאבדות מורכבת בסוריה ב-25 במאי 2014. הפעולה כוונה נגד המשטר הסורי. תמונתו של המחבל האמריקאי הועלתה ברשתות החברתיות של הארגונים הג'האדיסטים בסוריה שם הוא כונה אבו הרירה האמריקאי (מיאמי הראלד 31 במאי 2014).
  • האמריקאי, שביצע את פיגוע ההתאבדות, זוהה כמוניר מחמד אבו צלחה, צעיר בשנות העשרים לחייו, תושב קליפורניה,  שיצא לסוריה בשנה עברה. על פי הסוכנויות הוא עבר חודשיים אימונים במחנה של ג'בהת אלנצרה בחלב. מחלקת המדינה, סוכנויות אכיפת החוק והמודיעין של ארה"ב זיהו אותו בוודאות רק לאחר כחמישה ימים מאז דווח על מותו (ניו יורק טיימס, 30 במאי 2014).
  • על פי אומדן עדכני, שמקורו בגורמי מודיעין וביטחון אמריקאים בכירים, כמאה אמריקאים יצאו לסוריה, או שניסו לצאת אליה, מאז תחילת מלחמת האזרחים. רובם הצטרפו לארגונים המזוהים עם הג'האד העולמי (1 ביוני 2014,  CNN ). יצוין, כי אומדן זה, גבוה באופן משמעותי מאומדנים קודמים, שפורסמו במהלך 2013 (בהם דובר על 15-12 מתנדבים אמריקאים). האומדן העדכני משקף, להערכתנו, את הגידול המשמעותי, שחל במספר המתנדבים בשנה האחרונה (ואולי גם את התגברות תשומת הלב של גורמי המודיעין והביטחון האמריקאים כלפי התופעה).

מימין: המחבל שביצע את פיגוע ההתאבדות אבו חרירה האמריקאי. משמאל: הפיצוץ שנגרם בעקבות הפיגוע שביצע  (טוויטר)
מימין: המחבל שביצע את פיגוע ההתאבדות אבו הרירה האמריקאי. משמאל: הפיצוץ שנגרם בעקבות הפיגוע שביצע  (טוויטר)

מבצע הפיגוע במוזיאון היהודי בבריסל זוהה "בוגר סוריה"
  • שלטונות צרפת עצרו את מהדי נמוש, בן 29 כחשוד, שביצע את הירי במוזיאון היהודי בבריסל כתוצאה ממנו נהרגו ארבעה בני אדם, ביניהם זוג ישראלי. במסיבת עיתונאים, שקיימו רשויות הביטחון בצרפת ב-1 ביוני 2014 אמר התובע הכללי הצרפתי, כי החשוד שומר על זכות השתיקה. לדבריו, החשוד נעצר בבדיקת מכס שגרתית, שנערכה לאוטובוס בו הגיע למרסיי. עם מעצרו נמצא, כי היה חמוש והוא נשא עימו שתי מצלמות שעל אחת מהן תועדו כלי הנשק והבגדים, ששימשו את המחבל בפיגוע. בסרטון הוא נשמע בקולו מקבל על עצמו את האחריות לפיגוע.
  • לדברי התובע, מדובר בעבריין, שהורשע בעבר שבע פעמים בעבירות שונות בגינן הוא ריצה מספר עונשי מאסר, שהאחרון שבהם היה מאסר של חמש שנים. במהלך מאסרו, התחבר לקבוצות אסלאמיסטיות קיצוניות בכלא. מיד לאחר שחרור מהכלא, יצא לסוריה שם הצטרף לארגון הג'האדיסטי המדינה האסלאמית בעראק ואלשאם. לאחר מספר חודשי שהייה בסוריה שב לצרפת.
  • יש לציין, כי צרפת ובלגיה הן המדינות הבולטות באירופה במספר המתנדבים שיצאו מהן לסוריה. על פי העיתון Libération(22 ביולי 2013) מתנדבים, ששבו לצרפת, נמצאים במעקב צמוד מצד שלטונות צרפת. ביוני 2013 דיווח שר הפנים הצרפתי, שהמשטרה עצרה שלושה חשודים. שלושת העצורים היו חלק מקבוצה של צרפתים, ששהו בסוריה ושבו לצרפת (רויטרס, 25 ביוני 2013). ביולי 2013 דווח, כי שירותי הביטחון והמודיעין בצרפת חשפו שני תאים של פעילים, שהתכוונו לצאת לסוריה. הפעילים הללו היו מתאסלמים (חוץ מאחד), בעלי רקע פלילי (  Lib'eration, 22 ביולי 2013)[5].
נמשכת ההסתה בדף הפייסבוק של הביטחון הלאומי הפלסטיני
  • במהלך השבוע האחרון נמשכו ההסתה לאלימות וביטויים עוינים כלפי ישראל בדף הפייסבוק הרשמי של מנגנון הביטחון הלאומי של הרשות הפלסטינית.  להלן מספר דוגמאות (דף הפייסבוק הרשמי של מנגנון הביטחון הלאומי, 29, 30, 31 במאי 2014):

מימין: "האש אשר ליבנו נושא לא תכבה אלא בשחרור אדמתנו ובשריפתם (של הישראלים) כולם (דף הפייסבוק הרשמי של מנגנון הביטחון הלאומי, 30 במאי 2014)משמאל: "שיא העימות. שתתנגד בחזך לרימוני השנאה שלהם (צה"ל/ ישראל) (דף הפייסבוק הרשמי של מנגנון הביטחון הלאומי, 31 במאי 2014)
מימין: "האש אשר ליבנו נושא לא תכבה אלא בשחרור אדמתנו ובשריפתם (של הישראלים) כולם (דף הפייסבוק הרשמי של מנגנון הביטחון הלאומי, 30 במאי 2014)משמאל: "שיא העימות. שתתנגד בחזך לרימוני השנאה שלהם (צה"ל/ ישראל) (דף הפייסבוק הרשמי של מנגנון הביטחון הלאומי, 31 במאי 2014)

מימין: קריקטורה המציגה  את ישראל כמי שסוחטת ומוצצת את הפרה, המייצגת כביכול את העם הפלסטיני (דף הפייסבוק הרשמי של מנגנון הביטחון הלאומי, 29 במאי 2014) משמאל: כרזה המצדדת בזכות השיבה: "עוד אחזור לחיפה ויפו. עוד אריח את התפוז של סבי ובית הקפה של אבי" (דף הפייסבוק הרשמי של מנגנון הביטחון הלאומי, 29 במאי 2014)
מימין: קריקטורה המציגה  את ישראל כמי שסוחטת ומוצצת את הפרה, המייצגת כביכול את העם הפלסטיני (דף הפייסבוק הרשמי של מנגנון הביטחון הלאומי, 29 במאי 2014) משמאל: כרזה המצדדת בזכות השיבה: "עוד אחזור לחיפה ויפו. עוד אריח את התפוז של סבי ובית הקפה של אבי" (דף הפייסבוק הרשמי של מנגנון הביטחון הלאומי, 29 במאי 2014)

[1] על יציאת ערביי ישראל ופלסטינים מרצועת עזה לסוריה ראו פרסום מרכז המידע מ-5 בינואר 2014: "הצטרפות מתנדבים מקרב ערביי ישראל ומקרב הפלסטינים לשורות המורדים בסוריה".
[2] נכון ל-2 ביוני 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה ונפילות של רקטות, בשטח הרצועה.
[3] נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[4]בעצרת, שערך ארגון IHH באיסטנבול שיבח בולנט ילדרים, מנהיג הארגון את השופטים, שפסקו נגד קציני צה"ל, ואמר כי ישראל חייבת למצוא דרך להתפשר עם תורכיה (סוכנות אנטליה, 1 ביוני 2014).
[5]על תופעת המתנדבים הזרים בכלל זה האמריקאים והצרפתים, ראו מחקר מרכז המידע למודיעין ולטרור מפברואר 2014:       "תופעת המתנדבים הזרים ממדינות המערב, הלוחמים בסוריה, רובם בשורות ארגוני מורדים המזוהים עם אלקאעדה והג'האד העולמי."