מבצע “צוק איתן” – עדכון מספר 1 (9 ביולי 1200)

סרטון שיגור רקטה ארוכת טווח המכונה R160 לעבר חיפה (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 8 ביולי 2014).

סרטון שיגור רקטה ארוכת טווח המכונה R160 לעבר חיפה (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 8 ביולי 2014).

רקטה שנחתה בחניון באשדוד (דוברות המשטרה, 8 ביולי 2014)

רקטה שנחתה בחניון באשדוד (דוברות המשטרה, 8 ביולי 2014)

תקיפות צה

תקיפות צה"ל ברצועת עזה

רקטות M-302 מתוצרת סוריה, שנמצאו על גבי הספינה KLOS-C (דובר צה

רקטות M-302 מתוצרת סוריה, שנמצאו על גבי הספינה KLOS-C (דובר צה"ל, 10 במרץ 2014).


כללי

1.        מבצע "צוק איתן", שהחל ב-8 ביולי 2014 לפנות בוקר, נכנס ליומו השני. מהתבטאויות בכירים ישראלים עולה, כי מטרת המבצע היא להחזיר את השקט, להגן על האזרחים במדינת ישראל ולפגוע בחמאס ובארגוני הטרור האחרים הפועלים ברצועה. זאת, באמצעות מניעה ושיבוש של התקיפות מרצועת עזה, הפסקה של ירי הרקטות מרצועת עזה וחזרה למצב של רגיעה. כמו כן חותרת ישראל לייצב את המצב ביהודה ושומרון (שם נשמרת רגיעה יחסית) תוך אבחנה ברורה בין אזורים אלה לבין רצועת עזה.

2.        חמאס עדיין לא הגדירה באופן פומבי ומחייב את תנאיה לסיום ההסלמה הנוכחית. מהתבטאויות בכיריה עולות הדרישות הבאות: הפסקת ההתקפות הישראליות על יעדים ברצועה, שחרור עצורי "עסקת שליט", אשר נעצרו לאחרונה ביהודה ושומרון במסגרת מבצע "שובו אחים" והפסקת המעצרים המנהליים. כל זאת כדי ליצור הרתעה מול ישראל ולשפר את מעמדה המדיני "ביום שאחרי".  כמו כן התבקשה ממשלת מצרים לפתוח באופן מיידי את מעבר רפיח כדי להקל על התנאים ההומניטאריים הקשים השוררים ברצועה.

3.        במהלך היממה האחרונה, תקף צה"ל מהאוויר ומהים כ-270 יעדי טרור ברחבי הרצועה (כ-160 מהם בשעות הלילה שבין 9-8 ביולי 2014). מאז תחילת המבצע הותקפו, בעיקר מהאוויר, 440 מטרות טרור ברצועה. בין היעדים שהותקפו פעילי טרור, משגרי רקטות ותשתיות טרור.

4.        מרצועת עזה ממשיכים ארגוני המחבלים, בהובלת חמאס, בירי מאסיבי של רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. ביממה האחרונה התרחב הירי למרכז הארץ, ירושלים והשפלה (שרידי רקטה נמצאו בחדרה). סה"כ נפלו בשטח מדינת ישראל למעלה מ- 240 רקטות, כ-15 מהן ארוכות טווח (מעבר ל-45 ק"מ). כיפת ברזל יירטה כ-30 רקטות, שכוונו בעיקר לערים מרכזיות בישראל. במקביל ניסו פעילי טרור של חמאס לבצע פיגועים בשטח ישראל באמצעות פעולות חדירה. פעולות אלה, שהבולטת שבהם ניסיון חדירה לשטח ישראל בדרך הים באזור זיקים (שמצפון לרצועה), סוכלו על ידי צה"ל.

5.        ראש הממשלה בנימין נתניהואמר, כי ישראל נמצאת בעיצומה של מערכה להשבת השקט והביטחון לאזרחים. הוא ציין, כי הורה על הרחבה משמעותית של פעולות צה"ל נגד חמאס ושאר ארגוני הטרור. זאת, לאחר שכל הניסיונות, שנעשו להשבת השקט לא נענו וחמאס בחרה בהסלמה. לדבריו צה"ל מכוון פעולותיו נגד חמאס ולא נגד אזרחים חפים מפשע ואילו חמאס מסתתרת, בכוונת תחילה, מאחורי אזרחים פלסטינים ולפיכך היא זאת הנושאת באחריות כאשר הם נפגעים בשוגג (אתר משרד ראש הממשלה, 8 ביולי 2014).

פעילות צה"ל

6.        ביומו השני של מבצע "צוק איתן" נמשכו תקיפות יעדי הטרור ברחבי רצועת עזה. במהלך היממה האחרונה הותקפו כ-270  יעדים. סה"כ מאז תחילת המבצע בוצעו למעלה 440 תקיפות מהאוויר. בין היעדים שהותקפו ביממה האחרונה(דובר צה"ל, 9 ביולי 2014):

א.   118 משגרים מוטמנים, ביניהם משגרי רקטות לטווחים בינוניים וארוכים.

ב.   מבני המשרד לביטחון פנים ומנגנון הביטחון הלאומי ברצועת עזה[1].

ג.   פעילי טרור ביניהם: חאפט' חמד, פעיל בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין, שהיה אחראי על ירי רקטות על שדרות בימים האחרונים; מחמד שעבאן, מפקד הקומנדו הימי של הזרוע הצבאית של חמאס.

מימין: מכוניתו של מחמד שעבאן, מפקד הקומנדו הימי של הזרוע הצבאית של חמאס, לאחר שהותקפה על ידי מטוסי חיל האוויר (פלסטין אלא'ן, 8 ביולי 2014). משמאל: חאפט' חמד, פעיל בכיר של הג'האד האסלאמי בפלסטין. נהרג בתקיפת חיל האוויר הישראלי לעבר ביתו בבית חאנון (פלוגות ירושלים, 9 ביולי 2014)
מימין: מכוניתו של מחמד שעבאן, מפקד הקומנדו הימי של הזרוע הצבאית של חמאס, לאחר שהותקפה על ידי מטוסי חיל האוויר (פלסטין אלא'ן, 8 ביולי 2014). משמאל: חאפט' חמד, פעיל בכיר של הג'הא האסלאמי בפלסטין. נהרג בתקיפת חיל האוויר הישראלי לעבר ביתו בבית חאנון (פלוגות ירושלים, 9 ביולי 2014)

ד.   בתי פעילי טרור, ששימשו כבסיסי פיקוד ושליטה של הארגונים במסגרתם פעלו.

ה.  בתי פעילים צבאיים, המעורבים בפעילות טרור נגד ישראל.

ו.    מחסני אמצעי לחימה.

ז.   מוצבים ימיים של חמאס, שהותקפו על ידי חיל הים.

מימין: תקיפת מחסן אמצעי לחימה. משמאל: תקיפת משגרים מוטמנים (דובר צה"ל, 8 ביולי 2014)
מימין: תקיפת מחסן אמצעי לחימה. משמאל: תקיפת משגרים מוטמנים (דובר צה"ל, 8 ביולי 2014)

לצפייה בסרטון לחץ כאן

7.        על-פי דיווחי התקשורת הפלסטינית ומשרד הבריאות ברצועת עזה עולה, כי נכון לבוקר 9 ביולי 2014 נהרגו ברצועת עזה, כתוצאה מתקיפות צה"ל, 24 בני אדם ולמעלה ממאה נפצעו. איאד אלבזם, דובר משרד הפנים דרש משלטונות מצרים לפתוח את מעבר רפיח באופן מיידי כדי להקל על התנאים ההומניטאריים ברצועה, לאור מה, שכינה "תוקפנותה המתמשכת של ישראל" (וטן ללאנבאא', 9 ביולי 2014)[2].

ירי הרקטות

8.        במהלך היממה האחרונה גבר ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל, מהנגב המערבי ועד לחדרה,  וטווח הרקטות הורחב משמעותית. סה"כ אותרו במהלך 8 ביולי 2014, כ-220 נפילות רקטות בשטח ישראל, מהן לפחות 15 רקטות ארוכות טווח (מעבר לטווח ה-45 ק"מ).  מערכת כיפת ברזל יירטה כשלושים רקטות. מרב הרקטות נורו לעבר יישובי עוטף עזה. מקצתן נורו לעבר ירושלים, תל אביב, ראשון לציון, רחובות, נס ציונה ואשדוד. שרידי רקטה אחת התגלו בעיר חדרה, המטרה הצפונית ביותר אליה הגיעה רקטה מרצועת עזה עד כה. לא היו נפגעים, נגרם נזק לרכוש.

מימין לשמאל: שריפה כתוצאה מירי רקטה סמוך לשדרות (סוכנות תצפית, 8 ביולי 2014), נפילת רקטה במועצה האזורית שער הנגב (סוכנות תצפית, 8 ביולי 2014 צילום: נגה בנודיז), יירוט רקטה בשמיי חולון ע"י כיפת (סוכנות תצפית, 8 ביולי 2014. צילום: קרן אור מולה).
 מימין לשמאל: שריפה כתוצאה מירי רקטה סמוך לשדרות (סוכנות תצפית, 8 ביולי 2014), נפילת רקטה במועצה האזורית שער הנגב (סוכנות תצפית, 8 ביולי 2014 צילום:נגה בנודיז), יירוט רקטה בשמיי חולון ע"י כיפת (סוכנות תצפית, 8 ביולי 2014. צילום: קרן אור מולה).

9.    לדברי גורמים בצה"ל, אשר בדקו את הרקטות ארוכות הטווח, חלק מהרקטות הן רקטות מייצור עצמי של חמאס וחלקן רקטות תקניות. הרקטה, ששרידיה נמצאו בחדרה, הייתה מסוג  M302(הארץ, 9 ביולי 2014). רקטה מסוג זה הייתה בין אמצעי הלחימה, שנתפסו על גבי הספינה KLOS-C, שנשלחו מאיראן עבור ארגוני המחבלים ברצועה[3]. זוהי רקטה קרקע-קרקע מתוצרת סוריה, אשר הטווח של הדגמים המתקדמים שלה מגיע ל-200 ק"מ. הרקטה פותחה לראשונה בשנות התשעים של המאה הקודמת מאז פיתוחה. שודרגה הרקטה מספר פעמים והיא מופיעה בשני דגמים, אשר היו בשימוש חזבאללה במהלך מלחמת לבנון השנייה ופגעו בחיפה ובעפולה:

א.       M-302A– הדגם הבסיסי בעל טווח של כ-100-90 ק"מ בעלת ראש נפץ של כ-170 ק"ג.

ב.       M-302B– בעל טווח של כ-100 ק"מ בעל ראש נפץ במשקל של כ-175 ק"ג.

10.    בשלב זה לא ידוע לנו איזה גירסא נמצאת ברשות חמאס ומה מספר הרקטות מסוג זה הנמצאות בידם.

11.    מדיווחי התקשורת הפלסטינית עולה, כי על רוב אירועי הירי קיבלה אחריות הזרוע הצבאית של חמאס. הזרוע הצבאית של חמאס דיווחה, בין השאר, כי שיגרה לראשונה, רקטה מתוצרת עצמית בשם R160לעבר חיפה. לדברי ההודעה נקראה הרקטה על שמו של עבד אלעזיז אלרנתיסי. כמו כן קיבלה אחריות על שיגור רקטות מסוג M75(בהן עשתה שימוש גם במבצע "עמוד ענן") לעבר תל אביב וירושלים  (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 8 ביולי 2014).

12.    הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, קבלה גם היא אחריות על ירי רקטות לעבר תל-אביב. היא פרסמה כרוז מטעמה לפיו שוגרו בשעות הבוקר של ה-8 ביולי 2014, 60 רקטות. דובר הארגון הזהיר, כי הם ירחיבו את התגובה אם ישראל תרחיב את פעילותה הצבאית נגד הרצועה. גם החזית העממית לשחרור פלסטין, והתארגנויות טרור מקומיות נוספות קיבלו אחריות פומבית לירי, בעיקר לאזור עוטף עזה.

סרטון, שפרסמה הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין של ירי "בראק 70" לעבר תל אביב  (אתר פלוגות ירושלים, 8 ביולי 2014). משמאל: כרזה "בראק 70" (אתר פלוגות ירושלים, 8 ביולי 2014)
סרטון, שפרסמה הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין של ירי "בראק 70" לעבר תל אביב[4] (אתר פלוגות ירושלים, 8 ביולי 2014). משמאל: כרזה "בראק 70" (אתר פלוגות ירושלים, 8 ביולי 2014)

פיגועים של חוליות חודרות בקרבת רצועת עזה
סיכול חוליית טרור שהגיעה בדרך הים

13.    ב-8 ביולי 2014 בשעות הערב המוקדמות זיהו תצפיתניות של חיל הים תנועה חשודה. בעקבות הזיהוי אותרה חולית מחבלים חמושים, שניסתה לחדור לישראל דרך הים באזור זיקים. חברי החוליה, שהגיעו בכוונה לבצע פיגוע, נתקלו בכוח צה"ל, שהוזנק למקום ופתחו לעברו באש. כמה מהמחבלים נהרגו . חייל צה"ל  נפצע באורח קל וטופל במקום (דובר צה"ל, 8 ביולי 2014).

14.    בכרוז מטעם הזרוע הצבאית של חמאס נאמר, כי כוח יחידת קומנדו של הזרוע הצבאית פשט על בסיס חיל הים בחופי אשקלון. לדברי ההודעה, מסר מפקד החוליה, כי הפעולה התבצעה בהתאם לתוכנית וכי ישנן אבידות גדולות לצה"ל. נראה, כי כוונת חמאס הייתה לשלב את ההסלמה בירי הרקטות עם פעולת ראווה, שתתבצע באזור זיקים בדרך הים ותייצר "תמונת ניצחון" עבור חמאס (אתר הזרוע הצבאית, 8 ביולי 2014).

סרטון, שהופץ על ידי דובר צה"ל ובו  נראית חוליית המחבלים מגיעה בדרך הים (דובר צה"ל, 8 ביולי 2014)
סרטון, שהופץ על ידי דובר צה"ל ובו  נראית חוליית המחבלים מגיעה בדרך הים (דובר צה"ל, 8 ביולי 2014)

לצפייה בסרטון לחץ כאן

פיצוץ מנהרה באזור כרם שלום

15.    פעילי הזרוע הצבאית של חמאס קיבלו אחריות על פיצוץ מנהרה סמוך לכרם שלום (אתר הזרוע הצבאית, 8 ביולי 2014). בהתייחסו לאירועים אמר פוזי ברהום, דובר חמאס בראיון לערוץ אלג'יזרה, כי אלה הן פעולות איכות שהן ביטוי "לניצחון ההתנגדות"  (אלג'זירה, 8 ביולי 2014)

התבטאויות פעילי חמאס

16.    דוברים בחמאס, והג'האד האסלאמי בפלסטין המשיכו לאיים בתגובה קשה לתקיפות צה"ל, במיוחד התקיפות על בתי הפעילים הבכירים בזרוע הצבאית (שהוצגו על-ידם כ"חציית קו אדום"). אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס לשעבר, קרא לערוך ישיבה דחופה של ההנהגה הזמנית של ראשי הארגונים הפלסטינים ברצועה כדי לגבש עמדה פלסטינית מאוחדת. הוא גם קרא להעמיק את שיתוף הפעולה בין הפלסטינים כדי להתמודד עם מה שכינה "השלב הרגיש". אסמאעיל הניה הדגיש את דבקות חמאס בפיוס-הפנים פלסטיני יותר מכל זמן אחר נוכח "התוקפנות הישראלית" (צפא, 8 ביולי 2014).

17.    אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, הדגיש, במסיבת עיתונאים שערך, כי זהו "פרק חדש" במערכה נגד ישראל. וכי ישראל לא תחווה יציבות ושלום לפני שתבצע מספר צעדים. בין הצעדים הנדרשים מישראל, על פי אבו עבידה,  שחרור האסירים, שנעצרו במהלך מבצע "שובו אחים"  (אתר הזרוע הצבאית, 8 ביולי 2014). להערכתנו הכוונה היא לעצורים משוחררי "עסקת שליט" וייתכן גם פעילי חמאס בכירים, שנעצרו ביהודה ושומרון במהלך מבצע "שובו אחים".

18.    סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר כי "ההתנגדות" תרחיב את תגובתה נגד ישראל שכן היא נמצאת במצב של הגנה עצמית". לדבריו, כניסה קרקעית של צה"ל לרצועה תהיה הזדמנות לחטיפת חייל (אלבדיל, 9 ביולי 2014). אבו זהרי גינה תקיפת בית בח'אן יונס, בו נהרגו שישה אזרחים, והדגיש, כי בעקבות אירוע זה כל הישראלים הופכים ליעד חוקי לתקיפה (אתר זמן פרס, 8 ביולי 2014).

19.    מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי מדיניות חמאס אינה מעוניינת בהסלמה אולם היא אינה יכולה להבליג על "הפשעים שמבצע האויב". לדבריו ישראל היא זו אשר הפרה את ההרגעה, עצרה את אלה ששוחררו (במסגרת עסקת שליט) ביהודה ושומרון, חזרה למעצרים מנהליים  והיא אינה מכבדת התחייבויותיה (קדס ניוז, 8 ביולי 2014).

20.    פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר, כי ישראל החלה בתוקפנותה ועליה לשלם את המחיר אותו יקבע העם הפלסטיני (עמוד הפייסבוק של פוזי ברהום, 9 ביולי 2014). הוא הדגיש, כי העם הפלסטיני יעשה שימוש בכל האמצעים שברשותו כדי להתמודד עם התוקפנות הישראלית. לדבריו עד כה היו התגובות מוגבלות ומאופקות אך לאור התרחבות התוקפנות הישראלית חמאס תשתמש במירב יכולותיה (אלקדס, 8 ביולי 2014). בראיון נוסף אמר, כי חמאס רואה את פריסת צה"ל בפאתי הרצועה כהזדמנות גדולה עבורה באשר היא מעוניינת בכניסת ישראל לרצועה כדי לחטוף חיילים (אלג'זירה, 8 ביולי 2014).

תגובות ערביות ומערביות
הרשות הפלסטינית

21.    אבו מאזן דרש מישראל להפסיק מיד את ההסלמה ואת התקפותיה על רצועת עזה. הוא קרא לקהילה הבינלאומית להתערב מיידית ולהביא להפסקת "ההסלמה המסוכנת" העלולה לגרור את האזור להרס וחוסר יציבות. הוא הדגיש גם את חשיבות השמירה על הרגיעה, שהושגה, למען שמירה על העם הפלסטיני ורכושו ושמירה על החפים מפשע. לדבריו מקיימת הרשות הפלסטינית מגעים עם מספר גורמים ערביים ובינלאומיים כדי להביא להפסקת ההסלמה (אלאיאם, 8 ביולי 2014). בדבריו, לא הזכיר אבו מאזן את ירי הרקטות המאסיבי על ישראל, אשר עמד ביסוד ההסלמה.

22.    נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות, גינה את החלטת ישראל להרחיב את "היקף התוקפנות" נגד העם הפלסטיני ברצועת עזה וביהודה ושומרון. הוא טען, כי החלטת ישראל היא בבחינת הכרזת מלחמה כוללת נגד העם הפלסטיני אשר ממשלת ישראל תישא בתוצאותיה. לדבריו זוהי זכותו של העם הפלסטיני להתנגד לתוקפנות בכל האמצעים והדרכים הלגיטימיות (ופא, 8 ביולי 2014). גם אבו רדינה נמנע מלהזכיר את ירי הרקטות לעבר ישראל.

23.    צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף אמר, כי בהתאם להנחיות אבו מאזן, מתקיימים מגעים אינטנסיביים עם ארה"ב, האיחוד האירופאי והאו"ם. הוא הדגיש כי זוהי אינה מלחמה נגד  הרצועה וחמאס, כפי שישראל טוענת, אלא מלחמה נגד העם הפלסטיני כולו (אלקדס, 8 ביולי 2014).

קריקטורה ביומון הפלסטיני אלאיאם, המזוהה עם הרשות הפלסטינית, המגנה את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בשל התקיפות ברצועה עם תחילת חודש הרמצ'אן.  על גבי הטילים נכתב: "פנסי רמצ'אן", "רמצ'אן מבורך"  (אלאיאם, 8 ביולי 2014)
קריקטורה ביומון הפלסטיני אלאיאם, המזוהה עם הרשות הפלסטינית, המגנה את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בשל התקיפות ברצועה עם תחילת חודש הרמצ'אן.  על גבי הטילים נכתב: "פנסי רמצ'אן", "רמצ'אן מבורך" (אלאיאם, 8 ביולי 2014)

מצרים

24.    בדר עבד אלעאטי, דובר משרד החוץ המצרי, גינה את התקיפות הישראליות וקרא לישראל להכיל את המצב. הוא הדגיש, כי חשוב שישראל תפתח בערוץ תקשורת ישיר עם הרשות הפלסטינית. לדבריו מצרים נמצאת בקשר עם כל הגורמים האזוריים והבינלאומיים הרלוונטיים במטרה לעצור את התקפותיה של ישראל על רצועת עזה. הוא גם הוסיף, שהוא מטיל את האחריות על ישראל להבטחת חייהם של האזרחים הפלסטינים (8 ביולי 2014, ONE).

ארה"ב

25.    ג'וש ארנסט, הסגן הראשי של דובר הבית הלבן, גינה את ירי הרקטות לשטח ישראל של חמאס ושל שאר ארגוני הטרור ברצועה ואמר, כי שום מדינה איננה יכולה לקבל ירי רקטות על אזרחים וכי ארה"ב תומכת בזכותה של ישראל להגן על עצמה. הוא דחק בראש ממשלת ישראל לשמור על ערוץ דיפלומטי פתוח עם הפלסטינים כדי לפתור את המשבר (סוכנות הידיעות הצרפתית, 8 ביולי 2014).

בריטניה

26.    ווליאם הייג, שר החוץ הבריטי, הביע דאגה מההסלמה באלימות רצועת עזה ובדרום ישראל וגינה בחריפות את ירי הרקטות לשטח ישראל. הוא קרא לחמאס ולשאר ארגוני הטרור ברצועה לעצור את ההתקפות, שכן לדבריו, על אזרחי ישראל לחיות ללא פחד תמידי ועל אזרחי עזה לחיות בשלום (אתר משרד החוץ הבריטי, 8 ביולי 2014).

[1] מנגנוני הביטחון ברצועת עזה, הכפופים למשרד הפנים, פועלים בחירום גם במסגרת הזרוע הצבאית של חמאס. פעילים רבים במנגנונים משמשים גם כפעילים צבאיים של הזרוע הצבאית. על זהותם הכפולה של פעילי המנגנונים ראו פרסום מרכז המידע מ-23 בדצמבר 2012: "מניתוח זהות ההרוגים הפלסטינים במבצע "עמוד ענן" בולט היקפה הנרחב של תופעת "הזהות הכפולה" של פעילי מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס, שמילאו במקביל תפקידים בזרוע הצבאית-טרוריסטית של חמאס וארגונים נוספים". מאז מבצע "עמוד ענן" נוספו דוגמאות נוספות לזהותם הכפולה של פעילי המנגנונים.
[2] למרות ההסלמה במעבר כרם שלום עברו ב-8 ביולי 2014 כ-150 משאיות של סחורות ו-221 טונות גז (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 9 ביולי 2014).
[3] ראו פרסום מרכז המידע מ- 5 במרץ 2014: "חיל הים הישראלי סיכל הברחת אמצעי לחימה מתקדמים מאיראן לרצועת עזה בדגש על רקטות ארוכות טווח (סיכום ראשוני על בסיס דיווחי דובר צה"ל) "
[4]   משמעות המילה בראק היא ברק או שמה של הבהמה המעופפת שעל פי האמונה המוסלמית עלה עליה הנביא מחמד לשמים ממסגד אלאקצא.