מבצע “צוק איתן” – עדכון מספר 2 (10 ביולי 1200)

חבלני משטרת ישראל מטפלים בשרידי רקטה (דף הפייסבוק של משטרת ישראל)

חבלני משטרת ישראל מטפלים בשרידי רקטה (דף הפייסבוק של משטרת ישראל)

תקיפת משגר רקטות על ידי צה

תקיפת משגר רקטות על ידי צה"ל (דובר צה"ל 9 ביולי 2014)

תקיפת מטה מנגנון ביטחון הפנים של חמאס בדיר אלבלח, במרכז הרצועה

תקיפת מטה מנגנון ביטחון הפנים של חמאס בדיר אלבלח, במרכז הרצועה

נפילת רקטה בדרום (Sderot Media Center)

נפילת רקטה בדרום (Sderot Media Center)

הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין מציגה משגר רקטות מותקן על גבי כלי רכב בעת שיגור רקטות

הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין מציגה משגר רקטות מותקן על גבי כלי רכב בעת שיגור רקטות

ח'אלד משעל, נושא נאום מקטר (ערוץ אלמיאדין, 9 ביולי 2014)

ח'אלד משעל, נושא נאום מקטר (ערוץ אלמיאדין, 9 ביולי 2014)


כללי

1.        מבצע "צוק איתן" נמשך מאז ערב 7 ביולי 2014.ביממה האחרונה המשיך צה"ל לתקוף מהאוויר ומהים יעדי טרור ברחבי הרצועה. מאז תחילת המבצע הותקפו, בעיקר מהאוויר, 785 מטרות טרור ברצועה. בין היעדים, שהותקפו: פעילי טרור, משגרי רקטות, מחסני אמצעי לחימה, מתחמים צבאיים, מנהרות טרור ועוד.כמו כן הושמדו ברצועה, מאז תחילת המבצע, מאות טונות של חומרי נפץ, שהיו ברשות ארגוני הטרור (דובר צה"ל, 10 ביולי 2014).

2.        מרצועת עזה ממשיכים ארגוני המחבלים, בהובלת חמאס, בירי מאסיבי של רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. סה"כ אותרו במהלך 9 ביולי 2014 כ-150 נפילות רקטות.[1] ביממה האחרונה שב והתרחב טווח הירי: ב-9 ביולי 2014 בשעות הצהרים נפלו רקטות בשטחים פתוחים באזור המועצה האזורית חוף הכרמל. זהו המרחק הגדול ביותר, שאליו הגיעו עד היום רקטות מרצועת עזה (יום קודם לכן נפלה רקטה בחדרה). בשעות אחר הצהרים שוגרו, זו לראשונה, רקטות לאזור ירוחם ודימונה, שיורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. כמו כן המשיכה מערכת כיפת ברזל ליירט רקטות, שכוונו בעיקר לערים מרכזיות בישראל. לא היו נפגעים נגרם נזק לרכוש.  

3.        בהודעה, שמסר ראש הממשלה בנימין נתניהו, שכוונה לקהילה הבינלאומי הוא ציין, שאין מדינה בעולם שהייתה נשארת פאסיבית לנוכח מאות רקטות המשוגרות על אזרחיה. לדבריו, שום מדינה לא הייתה מסכימה לעמוד בפני התקפות טילים בלתי פוסקות וניסיונות חדירה מהים וממנהרות. הוא מסר, כי ישראל הרחיבה את פעילותה נגד חמאס ושאר ארגוני הטרור בעזה. לדבריו בעוד ישראל מגנה על אזרחיה מציבה חמאס את האזרחים הפלסטינים בסכנה באופן מכוון.  היא מציבה את המחבלים שלה בבתי חולים, בתי ספר, מסגדים ובתי דירות ברחבי רצועת עזה.  לדבריו מבצעת חמאס פשע מלחמה כפול: היא מנסה לפגוע בצורה מכוונת  באזרחי ישראל ובו בזמן משתמשת באוכלוסיה האזרחית ברצועת עזה כמגן אנושי (אתר משרד ראש הממשלה, 9 ביולי 2014).

4.    חמאס קיבלה אחריות על רוב אירועי ירי הרקטות, כולל אירועי הירי לעבר חוף הכרמל, דימונה, ירושלים ותל אביב. בהופעתו הראשונה, מאז תחילת המבצע, טען ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, כי חמאס לא יזמה את ההסלמה וכי אין היא חפצה בה. הוא טען, שחמאס פעלה בתגובה למדיניות ישראל ביהודה ושומרון ומול ערביי ישראל. ח'אלד משעל קרא להנהגה הישראלית לשנות את גישתה כלפי הפלסטינים ואיים בהחרפת התגובה למתקפה הישראלית.

פעילות צה"ל

5.        ביומו השלישי של מבצע "צוק איתן" נמשכו תקיפות יעדי הטרור ברחבי רצועת עזה. במהלך היממה האחרונה הותקפו 322 יעדי טרור ברחבי הרצועה (סה"כ מתחילת המבצע בוצעו 785 תקיפות ). ביו היעדים שהותקפו (דובר צה"ל, 10 ביולי, 2014):

א.   מחסני אמצעי לחימה, כולל מחסן שמוקם בתוך מסגד.

ב.   חמישה אתרי ייצור אמצעי לחימה.

ג.   חמישה מתקנים צבאיים.

ד.   58 מנהרות.

ה.  שני אמצעי תצפית.

ו.    217 משגרים מוטמנים.

6.        כמו כן בוצעו 46 תקיפות נגד בכירי חמאס וארגוני טרור נוספים. בין ההרוגים בכיר חמאס האחראי על הכוחות בצפון הרצועה. בתגובה לניסיון הפיגוע בזיקים ביצע חיל הים ביצע במהלך היממה האחרונה למעלה מעשר תקיפות ברצועת עזה. בתקיפות הללו נפגעו, בין השאר, כלי שיט של הכוח הימי של חמאס, מחסני אמצעי לחימה, מוצבי תצפית ומתחמי אימונים (דובר צה"ל, 10 ביולי 2014). 

מימין : תקיפת מצבור נשק בביתו של פעיל הג'האד האסלאמי בפלסטין בח'אן יונס (דובר צה"ל, 9 ביולי 2014). משמאל: תקיפת מתקן צבאי סמוך לבית ספר(דובר צה"ל, 9 ביולי 2014)
מימין : תקיפת מצבור נשק בביתו של פעיל הג'האד האסלאמי בפלסטין בח'אן יונס (דובר צה"ל, 9 ביולי 2014). משמאל: תקיפת מתקן צבאי סמוך לבית ספר(דובר צה"ל, 9 ביולי 2014

לצפייה בסרטון

https://www.youtube.com/watch?v=vmzVuyPipjA

7.        דובר צה"ל מסר, כי חמאס ברצועת עזה פועל מתוך מצוקה קשה, אליה נקלע בשבועות האחרונים. לדבריו ירי חמאס אינו אפקטיבי והרקטות שהוא משגר, שנועדו לפגוע באוכלוסייה הישראלית, מיורטות על ידי מערכת כיפת ברזל ומיד לאחר מכן תוקף חיל האוויר את כני השיגור. וא הוסיף, כי תקיפות צה"ל נעשות באופן ממוקד וכירורגי וכי צה"ל נוקט בכל צעדי הזהירות. זאת לדבריו, בזמן שחמאס עושה שימוש באזרחים, נשים וילדים כבני ערובה וכמגנים לפעילי הטרור שלו (דובר צה"ל, 9 ביולי 2014). 

אבידות הפלסטינים והפעלת אזרחים כמגן אנושי

8.        כלי התקשורת הפלסטינים ומשרד הבריאות דיווחו, כי מאז תחילת המבצע נהרגו 50 בני אדם ומעל ל-400 נפצעו (אתר משרד הבריאות, 10 ביוני 2014). בשלב זה אין ביכולתנו לקבוע מהו היחס בין פעילי הטרור שנהרגו לבין אזרחים בלתי מעורבים.

9.        משרד הפנים ברצועת עזה פרסם הודעה הקוראת לתושבים שלא להישמע לקריאות צה"ל לפנות את בתיהם (טרם תקיפת הבתים) שנועדו, לדבריו, "להפחיד את התושבים, לזרוע אימה ולהחליש את החזית הפנימית" (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 10 ביולי 2014). ברקע פנייה זו עומד עניינה של חמאס לעשות שימוש באזרחים כב"מגן אנושי" עבור פעילי הטרור, שבתיהם מותקפים[2].

הודעת משרד הפנים לתושבי רצועת עזה, שלא לשעות להודעות צה"ל בדבר פינוי בתיהם (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 10 ביולי 2014)
הודעת משרד הפנים לתושבי רצועת עזה, שלא לשעות להודעות צה"ל בדבר פינוי בתיהם (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 10 ביולי 2014)

ירי הרקטות

10.    במהלך היממה האחרונה נמשך ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל. טווח הרקטות הורחב כאשר נורו רקטות לעבר חיפה ונפלו באזור חוף הכרמל. סה"כ אותרו במהלך 9 ביולי 2014, כ-150 נפילות רקטות בשטח ישראל. כמה רקטות נפלו באזור חוף הכרמל וקיסריה. כמו כן שוגרו זו לראשונה רקטות לאזור ירוחם ודימונה.  מערכת כיפת ברזל יירטה את הרקטות הללו. כמו כן יירטה המערכת כמה עשרות רקטות נוספות, ששוגרו לעבר ישראל. לא היו נפגעים, נגרם נזק לרכוש.

11.    מדיווחי התקשורת הפלסטינית עולה, כי על רוב אירועי הירי קיבלה אחריות הזרוע הצבאית של חמאס (כולל ירי הרקטות ארוכות הטווח לאזור חוף הכרמל וירי הרקטות לעבר דימונה). בהודעה מטעם הזרוע הצבאית של חמאס נאמר, כי פעיליה שיגרו רקטות M75לעבר ירושלים ותל אביב ורקטת R160לעבר חיפה.

12.    בנוסף לחמאס, קיבלו אחריות על אירועי הירי הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, (כולל ירי רקטות ארוכות טווח). כמו כן קיבלו אחריות הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין, החזית הדמוקרטית, וועדות ההתנגדות העממית. כמה התארגנויות טרור מקומיות קיבלו אחריות פומבית לירי, בעיקר לעבר אזור עוטף עזה.

מימין: תמונת השער בדף הפייסבוק של פורום חמאס: "תותחי רמצ'אן" המבצעים ירי מרצועת עזה (דף הפייסבוק של פורום חמאס, 10 ביולי 2014). משמאל: ירי שלוש רקטות M75  בפעם הראשונה לעבר דימונה (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 9 ביולי 2014)
מימין: תמונת השער בדף הפייסבוק של פורום חמאס: "תותחי רמצ'אן" המבצעים ירי מרצועת עזה (דף הפייסבוק של פורום חמאס, 10 ביולי 2014). משמאל: ירי שלוש רקטות M75  בפעם הראשונה לעבר דימונה (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 9 ביולי 2014)

פיגועים של חוליות חודרות בקרבת רצועת עזה
סיכול נוסף של חוליית טרור, שהגיעה בדרך הים

13.    ב- 9 ביולי 2014 בשעות הערב נראו שני צוללנים חמושים בסמוך לקו החוף בצפון רצועת עזה כשהם מתקדמים לכיוון ישראל. כוח צה"ל, שזיהה את החשודים פעל לסכל את התקדמותם (דובר צה"ל, 9 ביולי 2014).  יוזכר, כי ב-8 ביולי 2014 סיכל צה"ל  ניסיון פיגוע של חולית מחבלים חמושים, שחדרה לישראל דרך הים באזור זיקים.

סרטון המציג את אימוני יחידת הקומנדו הימי של הזרוע הצבאית של חאמס (דף הפייסבוק של פורום חמאס, 10 ביולי 2014)
סרטון המציג את אימוני יחידת הקומנדו הימי של הזרוע הצבאית של חאמס (דף הפייסבוק של פורום חמאס, 10 ביולי 2014)

המצב במעברים

14.    במהלך כל ימי המבצע, למרות הירי המאסיבי של רקטות ופצצות המרגמה. נותר מעבר כרם שלום פתוח, אם כי הוא פעל במתכונת מצומצמת. דרך מעבר כרם שלום הועברה לרצועת עזה אספקה של מזון, ציוד רפואי דלקים וגז. מעבר רפיח נותר סגור. חמאס פנתה למצרים בבקשה לפתוח את מעבר רפיח. מאהר אבו צבחה, יו"ר הרשות הכלכלית למעברים ולגבולות אמר, כי למרות הפנייה, לא ידוע להם על מועד שבו מצרים תפתח את המעבר. לדבריו צוות הפעולה במעבר מוכן לפעול בכל תנאי (אתר משרד הפנים, 9 ביולי 2014).

התבטאויות פעילי חמאס

15.    בכירי חמאס מדגישים את הישגי חמאס במערכה וממשיכים לאיים בהחרפת התגובות. כמו כן המשיכו לפרט את תנאי חידוש הרגיעה, שעיקרם הפסקת ההתקפות הישראליות על יעדים ברצועה, שחרור עצורי "עסקת שליט", אשר נעצרו לאחרונה ביהודה ושומרון במסגרת מבצע "שובו אחים" והפסקת המעצרים המנהליים.

16.    בהופעתו הראשונה, מאז תחילת המבצע נשא ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נאום מוקלט. לדבריו, חמאס לא זו שיזמה את ההסלמה ברצועת עזה והיא אינה חפצה בה.  הוא הוסיף, כי חמאס מבצעת את פעילותה בתגובה למדיניות ישראל ביהודה ושומרון ומול ערביי ישראל, אשר דוחקת אותם אל הקיר. הוא קרא להנהגה הישראלית לשנות את הגישה כלפי הפלסטינים ואיים בהחרפת התגובה למתקפה הישראלית. הוא קרא לרשות הפלסטינית ולמנגנוני הביטחון לעמוד לצידה של רצועת עזה ולפתוח באינתיפאדה נגד ישראל ביהודה ושומרון. הוא גם קרא למדינות המערב ללחוץ על ישראל להפסיק את "התוקפנות" נגד רצועת עזה (ערוץ אלאקצא, 9 ביולי 2014).

17.    אסאמה חמדאן, האחראי על היחסים הבינלאומיים בחמאס, אמר, כי המבצע בעזה מהווה ניסיון לחפות על "הכישלון המודיעיני הישראלי", שהתרחש על רקע חטיפת שלושת הנערים בגוש עציון. הוא ציין (בנימה אפולוגטית), כי  חמאס מודעת לערכו של הדם הפלסטיני אולם המאבק לחירות דורש ממנה לשלם "מחיר מסוים". לדבריו, הזרוע הצבאית של חמאס הצליחה במהלך 48 השעות הראשונות של הלחימה להפתיע, פעם אחר פעם, את ישראל אשר לא צפתה מתקפות ימיות ולא את ירי הרקטות לעבר חיפה.  לדבריו עקרון "השקט תמורת שקט" אותו מנסים לכפות אינו מקובל שכן לא יתכן לדרוש מחמאס להפסיק את הירי מבלי לדרוש מישראל להפסיק את הכיבוש (אלאקצא, 9 ביולי 2014).

תגובות ערביות ומערביות
הרשות הפלסטינית

18.    אבו מאזן שוחח בטלפון עם נשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי אודות "ההסלמה הישראלית המסוכנת" נגד רצועת עזה. אלסיסי ציין, כי מצרים ממשיכה במאמצים לכונן במהירות האפשרית הפסקת אש בין הצדדים (אלאיאם, 9 ביולי 2014). צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף, אמר כי מצרים משקיעה את כל המאמצים האפשריים כדי לעצור את "התוקפנות הישראלית" ולהחזיר את השקט. לדבריו עורך אבו מאזן מגעים בלתי פוסקים עם המצרים כמו גם עם מזכיר המדינה של ארה"ב ומזכ"ל האו"ם (אלערביה, 9 ביולי 2014).

19.    בנאום טלוויזיוני, שנשא אבו מאזן, הוא קרא להפגין "ליכוד וסבלנות ולדבוק באחדות שכן הניצחון קרוב". לדבריו תפנה הרשות הפלסטינית לכל הארגונים והמוסדות הבינלאומיים כדי להפסיק את "התוקפנות" הישראלית. הוא ציין, כי הממשלה תספק, ככל שתוכל, צרכים הומניטאריים לתושבי רצועת עזה . לדבריו הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית ובעיקר הקוורטט ומועצת הביטחון יישאו האחריות ויספקו הגנה בינלאומית לעם הפלסטיני (אלאיאם, 9 ביולי 2014).

20.    הממשלה הפלסטינית התכנסה לישיבת חירום בראמאללה בראשות ראמי חמדאללה. בתום הישיבה פורסמה הודעה המגנה את תקיפות ישראל "נגד אזרחים ברצועה" וקוראת למזכ"ל האו"ם להקים ועדת חקירה בינלאומית. בהודעה מטעמה הדגישה הממשלה, כי היא מציבה את כל משאביה להגשת סיוע הומאני ורפואי דחוף לרצועת עזה (ופא, 9 ביולי 2014). הערה: כמו בהודעות קודמות של בכירי הרשות אין בהודעה זכר לחמאס או לירי הרקטות המתבצע מהרצועה.

מצרים

21.    איהאב בדוי, דובר הנשיאות במצרים מסר שנשיא מצרים, עבד אלפתאח אלסיסי, קיבל שיחת טלפון מיו"ר הרשות הפלסטינית וציין, כי מצרים מקיימת מגעים אינטנסיביים עם כל הצדדים הנוגעים בדבר. לדבריו פועלת מצרים להטיל אחריות על הצד הישראלי לשמור על האזרחים הפלסטינים מכיוון שישראל היא "כוח כובש" על פי אמנת ג'נבה והמשפט הבינלאומי (אליום אלסאבע, 9 ביולי 2014).

ארה"ב

22.    דוברת מחלקת המדינה האמריקאית, ג'ן סאקי, גינתה את הירי המתמשך לעבר ישראל ואת, מה שכינתה, הסימון המכוון של אזרחים כמטרות על ידי ארגוני הטרור (הערה: חמאס לא הוזכרה בשמה בהודעת ארה"ב והאיחוד האירופאי). היא הביעה תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני התקפות אלה. היא ציינה, כי מזכיר המדינה האמריקאי ערך שתי שיחות עם ראש ממשלת ישראל במהלכן הביע דאגתו מהמצב. היא קראה לאבו מאזן לעשות ככל שביכולתו כדי למנוע התקפות של טילים ולגנות אלימות (אתר מחלקת המדינה האמריקאי, 8 ביולי 2014).

האיחוד האירופאי

23.    דובר מועצת האיחוד האירופאי גינה את הירי ללא אבחנה מרצועת עזה לעבר ישראל הנעשה לדבריו על ידי "קבוצות מיליטנטיות". הוא גם גינה במקביל את המספר הגדל והולך של נפגעים, כולל ילדים ברצועת עזה בעקבות ירי של ישראל. הוא קרא לשני הצדדים לעשות ככל שביכולתם כדי להגיע להפסקת אש באופן מיידי ולכבד באופן מלא את "חוקי המלחמה". הוא ציין, כי על ישראל לבצע מתקפות רק נגד :"מטרות צבאיות לגיטימיות" תוך שמירה על זהירות מירבית  (אתר מועצת האיחוד, 8 ביולי 2014).

24.    שר החוץ הגרמני אמר, כי ירי הרקטות מרצועת עזה גורם לאיום והסלמה באזור ועל כן לישראל הזכות להגן על אזרחיה מירי הרקטות. הוא הביע תקווה שהצדדים יסכימו למנוע את העימות הצבאי העלול לצאת מכלל שליטה (אתר משרד החוץ הגרמני, 8 ביולי 2014).

[1] יש לקחת בחשבון עוד כ-20% של שיגורים כושלים ו/או רקטות שנפלו בשטח הרצועה. כך ששיגורי הירי מהרצועה גבוהים יותר.
[2] מסמך מפורט העוסק בשימוש באזרחים כמגן אנושי יופץ בנפרד על ידי מרכז המידע.