במבצע “צוק איתן” שב ועשה חמאס שימוש באזרחים כ”מגן אנושי” לשם מניעת תקיפת בית פעיל טרור ע”י חיל האוויר הישראלי.


אזרחים פלסטינים מתקהלים גג בית משפחת כוארע בח'אן יונס (טלוויזית וטן, 9 ביולי 2014)
אזרחים פלסטינים מתקהלים גג בית משפחת כוארע בח'אן יונס (טלוויזית וטן, 9 ביולי 2014)

כללי

1.      במסגרת התפיסה של שימוש באוכלוסייה כ"מגן אנושי" לפעילי טרור ולתשתיות הטרור, אימצו חמאס וארגוני טרור אחרים טקטיקת לחימה, שבמסגרתה הם מעודדים אזרחים להתקהל על גגות בתים כדי למנוע תקיפת בתי פעילי טרור ע"י חיל האוויר הישראלי. טקטיקה זאת, שנועדה להרתיע את ישראל מפני תקיפה, הופעלה על ידי ארגוני הטרור במבצע "עופרת יצוקה" והם שבים ועושים בה שימוש במבצע "צוק איתן" (במהלך ה-8 ביולי 2014).

2.      ניתן להניח שחמאס ושאר ארגוני הטרור יעשו שימוש נוסף בטקטיקה זאת ובטקטיקות נוספות, שמטרתן להגן על פעילי טרור ותשתיות טרור, באמצעות אזרחים פלסטינים. השימוש באזרחים כב"מגן אנושי" עלול להתגבר ככל שתתרחב פעולת צה"ל במסגרת מבצע "צוק איתן". זאת, במטרה להקשות על הפעילות המבצעית של צה"ל ולעשות שימוש מדיני, הסברתי ומשפטי נגד ישראל בפגיעות הנגרמות לאזרחים "ביום שאחרי" (דוגמאות של טקטיקות השימוש באזרחים כב"מגן אנושי" ראו נספח ב').

השימוש באזרחים כ"מגן אנושי" מפני תקיפות אוויריות
תקיפת פעיל טרור ממשפחת כוארע – תמונת מצב ראשונית

3.      ב-8 ביולי 2014 הותקף ביתו של עודה כוארע, פעיל חמאס בן למשפחת כוארע בח'אן יונס, במסגרת התקיפות האוויריות במבצע "צוק איתן". בעקבות התקיפה דיווח אתר תקשורת מצרי, כי עדי ראייה מסרו לסוכנות הידיעות התורכית אלאנצ'ול שצה"ל התריע בפני בני ביתו של עודה כוארע, בכיר בגדודי עז אלדין, להתפנות מהבית בשל הכוונה לתקוף אותו (אתר מצר אלערבי, 9 ביולי 2014). בכתבה בעיתון הארץ (9 ביולי 2014) נאמר, כי לפי גורמי צה"ל פעל בבית משפחת כוארע חמ"ל של מפקד פלוגה מחטיבת ח'אן יונס של חמאס. 

4.      על פי התקשורת הפלסטינית התגודדו אזרחים רבים סביב הבית והם אף עלו לגג כדי לשמש "מגן אנושי" לפעיל חמאס ולמנוע תקיפת הבית (פלסטין אלא'ן, 8 ביולי 2014; ערוץ וטן, 8 ביולי 2014). על פי התקשורת הפלסטינית נהרגו במהלך התקיפה שבעה בני אדם וכמה נוספים נפצעו.

קריאת דובר חמאס לאזרחים לשמש "מגן אנושי" מפני תקיפות אוויריות

5.      ב-8 ביולי 2014 העניק דובר חמאס סאמי אבו זהרי ראיון בו קרא לאזרחי רצועת עזה לשמש "מגן אנושי" על פעילי הטרור המותקפים ע"י חיל האוויר הישראלי. בראיון (ערוץ אלאקצא, 8 ביולי 2014) הוא התייחס להתקפה, שהתרחשה באותו יום על בית משפחת כוארע ובמהלכה התרכזו אזרחים "חשופי חזה" מול מטוסי קרב ישראלים "כדי להגן על בתיהם". לדבריו, שיטת פעולה זאת כבר הוכיחה את עצמה והוא קרא לעם הפלסטיני לשוב ולאמץ אותה (סרטון של הראיון, ששודר בערוץ 10, כתבתו של צבי יחזקאלי, 8 ביולי 2014; ממר"י 9 ביולי 2014).

אזרחים פלסטינים מתקהלים גג בית משפחת כוארע בח'אן יונס (טלוויזית וטן, 9 ביולי 2014)
אזרחים פלסטינים מתקהלים גג בית משפחת כוארע בח'אן יונס (טלוויזית וטן, 9 ביולי 2014)

6.      במהלך הראיון עם סאמי אבו זהרי ציין המראיין, כי בסמוך לבית משפחת כוארע הייתה התקהלות גדולה ואנשים עדיין עולים לגג הבניין כדי למנוע ממטוסי חיל האוויר לפגוע בו. המראיין הוסיף, כי שיטת פעולה זאת הוכחה בעבר כמוצלחת מאוד במקרה של השהיד נזאר ריאן וביקש תגובה. סאמי אבו זהרי השיב, כי העם הפלסטיני, לוחם הג'האד, מגן על בתיו בדמו וב"חזות חשופים". מדיניות זאת, לדבריו, הוכיחה עצמה כיעילה נגד ה"כיבוש" (ישראל) וחמאס קוראת לעם הפלסטיני להשתמש בה כדי להגן על בתיו (פרטים על שיח' נזאר ריאן, מטפח תפיסת השימוש באזרחים כ"מגן אנושי" על פעילי הטרור ברצועה, ראו נספח א').

המראיין: השימוש באזרחים כב[מגן אנושי] הונח כיעיל בימיו של השהיד נזאר ריאן (ממר"י, 9 ביולי 2014)
המראיין: השימוש באזרחים כב[מגן אנושי] הונח כיעיל בימיו של השהיד נזאר ריאן (ממר"י, 9 ביולי 2014)

בתשובה קורא סאמי אבו זהרי לעם הפלסטיני לשוב ולאמץ שיטת פעולה זאת   (סרטון ערוץ 10, באדיבות צבי יחזקאלי. את הסרטון ניתן למצוא ביוטיוב:
בתשובה קורא סאמי אבו זהרי לעם הפלסטיני לשוב ולאמץ שיטת פעולה זאת  

(סרטון ערוץ 10, באדיבות צבי יחזקאלי. את הסרטון ניתן למצוא ביוטיוב: https://www.youtube.com/watch?v=7ejXZuvQ52E&feature=youtu.be)

7.      בעקבות האירוע הוציא סאמי אבו זהרי הודעה בה גינה את תקיפת הבית בח'אן יונס. בהודעה הוא הדגיש, כי בעקבות התקיפה כל האזרחים הישראלים הופכים ליעד חוקי לתקיפה (אתר זמן פרס, 8 ביולי 2014).

הודעת משרד הפנים הפלסטיני בעזה

8.      בעקבות הראיון של סאמי אבו זהרי, פרסם משרד הפנים בעזה "הודעה חשובה" ובה קרא לאזרחי הרצועה, שלא לשעות להודעות צה"ל בדבר פינוי בתיהם (10 ביולי 2014). להלן תרגום ההודעה (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 10 ביולי 2014).:

"צבא הכיבוש משדר באופן אינטנסיבי הודעות טלפוניות מוקלטות לעשרות אלפי תושבים בכלל אזורי רצועת עזה, הקוראות לכם לפנות את בתיכם מיד. הרינו להדגיש, כי הודעות מוקלטות אלה (נועדו) להפחיד את התושבים, לזרוע אימה ולהחליש את החזית הפנימית בצל כשלון האויב. אנו קוראים לתושבים היקרים, שלא לשעות להודעות אלו, לא לפנות את ביתכם ולהתנהל ברוגע. במקרה הצורך להתקשר למספרי החינם של משרד הפנים הבאים : המבצעים המרכזיים- 109, משרד הפנים- 1800131313…"

הודעת משרד הפנים לתושבי רצועת עזה, שלא לשעות להודעות צה"ל בדבר פינוי בתיהם (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 10 ביולי 2014)
הודעת משרד הפנים לתושבי רצועת עזה, שלא לשעות להודעות צה"ל בדבר פינוי בתיהם (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 10 ביולי 2014)