מבצע “צוק איתן” – עדכון מספר 3 (13 ביולי 1200)

ספינת חיל הים מסוג

ספינת חיל הים מסוג "דבורה" בסמוך לחופי עזה לאחר השמדת משגר ממנו בוצע ירי לעבר גוש דן (דובר צה"ל, 13 ביולי 2014).

פגיעה בתחנת דלק באשדוד

פגיעה בתחנת דלק באשדוד

חיל האוויר הישראלי תוקף מנהרות ברפיח (פלסטין אלא'ן, 11 ביולי 2014).

חיל האוויר הישראלי תוקף מנהרות ברפיח (פלסטין אלא'ן, 11 ביולי 2014).

תושבים מצפון הרצועה נענים לקריאות צה

תושבים מצפון הרצועה נענים לקריאות צה"ל, מתפנים מבתיהם ומוצאים מחסה בבתי ספר של אונר"א במחנה הפליטים אלשאטי בעיר עזה (פאלטודי, 13 ביולי 2014)

תושבים מצפון הרצועה נענים לקריאות צה

תושבים מצפון הרצועה נענים לקריאות צה"ל, מתפנים מבתיהם ומוצאים מחסה בבתי ספר של אונר"א במחנה הפליטים אלשאטי בעיר עזה (פאלטודי, 13 ביולי 2014)

תושבי חברון מצפים לירי מטח רקטות על תל אביב (פלסטין אלא'ן, 13 ביולי 2014).

תושבי חברון מצפים לירי מטח רקטות על תל אביב (פלסטין אלא'ן, 13 ביולי 2014).


כללי

1.    מאזן הביניים של מבצע "צוק איתן", ביום השישי למבצע הינו להערכתנו כדלקמן:

א.       מדינת ישראל –נגררה למבצע "צוק איתן" בעקבות ירי רקטות אינטנסיבי מרצועת עזה במהלך מבצע "שובו אחים". ישראל הצליחה, עד כה, לפגוע בתשתית הצבאית של חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועת עזה, באמצעות תקיפות אינטנסיביות מהאוויר (מגובות ע"י פעילות ימית ויבשתית). כמו כן הצליחה ישראל לצמצם באופן משמעותי את הפגיעות בקרב האוכלוסייה האזרחית הודות לביצועיה של מערכת "כיפת ברזל" ולהתנהלות נכונה של העורף האזרחי.  בנוסף לכך עלה בידי ישראל לסכל פיגועי ראווה, שיזמה חמאס. עם זאת מתקשה ישראל למנוע המשך ירי האינטנסיבי מרצועת עזה (הגם שבהיקפו חלה הפחתת מה) ולמנוע המשך שיבוש חייהם של מרבית תושביה. לנוכח זאת ביצוע מהלך קרקעי עודנו חלופה העומדת של הפרק, כפי ששבים ומצהירים בכירים מדיניים וצבאיים בישראל, הגם שישראל נרתעה עד כה מהשימוש בחלופה זאת לנוכח ה"מחירים" הכרוכים בה.

ב.       חמאס – חמאס היא זאת, שיזמה את ההידרדרות במהלך מבצע "שובו אחים", והיא נכנסה אליה מתוך עמדת חולשה אסטרטגית (אובדן המשענת של תנועת האחים המוסלמים; עוינות המשטר המצרי; פגיעה ביחסיה עם איראן והמחנה הרדיקלי; קשיים כלכליים). במהלך המבצע היא מתקשה להציג הישגים צבאיים משמעותיים ("תמונת ניצחון" בדמות הרג רב של אזרחים כתוצאה מפגיעת רקטות, פגיעה במתקן אסטרטגי, פיגוע הרג מהרצועה) ולגייס לצידה תמיכה ערבית סוחפת. עם זאת מוכיחה חמאס יכולתה לשבש את שגרת חייהם של מרבית תושבי מדינת ישראל למשך פרק זמן ממושך יחסית, ולהכניס אזורים חדשים בישראל למרחב ירי הרקטות (פאתי חיפה, למשל). מערכיה הצבאיים של חמאס ברצועה ספגו פגיעות אולם עלה בידה להמשיך ב"שגרת הירי" לעבר ישראל ולשמור על שרידות בכיריה המבצעיים ומערכיה הצבאיים לנוכח הפעילות הצבאית הישראלית האינטנסיבית.

ג.       המלחמה על התודעה –בשלב זה ישראל (עדיין) נהנית מהבנה של הקהילה הבינלאומית, וארה"ב במרכזה, ומתמיכה בזכותה להגן על עצמה ועל חיי תושביה. הביקורת על ישראל, שבשלב זה הינה מינורית, עלולה לגבור במקרה של מהלך קרקעי לרצועת עזה של או של פגיעה חריגה באזרחים. לעומת זאת חמאס מבודדת בזירה הבינלאומית וגם בזירה הערבית היא לא הצליחה (עדיין) לגייס תמיכה משמעותית. בנסיבות אלו מאמציה ההסברתיים מופנים בראש ובראשונה לקהל היעד העזתי, ובמידה פחותה גם לקהלים אחרים (כולל לוחמה פסיכולוגית המתנהלת כלפי קהל היעד הישראלי). בתחום התודעתי חמאס ממשיכה במאמץ לייצור "תמונת ניצחון" אולם בהעדר הצלחה (עד כה) מרבים דובריה בשימוש בסיסמאות מתלהמות ובהצהרות על "ניצחונות" והישגים מדומים. כמו במבצעים קודמים מתכוונת חמאס לעשות שימוש יעיל בהרוגים האזרחיים ברצועה "ביום שאחרי" כ"קלף" לניגוח ישראל בזירה הבינלאומית (באמצעות ארגוני זכויות אדם והתשתית הבינלאומית של ארגוני הדה-לגיטימציה, שפעלה נגד ישראל לאחר מבצע "עופרת יצוקה"). בו בזמן נמשכת התופעה של השימוש היזום, שעושה חמאס באזרחים ובתשתיות אזרחיות כב"מגן אנושי" לפעילי טרור ולתשתיות צבאיות, דבר העלול להגדיל את מספר הנפגעים האזרחיים.

ד.       המצב ביהודה ושומרון ומקומה של הרשות הפלסטינית –הפעילות הביטחונית הישראלית, שהתנהלה בעצימות גבוהה במהלך מבצע "שובו אחים" דעכה, אך לא פסקה, לאחר מציאת גופות שלושת הנערים שנחטפו ונרצחו. בשטח מקיימים תושבי יהודה ושומרון פעולות הזדהות עם תושבי הרצועה אולם רמת הפרות הסדר והפעילות האלימה עודנה נמוכה בשלב זה (גם בקרב ערביי ישראל פסקו הפרות הסדר). למרות קיומה של ממשלת ההסכמה הלאומית הומחש היטב, כי אבו מאזן הינו חסר השפעה של ממש על אופן התנהלותה של חמאס ומערכות השיקולים שלה ושל ושאר ארגוני הטרור ברצועה. ולמרות זאת ייתכן וחמאס תצטרך להועיד לרשות הפלסטינית תפקיד מסוים בהסדר עתידי, לכשיושג (למשל: "שרותי תיווך" מול הזירה הבינלאומית, סיוע בפתיחת מעבר רפיח ע"י מנגנוני הביטחון של הרשות ומשולבות הרשות בהפעלתו; סיוע בהסדרת תשלומי המשכורות לעשרות אלפי אנשי הממשל של חמאס לשעבר).

2.        בזירה הבינלאומית התפרסמו קריאות ויוזמות להפסקת הלחימה בתנאים, שהושגו במבצע "עמוד ענן[1]". ישראל וחמאס עדיין לא הביעו נכונות פומבית להפסקת הלחימה אולם מהתבטאויות בכירים בשני הצדדים ניתן להערכתנו להבין רעיונות מנחים לקראת הסדר עתידי. ישראל חותרת, להערכתנו, להשיב לעצמה את כושר ההרתעה, להפסיק את ירי הרקטות ולהבטיח רגיעה לאורך זמן וכל זאת מתוך עמדת כוח, לאחר שחמאס ספגה מכה קשה במהלך מבצע "צוק איתן". מהתבטאויות פעילי חמאס (עד כה) עולה, כי היא חותרתלהוסיף מרכיבים נוספים להבנות "עמוד ענן", המופנים לישראל, מצרים והרשות הפלסטינית (למשל: שחרור עצורי "עסקת שליט" ופעילי חמאס, שנעצרו במבצע "שובו אחים"; הסדרת תשלומי המשכורות לעשרות אלפי פקידי ממשל חמאס לשעבר; פתיחת מעבר רפיח, שבין הרצועה למצרים; אבטחת פעילות התקינה של מעבר כרם שלום, שהמשיך לפעול גם במהלך מבצע "עמוד ענן").   

פעילות צה"ל
תקיפות יעדי טרור ברצועה

1.        במהלך הימים האחרונים המשיך צה"ל בתקיפת  יעדי טרור ברחבי רצועת עזה. במהלך שלושת הימים האחרונים הותקפו מאות יעדי טרור ביניהם משגרי רקטות, מחנות ומוצבים צבאיים, בכירים בארגוני הטרור, מנהרות טרור ועוד. סה"כ מתחילת המבצע בוצעו 1,320תקיפות. להלן פירוט התקיפות שבוצעו ב-12-10 ביולי 2014 (דובר צה"ל, 14 ביולי, 2014 ומקורות תקשורתיים ישראליים):

א.   12 ביולי 2014-בוצעו כ-200 תקיפות נגד יעדי טרור. בין היעדים 53 משגרים מוטמנים, תשעה בתי פעילים בכירים, ששימשו כמרכזי פיקוד ושליטה, 11 אתרי יצור אמצעי לחימה ו-40 מנהרות. לוחמי שייטת ספינות הטילים תקפו בשעות הערב מרחב שיגור, ממנו בוצע הירי לעבר אזור גוש דן . במהלך ליל 12-11 ביולי 2014 תקף צה"ל עשרה פעילי טרור, מתוכם שישה, שהיו מעורבים בירי רקטות לעבר ישראל. כמו כן תקף צה"ל את מסגד אלפארוק במחנה הפליטים נציראת, ששימש מחסן רקטות ואמצעי לחימה .

ב.   11 ביולי 2014 –  במהלך היממה בוצעו מעל 200 תקיפות ביניהן תקיפות נגד פעילי טרור, בעיקר כאלה המעורבים בירי רקטות לעבר ישראל. הותקפו כשלושים מנהרות טרור וכ-40 משגרים מוטמנים, בתי פעילי טרור וכעשרה אתרים לייצור אמצעי לחימה. בשעות הבוקר תקף צה"ל מצבור רקטות, שהיה מאוחסן בקומה בבניין בית ספר במרכז הרצועה. באתר הייתה גם מנהרת טרור.

ג.   ב-10 ביולי 2014– במהלך היממה תקף צה"ל למעלה ממאתיים יעדי טרור ברצועת עזה. בין היעדים משגרי רקטות ארוכות טווח, מתקנים ממשלתיים המשמשים לפעילות טרור, מנהרות התקפיות ומנהרות הברחה, צינורות הברחת דלק, מתחמים צבאיים ומחנות אימונים, תשתיות תקשורת, מערך של ההגנה האווירית של חמאס ומשגרים מוטמנים.

מימין: תקיפת משגרים בביתו של ראש המערך הרקטי של הג'האד האסלאמי בפלסטין
מימין: תקיפת משגרים בביתו של ראש המערך הרקטי של הג'האד האסלאמי בפלסטין

לצפייה בסרטון https://www.youtube.com/watch?v=WqDMJAzcqLk

משמאל: תקיפות יעדי חמאס מהים (דובר צה"ל, 13 ביולי 2014)

לצפייה בסרטון https://www.youtube.com/watch?v=COhS2v1YXD4

2.        בליל 13-12 ביולי 2014 פשט כוח מיוחד של צה"ל על מתחם משגרים, ששיגר מספר רב של רקטות ארוכות טווח למרכז הארץ. במהלך האירוע נפתחה אש לעבר הכוח אשר השיב באש. היעד נפגע . במהלך חילופי האש נפצעו באורח קל ארבעה לוחמי צה"ל (דובר צה"ל, 13 ביולי 2014).

הטלת כרוזים לאוכלוסייה

3.        צה"ל הטיל כרוזים לאוכלוסייה המתגוררת בצפון רצועת עזה המתריעים מפני תקיפות שיערוך צה"ל נגד יעדי טרור. תושבי בית לאהיא הונחו להתפנות מבתיהם עד 13 ביולי בשעה 1200 כדי להימנע מסיכון חייהם וסיכון בני משפחותיהם (דובר צה"ל, 13ביולי 2014). תושבים רבים עזבו את האזור.  להלן נוסח הכרוז:

תושבי בית לאהיא,
בכוונת צה"ל לתקוף מהאוויר תשתיות טרור ופעילי טרור באזור שממזרח לאלעטטרה ולרחוב אלסלאטין וממערב ומצפון למחנה הפליטים ג'באליא
ישראל תוקפת ותתקוף כל אזור ממנו מבוצע ירי לעבר ישראל.
על האזרחים לפנות את בתיהם עד השעה  12:00 בצהריים 13/07/2014 לכיוון דרום בעיר ג'באליא דרך רחוב אלפלוג'ה הפעולה של צה"ל עומדת להיות זמנית וקצרה.
מי שלא יקשיב להנחיות צה"ל יסכן את חייו ואת חיי משפחתו.
היזהרו והישמרו".

4.        בעקבות הטלת הכרוזים קרא איאד אלבזם, דובר משרד הפנים בעזה, לתושבי הרצועה, שלא לשעות לאיומי צה"ל באמצעות הכרוזים המופצים וההודעות הטלפוניות, אשר מצביעות, לדבריו, על "כשלון האויב ותסכולו" ולא להתפנות מבתיהם (אתר משרד הפנים בעזה, 13 ביולי 2014).

מימין: הכרוזים, שהטיל צה"ל (דובר צה"ל, 14 ביולי 2014). משמאל: הודעת משרד הפנים לאזרחים שלא להתפנות
מימין: הכרוזים, שהטיל צה"ל (דובר צה"ל, 13 ביולי 2014). משמאל: הודעת משרד הפנים לאזרחים שלא להתפנות

התבטאויות בכירים ישראליים מהדרג המדיני והצבאי

5.        בהודעה, שמסר ראש הממשלה בנימין נתניהו ב-11 ביולי 2014 אמר, כי קצב הפגיעות במבצע "צוק איתן" הוא כפול מקצב הפגיעות במהלך מבצע "עמוד ענן" והמהלומה הצבאית תמשך עד שישראל תהיה בטוחה שהשקט חזר. לדבריו אין שום מטרת טרור חסינה ברצועת עזה אבל צריך לציין, שראשי חמאס מסתתרים מאחורי תושבי עזה. לדברי נתניהו, ישראל מפתחת מערכות הגנה נגד טילים כדי להגן על האזרחים ואילו בעזה הם משתמשים באזרחים שלהם כדי להגן על הטילים – זהו כל ההבדל. נתניהו ציין, כי  ישראל  תמשיך לתקוף בעוצמה את כל מי שינסה לפגוע בה כמו גם להגן בנחישות ובתבונה על העורף (אתר משרד ראש הממשלה, 11 ביולי 2014).

6.        דובר צה"ל מסר, כי חמאס מפגינה סימנים מובהקים של לחץ.  תמונת המצב מצביעה על נזק גדול מאד ברצועת עזה ותושבי הרצועה יצטרכו לשאול שאלות רבות את חמאס בהמשך. לדבריו ימשיך צה"ל לתקוף בכל האמצעים העומדים לרשותו כאשר במקביל נעשות הכנות לקראת  הפעולה הקרקעית שתחל ברגע שיוחלט על כך על ידי הדרג המדיני (דובר צה"ל, 12 ביולי 2014).  מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב (פולי) מרדכי, הדגיש, כי צה"ל פועל רק במסגרת החוק הבינלאומי וכי הוא עושה ככל שניתן כדי להיות מדויק ולוודא שביעד הנתקף אין אזרחים. אולם חמאס עושה שימוש באזרחים כמגן אנושי  (דובר צה"ל, 12 ביולי 2014).

אבידות הפלסטינים

7.        כלי התקשורת הפלסטינים ומשרד הבריאות דיווחו, כי מאז תחילת המבצע נהרגו  164  בני אדם ומעל ל-1,000 נפצעו (אתר משרד הבריאות בעזה, 13 ביוני 2014). בשלב זה אין ביכולתנו לקבוע מהו היחס בין פעילי הטרור שנהרגו לבין אזרחים בלתי מעורבים.

ירי הרקטות

8.        במהלך הימים האחרונים נמשך ירי הרקטות ופצצות המרגמה המאסיבי לעבר ישראל. אם כי היקפו פחת במידת מה ביומיים האחרונים. סה"כ אותרו במהלך ימי המבצע נפילות של כ-725 רקטות בשטח ישראל. כתוצאה מירי הרקטות נפצעו מספר בני אדם, כולל פצוע באורח קשה באשדוד, ונגרם נזק רב לרכוש. כמו כן מצאה אישה אחת את מותה בדרך למחסה ככל הנראה כתוצאה מהתקף לב.

9.        ב-12 ביולי 2014– בשעות הערב המוקדמות נורה מטח רקטות לעבר ירושלים, בית שמש, חברון ים המלח וישובים נוספים. רקטה אחת נפלה בחברון נגרם נזק כלמה בתים באזור. בשעות הערב הודיעה הזרוע הצבאית של חמאס, כי בכוונתה לשגר רקטות לעבר תל אביב בשעה  2100 (ערוץ אלאקצא, 12 ביולי 2014). ואכן בשעה היעודה נורה מטח רקטות לעבר העיר תל אביב. הרקטות יורטו בהצלחה על ידי מערכת כיפת ברזל.

10.    ב-11 ביולי 2014 בשעות הבוקר נורה מטח כבד לעבר הדרום. אחת הרקטות פגעה במיכלית דלק אשר חנתה בתחנת דלק באשדוד. המיכלית עלתה באש ושריפה גדולה התפשטה בתחנת הדלק. אדם אחד נלכד במכוניתו וחולץ כשהוא פגוע באורח קשה. חמישה בני אדם נוספים נפצעו באורח קל.  מקודם יותר אותו יום הופעלה אזעקה באזור חיפה וחדרה. התושבים דיווחו על פיצוצים שנשמעו לאחר שהופעלה האזעקה . מערכת כיפת ברזל יירטה רקטה אחת. כתוצאה ממטח כבד לעבר העיר באר שבע נפגעו מספר בתים.

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים במהלך מבצע "צוק איתן"

11.    מאז תחילת מבצע "צוק איתן" ביצעה כיפת ברזל יותר מ-145 יירוטים של רקטות,שכוונו לעבר ריכוזי אוכלוסיה בישראל. חיל האוויר קלט ב-11 ביולי 2014 סוללה נוספת של כיפת ברזל, שמינית במספר, המכילה שיפורים ואשר תאפשר כיסוי והגנה טובים יותר. הסוללה, שהפכה מבצעית בתהליך מואץ ,היא השנייה הנקלטת בחיל האוויר מאז תחילת המבצע (דובר צה"ל, 13 ביולי 2014).

12.    מדיווחי התקשורת הפלסטינית עולה, כי על רוב אירועי הירי קיבלה אחריות הזרוע הצבאית של חמאס (כולל ירי הרקטות ארוכות הטווח וירי הרקטות מלבנון). בהודעה, שקרא, אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, נאמר כי היא עדיין מתייחסת למערכה כאל "מערכה מצומצמת" והיא עשתה שימוש רק במעט מאד מיכולותיה (ערוץ אלאקצא, 10 ביולי 2014).

מימין: הודעת קבלת אחריות של הזרוע הצבאית של חמאס על ירי רקטות J80 לעבר תל אביב ובת-ים (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 12 ביולי 2014) משמאל: מפת טווח הרקטות (בהן רקטות R160, בראק 70, J80, M75, גראד וקסאם), ששוגרו מהרצועה ונפלו בערי ישראל (דף הפייסבוק של פורום חמאס, 11 ביולי 2014)
מימין: הודעת קבלת אחריות של הזרוע הצבאית של חמאס על ירי רקטות J80לעבר תל אביב ובת-ים (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 12 ביולי 2014) משמאל: מפת טווח הרקטות (בהן רקטות R160, בראק 70, J80, M75, גראד וקסאם), ששוגרו מהרצועה ונפלו בערי ישראל (דף הפייסבוק של פורום חמאס, 11 ביולי 2014)

13.    בנוסף לחמאס, קיבלו אחריות על אירועי הירי הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, (כולל ירי רקטות ארוכות טווח). כמו כן קיבלו אחריות הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין, החזית הדמוקרטית, וועדות ההתנגדות העממית. כמה התארגנויות טרור מקומיות קיבלו אחריות פומבית לירי, בעיקר לעבר אזור עוטף עזה.

ירי טיל נ"ט לעבר ג'יפ של צה"ל

14.    ב-11 ביולי 2014 נורה טיל נ"ט לעבר ג'יפ של צה"ל בקרבת גבול רצועת עזה. שני חיילים נפצעו באורח קל. סאמי אלזהרי, דובר חמאס אמר, כי פיצוץ הג'יפ הינו תקדים לפעולה הקרקעית בהוסיפו, כי עזה תהפוך ל"בית קברות עבור חיילי צה"ל" (סמא, 11 ביולי 2014).

15.    אחמד ג'בריל, מזכ"ל החזית העממית המפקדה הכללית, אמר, כי סוריה היא זו אשר סיפקה בעבר לחמאס טילי נ"ט מסוג קורנט הנמצאים עתה בידיה.  עוד ציין, כי גם איראן העבירה לחמאס אמצעי לחימה דרך סודאן וחצי האי סיני (אלמיאדין, 10 ביולי 2014).

פעילות בגזרות נוספות
ירי רקטות מלבנון לעבר צפון ישראל

16.    במקביל לירי הרקטות ופצצות המרגמה מדרום בוצעו שני ניסיונות ירי רקטות משטח לבנון. מקורות בצה"ל העריכו, כי מאחורי הירי עומדים גורמים פרו-פלסטינים בלבנון:

א.   ב-11 ביולי 2014 בשעות הבוקר המוקדמות נורתה רקטה מלבנון. הרקטה התפוצצה באזור מטולה. לא היו נפגעים . צה"ל הגיב בירי אש ארטילרית לעבר מקורות הירי. מפקדת צבא לבנון פרסמה הודעה לפיה "גורם אלמוני" שיגר שלוש רקטות מאזור מרג'עיון-חצביא (גזרה מזרחית). כוחות צבא לבנון, שערכו סריקות באזור ומצאו את העמדה ממנה שוגרו הרקטות בעמדה מצאו מסמכים ומפות בהן נקודות ציון ומטרות (אלאח'באר, אלנשרה, 11 ביולי 2014). כוח יוניפי"ל, בתיאום עם צבא לבנון, הגביר את נוכחותו בשטח ואת הסיורים שהוא מבצע במטרה למנוע תקריות ירי נוספות. מפקד כוח יוניפי"ל מסר, כי שיגור הטילים מלבנון לישראל מהווה הפרה חמורה של החלטת מועצת הביטחון 1701 (אתר האו"ם, 11 ביולי 2014).

ב.   ב-12 ביולי 2014 בסביבות השעה 2200 נשמעו אזעקות בגליל המערבי. רקטה 122 מ"מ נפלה בתחומי ישוב בגליל המערבי ושתיים נוספות נפלו סמוך לישובים באזור. צה"ל השיב באש ארטילריה לעבר מקורות הירי בלבנון. הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות על הירי והודיעה, כי הירי בוצע על ידי יחידה שלה בלבנון המכונה על שם השהיד מחמד אבו ח'צ'יר (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 12 ביולי 2014). בשלב זה לא ברורה לנו מהימנותה של ההודעה.

ירי מחצי האי סיני

17.    ב- 11 ביולי 2014, העלה ארגון אנצאר בית אלמקדס, ארגון סלפי-ג'האדי המזוהה עם ארגון אלקאעדה הפעיל במצרים ובסיני, סרטון ליוטיוב, שבו קיבל אחריות על שיגור רקטות מסיני לעבר ישראל. על-פי הודעת הארגון, שוגרו חמש הרקטות 107 מ"מ לעבר היישוב בני נצרים[3], הסמוך לגבול מצרים ולדרום רצועת עזה, שנועדו "לסייע לתושבינו בעזה" (יומטיוב, 11 ביולי 2014).

18.    במקביל דיווח, מקור ביטחוני מצרי בצפון חצי האי סיני,  כי כוחות הביטחון המצריים הצליחו לתפוס     ב-10 ביולי 2014 משאית, שנשאה כ-20 טילי גראד סמוך לגבול מצרים רצועת עזה. הכוחות המצריים התעמתו עם פעילים שהתכוונו להבריח את הטילים באמצעות מנהרה באזור רפיח (מען, 11 ביולי 2014).

סוכל ניסיון פיגוע בשומרון

19.    ביהודה ושומרון התגלעו עימותים מקומיים במספר מוקדים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים (חברון, בית לחם, ג'נין, ראמאללה ועוד). עד כה ניתן לציין, כי פעילות ההזדהות ביהודה ושומרון עם רצועת עזה היא מצומצמת יחסית. 

20.    ב-10 ביולי 2014 כוחות הביטחון הישראליים עצרו במעבר חוצה שומרון כלי רכב, שנשא לוחית רישוי פלסטינית ובו שני נוסעים. המאבטחים במעבר, שנוסעי כלי הרכב העלו את חשדם, ערכו בדיקה מקיפה, שבמהלכה הבחינו בשקית, שהונחה בין רגליו של הנהג. השקית הכילה מטען חבלה, שהורכב מבלון גז וחוטי חשמל. חבלני המשטרה, שהוזעקו למקום סגרו את המעבר לתנועה וניטרלו את המטען, שהיה ככל הנראה מיועד לביצוע פיגוע בישראל.

21.    בתקשורת הפלסטינית פורסמו תמונות רבות של גילויי שמחה ביהודה ושומרון לנוכח נפילת רקטות בישראל, בעיקר בערים הגדולות. כך למשל פורסמה תמונה של פלסטינים מחברון צופים לעבר גוש דן בהמתנה למטח הרקטות, שהבטיחה לשגר הזרוע הצבאית של חמאס (דף הפייסבוק ע'זה אלאן, 13 ביולי 2014).

המצב במעברים

22.    במהלך כל ימי מבצע "צוק איתן", נותר מעבר כרם שלום פתוח להעברת ציוד ואספקה לרצועת עזה. מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב (פולי) מרדכי, אמר, כי בכל יום נכנסים דרך מעבר כרם שלום מזון, חלב, דלק ותרופות לרצועת עזה. לדבריו ארגוני הטרור תוקפים בכל יום את המעבר דרכו מכניסה ישראל את משאיות אספקה (דובר צה"ל, 12 ביולי 2014).

23.    נשיא מצרים עבד אלפתאח אליסיסי אמר, כי מעבר רפיח נפתח להעברת פצועים לטיפול בבתי חולים במצרים וכי הועברו 500 טונות של מוצרי מזון ותרופות כמתנה מהעם המצרי לעם הפלסטיני ברצועת עזה (אליום אלסאבע, 12 ביולי 2014). ב-10 ביולי 2014 נפתח מעבר רפיח דרכו הועברו מספר פצועים לטיפול במצרים. לאחר יום אחד, בו היה המעבר פעיל, החליטו המצרים לסגור את המעבר (צפא, מען, 11 ביולי 2014). סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר כי פתיחת מעבר רפיח הינה צעד טוב אך לא מספיק כיוון שיש לפתוח אותו באופן נורמאלי לכניסה ויציאה של בני אדם והכנסת סיוע לרצועת עזה  (ערוץ אלאקצא, 10 ביולי 2014).   

התבטאויות פעילי חמאס והרשות הפלסטינית
התבטאויות בכירי חמאס

24.    בהודעה לעיתונות, שמסר אסמאעיל הניה, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי התוקפנות הישראלית נגד רצועת עזה לא תצליח להשיג את מטרותיה והעם הפלסטיני ינצח. הוא פנה לישראל באומרו, כי עליה להפסיק את "פשעי המלחמה" נגד הפלסטינים. לדבריו ישראל היא שהחלה את התוקפנות ועל כן עליה לסיימה (צפא, 11 ביולי 2014).

25.    סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר, כי אין שום דיבורים על הרגעה וכי המגעים היחידים המתקיימים הם חילופי מידע. הוא קרא למועצת הביטחון של האו"ם לקחת אחריות על מה שקורה בעזה, שכן מבוצעים בה "פשעי מלחמה" והפרות של החוק הבינלאומי (ערוץ אלאקצא, 10 ביולי 2014).  

26.    פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי "משוואת המלחמה" ממשיכה להתקיים ומשמעותה "רקטה בתמורה לרקטה ותוקפנות בתמורה לתוקפנות". לדבריו כל עוד כוחם בידם הם ימשיכו להילחם ו"כל האפשרויות פתוחות". עוד אמר, כי אם ישראל רוצה להגן על תושביה מפני הרקטות עליה להציב כיפת ברזל "לכל בית ובית בתל אביב" הוא הבהיר, כי בנק המטרות שלהם כולל  את "משרד הביטחון, נמל התעופה בן גוריון והכור בדימונה" (אלאקצא, 11 ביולי 2014). בראיון נוסף קרא לתושבי הרצועה, יהודה ושומרון וערביי ישראל לצאת לרחובות לחיזוק "פעילי ההתנגדות". לטענתו טילי "ההתנגדות" יכולים להבחין בין אזורים יהודיים לבין האזורים בהם מתגוררים ערביי ישראל. עוד הוסיף, כי  הזרוע הצבאית עומדת להכניס "אלמנטים חדשים", שישראל לא מכירה (סמא, 11 ביולי 2014).

27.    עזת אלרשק, חבר הלשכה המדיני של חמאס, אמר, כי חמאס לא תקבל הסכם הפסקת אש שלא בתנאיה שלה. הוא ציין, כי נתניהו יכול להתחיל במלחמה אבל לא להביא לסיומה (פלסטין אינפו, 12 ביולי 2014), ע'אזי חמד, בכיר חמאס פירט את הצעדים, שעל ישראל לנקוט כדי להחזיר את ההרגעה. לדבריו יש לשחרר את כל העצורים ביהודה שומרון ורצועת עזה, כולל משוחררי עסקת שליט ולקיים את כל ההבנות משנת 2012 ובכלל זה פתיחת המעברים, הרחבת מרחב הדייג והחזרת התושבים הקרובים לגבול לבתיהם (קול פלסטין, 10 ביולי 2014).

רשות פלסטינית

28.    בראיון, שהעניק אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, הטיל את האחריות להסלמה על ישראל. לדבריו, ממשלת ישראל פועלת באופן זה מכיוון שהיא איננה מעוניינת בפיתרון של שתי מדינות.  אבו מאזן אמר, כי מאזן הכוחות נוטה לטובת ישראל למרות ירי הרקטות לעברה. הוא הוסיף כי הנפגעים העיקריים מהלחימה הם תושבי רצועת עזה ועל כן חשוב לסיים את "התוקפנות" (ערוץ אלמיאדין, 11 ביולי 2014). סאמי אבו זהרי, דובר חמאס מתח ביקורת על דברי אבו מאזן וכינה אותם "זלזול בדמי השהידים". הוא הוסיף, כי הצהרות אבו מאזן פוגעות בעם הפלסטיני וב"התנגדות". הוא הצהיר שחמאס תכפה את התנאים שלה ולא תשעה ל"עמדות רופסות" (פלסטין אלא'ן, 12 ביולי 2014).

התבטאויות בדבר ניסיונות להפסקת הלחימה
מועצת הביטחון

29.    מועצת הביטחון של האו"ם פרסמה הודעה לתקשורת אודות המשבר בעזה. ההודעה קראה להשבת הרגיעה, כינון מחדש של הפסקת אש שלאחר מבצע "עמוד ענן" וכיבוד החוק הבינלאומי לרבות הגנה על אזרחים. עוד הוסיפה, כי היא תומכת בחידוש התהליך המדיני  (אתר מועצת הביטחון, 10 ביולי 2014).

מצרים

30.    נשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי נועד עם טוני בליר, שליח הקוורטט למזרח התיכון. דובר הנשיאות אמר כי אלסיסי הזהיר מפני הסלמה צבאית וקורבנות מצד אזרחים חפים מפשע. בדר עבד אלעאטי, דובר משרד החוץ המצרי מסר, כי מצרים פועלת בשיתוף פעולה עם גורמים בינלאומיים כדי לשים קץ להסלמה ברצועת עזה ולהגיע להסכם שיחייב את כל הצדדים (אליום אלסאבע, 12 ביולי 2014).

31.    בהודעה רשמית של משרד החוץ המצרי נאמר, כי מצרים מקיימת מגעים מוגברים ומתמשכים עם כל הגורמים הרלוונטיים לרבות ההנהגה הפלסטינית, השלטונות הישראליים והארגונים הפלסטינים. כמו כן היא מקיימת מגעים עם מדינות ערב והמדינות האסלאמיות ומועצת הביטחון של האו"ם. ההודעה קראה לקהילה הבינלאומית לשאת באחריות לחדש את הסכם ההרגעה משנת 2012 ולשים קץ למתקפות הישראליות נגד אזרחים פלסטינים (אלשרוק, 12 ביולי 2014).

[1]הבנות "עמוד ענן" הושגו בחסות מצרית ובמעורבות אמריקאית והם נכנסו לתוקף ב-21 בנובמבר 2012. במסגרת ההבנות הללו הוסכם, כי הצדדים (קרי, ישראל וחמאס) יפסיקו את כל פעולותיהם ההתקפיות וכי תוך 24 שעות יחלו דיונים אודות הסכמות רחבות יותר. ההסכמות הרחבות יותר נוגעות להסדרת מעבר אנשים וסחורות לרצועה וממנה ולהסדרת ההגבלות הנוגעות לתנועת פלסטינים באזורים הסמוכים לגבול הרצועה עם ישראל.
[2] הגרף מציין נפילות רקטות בשטח ישראל והוא לא כולל ירי פצצות מרגמה ושיגורים כושלים של רקטות.
[3]ישוב בחבל שלום, על גבול ישראל מצרים, שהוקם ב-2008 על ידי משפחות הישוב נצרים, שפונה מרצועת עזה.