חמאס מונעת מאוכלוסייה אזרחית מלהתפנות מאזורי סכנה


כללי

1.   למן תחילת מבצע "עמוד ענן" ביצע צה"ל שורה של פעולות, שנועדו למנוע, עד כמה שאפשר, פגיעה באוכלוסייה האזרחית ברצועה ולמקד את התקיפות נגד תשתיות ופעילי טרור. במסגרת זו הועברו לתושבי הרצועה מסרים במספר דרכים ביניהן: הטלת כרוזים, השתלטות זמנית על תדרי תחנות רדיו מקומיות המשרתות את ארגוני הטרור הפלסטינים ושליחת הודעות טלפוניות לתושבים.

2.    במסגרת מדיניות זו פוזרו ב-20 בנובמבר כרוזים שהיו ממוענים לתושבי השכונות הצפוניות של רצועת עזה  (זיתון, תלאלהוא, שג'אעיה ועוד)[1] בכרוזים התבקשו התושבים לעזוב את בתיהם ולעבור לאזור מרכז הרצועה . לדברי הכרוז ציות להוראות אלה יבטיח שלא יגרם כל נזק .

3.    בתגובה לפיזור הכרוזים ניסו גורמים בכירים בממשל חמאס למנוע מהתושבים מלעזוב את בתיהם בהצהירם, כי פיזור הכרוזים מהווה חלק ממלחמה פסיכולוגית והסברתית שעורכת ישראל נגדם.

תגובות בכירים לפיזור הכרוזים

4.     משרד הפנים של ממשל החמאס בעזה פרסם גילוי דעת רשמי, שחולק לתושבים בעזה הקורא להתעלם מהוראות הכרוזים (אתר משרד הפנים של עזה, 20 בנובמבר 2012).

5.    בגילוי הדעת נאמר, כי ברצועה שוררת יציבות רבה וברור שהניצחון הוא לצד הפלסטיני, בעוד ישראל [האויב] נכשלה בכל הפרמטרים.  על כן החליטה ישראל לפנות לציבור על מנת לעורר אימה ופחד בקרבו באמצעות לוחמה פסיכולוגית המתבצעת באמצעות שיחות טלפון והפצת כרוזים ריקים מתוכן. גילוי הדעת קורא לאזרחים בכל רחבי עזה לנהוג כרגיל ולכל כלי התקשורת והפעילים ברשתות החברתיות להימנע מהפצת פחד בקרב תושבי עזה ודווקא לעורר בקרבם ביטחון ושלווה (אתר משרד הפנים של ממשל חמאס, 20 בנובמבר 2012).

6.    אסמאעיל שהואן דובר משרד הפנים של ממשל חמאס אמר כי פיזור הכרוזים מהווה חלק מהלוחמה הפסיכולוגית וההסברתית שמפעילה ישראל נגד העם הפלסטיני . הוא קרא לתושבים בשם משרד הפנים שלא לעזוב את בתיהם שכן המדובר בשקרים .

7.    גם בג'האד האסלאמי בפלסטין התייחסו לכרוזים באופן דומה עבדאללה שאמי, דובר הג'האד האסלאמי בפלסטין קרא שלא להתייחס לכרוזים שכן הם "חלק ממלחמה מטורפת המנסה לפגוע בעמידה האיתנה של פלסטין" וכי הוא נועד להפעיל לחץ על נציגי הג'האד  האסלאמי בפלסטין וחמאס במשא ומתן להפסקת אש. הוא קרא לא להתייחס לכרוזים "לרמוס אותם ולהעלותם באש".

אירועים בעבר בהם מנעה חמאס מתושבים להתפנות

8.    דובר צה"ל ציין לאחר מבצע "עופרת יצוקה" כי צה"ל נקט בפעולות מרחיקות לכת כדי למנוע פגיעה באזרחים ובכלל זה פיזור מיליוני כרוזים, הודעות באמצעות כלי התקשורת פלסטינים, שיחות טלפון ובצד זאת, חידד את נהלי ירי אזהרה, ותדרך מפקדים ולוחמים לנהוג בזהירות מקסימאלית באזורים מאוכלסים (26 במרס 2009, אתר דובר צה"ל). יחד עם זאת במהלך מבצע "עופרת יצוקה"  דיווחו גורמים ברצועה, כי פעילי חמאס מאלצים תושבים בצפון הרצועה שלא לנטוש את בתיהם ומונעים מהם להימלט ממוקדי הלחימה לכיוון דרום. גורמי חמאס גם ניסו לאסוף כרוזים שהוטלו ע"י צה"ל מנת למנוע מהתושבים לפנות את בתיהם.

[1]שכונות אשר בשל קרבתן לגבול עם ישראל נוהגות חוליות הטרור לבצע מהן ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבור ישראל.