מבצע “צוק איתן” – עדכון מספר 4 (14 ביולי 1200)

סרטון המתעד ירי סרטון ירי רקטות מסוג M75  מייצור מקומי לעבר תל אביב (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 13 ביולי 2014)

סרטון המתעד ירי סרטון ירי רקטות מסוג M75 מייצור מקומי לעבר תל אביב (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 13 ביולי 2014)

סרטון המתעד את המטוס ללא טייס, ששיגרה הזרוע הצבאית של חמאס, סמוך לחופי אשדוד (יוטיוב, 14 ביולי 2014) .

סרטון המתעד את המטוס ללא טייס, ששיגרה הזרוע הצבאית של חמאס, סמוך לחופי אשדוד (יוטיוב, 14 ביולי 2014) .

תקיפה של

תקיפה של "מתחם אנצאר" במערב העיר עזה, הכולל את מטות מנגנוני הביטחון של חמאס (פלסטין אלא'ן, 13 ביולי 2014)

הודעה, שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס בה היא מקבלת אחריות על שיגור מספר מטוסים ללא טייס לביצוע משימות מיוחדות (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 14 ביולי 2014).

הודעה, שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס בה היא מקבלת אחריות על שיגור מספר מטוסים ללא טייס לביצוע משימות מיוחדות (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 14 ביולי 2014).


כללי

1.        ביממה האחרונה נמשך מבצע "צוק איתן" בדפוס המוכר: צה"ל המשיך בהתקפות אינטנסיביות על יעדי טרור ברצועה בעוד, שחמאס ושאר ארגוני הטרור, המשיכו בירי מאסיבי של רקטות לעבר ישראל  (כולל לעבר מרכזה של ישראל ולעבר חיפה). במקביל, נמשך "טפטוף" ירי הרקטות משטח לבנון ובוצע ירי פצצות מרגמה בצפון רמת הגולן. הקריאות בזירה הבינלאומית להפסקת אש לא הניבו התקדמות של ממש.

פעילות צה"ל
תקיפות יעדי טרור ברצועה

2.        במהלך היממה האחרונה המשיך צה"ל בתקיפת יעדי טרור ברחבי רצועת עזה. סה"כ הותקפו במהלך ימי המבצע 1,471 מטרות טרור. ביניהן מעל 632 משגרי רקטות, 130 מחנות צבאיים ו- 97 פעילים צבאיים בכירים. כמו כן בוצעו מעל ל-220 תקיפות של מנהרות טרור ברחבי הרצועה. להלן שתי דוגמאות  (דובר צה"ל, 14 ביולי, 2014):

         א.         ב-13 ביולי 2014 בשעות אחר הצהרים תקפו כלי טיס שני משגרים מהם בוצע ירי לעבר העיר אשדוד ובאר שבע. כמו כן תקפו כלי טיס משגר בצפון רצועת עזה.

         ב.         ב-13 ביולי 2014 בשעות הצהרים תקף צה"ל תשתית מבצעית של פעיל חמאס בכיר, האחראי על ירי רקטות באזור מחנה הפליטים ג'באליא. כמו כן הותקפה התשתית המבצעית של מפקד יחידת הרקטות של בית לאהיא של ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין.

אוכלוסיית רצועת עזה

3.        כלי התקשורת הפלסטינים ומשרד הבריאות דיווחו על 171 הרוגים מאז תחילת המבצע ועל מעל 1,100 פצועים.על פי מידע (ראשוני), שבידנו התפלגות ההרוגים הינה כדלקמן:

א.         57 מחבלים על פי ההתפלגות הבאה:

1)      29 פעילי חמאס.

2)      22 פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין.

3)      שישה פעילים מארגוני טרור נוספים.

ב.         76 בלתי מעורבים.

ג.          38 הרוגים, שזהותם אינה ידועה.

4.         מפיד אלחסאינה, שר העבודות ציבוריות והשיכון, פירט את נזקי המבצע: 292 בתים נהרסו לחלוטין, 283 בתים אינם ראויים למגורים וכ-10,000 בתים ניזוקו חלקית. בנוסף נגרם, לדבריו, נזק למוסדות צדקה ומוסדות ממשלתיים ונזק לתשתית  (אלאיאם, 13 ביולי 2014).

פגיעה באנשי משטרה

5.        המשטרה הפלסטינית ערכה מסיבת עיתונאים מול בית החולים אלשפאא'. דובר המשטרה אימן אלבטניג'י אמר, כי סימון אנשי המשטרה ומפקדיה כמטרות הינו פשע ועבירה על החוק הבינלאומי והטיל על ישראל את האחריות לפגיעה במפקדי המשטרה או אנשיה (אתר משרד הפנים ברצועת עזה 13 ביולי 2014). במבצע "עמוד ענן", ובהזדמנויות אחרות הוכח, שמנגנוני הביטחון ברצועת עזה, הכפופים למשרד הפנים, פועלים בחירום גם במסגרת הזרוע הצבאית של חמאס. פעילים רבים במנגנונים משמשים גם כפעילים צבאיים של הזרוע הצבאית[1].

קריאת צה"ל לאוכלוסייה להתפנות מאזורים בהם הוא פועל

6.        בעקבות הכרוזים, שפיזר צה"ל בהם הוראה לתושבים בצפון רצועת עזה להתפנות, הגיעו אלפי פלסטינים לבתי ספר של  אונר"א בעיר עזה. מנהל בתי הספר של אונר"א אמר, כי הסוכנות פתחה שמונה בתי ספר כדי לקלוט את תושבי צפון הרצועה. הוא הוסיף, כי יפתחו בתי ספר נוספים במידת הצורך (מען, 13 ביולי 2014).

7.        בעקבות  הכרוזים, שפיזר צה"ל, הפיצה הזרוע הצבאית של חמאס כרוז המזהיר את התושבים מפני פינוי בתיהם. לדברי הכרוז פינוי הבית מטיל את האחריות על התושב עצמו. משרד הפנים הדגיש, שהאזהרות ההודעות הקוליות והשיחות לטלפונים של האזרחים בהם הם מתבקשים להתפנות נועדו "ליצור בלבול ולהפחיד את הציבור". לדברי ההודעה, משרד הפנים הוא זה אשר אחראי לשגר הודעות והנחיות לציבור דרך אמצעי התקשורת. היענות לקריאות "הכיבוש" מסייעת לו להגשים את מזימותיו ולהחליש את העורף ולהרוס את הבתים והרכוש המפונים. הם גם הפנו קריאה לכל אלה, שפינו את בתיהם לשוב אליהם מיד ולנהוג על פי הנחיות משרד הפנים (אתר משרד הפנים, 13 ביולי 2014). ואכן חלק ניכר מהאוכלוסייה, נענה לקריאות והם נשארו בבתיהם למרות התקפות צה"ל באזור, שכוונו נגד מטרות טרור.

כרוז , שפרסמה לאוכלוסייה הזרוע הצבאית של חמאס :" מתוך דאגה לשלומך עליך לשהות בביתך לאורך תקופת ההסלמה ולא לעזבו. פינוי הבית מטיל עליך את מלוא האחריות. על החתום גדודי עז אלדין אלקסאם 9/7/2014" (דף הפייסבוק של גדודי עז אלדין אלקסאם, 13 ביולי 2014)
כרוז , שפרסמה לאוכלוסייה הזרוע הצבאית של חמאס :" מתוך דאגה לשלומך עליך לשהות בביתך לאורך תקופת ההסלמה ולא לעזבו. פינוי הבית מטיל עליך את מלוא האחריות. על החתום גדודי עז אלדין אלקסאם 9/7/2014" (דף הפייסבוק של גדודי עז אלדין אלקסאם, 13 ביולי 2014) 

8.        דובר צה"ל הסביר, כי האזור ממנו התבקשה האוכלוסייה להתפנות הוא אזור, אשר ממנו מתבצע ירי הולך וגובר לעבר ישראל.  על כן החליט צה"ל להגביר את התקיפות באזור ולפעול באופן ממוקד ומאסיבי בשטח זה וביקש מהתושבים להתפנות כדי, שלא תהיה פגיעה בבלתי מעורבים (דובר צה"ל, 13 ביול 2014).

פעילים בינלאומיים הכריזו על עצמם כ"מגן אנושי"

9.        בסמאן אלעשי,מנכ"ל בית החולים אלופאא' במזרח עיר עזה, מסר, כי שמונה פעילים זרים מארה"ב, ונצואלה, צרפת, בריטניה, שבדיה וספרד הכריזו על עצמם כ"מגן אנושי". לדבריו הם מגנים על בית החולים כדי שיוכל להמשיך ולהעניק שירותים (סוכנות אנטליה, 12 ביולי 2014).

ירי הרקטות

10.    במהלך הימים האחרונים נמשך ירי הרקטות ופצצות המרגמה המאסיבי לעבר ישראל. אם כי היקפו פחת במידת מה ביומים האחרונים. סה"כ אותרו במהלך ימי המבצע נפילות של כ-830 רקטות בשטח ישראל. כתוצאה מירי הרקטות נפצע ב-13 ביולי 2014 נער באורח קשה באשקלון. כמו כן נגרם נזק רב לרכוש. על פי דובר צה"ל כ-36% מכלל שיגורי הרקטות לעבר ישראל מתבצע מאזור צפון הרצועה, מכלל הרקטות ארוכות הטווח, ששוגרו לישראל כ-30% שוגרו מצפון רצועת עזה מהם כ-10% מבית לאהיא (דובר צה"ל 13 ביולי 2014).

11.    במהלך היממה האחרונה אותרו כמאה נפילות רקטות בשטח ישראל. להלן אירועים מרכזיים:

א.   בשעות הצהרים של ה-13 ביולי 2014 נפגע נער בן 16 באורח קשה מפגיעה ישירה של רקטה באשקלון. הנער, שניסה לתפוס מחסה לא הספיק להגיע ונפגע מרסיסים. חמישה בני אדם נוספים נפגעו באורח קל.

ב.   בשעות אחר הצהרים של ה-13 ביולי 2014 נורה מטח כבד של רקטות לעבר ישראל. רקטה אחת נפלה בשטח לא מיושב באזור חיפה. כמו כן נורו רקטות לעבר גוש דן, שיורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. הזרוע הצבאית של חמאס טענה, כי במסגרת מטח הרקטות הם שיגרו שתי רקטות מסוג J-80המצוידות בטכנולוגיה, שאינה מאפשרת לכיפת ברזל לגלות אותן (אתר הזרוע הצבאית, 13 ביולי 2014).

ג.   רקטה, ששוגרה מרצועת עזה בשעות הערב פגעה בקו מתח גבוה המספק חשמל  ל-70,000 פלסטינים באזור ח'אן יונס ודיר אלבלח, שברצועת עזה. התושבים נותקו מאספקת החשמל.

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים במהלך מבצע "צוק איתן"[2]

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים במהלך מבצע "צוק איתן"

קבלת אחריות על שיגורי הרקטות

12.    ביממה האחרונה לא פורסמו בכלי התקשורת הפלסטינים הודעות רבות של קבלת אחריות לירי הרקטות. יחד עם זאת, הזרוע הצבאית של חמאס המשיכה לקבל אחריות על רוב אירועי הירי (אתר הזרוע הצבאית, 13 ביולי 2014). הזרוע הצבאית של חמאס גם פרסמה, כי סיכלה ניסיון פעולה של שייטת 13 באזור אלסודאניה. לדברי ההודעה הדבר התאפשר הודות למודיעין מוקדם, שאפשר להם להציב  מארבים לכוח הישראלי (אתר הזרוע הצבאית, 13 ביולי 2014).

13.    בנוסף לחמאס, קיבלו אחריות על אירועי הירי הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, (כולל ירי רקטות ארוכות טווח). כמו כן הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין, החזית הדמוקרטית, וועדות ההתנגדות העממית. כמה התארגנויות טרור מקומיות קיבלו אחריות פומבית לירי, בעיקר לעבר אזור עוטף עזה.

יירוט כלי טיס לא מאויש

14.    בבוקר 14 ביולי  2014 זוהה כלי טיס לא מאויש, שחדר מרצועת עזה לשטח ישראל באזור החוף. כלי הטיס יורט על ידי טיל קרקע-אוויר מסוג פטריוט סמוך לאשדוד (דובר צה"ל, 14 ביולי 2014). 

פעילות בגזרות נוספות
ירי רקטות מלבנון סוריה וחצי האי סיני

15.    במקביל ללחימה ברצועת עזה נמשך "טפטוף" ירי הרקטות בגבול הצפוני והדרומי של ישראל.

לבנון

16.    בליל 14-13 ביולי 2014 אותרו מספר נפילות של רקטות בגליל המערבי כתוצאה מירי, שבוצע מגבול הצפון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. צה"ל הגיב בירי ארטילריה לעבר מקור הירי. כמו כן הועברו מסרים חמורים ללבנון באמצעות כוח יוניפי"ל (דובר צה"ל, 14 ביולי 2014).

17.    זוהי הפעם השלישית מאז תחילת מבצע "צוק איתן" בה משוגרות רקטות מדרום לבנון.בהתייחסו לירי בצפון המדינה אמר דובר צה"ל, כי הירי אינו מפתיע וכי צה"ל נערך לאפשרות שפעילות ברצועת עזה יכולה להביא לפעילות גם בגזרות נוספות (דובר צה"ל, 14 ביולי 2014).  

18.    בשלב זה לא ידועה לנו זהותם של מבצעי הירי. ג'האד טה, בכיר בחמאס בלבנון הכחיש את הידיעות לפיהן הזרוע הצבאית של חמאס אחראית לירי הרקטות מלבנון, שכן לדבריו, הם מכבדים את הריבונות הלבנונית (סוכנות הידיעות הלבנונית, 13 ביולי 2014).

גבול סוריה

19.    ב-13 ביולי 2014 בשעות הערב בוצע ירי פצצות מרגמה בגבול סוריה צפון רמת הגולן. צה"ל הגיב באש ארטילרית לעבר עמדות צבאיות. לא היו נפגעים (דובר צה"ל, 14 ביולי 2014).

חצי האי סיני

20.    המצרים דיווחו, כי מנגנוני הביטחון שלהם מצאו שתי רקטות בשטח חקלאי סמוך לרפיח, שהיו מוצבות על משגרים והיו מוכנות לשיגור לעבר ישראל. יצוין כי ב-11 ביולי 2014, ארגון אנצאר בית אלמקדס, ארגון סלפי-ג'האדי המזוהה עם ארגון אלקאעדה הפעיל במצרים ובסיני, קיבל אחריות על שיגור רקטות מסיני לעבר היישוב בני נצרים (אלמצרי אליום, של שרוק, 13 ביולי 2014).

המצב במעברים
מעבר כרם שלום

21.    למרות ירי הרקטות הבלתי פוסק ותקיפות חיל האוויר נשאר מעבר כרם שלום, הפועל תחת אבטחה צבאית כבדה, פתוח להעברת סחורות לרצועת עזה.  דרך המעבר מועברים לרצועת עזה מידי יום מוצרי מזון, ציוד ודלקים  (מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 14 ביולי 2014).

מעבר רפיח

22.    מצרים הודיעה על פתיחת מעבר רפיח לשלושה ימים עבור עולי רגל המעוניינים לצאת מרצועת עזה וחזרתם של עולי רגל, שהיו מעוכבים עד עתה בצד המצרי של המעבר. כמו כן הועברו ארבעה פצועים לטיפול במצרים (פלסטין אליום, מען, 13 ביולי 2014). במקביל התירו רשויות מצרים למשלחת ממאע"מ להגיע לרצועת עזה דרך מעבר רפיח. מטרת ביקור המשלחת, בראשה עומד שר הוקף של מאע"מ, להביע סולידריות עם תושבי רצועת עזה ולבדוק את הצרכים ההומניטאריים שלהם (מען, 13 ביולי 2014).

משלחת ממאע"מ שהגיעה לרצועת עזה דרך מעבר רפיח והביאה עמה סיוע רפואי לתושבי הרצועה (פלסטין אלא'ן, 13 ביולי 2014)
משלחת ממאע"מ שהגיעה לרצועת עזה דרך מעבר רפיח והביאה עמה סיוע רפואי לתושבי הרצועה (פלסטין אלא'ן, 13 ביולי 2014)

23.    בדר עבד אלעאטי, דובר משרד החוץ המצרי תקף את חמאס בעקבות הביקורת, שמתחו בכיריה על מצרים לאחר פתיחת מעבר רפיח. הוא הדגיש, כי מצרים היא המדינה היחידה העומדת תמיד לצד העם הפלסטיני וכי רצועת עזה נמצאת מבחינה משפטית תחת כיבוש ישראלי (אלמצרי אליום, 13 ביולי 2014).

התבטאויות פעילי חמאס

24.    גרמים בכירים בחמאס ממשיכים להאשים את ישראל אשר החלה ב"תוקפנות", ולהעמיד תנאים באשר להסכם עתידי:

א.   מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, כתב בדף הפייסבוק שלו, כי גם אם תהיה רגיעה זאת לא תהיה המערכה האחרונה של חמאס. לדבריו ישראל חותרת באמצעות "הפצצת אנשים" לגרום לחמאס להניף דגלים לבנים. עוד הוסיף, כי ישראל הורגת את האבות וטובחת בבנים וחותכת את אברי הנשים, הורסת בתים ועוקרת עצים, וכל זה "בעקבות טיל, שנפל אצלם". בהודעה נוספת, שכתב טען, כי אם תהיה הרגעה לא תהיה זו המערכה האחרונה…(דף הפייסבוק של מוסא אבו מרזוק 13 ביולי 2014).

ב.   בשיחת טלפון, שערך ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, עם נשיא תוניסיה אמר, כי ישראל היא זו אשר החלה בתוקפנות. לדבריו לנוכח ההסלמה יש צורך ללחוץ על נתניהו וממשלתו לשבור את המצור על רצועת עזה ולהפסיק את "ההפרות של צבא האויב" ברצועת עזה (קנא, 13 ביולי 2014).

ג.   סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, כינה את תפקודה של "ההתנגדות הפלסטינית" כ"הרואית" בהזכירו את השיגורים לעבר תל אביב. לדבריו ישראל מנסה לפצות על חולשתה באמצעות פגיעה באזרחים ופשעים, שנועדו לשבור את כוח הרצון של "ההתנגדות הפלסטינית". לדבריו "הפלסטינים חיים מעל האדמה ורוב הישראליים חיים במקלטים מתחת לאדמה". אבו זהרי ציין, כי המשוואה של חמאס השתנתה מכיוון שהיום הם רוצים לגבות מחיר מהצד הישראלי על הפשעים, שביצעה ישראל (ערוץ אלאקצא, 13 ביולי 2014).

ד.   עזת אלרשק חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי חמאס הודיעה לכל הגורמים הנוגעים בדבר, שנתניהו הוא שהחל את התוקפנות נגד רצועת עזה והוא זה שצריך להפסיקה. הוא הדגיש, כי רק הם יכתיבו את הסכם הפסקת האש . באשר לתנאי ההרגעה אמר, כי לא הגיעה העת להציב תנאים להפסקת האש שכן חמאס איננה ממהרת להסכים להפסקת אש (אלערביה, 13 ביולי 2014).