מבצע “צוק איתן” – עדכון מספר 9 (21 ביולי 1200)

פעילות צה

פעילות צה"ל בשג'אעיה.

הכנות, שמבצעים חיילי הנדסה לפני פיצוץ מנהרת טרור  (דובר צה

הכנות, שמבצעים חיילי הנדסה לפני פיצוץ מנהרת טרור (דובר צה"ל, 20 ביולי 2014)

פיצוץ מנהרות על ידי צה

פיצוץ מנהרות על ידי צה"ל (דובר צה"ל 21 ביולי 2014)

פיצוץ מנהרות על ידי צה

פיצוץ מנהרות על ידי צה"ל (דובר צה"ל 21 ביולי 2014)

גילויי שמחה בעקבות הידיעה (הכוזבת) על חטיפת חייל ישראלי.

גילויי שמחה בעקבות הידיעה (הכוזבת) על חטיפת חייל ישראלי.

גילויי שמחה בעקבות הידיעה (הכוזבת) על חטיפת חייל ישראלי.

גילויי שמחה בעקבות הידיעה (הכוזבת) על חטיפת חייל ישראלי.

הפגנות ביהודה ושומרון בתמיכה ברצועת עזה (ופא, 21 ביולי 2014)

הפגנות ביהודה ושומרון בתמיכה ברצועת עזה (ופא, 21 ביולי 2014)

הפגנות ביהודה ושומרון בתמיכה ברצועת עזה (ופא, 21 ביולי 2014)

הפגנות ביהודה ושומרון בתמיכה ברצועת עזה (ופא, 21 ביולי 2014)


כללי

1.    מוקד הלחימה הקרקעית הינו שג'אעיה, שכונה רווית אוכלוסייה במזרח העיר עזה. התקריות, שהתחוללו בה בין צה"ל לבין פעילי חמאס וארגוני טרור אחרים היו הקשות ביותר מאז תחילת המהלך הקרקעי ועלו לצה"ל במחיר כבד של 13 הרוגים (סה"כ נהרגו במהלך המבצע 18 חיילי צה"ל). חוליות של מחבלים, שנערכו בשג'אעיה מבעוד מועד, נקטו נגד צה"ל בטקטיקות מוכרות של לוחמה בשטח בנוי תוך ירי אש נ"ט והפעלת מטענים.

2.    במהלך הלחימה סבלה האוכלוסייה המקומית נפגעים רבים (מספרם המדויק עדיין אינו ברור לנו). כפועל יוצא ממדיניות מכוונת של חמאס להשתמש בה כ"מגן אנושי" עבור חוליות הטרור הפועלות במקום. הלחימה בשג'אעיה, להערכתנו, נתפסת כהישג ע"י חמאס הן בשל האבידות, שנגרמו לצה"ל, והן בשל ההזדמנות, שנקרתה לידה למנף את האבידות האזרחיות לצרכים תעמולתיים ופוליטיים.

3.    עם זאת, חמאס עדיין לא הצליחה לתרגם את ההישג בשג'אעיה (בראייתה) לתמיכה מצרית בתנאיה להפסקת אש (שבמרכזם פתיחת מעבר רפיח) או ללחץ של הקהילה הבינלאומית על ישראל, הנתפסת כמי שמגנה על עצמה מפני ירי הרקטות המתמשך וניסיונות חדירה של חוליות טרור לשטחה דרך המנהרות (במהלך פעילותו חשף צה"ל, עד כה, כ-36 פירי מנהרות ברחבי הרצועה, כמה מהן מנהרות שהובילו לשטח ישראל).

חדירת חוליות מחבלים לשטח ישראל

4.    בבוקר 21 ביולי 2014 סיכלו כוחות צה"ל חדירה של כ-20 מחבלים מצפון רצועת עזה סמוך לשדרות. בשעות הבוקר המוקדמות חדרו כעשרים מחבלים לישראל, באמצעות מנהרה בצפון רצועת עזה, שהגיעה עד לשטח ישראל. המחבלים יצאו באזור נירעם. כלי טיס של חיל האוויר תקף את החוליה הראשונה. חוליית המחבלים השנייה ירתה טיל נ"ט לעבר כלי רכב צבאי. תושבי האזור נתבקשו להסתגר בבתיהם. במהלך חילופי האש עם כוחות צה"ל נהרגו עשרה מחבלים (דובר צה"ל, 21 ביולי 2014).

מימין: אזור ההיתקלות. משמאל: המחבלים, שחדרו לשטח ישראל, מסתתרים בין השיחים (דובר צה"ל, 21 ביולי 2014)
מימין: אזור ההיתקלות. משמאל: המחבלים, שחדרו לשטח ישראל, מסתתרים בין השיחים (דובר צה"ל, 21 ביולי 2014)

הפעילות הקרקעית
פעילות צה"ל

5.    במהלך היממה האחרונה נמשכה הפעילות הקרקעית של כוחות צה"ל ברצועת עזה. מאז תחילת המערכה הקרקעית, על פי דיווח דובר צה"ל, נכון לבוקר ה-21 ביולי 2014, נהרגו למעלה מ-110 מחבלים. כמו כן נתפסו 22 מחבלים, שהובאו לחקירה.

הלחימה בשג'אעיה

6.    מוקד הלחימה הקרקעית היה בשג'אעיה, שכונה במזרח רצועת עזה, המהווה מוקד מבצעי ולוגיסטי של פעילות טרור עבור חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין. משכונה זאת שוגרו במהלך מבצע "צוק איתן" רקטות רבות לעבר ישראל (כ-150 רקטות). בשג'אעיה נתקלו כוחות צה"ל בהתנגדות עזה של פעילי חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין. בקרבות, שהתפתחו עם המחבלים נורו טיל נ"ט לעבר כלי רכב של צה"ל והופעלו מטענים. כוחות צה"ל ביצעו תקיפה ארטילרית ואווירית נרחבת וממוקדת. הקרבות בשג'אעיה גבו 13 הרוגים לצה"ל.

7.    הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ, בהתייחסו לאירועים בשג'אעיה אמר, כי תושבי שג'אעיה יודעים שהם נפלו קורבן להיערכות חמאס בשטחי לחימה. הוא הביע צערו על האזרחים שנפגעו. לדבריו צה"ל פועל לאורך כל ימי הלחימה להרחיק את האנשים. הוא פיזר כרוזים, והודיע הודעות לאוכלוסייה להתפנות. לדבריו, יש לצה"ל חובה מוסרית לעשות, ככל האפשר, להימנע מפגיעה באזרחים וחשוב שאזרחים יפנו את אזורי הלחימה. יחד עם זאת הדגיש, שאין כוונה לצה"ל לוותר על נחישותו ולא לעמוד במשימות (דובר צה"ל, 20 ביולי 2014).

8.    בראיון, שערך כתב ידיעות אחרונות נחום ברנע עם אחד ממפקדי כוח צה"ל, שלחם בשג'אעיה אמר מפקד הכוח, כי באזור שג'אעיה נמצא, ככל הנראה, ריכוז המנהרות הגדול ביותר. מנהרות אלה לדבריו, ממוקמות בשכונת מגורים צפופה בה בתים בני חמש ושש קומות. לדבריו חמאס מאיימת בנשק על חלק מהתושבים, שלא יתפנו ממקום מגוריהם (ידיעות אחרונות, 21 ביולי 2014).

הרס בשכונת שג'אעיה במזרח עזה
הרס בשכונת שג'אעיה במזרח עזה (דף הפייסבוק ע'זה אלאן, 20 ביולי 2014; ופא, 20 ביולי2014)

9.    טרם הקרבות, פנה צה"ל לאוכלוסייה המקומית בקריאה להתפנות מהמקום. אולם תושבים רבים, בעקבות הנחייה ולחץ של חמאס, סירבו להתפנות ונלכדו בזירת הקרבות. על פי ההערכות במהלך הקרבות בין צה"ל לכוחות המחבלים נהרגו כשישים פלסטינים (ביניהם נשים וילדים) וכמה מאות נפצעו. חלק מההרוגים הינם מחבלים, שנלחמו נגד צה"ל. בשלב זה אין בידינו מידע על המספר המדויק של ההרוגים ועל זהותם.

10.     בעקבות פניית הצלב האדום, נעתר צה"ל לקיים הפוגה הומניטארית רפואית לפינוי נפגעים בשג'אעיה. הוחלט לאשר הפסקה מוגבלת בזמן בין השעות 1530-1330. כמו כן החליט הדרג המדיני בישראל על הקמת בית חולים שדה במעבר ארז לטיפול בפצועים פלסטינים. למרות ההכרזה על ההפוגה נתקלו צוותי הרפואה, שנכנסו באש בעיקר מצד חמושים פלסטינים.

11.     בתחילה הציגו גורמי חמאס את הלחימה עם כוחות צה"ל בשג'אעיה כהישג צבאי מרשים ופרסמו נתונים אודות תקיפת כלים משוריינים של צה"ל והרג של חיילים. ככל שנמשכו ההתנגשויות והתגלו מספר הנפגעים הפלסטיניים וממדי ההרס, החלו כלי התקשורת הפלסטינים להפיץ תמונות זוועה של הרוגים תוך תיאור האירוע כ"טבח" וכ"שואה". זאת, מתוך מאמץ לעשות שימוש תעמולתי בהרוגים האזרחים מול דעת הקהל הפלסטינית/ערבית כמו גם דעת הקהל העולמית.

12.     סאמי אבו זהרי, דובר חמאס האשים את ישראל באומרו, כי חמאס ביקשה הפסקת אש הומניטארית למשך שעתיים אולם ישראל סירבה לכך. הוא איים כי "ההתנגדות תמשיך לייצר נזקים כבדים לכיבוש" ולא תיתן לכוחותיו לדרוך על אדמת עזה (צפא, 20 ביולי 2014). פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר, כי היום חמאס מדברת לא באמצעות התקשורת והמצלמות אלא באמצעות הרובים, הרקטות, הארטילריה והלוחמים שמתחת לאדמה, מעל האדמה ובכל מקום (ערוץ אלאקצא, 20 ביולי 2014). ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בה נאמר, כי ה"פשע" בשג'אעיה הוא ניסיון ציוני לשמור על הכבוד העצמי לאחר המהלומות הכואבות שהנחיתה ההתנגדות על צבאו  (פאל טודיי, 20 ביולי 2014).

13.     אבו מאזן קרא לקהילה הבינלאומית להתערב באופן מיידי ולכפות הפסקת אש. הוא הכריז על שלושה ימי אבל. נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות, גינה את "הטבח" ודרש ממשלת ישראל להפסיק את התוקפנות על הרצועה (ופא, 20 ביולי 2014).

פעילות נגד המנהרות

14.  במהלך פעילותו חשף צה"ל עד כה כ-36 פירי מנהרות טרור ברחבי הרצועה. במהלך 20 ביולי 2014, פוצץ כוח צה"ל תוואי של שש מנהרות טרור ואת הפירים שלהן. להלן פירוט המנהרות, שנחשפו ופוצצו (דובר צה"ל, 20 ביולי 2014):

א.   מנהרת טרור בצפון רצועת עזה, שהכילה חמישה פירים, כולם בשטח רצועת עזה. בתוך המנהרות נחשפו חביות נפץ  וכבל תקשורת.

ב.   מנהרת טרור בצפון רצועת עזה, שהכילה ארבעה פירים בשטח רצועת עזה ופיר נוסף בשטח ישראל סמוך לישוב ישראלי.

ג.   מנהרת טרור במרכז רצועת עזה, שהכילה שמונה פירים.

ד.   מנהרת טרור במרכז רצועת עזה, שהכילה שני פירים, אחד מהם בשטח ישראל.

ה.  מנהרת טרור בדרום רצועת עזה, שהכילה פיר אחד.

ו.    מנהרת טרור באורך של 1.2 ק"מ, בדרום רצועת עזה, שהכילה ארבעה פירים, ביניהם פיר אחד חסום ואחד בשטח מדינת ישראל. בעת פיצוץ המנהרה זוהו פיצוצי משנה. אחד מפירי המנהרה נחשף בתוך בית סמוך לתוואי המנהרה.

פעילות נוספת

15. להלן הפעילות קרקעית נוספת, שהתבצעה ברצועת עזה ובקרבת הרצועה (דובר צה"ל, 20 ביולי 2014):

 א.   בפעילות משותפת עם שירות הביטחון הכללי פגע צה"ל באחראי מערך התצפיות של חמאס.

ב.  כוח צה"ל זיהה שני מחבלים, שיצאו מפיר מנהרה, שנחשף בדרום רצועת עזה. הכוח ירה לעבר המחבלים.

אבדות לצה"ל

16. במהלך המבצע נהרגו 18 חיילי צה"ל. במהלך הפעילות באזור שג'אעיה בליל 21-20 ביולי 2014 נהרגו 13 חיילי צה"ל, לוחמי חטיבת גולני. שמות שישה מהם הותרו לפרסום (דובר צה"ל 21 ביולי 2014):

א.       רס"ן צפריר בר אור ז"ל – בן 32, מחולון. שימש כמפקד בחטיבת גולני.

ב.       סרן צבי קפלן ז"ל – בן 28, מקדומים. שימש כמפקד בחטיבת גולני.

ג.       סמל ראשון גלעד יעקובי ז"ל – בן 21, מקרית אונו. לוחם בחטיבת גולני.

ד.       סמל ראשון עוז מנדלוביץ'  ז"ל –בן 21, מאבטליון. לוחם בחטיבת גולני.

ה.      סמל ראשון ניסים שון כרמלי ז"ל – בן 21 מרעננה. לוחם בחטיבת גולני.

ו.       סמל ראשון משה מלקו ז"ל – בן 20, מירושלים. לוחם בחטיבת גולני.

17.  כמה עשרות חיילי נפצעו, חלקם באורח קשה. הם פונו לבתי חולים במרכז הארץ.

פעילות צה"ל
נמשכות תקיפות יעדי טרור ברצועה

18.     במקביל לפעילות הקרקעית המשיכו כלי טיס של חיל האוויר לבצע תקיפות מהאוויר נגד יעדי טרור. סה"כ הותקפו מתחילת המבצע מעל ל- 2,603 יעדי טרור ברחבי רצועת עזה מאז תחילת השלב הקרקעי הותקפו מהאוויר כ-1,032 מטרות (דובר צה"ל, 21 ביולי 2014).

19.     במהלך היממה האחרונה הותקפו למעלה 450 מטרות טרור ברחבי הרצועה, ביניהן (דובר צה"ל 20 ביולי 2014):

א. מטרות, שהפגיעה בהם נועדה לסייע לפעילות הקרקעית של כוחות צה"ל.

ב. תשתיות ירי רקטות ופצצות מרגמה.

ג. בתים המשמשים כתשתית פיקוד ושליטה.

ד. משגרים מוטמנים.

אוכלוסיית רצועת עזה

20.     על-פי המידע שבידנו, מספר ההרוגים הפלסטינים הגיע מאז תחילת מבצע "צוק איתן" ל-536 (נכון ל- 21 ביולי, 1200).

21.     מפילוח של 536 הרוגים (על פי ממצאי בדיקה לא סופיים, נכון ל-21 ביולי 2014) עולה, כי:

                א.   164 מחבליםעל פי ההתפלגות הבאה:

1)      89 פעילי חמאס

2)      51 פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין.

3)      24 פעילים מארגוני טרור נוספים.

                ב.   194בלתי מעורבים.

    ג.    178 הרוגים, ששיוכם ומידת מעורבותם בטרור אינם ידועים בשלב זה. 


 

22.     על רקע הפעילות הקרקעית של צה"ל מתעצמת תנועת אזרחים המתפנים למחסות אונר"א. נציג אונר"א דיווח, כי במחסות אונר"א שוהים כ-75,000 איש וכי הארגון זקוק לסיוע כדי לספק את צרכי כולם.

ירי הרקטות לשטחה של ישראל

23.    סה"כ אותרו במהלך ימי המבצענפילות של כ-1,655 רקטות בשטח ישראל. כיפת ברזל יירטה במהלך כל ימי המבצע כ-360 רקטות. גם לאחר תחילת השלב הקרקעי של מבצע "צוק איתן", נמשך ירי הרקטות ופצצות המרגמה האינטנסיבי לעבר ישראל. מאז תחילת המבצע הקרקעי אותרו מעל    ל-350 נפילות רקטות  בשטח ישראל. מאז תחילת המבצע הקרקעי פחת במקצת הירי לעבר מרכז ישראל, בין השאר משום שחלק ניכר ממאמץ הירי מכוון לעבר ריכוזי כוחות צה"ל ברצועת עזה ובנגב המערבי. במהלך 20 ביולי 2014  אותרו נפילות של 110 רקטות בשטח ישראל (ירידה של כ-20 רקטות לעומת היום הקודם). מטח אחד בלבד שוגר לעבר מרכז ישראל. רוב הירי כוון לישובי עוטף עזה.

24.    להלן אירועים מרכזיים:

א.  ב-20 ביולי 2014 בשעות הבוקר, שוגר מטח רקטות לעבר העיר באר שבע. כיפת ברל יירטה שתי רקטות. שלוש רקטות נוספות התפוצצו בשטחים פתוחים. רקטות שוגרו לעבר אשקלון דווח על נפילה של רקטה בין בתים. לא היו נפגעים.

ב.  ב-20 ביולי 2014 בשעות הבוקר, נשמעו אזעקות באזור השרון כולל רעננה, רמת השרון, הוד השרון ורישפון. חלק מהמטח יורט. רסיסים נפלו בצפון תל אביב. לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי רכב.

ג.  ב-20 ביולי 2014 בשעות אחר הצהרים, במהלך שעות ההפוגה ההומניטארית, אותה ביקשה חמאס, שוגרו מספר רקטות לעבר ישראל.

ד.  ב-21 ביוני 2014 בשעות הבוקר המאוחרות, חודש הירי ומטחי רקטות שוגרו לעבר אשדוד, אשקלון, תל אביב והשפלה. מערכת כיפת ברזל יירטה שתי רקטות בגוש דן וחמש מעל אשדוד. רקטה נפלה סמוך לבית מגורים באשדוד לא היו נפגעים, נגרם נזק למבנה (משטרת ישראל, 21 ביולי 2014).

ה.מוקדם יותר בבוקר פגעה רקטה בבית בשדרות בשעה שארבע בנות המשפחה, אחת מהן תינוקת, שהו במרחב מוגן . לא היו נפגעים נגרם נזק כבד לבית.

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים במהלך מבצע "צוק איתן"[1]

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים במהלך מבצע "צוק איתן"

פעילות בגזרות נוספות
ירי רקטות מחצי האי סיני

25.     בהודעה, שפרסם ארגון תומכי ירושלים ב-18 ביולי 2014 קיבל הארגון אחריות לירי שלוש רקטות גראד לעבר העיר אילת בליל 15-14 ביולי 2014. לדברי ההודעה הפגיעות היו "מדויקות" ונגרמו אבידות ונזקים ברכוש (דף הטוויטר של הארגון, 18 ביולי 2014). ארגון תומכי ירושלים (אנצאר בית אלמקדס) הינו ארגון הפועל בחצי האי סיני ומצרים, המזוהה עם הג'האד העולמי. גם בעבר קיבל הארגון אחריות לירי רקטות לעבר העיר אילת.

המצב במעברים
מעבר ארז

26.     בשבת 19 ביולי 2014 נפתח מעבר ארז כדי לאפשר העברת 100 טון תרופות וציוד רפואי לרצועת עזה. כמו כן אישר הדרג המדיני הקמת בית חולים שדה במעבר עבור תושבי הרצועה. בית החולים יכלול שירותי מרפאה בסיסיים, כולל טיפול במקרים דחופים לרבות נשים וילדים וכן חדר לידה ואפשרות אשפוז. בית החולים, שיפעל באחריות חיל הרפואה, יאויש ע"י רופאים, אחיות, טכנאי רנטגן ותהיה בו גם מעבדה (אתר מתאם פעולת הממשלה בשטחים, 21 ביולי 2014).

מעבר כרם שלום

27.     מתחילת המבצע עברו במעבר 673 משאיות נושאות מזון, תרופות וציוד רפואי. כמו כן הוכנסו לרצועה סולר עבור תחנות הכוח, בנזין לתחבורה וגז לשימוש ביתי (אתר מתאם פעולת הממשלה בשטחים, 21 ביולי 2014).

28.     כמו כן תוקנו ב-18 ביולי 2014 שני קווי מתח גבוה המספקים חשמל לרצועה (אתר מתאם פעולת הממשלה בשטחים, 21 ביולי 2014).

מעבר רפיח

29.     ב-20 ביולי 2014 נפתח מעבר רפיח למעבר עבור מקרים הומניטאריים והכנסת סיוע לרצועת עזה. לדברי נביל שעת', חבר הועד המרכזי של פתח, הוא עומד בקשר עם הגורמים המצריים כדי להביא לפתיחת המעבר באופן מיידי (ערוץ הטלוויזיה הממסדי, 20 ביולי 2014).

מערכת התעמולה של חמאס

30.     מערכת התעמולה של חמאס התמקדה בעשיית רווחים תעמולתיים ופוליטיים מתוצאות הקרב הקשה בשג'אעיה, אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אמר, כי הזרוע הצבאית מלמדת את ישראל שיעור קשה וחסר תקדים. לדבריו ישראל לא הצליחה להתמודד עם הלוחמים בשטח ורשמה אבדות כבדות ביותר. לדבריו ישראל לא הודתה, שאיבדה חייל במהלך הפעילות הנמצא עתה שבוי בידי הזרוע הצבאית. הוא קרא לציבור הישראלי לעקוב אחר הודעות הזרוע הצבאית בנושא (ערוץ אלאקצא, 20 ביולי 2014). גדודי עז אלדין אלקסאם פרסמו הודעה לפיה נחטף  חייל במהלך הקרבות בשכונת שג'אעיה. לטענתם, נחטף החייל מהנגמ"ש אשר התפוצץ (בעקבות ירי טיל נ"ט לעברו) (ע'זה אלאן, 20 ביולי 2014; שהאב, 20 ביולי 2014). בפועל התברר, כי ההודעה על חטיפת החייל הינה כוזבת.

31.     הודעת אבו עבידה, לפיה נמצא בידיהם חייל צה"ל שבוי, הוציאה מאות פלסטינים לרחובות ביהודה, שומרון ורצועת עזה. התושבים הניפו דגלי חמאס, קראו קריאות שמחה וחילקו ממתקים לעוברים ושבים (צפא, ערוץ אלאקצא, 20 ביולי 2014).

מימין: הודעת גדודי עז אלדין אלקסאם המקבלת אחריות על מספר פעולות בהן נהרגו חיילי צה"ל והודעה כוזבת בדבר "חטיפת" חייל ישראלי (גדודי עז אלדין אלקסאם, 20 ביולי 2014). משמאל: דובר גדודי עז אלדין אלקסאם, אבו עבידה,  מודיע על "חטיפת" חייל ישראלי (ערוץ אלאקצא, 20 ביולי 2014)
מימין: הודעת גדודי עז אלדין אלקסאם המקבלת אחריות על מספר פעולות בהן נהרגו חיילי צה"ל והודעה כוזבת בדבר "חטיפת" חייל ישראלי (גדודי עז אלדין אלקסאם, 20 ביולי 2014). משמאל: דובר גדודי עז אלדין אלקסאם, אבו עבידה,  מודיע על "חטיפת" חייל ישראלי (ערוץ אלאקצא, 20 ביולי 2014)

יהודה ושומרון

32.     ביהודה ושומרון נמשכו גילויי הזדהות ותמיכה ברצועת עזה. עד כה ללא אירועים חריגים:

א. תופיק טיראוי, חבר הועד המרכזי של פתח, קרא לחברי תנועת פתח לצאת לרחובות בכל רחבי פלסטין ולהוביל הפגנות וצעדות כדי להדגיש את תפקידה של פתח בהנהגת הרחוב הפלסטיני. לדבריו צריכה להתקיים ברחוב הפלסטיני פעילות מחאה יום-יומית (מען, 20 ביולי 2014).

ב. בראמאללה בהפגנת תמיכה ברצועת עזה קראו המפגינים לזרוע הצבאית של חמאס "לעבות את הירי" לעבר הערים וההתנחלויות הישראליות (ערוץ אלקדס, 20 ביולי 2014).

ג. איאד אלבזם, דובר משרד הפנים של חמאס לשעבר, אמר כי לא נדרש מהפלסטינים לצאת בתהלוכות והפגנות הזדהות. את זה לדבריו, יש להשאיר לעמי אירופה. מהעם הפלסטיני נדרש לצאת לרחובות ו"לשחוט מתנחלים ציוניים" כנקמה על הדם הנשפך ברצועת עזה (עמוד הפייסבוק של איאד אלבזם, 20 ביולי 2014).

 הפסקת אש

33.     נמשכים המגעים להפסקת האש, שבהם ממלאת מצרים את התפקיד המרכזי. מגעים אלו עדיין לא הובילו לפריצת דרך משום שחמאס דבקה בהתנגדותה למתווה המצרי של הפסקת אש תחילת ומשא ומתן אחר כך (הגם שהיא מכירה במרכזיות הערוץ המצרי). אבו מאזן עורך מסע דילוגים במטרה לנסות להניע את התהליך של הפסקת אש. לאחר ביקורו במצרים הוא יצא לתורכיה משם המשיך לבחריין וקטר. גם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, יצא למסע דילוגים במדינות ערב ובישראל במטרה לקדם הפסקת אש (אתר האו"ם, 19 ביולי 2014). בהודעה מוקלטת, ששודרה בערוץ הטלוויזיה הממסדי הדגיש אבו מאזן את הצורך, שכולם יתחייבו להסכם הפסקת אש על פי היוזמה המצרית (ערוץ הטלוויזיה הממסדי, 20 ביולי 2014).

34.     ח'אלד משעל ראש הלשכה המדינית של חמאס הגיע לכווית, בראש משלחת בכירי חמאס, כדי לדון בהפסקת האש (אנטוליה, 20 ביולי 2014). דווח, כי ח'אלד משעל קיבל גם הזמנה להגיע לקהיר (רויטרס, 19 ביולי 2014). מקורות מצריים הכחישו את המידע לפיו ח'אלד משעל הוזמן למצרים וטענו, כי מדובר בהדלפה של חמאס (אליום אלסבאבע, 20 ביולי 2014).

35.     מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי מצרים היא בעלת היכולת הגדולה ביותר להביא להפסקת אש. לדבריו, חמאס מוכנה ליוזמה המצרית אלא שהם רוצים שיסכימו לדרישותיהם לפני הפסקת האש ולא ההיפך. לדבריו, אחת הדרישות, אותה דחתה התנועה, היא הדרישה לפירוקה מנשקה. ח'אלד אלבטש, בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין אמר, כי הארגון מתנגד לעקיפת התיווך המצרי בהדגישו, כי "ההתנגדות" מעוניינת בדרישות הצודקות עבור תושבי הרצועה ובראשן הסרת המצור והפסקת התוקפנות, פתיחת נמל ומעברים כדי שיהיו לתושבים "חיים מכובדים" (סוא, 19 ביולי 2014).

36.     מזכיר המדינה האמריקאי ג'והן קרי, אמר, כי פעולות חמאס הן שגררו את ישראל להגיב בניסיון להפסיק את ירי הרקטות לעברה. הוא קרא לחמאס לגלות אחריות למעשיה ולאשר הפסקת אש ללא תנאים (כפי שדורשת מצרים). לדבריו ישראל נמצאת תחת מצור של ארגון טרור הרואה לנכון לבנות ולחפור מנהרות ולהצטייד בחומרי הרדמה ואמצעי לחימה כדי לחטוף אזרח ישראלי כבן ערובה. לדבריו אין מדינה בעולם היכולה לשבת בחיבוק ידיים ולא להיאבק נגד גורמים המשגרים אלפי רקטות לשטחה. עוד אמר מזכיר המדינה, כי הוא צפוי להגיע בהקדם למזרח התיכון כדי לתווך במאמצים להשגת הפסקת אש בין הצדדים (20 ביולי 2014, ABC).

[1] הגרף מציין נפילות רקטות בשטח ישראל והוא לא כולל ירי מאסיבי של פצצות מרגמה לעבר ישובי הנגב המערבי ושיגורים כושלים של רקטות.