מבצע “צוק איתן” – עדכון מספר 11 (23 ביולי 1200)

פעילות צה

פעילות צה"ל נגד מנהרות הטרור (דובר צה"ל, 22 ביולי 2014)

פעילות צה

פעילות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 22 ביולי 2014)

חבלני משטרה מטפלים בשרידי רקטות, ששוגרו לישראל (משטרת ישראל 22 ביולי 2012)

חבלני משטרה מטפלים בשרידי רקטות, ששוגרו לישראל (משטרת ישראל 22 ביולי 2012)

חבלני משטרה אוספים שרידי רקטות, ששוגרו לישראל (משטרת ישראל 22 ביולי 2012)

חבלני משטרה אוספים שרידי רקטות, ששוגרו לישראל (משטרת ישראל 22 ביולי 2012)

פינוי פלסטינים דרך מעבר ארז (דובר צה

פינוי פלסטינים דרך מעבר ארז (דובר צה"ל, 22 ביולי 2014)

הודעת שרי החוץ של האיחוד האירופאי (אתר האיחוד האירופאי, 22 ביולי 2014).

הודעת שרי החוץ של האיחוד האירופאי (אתר האיחוד האירופאי, 22 ביולי 2014).


כללי

1.        נמשכת הלחימה בין צה"ל לבין חמאס ושאר ארגוני הטרור במוקדי החיכוך השונים ברצועת עזה בדגש על השכונה שג'אעיה. ארגוני הטרור מרבים לעשות שימוש בירי נ"ט, ירי צלפים והטמנת מטענים במגמה להרבות נפגעים לצה"ל ולהפגין עמידה איתנה. צה"ל מצידו, ממקד מאמצים בחשיפת מנהרות טרור והשמדתן.במישור המדינינמשכים מאמצי התיווך על בסיס היוזמה המצרית תוך חיפוש אחר נוסחאות, שתעקופנה את התנגדות חמאס ליוזמה, שעודנה נמשכת. חמאס מצידה מנסה לחלץ הישגים צבאיים ותודעתיים, שיציבו אותה בעמדת מיקוח טובה יותר לקראת ההמשך.

2.   בזירה הבינלאומיתבלטו ביממה האחרונה שתי ההתפתחויות: חברות תעופה זרות (אמריקאיות, ולאחריהן אירופאיות) הקפיאו החל מה-22 ביולי 2014 את טיסותיהם לישראל (חמאס עשויה להערכתנו לשאוב עידוד מכך ולהציג זאת כהישג). השנייה, שרי החוץ של האיחוד האירופי (22 ביולי 2014) יצאו בהצהרה, אשר, בין השאר, קראה להפסקת אש מיידית, גינתה בחריפות את ירי הרקטות לשטח ישראל ואת השימוש באוכלוסייה כ"מגן אנושי". ההצהרה מדגישה, באופן חריג, את הצורך בפירוק כלל ארגוני הטרור ברצועה מנשקם.

הפעילות הקרקעית
פעילות צה"ל

3.   במהלך היממה האחרונה נמשכה הפעילות הקרקעית הממוקדת לסיכול תשתיות הטרור של כוחות צה"ל ברצועת עזה. מוקד הפעילות הוא חשיפת מנהרות הטרור והשמדתן. במהלך הפעילות הקרקעית נתקלו כוחות צה"ל בהתנגדות עזה מצד המחבלים. עד כה למעלה מ-110 מחבלים נהרגו במהלך הפעילות הקרקעית. לדברי דובר צה"ל תא"ל מוטי אלמוז, צה"ל מתקדם ופועל במהירות כדי לסיים את הפעילות (דובר צה"ל 23 ביולי 2013).

4.   במהלך היממה האחרונה נפגעו כ-22 מחבלים ונתפסו 28 והובאו לחקירה. להלן מספר אירועים בולטים (דובר צה"ל, 23 ביולי 2014):

א.   ב-22 ביולי 2014 בשעות הלילה איתר כוח צה"ל חמ"ל של חמאס, אשר שימש כמטה פיקוד ושליטה של הארגון. החמ"ל הותקף על ידי כלי טיס  של חיל האוויר.

ב.   ב-22 ביולי 2 014בשעות הערב פתחו שני מחבלים באש מנשק קל לעבר כוחות גבעתי. הכוח השיב באש לעבר המחבלים והרגם. לא היו נפגעים לכוחותינו.

ג.   ב-22 ביולי 2014 בשעות הערב פגע כוח מחטיבת גולני בארבעה מחבלים, שביצעו ירי לעבר הכוח. מאוחר יותר כלי טיס וכוח מחטיבת הצנחנים פגעו בשבעה מחבלים (ביניהם צלפים, שביצעו ירי מנשק קל לעבר הכוח). בעקבות חילופי האש נהרג חייל צה"ל ונפצעו 13 חיילים נוספים.

ד.   ב-22 ביולי 2014 בשעות הצהרים זיהה כוח צה"ל מחבל, שירה לעבר הכוחות. הכוח השיב באש והמחבל נהרג.

ה.  ב-22 ביולי 2014 בשעות הבוקר זיהה כוח מחטיבת הצנחנים חולית מחבלים. החוליה הותקפה מהאוויר. זוהתה פגיעה בעשרה מחבלים. מספר מחבלים נוספים מהחוליה נראו בורחים באמצעות אמבולנס. מחשש פגיעה בבלתי מעורבים לא תקף צה"ל את האמבולנס. לא היו נפגעים בקרב כוחות צה"ל. מאוחר יותר זיהה כוח מחטיבת הצנחנים שלושה מחבלים. הכוח ביצע ירי לעברם.

הלחימה בשג'אעיה

5.   גם במהלך היממה האחרונה התמקדה הלחימה בשכונת שג'אעיה. עם זאת, התנהלה לחימה גם בגזרות אחרות ברצועת עזה. במהלך הימים האחרונים נרשמו עשרות היתקלויות בין כוחות צה"ל למחבלים באזור. גורמים בצה"ל מעריכים, כי בשל החשיבות האסטרטגית של המקום עבור המחבלים, מוצבים באזור שג'אעיה כוחות של חמאס בסדר גודל של גדוד. המאמץ, שמשקיע צה"ל בשג'אעיה נובע  מהעובדה שהשכונה מהווה אחד ממוקדי הטרור המרכזיים ברצועה ובתוכה ממוקמות מפקדות ותשתיות טרור רבות. בשכונה נחשפו פירי מנהרות רבים כמו גם מנהרה אחת המגיעה עד לשטח ישראל. השכונה, שג'אעיה מהווה גם מוקד לירי רקטות לעבר ישראל. כ-10% מכלל שיגורי הרקטות לעבר ישראל בוצעו מאזור שג'אעיה(דובר צה"ל, 22 ביולי 2014).

חשיפת והשמדת מנהרות הטרור

6.   על פי דיווח דובר צה"ל, נכון לבוקר ה-23 ביולי 2014, חשפו כוחות צה"ל כ-63 פירים של  כ-28 מנהרות טרור. צה"ל החל בהשמדת המנהרות. דובר צה"ל הוסיף, כי מאות חיילי צה"ל עוסקים עתה בחיפוש אחר מנהרות ומשימתם היא לאתר פירים מוסווים (שרובם בקוטר של 70-60 ס"מ בלבד). לדברי דובר צה"ל, ההישג המודיעיני בכל הקשור למנהרות הוא משמעותי. רוב המנהרות, אשר המודיעין הצביע עליהן, כבר נחשפו ע"י כוחות צה"ל (דובר צה"ל, 23 ביולי 2014). 

נמשכות תקיפות יעדי טרור ברצועה

7.   במקביל לפעילות הקרקעית המשיכו כלי טיס של חיל האוויר לבצע תקיפות מהאוויר נגד יעדי טרור. סה"כ הותקפו, מתחילת המבצע, כ- 3,313 יעדי טרור ברחבי רצועת עזה.מאז תחילת השלב הקרקעי הותקפו מהאוויר למעלה מ-1,833 מטרות. בין המטרות, שהותקפו היו: תשתיות ירי רקטות ופצצות מרגמה, בתים המשמשים תשתית פיקוד ושליטה ומשגרים מוטמנים. תקיפות רבות בוצעו בשילוב ושיתוף פעולה עם הכוחות הקרקעיים (דובר צה"ל, 22 ביולי 2014).

8.   במהלך 22 ביולי 2014 הותקפו מעל 187 מטרות טרור, מאה מתוכן בסג'אעיה. בין המטרות שהותקפו: משגרים מוטמנים, בתי פעילים, ששימשו תשתית פיקוד ושליטה, אתר לייצור אמצעי לחימה, מבנים צבאיים, מנהרות, משגרי רקטות ומשגרי טילי קרקע-קרקע. סה"כ תקף צה"ל במהלך המבצע 258 מטרות טרור בשג'אעיה.

ב-12 ביולי 2014 לאחר, שכלי טיס של חיל האוויר תקפו את מסגד אלפארוק ברפיח, ששימש כמתחם לפעולות של חמאס ומחסן רקטות, כתבו תושבים על הריסותיו את הכתובת גרפיטי הבאה: "שאללה יבוא חשבון עם סיסי ועבאס הבוגדים" (צפד ברס, 22 ביולי 2014).
ב-12 ביולי 2014 לאחר, שכלי טיס של חיל האוויר תקפו את מסגד אלפארוק ברפיח, ששימש כמתחם לפעולות של חמאס ומחסן רקטות, כתבו תושבים על הריסותיו את הכתובת גרפיטי הבאה: "שאללה יבוא חשבון עם סיסי ועבאס הבוגדים" (צפד ברס, 22 ביולי 2014).

אבדות לצה"ל

9.   במהלך המבצע נהרגו 29 חיילי צה"ל. במהלך הלחימה בליל 23-23 ביולי 2014 נהרגו שני מפקדים מחיל השריון. כמו כן דווח על חייל נעדר. לדברי דובר צה"ל עוסק צה"ל בהמשך הזיהוי של כל הפרטים, שנמצאו בזירה ולברר את נסיבות המקרה. שמות ההרוגים (דובר צה"ל 23 ביולי 2014):

א.       סמל ראשון אביתר תורג'מן ז"ל – בן 20 , מבית שאן. לוחם בחטיבת הצנחנים.

ב.       סרן דימיטרי לויטס ז"ל–  בן 26, מירושלים. מפקד פלוגה בשריון. נהרג מאש צלפים.

ג.       סגן נתן כהן ז"ל– בן 23, ממודיעין. מפקד מחלקה בשריון. נהרג במהלך הקרבות.

10.    עוד כמה עשרות חיילי צה"ל נפצעו במהלך הפעולה הקרקעית, מתוכם כמה פצועים באורח קשה. הם פונו לבתי חולים במרכז הארץ.

ירי הרקטות לשטחה של ישראל

11.    נמשך ירי הרקטות ופצצות המרגמה האינטנסיבי לעבר ישראל. סה"כ אותרו במהלך ימי המבצע נפילות של כ-1,870 רקטות בשטח ישראל. כיפת ברזל יירטה במהלך כל ימי המבצע למעלה מ- 400 רקטות. מאז תחילת המבצע הקרקעי אותרו מעל ל-560 נפילות רקטות בשטח ישראל. במהלך 22 ביולי 2014  נמשך ירי הרקטות לעבר יישובי עוטף עזה, הנגב, השפלה ומרכז הארץ.  סה"כ אותרו נפילות של 100 רקטות בשטח ישראל. רוב ירי הרקטות ופצצות המרגמה כוון לישובי עוטף עזה אולם כמה מטחים שוגרו גם לעבר מרכז ישראל, כולל לעבר אזור לוד ורמלה.

12.    להלן אירועים מרכזיים:

א.   ב-22 ביולי 2014,  בשעות הערב נשמעו אזעקות בגוש דן ישובי השפלה וישובים בשומרון. דווח על יירוט רקטה בשמי יבנה ועל נפילה באזור אשדוד. עוד נפילה אותרה בשטח פתוח בשפלה.

ב.   ב-22 ביולי 2014– בשעות הערב נשמעו אזעקות בבאר שבע. ארבע רקטות נפלו בשטחים פתוחים. רקטה נוספת נפלה בחצר בית בבאר שבע נגרם נזק מועט לבית.

ג.   ב-22 ביולי 2014– בשעות הבוקר נורה מטח רקטות לעבר מרכז הארץ. רקטה אחת, שלא יורטה נפלה ביהוד נגרם נזק לכמה בתים.

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים במהלך מבצע "צוק איתן"[1]

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים במהלך מבצע "צוק איתן"

13.    הזרוע הצבאית של חמאס ושל הג'האד האסלאמי בפלסטין ממשיכות לקחת אחריות על רוב אירועי הירי לעבר שטח ישראל ולעבר כוחות צה"ל הפועלים ברצועת עזה.

הודעה על הפסקת טיסות לישראל

14.    בשל אירועי ירי הרקטות ובעיקר ירי הרקטות לעבר אזור נמל התעופה בן גוריון ונפילת הרקטה ביהוד, הסמוכה, החליטו חברות זרות רבות הטסות לישראל להפסיק את טיסותיהן לישראל וממנה. על פי נתוני רשות שדות התעופה בוטלו במהלך היממה האחרונה למעלה משמונים טיסות. ישראלים רבים "נתקעו" בחו"ל ללא יכולת לטוס חזרה לישראל. על פי התקשורת הישראלית החליט שר התחבורה, בעקבות זאת, לפתוח מיידית את שדה התעופה עובדה, הסמוך לאילת, כתחליף. הודעה בנושא הועברה לחברות התעופה אולם לא ידוע אם החברות הזרות יקבלו את הפיתרון המוצע.

שימוש במתקנים אזרחיים על ידי חמאס ושאר ארגוני הטרור
הסתרת רקטות במתקני אונר"א

15.    ב-22 ביולי 2014, דיווחה סוכנות אונר"א, כי במהלך בדיקה שגרתית גילתה רקטות מוסתרות באזור בית ספר ברצועת עזה. ברגע שהתגלו הרקטות פינו אנשי אונר"א את השטח ועל כן לדבריהם, אין הם יכולים לומר בוודאות בכמה רקטות המדובר. בית הספר ממוקם בין שני בתי ספר אחרים של הסוכנות, שבכל אחד מהם שוהים כרגע למעלה מ-1,500 אזרחים, שנמלטו מבתיהם. הסוכנות דיווחה מיד לגורמים הרלוונטיים ועשתה את מירב המאמצים לסלק את הרקטות (אתר אונר"א, 22 ביולי 2014). זוהי הפעם השנייה במהלך מבצע "צוק איתן" בה מדווחת אונר"א על מציאת רקטות בקרבת בתי הספר, שהיא מנהלת ברצועת עזה[2].

דיווחי כתבים זרים אודות שימושים צבאיים, שחמאס עושה באוכלוסיה ובבית חולים

16.    כמה כתבים זרים, הנמצאים ברצועת עזה, תיעדו בימים האחרונים מקרים בהם עשו חמאס וארגוני הטרור שימושים צבאיים באוכלוסייה האזרחית ובבית חולים. להלן מספר דיווחים:

א.  פטריק מרטין, כתב העיתון הקנדי גלוב אנד מייל ברצועת עזה, כתב במאמרו מ-20 ביולי 2014 "נוכחות של לוחמים בשג'אעיה הפכה לברורה ביום ראשון כאשר תחת כיסוי של הפסקת אש הומניטארית, שנועדה לאפשר לשני הצדדים להעביר גופות ופצועים, כמה פלסטינים חמושים מיהרו לברוח מהאזור…ביניהם נראו לפחות שתיים שנראו כנשים, שהולכות עם נשק, שהוסתר חלקית תחת שמלתם. לאחרת היה נשק עטוף בשמיכת תינוק שהוחזק צמוד לחזה כאילו היה זה תינוק".

ב.   ג'ניס מק'קי פרייר כתב טלוויזיה קנדי, העלה ציוץ בדף הטוויטר שלו "בתוך שג'אעיה ראינו כמה חמושים של חמאס. אחד עבר כשהוא לבוש בלבוש אישה קצה של רובה הציץ מתחת…"

הציוץ בדף הטוויטר
הציוץ בדף הטוויטר

ג.   וויליאם בות', כתב הוושינגטון פוסט, בכתבה, שפרסם ב-15 ביולי 2014 אמר, כי בית החולים שיפאא' הפך למפקדה של מנהיגי חמאס. לדבריו אפשר לראותם מסתובבים במסדרונות ובמשרדי בית החולים[3].

ד.   כתב אחר של הוושינגטון פוסטכתב ב-17 ביולי 2014 "במהלך הפסקת האש, קבוצה של בני אדם במסגד בצפון רצועת עזה אמרו, שהם חזרו מניקוי זכוכיות החלונות, שנופצו יום קודם בתקיפות. אבל אפשר היה לראות שהם נושאים עימם רקטות קטנות אל תוך המסגד".

השימוש באזרחים כ"מגן אנושי: הכחשות משרד הפנים בעזה

17.    איאד אלבזם, דובר משרד הפנים בעזה, הדגיש, כי טענות ישראל בדבר השימוש שעושה "ההתנגדות" בבתי חולים, בתי ספר, מסגדים ומוסדות אזרחיים ברצועה הם שקרים, שבאמצעותם רוצה ישראל להצדיק את ההתקפות על האזרחים בעזה ולנסות להפחית את עוצמת הביקורת הבינלאומית עליה. הדובר הדגיש, כי משרדו עוקב אחר כל המוסדות ברצועה ולא רשם כל מקרה של שימוש במוסדות הללו לפעולות כלשהן הקשורות ל"התנגדות" הפלסטינית (אתר משרד הפנים, 22 ביולי 2014).

אוכלוסיית רצועת עזה

18.    על-פי המידע שבידנו, מספר ההרוגים הפלסטינים הגיע מאז תחילת מבצע "צוק איתן" ל-674 (נכון ל- 23 ביולי, 0800). להערכתנו נמצאות עשרות רבות של גופות מחבלים, שנהרגו בהיתקלויות עם כוחות צה"ל באזורי הלחימה השונים, אשר אינם נכללים במניין ההרוגים. זאת, משום שגופותיהם עדיין לא פונו מהשטח וחמאס ושאר הארגונים עדיין אינם מודעים למותם.

19.    מפילוח של 674 הרוגים (על פי ממצאי בדיקה לא סופיים, נכון ל-23ביולי 2014) עולה, כי:

א.   204 מחבליםעל פי ההתפלגות הבאה:

1)      118 פעילי חמאס.

2)      59 פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין.

3)      27 פעילים מארגוני טרור נוספים.

ב.   241 בלתי מעורבים.

ג.   229 הרוגים, ששיוכם ומידת מעורבותם בטרור אינם ידועים בשלב זה. 

 

20.    כריז גנס, דובר אונר"א, מסר, כי יותר מ-118,300 אזרחים פלסטינים התפנו מבתיהם ומצאו מקלט ב-77 מקלטים של אונר"א ברחבי רצועת עזה. לדבריו תנועת האזרחים העוזבים את בתיהם עודנה נמשכת (דף הטוויטר של דובר אונר"א, 22 ביולי, 2014).

21.    מזכיר המדינה האמריקאי, ג'והן קרי, הכריז על הענקת סיוע של 47 מיליון דולר לסיוע להתמודדות עם המצב ההומניטארי ברצועת עזה (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 22 ביולי 2014).

המלחמה על התודעה: הנחיות, שפורסמו ע"י משרד הפנים הנשלט ע"י חמאס

22.    מספר ימים לאחר תחילת מבצע "צוק איתן" פרסם משרד ההסברה של משרד הפנים בעזה, הנשלט ע"י חמאס, הנחיות לפעילי הרשתות החברתיות ברצועה. ההנחיות עוסקות, בין השאר, באופן בו יש לדווח על ההרוגים והפצועים וכיצד יש להימנע מפרסום הוכחות על השימוש באזרחים כ"מגן אנושי" .

23.    עיקרי ההנחיות (סרטון יוטיוב, 10 ביולי 2014):

א.  ההתייחסות להרוגים הפלסטינים: יש לתאר תמיד את ההרוג כ"אזרח חף מפשע" (innocent citizen, האנגלית מופיעה במקור). בתיאור פרטי הרוגים (מקרב ארגוני המחבלים)יש לציין תחילה, כי המדובר ב"תושב עזה" או "תושב פלסטין" לפני ציון תפקידו בארגון ("תפקידו הג'האדי") או דרגתו.

ב.  ההקשר של פרסום שמות ההרוגים: הידיעות על ההרוגים תתחלנה בניסוח:"בתגובה למתקפה הישראלית הנוראה…". וזאת לשם הצגת ישראל כ"תוקפנית" והפלסטינים כמגיבים.

ג.  הימנעות מצילומים שיש בהם כדי להוכיח את השימוש באזרחים "כמגן אנושי": אין לפרסם (צילומי) שיגורי רקטות ממרכזי ערים (ברצועת עזה) לעבר ישראל.

ד.  הקפדה על זהירות בפרסום צילומים או סרטי וידאו המתעדים מחבלים ("פעילי ההתנגדות"): אין לפרסם תמונות או סרטוני וידאו מאתרי שיגור (רקטות), אין לפרסם צילומים של תנועות מחבלים ואין לפרסם צילומי תקריב של רעולי פנים החמושים בנשק כבד.

ה.אופן התייחסות לשיגור הרקטות: יש לפרסם, שהרקטות הינן מייצור מקומי, וששיגורן מתבצע בתגובה לפעולות תוקפניות של ישראל.

ו.   הבלטת מספר ההרוגים בקרב הילדים והנשים: יש להבליט את מספר ההרוגים מקרב הילדים והנשים. כמו כן, יש לעשות שימוש בתמונות הפצועים.

המלחמה על התודעה: הנחיות, שפורסמו ע"י משרד הפנים הנשלט ע"י חמאס
למעלה: סרטון, שפרסם משרד הפנים בעזה ב-10 ביולי 2014 ובו ההנחיות לפעילי הרשתות החברתיות תחת הכותרת "היה מודע". מימין למטה: "מי שנהרג או מת כשהיד יתואר כתושב מעזה מפלסטין לפני שיתואר תפקידו הג'האדי או דרגתו הצבאית"; "לא לשכוח להוסיף תמיד [את הכינוי] תושב חף מפשע – innocent citizen  [האנגלית במקור] – לתיאור אלה, שנהרגו במתקפה בעזה או בהפצצה ישראלית". משמאל למטה:"בכל הצגת (מניין ההרוגים) יש להזכיר את מספר ההרוגים או הפצועים בקרב ילדים ונשים. אין מניעה לפרסם את תמונות הפצועים מביניהם".

24.    הזרוע הצבאית של חמאס מפעילה באתר הרשמי שלה באינטרנט, אייקון המציג את רשימת הרוגיה משנים עברו ועד לתקופה זו, המתעדכן באופן שוטף. מבדיקה באתר עולה, כי העדכון האחרון של ההרוגים בוצע ב-6 ביולי 2014 (למעלה בצד ימין של התמונה). מאז הפסיקה הזרוע הצבאית של חמאס לעדכן את האתר. זאת, במסגרת מדיניות מכוונת, שנועדה להקשות על זיהוי פעיליה, שנהרגו במהלך מבצע "צוק איתן", ולסייע לביסוס המסר שנועד להעצים את האבידות בקרב האזרחים.

אתר הזרוע הצבאית בו מופיעה רשימת ההרוגים
אתר הזרוע הצבאית בו מופיעה רשימת ההרוגים

המצב במעברים
כללי

25.    גם בזמן המבצע הקרקעי השאיר צה"ל את המעברים לרצועת עזה פתוחים ואיפשר העברת סחורות וציוד הומניטארי.לדברי גורמים במשרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים מירב המאמצים נעשים להפריד בין אוכלוסייה אזרחית לבין גורמי טרור. זאת, למרות המורכבות הנוצרת מכך בשל העובדה, שחמאס ושאר ארגוני הטרור נטמעים בקרב האוכלוסייה ומסכנים אותה (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 22 ביולי 2014).

מעבר ארז

26.    במהלך ימי המבצע נורו לעבר המעבר למעלה מחמישים פצצות מרגמה (אזרח ישראלי אחד נהרג). למרות זאת, המשיך המעבר לעבוד תוך סיכון חיי העובדים בו. במספר החולים המגיעים לטיפול רפואי נרשמה ירידה. זאת, בשל חשש התושבים הפלסטינים ממחסומי חמאס המוצבים בדרכם והמונעים מהם להגיע למעבר ארז (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 22 ביולי 2014).

מעבר כרם שלום

27.    מעבר כרם שלום נשאר פתוח בכל ימי המבצע, גם לאחר תחילת השלב הקרקעי. זאת, למרות שהמעבר הוא אחד מהמוקדים המאוימים ביותר בירי, בעיקר של פצצות מרגמה, מרצועת עזה. ב-22 ביולי 2014 בין השעות 1600-1000 הכריז צה"ל, כי יאפשר העברת סחורות וציוד הומניטארי לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום. מתחילת המבצע עברו במעבר כרם שלום 778 משאיות נושאות מזון, תרופות וציוד רפואי. כמו כן הוכנסו לרצועה סולר עבור תחנות הכוח, בנזין לתחבורה וגז לשימוש ביתי (אתר מתאם פעולת הממשלה בשטחים, 21 ביולי 2014).

מגעים להפסקת אש

28.    בקהיר נמשכים המגעים עם גורמים ערביים ובינלאומיים המעורבים בתיווך במגמה להשיג הפסקת אש על בסיס היוזמה המצרית. עד כה נראה, שטרם הושגה "פריצת דרך" בשל סירובה של חמאס להיענות ליוזמה המצרית.

29.    במסגרת זאת הגיעו למצרים מזכיר המדינה האמריקאי ג'והן קרי ומזכ"ל האו"מ באן קי מון. מזכיר המדינה האמריקאי נועד, במהלך ביקורו במצרים, עם מזכ"ל הליגה הערבית ועם נשיא מצרים, שר החוץ וראש המודיעין הכללי המצרי. בכירים אמריקאים דיווחו, שארה"ב ניסתה לשנות את תנאי הפסקת האש כדי להבטיח את תמיכת חמאס (סוכנות הידיעות הצרפתית, 22 ביולי 2014). במסיבת עיתונאים, שערך קרי הביע דאגה חמורה להשלכות של "ההגנה העצמית הלגיטימית וההולמת של ישראל" ואמר, כי שום מדינה לא יכולה לשבת בחיבוק ידיים בעודה מוקפת בטילים ומנהרות נחפרות במטרה לחדור לשטחה. עוד אמר, כי תתבצע הערכה לגבי האפשרות לא רק להגיע להפסקת אש אלא לדון בבעיות יסוד (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 21 ביולי 2014).

30.    מזכ"ל האו"ם באן קי מוןביקר במצרים בישראל וברשות הפלסטינית. בדברים, שנשא כינה את ירי הרקטות על ישראל כ"מזעזע" וציין, שעליו להפסק באופן מיידי. לדבריו על כל המדינות מוטלת החובה להגן על אזרחיהן. הוא קרא לישראל לנהוג באיפוק מירבי ולשני הצדדים להפסיק להילחם ולפתוח בשיחות, שיעסקו בשורש העימות כדי למנוע את הישנותו בעתיד (סוכנות הידיעות הצרפתית, 22 ביולי 2014).  הוא הביע תקווה, שמאמצים משותפים של האו"ם ושל ארה"ב, יתרמו למאמצי התיווך של הצדדים באזור ויביאו לסיום האלימות ((אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 21 ביולי 2014).

31.    עזאם אלאחמד,חבר הועד המרכזי של פתח אמר, כי ההנהגה הפלסטינית העלתה הצעה, במסגרת היוזמה המצרית, הכוללת הפסקת אש, שאחריה יתקיים משא ומתן שיימשך חמישה ימים. לדבריו, מצרים לא התנגדה להצעה. הוא ציין, שחמאס עדיין דבקה בעמדתה החד-צדדית אולם הם הסכימו להמשיך במגעים עימה כדי לגבש נוסח סופי (אנטוליה, 22 ביולי 2014).

הצהרת האיחוד האירופי

32.    בתום הכינוס החודשי של שרי החוץ של האיחוד האירופאי פורסמה הודעה בה גינו שרי החוץ בחריפות את ירי הרקטות ללא אבחנה לשטח ישראל. ההודעה הדגישה באופן חריג את הצורך בפירוק כלל ארגוני הטרור ברצועת עזה מנשקם. כמו כן הודגשה זכותה הלגיטימית של ישראל להגן על עצמה. עם זאת הביעו שרי החוץ זעזוע מהמחיר בהרוגים של פעולת צה"ל בשג'אעיה. ההודעה קראה להפסקת אש מיידית ופתיחה ללא תנאים של המעברים לרצועת עזה (אתר האיחוד האירופאי, 22 ביולי 2014).

[1] הגרף מציין נפילות רקטות בשטח ישראל והוא לא כולל ירי מאסיבי של פצצות מרגמה לעבר ישובי הנגב המערבי ושיגורים כושלים של רקטות.
[2] על שימוש בבתי ספר ראו פרסום מרכז המידע מ-20 ביולי 2014: " שימושים בבתי ספר לצרכים צבאיים ע"י חמאס וארגוני טרור אחרים ברצועה: הסתרת רקטות בבית ספר של אונר"א במהלך מבצע "צוק איתן".
[3] על השימושים הצבאיים בבתי חולים ראו פרסום מרכז המידע מה-23 ביולי 2013:"שימושים צבאיים במתקנים רפואיים ובאמבולנסים ע"י חמאס ושאר ארגוני הטרור הפועלים ברצועת עזה"