מבצע “צוק איתן” – עדכון מספר 12 (24 ביולי 1200)

הרמטכ

הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ, בסיור ברצועה (דובר צה"ל, 23 ביולי 2014)

פעילות צה

פעילות צה"ל לחיסול המנהרות (דובר צה"ל, 23 ביולי 2014)

אזרחי רצועת עזה מוצאים מחסה במתקני אונר

אזרחי רצועת עזה מוצאים מחסה במתקני אונר"א (ופא, 23 ביולי 2014

אספקת תרופות לבית החולים הירדני (אתר מתאם פעולות הממשלה שטחים, 24 ביולי 2014)

אספקת תרופות לבית החולים הירדני (אתר מתאם פעולות הממשלה שטחים, 24 ביולי 2014)

אספקת תרופות לבית החולים הירדני (אתר מתאם פעולות הממשלה שטחים, 24 ביולי 2014)

אספקת תרופות לבית החולים הירדני (אתר מתאם פעולות הממשלה שטחים, 24 ביולי 2014)

כרזות הקוראות  לאנתיפאדת אלקדר שפורסמו בדף הפייסבוק

כרזות הקוראות לאנתיפאדת אלקדר שפורסמו בדף הפייסבוק


כללי

1.        נמשכת הלחימה בין צה"ל לבין חמאס ושאר ארגוני הטרור בשכונת שג'אעיה ובמוקדי חיכוך נוספים. במוקד פעילות צה"ל עומדת חשיפת מנהרות הטרור והשמדתן (עד כה נחשפו 31 מנהרות). בהיקף ירי הרקטות לשטח ישראל לא חל שינוי משמעותי. מרבית הירי מכוון לישובי עוטף עזה הגם, שכמה מטחים שוגרו לעבר מרכז ישראל. רשות התעופה האמריקאית הסירה את האיסור על מטוסים אמריקאים לנחות בישראל (בוקר ה-24 ביולי 2014).

2.        במישור המדיני נמשכים המאמצים הערביים והבינלאומיים להשגת הפסקת אש על בסיס היוזמה המצרית. עד כה לא הושגה "פריצת דרך" בשל סירוב חמאס לסגת מעמדות היסוד הנוקשות שלה (כפי שהדבר בא לידי ביטוי בנאום ח'אלד משעל). לנוכח זאת נעשים מאמצים לעקוף את התנגדות חמאס באמצעות נוסחת פשרה, למשל – הצעת הרשות הפלסטינית על הפסקת אש, שלאחריה יחל משא ומתן בן חמישה ימים.

הפעילות הקרקעית
פעילות צה"ל
כללי

3.   במהלך היממה האחרונה נמשכה הפעילות הקרקעית הממוקדת של כוחות צה"ל ברצועת עזה, לסיכול תשתיות הטרור, בה משולבת פעילות אווירית נרחבת. מוקד הפעילות ממשיך להיות חשיפת מנהרות הטרור והשמדתן. כוחות צה"ל המשיכו לפעול בשג'אעיה והעמיקו את הפעולה באזור בית חאנון (צפון הרצועה). במהלך הפעילות הקרקעית השתלטו כוחות צה"ל על יעדי טרור רבים וחשפו אמצעי לחימה רבים כמו גם ספרי הדרכה ומידע, שאספה חמאס על צה"ל לאורך השנים. כוחות צה"ל המשיכו  להיתקל בהתנגדות מצד המחבלים. כמה עשרות מחבלים נלקחו לחקירה (דובר צה"ל, 24 ביולי 2014).

פעילות צה"ל

4.   במהלך היממה האחרונה המשיכו כוחות צה"ל לטפל במנהרות, שנמצאו ולחשוף פירי מנהרותחדשים.במהלך הפעילות נתפסו 150 חשודים בפעילות טרור באזור רפיח והובאו לחקירה. להלן מספר אירועים בולטים (דובר צה"ל, 23 ביולי 2014):

א.   במהלך ליל 24-23 ביולי 2014 כוח של הנדסה קרבית זיהה כמה דמויות חשודות יוצאות מפיר מנהרה. כלי טיס של חיל האוויר תקף את החשודים. מחבל, ששהה במתקן, ששימש את חמאס פתח באש לעבר כוח מחטיבת גבעתי. הכוח השיב באש והרגו. במתקן נמצאו אמצעי לחימה. כוח מחטיבת הצנחנים ביצע ירי מרגמות לעבר מספר חשודים. שני מחבלים נהרגו.

ב.         ב-23 ביולי 2014 בשעות הצהרים זיהה כוח שריון ירי של חמושים רכובים על אופנועים. הכוח השיב באש.

ג.          ב-23 ביולי 2014 בשעות הצהריםנ תפס מחבל לבוש מדי צה"ל בשטח רצועת עזה.

ד.         ב-23 ביולי 2014 זוהו 12 מחבלים, שהגיעו באמבולנס למבנה בדרום רצועת עזה. כלי טיס של חיל האוויר תקף שלושה מהמחבלים מחוץ למבנה. לאחר זמן קצר הותקף גם המבנה בו שהו המחבלים.

ה.         ב-23 ביולי 2014 בשעות הצהרים חשף כוח צה"ל פיר מנהרה. בתוך המנהרה נמצאו מדי צה"ל, מפות ואמצעי לחימה.

ו.          ב-23 ביולי 2014 בשעות הצהרים ביצע כוח מחטיבת גבעתי ירי לעבר חוליית מחבלים, שהגיחה מפיר מנהרה.

ז.          ב-23 ביולי 2014 בשעות הבוקר ביצע כוח שריון ירי לעבר שתי חוליות מחבלים, שעסקו בהכנות אחרונות לשיגור טילים נגד טנקים לעבר כוחות צה"ל.

חשיפת והשמדת מנהרות הטרור

5.   על פי דיווח דובר צה"ל, נכון לבוקר ה-23 ביולי 2014, חשפו כוחות צה"ל 31 מנהרות טרור. להערכת צה"ל כל המנהרות נועדו לתקיפת יעדים בישראל. צה"ל ממשיך בפעילות להשמדת המנהרות. לדברי דובר צה"ל תא"ל מוטי אלמוז, צה"ל מחזיק בהרבה מנהרות המובילות לישראל והוא עוסק עתה בהשמדתן. פעולת ההשמדה תארך לדבריו, כמה ימים (דובר צה"ל 23 ביולי 2013).

נמשכות תקיפות יעדי טרור ברצועה

6.   במקביל לפעילות הקרקעית המשיכו כלי טיס של חיל האוויר לבצע תקיפות מהאוויר נגד יעדי טרור. סה"כ הותקפו, מתחילת המבצע, 3,400יעדי טרור ברחבי רצועת עזה. מאז תחילת השלב הקרקעי הותקפו מהאוויר למעלה מ-1,900 מטרות (דובר צה"ל, 23 ביולי 2014).

7.   במהלך ה-23 ביולי 2014 הותקפו מעל מאה מטרות טרור. בין המטרות, שהותקפו היו: משגרים מוטמנים, מנהרות טרור ומבנים ששימשו כמרכזי פעילות צבאית. בליל 24-23 ביולי 2014 תקף צה"ל כ-35 מטרות טרור ברחבי רצועת עזה (דובר צה"ל, 24 ביולי 2014):

א.   בליל 24-23 ביולי 2014 זיהה כוח של הנדסה קרבית כמה דמויות חשודות יוצאות מפיר מנהרה. כלי טיס של חיל האוויר תקף את החשודים.

ב.   ב-23 ביולי 2014 בשעות הצהרים תקף כלי טיס של חיל האוויר פעילי טרור, שירו לעבר צה"ל מעמדות חמאס בבית החולים אלופא, השוכן סמוך לשכונת שג'אעיה (על האירוע ראו בהמשך).

ג.   ב-23 ביולי 2014 בשעות הצהרים תקף כלי טיס של חיל האוויר תשתית טרור במערב ג'באליא, ששימשה מפקד בכיר בארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין .

ד.   ב-23 ביולי 2014 בשעות הלילה תקף. כלי טיס של חיל האוויר חוליית מחבלים, שעסקה בהכנות לירי טיל נגד טנקים לעבר כוחות צה"ל.

 מפקדה של הג'האד האסלאמי בפלסטין, שהותקפה על ידי כלי טיס של חיל האוויר. המפקדה מוקמה מאחורי מסגד אלשמעה בעיר עזה. ניתן לראות בכניסה לבנין כיתוב על הקיר "מרכז הג'האד האסלאמי". מימין: המפקדה שהותקפה. משמאל: הכיתוב על גבי הקיר (ופא, 23 ביולי 2014).
מפקדה של הג'האד האסלאמי בפלסטין, שהותקפה על ידי כלי טיס של חיל האוויר. המפקדה מוקמה מאחורי מסגד אלשמעה בעיר עזה. ניתן לראות בכניסה לבנין כיתוב על הקיר "מרכז הג'האד האסלאמי". מימין: המפקדה שהותקפה. משמאל: הכיתוב על גבי הקיר (ופא, 23 ביולי 2014). 

אבדות לצה"ל

8.   במהלך המבצע נהרגו 32 חיילי צה"ל. כמו כן דווח על חייל נעדר. ביממה האחרונה נהרגו שלושה חיילים מחטיבת הצנחנים ממטענים שפוצצו במבנה בו פעלו. להלן שמות ההרוגים ביממה האחרונה (דובר צה"ל 23 ביולי 2014):

א.       סגן פז אליהו ז"ל – בן 20, מקיבוץ עברון. לוחם בחטיבת הצנחנים נהרג במהלך הפעילות המבצעית.

ב.        סמל ראשון לי מט ז"ל– בן 19, מאילת. לוחם בחטיבת הצנחנים. נהרג במהלך הפעילות המבצעית.

ג.       סמל ראשון שחר דובר ז"ל– בן 20, מקיבוץ גניגר. לוחם בחטיבת הצנחנים. נהרג במהלך הפעילות המבצעית.

9.   עוד כמה עשרות חיילי צה"ל נפצעו במהלך הפעולה הקרקעית, מתוכם כמה פצועים באורח קשה. הם פונו לבתי חולים במרכז הארץ.

ירי הרקטות לשטחה של ישראל

10.    נמשך ירי הרקטות ופצצות המרגמה האינטנסיבי לעבר ישראל. סה"כ אותרו במהלך ימי המבצע נפילות של כ-1,985 רקטות בשטח ישראל. כיפת ברזל יירטה במהלך כל ימי המבצע למעלה מ- 420 רקטות. מאז תחילת המבצע הקרקעי אותרו מעל ל-675 נפילות רקטות בשטח ישראל. במהלך 23 ביולי 2014 נמשך ירי הרקטות לעבר יישובי עוטף עזה, הנגב, השפלה ומרכז הארץ. סה"כ אותרו נפילות של 115 רקטות בשטח ישראל. רוב ירי הרקטות ופצצות המרגמה כוון לישובי עוטף עזה אולם כמה מטחים שוגרו גם לעבר מרכז ישראל.

11.    פועל תאילנדי נהרג כתוצאה מירי פצצת מרגמה באחד מישובי עוטף עזה. לפני הירי לא הייתה התרעה והפועל לא הספיק לתפוס מחסה. זהו ההרוג השני מירי פצצות מרגמה במהלך מבצע "צוק איתן".

12.    להלן אירועים מרכזיים:

א.   ב-24 ביולי 2014, לאחר לילה שקט, בשעות הבוקר שוגר מטח רקטות לעבר מרכז הארץ השרון והשפלה. עשרים דקות מאוחר יותר שוגר מטח נוסף למרכז הארץ. לפחות חמש רקטות יורטו מעל תל אביב.

ב.   ב-23 ביולי 2014 בשעות הערב שוגר מטח רקטות לעבר מרכז הארץ. כיפת ברזל יירטה ארבע רקטות אולם רסיסי רקטה התפוצצו בשטח פתוח במועצה האזורית חבל יבנה. עובד זר נפגע באורח קל ופונה לבית החולים.

ג.    ב-23 ביולי 2014 בשעות הבוקר ואחר הצהרים שוגרו רקטות לאזור באר שבע, אשדוד, נתיבות אשקלון חבל אשכול .

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים במהלך מבצע "צוק איתן"[1]

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים במהלך מבצע "צוק איתן"

13.    הזרוע הצבאית של חמאס ושל הג'האד האסלאמי בפלסטין ממשיכות לקחת אחריות על רוב אירועי הירי לעבר שטח ישראל ולעבר כוחות צה"ל הפועלים ברצועת עזה.

הודעה על הסרת איסור הטיסות לישראל

14.    בבוקר ה-24 ביולי 2014 הודיעה רשות התעופה האמריקאית, כי בעקבות הערכה ביטחונית, שביצעה היא מסירה את איסור הטיסות עליו הכריזה ב-22 ביולי 2014 בשל אירועי ירי הרקטות (בעיקר ירי הרקטות לעבר אזור נמל התעופה בן גוריון ונפילת הרקטה ביהוד, הסמוכה). בהודעה לעיתונות, שפרסמה הרשות צוין ,כי אנשי הרשות פעלו בשיתוף פעולה עם ממשל ארה"ב כדי להעריך את המצב הביטחוני בישראל וכי נבדקו המידע והצעדים החדשים, אותם נקטה ממשלת ישראל, כדי להקטין את הסיכונים הפוטנציאליים לתעופה האזרחית (אתר FAA, 23 ביולי 2014).

שימוש במתקנים אזרחיים על ידי חמאס ושאר ארגוני הטרור
ירי של חמאס לעבר צה"ל מבית החולים אלופא

15.    ב-23 ביולי 2014 בשעות הצהרים תקף כלי טיס של חיל האוויר פעילי טרור בבית החולים אלופא, השוכן סמוך לשכונת שג'אעיה. בית החולים שימש כמעוז צבאי של חמאס. בבית החולים היה  ממוקם מרכז פיקוד ושליטה של חמאס, ששימש להכוונת הלחימה באזור. בבית החולים גם מוקמה עמדת תצפית, ששימשה לאיסוף מודיעין על כוחות צה"ל. כמו כן היו במתחם בית החולים מספר פירי מנהרות טרור, ששימשו את חמאס ואף בוצע ממנו ירי לעבר כוחות צה"ל. לאחר שהירי מבית החולים לעבר כוחות צה"ל התגבר הוחלט בצה"ל לתקוף את המבנה (דובר צה"ל, 23 ביולי 2014).

16.    מתאם פעולות הממשלה בשטחים העביר התרעות חוזרות ונשנות לארגונים בינלאומיים, גורמים פלסטינים ואף שוחח בטלפון עם מנהל בית החולים הפלסטיני. בעקבות זאת בית החולים פונה מחולים ואנשי צוות רפואי ונותרו בו רק פעילי חמאס. לאחר תקיפת מבנה בית החולים מהאוויר הוא נהרס כליל. בתמונות שצולמו במהלך התקיפה ניתן לראות בבירור פיצוצי משנה המעידים, כי במבנה אוחסנו חומרי נפץ אמצעי לחימה רבים (דובר צה"ל, 23 ביולי 2014)[2].

תקיפת פעילי טרור בבית חולים ופא (דובר צה"ל, 23 ביולי 2014)
תקיפת פעילי טרור בבית חולים ופא (דובר צה"ל, 23 ביולי 2014)
https://www.youtube.com/watch?v=RX1joMdAO2M#t=147

ניק קייסי, הכתב לענייני המזרח התיכון של הוול סטריט גו'רנל, העלה בטוויטר שלו תמונה של דובר חמאס מתראיין לפני מצלמה. הדובר יושב בבית החולים שיפא שמאחוריו תמונה של הריסות. בית החולים שיפא משמש גם מוצב פיקוד עבור בכירי חמאס
ניק קייסי, הכתב לענייני המזרח התיכון של הוול סטריט גו'רנל, העלה בטוויטר שלו תמונה של דובר חמאס מתראיין לפני מצלמה. הדובר יושב בבית החולים שיפא שמאחוריו תמונה של הריסות. בית החולים שיפא משמש גם מוצב פיקוד עבור בכירי חמאס

אוכלוסיית רצועת עזה

17.    על-פי המידע שבידנו, מספר ההרוגים הפלסטינים הגיע מאז תחילת מבצע "צוק איתן" ל-775 (נכון ל- 23 ביולי, 0800). להערכתנו נמצאות עשרות רבות של גופות מחבלים, שנהרגו בהיתקלויות עם כוחות צה"ל באזורי הלחימה השונים, אשר אינם נכללים במניין ההרוגים. זאת, משום שגופותיהם עדיין לא פונו מהשטח וחמאס ושאר הארגונים עדיין אינם מודעים למותם.

18.    מפילוח של 775 הרוגים (על פי ממצאי בדיקה לא סופיים, נכון ל-23ביולי 2014) עולה, כי:

א.   229 מחבלים על פי ההתפלגות הבאה:

1)      135 פעילי חמאס.

2)      60 פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין.

3)      34 פעילים מארגוני טרור נוספים.

ב.   267 בלתי מעורבים.

ג.   279 הרוגים, ששיוכם ומידת מעורבותם בטרור אינם ידועים בשלב זה. 

 

19.    כריז גנס, דובר אונר"א, מסר, כי 140,469 אזרחים פלסטינים התפנו מבתיהם ומצאו מקלט     ב-83 מחסות של אונר"א ברחבי רצועת עזה (דף הטוויטר של דובר אונר"א, 23 ביולי, 2014).  נמסר, כי גם כנסיות ברחבי רצועת עזה הפכו למקלטים עבור אזרחים לאחר שבתי הספר של אונר"א התמלאו עד אפס מקום.

20.    ג'ואד עואד, שר הבריאות בממשלת ההסכמה הלאומית הזהיר מפני משבר בריאותי ברצועת עזה בשל חוסר היכולת של צוותי רפואה לפנות את גופות ההרוגים מתחת להריסות (פלסטין און ליין, 23 ביולי 2014).

המצב במעברים
מעבר ארז

21.    במהלך 23 ביולי 2014 נכנסו דרך המעבר (המיועד בדרך כלל למעבר אזרחים) תשע משאיות של אספקה רפואית עבור בית החולים הירדני ברצועת עזה.

מעבר כרם שלום

22.    מתחילת המבצע עברו במעבר כרם שלום 864 משאיות נושאות מזון, תרופות וציוד רפואי. כמו כן הוכנסו לרצועה סולר עבור תחנות הכוח, בנזין לתחבורה וגז לשימוש ביתי. במהלך 23 ביולי 2014 תוקן צינור מים, שמספק מים ל-100,000 תושבי ג'באליא (אתר מתאם פעולת הממשלה בשטחים, 24 ביולי 2014)

יהודה ושומרון

23.    ביהודה ושומרון נמשכו התנגשויות אלימות בין פלסטינים לכוחות הביטחון הישראליים. זאת,  בעיקר במהלך הפגנות ומחאות אלימות בערי יהודה ושומרון בתמיכה ברצועת עזה. ברחבי יהודה ושומרון נשמעו קריאות רבות לפעול נגד ישראל והמתנחלים כהזדהות עם הנעשה ברצועת עזה.

24.    צפוי, כי המחאות עוד תגברנה לקראת ליל אלקדר החל בליל 24 ביולי 2014 (אחד הימים האחרונים של חודש רמצ'אן בו על פי המסורת החלו פרקי הקוראן לרדת למחמד). דף פייסבוק חדש בשם אנתפאדת אלקדר, שנפתח ב-22 ביולי 2014, קורא לפלסטינים לצאת ולהתקומם נגד כוחות הביטחון הישראליים לאחר התפילות במסגדים ולצעוד לעבר ירושלים (דף הפייסבוק של אינתיפאדה אלקדר).

כרזות הקוראות  לאנתיפאדת אלקדר שפורסמו בדף הפייסבוק
כרזות הקוראות  לאנתיפאדת אלקדר שפורסמו בדף הפייסבוק

מגעים להפסקת אש

25.    בקהיר נמשכים המגעים עם גורמים ערביים ובינלאומיים המעורבים בתיווך במגמה להשיג הפסקת אש על בסיס היוזמה המצרית. עד כה נראה, שטרם הושגה "פריצת דרך" בשל המשך סירובה של חמאס להיענות ליוזמה המצרית. עזאם אלאחמד, חבר הועדה המרכזית של פתח אמר, כי ההנהגה הפלסטינית הגישה הצעה חדשה להפסקת אש, במסגרת היוזמה המצרית, לפיה מיד עם הפסקת האש יחל משא ומתן בן חמישה ימים. לדבריו מצרים לא הביעה התנגדותה להצעה (קול פלסטין, 23 ביולי 2014).

26.    ראשי חמאס הבהירו את עמדתם בנושא בשורה של התבטאויות:

א.   בנאום, שנשא ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס הציג עמדה נוקשה של חמאס והדגיש שוב, כי חמאס לא תסכים להפסקת הלחימה טרם ימולאו הדרישות, שהציבה ובעיקר לפני שיוכרז על סיום המצור מעל רצועת עזה. עם זאת רמז בדבריו על אפשרות שחמאס תכבד הפוגה הומניטארית (ערוץ אלאקצא, 23 ביולי 2014).

ב.   מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, קרא לנצל את "הניצחון", שהשיגה ההתנגדות ברצועת עזה להישגים בתחום המדיני. לדבריו ההרגעה עם ישראל לא תינתן בחינם וכל הרגעה צריכה להתבסס על עיקרון הרתעת ישראל והשגת דרישות העם הפלסטיני. ללא אלה, לדבריו, תמשך ההתנגדות (אנטוליה, 23 ביולי 2015).

ג.   סאמי אבו זהרי, דובר חמאס,אמר שחמאס מעוניינת בהסכם רגיעה, הפסקת התוקפנות והסרת המצור אולם ברצונם לקבל את המחיר שהם דרשו להפסקת אש (אלמיאדין, 23 ביולי 2014).

ד.   מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי הפסקת האש תתקיים רק תוך היענות לדרישות הפלסטינים וכי ח'אלד משעל אינו מדבר מעמדת חולשה (אלג'זירה, 23 ביולי 2014).

27.    במקביל למגעים המדיניים פועלת חמאס להשגת תמיכה לעמדותיה הנוקשות. כמאה אישי ציבור, אקדמיה ופעילי זכויות אדם ברצועת עזה, בהם כאלה המזוהים עם חמאס, פרסמו עצומה, שבה הביעו תמיכה בעמדת חמאס ביחס ליוזמה המצרית ובתנאים שהיא הציבה להפסקת האש – הסרת המצור מעל רצועת עזה. הם גם דחו את הטענות לפיהן עושה חמאס שימוש בתושבים כ"מגן אנושי" . לדברי חותמי העוצמה הם מתכוונים להפיצה בעולם (אלקטרוניק אנתיפאדה, 22 ביולי 2014).

ועדת חקירה מטעם האו"ם

28.    ב-23 ביולי 2014 החליטה המועצה העליונה לזכויות אדם של האו"ם להקים ועדת חקירה בינלאומית לבחינת פשעי מלחמה, שביצעה ישראל לכאורה בעת המבצע ברצועת עזה. 29 מדינות הצביעו בעד קיום החקירה ו-17 נמנעו (מדינות האיחוד האירופאי). ארה"ב התנגדה. בעקבות ההחלטה החל תהליך במסגרתו ייקבע המנדט, שינתן לוועדה כמו גם הרכבה ולוח הזמנים לפעילותה.

29.    בדברים, שנשאה נאבי פילאי, הנציבה העליונה של מועצת זכויות האדם אמרה, כי המצב ברצועת עזה הוא חמור עבור התושבים המתגוררים בה ודורש תשומת לב דחופה. מאז שהודיעה ישראל על המבצע הצבאי, ב-7 ביולי 2014, נמצאת רצועת עזה במצב של תקיפות בלתי פוסקות מהאוויר, הים והיבשה והדבר הביא למותם של 600 פלסטינים, מהם לפחות 147 ילדים ו-74 נשים. לדבריה, על פי נתוני האו"ם מבין ההרוגים כ-74% הם אזרחים. כמו כן נגרם נזק לאלפי בתים. מנגד,  גינתה הנציבה את ירי הרקטות ופצצות המרגמה של חמאס ו"קבוצות חמושות נוספות" על ישראל אשר מסכן את חיי האזרחים במדינה. לדבריה כמה מפעולות צה"ל מעידות על אפשרות להפרה של החוק ההומניטארי הבינלאומי באופן, שיכול להיחשב כפשע מלחמה והיא קוראת לחקירת מקרים אלה (אתר המועצה לזכויות אדם, 23 ביולי 2014).

תגובות ראשוניות

30.    משרד ראש הממשלה פרסם הודעה לפיה ההחלטה היא "פארסה"ועל כל אדם הגון בכל מקום לדחות אותה. לדברי ההודעה במקום לחקור את חמאס, שמבצעת פשע מלחמה כפול נגד אזרחי ישראל ונגד העם הפלסטיני, קוראת המועצה לפתוח בחקירה נגד ישראל, שעושה מאמצים, חסרי תקדים, שלא לפגוע באזרחים פלסטינים. עוד נכתב בהודעה, כי בהעדר הוקעה על השימוש השיטתי של חמאס באוכלוסיה כ"מגן אנושי" ובהאשמת ישראל במוות שנגרם כתוצאה ממדיניות חמאס, שולחת המועצה מסר ברור לחמאס ולארגוני הטרור שהשימוש באזרחים הינו אסטרטגיה יעילה (אתר משרד ראש הממשלה, 23 ביולי 2014).

31.    קית' הרפר, נציג ארה"ב במועצה לזכויות אדםטען, כי  ההחלטה היא חסרת שוויון בשל העובדה, שאינה מתייחסת כלל למתקפות חמאס וכי היא ההצבעה תערער את המאמצים להגיע להפסקת אש. שגריר איטליה באו"ם מתח גם הוא ביקורת על חוסר ההתייחסות לחמאס ולזכותה של ישראל להגן על עצמה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 23 ביולי 2014).

[1] הגרף מציין נפילות רקטות בשטח ישראל והוא לא כולל ירי מאסיבי של פצצות מרגמה לעבר ישובי הנגב המערבי ושיגורים כושלים של רקטות.
[2] על שימוש צבאי, שחמאס עושה בבתי חולים ראו פרסום מרכז המידע מה23 ביולי 2014 : "שימושים צבאיים במתקנים רפואיים ובאמבולנסים ע"י חמאס ושאר ארגוני הטרור הפועלים ברצועת עזה"