מבצע “צוק איתן” – עדכון מספר 15 (29 ביולי 1200)

אם מגנה על ביתה התינוקת בעת ירי רקטות לעבר באר שבע (סוכנת תצפית, 28 ביולי 2014 צילום: אורן אור ביטון)

אם מגנה על ביתה התינוקת בעת ירי רקטות לעבר באר שבע (סוכנת תצפית, 28 ביולי 2014 צילום: אורן אור ביטון)

פלסטינים משג'אעיה, שעברו להתגורר בבית החולים שיפאא', חוגגים את מותם של החיילים הישראלים  (פלסטין אלאן, 29 ביולי 2014).

פלסטינים משג'אעיה, שעברו להתגורר בבית החולים שיפאא', חוגגים את מותם של החיילים הישראלים (פלסטין אלאן, 29 ביולי 2014).

פלסטינים משג'אעיה, שעברו להתגורר בבית החולים שיפאא', חוגגים את מותם של החיילים הישראלים  (פלסטין אלאן, 29 ביולי 2014).

פלסטינים משג'אעיה, שעברו להתגורר בבית החולים שיפאא', חוגגים את מותם של החיילים הישראלים (פלסטין אלאן, 29 ביולי 2014).

כוחות צה

כוחות צה"ל פועלים בתוך רצועת עזה (דובר צה"ל, 28 ביולי 2014)

חשיפת מנהרות (דובר צה

חשיפת מנהרות (דובר צה"ל, 28 ביולי 2014)

ביתו של אסמאעיל הניה במחנה הפליטים שאטי.

ביתו של אסמאעיל הניה במחנה הפליטים שאטי.

בניין תחנת הטלוויזיה אלאקצא של חמאס (דף הפייסבוק המרכז הפלסטיני לתקשורת, 29 ביולי 2014)

בניין תחנת הטלוויזיה אלאקצא של חמאס (דף הפייסבוק המרכז הפלסטיני לתקשורת, 29 ביולי 2014)

סרטון של הזרוע הצבאית של חמאס על שיגור רקטות ב-28 ביולי 2014 לעבר תל אביב, ניתן לראות שהשיגור נעשה מקרבת שכונת מגורים (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 28 ביולי 2014).

סרטון של הזרוע הצבאית של חמאס על שיגור רקטות ב-28 ביולי 2014 לעבר תל אביב, ניתן לראות שהשיגור נעשה מקרבת שכונת מגורים (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 28 ביולי 2014).


כללי

1.   בעוד המגעים להפסקת אש נמשכים, חלה ביממה האחרונה הסלמה בלחימה. הסלמה זאת מצאה ביטויה בירי פצצות מרגמה לעבר שטח כינוס של צה"ל בקרבת רצועת עזה (ארבעה חיילי צה"ל הרוגים) וסיכול ניסיון חדירה מרצועת עזה באמצעות מנהרת טרור (חמישה חיילי צה"ל הרוגים). כמו כן נמשך רקטות לעבר ישראל (אותרו 65 נפילות), כולל לעבר גוש דן ומרחב חיפה. כלי טיס של חיל האוויר המשיכו לבצע תקיפות מהאוויר נגד יעדי טרור. צה"ל המשיך לחשוף ולהשמיד מנהרות טרור (31 מנהרות נחשפו, 15 הושמדו).

הפעילות הקרקעית
פעילות צה"ל
כללי

2.   לאחר שבשעות הבוקר של ה-28 ביולי 2014 חלה רגיעה יחסית, חודש, החל משעות הצהרים, ירי הרקטות ופצצות המרגמה מרצועת עזה. כמו כן חודשו תקיפות חיל האוויר ברצועה. זאת,  במקביל לפעילות הקרקעית הנמשכת למיפוי והשמדת המנהרות. עד כה הושמדו כמחצית מהמנהרות שנחשפו. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר, כי הפעולה נגד המנהרות היא צעד ראשון והכרחי בפירוז רצועת עזה. לדבריו התהליך של מניעת התחמשות ארגוני הטרור ופירוז רצועת עזה חייב להיות חלק  מכל פיתרון (אתר משרד ראש הממשלה, 28 ביולי 2014).

3.   במהלך 28 ביולי 2014 אירעו שתי תקריות חמורות בקרבת הגבול עם רצועת עזה, שגבו חייהם של תשעה חיילים. חייל נוסף נהרג במהלך הפעילות המבצעית ברצועת עזה.

מותם של ארבעה חיילים כתוצאה מנפילת פצצת מרגמה

4.   ב-28 ביולי 2014 בשעות אחר הצהרים פגעה פצצת מרגמה, שנורתה מרצועת עזה, בשטח כינוס בו שהו חיילים רבים בגבול רצועת עזה. ארבעה חיילים נהרגו וארבעה חיילים נפצעו. הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות על ירי פצצות המרגמה. לדברי ההודעה נורו חמש פצצות מרגמה 120 מ"מ, שפגעו בקבוצת חיילים. גם הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין קיבלה אחריות על ירי לעבר קיבוץ בארי (אתרי הארגונים, 28 ביולי 2014).

מימין: הודעת קבלת אחריות של הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין על ירי חמש פצצות מרגמה לעבר קיבוץ בארי (אתר פלוגות ירושלים, 29 ביולי 2014). משמאל: קבלת אחריות של הזרוע הצבאית של חמאס על ירי פצצות מרגמה (אתר הזרוע הצבאית, 28 ביולי 2014)
מימין: הודעת קבלת אחריות של הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין על ירי חמש פצצות מרגמה לעבר קיבוץ בארי (אתר פלוגות ירושלים, 29 ביולי 2014). משמאל: קבלת אחריות של הזרוע הצבאית של חמאס על ירי פצצות מרגמה (אתר הזרוע הצבאית, 28 ביולי 2014)

סיכול ניסיון חדירה של מחבלים באמצעות מנהרה

5.   בשעות הערב המוקדמות סוכל ניסיון חדירה של חוליית מחבלים דרך פיר מנהרה סמוך לקיבוץ נחל עוז. פתח הפיר נמצא דרומית למעבר קרני. המנהרה חדרה כ-150 מ' לתוך שטח ישראל. אנשי החולייה ירו טיל נ"ט לעבר עמדת צה"ל והרגו חמישה חיילים, ששהו בעמדה. כמה חיילים, ששהו בעמדות במגדל השמירה הבחינו במתרחש ופתחו באש לעבר המחבלים. על פי דיווח אחד החיילים, ניסו המחבלים לחטוף את אחת מגופות החיילים. לאחר שנפתחה לעברם אש ואחד מהם נהרג, השליכו המחבלים את כלי נשקם וחזרו אל פיר המנהרה. הם השאירו אחריהם ארבעה רובי סער מסוג קלצ'ניקוב ושני משגרי אר. פי. ג'י (דובר צה"ל, הארץ, 29 ביולי 2014).

6.   הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות על "פעולות חדירה מעבר לקווי האויב"במהלכה נהרגו, לטענתה, עשרה חיילים. בהודעה גם צוין שהם ניסו לחטוף חייל אך הדבר לא התאפשר להם "בשל תנאי השטח". בנוסף נכתב בהודעה שהם לקחו עימם רובה מסוג תבור(אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 28 ביולי 2014).

הודעה של הזרוע הצבאית של חמאס על ניסיון חדירה "מעבר לקוי האויב" (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 29 ביולי 2014)
הודעה של הזרוע הצבאית של חמאס על ניסיון חדירה "מעבר לקוי האויב" (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 29 ביולי 2014)

פעילות צה"ל

7.   ב-28 ביולי 2014, נמשכה ואף הורחבה הפעילות הקרקעית של צה"ל ברצועת עזה. תושבי בית חאנון, בית לאהיא ומחנה הפליטים ג'באליה, הנמצאים בגבול רצועת עזה, התבקשו, באמצעות שיחות טלפון והודעות טקסט, שנשלחו אליהם, להתפנות מיד מבתיהם. ב-28 ביולי 2014 בשעות הבוקר חוליית טרור פתחה באש לעבר כוח צה"ל במרכז רצועת עזה, הכוח השיב באש לעבר החוליה ופגע בה. לא היו נפגעים לכוחות צה"ל (דובר צה"ל, 28 ביולי 2014).

חשיפת והשמדת מנהרות הטרור

8.   ביממה האחרונה נמשכה הפעילות לחשיפה והשמדה של המנהרות. עד כה הושמדו 15מנהרות מתוך 31, שנחשפו. בשעות הבוקר השמיד צה"ל תוואי מנהרה נוספת במרכז רצועת עזה. לדברי הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ, פעילות צה"ל להשמדת מערך המנהרות, שלדבריו פרוס לאורך ולרוחב כל שטח רצועת עזה, היא מורכבת וקשה והיא מתקדמת באיטיות: "צעד אחר צעד, פיר אחר פיר, מנהרה אחר מנהרה, היתקלות אחר היתקלות " (דובר צה"ל, 28 ביולי 2014). 

כוחות צה"ל חושפים פיר מנהרה (דובר צה"ל, 27 ביול 2014)
כוחות צה"ל חושפים פיר מנהרה (דובר צה"ל, 27 ביול 2014)
לצפייה בסרטון
https://www.youtube.com/watch?v=_NBEixuQbYQ

נמשכות תקיפות יעדי טרור ברצועה

9.   במקביל לפעילות הקרקעית המשיכו כלי טיס של חיל האוויר לבצע תקיפות מהאוויר נגד יעדי טרור. סה"כ הותקפו מתחילת המבצע, למעלה מ- 3,700 יעדי טרור ברחבי רצועת עזה. החל משעות אחר הצהרים של 28 ביולי 2014 ובמהלך הלילה הורחבה התקיפה מהאוויר. סה"כ תקפו כלי טיס של חיל האוויר למעלה מ-150 יעדי טרור ברצועת עזה.

10. בין היעדים שהותקפו (29 ביולי 2014, דובר צה"ל, ynet):

א.   בתי פעילים בכירים– ביניהם ביתו של אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס וביתו של מפקד גדוד שג'אעיה של הזרוע הצבאית של חמאס.

ב.   מוסדות ומבנים – ביניהם בניין השידור של ערוץ הטלוויזיה של חמאס ותחנת הרדיו אלאקצא, בנין משרד האוצר של ממשל חמאס ובתים, ששימשו מוצבי פיקוד ושליטה של הזרוע הצבאית של חמאס.

ג.   ארבעה מסגדים, שאחד מהם שימש כחמ"ל ובאחר נמצא פיר מנהרה.  

ד.   אתרי ייצור אמצעי לחימה.

ה.  משגרי רקטות מוטמנים.

ו.    פעילי טרור.

11.         בשעות אחר הצהרים פורסם, כי כוחות צה"ל פגעו במרפאות החוץ של בית החולים שיפאא'. לדברי דובר צה"ל נפגע בית החולים כתוצאה משיגורים כושלים של רקטות, שיועדו לשטח ישראל.  בדברים, שאמר הרמטכ"ל רב אלוף בני גנץ הפריך את הטענות ואמר, כי הוא אוחז בידו תצלום אוויר שם נראים שגורי הרקטות, שמבצעת חמאס באזור בית החולים (דובר צה"ל, 28 ביולי 2014).

אבדות לצה"ל

12.     במהלך מבצע "צוק איתן" נהרגו 53 חיילי צה"ל.

13.     ב-28 ביולי 2014 נהרגו עשרה חיילי צה"ל:ארבעה נהרגו כתוצאה מפגיעת פצצת מרגמה בשטח כינוס במועצה האזורית אשכול; חמישה נהרגו במהלך סיכול ניסיון חדירה של מחבלים באמצעות מנהרה באזור נחל עוז;  חייל אחד נהרג כתוצאה מירי נ"ט לעבר דחפור בו נהג במהלך פעילות הריסת המנהרות בדרום רצועת עזה.

14.  שמות ההרוגים (דובר צה"ל 28 ביולי 2014):

א.   סמל דניאל קדמי ז"ל–  בן 18, מצופים. לוחם בקורס מפקדי כיתות. נהרג בעת סיכול ניסיון חדירה של מחבלים באמצעות מנהרה.

ב.   סמל ברקאי ישי שור ז"ל– בן 21, מירושלים. לוחם בקורס מפקדי כיתות. נהרג בעת סיכול ניסיון חדירה של מחבלים באמצעות מנהרה.

ג.   סמל שגיא ארז ז"ל– בן 19, מקרית אתא. לוחם בקורס מפקדי כיתות. נהרג בעת סיכול ניסיון חדירה של מחבלים באמצעות מנהרה.

ד.   סמל דור דרעי ז"ל– בן 18, מירושלים. לוחם בקורס מפקדי כיתות. נהרג בעת סיכול ניסיון חדירה של מחבלים באמצעות מנהרה.

ה.  סמל נדב ריימונד ז"ל– בן 19, משדמות דבורה. לוחם בקורס מפקדי כיתות. נהרג בעת סיכול ניסיון חדירה של מחבלים באמצעות מנהרה.

ו.    סמל ראשון אליאב אליהו חיים כחלון ז"ל– בן 22, מצפת. חייל בשריון. נהרג כתוצאה מירי פצצת מרגמה בגבול רצועת עזה.

ז.   רב טוראי מידן מימון ביטון ז"ל– בן 20, מנתיבות. חייל בשריון. נהרג כתוצאה מירי פצצת מרגמה בגבול רצועת עזה.

ח.  רב טוראי נירן כהן ז"ל– בן 20 , מטבריה. חייל בשריון. נהרג כתוצאה מירי פצצת מרגמה בגבול רצועת עזה.

ט.  רב סמל עדי בריגה ז"ל– בן 23, מבית שקמה. חייל בשריון. נהרג כתוצאה מירי פצצת מרגמה בגבול רצועת עזה.

י.    סמל ראשון משה דוינו ז"ל– בן 20, מירושלים. חייל בהנדסה קרבית. נהרג במהלך פעילות מבצעית ברצועת עזה.

ירי רקטות לשטח ישראל

15. סה"כ אותרו במהלך ימי המבצע נפילות של כ-2,225 רקטות בשטח ישראל, כמחצית מהן שוגרו מאז תחילת המבצע הקרקעי. כיפת ברזל יירטה במהלך כל ימי המבצע כ-500 רקטות.

16. בוקר ה-28 ביולי 2014 התחיל בשקט יחסי ולאחר לילה ללא ירי רקטות. החל משעות הצהרים חודש ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל. במהלך 28 ביולי 2014 אותרו 65 נפילות של רקטות. רוב הרקטות נפלו בדרומה של ישראל. בשעות אחר הצהרים שוגרה רקטה לצפון הארץ. אזעקות נשמעו בחיפה, זיכרון יעקב וישובי חוף הכרמל. בליל 29-28 ביולי 2014 שוגרו רקטות לעבר גוש דן.  שלוש רקטות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל רקטה אחת נפלה בשטח פתוח.

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים במהלך מבצע "צוק איתן"[1]

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים במהלך מבצע "צוק איתן"

17.          הזרוע הצבאית של חמאס ושל הג'האד האסלאמי בפלסטין המשיכו לקחת אחריות על רוב אירועי הירי לעבר שטח ישראל ולעבר כוחות צה"ל הפועלים ברצועת עזה.

אוכלוסיית רצועת עזה

18.          על-פי המידע שבידנו, מספר ההרוגים הפלסטינים הגיע מאז תחילת מבצע "צוק איתן" ל-1,031 (נכון ל- 29 ביולי, 1200).

19. מפילוח של 1,031 הרוגים (על פי ממצאי בדיקה לא סופיים, נכון ל-92ביולי 1200) עולה, כי:

 א.   328 מחבלים על פי ההתפלגות הבאה:

1)      175 פעילי חמאס.

2)      100 פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין.

3)      53 פעילים מארגוני טרור נוספים.

 ב.   327 בלתי מעורבים.

 ג.   376 הרוגים, ששיוכם ומידת מעורבותם בטרור אינם ידועים בשלב זה. 

 

20.          ב-27 ביולי 2014 התפרסמה כתבה בערוץ הטלוויזיה הצרפתי FRANCE24בו נראה פינוי נפגעים מתחת להריסות. בין המפונים נראה פעיל צבאי לבוש מדים וחמוש ברובה שככל הנראה נהרג. בכתבה אומר הקריין: "הרובה שלו הוחבא במהירות מפני המצלמות שלנו".  האזרח, שקיבל את הרובה נראה מעביר אותו אדם אחר ואומר לו: ""קח את זה ותחביא את זה" (27 ביולי 2014, FRANCE24).

21.          ב-27 ביולי 2014 התפרעו כמה עשרות אזרחים משכונת חז'אעה, שבדרום הרצועה, מול מטה הצלב האדום בחאן יונס ואף שרפו מחסן תרופות שהיה ממוקם בו. לטענתם לא מפנה הצלב האדום את גופות ההרוגים מהשכונה. המפגינים גם טענו, שהארגון משתף פעולה עם ישראל (דף הפייסבוק של מוט'נה נג'ר, 27 ביולי 2014).

המצב במעברים
מעבר רפיח

22.     מעבר רפיח נפתח ב-28 ביולי 2014 למעבר פצועים ובעלי דרכונים זרים. כמו כן הוכנסו לרצועת עזה דרך המעבר מוצרי מזון (אליום אלסאבע, 28 ביולי 2014).

מגעים להפוגה הומניטארית ולהפסקת אש

23.     ג'והן קרי, מזכיר המדינה האמריקאי, אמר, כי נמשכים המאמצים לביסוס הפסקת אש הומניטארית, ללא תנאים. לדבריו אותה הפסקת אש היא הפוגה בלבד לרגל החג והיא תאפשר לתושבי רצועת עזה אספקת להצטייד במזון ובציוד רפואי. לישראל היא תאפשר להתמודד מול איום המנהרות,  שאותו מבינה ארה"ב. לדבריו הפסקת אש הומניטארית היא הדרך הטובה ביותר להתחיל במשא ומתן בין הצדדים.

24.     במקביל מתקיימים מגעים סביב היוזמה המצרית. מחמד דחלאן, חבר המועצה המחוקקת הפלסטינית מסר, כי היוזמה המצרית היא הבסיס ונותרה כזאת מכיוון שהיא לוקחת בחשבון את הדרישות הפלסטיניות. לדבריו במהלך הימים הקרובים תתקיים פגישה בקהיר של הארגונים הפלסטינים. הוא חזר על תנאי חמאס: הקמת נמל ימי, נמל תעופה והגדרת מים טריטוריאליים. לדבריו דרישות אלה יקבעו במהלך משא ומתן עם אש"ף, שהוא מקור הסמכות היחידה של העם הפלסטיני  (מען, 27 ביולי 2014).

25.     נאצר אללחאם,מנהל משרד אלמיאדין ביהודה ושומרון דיווח, שמצרים הסכימה לקבל משלחת, שאותה ירכיב אבו מאזן והיא תכלול את נציגי הארגונים הפלסטינים לרבות חמאס. לדבריו המשלחת, שבראשה יעמוד מג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני, תגיע לקהיר כדי לגבש הסכם (אלמיאדין, 28 ביולי 2014).

התבטאויות בכירי חמאס

26.     בכירי חמאס שבים וחוזרים על עמדתם לפיה לא תהיה הפסקת אש מבלי שיתקבלו תנאיהם ומאשימים את ישראל בהמשך ההסלמה:

א.   מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס אמר, כי במהלך השעות הקרובות צפוי לחול שינוי בעמדה המצרית. הוא האשים את ארה"ב ב"שותפות בתוקפנות הישראלית" (אלרסאלה.נט, 28 ביולי 2014).

ב.   בתגובה לדבריו של ג'והן קרי,  כי כל פיתרון יתבסס על פירוז נשקם של הארגונים ברצועת עזה אמר עזת אל רשק, בכיר חמאס, כי דרישות אלה אינן מציאותיות ונשקה של "ההתנגדות" אינו נתון לדיון. לדבריו כל עוד יהיה כיבוש יהיה נשק, יהיה ייצור של נשק, פיתוח של נשק ואספקה של נשק בכל האמצעים (ערוץ אלקדס, 28 ביולי 2014).

ג.   אסאמה חמדאן, אחראי יחסי החוץ של חמאס, אמר, כי מושקעים מאמצים להגיע להפסקת אש אך העובדות בשטח מוכיחות, שישראל מסרבת לקבל את הפסקת האש (ערוץ אלאקצא, 28 ביולי 2014).

ד.   סאמי אבו אלזהרי, דובר חמאס, הטיל על ישראל את מלוא האחריות להסלמה ולהפרת ההרגעה ההומניטארית (אלרסאלה.נט, 28 ביולי 2014).

הרשות הפלסטינית

27.     אבו מאזן ערך סדרה של התייעצויות טלפוניות בנוגע להפסקת אש ברצועת עזה. בין השאר שוחח אבו מאזן עם ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, רמצ'אן שלח, מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין, אמיר קטר, שיח' תמים בן חמד אא'ל ת'אני ונשיא מצרים עבד אלפתח אלסיסי. בשיחתו עם אלסיסי הביע אבו מאזן הערכה למצרים על התפקיד, שהיא ממלאת בכל הנוגע לסכם הפסקת האש (ופא, 28 ביולי 2014).

[1] הגרף מציין נפילות רקטות בשטח ישראל והוא לא כולל ירי מאסיבי של פצצות מרגמה לעבר ישובי הנגב המערבי ושיגורים כושלים של רקטות.