מבצע “צוק איתן” – עדכון מספר 20 (5 באוגוסט 1200)

חייל צופה לעבר רצועת עזה עם כניסת הפסקת האש לתוקפה  (דובר צה

חייל צופה לעבר רצועת עזה עם כניסת הפסקת האש לתוקפה (דובר צה"ל, 5 באוגוסט 2014)

זירת הפיגוע בירושלים (משטרת ישראל, 4 באוגוסט 2014)

זירת הפיגוע בירושלים (משטרת ישראל, 4 באוגוסט 2014)

ההודעה של הזרוע הצבאית (אתר הזרוע הצבאית, 5 באוגוסט 2014)

ההודעה של הזרוע הצבאית (אתר הזרוע הצבאית, 5 באוגוסט 2014)

תושבים פלסטינים שבים לבתיהם בחרבת ח'זאעה (עזה אלאן, 5 באוגוסט 2014)

תושבים פלסטינים שבים לבתיהם בחרבת ח'זאעה (עזה אלאן, 5 באוגוסט 2014)

תושבי הרצועה בבית ספר של אונר

תושבי הרצועה בבית ספר של אונר"א (אתר אונר"א, 4 באוגוסט 2014)

העברת אספקה לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום (מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 4 באוגוסט 2014).

העברת אספקה לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום (מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 4 באוגוסט 2014).


כללי
עיקרי תמונת המצב

1.    ב-5 באוגוסט 2014 נכנסה לתוקפה הפסקת אש בת 72 שעות, שיזמה מצרים. ישראל וחמאס קיבלו את הפסקת האש. דובר צה"ל מסר, כי כוחות צה"ל עומדים לסיים את היציאה מרצועת עזה ולהתמקם על קו הגבול. הוא הודיע גם על סיום הריסת המנהרות חוצות הגבול, שצה"ל ידע על קיומן. בקהיר החלו השיחות למציאת הסדר בהשתתפות משלחת פלסטינית. בתקשורת הישראלית דווח, כי משלחת ישראלית צפויה לצאת בימים הקרובים לקהיר.

2.    ב-4 באוגוסט 2014 פחת רף החיכוך בין צה"ל לארגוני הטרור ברצועה, על רקע ההפוגה ההומניטארית החד-צדדית, עליה הכריזה ישראל. עם זאת המשיכו ארגוני המחבלים את ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל (80 נפילות ב-4 באוגוסט). כמו כן בוצעו שני פיגועי טרור בירושלים (פיגוע דריסה ופיגוע ירי). פיגוע טרור נוסף (דקירה) בוצע במעלה אדומים ב-5 באוגוסט.

פיגועים בירושלים
כללי

3.    ב-4 באוגוסט 2014 אירעו שני פיגועים בירושלים: פיגוע דריסה על ידי טרקטור ופיגוע ירי. אדם אחד נהרג וכמה נפצעו. אפשר ופיגוע נוסף סוכל כשכוח צה"ל עצר פלסטינית במחסום חוארה (דרומית לשכם). ברשותה נמצאו שלושה סכינים. כמו כן עלה חשש לכוונות לבצוע פיגוע בתל אביב המשטרה העלתה כוננות וביקשה מהתושבים לגלות ערנות (וואלה, 4 באוגוסט 2014).

פיגוע דריסה בירושלים

4.    ב-4 באוגוסט 2014 בשעות הצהרים יצא טרקטור מאתר בניה במרכז ירושלים ודרס הולך רגל, שעבר על ידו. לאחר מכן פנה לעבר אוטובוס, שעמד בסמוך וניסה להפוך אותו באמצעות כף הטרקטור. באוטובוס שהו הנהג ועובד נוסף של חברת ההסעות. השניים נפגעו באורח קל והצליחו לחלץ עצמם.  לוחם ביחידת נחשון של שירות בתי הסוהר ירה למוות במחבל. המחבל בפיגוע הדריסה הוא מחמד נאיף ג'עביס תושב ג'בל מכבר בעל עבר פלילי המוכר למשטרה.

5.    ההרוג בפיגוע הדריסה הוא אבהרם וואלעס ז"ל, בן 29 תושב מאה שערים שבירושלים. וואלעס השתייך לחסידות תולדות אהרון. הוא הותיר אישה וחמישה ילדים. חמישה בני אדם נוספים נפצעו באורח קל.

מימין: ההרוג אברהם וואלעס ז"ל. משמאל: הטרקטור שביצע את הפיגוע (משטרת ישראל, 4 באוגוסט 2014)
מימין: ההרוג אברהם וואלעס ז"ל. משמאל: הטרקטור שביצע את הפיגוע (משטרת ישראל, 4 באוגוסט 2014)

6.    אין זו הפעם הראשונה בה מתבצע פיגוע בירושלים באמצעות טרקטור. במסגרת הפיגועים המתבצעים על בסיס אסטרטגית "ההתנגדות העממית", נעשה לא אחת שימוש בדפוס הפעולה של פיגועי דריסה. מידת הקטלניות של פיגועי הדריסה היא גבוהה יחסית והם מבוצעים בדרך כלל על ידי מפגעים בודדים. בין השנים 2008-2000 בוצעו כעשרים פיגועי דריסה, שבהם נהרגו 15 בני אדם. בלטו בקרבם שלושה פיגועי דריסה בירושלים, שניים מהם באמצעות דחפור, בפיגועים הללו נהרגו שלושה ישראלים ונפצעו כמאה (שירות הביטחון הכללי, "ניתוח מאפייני הפיגועים בעשור האחרון")[1].

7.    דוברי חמאס ברכו על הפיגוע וקראו להגברת פעולות מסוג זה:

א.   פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר, כי המדובר "בפעולת התנגדות נועזת" ותגובה טבעית למעשי ישראל ברצועת עזה. הוא קרא להגברת "ההתנגדות", על כל צורותיה, בכל רחבי פלסטין (אלרסאלה.נט, 4 באוגוסט 2014). יוזכר, כי בראיון, שערך פוזי ברהום, לפני מספר ימים קרא לתושבי יהודה ושומרון להתעלות מעל המחלוקות הפוליטיות, להכריז על מאבק, לקחת את כלי רכבם, "לדרוס יהודים ולהרוג עשרות ציונים" (אלקדס, 30 ביולי 2014).

ב.   חסאם בדראן, דובר חמאס, בירך על "פעולת הגבורה". לדבריו זוהי תגובה טבעית ל"פשעיה" של ישראל ברצועת עזה המעניקים גושפנקא לפלסטינים להגיב בכל האמצעים הנמצאים ברשותם. עוד אמר, כי בירושלים וביהודה ושומרון יש מקום לביצוע פעולות נוספות מסוג זה (ערוץ אלאקצא, 4 באוגוסט 2014). 

פיגוע ירי בהר הצופים

8.    בשעות אחר הצהרים ירה אדם לבוש שחורים בחייל, בשעה שעמד בתחנת הסעה, סמוך למנהרת הר הצופים. מאבטח, שעמד בסמוך לחייל ניסה לירות לעברו אולם היורה נמלט על אופנוע. כוחות משטרה ניסו לאתר את היורה אולם טרם עלה הדבר בידם. החייל נפצע באורח קשה בבטנו ופונה לבית החולים.

פעילות צה"ל
פעילות צה"ל לנוכח הפסקת האש

9.    ב-4 באוגוסט 2014 בשעות הערב הודיע אלוף סמי תורג'מן, מפקד פיקוד הדרום, כי בשעות הקרובות תסתיים משימת השמדת המנהרות החודרות לשטח ישראל. לדבריו הושמדו כל המנהרות, שצה"ל הכיר וידע על קיומן כמו גם כל המנהרות שהתגלו במהלך המבצע (דובר צה"ל, 4 באוגוסט 2014).

10. בשעות הערב המאוחרות נמסר, כי ישראל השיבה בחיוב להצעה המצרית להפסקת אש ברצועת עזה, ללא תנאים, למשך 72 שעות, החל מ-5 באוגוסט 0800. עוד נמסר, כי בימים הקרובים תצא משלחת ישראלית לקהיר לשיחות על הפסקת אש יציבה וארוכת טווח.

11. במקביל לכניסתה לתוקף של הפסקת האש בת 72 השעות, הודיע דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז, כי בזמן הקרוב יסיימו כוחות צה"ל את היציאה מרצועת עזה ויתמקמו על קו הגבול. דובר צהל הדגיש, כי היציאה מרצועת עזה אינה תנאי להפסקת האש אלא החלטה ישראלית בשל שיקולים מבצעיים (דובר צה"ל, 5 באוגוסט 2014). 

12. ב-5 באוגוסט ב-0800, לאחר 29 ימי מבצע "צוק איתן",  ולאחר שצה"ל הודיע, כי כל המנהרות הושמדו, נכנסה לתוקפה הפסקת האש. דקות לפני כניסת הפסקת האש לתוקפה שוגרו מטחי רקטות כבדים לעבר ישראל. בשלב זה נראה, כי הפסקת האש מקוימת (נכון לצהרי ה-5 באוגוסט 2014).

הפסקת אש הומניטארית חד-צדדית

13. ההכרזה של ישראל ב-4 באוגוסט 2014  על הפסקת אש הומניטארית חד-צדדית בת שבע שעות בין השעות 1700-1000, לא כובדה. במשך היום פחת החיכוך ברצועת עזה בין המחבלים לכוחות צה"ל. אולם במשך כל שעות היום  נמשך ירי הרקטות ופצצות במרגמה לעבר ישראל. צה"ל המשיך בפעילות להשמדת המנהרות, שנותרו.

14.מנגנוני הביטחון של ארגוני הטרור הזהירו את תושבי הרצועה שלא להיגרר אחר הידיעות המדברות על הפסקת אש ולא להוריד את רמת הזהירות מחשש ל"הונאה" מצד ישראל (פאל טודיי, 5 באוגוסט 2014).

הריסת המנהרה האחרונה (דובר צה"ל, 4 באוגוסט 2014)
הריסת המנהרה האחרונה (דובר צה"ל, 4 באוגוסט 2014)
לצפייה בסרטון https://www.youtube.com/watch?v=kBW6oR_dpVI

נמשכות תקיפות יעדי טרור ברצועה

15.במהלך היממה האחרונה, ועד לכניסת הפסקת האש לתוקפה, המשיכו כלי טיס של חיל האוויר לבצע תקיפות מהאוויר נגד יעדי טרור. סה"כ הותקפו מתחילת המבצע כ-4,720 יעדי טרור מהאוויר.

אבדות לצה"ל ובקרב האזרחים

16. במהלך מבצע "צוק איתן" נהרגו 64 חיילי צה"לושלושה אזרחים אזרח נוסף נהרג בפיגוע בירושלים. 97 חיילים עדיין מאושפזים בבתי חולים ברחבי הארץ, תשעה מהם במצב קשה.

ירי רקטות לשטח ישראל

17. סה"כ אותרו במהלך ימי המבצענפילות של 2,710 רקטות. מאז תחילת המבצע הקרקעי אותרו נפילות של 1,525 רקטות. כיפת ברזל יירטה כ-570 רקטות. במהלך היציאה מרצועת עזה וההערכות מחדש של כוחות צה"ל על גבול רצועת עזה, עלה שוב היקף ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל.

18.סה"כ אותרו במהלך 4 באוגוסט 2014 נפילות של 80 רקטות בשטח ישראל. רוב הרקטות נפלו באזור עוטף עזה ובנגב המערבי. כמו כן נורו כמה עשרות פצצות מרגמה לעבר יישובי עוטף עזה וכוחות צה"ל הפרוסים לאורך הגבול. חיל צה"ל נפצע באורח קל מרסיסי פצצת מרגמה.

19.בבוקר ה-5 באוגוסט 2014, דקות לפני ההכרזה על הפסקת האש, שוגרו מטחי רקטות לעבר ישראל. כעשרים רקטות שוגרו לעבר יישובי עוטף עזה, אשדוד, אשקלון, קריית מלאכי, גן יבנה, מעלה אדומים, ראשון לציון ורחובות. רסיסי רקטה נמצאו בלב ירושלים כמו כן נפגע בית בבית סאחור, סמוך לבית לחם. הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה בה קיבלה אחריות על ירי הרקטות ב-5 באוגוסט, דקות לפני תחילת הפסקת האש (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 5 באוגוסט 2014).

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים מתחילת המהלך הקרקעי במבצע "צוק איתן"[2]

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים מתחילת המהלך הקרקעי במבצע "צוק איתן"

אוכלוסיית רצועת עזה

20. על-פי המידע שבידנו, מספר ההרוגים הפלסטינים הגיע מאז תחילת מבצע "צוק איתן" ל-1,552 (נכון ל- 5 באוגוסט, 1200).

21. מפילוח של 1,552 הרוגים (על פי ממצאי בדיקה לא סופיים, נכון ל-5 באוגוסט 1200) עולה, כי:

א.   467 מחבלים על פי ההתפלגות הבאה:

1)      254 פעילי חמאס.

2)      147 פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין.

3)      66 פעילים מארגוני טרור נוספים.

ב.   480 בלתי מעורבים.

ג.   605 הרוגים, ששיוכם ומידת מעורבותם בטרור אינם ידועים בשלב זה. 

 

מצוקה הומניטארית קשה ברצועת עזה

22. נמשכים הדיווחים מרצועת עזה לפיהם מתדרדר המצב ההומניטארי. סוכנות UNOCHA(המשרד לתיאום עניינים הומניטאריים של האו"ם)  דיווחה, כי מספר התושבים, שעזבו את בתיהם הגיע ל-485,000 איש (כ-27% מכלל האוכלוסייה). כ-260,000 איש  מצאו מקלט ב-90 בתי ספר של אונר"א. סוכנות אונר"א מדווחת על קשיים באספקת מזון, מים מוצרי היגיינה וניקוי לאותם תושבים, שמצאו מקלט בבתי הספר שלה. כמו כן היא דיווחה, כי עלויות בנייה מחדש של בתי הספר ובתי התושבים, שנהרסו תגענה להערכתם לסכום של 380 מיליון דולר (אתר אונר"א, 3 באוגוסט 2014).

23.מפיד אלחסאינה, שר הכלכלה בממשלת ההסכמה הלאומית, אמר, כי שיקום הרצועה צפוי לעלות מעל 5 מיליארד דולרים. לדבריו 10,000 בתים נהרסו עד היסוד, ו-30,000 בתים ניזוקו. כמו כן נהרסה תשתית מים וביוב, נהרסו מבנים ממשלתיים, מסגדים, תחנות משטרה מאגרי סולר בתחנת הכוח ועוד (מען, 4 באוגוסט 2014). ג'ואד עואד, שר הבריאות בממשלת ההסכמה הלאומית, נועד עם משלחת מהצלב האדום ודרש מוועדה בינלאומית של הצלב האדום להמשיך במאמציה ובתפקידה ברצועה ולהגן על התושבים כמו כן ביקש מהם להגיב לתלונות התושבים בנוגע לאיטיות ההיענות לקריאות העזרה (אנטוליה, 4 באוגוסט 2014).

24.על רקע המצב ההומניטארי הקשה מתארגנות משלחות סיוע ומשלוחים לרצועת עזה, בין השאר:

א.   נציג הרשות הפלסטינית בדרום אפריקה מסר, כי מתארגנת משלחת סיוע רפואי, שתכלול 39 רופאים אחים סניטרים כמו גם אנשי תקשורת. המשלחת תביא עימה גם ציוד רפואי עבור שלושה בתי חולים (מען, 4 באוגוסט 2014).

ב.   מטוס סיוע מאיטליה אמור להגיע לישראל. במטוס אוהלים, שמיכות, מצברים מיכלי מים ותרופות . הסיוע יכנס לרצועת עזה דרך ישראל (ופא, 4 באוגוסט 2014).

ג.   משלחת סיוע מהרשות הפלסטינית, בראשות מצטפא אלברע'ות'י, מזכ"ל היוזמה הלאומית הפלסטינית, הגיעה לרצועת עזה. לדברי מצטפא אלברע'ות'י הכניסה דרך מעבר רפיח לא הייתה קלה לאור הפעילות הישראלית באזור (מען, 4 באוגוסט 2014).

המצב במעברים
מעבר ארז

25. במעבר ארז טופלו עד כה כחמישים פלסטינים בבית חולים שדה, שהוקם במעבר. חמאס ממשיכה למנוע מתושבי רצועת עזה להגיע למעבר לטיפול רפואי.

מעבר כרם שלום

26. מתחילת המבצע עברו במעבר כרם שלום 1,737 משאיות נושאות מזון, תרופות וציוד רפואי. כמו כן הוכנסו לרצועה סולר עבור תחנות הכוח, בנזין לתחבורה וגז לשימוש ביתי (אתר מתאם פעולת הממשלה בשטחים, 4 באוגוסט 2014).

מעבר רפיח

27.מקורות המקורבים לנשיא מצרים אמרו, כי נשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי מתנגד לכל ניסיון להכניס למשא ומתן הנוכחי את סוגיית פתיחת מעבר רפיח. אלסיסי גם הביע התנגדות לכל רעיון של ניהול בינלאומי של המעבר או אילוצה של מצרים לפתוח אותו בזמנים מוגדרים. הוא ביקש, כי הדיון על פתיחת המעבר ידחה עד לאחר סיום המשא ומתן. בנושא הפסקת האש אמר הנשיא המצרי, כי מצרים והרשות הפלסטינית בלבד יתאמו ביניהן את הנושא (אלאח'באר, 4 באוגוסט 2014).

יהודה ושומרון

28. ביהודה ושומרון נמשכות הקריאות לצאת להפגנות ולקיים אירועים לתמיכה ברצועת עזה. בדף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח בשכם פורסמה ב-4 באוגוסט 2014 הזמנה להפגנת תמיכה בתושבי עזה, שאורגנה על ידי חמאס תחת הכותרת: "אין התמקחות על נשק ההתנגדות". בהפגנה השתתפו פלסטינים רבים ובה הונפו דגלי חמאס ונישאו דגמי רקטות (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 4 באוגוסט 2014).

מימין: הכרזה, הקוראת לצאת להפגנה. משמאל ההפגנה בה הונפו דגלי חמאס ונישאו דגמי רקטות (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 4 באוגוסט 2014)
מימין: הכרזה, הקוראת לצאת להפגנה. משמאל ההפגנה בה הונפו דגלי חמאס ונישאו דגמי רקטות (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 4 באוגוסט 2014)

מגעים להפסקת אש

29. מצרים קראה לישראל, הרשות הפלסטינית וכל הארגונים הפלסטינים להסכים להפסקת אש למשך 72 שעות עם אפשרות להארכה. הפסקת האש נכנסה לתוקפה ב-5 באוגוסט 2014 בשעה 0800. במהלך הפסקת האש יפגשו משלחות רמות דרג, משני הצדדים, כדי להוציא לפועל את היוזמה המצרית (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 4 באוגוסט, 2014).

30. ישראל השיבה בחיוב להצעה המצרית להפסקת אש ברצועת עזה. שרי הקבינט עודכנו בהחלטת ראש הממשלה לקבל את ההצעה. עוד נמסר, כי בימים הקרובים תצא משלחת ישראלית לקהיר לשיחות על הפסקת אש יציבה וארוכת טווח.

31. עזאם אלאחמד, חבר הועד המרכזי של אש"ף, העומד בראש המשלחת הפלסטינית במצרים, אמר כי המשלחת הפלסטינית הסכימה להפסקת האש אולם הדגיש, כי לא יתקיים משא ומתן ישיר בין המשלחת הישראלית לבין המשלחת הפלסטינית (ופא, 4 באוגוסט, 2014). לדבריו, מצרים גיבשה הצעה בת שני סעיפים: הכרזה על הפסקת אש בת 72 שעות והפסקת כל הפעולות הצבאיות, לאחר מכן הגעה להפסקת אש קבועה (ערוץ הטלוויזיה הפלסטיני, 4 באוגוסט 2014). באשר לנושא פירוז הרצועה אמר עזאם אלאחמד, כי אבו מאזן הבהיר לג'והן קרי במפורש, שנושא התפרקות הפלסטינים מנשקם ברצועת עזה אינו בא בחשבון והם לעולם לא יסכימו לכך (אלג'זירה, 4 באוגוסט 2014).

32. להלם כמה תגובות של חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין:

א.   עזת אלרשק, בכיר חמאס דיווח, כי חמאס נענתה לקריאתה של מצרים להפסקת אש בת 72 שעות. לדבריו במקביל החל בקהיר משא ומתן עקיף בנוגע לתנאי ההרגעה, המתבסס על הדרישות, שהגישה המשלחת הפלסטינית למצרים (דף הפייסבוק של עזת אלרשק, 5 באוגוסט 2014).

ב.   סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר, כי המסמך הפלסטיני כולל "הפסקת כל צורות התוקפנות נגד רצועת עזה" והסרת המצור. לדבריו תנאי מקדים להפסקת האש היה נסיגת כל הכוחות הישראליים מרצועת עזה  (ערוץ אלאקצא, 5 באוגוסט 2014).

ג.   זיאד נח'לה סגן מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין , אמר כי מדובר בהפסקת אש העונה על דרישות העם הפלסטיני, שהן הפסקת התוקפנות הישראלית והסרת המצור. לדבריו הבינה מצרים את דרישותיהם ונענתה להן  (פאל טודיי, 4 באוגוסט 2014).

המערכה התודעתית המשפטית
פעילות להגשת תביעות נגד ישראל

33. צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף אמר, כי החל להתייעץ עם מומחים מתחום המשפט לקראת הצטרפות הרשות הפלסטינית לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) וכי בימים הקרובים הוא יגיע ללונדון במטרה לדון בנושא. לדבריו הוא עדיין ממתין לתגובת חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין בנוגע למסמך ההצטרפות (ערוץ הטלוויזיה הפלסטיני הממסדי, 4 באוגוסט 2014). כזכור מעכבת הרשות הפלסטינית את הפניה עד לקבלת אישור רשמי מחמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין בשל החשש, כי בעצם הפנייה לבית הדין יחשפו עצמם ארגוני הטרור ברצועת עזה לתביעות דומות.

34. משיר אלמצרי,דובר חמאס אמר כי אינו מבין באיזו אמתלה הרשות הפלסטינית נמנעת מלפנות לבית הדין הפלילי הבינלאומי. זאת, על אף שיש באפשרותה לעשות זאת נוכח ההוכחות הרבות שבידה. הוא ציין, כי חמאס עודדה ודחפה את הרשות לפנות לבית הדין וכל עיכוב בנושא זה אינו מוצדק (אלאקצא, 4 באוגוסט 2014).

קריאות לסילוקו של כתב ערוץ אלג'זירה בעזה

35. פעילים ברשתות החברתיות השמיעו קריאות לגרש את כתב ערוץ אלג'זירה באנגלית  Nick Schifrinמרצועת עזה בשל מה שכינו "סיקור לא מקצועי של האירועים". לטענתם סיקר הכתב את האירועים ברצועה באופן הנוטה לצד הישראלי ואימץ את עמדתה של ישראל לגבי התקיפות בעזה. כמו כן טענו, כי הוא גם העביר במהלך כתבותיו מידע אודות מיקום אתרי שיגור רקטות (פאל פרס, 4 באוגוסט 2014). בכתבה ששידר שיפרין, המשמש כמנהל ערוץ אלג'זירה בירושלים, ב-31 ביולי 2014 הוא דיווח על בנין בסמוך למלון בו שהה, שהותקף מיד לאחר שסיים את דיווחו. הוא גם ציין, כי סמוך לבנין (כ-100-80 מטרים להערכתו) שוגרו קודם לכן רקטות והדבר ממחיש עד כמה סמוכים משגרי הרקטות לשכונות מגורים.

כתבתו של ניק שיפרין אודות שיגור הרקטות בסמוך למלון ממנו שידר. מימין: אתר השיגור שהוקף על ידי צה"ל
כתבתו של ניק שיפרין אודות שיגור הרקטות בסמוך למלון ממנו שידר. מימין: אתר השיגור שהוקף על ידי צה"ל

לצפייה בסרטון http://america.aljazeera.com/watch/shows/live-news/2014/7/a-strike-in-gazacomesdangerouslyclosetoaljazeerareporter.html

[1] פירוט ראו פרסום מרכז המידע מ-21 באוקטובר 2013 :"פיגועי דריסה- דפוס פעולה הנתפס בראייה הפלסטינית כחלק מה"התנגדות העממית" ביהודה ושומרון".
[2] הגרף מציין נפילות רקטות בשטח ישראל והוא לא כולל ירי מאסיבי של פצצות מרגמה לעבר ישובי הנגב המערבי ושיגורים כושלים של רקטות.