מבצע “צוק איתן” – עדכון מספר 22 (10 באוגוסט 1200)

פגיעה ישירה של רקטה בבית בשדרות (דוברות כיבוי והצלה מחוז דרום, 10 באוגוסט 2014)

פגיעה ישירה של רקטה בבית בשדרות (דוברות כיבוי והצלה מחוז דרום, 10 באוגוסט 2014)

פצצת מרגמה מתפוצצת במעבר כרם שלום (מתוך סרטון של רשות המעברים של משרד הביטחון, 10 באוגוסט 2014)

פצצת מרגמה מתפוצצת במעבר כרם שלום (מתוך סרטון של רשות המעברים של משרד הביטחון, 10 באוגוסט 2014)

צעדת תמיכה, בעזה שנערכה ברמאללה מטעם חמאס. בהפגנה הוצגו דגמי רקטות והונפו דגלי חמאס

צעדת תמיכה, בעזה שנערכה ברמאללה מטעם חמאס. בהפגנה הוצגו דגמי רקטות והונפו דגלי חמאס

צעדת תמיכה, בעזה שנערכה ברמאללה מטעם חמאס. בהפגנה הוצגו דגמי רקטות והונפו דגלי חמאס

צעדת תמיכה, בעזה שנערכה ברמאללה מטעם חמאס. בהפגנה הוצגו דגמי רקטות והונפו דגלי חמאס

תהלוכת תמיכה בעזה, שארגנה חמאס בחברון

תהלוכת תמיכה בעזה, שארגנה חמאס בחברון

תהלוכת תמיכה בעזה, שארגנה חמאס בחברון

תהלוכת תמיכה בעזה, שארגנה חמאס בחברון

המשלחת הפלסטינית בקהיר (פלסטין  אלא'ן, 10 באוגוסט 2014)

המשלחת הפלסטינית בקהיר (פלסטין אלא'ן, 10 באוגוסט 2014)


כללי
עיקרי תמונת המצב

1.    עם תום הפסקת האש ההומניטארית, בת 72 השעות, חידשו ארגוני הטרור את ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל. רוב הירי בוצע לעבר יישובי הנגב המערבי אולם רקטות נפלו גם בבאר שבע ואשקלון (45 נפילות ב-8 באוגוסט; 30 נפילות ב-9 באוגוסט; ירי לעבר אשקלון והנגב המערבי ב-10 באוגוסט).

2.    הג'האד האסלאמי בפלסטין וכמה ארגוני טרור קטנים קיבלו אחריות לירי. להערכתנו בוצע הירי בהיתר/עידוד חמאס כחלק ממדיניות הפעלת לחצים על ישראל במסגרתה מאפשרת חמאס ירי מבוקר לעבר ישראל. במקביל התבטאו דוברי חמאס בכלי התקשורת, כי חמאס מוכנה לנהל מערכה צבאית מחודשת אם לא תענה ישראל לדרישותיה. ישראל מצידה, על פי פרסומים בתקשורת הישראלית, הבהירה למצרים, שלא תשלח את צוות המשא ומתן עד שלא תחודש הפסקת האש.

פעילות צה"ל
כללי

3.    ב-באוגוסט 2014 בשעה 0800 פג מועד הפסקת האש בת 72 השעות עליה הוכרז. בשעה 0400, כארבע שעות לפני סיומה הרשמי, שוגרו שתי פצצות מרגמה לעבר ישראל והתפוצצו בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול. החל מ-0800 החל ירי מאסיבי של רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. רוב הירי בוצע לעבר יישובים שבגבול רצועת עזה אולם רקטות נפלו גם בבאר שבע, אשקלון ושדרות.

4.    בתגובה לחידוש הירי תקפו חיל האוויר וחיל הים מטרות טרור ברחבי רצועת עזה. חלק מתושבי יישובי עוטף עזה, שהחליטו לשוב לבתיהם עם ההכרזה על הפסקת האש החליטו שלא לשוב. ישראל הבהירה למצרים, כי לא תשלח את צוות המשא ומתן עד שלא תחודש הפסקת האש .

5.    בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי ישראל לא תנהל משא ומתן תחת אש והיא תפעל בכל דרך לשינוי המציאות למען השקט של אזרחיה (אתר משרד ראש הממשלה, 10 ביולי 2014).

תגובת צה"ל לירי

6.    בתגובה לחידוש ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל, תקפו כלי טיס של חיל האוויר מטרות טרור ברחבי רצועת עזה. סה"כ הותקפו למעלה ממאה מטרות טרור. מספר מטרות הותקפו מהים (דובר צה"ל):

א.   במהלך 9 באוגוסט 2014– הותקפו למעלה משישים מטרות טרור. בין השאר הותקפו פעילי טרור, שעסקו בהכנות לביצוע ירי לעבר ישראל.

ב.   במהלך 8 באוגוסט 2014– תקפו כלי טיס של חיל האוויר כחמישים מטרות טרור. בין השאר הותקפו פעילי טרור, משגרים מוטמנים, תשתיות פיקוד ושליטה ומתחמים צבאיים.

מימין: תקיפת מנחת המסוקים של יאסר עראפת במתחם אנצאר בעזה (ופא, 9 באוגוסט 2014). משמאל: תקיפת מטרת טרור ברצועת עזה (דובר צה"ל, 10 באוגוסט 2014)
מימין: תקיפת מנחת המסוקים של יאסר עראפת במתחם אנצאר בעזה (ופא, 9 באוגוסט 2014). משמאל: תקיפת מטרת טרור ברצועת עזה (דובר צה"ל, 10 באוגוסט 2014)
לצפייה בסרטון https://www.youtube.com/watch?v=D683rBiPvFk

מימין: תקיפת מסגד אלקסאם (ופא, 9 ביולי 2014).משמאל: פגיעה במשגר סמוך למסגד (דובר צה"ל, 10 באוגוסט 2014)
מימין: תקיפת מסגד אלקסאם (ופא, 9 ביולי 2014). משמאל: פגיעה במשגר סמוך למסגד (דובר צה"ל, 10 באוגוסט 2014)
לצפייה בסרטון https://www.youtube.com/watch?v=gdA34YKNWj0

ירי רקטות לשטח ישראל

7.    בבוקר ה-8 באוגוסט 2014, בשעה 0800 ברגע בו פג מועד הפסקת האש, החל ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. רוב הירי בוצע לעבר ישובי הנגב המערבי, בעיקר ישובי הגבול עם רצועת עזה, אולם רקטות נפלו גם באשקלון, שדרות ובאר שבע. סה"כ אותרו מאז תום הפסקת האש 75 נפילות של רקטות, רובן באזור הנגב המערבי. כמו כן נורתה כמות דומה של פצצות מרגמה לעבר הישובים בגבול רצועת עזה. שני בני אדם נפצעו מפגיעת פצצת מרגמה. כמו כן נגרם נזק לרכוש.

8.    סה"כ אותרו במהלך ימי המבצע נפילות של 2,814 רקטות. מאז תחילת המבצע הקרקעי אותרו נפילות של 1,629 רקטות. מאז תום הפסקת האש נפלו 75 רקטות בשטח ישראל.

נפילות רקטות מרצועת עזה בחתך ימים מתום הפסקת האש[1]

נפילות רקטות מרצועת עזה בחתך ימים מתום הפסקת האש

קבלת אחריות

9.    על רוב אירועי הירי, מאז תום הפסקת האש, קיבלו אחריות הג'האד האסלאמי בפלסטין, וועדות ההתנגדות העממית ומספר ארגוני טרור קטנים נוספים. נראה, כי חמאס על אף שלא קיבלה אחריות על שיגור רקטות לא פעלה למניעת הירי. משיר אלמצרי, דובר חמאס הדגיש, כי חמאס לא קיבלה אחריות לירי על ישראל. יחד עם זאת גם הדגיש, כי קיימת אחדות בין כל הארגונים הפלסטינים במצב רגיעה כמו גם במצב של מלחמה (אלימיאדין, 9 באוגוסט 2014).

10.      כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו ב-7 באוגוסט 2014 בשעות הערב על מותם של ארבעה פעילי הזרוע הצבאית של חמאס כתוצאה מפיצוץ מטען חבלה במזרח ג'באליא. לדברי ההודעה נהרגו הפעילים כאשר טיפלו במטען במסגרת ההכנות לחידוש הלחימה ברצועה במידה והמשא ומתן בקהיר יכשל (פלסטין אלא'ן, אלרסאלה.נט, 7 באוגוסט 2014).

אוכלוסיית רצועת עזה
מצב האוכלוסייה

11. לדברי כריס גנס, דובר אונר"א, 238,097 פלסטינים נמצאים עדיין ב-90 מקלטים של אונר"א. לדבריו 16,543 תושבים, שכבר עזבו שבו למקלטים (דף הטוויטר, 9 באוגוסט 2014). כמו כן שוהים  כ-30,000 תושבים בבתי ספר ממשלתיים. אונר"א מספקת להם מזון, מים וציוד נוסף (חשבון הטוויטר של הסוכנות, 9 באוגוסט 2014).

משלוחי סיוע לרצועת עזה

12. לאור המצב ברצועת עזה החלו ברחבי העולם בשיגור משלוחים וכספי סיוע עבור האוכלוסייה ועבור שיקום הרצועה:

א.   בריטניה– השרה לענייני פיתוח בינלאומי בבריטניה הודיעה, כי בעקבות הצורך הדחוף במזון, וציוד רפואי ברצועת עזה החליטה בריטניה להפעיל מחדש את תוכנית ועדת החירום שלה, שנועדה לספק תמיכה לתושבי הרצועה. לדבריה בעקבות חידוש התוכנית נתרמו 3.37 מיליון דולרים לרצועה.

ב.   תורכיה – הסהר האדום התורכי מסר, כי שלח לרצועת עזה 3,000 חבילות מזון, אלפי מיטות ומים עבור המשפחות השוהות במתקני האו"ם (אנטוליה, 9 באוגוסט 2014).

ג.   מאע"מ– משלחת של הסהר האדום של מאע"מ הגיעה לרצועת  עזה יחד עימה הגיעו לרצועה שבע משאיות נושאות מזון, ציוד רפואי וביגוד. מאע"מ גם הקימה ברצועה בית חולים שדה המטפל בפצועים (מען, 9 באוגוסט 2014).

ד.   הרשות הפלסטינית– בערי יהודה ושומרון הושקו קמפיינים לסיוע לתושבי הרצועה. במסגרת הקמפיינים מתקבלות תרומות של  ציוד, מזון וכספים (ופא, 9 באוגוסט 2014).

המצב במעברים
מעבר כרם שלום

13.     בעקבות שתי רקטות שנפלו סמוך למעבר כרם שלום ב-10 באוגוסט 2014 בשעות הבוקר דווח, כי המעבר נסגר וכל הפעילות בו הוקפאה (מען, 10 באוגוסט 2014). המעבר נפתח אולם רקטה נוספת, שנפלה סמוך למעבר בצהרי 10 באוגוסט 2014 הביאה לסגירתו מחדש.

מעבר רפיח

14.     בעקבות חידוש הלחימה ברצועת עזה העלו שלטונות מצרים את רמת הכוננות באזור הגבול בינה לבין רצועת עזה כולל באזור מעבר רפיח, שם הוצבו שריוניות של צבא מצרים (אלשרוק, 8 באוגוסט 2014). עם זאת נפתח המעבר עבור העברת פצועים מרצועת עזה לטיפול בבתי החולים במצרים ולהכנסת סיוע לרצועה (אליום אלסאבע, 8 באוגוסט 2014).

יהודה ושומרון
הפגנות ואירועי תמיכה ברצועת עזה

15.           במהלך סוף השבוע, ובעיקר לאחר תפילת יום השישי, נערכו הפגנות וצעדות רבות ברחבי יהודה ושומרון בתמיכה לעזה. רוב ההפגנות אורגנו על ידי חמאס. במהלך ההפגנות הונפו דגלי חמאס וכרוזים התומכים "בהתנגדות". חלק מההפגנות התפתחו לכדי עימותים אלימים עם כוחות הביטחון הישראליים. במהלך העימותים הללו נהרגו שני פלסטינים אחד בחברון ואחד בראמאללה. כמו כן נפצעו כמה עשרות מפגינים.

16.          סאא'ד אבו אלבהא, בכיר חמאס ביהודה ושומרון אמר, שהאירועים נועדו לתת פומבי לדרישות הפלסטינים ולהראות, כי הם מאוחדים בדעתם. בפנותו לחברי המשלחת הפלסטינית בקהיר אמר כי העם הפלסטיני מאחוריהם ואל להם לחזור מבלי שימולאו דרישות הפלסטינים (ערוץ אלאקצא, 8 באוגוסט 2014).

מגעים להפסקת אש

17.      על רקע חידוש הירי ע"י ארגוני הטרור בתום הפסקת האש, החזירה ישראל את משלחת המשא ומתן. ישראל הבהירה, כי לא תחזיר את המשלחת לקהיר עד שיופסק הירי לעבר ישראל. המצרים ניסו לגבש הסכמה להפסקת הירי כדי לאפשר את חידוש המשא ומתן (הארץ, 10 באוגוסט 2014).

18.      גורמים בחמאס ובארגוני הטרור הנוספים האשימו את ישראל באי התקדמות השיחות  וטענו, כי כתוצאה מכך חודש הירי. למרות חידוש הירי וחזרתה של המשלחת הישראלית נשארה המשלחת הפלסטינית בקהיר. לדברי סאמי אבו זהרי, דובר חמאס הם עדיין ממתינים לתגובת המשלחת הישראלית (אלקדס, 9 באוגוסט 2014).

הרשות הפלסטינית

19.      עזאם אלאחמד, חבר הועד המרכזי של פתח וראש המשלחת הפלסטינית בקהיר, אמר שהמשלחת הפלסטינית לא תעזוב את מצרים עד שיושג הסדר סופי. לדבריו הם אינם פוחדים מהסלמה אולם הם מוכנים להמשיך את המשא ומתן על מנת להביא להסכם, שיסיר את כל סוגי המצור מעל הרצועה. הוא מתח ביקורת על כך שהמשלחת הישראלית לא נשארה במצרים אלא שהתה שם מספר שעות בלבד (מען, סקיי ניוז, 8 באוגוסט 2014).

חמאס

20. להלן כמה מהתבטאויות דוברי חמאס:

א.   מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי ישראל אינה מגלה רצינות אמיתית במשא ומתן וכי היא דוחה ומעכבת בכוונה את התגובה לדרישות הפלסטיניות. לדבריו משלחת חמאס לא תישאר לאורך זמן בקהיר אם לא יתחיל משא ומתן רציני במהלך 24 השעות הקרובות (קדס ניוז, 9 באוגוסט 2014).

ב.   סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר שהמשלחת הישראלית לא התייחסה לאף אחת מהדרישות הפלסטיניות. כמו כן במסמך לא היה כל אזכור להסרת המצור אם כי אוזכרה פתיחת מעבר כרם שלום ומעבר ארז הפתוחים גם עתה באופן תמידי. הוא האשים את ישראל בסחבת ובבזבוז זמן (אלאקצא, 8 באוגוסט 2014).

ג.   משיר אלמצרי, דובר חמאס אמר, כי ישראל אינה משיבה תשובות מספקות לדרישות הפלסטיניות והיא מנסה לחזור למצב הקודם. לדבריו אם יכשל המשא ומתן לא תהיה בידיהם ברירה אלא לנהל מערכה צבאית נוספת "אכזרית יותר מקודמתה". לדבריו המשלחת הפלסטינית לא תדון עם המתווך המצרי אם המשלחת הישראלית לא תהיה נוכחת בקהיר (אלמיאדין, 9 באוגוסט 2014).

הג'האד האסלאמי בפלסטין

21.           ח'אלד אלבטש, בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין, טען, כי ישראל מנסה לעקוף את הדרישות הלגיטימיות של העם הפלסטיני. הוא הוסיף, כי  הם הודיעו למצרים, כי הם דבקים בדרישותיהם ואינם מוכנים לשום ויתורים. לדבריו, בראש הדרישות הפסקת התוקפנות והסרת המצור. באשר לנושא מעבר רפיח אמר כי זהו נושא העומד בין הפלסטינים לבין מצרים ולכן למשא ומתן עם ישראל אין נגיעה לנושא (אלמיאדין, 8 באוגוסט 2014). 

הקהילה הבינלאומית

22.           גורמים בינלאומיים גינו את חידוש הירי וקראו לחידוש המשא ומתן. דובר מזכ"ל האו"ם מסר כי מזכ"ל האו"ם הביע אכזבה לנוכח אי הארכת הסכם הפסקת האש וגינה את חידוש הירי לעבר ישראל. הוא הפציר בצדדים לחוזר ולכבד את הפסקת האש ולהמשיך במשא ומתן בקהיר (אתר האו"ם, 8 באוגוסט 2014).

23.           בהצהרה משותפת של שרי החוץ של גרמניה, צרפת ובריטניה הביעו תמיכה למאמצי מצרים וקראו לצדדים לחדש מיידית את הפסקת האש (אתר משרד החוץ הצרפתי, 9 באוגוסט 2014).

סוגיית חילופי אסירים

24.      מקור במשלחת הפלסטינית אמר, כי נציגי חמאס עומדים על כך, שנושא חילופי אסירים או גופות ידון מחוץ למשא ומתן להפסקת אש. לדבריו הנציגים גם סרבו לאשר או להכחיש שבידיהם גופות (אנטוליה, 9 באוגוסט 2014).  מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס אמר, כי חמאס מוכנה לערוך משא ומתן על החייל הנמצא ברשותה אולם לא בסבב המשא ומתן הנוכחי, אשר מטרתו להסיר את המצור מעל הרצועה (אלרסאלה.נט, 9 באוגוסט 2014).

המערכה התודעתית, משפטית
פעילות להגשת תביעות נגד ישראל

25.         כריסטוף אוברלין (Christophe Oberline ), רופא צרפתי אשר ביקר ברצועת עזה וחשף פרטים אודות התלונה שהגישו הפלסטינים ל-ICC, אמר, כי בעקבו לחץ מצד גורמים מערביים, ביטל אבו מאזן את התלונה, שהגישה הרשות לבית הדין הפלילי. לדבריו מסר ריאצ' אלמלאכי, שר החוץ הפלסטיני, לתובעת בית הדין את ההחלטה בדבר ביטול התלונה (צפא, 8 באוגוסט 2014).

26.         סלים אלסקא, שר המשפטים בממשלת ההסכמה הלאומית, טען כי התביעה של משרדו לבית הדין הבינלאומי הפלילי (ICC) נגד ישראל תלויה ועומדת וכי היא לא בוטלה. הוא האשים גורמים בינלאומיים, אזוריים ומקומיים בכך שהם מכשילים את התביעה ומונעים השלמת הצעדים הננקטים כדי להעמיד לדין את ישראל (אלרסאלה.נט, 8 באוגוסט 2014).

החרמת תוצרת ישראל

27.         נמשך הקמפיין ביהודה ושומרון להחרמת מוצרים ישראליים ברשתות החברתיות הפלסטיניות. על רקע המלחמה ברצועת עזה נשמעת הקריאה להחרים את המוצרים והעדפת מוצרים פלסטיניים או מיובאים, בטענה שהכסף המשולם עבור המוצרים הישראליים מנוצל לרכישת אמצעי לחימה עבור צה"ל. באחד הכפרים במחוז קלקיליה הופץ מכתב הקורא להחרים סחורות ישראליות ומעניק הקלות והנחות למי שיעשה כך (עזה אלאן, 9 באוגוסט 2014).

28.         עזמי אלשיוח'י ראש האיגוד להגנת הצרכן, אמר שהחרם הוא אחד מכלי הנשק של "ההתנגדות". הוא גם איים, כי מי שלא יוריד את המוצרים הישראליים ממדפי חנותו עד ל-15 בספטמבר ינקטו נגדו הליכים משפטיים (10 באוגוסט 2014,  PNN; דף הפייסבוק עזה אלאן, 7-8 באוגוסט 2014).

 

החרמת תוצרת ישראל
מימין: המכתב הקורא להחרים סחורות ישראליות ומעניק הקלות והנחות למי שיעשה כך (עזה אלאן, 9 באוגוסט 2014). משמאל: סימון מוצרים ישראליים כאסורים לקנייה (9 באוגוסט 2014,  דף הפייסבוק PALINFO)

החרמת תוצרת ישראל
כרזות הקוראות להחרמת תוצרת ישראל:מימין: "אתה תורם לתמיכה בצבא הכיבוש הישראלי בקניית מוצריהם" (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'ח, 8 באוגוסט 2014). באמצע: "אל תתמוך במלחמה נגד עזה", סל המוצרים הישראליים מוצג כטנק ישראלי (דף הפייסבוק רשת פלסטין להסברה, 10 באוגוסט 2014). משמאל: "הרכישה עליך", כל קניה של מוצר ישראלי חוזרת לעזה באמצעות טיל (דף הפייסבוק עזה אלאן, 7-8 באוגוסט 2014).

[1] הגרף מציין נפילות רקטות בשטח ישראל והוא לא כולל ירי מאסיבי של פצצות מרגמה לעבר ישובי הנגב המערבי ושיגורים כושלים של רקטות.