צאלח אלעארורי, בכיר חמאס המפעיל מתורכיה תשתיות צבאיות ביהודה ושומרון, הודה, כי חמאס היא שעומדת מאחורי חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים בגוש עציון

צאלח מחמד סלימאן אלעארורי

צאלח מחמד סלימאן אלעארורי

צאלח אלעארורי מתראיין מאיסטנבול  לערוץ אלאקצא במהלך טקס ההלוויה של גופות פעילי חמאס עאדל ועמאד עוצ'אללה (ערוץ אלאקצא, 6 במאי 2014).

צאלח אלעארורי מתראיין מאיסטנבול לערוץ אלאקצא במהלך טקס ההלוויה של גופות פעילי חמאס עאדל ועמאד עוצ'אללה (ערוץ אלאקצא, 6 במאי 2014).

צאלח אלעארורי נושא נאום במהלך כנס תמיכה בשיח' ראא'ד צלאח, שנערך בדמשק  (סרטון יוטיוב, 13 באוגוסט 2010).

צאלח אלעארורי נושא נאום במהלך כנס תמיכה בשיח' ראא'ד צלאח, שנערך בדמשק (סרטון יוטיוב, 13 באוגוסט 2010).


כללי

1.    צאלח מחמד סלימאן אלעארורי הינו בכיר חמאס הפועל בתורכיה. ב-20 באוגוסט 2014, התבטא בפני באי הוועידה הרביעית של האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים, המתקיימת בתורכיה, כי הזרוע הצבאית של חמאס היא זו שעמדה מאחורי חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים בגוש עציון (12 ביוני 2014). דבריו הוקראו מתוך דף בשמו של ח'אלד משעל מנהיג חמאס ("העומד בראש ההתנגדות הזו"). הם הוקלטו ככל הנראה ללא ידיעתו של אלעארורי, הועלו ליוטיוב וזכו לתהודה רבה.

2.    בדבריו אמר אלעארורי בין השאר: "המאבק של המוני העם התרחב כך שהוא כולל את כל האדמה הכבושה. שיאו התבטא בפעולה ההרואית, אשר ביצעו גדודי [עז אלדין] אלקסאם, בשביית שלושת המתנחלים בחברון". לדבריו החטיפה וההרג בוצעו כמהלך תמיכה בשביתת הרעב של העצירים הפלסטינים בבתי הכלא הישראליים. מדבריו עולה, כי את פעולה הזאת ניתן לראות כחלק מהמערכה שמנהל חמאס על מנת להצית אנתיפאדה חדשה בכל שטחי פלסטין (כולל בקרב ערביי ישראל, "ערביי 1948").

הסרטון בו מדבר אלעארורי על חטיפת שלושת הנערים (יוטיוב, 20 באוגוסט 2014)
הסרטון בו מדבר אלעארורי על חטיפת שלושת הנערים (יוטיוב, 20 באוגוסט 2014)
לצפייה בסרטון https://www.youtube.com/watch?v=h1_eJjZCdZ4

3.    זוהי הפעם הראשונה בה מודה פעיל בכיר בחמאס חמאס בפומבי (אף כי הדברים נאמרו בפורום סגור), כי הזרוע הצבאית של חמאס עמדה מאחורי החטיפה והרצח של הנערים,שחוללו סדרת אירועים ששיאם במבצע "צוק איתן". עד כה, למרות שחמאס הביעה תמיכה במעשה, הקפידו דובריה  שלא לקבל אחריות פורמאלית לחטיפה. בכירי חמאס ודובריה אף האשימו את ישראל בהפצת האשמות שווא וחזרו והצהירו, כי המדובר ב"המצאה ישראלית" (דף הפייסבוק של סאמי אבו זהרי, 30 ביוני 2014, ערוץ אלאקצא, 30 ביוני 2014).

תגובות

4.    אנו מתרשמים, כי התהודה התקשורתית הרבה שעוררו דבריו של אלעארורי עוררו מורת רוח בקרב בכירי חמאס. בראיון, שהעניק, ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, הוא הודה, כי פעילי חמאס אכן הם שביצעו את חטיפת שלושת הנערים אולם טען, כי הנהגת חמאס לא הייתה מודעת לפעילות זו מראש והתוודעה אליה רק בעקבות החקירה הישראלית. הוא הוסיף, כי ההנהגה מבינה, כי קיים תסכול בקרב הפלסטינים לנוכח "העוינות והכיבוש" ועל כן הם פועלים בכל דרך שהיא (יאהו, 23 באוגוסט 2014). 

5.    בעקבות זאת צאלח אלעארורי "יישר קו" עם דברי ח'אלד משעל באומרו, כי דבריו לא היו בגדר קבלת אחריות של חמאס על חטיפת שלושת הנערים ולא על הריגתם. הוא טען, כי בדבריו התכוון לקבוצת פעילים של חמאס, שביצעו את החטיפה נגד ישראל, כפי שנחשף בחקירות, שערכה ישראל. לדבריו הנהגת חמאס לא ידעה מראש על קבוצת הפעילים, שביצעה את החטיפה ורק בדיעבד נודע לה, כי הם משתייכים לחמאס (חמאס אינפו, 23 באוגוסט 2014).

קוים לדמותו של אלעארורי

6.    צאלח אלעארורי, הוא יליד 1966 מהכפר ערורה (אזור ראמאללה) ומשמש כחבר הלשכה המדינית של חמאס בעבר החזיק את "תיק האסירים". צאלח אלעארורי היה ממקימי הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון  בשנות התשעים. הוא נעצר ע"י ישראל בשנת 1992 ונדון לחמש שנות מאסר בגין חברות בארגון טרור. מאז ריצה תקופות מאסר שונות. הוא שוחרר ב-30 במרץ 2010 מהכלא הישראלי במסגרת הסכם, שנחתם עימו לאחר תקופת מאסר של 18 שנים, גורש מישראל. צאלח אלעארורי עבר לירדן ומשם לסוריה. בסוריה נבחר כחבר הלשכה המדינית של חמאס וכאחראי על "תיק האסירים". צאלח אלעארורי היה חבר בצוות המשא ומתן של חמאס בעסקת שליט.

7.     לאחרונה עבר צאלח אלעארורי לתורכיה, המעניקה תמיכה פוליטית, הסברתית וכלכלית לחמאס.בתורכיה הוא נהנה מחופש פעולה ומשם הוא עוסק בהפעלת התארגנויות צבאיות-טרוריסטיות של חמאס ביהודה ושומרון. כיום משמש כראש מרחב יהודה ושומרון במפקדת חמאס בחו"ל (שירות הביטחון הכללי, 19 באוגוסט 2014).בהתבטאויותיו הפומביות הוא שב וקורא לתושבי יהודה ושומרון לפתוח בפעילות טרוריסטית נגד ישראל במסגרת אנתיפאדה חדשה במסגרת קמפיין ההסתה, שמנהלת חמאס.

 הפעלת התארגנויות צבאיות טרוריסטיות של חמאס ביהודה ושומרון ע"י צאלח אלעארורי

8.   עם שחרורו מהכלא הישראלי ויציאתו לסוריה שב צאלח אלעארורי לעסוק בפעילות טרור. עם הגעתו לסוריה נבחר אלעארורי כחבר הלשכה המדינית של חמאס וקיבל את תיק האסירים. במסגרת זו אף היה שותף בעסקת שליט. במקביל, כראש מרחב יהודה ושומרון במפקדת חמאס בחו"ל, הוא המשיך לפעול להקמה, מימון וחיזוק התשתית הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון. בשנתיים האחרונות שב ועלה שמו בהקשר של הפעלת תשתיות טרור של חמאס ביהודה ושומרון. להלן כמה דוגמאות.

הפעלת תשתית צבאית, שהתכוונה לבצע פיגועים בישראל

9.    בחודשים מאי אוגוסט 2014 עצרו כוחות הביטחון כמה עשרות פעילי חמאס ביהודה, שומרון וירושלים, שהיו מעורבים, על פי החשד, בהקמת תשתית צבאית, שהתכוונה לבצע פיגועים בישראל. על פי שירות הביטחון הכללי עסקה התשתית, שהוכוונה על ידי מפקדת חמאס בתורכיה, בעיקר בגיוס פעילים ורכש אמצעי לחימה ויתכן שאף תכננו לחולל מהפכה נגד הרשות הפלסטינית. במסגרת החשיפה אותרה אמצעי לחימה ותחמושת רבים וסכומי כסף גדולים. בראש התשתית עמד ריאד נאצר תושב דיר קדיס (אזור ראמאללה) שהיה כלוא בעבר בישראל (שירות הביטחון הכללי, 19 באוגוסט 2014).

10.  ממצאי החקירה עולה, שריאד נאצר גויס על ידי צאלח אלעארורי, שגורש מישראל ושוהה כיום בתורכיה. טרם גירושו הטיל ערורי על ריאד נאצר לבנות תשתית נרחבת של חמאס ביהודה ושומרון כדי לערער את היציבות בשטח ואף לעורר  אנתיפאדה שלישית. במסגרת זו הוקמו מספר חוליות מקומיות, בהפעלתו הישירה של ריאד נאצר. בין היתר הוקמו חוליות בשכם, בית לחם, אזור יתיר, ירושלים, טול כרם. לתשתית גויסו גם מומחים בתחום ההנדסה והכימיה. לדברי שירות הביטחון הכללי אחת ממטרות התשתית הייתה לבצע הפיכה ברשות הפלסטינית אולם ככל הנראה התוכנית הייתה עדיין בשלבי גיבוש ראשוניים (שירות הביטחון הכללי, 19 באוגוסט 2014).

מימין: חלק מאמצעי הלחימה, שנמצאו. משמאל: אחד המחבואים בהם הוסתרו אמצעי הלחימה (שירות הביטחון הכללי 18 באוגוסט 2014)
מימין: חלק מאמצעי הלחימה, שנמצאו. משמאל: אחד המחבואים בהם הוסתרו אמצעי הלחימה (שירות הביטחון הכללי 18 באוגוסט 2014)

11.  צלאח אלעארורי מצידו הכחיש כל מעורבות בהפעלת תשתיות הטרור. בתגובה למעצר 94 הפלסטינים החשודים בהשתייכות לתשתית חמאס,  אמר צלאח אלעארורי, כי אלו הן "ידיעות כוזבות", שמטרתן "לפצות על כישלון המודיעין הישראלי". הוא הדגיש כי "נשק ההתנגדות" מופנה רק נגד ישראל ואלה שנעצרו הינם "לוחמי התנגדות". עוד הוסיף, כי אין שום רשת פעילים ביהודה ושומרון המונה 94 פעילים, שכן חוליות חמאס פועלות בנפרד ובקבוצות קטנות (ערוץ אלאקצא, 19 באוגוסט 2014).

מימון פעולות טרור

12. בתחילת שנת 2013 נעצר על ידי כוחות הביטחון הישראליים שני פעילי חמאס, שניסו להבריח ליהודה ושומרון כספים דרך גשר אלנבי. ברשות השליח נמצא סכום של 10,000 יורו ו-900 דולרים, שהוסתרו בקופסאות סיגריות. בחקירתם סיפרו, כי היו אמורים לקבל כספים נוספים מצאלח אלעארורי (שירות הביטחון הכללי, אפריל 2013). כספים אלה היו מיועדים למימון פעילות הטרור של חמאס ביהודה ושומרון.

הקמתה מחדש של המפקדה הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון

13. על פי דיווחים בעיתונות הישראלית בסוף 2013 הקימה חמאס מחדש את מפקדת הזרוע הצבאית שלה ביהודה ושומרון. מפקדה זו מנוהלת על ידי קבוצה של מחבלים, משוחררי "עסקת שליט", המתגוררים ברצועת עזה. בראשה של קבוצת המחבלים, שריצו תקופות מאסר ממושכות על רצח ישראלים, עומד צאלח אלעארורי. תחתיו פועלת קבוצת הפעילים מרצועת עזה. הפעילים ברצועת עזה מעבירים הנחיות וכספים לחוליות ביהודה ושומרון באופן שוטף ובהיקף נרחב (כתבתו של עמוס הראל, הארץ, 20 בדצמבר 2013).

פעילותו של צאלח אלעארורי בתחום ההסברתי

14.     ב-5 במאי 2014 התקיימה באיסטנבול עצרת הזדהות עם העצירים המנהליים השובתים רעב בישראל. בעצרת השתתפו חסאם בדראן, דובר חמאס מחוץ לרצועת עזה, וצאלח אלעארורי. השניים שימשו כנציגי חמאס בעצרת (ערוץ אלקדס, 10 במאי 2014).

15.     בראיון, העניק אלעארורי לעיתון אלקדס אלערבי אמר, בין השאר, כי הוא צופה אנתיפאדה עממית וחמושה נגד ישראל ביהודה ושומרון. לדבריו "ההתנגדות" ביהודה ושומרון נמצאת בעליה מתמשכת והיא שבסופו של דבר תביא לעימות כולל עם ישראל. הוא גם הביע תקווה ש"ההתנגדות" ביהודה ושומרון תצליח להשיג רקטות. כאשר נשאל אם הדבר אפשרי אמר, כי ברצועת עזה יוצרו רקטות תחת מצור ועל כן גם ביהודה ושומרון יוכלו להתגבר על כל הקשיים ולייצר רקטות. עוד אמר כי במלחמה חדשה נגד ישראל יהיו "הפתעות" וכי כל סבב עימות עתידי יהיה שונה מקודמיו מפני (שחמאס) אינה מפסיקה לפתח את יכולותיה (אלקדס אלערבי, 4 במאי 2014).

16.     ב-6 במאי 2014 התראיין צאלח אלעארורי מאיסטנבול במהלך טקס ההלוויה של גופות פעילי חמאס עאדל ועמאד עוצ'אללה[1], אשר הוחזרו ע"י ישראל לפלסטינים. במסגרת הראיון שיבח אלעארורי את דמותם של האחים עוצ'אללה והדגיש את תפישת "ההתנגדות" נגד ישראל (ערוץ אלאקצא, 6 במאי 2014).לדבריו, זהו יום חשוב בהיסטוריה של הג'האד והמאבק ביהודה ושומרון. אלעארורי הדגיש, כי "אופציית ההתנגדות" לא נעלמה. היא נמצאת בשלב זה בתאים רדומים ובמחתרת בשל לחצים חיצוניים, אך היא תתעורר בהזדמנות הראשונה. לדבריו, אין לפלסטינים דרך להיחלץ מהכיבוש מלבד דרך הג'האד הגובה קורבנות. הוא הוסיף שהפלסטינים נמצאים בצומת דרכים כי הניסיונות להשיב את זכויותיהם באמצעות משא ומתן, מוסדות האו"ם והארגונים הבינלאומיים הגיעו למבוי סתום (ערוץ אלאקצא, 30 באפריל 2014).

17.     בראיון שהעניק אלעארורי בסוף שנת 2013, בתשובה לשאלה אודות מצב חמאס ביהודה ושומרון אמר , כי "ההתנגדות" היא עיקר הקיום של חמאס. לדבריו חמאס ברצועת עזה נמצאת תמיד באחד משני מצבים או התכוננות למערכה או השתתפות במערכה ושום דבר אחר לא מעסיק את חמאס מלבד שני דברים אלה. לדבריו ביהודה ושומרון חברו נגד חמאס שני גורמים מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית וישראל. חמאס ביצעה ניסיונות כבירים לחדש את "ההתנגדות" אולם הרשות הפלסטינית מהווה מכשול (אלאנטלאקה, 16 בדצמבר 2013).

[1]האחים עוצ'אללה היו ממייסדי הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון. הם נהרגו ב-10 בספטמבר 1998 במהלך חילופי אש עם כוחות צה"ל סמוך לתרקומיא, (סמוך לחברון). גופותיהם הוחזרו לפלסטינים ב-29 באפריל 2014 במסגרת הסכם שהושג בעקבות פסיקת בג"צ. ב-30 באפריל 2014 קיימה חמאסלשניים הלוויה רבת משתתפים. קיום ההלוויה, שהפכה למפגן כוח של חמאס ביהודה ושומרון התאפשר הודות להסכם הפיוס הפנים-פלסטיני.