חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (16-10 בספטמבר 2014)

קריקטורה, שבה  מוצג אבו מאזן כמי שפונה לדרך המו

קריקטורה, שבה מוצג אבו מאזן כמי שפונה לדרך המו"מ (השלט משמאל) למרות שדם עמו מפנה אותו לבית הדין הבינלאומי בהאג (השלט שמימין) (אתר arab21 14 בספטמבר 2014)

רעול פנים מיידה אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים בהפגנה בשכם.

רעול פנים מיידה אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים בהפגנה בשכם.

מיידי אבנים לבושים במסכות אב

מיידי אבנים לבושים במסכות אב"כ בהפגנה השבועית בכפר קדום ליד קלקיליה (PALDF, 12 בספטמבר 2014).

הסיוע האיראני, שנשלח באמצעות הסהר האדום (פלסטין אליום, 10 בספטמבר 2014).

הסיוע האיראני, שנשלח באמצעות הסהר האדום (פלסטין אליום, 10 בספטמבר 2014).

הסיוע האיראני, שנשלח באמצעות הסהר האדום (פלסטין אליום, 10 בספטמבר 2014).

הסיוע האיראני, שנשלח באמצעות הסהר האדום (פלסטין אליום, 10 בספטמבר 2014).

ילדים מרצועת עזה יוצאים לקבלת טיפול רפואי בגרמניה (אתר משרד הפנים הפלסטיני, 9 בספטמבר 2014).

ילדים מרצועת עזה יוצאים לקבלת טיפול רפואי בגרמניה (אתר משרד הפנים הפלסטיני, 9 בספטמבר 2014).

בכירי ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין בטקס לזכר הרוגי חטיבת עזה של הזרוע הצבאית במבצע

בכירי ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין בטקס לזכר הרוגי חטיבת עזה של הזרוע הצבאית במבצע "צוק איתן"

רביע שחאדה (אבו מצעב אלצפורי) מנצרת (בצד ימין) בתמונה שהלה בדף הפייסבוק שלו (15 בספטמבר 2014)

רביע שחאדה (אבו מצעב אלצפורי) מנצרת (בצד ימין) בתמונה שהלה בדף הפייסבוק שלו (15 בספטמבר 2014)

  • ברצועת עזה נשמר השקט,  בכירים בחמאס התבטאו, כי חמאס אינה מתכוונת לחדש את הלחימה, גם אם יהיה עיכוב ביישום הפסקת האש. הפלסטינים נערכים לשיחות המשא ומתן העקיף בקהיר, לכשייקבע המועד על ידי מצרים.
  • ברצועת עזה מתנהלת פעילות השיקום לפי שעה בעצלתיים. הדגש מושם בשלב זה למילוי צריכה המיידיים של האוכלוסייה (מגורים, מזון) בעוד שפעולת שיקום התשתיות עדיין לא החלה. בעקבות הפסקת האש חלה עלייה של כ-60% במספר משאיות האספקה, שנכנסו לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום.
  • בירושלים נמשכים האירועים האלימים. "על הכוונת"  נמצאת הרכבת הקלה העוברת בין שני חלקי העיר (יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה). 
הסכם הפסקת האש
  • כשלושה שבעות לאחר ההכרזה על הפסקת האש נמשך השקט. נמשכת הכנסת סיוע הומניטארי לרצועה והצדדים השונים נערכים לחידוש המשא ומתן העקיף. בכירים בחמאס התייחסו בהתבטאויות לשאלת חידוש הלחימה. אסמאעיל אלאשקר, ראש ועדת הפנים והביטחון במועצה המחוקקת, כתב בדף הפייסבוק שלו, כי  בכיר בחמאס אמר, שחמאס אינה מתכוונת לחדש את הלחימה, גם אם יהיה עיכוב ביישום הסכם הפסקת האש. לדבריו כל ההדלפות על חידוש הלחימה אינן נכונות (אלמוניטור, 12 בספטמבר 2014).
תחקור תקריות אירועים חריגים על ידי צה"ל
  • בהתאם להוראת ראש המטה הכללי רב אלוף בני גנץ בוחן מנגנון בירור מטכ"לי, בראשות אלוף, אירועים חריגים, שצה"ל היה מעורב בהם במהלך מבצע "צוק איתן". עד כה הועברו לבירורלמעלה מארבעים מקרים. למעלה מחמישים מקרים נוספים יועברו לבירור בתקופה הקרובה. המקרים נוגעים לתקיפות מהאוויר ולפעילות היבשתית של צה"ל בשטח הרצועה. בין האירועים, היו מקרים שבהם, על פי הנטען, נהרגו אזרחים, שאינם מעורבים בלחימה בהיקף נרחב. כמו כן צוינו מקרים בהם נגרם נזק למתקנים רפואיים או מתקני או"ם.
  • עד כה השלים המנגנון הבירור את בדיקותיו ביחס ל-12 מהמקרים, שהועברו אליו. הממצאים הועברו לפרקליט הצבאי הראשי אשר החליט על סגירה של שבעה תיקים והורה לפתיחה בחקירה של שני מקרים: האחד, אירוע מותם של ארבעה ילדים פלסטינים על חוף הים ברצועת עזה (16 ביולי 2014) והשני, פגיעה בבית ספר בו נהרגו 15 אזרחים (24 ביולי 2014). שלושה מקרים נוספים נמצאים בבחינה (דובר צה"ל, 10 בספטמבר 2014).
צפי לחידוש המשא ומתן במצרים
  • ג'מיל שחאדה, חבר הועד הפועל של אש"ף, אמר כי ההנהגה הפלסטינית צופה, ששיחות המשא ומתן עם ישראל בתיווך מצרים, יחלו בעוד כשבועיים. לדבריו הצד המצרי טרם קבע את המועד לתחילת השיחות וטרם נשלחו הזמנות למשלחת הפלסטינית, שכן לדבריו, קביעת המועד תלויה בישראל. ג'מיל שחאדה ציין, שבכוונת ההנהגה הפלסטינית להעלות בשיחות הבאות את סוגית שחרור אסירי הפעימה הרביעית ואסירים נוספים משוחררי עסקת שליט. הוא הוסיף, כי ההנהגה הפלסטינית תסרב לדרישת ישראל לפירוק חמאס מנשקה. לדבריו, סוגית הפירוז יכולה להיות נדונה אולם רק בשלב הסופי של השיחות (אלאיאם, 15 בספטמבר 2014).
  • צלאח אלברדאויל, בכיר חמאס אמר, כי השיחות תחודשנה בסוף החודש כפוף לזימון רשמי של ממשלת מצרים. לדבריו בידי "ההתנגדות" "קלפים חזקים" לקראת השיחות ובראשם חיילים ישראליים שבויים, הזכות ההיסטורית והחוקית של "ההתנגדות" לסיום הכיבוש, העמידה האיתנה של הציבור הפלסטיני ויכולתו ללמד את ישראל לקח קשה. עם זאת הדגיש, כי חמאס אינה חותרת להסלמה והיא סבורה כי גם ישראל לא מעוניינת בכך בשלב זה (פלסטין, 15 בספטמבר 2014).
עמדת חמאס לגבי משא ומתן עם ישראל
  • בראיון, שהעניק מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי מבחינה הלכתית לא קיים איסור על קיום משא ומתן עם ישראל. לדבריו, כפי שחמאס מקיימת "הידברות" עם ישראל באמצעות כלי הנשק, ניתן לקיים עימה גם משא ומתן באמצעות מילים. לדבריו עד כה מדיניות חמאס הייתה שלא לקיים משא ומתן עם ישראל אך אם המצב יישאר כמו שהוא הדבר עשוי להפוך לדרישה עממית מצד תושבי הרצועה. במקרה שכזה, תנועת חמאס עלולה למצוא עצמה נאלצת לבחור במשא ומתן משום שמימוש זכויות תושבי עזה יהפוך לעול קשה מנשוא עבור הממשל ברצועה (אלקדס, 10 בספטמבר 2014).
  • דבריו של מוסא אבו מרזוק עוררו גל של תגובות ביקורתיות מצד בכירים בחמאס ומצד פתח. כלי התקשורת המזוהים עם חמאס מיהרו להשמיט את הפיסקה אודות המשא ומתן בדיווחיהם אודות הראיון (אלקדס, 12 בספטמבר 2014). הלשכה המדינית של חמאס פרסמה הודעה, כי משא ומתן ישיר עם ישראל אינו מהווה חלק ממדיניות התנועה (חמאס אינפו,11 בספטמבר 2014).
  • להלן מספר תגובות:
  • אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי הפלסטינים לא יוותרו על זכויותיהם וכי הם מתנגדים למשא ומתן ישיר עם ישראל (ערוץ אלאקצא, 13 בספטמבר 2014).
  • מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי עמדת חמאס נשארה כשהייתה לא מתקיים כל משא ומתן ישיר עם ישראל ואין כל סוגיות מדיניות, שנמצאות כרגע בתהליך משא ומתן עם ישראל. הוא הוסיף, כי במידה ויכשלו מאמצי אבו מאזן להביא להסרת המצור, פתיחת המעברים והקמת שדה תעופה ונמל ימי חמאס עלולה לחפש פיתרונות אחרים (אלקדס אלערבי, 12 בספטמבר 2014).
  • עזת אלרשק, בכיר חמאס כתב בעמוד הפייסבוק שלו, כי משא ומתן עם ישראל אינו חלק ממדיניות חמאס ואינו עומד על סדר היום שלה.
  • גם דוברי פתח ניצלו את התבטאות מוסא אבו מרזוק כדי לנגח את חמאס בעיקר לנוכח הביקורת המושמעת תדירות נגד פתח על המשא ומתן, שהם מקיימים עם ישראל. אחמד עסאף, דובר פתח אמר, כי הצהרותיו של מוסא אבו מרזוק לא הפתיעו שכן המשא ומתן החשאי, הישיר והעקיף, של חמאס עם ישראל באמצעות מתווכים אזוריים ובינלאומיים לא פסק לעולם. לדבריו משא ומתן עם ישראל מחוץ למסגרת המוסדות הלגיטימיים הפלסטינים הינו בבחינת בגידה. עוד הוסיף, כי פתח ידעה כל הזמן על משא ומתן חשאי, שמנהלת חמאס עם ישראל בנוגע לסוגיות הומניטאריות והדברים שאמר אבו מרזוק מהווים "סחיטה של ההנהגה הלגיטימית של העם הפלסטיני תוך שימוש בקלף המשא ומתן עם ישראל באופן עצמאי" (ופא, 11 בספטמבר 2014).
  • בראיון, שהעניק צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף, הוא  אמר כי באמירה זו חמאס הודיעה למעשה, כי היא איננה תנועה, אלא רשות עצמאית אשר מנהלת משא ומתן עם ישראל (ערוץ הטלוויזיה הממסדי, 11 בספטמבר 2014).
התבטאויות בדבר מדיניות חמאס
  • במסיבת עיתונאים, שכינס ח'אלד משעל ראש הלשכה המדינית של חמאס, במהלך ביקור, שערך בתוניסיה הוא ציין, כי חמאס מצדדת בתהליך מדיני ודיפלומטי יחד עם כל שאר דרכי המאבק (קרי: המאבק הצבאי).  לדבריו כל הדרכים צריכות להישען על "התנגדות" אשר תגרום לישראל לצאת מהאדמותיהם ועל הפלסטינים להסכים לכל צורות ניהול המאבק. עוד אמר, כי הם "ירדפו" אחר המנהיגים הישראליים בכל העולם כדי להעניש ולשפוט אותם על "פשעי המלחמה" שעשו (ערוץ אלאקצא, 13 בספטמבר 2014).
  • מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הזהיר מפני חזרה למערכה הצבאית אם גורמים מסוימים ימנעו הגעה לפיתרון מדיני. אולם הוא הוסיף, כי אם האופק המדיני יגיע למבוי סתום ואם לא יהיו הישגים מדיניים, קיימת אפשרות לחזרה למערכה הצבאית. בהתייחסו לאבו מאזן אמר, כי ניתן להבין מדבריו, שהכוונה היא לפרק את ההתנגדות מנשקה ואמר, כי נשק ההתנגדות הוא בבחינת "קו אדום" (אלרסאלה.נט, 12 בספטמבר 2014).
עמאד אלעלמי, חבר הלשכה המדינית של חמאס נפצע וטופל בתורכיה
  • על פי התקשורת הפלסטינית עמאד אלעלמי, חבר הלשכה המדינית של חמאס, נפצע במהלך מבצע "צוק איתן" ויצא לטיפול בבית חולים בתורכיה. לדברי מקורות בתנועת חמאס נפצע אלעלמי ביום ה-21 למבצע בעת תקיפה של בית מגורים הסמוך לבית מגוריו.לדבריהם אלעלמי נפצע  באורח קשה ושתי רגליו נקטעו. יחד עימו היו עוד שני בכירים בתנועה, ששמם לא נחשף הם נפצעו באורח קל וקיבלו טיפול רפואי ברצועת עזה. הוא עצמו טופל בתחילה ברצועת עזה אולם מצבו התדרדר וביום ההכרזה על הפסקת האש יצא, בתיאום עם המצרים, לטיפול בתורכיה (קדס ניוז, 14 בספטמבר 2014).
תמיכת איראן בפלסטינים
  • האשמי רפסנג'אני, יו"ר המועצה לקביעת האינטרסים של איראן הביע תמיכה ב"התנגדות הפלסטינית". לדבריו איראן חימשה את הפלסטינים ותגן על כל פלסטיני. הוא הוסיף, כי העוצמה של הפלסטינים נובעת רק ממדינה אחת, שהיא איראן (פארס, 10 בספטמבר 2014). 
ירי רקטות לעבר ישראל
  • מאז ההכרזה על הפסקת האש (26 באוגוסט 2014) לא אותרו נפילות רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל. 

ירי רקטות לעבר ישראל

נמנע פיגוע דריסה באריאל
  • ב-9 בספטמבר 2014 ניסה נהג מונית לדרוס במכוון חיילים מכוח צה"ל, אשר ערך סיור בסמוך לאריאל, שבשומרון. לא היו נפגעים. הנהג הפלסטיני נתפס והובא לחקירה (דובר צה"ל, 9 בספטמבר 2014). 
נמשכים האירועים האלימים בירושלים
  • במסגרת העלייה הכללית בהיקף הפיגועים והאירועים האלימים בירושלים, גברו באופן משמעותי האירועים האלימים בשכונות מזרח ירושלים. "על הכוונת" נמצאת הרכבת הקלה העוברת בין שני חלקי העיר. מאז תחילת חודש יולי 2014  אותרו כמאה אירועים של יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תעברה לעבר הרכבת. כך למשל השבוע, ב-12 בספטמבר 2014 אירעו שלוש תקריות של יידוי אבנים לעבר הרכבת הקלה. לא היו נפגעים אולם נגרם נזק לחלונות הרכבת. גורמים בהנהלת הרכבת הקלה מסרו, כי כתוצאה מהאירועים האלימים הושבתו שבעה קרונות מתוך 23. הם מעריכים את הנזק הישיר לחלונות הרכבת, שנגרם עד כה, בכחצי מיליון שקלים. בנוסף נגרמו נזקים בשווי של עשרות מיליונים לתשתית הרכבת ונגרם נזק כלכלי בעקבות נטישת עשרות אלפי נוסעים (הארץ, 16 בספטמבר 2014).
  • להלן מספר אירועים נוספים שאירעו במהלך השבוע בירושלים:
  • 12 בספטמבר 2014– עם סיום התפילות בהר הבית החלו פלסטינים רעולי פנים ליידות אבנים לעבר כוחות המשטרה. שלושה פלסטינים נעצרו.
  • 12 בספטמבר 2014– יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי בשכונת ואדי ג'וז. אישה, נוסעת הרכב נפצעה באורח קל.
אירועים נוספים ביהודה ושומרון
  • ביהודה ושומרון נמשכה האלימות "השגרתית" במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה בצירים מרכזיים ביהודה ושומרון. כמו כן התקיימו הפגנות בערים הגדולות ובמוקדי החיכוך "המסורתיים" (בלעין, נעלין, נבי צאלח, קדום, בית אמר ועוד).  
מחאה על התאבדות אסיר בכלא בבאר שבע
  • ב-9 בספטמבר 2014 התאבד בתאו בבית הכלא אשל בבאר שבע ראא'ד אלג'עברי, בן 37 תושב חברון, שהואשם בניסיון דריסה בגוש עציון בחודש יולי 2014 והיה עצור עד תום ההליכים נגדו. ג'עברי טען, כי לא הייתה לו כוונה לדרוס וכי איבד שליטה על כלי הרכב, ככל הנראה בשל תרופה שנטל (הארץ, 9 בספטמבר 2014).
  • אלפים השתתפו בהלווייתו וקראו לנקום את מותו. בדברים, שנשא עיסא קראקע, ראש הרשות לענייני אסירים, הוא האשים את ממשלת ישראל ואת שירות בתי הסוהר ב"הריגתו הברברית" של האסיר. לדברי קראקע  מניתוח שלאחר המוות, שנעשה על ידי רופאים פלסטינים במכון לרפואה משפטית באבו דיס, עולה כי הוא נהרג כתוצאה מכך, שהוכה בראשו  (ופא, אלקדס, 12 בספטמבר 2014).
תגובות חמאס למעצר פעיליה ביהודה ושומרון
  • מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ממשיכים בפעילות מעצרים נגד פעילי חמאס ביהודה ושומרון. על רקע זה קראה תנועת חמאס ביהודה ושומרון לפעיליה לסרב למעצרים ולא להיענות לזימונים לתשאולים הנשלחים אליהם ממנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. חמאס קראה לרשות הפלסטינית להפסיק את "הפרסה של המעצרים הפוליטיים" ולפנות לאופציית האחדות הלאומית (פלסטין אלא'ן, 8 בספטמבר 2014). 
מעבר כרם שלום
  • בעקבות הפסקת האש גדל היקף הסחורות המועברות דרך מעבר כרם שלום. במהלך חודש ספטמבר 2014 חלה עליה של כ-60% המספר המשאיות שעברו בכרם שלום לרצועת עזה. סה"כ עברו מתחילת החודש נכון ל-14 בספטמבר 2014) 317 משאיות. זאת לעומת 196 משאיות שעברו בחודש אוגוסט 2014 כולו (מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 14 באוגוסט 2014).
מעבר רפיח
  • מעבר רפיח אינו פועל עדיין באופן סדיר. בראיון שהעניק מוסא אבו מרזוק, הוא אמר כי מעבר רפיח ממתין להגעתם של נציגי הרשות הפלסטינית (ערוץ אלקדס, 12 בספטמבר 2014). עזאם אלאחמד, חבר הועד המרכזי של פתח וראש משלחת הפלסטינית לעזה אמר, כי זכותה של מצרים שלא לפתוח את מעבר רפיח באופן מלא כל עוד אין שלטון לגיטימי, שמנהל אותו. באשר למעברים הישראליים, הוגברה לדבריו התנועה במעבר ארז ועלה מספר משאיות הסחורה הנכנסות דרך מעבר כרם שלום. הוא הוסיף, כי  טרם הוכנסו לרצועת עזה חומרי בנייה (אנטוליה, 9 בספטמבר 2014).
המצב ההומניטארי ברצועת עזה
  • על פי דו"ח אונר"א (11 בספטמבר 2014) שוהים עדיין 65,774 איש ב-20 בתי ספר של הסוכנות ברחבי רצועת עזה. זוהי עליה קלה במספר השוהים הנובעת, על פי ההערכות, מכך שתושבים עזבו מחסות ציבוריים ובתי משפחות מארחות. אונר"א פועלת לצמצום מספר השוהים בבתי הספר למינימום כדי לאפשר, עתה עם פתיחת שנת הלימודים, פעילות סדירה של יותר בתי ספר.
  • מחמד מצטפא סגן ראש הממשלה ושר הכלכלה בממשלת ההסכמה הלאומית אמר, כי עדיין יותר     מ-100,000 איש, כלומר 20,000 משפחות, ברצועת עזה נותרו ללא מקום מגורים. זאת, בנוסף ל- 11,000 פצועים מהם רבים במצב קשה. לדבריו באמצעות שיתוף פעולה עם אונר"א ומוסדות האו"ם יקבלו המשפחות סיוע של 250-200 דולרים לכל משפחה שאין לה מגורים (ופא, 11 בספטמבר 2014).

מימין: תושבי הרצועה, שעדיין שוהים בבית הספר של אונר"א (PALINFO, 10 בספטמבר 2014). משמאל: הצבת קרוואנים  בח'זאעה (PALINFO, 13 בספטמבר).
מימין: תושבי הרצועה, שעדיין שוהים בבית הספר של אונר"א (10 בספטמבר 2014, PALINFO). משמאל: הצבת קרוואנים  בח'זאעה (13 בספטמבר 2014, PALINFO).

פתיחת שנת הלימודים ברצועת עזה
  • ב-14 בספטמבר 2014 נפתחה, באיחור של שלושה שבועות, שנת הלימודים ברצועת עזה. חצי מיליון תלמידים התחילו לימודיהם בבתי הספר הממשלתיים, בתי הספר הפרטיים ובתי הספר של אונר"א. ב-80% מבתי הספר צפויה להתקיים מתכונת לימודים של שתי משמרות. במהלך הלחימה נהרסו 22 בתי ספר ו-120 בתי ספר ניזוקו חלקית. תלמידים, שהיו רשומים לבתי ספר שנהרסו הועברו זמנית לבתי ספר חלופיים (אתר משרד החינוך ברצועת עזה, 14 בספטמבר 2014). אונר"א דיווחה, כי מתוך 252 בתי הספר של הסוכנות אונר"א נפתחו 240 בתי ספר.

מימין: תלמידים ברצועת עזה בדרכם לבתי הספר (פלסטין היום, 14 בספטמבר).  משמאל: תלמידים בבית הספר (ופא, 14 בספטמבר)
מימין: תלמידים ברצועת עזה בדרכם לבתי הספר (פלסטין היום, 14 בספטמבר). משמאל: תלמידים בבית הספר (ופא, 14 בספטמבר)

פעילות לשיקום רצועת עזה
  • כשלושה שבועות לאחר ההכרזה על הפסקת האש נראה, כי פעולות השיקום מתנהלות לפי שעה בעצלתיים. רוב הפעולות הנעשות כרגע נועדו למלא את צרכיה המיידיים של האוכלוסייה (מקומות מגורים חלופיים, אספקת מזון וכד'). נראה, כי פעולות בנייה ושיקום התשתיות, שנהרסו עדיין לא החלו. בראיון, שהעניק מוסא אבו מרזוק, אמר, כי הם מטילים את האחריות להרס ברצועת עזה  על ישראל  וכי השיקום צריך להתחיל בהקדם האפשרי באמצעות ממשלת ההסכמה הלאומית, בסיוע האו"ם ואונר"א. לדבריו העדיפות הראשונה של חמאס עתה היא לשקם את ההרס. זאת, בצד חיזוק האחדות הלאומית ופיתוח יכולות "ההתנגדות" ל"מקרה חירום". הוא הבהיר, כי חמאס איננה מעוניינת במלחמה אולם אם זו תכפה  עליה להיות מוכנה לכך (ערוץ אלקדס, 12 בספטמבר 2014).
  • גם אספקת החשמל ברצועת עזה מוגבלת לפי שעה.במסגרת המאמצים לפתור את בעיית אספקת החשמל אמר וליד סעד צאיל, מנכ"ל חברת החשמלברצועת עזה, כי הרשות הפלסטינית הבטיחה לחברת החשמל, שהיא תספק דלק לתחנת הכוח במהלך התקופה הקרובה. לדבריו התחנה תוכל להתחיל לפעול ברגע שיגיע הדלק הדרוש להפעלתה. כמו כן אמר, כי הם נמצאים במגעים עם הרשות  בנוגע למימון יבוא סולר לאור הקושי בגביית כספים מתושבי רצועת עזה (צפא, 13 בספטמבר 2014).
סיוע גורמים בינלאומיים לשיקום הרצועה
  • פרוד מארינג, נציג תוכנית הפיתוח של האו"ם ברשות הפלסטינית, אמר כי תוכנית הפיתוח של האו"ם תורמת מיליון דולר לתמיכה במקומות המחסה לאוכלוסייה ברצועת עזה. לדבריו הכספים יוענקו למשפחות, שאינן משפחות פליטים ושבתיהן ניזוקו או נהרסו במהלך המלחמה. בנוסף אמר, כי בכוונת הארגון, בשיתוף עם עם משרד עבודות הציבור והדיור ואיחוד הקבלנים הפלסטינים, לבצע הערכה מקיפה של הנזקים וצרכי השיקום בעקבות הלחימה בעזה (אתר תוכנית הפיתוח של האו"ם, 11 בספטמבר 2014).
  • ריאצ' אלמלאכי, שר החוץ בממשלת ההסכמה הלאומית, אמר כי הפלסטינים מצפים מהמדינות לתרום באמצעות מנגנון של האו"ם להכנסת חומרי בניה בהיקף גדול ולא כפי שישראל רוצה (מען, 15 בספטמבר 2014).
  • במקביל נמשכה הגעת שיירות ומשלוחי סיוע לרצועה:
  • איראן שלחה עשר משאיות סיוע הכוללות מזון, תרופות ואוהלים (אלמנאר, 13 בספטמבר 2014).
  • צוות של הסהר האדום הכוויתי, הנמצא ברצועת עזה חילק 7,000 חבילות מזון למשפחות פלסטינים שבתיהן נפגעו (קונה, 13 בספטמבר 2014).
  • שיירת סיוע חמישית מטעם הסהר האדום של איחוד האמירויות הגיעה לרצועת עזה דרך מעבר רפיח. השיירה כללה 20 משאיות בהן חבילות מזון, ביגוד תרופות (פלסטין אליום, 9 בספטמבר 2014). ראש המשלחת דיווח, כי המשלחת חילקה 600 חבילות סיוע לתושבים, שבתיהם נפגעו בשכונת שיח' זאיד בצפון רצועת עזה (12 בספטמבר 2014,  WAM).
  • 49 ילדים מרצועת עזה יצאו ב-8 בספטמבר 2014 דרך מעבר רפיח לקבלת טיפול רפואי בגרמניה (אתר משרד הפנים הפלסטיני, 9 בספטמבר 2014).
ועידת תורמים לשיקום עזה
  • מחמד מצטפא סגן ראש הממשלה ושר הכלכלה בממשלת ההסכמה הלאומית, אמר, כי ממשלת ההסכמה הלאומית מתכוננת לוועידה לשיקום עזה שצפויה להיערך ב-12 באוקטובר 2014 בקהיר בחסותו של אבו מאזן. הוא הביע תקווה, כי בצד מאמצי הוועדה יתקיימו מאמצים מדיניים נוספים לשיקום הרצועה ולהקל על הכנסת חומרי בנייה הכרחיים. לדבריו בכוונת הממשלה להציג דו"ח המפרט את אסטרטגית שיקום הרצועה הכוללת שלושה שלבים, אשר יתבצעו בחמש השנים הבאות. שלבי התוכנית הינם (ופא, 11 בספטמבר 2014):
  • הענקת דיור חלופי למחוסרי הבתים, שמספרם נאמד בכ-100,000 איש (20 אלף משפחות) באמצעות מימון השכרת דירות בשיתוף עם ארגוני האו"ם.
  • שיקום ענפי הכלכלה, בראשם החקלאות והתעשייה ושיקום תשתיות החשמל, המים והתקשורת.
  • שיקום ארוך טווח, שמטרתו למנוע חזרה למצב שהיה קיים ברצועה קודם הלחימה.
היריבות בין פתח וחמאס מקשה על שיקום הרצועה
  • גורמים בכירים בחמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין טוענים, כי הפילוג בין פתח לחמאס הוא אחד הגורמים העיקריים המעכבים את שיקום רצועת עזה. כך למשל, אסמאעיל הניה אמר בראיון, כי שיקום הרצועה הוא זכותם של האזרחים, שבתיהם נהרסו. לדבריו יש לבצע את השיקום ללא דיחוי שכן, אלה שבתיהם נהרסו, אינם צריכים לשלם מחיר על מחלוקת פוליטית (אלח'ליג' און ליין, 12 בספטמבר 2014).
  • במסיבת עיתונאים, שערך משרד החינוך ברצועת עזה בראשות זיאד ת'אבת, תת שר החינוך, נמתחה ביקורת על התנהלות משרד החינוך של הרשות הפלסטינית על, שאינו מטפל בבעיות במערכת החינוך ברצועת עזה, בשל סירובו לשתף פעולה עם המשרד ברצועה. בין היתר התבטא ת'אבת, כי התיאום ושיתוף הפעולה בין המשרדים היה טוב יותר בעבר מאשר לאחר הקמת ממשלת ההסכמה הלאומית (מען, 14 בספטמבר 2014).
  • זיאד אלנח'אלה, סגן מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי חילוקי הדעות בין חמאס לפתח הזיקו  לחידוש המשא ומתן להפסקת אש. הוא קרא לכל הגורמים לטפל במשבר בין פתח לחמאס בהדגישו, כי חילוקי הדעות מעכבים את שיקום הרצועה (מען, 13 בספטמבר 2014).
עצרות זיכרון, שמטרתן לבסס את "נרטיב הניצחון"
  • במקביל לפעולות לשיקום רצועת עזה ממשיכות להתקיים ברחבי הרצועה עצרות זיכרון מטעם ארגוני הטרור השונים, שכל אחד מהם מנסה לבסס את "נרטיב הניצחון" של ארגונו. ב-13 בספטמבר 2014 התקיימה עצרת מטעם הג'האד האסלאמי בפלסטין בעיר עזה בהשתתפות בכירי הארגון. במהלך העצרת נשא דברים מחמד אלהנדי, מבכירי הארגון, אשר ציין לשבח את תפקודם של הפעילים במהלך הלחימה (פלסטין אליום, 13 בספטמבר, 2014).
  • אסמאעיל הניה ערך סבב ביקורים ברצועת עזה במסגרתו ביקר באזורים בהם התקיימה לחימה ונפגש עם תושבים, שבתיהם נהרסו ומשפחות הרוגים. במסגרת  זאת ביקר בח'אן יונס, במחנות הפליטים במרכז הרצועה וברפיח. במהלך הביקורים הדגיש הניה, כי אין לקשור בין שיקום הרצועה לבין פירוק הארגונים מנשקם באומרו, כי "נשק ההתנגדות הפלסטינית קדוש והשיקום מתקדם" (חמאס אינפו, 10 בספטמבר 2014).

מימין: בכירי חמאס בעצרת בשכונה בח'אן יונס, למרגלות הבמה כרזות אבל של פעילי הזרוע הצבאית מח'אן יונס, שנהרגו. משמאל: בכירי חמאס בניחום אבלים אצל משפחת אלאסטל שכמה מבניה נהרגו במבצע  במסגרת פעילותם  בגדודי עז אלדין אלקסאם PALDF), 10-11 בספטמבר 2014).
מימין: בכירי חמאס בעצרת בשכונה בח'אן יונס, למרגלות הבמה כרזות אבל של פעילי הזרוע הצבאית מח'אן יונס, שנהרגו. משמאל: בכירי חמאס בניחום אבלים אצל משפחת אלאסטל שכמה מבניה נהרגו במבצע  במסגרת פעילותם  בגדודי עז אלדין אלקסאם PALDF), 10-11 בספטמבר 2014).

הודאה כי חמאס שיגרה רקטות מאזורים סמוכים לבתי ספר או בתי חולים
  • לראשונה מאז תום הפסקת האש הודו גורמים בחמאס, כי חמאס שיגרה רקטות מאזורים הסמוכים לבתי ספר ובתי חולים. לדברי ע'אזי חמד, פעיל חמאס בכיר, הדבר נעשה בלית ברירה מכיוון שכל רצועת עזה בנויה בצפיפות. לדבריו הרקטות, ששוגרו מאזורים בהם היו בתי ספר או בתי חולים היו ממשגרים, אשר היו ממוקמים ב"מרחק ביטחון" של 300-200 מטרים מהמבנים. הוא הודה, כי אכן היו "טעויות" אולם לדבריו חמאס טיפלה בהן באופן מיידי (AP, 12 בספטמבר 2014). 
המשך פעילות לפניה לארגונים בינלאומיים
  • אסמאעיל הניה קרא לאבו מאזן לחתום על אמנת ג'נבה כדי להעמיד את מנהיגי ישראל לדין. לדבריו כלל הגורמים בחברה הפלסטינית הסכימו על הצורך לשפוט את מנהיגי ישראל והחתימה על אמנת ג'נבה תהווה עשיית צדק עם כל הקורבנות הפלסטינים. הוא הדגיש, כי כל עיכוב משמעותו הזנחה של קורבנות אלה (אלראי, 11 בספטמבר 2014).
  • אמין מקבול, מזכיר המועצה המהפכנית של פתח אמר, כי הרשות הפלסטינית תפנה לבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג כדי להעמיד את ישראל לדין על פשעיה נגד אזרחי רצועת עזה. לדבריו הרשות תחל בפנייה למוסדות הבינלאומיים לאחר ישיבת העצרת הכללית של האו"ם בה אמור אבו מאזן לשאת נאום בו ידבר על "פשעיה של ישראל". לדבריו ההחלטה להעמיד לדין את ישראל כבר התקבלה ונותר רק לקבוע את מועד הפנייה (אלרסאלה.נט, 14 בספטמבר 2014)
פעילות להחרמת ישראל
  • משלחת של[3]GUE/NGLביקרה בישראל. במהלך הביקור נועדו חברי המשלח עם עמר אלברע'ות'י העומד בראש קמפיין BDS. בדבריו למשלחת אמר אלברע'ות'י כי הם היו רוצים, שהאיחוד האירופאי יפעיל לחץ על חברות אשר "נהנות מהכיבוש הישראלי" באמצאות הנכסים, האינטרסים והפעילויות שלהן. לדברי אלברע'ות'י מטרת הקמפיין היא לפגוע בנקודות התורפה של ישראל וברור שישראל רואה בקמפיין איום אסטרטגי. ברע'ות'י ציין, כי מה שנדרש הוא בידודה של ישראל בכל התחומים. לדעתו סימון מוצרי ההתנחלויות בלבד לא יספיק ועל כן יש לקרוא להטלת אמברגו על ישראל (7 בספטמבר 2014,  האתר הרשמי של מפלגת GUE/NGL).
השקת מוצרי ניקיון על שם רקטות
  • חברת טיבה הפלסטינית למוצרי ניקוי וקוסמטיקה, השיקה סדרת מוצרי סבון ידיים שנקראה על שמות רקטות, ששוגרו לעבר ישראל במהלך מבצע "צוק איתן". בין המוצרים מוצר בשם M-75  ומוצר בשם       R-160. מחמד זידאן, מנהל החברה, הסביר, שהשקת המוצר החדש נועדה לתמוך בכלכלה הפלסטינית ולהתחרות במוצרים הישראליים, אשר 16% מההכנסות עליהם מגיעות לצה"ל. הוא הוסיף ששמות המוצרים נבחרו בהשראת העמידה של תושבי עזה במערכה והם נועדו לקדם את ההתנגדות הכלכלית למוצרים ישראליים (14 בספטמבר 2014,  PNN).

סדרת מוצרי הניקיון (דניא אלוטן)
סדרת מוצרי הניקיון (דניא אלוטן)

ערבי ישראלי תושב נצרת הצטרף לשורות ארגון דאעש בסוריה
  • העיתון הלונדוני אלראי אליום דיווח אודות ערבי ישראלי בשם רביע שחאדה, בן 25, נשוי מנצרת, אשר עזב בתחילת שנת 2014 את עבודתו בתל אביב ואת משפחתו, והחליט לנסוע לסוריה כדי להצטרף לשורות ארגון דאעש. בסרטון, שפרסם רביע שחאדה ברשת היוטיוב תחת הכינויו "אבו מצעב אלצפורי" (המיוחס למוצאו המשפחתי מהכפר צפוריה) הוא קרא להצטרף לג'האד בסוריה. בסרטון אחר, שפורסם במאי 2014 הוא אומר: "אנו עם האוהב למות למען אללה ואילו אתם אוהבים את החיים. אנו אוהבים לשתות את דמכם". חבר שנראה בסרטון לידו כינה אותו בשם "השוחט הפלסטיני".
  • בראיון לאתר אלערב, שנערך עימו בסוריה, ציין כי שנים רבות הוא השתוקק לצאת ג'האד בסוריה. אשר לארגון דאעש, שעל שורותיו הוא נמנה, ציין, כי ארגונו מגן על המוסלמים ועל בני דתות אחרות ומטרתם בסוריה אינה רק הפלת משטר אסד אלא גם הקמת מדינה אסלאמית, שתשלוט על-פי חוקי האסלאם   (אלראי אליום לונדון, 12 בספטמבר 2014) בדף הפייסבוק שלו הוא העלה תמונה שלו יחד עם לוחם נוסף בארגון דאעש. בפוסט הראשי נכתב, כי הוא לא מקבל לדף שלו חברים (דף הפייסבוק של אבו מצעב אלצפורי, 15 בספטמבר 2014).

מימין: רביע שחאדה מנצרת בראיון שנערך עימו בסוריה (אתר ערב נט 5, 14 בספטמבר 2014). משמאל:  רביע שחאדה קורא מסוריה להצטרף אליו לג'האד (סרטון יוטיוב, 20 בפברואר 2014).
מימין: רביע שחאדה מנצרת בראיון שנערך עימו בסוריה (אתר ערב נט 5, 14 בספטמבר 2014). משמאל:  רביע שחאדה קורא מסוריה להצטרף אליו לג'האד (סרטון יוטיוב, 20 בפברואר 2014).

[1] נכון ל-16 בספטמבר 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה כמו כן אינם כוללים רקטות שנורו אך נפלו בתחום רצועת עזה.
[2] נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]קונפדרציה של מפלגות שמאל אירופאיות באיחוד האירופאי הכוללת 52 חברי פרלמנט מ-19 משלחות פוליטיות מ-14 מדינות שונות.