חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (23-17 בספטמבר 2014)

ילדים רעולי פנים משתתפים בהפגנה השבועית בבלעין (19 בספטמבר 2014, PALDF)

ילדים רעולי פנים משתתפים בהפגנה השבועית בבלעין (19 בספטמבר 2014, PALDF)

המכוש שנמצא ברשות הפלסטיני, שנתפס (חטיבת דובר המשטרה, 18 בספטמבר 2014)

המכוש שנמצא ברשות הפלסטיני, שנתפס (חטיבת דובר המשטרה, 18 בספטמבר 2014)

בקבוק תבערה, שהושלך בכביש חוצה בנימין (תצפית 20 בספטמבר 2014 צילום: אהוד אמיתון).

בקבוק תבערה, שהושלך בכביש חוצה בנימין (תצפית 20 בספטמבר 2014 צילום: אהוד אמיתון).

הפגנה שבועית בכפר קדום ב-19 בספטמבר 2014 (ופא, 19 בספטמבר 2014) . ניתן להבחין, שחלק ממיידי האבנים הינם ילדים.

הפגנה שבועית בכפר קדום ב-19 בספטמבר 2014 (ופא, 19 בספטמבר 2014) . ניתן להבחין, שחלק ממיידי האבנים הינם ילדים.

עולי רגל יוצאים למכה דרך מעבר רפיח (אתר משרד הפנים הפלסטיני, 18 בספטמבר 2014)

עולי רגל יוצאים למכה דרך מעבר רפיח (אתר משרד הפנים הפלסטיני, 18 בספטמבר 2014)

פגישת אבו מאזן עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד בפריס (ופא, 19 בספטמבר 2014).

פגישת אבו מאזן עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד בפריס (ופא, 19 בספטמבר 2014).

פגישת  אבו מאזן עם יו

פגישת אבו מאזן עם יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג ברמאללה (ופא,17 בספטמבר 2014)

ילדים לבושים במדי צבא ואוחזים בנשק בעצרת חמאס ברפיח (19 בספטמבר 2014, PALTINES).

ילדים לבושים במדי צבא ואוחזים בנשק בעצרת חמאס ברפיח (19 בספטמבר 2014, PALTINES).

ילדים לבושים במדי צבא ואוחזים בנשק בעצרת חמאס ברפיח (19 בספטמבר 2014, PALTINES).

ילדים לבושים במדי צבא ואוחזים בנשק בעצרת חמאס ברפיח (19 בספטמבר 2014, PALTINES).

  • ב-16 בספטמבר 2014 בשעות אחר הצהרים, לאחר כשלושה שבועות של שקט, אותרה נפילה של פצצת מרגמה בנגב המערבי. בתקשורת הערבית פורסם, כי מנגנוני הביטחון של חמאס עצרו שני פעילים ג'האדיסטים, שפעלו באופן עצמאי.
  • המצרים הודיעו, כי ב-24 בספטמבר 2014 יחל סבב שיחות בין ישראל לפלסטינים עליו הוסכם במסגרת הפסקת האש. קודם לכן תארח מצרים פגישה בין נציגי פתח לחמאס כדי למצוא פיתרון למחלוקות ביניהם, המקשות על תהליך שיקום רצועת עזה.
  • בירושלים נמשכים האירועים האלימים. בין החשודים, שנעצרו על-ידי כוחות הביטחון, בולט מספרם הרב של הילדים המעורבים בהשלכת בקבוקי תבערה ויידוי אבנים. 
חידוש המשא ומתן להסכם הפסקת האש
  • לאחר כחודש מאז הוכרז על הפסקת האש הודיע משרד החוץ המצרי, כימצרים תארח סבב שיחות במסגרת המשא ומתן העקיף בין הצד הפלסטיני לצד הישראלי. על פי המצרים הסבב הוא חלק מהמאמצים לייצב את הפסקת האש, למנוע עימותים חדשים, למנוע פגיעה בחפים מפשע והרס מתקנים חיוניים. לפני תחילת סבב השיחות תארח מצרים ב-22 בספטמבר 2014 פגישה, בחסות מצרית, במסגרת תהליך הפיוס הפנים-פלסטיני. ב-23 בספטמבר 2014 יתקיימו "שיחות גישוש" וב-24 בספטמבר 2014 יתקיים המשא ומתן העקיף (עמוד הפייסבוק של משרד החוץ המצרי, 21 בספטמבר 2014).
  • באשר להרכב המשלחת הפלסטינית קיימים דיווחים סותרים. יוסף אלחסאינה בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי משלחת המשא ומתן תהיה מצומצמת והיא תורכב משלושה נציגים: עזאם אלאחמד, בכיר פתח, מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס וח'אלד אלבטש, בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין (מען, 21 בספטמבר 2014). מנגד, בכיר חמאס אמר, כי המשלחת תכלול נציגים נוספים של חמאס כמו עזת אלרשק, מחמד נצר, ח'ליל אלחיה וזיאד אלט'אט'א (אלרסאלה.נט, 21 בספטמבר 2014).
  • עזאם אלאחמד, חבר הועד המרכזי של פתח אמר, כי מטרת השיחות היא לאפשר לממשלה לקבל את השליטה ברצועת עזה כדי שתוכל לבצע את כל תפקידיה ומשימותיה בעזה כפי שהיא עושה ביהודה ושומרון. עזאם אלאחמד שב וטען, כי קיימת "ממשלת צללים" השולטת בעזה, שלא במסגרת החוק (סוכנות הידיעות הצרפתית, 21 בספטמבר 2014).
  • גורמים בחמאס התבטאו בנושא המשא ומתן העקיף:
  • בדברים, שנשא ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, במהלך כינוס חכמי הדת המוסלמים בדוחה, אמר, כי יש חשיבות רבה להשלמת השיחות בנושא הפסקת האש. לדבריו במוקד השיחות יעמדו סוגיות הקמת שדה התעופה והנמל הימי. הוא הדגיש בדבריו, כי סוגיית נשק "ההתנגדות" אינה מונחת כלל על שולחן הדיונים (ערוץ אלאקצא, 21 בספטמבר 2014).
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי חמאס אינה מעוניינת במלחמה נוספת עם ישראל אולם יתכן סבב לחימה נוסף אם לא יושג הסכם, אשר יסיר את המצור מעזה. לדבריו לאחר הלחימה גברה הפופולאריות של חמאס ואם תתקיימנה היום בחירות חמאס תגבר על פתח (AP, 18 בספטמבר 2014).
הסכמת ישראל להקמת מנגנון, שיפקח על שיקום הרצועה
  • במקביל לחידוש השיחות הסכימה ישראל להצעת האו"ם לפיה יוקם מנגנון שיקום לרצועת עזה תחת פיקוח ובקרה של האו"ם. מנגנון שכזה יאפשר התקדמות בשיקום הרצועה ושמירה על האינטרסים הביטחוניים של ישראל. התיאום בין הצדדים בוצע באמצעות רוברט סרי, שליח האו"ם למזרח התיכון, ראמי חמדאללה, ראש הממשלה הפלסטיני ואלוף יואב מרדכי מתאם פעולות הממשלה בשטחים. מנגנון תיאום זה אושר על ידי הדרג המדיני (דובר צה"ל, 16 בספטמבר 2014).
  • ד"ר אחמד מצטפא, סגן ראש ממשלת ההסכמה הלאומית, אמר, כי התכנית, שהגיש נציג האו"ם רוברט סרי לשיקום עזה מבוססת בעיקר על מתן הקלות להכנסת החומרים הנדרשים לשיקום. הוא ציין, כי הישראלים הסכימו שהכנסת החומרים תעשה מישראל תחת פיקוח. לדבריו הפלסטינים קיבלו את התוכנית משום שהיא תורמת להאצת השיקום ומעניקה ערבויות למדינות התורמות. ד"ר אחמד מצטפא פירט, כי האו"ם והחברות הפרטיות יכניסו את חומרי השיקום, האו"ם יפקח על השימוש בחומרים בתוך הרצועה. כמו כן ציין, כי רשות המעברים הפלסטינית מנהלת מגעים עם רשות המעברים הישראלית בעניין הרחבת מעבר כרם שלום כדי לשפר את יכולת הקיבול שלו. שכן על פי ההסכם, הכוונה להגיע לכמות של 850 משאיות, שיעברו במעבר ביום (אלחיאת, 18 בספטמבר 2014). 
ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל
  • ב-16 בספטמבר 2014 בשעות אחר הצהרים, לאחר כשלושה שבועות של שקט, אותרה נפילה של פצצת מרגמה בשטח מועצה האזורית אשכול. פצצת המרגמה נפלה בשטח פתוח, סמוך לגדר הביטחון לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • מקורות פלסטינים דיווחו, כי מנגנוני הביטחון של חמאס עצרו שני פעילים המשתייכים לדבריהם לסלפים הג'האדיסטים, אשר ביצעו את הירי. מחקירתם עלה, כי השניים פעלו באופן עצמאי. חמאס הודיעה למנהיגי הסלפיה על מעצר הפעילים והדגישה, כי היא לא תאפשר לאיש להפר את ההסכמה על הפסקת האש וכי היא תרסן את כל מי שינסה לשגר רקטות לעבר ישראל (אלשרק אלאוסט, 18 בספטמבר 2014).
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי אכן בוצע ירי לעבר ישראל אבל הכחיש את הדיווחים על מעצר מעורבים בירי. לדבריו, מדיניות חמאס היא לא לעצור את המעורבים בירי אלא  להגיע להבנות עם הארגון, שירה כדי לשמר את הרגיעה (קדס ניוז, 17 בספטמבר 2014). 

ירי לעבר ישראל

מעצרים בעקבות האירועים האלימים בירושלים
  • בעקבות העלייה הכללית בהיקף הפיגועים והאירועים האלימים בירושלים, ביצעו כוחות הביטחון שורה של מעצרים של חשודים בקרב מבצעי הפעילות האלימה. בין החשודים בולט מספר הילדים, שהיו שותפים בהשלכת בקבוקי תבערה. כך למשל, ב-16 בספטמבר 2014 עצרו כוחות הביטחון 22 חשודים בהפרות סדר באזור ירושלים, מהם 13 קטינים. בין העצורים שלושה חשודים, שהשליכו אבנים לעבר הרכבת הקלה, ארבעה חשודים בהשלכת בקבוקי תבערה לעבר כוחות הביטחון בסילואן ושלושה ילדים כבני 12, החשודים בהשלכת בקבוק תעברה בשכונת אבו טור (דובר משטרת ישראל, 16 בספטמבר 2014).
  • ב-18 בספטמבר 2014 לפנות בוקר עצרו לוחמי משמר הגבול צעיר פלסטיני סמוך לבית ג'אלה אשר עורר את חשדם. בחיפוש בכליו נמצא מכוש מוסתר מתחת לבגדיו. לטענת הפלסטיני, בן 29 מבית לחם, הוא התכוון להגיע לירושלים ולפגוע בחייל (ynet, 18 בספטמבר 2014).
אירועים נוספים ביהודה ושומרון
  • ביהודה ושומרון נמשכה האלימות "השגרתית" במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה בצירים מרכזיים ביהודה ושומרון. כמו כן התקיימו הפגנות בערים הגדולות ובמוקדי החיכוך "המסורתיים" (בלעין, נעלין, נבי צאלח, קדום, בית אמר ועוד). ב-20 בספטמבר 2014 בשעות הערב השליכה חוליה של שלושה פלסטינים בקבוק תבערה לעבר כלי רכב ישראלי בכביש חוצה בנימין. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.  
מעבר רפיח
  • מעבר רפיח אינו פועל עדיין באופן סדיר. ב-18 בספטמבר 2014 יצאה דרך המעבר קבוצה ראשונה של עולי רגל למכה . סה"כ צפויים לצאת במהלך הימים הקרובים 2,500 עולי רגל דרך המעבר.  
המצב ההומניטארי ברצועת עזה
  • על פי דו"ח אונר"א (18 בספטמבר 2014) 19 בתי ספר של אונר"א ממשיכים לשמש כמרכזי מקלט עבור 58,141 תושבים, שנעקרו מבתיהם במהלך מבצע "צוק איתן" (אתר האו"ם, 18 בספטמבר 2014).  
פעילות לשיקום רצועת עזה
  • בשטח נמשכת הסחבת בנושא שיקום רצועת עזה. לאחר שהועדה הבין-משרדית העליונה לשיקום עזה הכינה תוכנית, אישרה ממשלת ההסכמה הלאומית את התוכנית הלאומית להבראה ושיקום רצועת עזה בהעריכה, שעלות שיקום הרצועה תהיה לפחות ארבעה מיליארד דולרים (ופא, 20 בספטמבר 2014).
  • ממשלת ההסכמה הלאומית מנסה להאיץ את התהליכים בעיקר באמצעות הכנסת חומרים לרצועה הנדרשים לשיקומה. ראמי חמדאללה ראש ממשלת ההסכמה הלאומית הדגיש, כי התנאי לשיקום הרצועה הוא שהממשלה היא שתממן ותנהל את התהליך. לדבריו הרשות הסכימה עם ישראל על הכנסת חומרי בנייה מישראל בחסות ופיקוח האו"ם. כמו כן סוכם, שהרשות הפלסטינית תקבע את הכמויות והחומרים הדרושים והמגזר הפרטי ייבא את חומרי הבנייה מישראל בפיקוח האו"ם. ראמי חמדאללה גם ציין, כי הממשלה החליטה לשלם, במשך שישה חודשים, את שכר הדירה לאזרחים שבתיהם נהרסו (מען, 18 בספטמבר 2014) .
  • אחמד יוסף, בכיר חמאס, אמר כי חמאס אינה מתערבת כלל בשיקום הרצועה. אולם, הוא הוסיף, כי בשל הואקום השלטוני בעזה מקיים האו"ם מגעים עם חמאס, בנוסף למגעים שהוא מקיים עם ממשלת ההסכמה הלאומית. לדבריו גם האישורים וגם הפיקוח על הכנסת החומרים יהיו באחריות ישראל, האו"ם וממשלת ההסכמה הלאומית (מען, 16 בספטמבר 2014).
  • כריס גנס, דובר אונר"א, מסר, כי הסוכנות הפועלת לגיבוש תוכנית שיקום בת שנתיים, שמטרתה לסייע לאוכלוסיית הפליטים ברצועת עזה, המהווה 70% מכלל האוכלוסייה. לדבריו יישום התוכנית יתאפשר רק אם יוסר המצור מעל עזה והקהילה הבינלאומית תרתם לנושא (17 בספטמבר 2014, IPS).
  • ראמי חמדאללה, יצא לניו יורק להשתתף בפגישה של ועדת התורמים (AHLC)[3] הנושא המרכזי שיעלה במהלך כינוס הועדה יהיה שיקום רצועת עזה. בנוסף יועלו סוגיות כמו המצב בירושלים, הפגיעה באתרים הקדושים, יהוד העיר וחלוקת הר הבית (אלחיאת אלג'דידה, 21 בספטמבר 2014).
סיוע גורמים בינלאומיים לשיקום הרצועה
  • מחמד מצטפא סגן ראש הממשלה ושר הכלכלה בממשלת ההסכמה הלאומית, אמר, כי ממשלת ההסכמה הלאומית מתכוננת לוועידה לשיקום עזה, הצפויה להיערך ב-12 באוקטובר 2014 בקהיר בחסות אבו מאזן. בינתיים גורמים בינלאומיים ממשיכים להעביר סיוע לרצועת עזה:
  • ממשלת סרי לנקה הודיעה, כי תתרום מיליון דולרים לסיוע לרצועת עזה (אתר ממשלת סרי לנקה, 20 בספטמבר 2014).
  • לדברי ראמי חמדאללה סעודיה החליטה לתרום חצי מיליארד דולרים לשיקום הרצועה. כמו כן הביעה נכונות לספק מתקני התפלה (מען, 18 בספטמבר 2014) .
  • משלחת מטעם ארגון מוסיקה למען שלום מאיטליה הגיעה לרצועת עזה, דרך מעבר רפיח, המשלחת הביאה עימה תרופות, מוצרי מזון ושני כלי רכב לעזרה ראשונה (סמא, 17 בספטמבר 2014).
  • סיוע רפואי מטעם ממשלת ארגנטינה הגיע  לרצועת עזה (סמא, 17 בספטמבר 2014).
  • תרומות הגיעו גם מארגון IHH התורכי ומהונגריה.

סיוע גורמים בינלאומיים לשיקום הרצועה
מימין: תרומות שהגיעו לעזה מארגון IHH התורכי. משמאל: תרומות מהונגריה, שהגיעו ליהודה ושומרון ויועברו לעזה  (16 בספטמבר 2014,  PALINFO).

שלושה פלסטינים נהרגו מנפל פצצה
  • דובר משרד הבריאות ברצועת עזה מסר, כי שני פלסטינים, בני 23 נהרגו ושלושה נפצעו כתוצאה מפיצוץ נפל פצצה, שנשאר ממבצע "צוק איתן" באזור שג'אעיה. מאוחר יותר מת פצוע נוסף, בן 24 מפצעיו (מען, 19 בספטמבר 2014).
פעילות מדינית של אבו מאזן
  • אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, ביקר בפריס ונפגש עםנשיא צרפת פרנסואה הולנד ובכירים נוספים. לאחר הפגישה נערכה מסיבת עיתונאים משותפת במהלכה הביע אבו מאזן הערכה לעמדת צרפת כלפי הסוגיה הפלסטינית והדגיש את הצורך להגשים את זכויות הפלסטינים באמצעות פעילות מדינית והתייעצויות בינלאומיות רחבות, שמטרתם להביא לסיומו של הכיבוש הישראלי באמצעות לוח זמנים מוגדר. לדברי אבו מאזן הפלסטינים דורשים לשרטט את הגבולות בין שתי המדינות על בסיס גבולות 1967. לשם כך הם הם השיגו תמיכה של רוב מדינות ערב והם ימשיכו במאמצים מול מדינות נוספות כדי לפנות למועצת הביטחון של האו"ם ולהביא להחלטה לסיום הכיבוש.
  • בפגישה עם יו"ר מפלגת העבודה יצחק הרצוג אמר אבו מאזן, כי הוא נכון לפנות לאו"ם כדי לכונן שלום על בסיס פיתרון שתי מדינות לשני עמים. הוא ביקש להבהיר, כי הפנייה הפלסטינית לאו"ם נועדה לסיים את הסכסוך ולהשליט את השלום והיציבות באזור באמצעות קיומן של שתי מדינות החיות בביטחון ביציבות ובשלום (אלאיאם, 18 בספטמבר 2014).
פעילות מחאה של אסירים
  • לדברי עיסא קראקע ראש הרשות לענייני אסירים, במהלך דיוני מועצת זכויות האדם של האו"ם בג'נבה יושק קמפיין בינלאומי בדרישה לשחרר את 73 האסירים, ששוחררו במסגרת עסקת שליט וישראל עצרה אותם מחדש. קראקע הוסיף, כי בקמפיין ישתתפו ארגוני זכויות אדם פלסטינים ובינלאומיים. הוא תיאר את המעצרים כ"נקמה פוליטית בעם הפלסטיני" המנוגדת לכללי הצדק ולדין הבינלאומי (ופא, 18 בספטמבר 2014).
  • 73 האסירים, שנעצרו מחדש על ידי ישראל, הגישו מכתב לרשות לענייני אסירים ובה דרשו להשתחרר ואיימו כי ינקטו בצעדי מחאה כגון שביתת רעב, שאינה מוגבלת בזמן. הם דרשו את התערבותה של ממשלת מצרים ואבו מאזן. לדבריהם כליאתם מחדש מנוגדת להסכם שנחתם לגביהם (פאל טודיי, 17 בספטמבר 2014). הם גם החליטו לערוך שביתת אזהרה בת יום אחד ב-23 בספטמבר 2014 בדרישה לשחררם בהקדם האפשרי (ופא, 21 בספטמבר 2014). 
עצרת ברפיח
  • ברפיח התקיימה ב-19 בספטמבר 2014 עצרת לכבוד הרוגי חמאס בדרום רפיח. בעצרת השתתף אחמד בחר, ראש המועצה המחוקקת.  בתמונות, שפורסמו ניתן היה להבחין בבירור, כי בעצרת לא הוצגו פעילי גדודי עז אלדין מבוגרים אלא ילדים צעירים בלבד, שהיו לבושים במדי הזרוע הצבאית  והחזיקו בידיהם רובים (19 בספטמבר 2014, PALTINES).
עצרת לציון ניצחון חמאס באוניברסיטת ביר זית
  • ב-17 בספטמבר 2014 ארגן הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית עצרת לציון ניצחון חמאס במבצע "צוק איתן". במהלך העצרת ערכו תלמידי הגוש צעדה באוניברסיטה כשהם רעולי פנים ולובשים חולצות של גדודי עז אלדין אלקסאם. המפגינים הניפו דגלי חמאס וכרזות. לאחר הצעדה התקיימה עצרת באולם באוניברסיטה שם הוצגו כלי נשק, שהשתתפו במבצע כמו רובה הצלפים החדש ורקטתR-160  (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית, 17 בספטמבר 2014).

עצרת לציון ניצחון חמאס באוניברסיטת ביר זית
מימין: חברי הגוש האסלאמי מניפים דגלי חמאס ושלט בו סמל גדודי עז אלדין אלקסאם. משמאל: העצרת, בה הציגו דגם של רובה צלפים ושל רקטת R-160, ששוגרה במהלך מבצע "צוק איתן"(דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית, 17 בספטמבר 2014)

[1] נכון ל-23 בספטמבר 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן אינם כוללים רקטות שנורו אך נפלו בתחום רצועת עזה.
[2] נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]  Ad Hoc Liaisson Committee- וועדה המונה 15 חברים הפועלים כמתאמי מדיניות עיקריים לפיתוח וסיוע לעם הפלסטיני . בראש הועדה עומדת נורווגיה ויחד עימה נציגים מהאיחוד האירופאי ומארה"ב  בוועדה חברים גם נציגי האו"ם יחד עם נציגי הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית. הועדה פועלת לקידום דיאלוג בין התורמים, הרשות הפלסטינית וממשלת ישראל. השנה ייקחו חלק בכינוס הוועדה, האמור להתקיים ב-25 בספטמבר 2014,  מזכ"ל האו"ם באן קי מון ומזכיר המדינה האמריקאי ג'והן קרי (www.norway-un.org)