על פי פרסומים בכלי תקשורת מזוהי חמאס החלו גדודי עז אלדין אלקסאם בהכנות להקמת “צבא עממי” לקראת העימות הבא עם ישראל


כרזה של מחנות האימונים מטעם גדודי עז אלדין אלקסאם, שבה נכתב :"מחנות האימון העממי – כולנו התנגדות" (פלסטין אלאן, 27 בספטמבר)
כרזה של מחנות האימונים מטעם גדודי עז אלדין אלקסאם, שבה נכתב :"מחנות האימון העממי – כולנו התנגדות" (פלסטין אלאן, 27 בספטמבר)

כללי

1.         לאחרונה פרסמו כלי תקשורת מזוהי חמאס, כי, גדודי עז אלדין אלקסאם, החלו בהכנות להקמת מה שמכונה, "צבא עממי". במסגרת זאת נמסר, שבכוונת גדודי עז אלדין אלקסאם לגייס אזרחים מתנדבים רבים ככל האפשר, בכל הגילאים, להעניק להם קורס צבאי בסיסי שיכלול בעיקר לימוד ירי בכלי נשק שונים. זאת כדי להכשירם ככוח סיוע ועזר לפעילים הזרוע הצבאית בעת עימות עתידי עם ישראל.

2.         במסגרת ההכנות להקמת המסגרת החדשה פורסמה מודעה בשם גדודי עז אלדין אלקסאם שהוצבה במסגד עבדאללה עזאם בשכונת אלצברה בעזה וככל הנראה גם במסגדים נוספים. במודעה התבקשו כל אזרחי הרצועה המעוניינים להתאמן במסגרת "הצבא העממי" להירשם אצל נציגי גדודי עז אלדין אלקסאם (קדס פרס, 25 בספטמבר 2014). כדי להכשיר את אותם מתנדבים בכוונת גדודי עז אלדין אלקסאם לקיים מחנות אימונים עממיים ברחבי הרצועה תחת הכותרת "כולנו התנגדות". מחזורי אימונים אלה, שימשכו ככל הנראה כשבוע ימים כל אחד, יהיו פתוחים למתנדבים לכל אורך כל השנה. לדברי אבו מג'האד, אחד ממפקדי אגף ההדרכה של גדודי עז אלדין אלקסאם, יעברו האזרחים המתנדבים במסגרת מחנה האימונים הדרכה בשימוש בכל סוגי הנשק החל מנשק קל ועד לשימוש ברימוני יד. לדבריו אלפי נערים כבר נרשמו לאימונים הללו במסגדים השונים. הוא ציין, כי למסגרת צבאית זו מיועד תפקיד מוגדר במערכה העתידית עם ישראל (פלסטין אלא'ן, 27 בספטמבר 2014).

3.         מחזורי ההכשרות והאימונים, אותם יעבירו פעילי עז אלדין אלקסאם, יחולקו על פי גילאים: בתחילה יועברו אימונים לגילאי 14-20, בשלב שני לגילאים בוגרים יותר ולבסוף למבוגרים ולזקנים. עוד צוין, כי במחנה הפליטים ג'באליא נרשמו כבר כ-1,800 צעירים. נמסר, כי מחזור ראשון של מחנה אימונים כבר החל ב-27 בספטמבר 2014 והוא יימשך עד ה-4 באוקטובר 2014. מחנה האימונים מתקיים במסגד טארק בן זיאד, באלשג'אעיה (PALDF, 29 בספטמבר 2014).

4.         מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הודיע בעמוד הפייסבוק שלו כי השמועות, שחמאס מתכוונת להקים "צבא עממי" אינן נכונות. עם זאת הוא הוסיף: "חמאס מתמרנת בין משוואה הגישה, שלפיה אנחנו חלק מהחברה הזאת, והחלטה כזאת מצריכה קונצנזוס לאומי; לבין העובדה שאנחנו [חיים] בחברה של התנגדות, שמצריכה תרבות, חשיבה, ואימונים להתנגדות, וזאת כדי לשמור על עמנו ולהגן על מולדתנו…" (עמוד הפייסבוק הרשמי של מוסא אבו מרזוק, 29 בספטמבר 2014).

5.         לא ברור לנו בשלב זה היקף התופעה של ההתגייסות ל"צבא העממי". נראה, כי יש לה ביטויים בשטח (ראו צילומים), ולו גם ברמה המקומית, וכי אין המדובר בשמועות בלבד, כפי שהגיב מוסא אבו מרזוק.  הכשרת אזרחים ל"צבא העממי" נועדה, להערכתנו, לשמר את תמיכת הציבור ברצועת עזה בחמאס ואת תחושת הסולידאריות עם גדודי עז אלדין אלקסאם, כפי שהתבטאו במהלך מבצע "צוק איתן"  כמו גם ביום שאחרי.

6.א ם אכן יתגייסו אלפים מתושבי הרצועה ל"צבא העממי" ויוכשרו להשתתפות פעילה בעימותים עתידיים עם ישראל, עלול הדבר להקשות עוד יותר בעתיד את האבחנה בין פעילים צבאיים לוחמים לבין אזרחים בלתי מעורבים. שכן בקרב האזרחים, שחמאס רוצה לגייס ל"צבא העממי" מצויים נערים שגילם פחות מ-18 ולצידם מבוגרים וזקנים. יוזכר, כי תופעת שילוב נערים בני 15    ו-17 בפעילות חמאס וארגוני טרור אחרים מוכרת לנו ממבצע "צוק איתן", אף כי לא ברור מה היקפה של התופעה.[1]

תמונות ממחזור האימונים הראשון

7. בפורום חמאס (29 בספטמבר 2014, PALDF) פורסמו תמונות מתוך מחזור האימונים הראשון הנמצא עתה בעיצומו.מהתמונות ניתן להתרשם, כי גילם של המתאמנים, שרובם  לבושים במדים הוא צעיר מאד. כמו כן ניתן לראות,  כי המדריכים הינם פעילים צבאיים.  בתמונות ניתן לראות גם את מגוון כלי הנשק בהם מתאמנים המתנדבים (RPG, רובי סער ועוד).

תמונות ממחזור האימונים הראשון

תמונות ממחזור האימונים הראשון

תמונות ממחזור האימונים הראשון

תמונות ממחזור האימונים הראשון

[1]  ראו פרסום מרכז המידע מ-17 בספטמבר 2014 "מלחמת האבידות": בבחינת הרוגי מבצע "צוק איתן" התגלו מקרים בהם נוצלו ילדים ונערים כסייענים או כפעילים במסגרת ארגוני הטרור ומקרים של מניפולציות בפרסום גילם ע"י משרד הבריאות הנשלט ע"י חמאס. היקפה של תופעה זאת עדיין אינו ברור לנו".