חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (6-1 באוקטובר 2014) *

אסמאעיל הניה נושא את דרשת חג הקורבן באצטדיון ירמוכ בעזה  (פלסטין אלא'ן, 4 באוקטובר 2014)

אסמאעיל הניה נושא את דרשת חג הקורבן באצטדיון ירמוכ בעזה (פלסטין אלא'ן, 4 באוקטובר 2014)

קריקטורה, שפורסמה בדף הפייסבוק הרשמי של פתח הלועגת לאסמאעיל הניה ולתנועת חמאס, בגין מצג שווא של

קריקטורה, שפורסמה בדף הפייסבוק הרשמי של פתח הלועגת לאסמאעיל הניה ולתנועת חמאס, בגין מצג שווא של "ניצחון" במבצע "צוק איתן" (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 1באוקטובר 2014)

אמצעי החבלה והציוד, שנמצאו ברשות הפלסטינים במחסום בצומת תפוח (חטיבת דובר המשטרה , 2 באוקטובר 2014).

אמצעי החבלה והציוד, שנמצאו ברשות הפלסטינים במחסום בצומת תפוח (חטיבת דובר המשטרה , 2 באוקטובר 2014).

במסגרת ההקלות לרגל חג הקורבן איפשרה ישראל ל-500 מתושבי רצועת עזה לצאת לירושלים להתפלל במסגד אלאקצא (פלסטין אליום, 5 באוקטובר 2014)

במסגרת ההקלות לרגל חג הקורבן איפשרה ישראל ל-500 מתושבי רצועת עזה לצאת לירושלים להתפלל במסגד אלאקצא (פלסטין אליום, 5 באוקטובר 2014)

קריקטורה בדף הפייסבוק של עיתון פלסטין בעזה (המזוהה עם חמאס) בה נראה אבו מאזן מהתל בפקידי ממשל חמאס לשעבר סביב בתשלום משכורותיהם (2 באוקטובר 2014)

קריקטורה בדף הפייסבוק של עיתון פלסטין בעזה (המזוהה עם חמאס) בה נראה אבו מאזן מהתל בפקידי ממשל חמאס לשעבר סביב בתשלום משכורותיהם (2 באוקטובר 2014)

ברכה לרגל חג הקורבן המסיתה לאלימות נגד צה

ברכה לרגל חג הקורבן המסיתה לאלימות נגד צה"ל וישראל (דף הפייסבוק של כוחות הביטחון הלאומי הפלסטיני, 4 באוקטובר 2014)

  • בדרום ישראל נמשך השקט. מחמוד אלזהאר בכיר חמאס, מסר כי לאחר חג הקורבן (7 באוקטובר 2014) יקבע המתווך המצרי את מועד חידוש המשא ומתן עם ישראל. בינתיים שיקום הרצועה מתנהל בעצלתיים, בעיית מעבר רפיח תלויה ועומדת ולנושא משכורות פקידי ממשל חמאס לשעבר, המעיק על חמאס, טרם נמצא פיתרון יסודי.
  • בדרשה, שנשא אסמאעיל הניה, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס,לרגל חג הקורבן, הוא הבהיר שחמאס תסרב להתפרק מנשקה וכי היא תמשיך לפתח אמצעי לחימה עד לשחרור כל פלסטין מה"הכיבוש הישראלי". הוא גם קרא לרשות הפלסטינית לחתום על אמנת רומא באומרו, כי חמאס תמשיך לדרוש העמדת בכירים ישראליים לדין בבית הדין הבינלאומי בהאג. 
חידוש המשא ומתן להסכם הפסקת האש
  • מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, מסר כי לאחר חג הקורבן (7 באוקטובר 2014) יקבע המתווך המצרי את מועד חידוש המשא ומתן העקיף עם ישראל. לדבריו במהלך המשא ומתן ידונו הסוגיות שעל סדר היום, כל אחת בנפרד. הוא הוסיף, כי הצד הישראלי לא יוכל להתנגד להעלאת סוגיות כגון הקמת שדה התעופה והנמל. אלזהאר הכחיש, כי קיימות הסתייגויות בחמאס בכל הקשור למשא ומתן העקיף עם ישראל (אנטוליה, 1 באוקטובר 2014).
גיבוש דו"חות הרוגים
  • אנתצאר אלוזיר, מנהלת המוסד למען משפחות ההרוגים והפצועים מטעם הרשות הפלסטינית, הצהירה כי המוסד החל לגבש את דו"חות ההרוגים במהלך מבצע "צוק איתן". זאת,  כדי להגישם לאישור הרשות הפלסטינית ולהתחיל בתשלום קצבאות חודשיות למשפחות מקופת הממשלה וארגון אש"ף (מען 1 באוקטובר 2014). ניתן איפוא להניח, כי משפחות פעילי טרור, שנהרגו במהלך המבצע, יזכו לתשלום קצבאות מקופת הרשות הפלסטינית.
חמאס "מבשרת" בפומבי על עסקת שחרור אסירים קרובה
  • ערוצי תקשורת פלסטיניים בעזה דיווחו, כי ביומיים האחרונים נצפו פעילי חמאס מציבים שלטי חוצות בצמתים ורחובות ראשיים בעיר עזה המבשרים על עסקת שחרור אסירים פלסטיניים קרובה עם ישראל (במקור בשלט נכתב בערבית: "בקרוב.. הנאמנות לאסירים 2")[2]. בשלט נראים פעילי חמאס בעת פעילות מבצעית, כאשר בצד ימין של השלט מופיעה תמונתו של חלל צה"ל שאול אורון ז"ל, אשר מקום קבורתו לא נודע, לצד חייל נעדר נוסף (פלסטין, 6 באוקטובר 2014). 

חידוש המשא ומתן להסכם הפסקת האש    מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, מסר כי לאחר חג הקורבן (7 באוקטובר 2014) יקבע המתווך המצרי את מועד חידוש המשא ומתן העקיף עם ישראל. לדבריו במהלך המשא ומתן ידונו הסוגיות שעל סדר היום, כל אחת בנפרד. הוא הוסיף, כי הצד הישראלי לא יוכל להתנגד להעלאת סוגיות כגון הקמת שדה התעופה והנמל. אלזהאר הכחיש, כי קיימות הסתייגויות בחמאס בכל הקשור למשא ומתן העקיף עם ישראל (אנטוליה, 1 באוקטובר 2014).  גיבוש דו"חות הרוגים  אנתצאר אלוזיר, מנהלת המוסד למען משפחות ההרוגים והפצועים מטעם הרשות הפלסטינית, הצהירה כי המוסד החל לגבש את דו"חות ההרוגים במהלך מבצע "צוק איתן". זאת,  כדי להגישם לאישור הרשות הפלסטינית ולהתחיל בתשלום קצבאות חודשיות למשפחות מקופת הממשלה וארגון אש"ף (מען 1 באוקטובר 2014). ניתן איפוא להניח, כי משפחות פעילי טרור, שנהרגו במהלך המבצע, יזכו לתשלום קצבאות מקופת הרשות הפלסטינית.                               קריקטורה, שפורסמה בדף הפייסבוק הרשמי של פתח הלועגת לאסמאעיל הניה ולתנועת חמאס, בגין מצג שווא של "ניצחון" במבצע "צוק איתן" (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 1באוקטובר 2014)   חמאס "מבשרת" בפומבי על עסקת שחרור אסירים קרובה ערוצי תקשורת פלסטיניים בעזה דיווחו, כי ביומיים האחרונים נצפו פעילי חמאס מציבים שלטי חוצות בצמתים ורחובות ראשיים בעיר עזה המבשרים על עסקת שחרור אסירים פלסטיניים קרובה עם ישראל (במקור בשלט נכתב בערבית: "בקרוב.. הנאמנות לאסירים 2") . בשלט נראים פעילי חמאס בעת פעילות מבצעית, כאשר בצד ימין של השלט מופיעה תמונתו של חלל צה"ל שאול אורון ז"ל, אשר מקום קבורתו לא נודע, לצד חייל נעדר נוסף (פלסטין, 6 באוקטובר 2014).              שלט החוצות, שהוצב ע"י פעילי חמאס המבשר על עסקת שחרור אסירים קרובה עם ישראל  (פלסטין, 6 באוקטובר 2014)
שלט החוצות, שהוצב ע"י פעילי חמאס המבשר על עסקת שחרור אסירים קרובה עם ישראל (פלסטין, 6 באוקטובר 2014) 

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • במהלך השבוע האחרון לא אותרו נפילות רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

אירועים נוספים ביהודה ושומרון
  • ביהודה ושומרון נמשכה האלימות "השגרתית" במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו נמשך יידוי האבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה בצירים מרכזיים ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים. כמו כן התקיימו הפגנות במוקדי החיכוך ה"מסורתיים".
  • להלן כמה אירועים:
  •  ב-2 באוקטובר 2014 עצרו לוחמי משמר הגבול בצומת תפוח שני פלסטינים משכם, בשנות העשרים לחייהם, שעוררו את חשדם. בחיפוש, שנעשה בכליהם נמצאו ברשותם שלושה מטעני צינור, אקדח מאולתר וכמה סכינים. שני הפלסטינים נעצרו לחקירה (yne, 2 באוקטובר 2014).
  •  ב-2 באוקטובר 2014 יודו אבנים לעבר כלי רכב בשכונת א-טור בירושלים. כתוצאה מכך נפצעו באורח קל שתי נערות, שנסעו בכלי הרכב. כלי הרכב ניזוק (2 באוקטובר 2014,  ynet).
  • ב-1 באוקטובר 2014 יודו אבנים לעבר גן ילדים יהודי במזרח ירושלים (1 באוקטובר 2014,  ynet).
הקלות לאוכלוסייה לרגל חג הקורבן
  • לרגל חג הקורבן נקטו צה"ל ומתאם פעולות הממשלה בשטחים מספר צעדים, שנועדו להקל על תושבי יהודה, שומרון ורצועת עזה. במסגרת זאת: אושרו לתושבי יהודה ושומרון עריכת טיולים וביקורי משפחה בישראל ללא הגבלת גיל. אושרו מעל 600 ביקורי משפחות ברצועת עזה לפלסטינים תושבי יהודה ושומרון, אושרה כניסה מדי יום של כ-500 מתפללים מעל גיל שישים להר הבית ומעל 500 ביקורים של תושבי הרצועה מעל גיל שישים ביהודה ושומרון  (דובר צה"ל, 1 באוקטובר 2014).
מושל מחוז חברון העניק סיוע כספי לבני משפחת המחבלים בחברון
  •  על פי דף הפייסבוק של "רשת קדס לחדשות" העביר מושל מחוז חברון ב-14 ביולי 2014 סיוע כספי בסך 1,000₪ למשפחת המחבל מרואן קאוסמה, אחד החוטפים והרוצחים של שלושת הנערים בגוש עציון ביוני 2014. המענק הכספי הועבר, במסגרת מה שהוגדר כ"סיוע חירום כתוצאה מאירועי חברון (הכוונה להרס בתי המחבלים ע"י צה"ל) בשל רצח שלושת (הנערים) המתנחלים". לשם כך בוצעה העברה בנקאית מחשבון משרד מושל חברון בבנק פלסטין בע"מ לחשבון הבנק של משפחתו של המחבל בסניף הבנק האסלאמי הערבי בחברון (דף הפייסבוק של "רשת קדס לחדשות", 1 באוקטובר 2014). יצוין, כי ההעברה בוצעה עוד לפני ששני המחבלים אותרו ונהרגו בחילופי אש עם צה"ל
  • בתגובה פרסם משרד מושל חברון הודעת הבהרה בה צוין, כי משרד המושל העניק סיוע בסך 4,000₪ למשפחות שני המחבלים "הגיבורים" (סכום הגבוה מהסכום בטופס ההעברה, שפורסם). בהודעה נטען, כי הסיוע ניתן במסגרת סיוע חירום ל-150 משפחות בחברון, שבתיהן נפגעו באופן ישיר בעקבות אירוע חטיפת הנערים הישראליים. הסיוע ניתן לאחר שוועדה לבחינת הנזקים בדקה את הנושא  (דף הפייסבוק של "רשת קדס לחדשות", 1 באוקטובר 2014).

מימין: עותק של טופס ההעברה הבנקאית לחשבון הבנק של משפחת המחבל מרואן קואסמה.  משמאל: הודעת ההבהרה של משרד מושל חברון (דף הפייסבוק של "רשת קדס לחדשות", 1 באוקטובר 2014).
מימין: עותק של טופס ההעברה הבנקאית לחשבון הבנק של משפחת המחבל מרואן קואסמה.  משמאל: הודעת ההבהרה של משרד מושל חברון (דף הפייסבוק של "רשת קדס לחדשות", 1 באוקטובר 2014). 

מעבר רפיח ויחסי חמאס מצרים
  • מעבר רפיח עדיין אינו פועל באופן סדיר. עם זאת אפשרו שלטונות מצרים כניסה של כמה משלחות סיוע לרצועת עזה בין המשלחות, שכניסתן הותרה הייתה משלחת סיוע מעומאן שהורשתה להיכנס למשך כחצי שעה כדי להכניס 20 משאיות הנושאות סיוע הומניטארי (מען, 4 באוקטובר 2014).

מימין: ציוד רפואי מירדן. משמאל: המשלחת העומאנית שהגיעה למעבר רפיח (PALINFO, 2-3 באוקטובר 2014).
מימין: ציוד רפואי מירדן. משמאל: המשלחת העומאנית שהגיעה למעבר רפיח (2-3 באוקטובר 2014, PALINFO).

  • למרות שעניין כניסת אזרחים וסחורות דרך מעבר רפיח טרם הוסדר, "גורמים ביטחוניים" במצרים הצהירו, כי היחסים בין מצרים לתנועת חמאס רשמו שיפור ניכר והם צפויים להשתפר עוד יותר (מען, 1 באוקטובר 2014).  גורמים בכירים בחמאס, הצהירו אף הם, כי חל שיפור ביחסי חמאס עם מצרים. כך למשל:
  •  מחמוד אלזהאר, מבכירי הנהגת חמאס ברצועה, הצהיר כי נרשמה פריצת דרך ושינוי חיובי ביחסי חמאס עם מצרים. לדבריו משלחת של חמאס, שביקרה בקהיר נועדה עם המצרים ודנה בנושא היחסים בין הצדדים (קדסנט, 1 באוקטובר 2014).
  •  מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי חמאס ביצעה שגיאות בהתנהלותה כלפי מצרים אולם הן כולן בוצעו באופן אישי ללא מדיניות מכוונת מצד חמאס. הוא הדגיש את תפקידה האזורי של מצרים כלפי הבעיה הפלסטינית (סמא, 2 באוקטובר 2014).
שיקום רצועת עזה
  • כחודש לאחר סיום הלחימה וההכרזה על הפסקת האש פעולות שיקום הרצועה עדיין מתנהלות בעצלתיים. עד כה נראה, כי מרבית השיקום מתמקד בתחום הרווחה וניסיון לפתור מצוקות נקודתיות ומיידיות בסיוע ארגונים בינלאומיים. גורמים ברצועת עזה הביעו אכזבה מחוסר התקדמות הפעילות בשטח בעיקר בתחום שיקום ההריסות והבנייה, פעילות המעברים ו"הסרת המצור" (סמא, 1 באוקטובר 2014).
  • חלק מהקיפאון הינו בשל התקווה, שתולים גורמים ברשות הפלסטינית בוועידה הבינלאומית לשיקום שתיערך בסוף חודש אוקטובר בקהיר. בדר עבד אלעאטי, דובר משרד החוץ המצרי אמר, כי מצרים תארח בהשתתפות ממשלת נורווגיה ובנוכחות יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ועידה בינלאומית בדרג שרי חוץ תחת הכותרת "ועידת קהיר הבינלאומית בנוגע לפלסטין – שיקום עזה". בראש הועידה יעמדו מזכ"ל האו"ם, מזכ"ל הליגה הערבית, הנציבה העליונה לענייני חוץ וביטחון באיחוד האירופאי, שליח הקוורטט למזרח התיכון ונציגי המדינות. לדבריו תשאף הועידה לבסס את היסודות להסכם הפסקת האש ולספק תשתית לפיתרון מדיני באמצעות ביסוס יכולתה של הממשלה הפלסטינית לשאת באחריות בעניין שיקום הרצועה. היא גם שואפת לשפר את המנגנון הקיים של האו"ם לייבא ולייצא סחורות מרצועת עזה ואליה (עמוד הפייסבוק של משרד החוץ המצרי, 3 באוקטובר 2014).
  • מחמד צביח, עוזר מזכ"ל הליגה הערבית לענייני פלסטין, אמר כי המטרה לגייס במהלך הועידה סכום של 5 מיליארד דולרים. לדבריו על המדינות התורמות ועל הקהילה הבינלאומית מוטלת אחריות לשקם את רצועת עזה בהקדם האפשרי עוד אמר, כי על פי הערכות אונר"א שיקום הרצועה צפוי להמשך כעשר שנים  (סוכנות הידיעות הכוויתית, 2 באוקטובר 2014 ). 
תוכנית הרשות הפלסטינית לשיקום הרצועה
  • מחמד מצטפא, סגן ראש ממשלת ההסכמה הלאומית אמר, כי הממשלה אישרה תוכנית לשיקום הרצועה בסכום של ארבעה מיליארדי דולרים. את התוכנית גיבשו מומחי כלכלה פלסטינים. התוכנית לדבריו מחולקת לשלושה חלקים (ופא, 2 באוקטובר 2014):
  •  אספקת הצרכים הדחופים לסיוע לתקופה של 9-6 חודשים בעלות מוערכת של כ-414 מיליון דולרים.
  •  טיפול ראשוני בנזקיםבעלות מוערכת של כ-1.9 מיליארדי דולרים.
  •   יותר ממאתיים תוכניות ופרויקטיםבעלות של 2.4 מיליארד. עוד כ-1.9 מיליארד אשר ידרשו לתיקון התשתיות .
תשלום המשכורות
  • נושא משכורות פקידי ממשל חמאס לשעבר טרם נפתר והוא מהווה נושא המעיק על חמאס. ערב חג הקורבן אמר משיר אלמצרי, בכיר חמאס, כי לנוכח "התנערות ממשלת ההסכמה הלאומית" מאחריות, שילמה חמאס מקדמות בסכום של 200 דולרים ל-45,000 עובדים אזרחיים וצבאיים, אשר לדבריו המשיכו בעבודתם גם במהלך "התוקפנות על עזה" (אלערבי אלג'דיד, 3 באוקטובר 2014).
  • ראמי חמדללה, ראש ממשלת ההסכמה הלאומית, אישר כי ממשלתו הגיעה להסכם עם קטר, בתיאום עם האו"ם, לפיו יועברו כספים לחלק מהעובדים האזרחיים, שהועסקו לאחר שנת 2007. לדבריו יעשה התשלום עד סוף חודש אוקטובר 2014 (ופא, 3 באוקטובר 2014). מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, בירך על דבריו של חמדאללה ואמר, כי הממשלה הולכת בדרך הנכונה וכי הוא מצפה לצעדים בוני אמון ולמחוות של רצון טוב נוספים מצידה (אתר חמאס, 4 באוקטובר 2014).
דרשות חג הקורבן והתבטאות אסמאעיל הניה
  • במהלך דרשות חג הקורבן, שנישאו ברחבי רצועת עזה, קראו הדרשנים לתושבים לסייע למשפחות ההרוגים, הפצועים ולמחוסרי הבית. כמו כן הדגישו בדבריהם את ההקרבה של תושבי הרצועה בלחימה ואת פעולות "ההתנגדות" וקראו לתושבים לעמוד מאחורי "ההתנגדות" (צפא, 4 באוקטובר 2014).
  • במהלך דרשה, שנשא אסמאעיל הניה, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, הוא העלה על נס את ניצחון "ההתנגדות" במהלך הלחימה. להלן  עיקרי דבריו (פלסטין, 4 באוקטובר 2014):

 

  •  אמצעי הלחימה של חמאס- חמאס לא תתיר לפגוע בנשק "ההתנגדות" ולא תוותר עליו. הניה ציין, כי נשק זה יכוון רק כלפי ישראל. כמו כן תמשיך חמאס תמשיך לפתח כלי נשק ואמצעי (לחימה) כמו גם את כוח "ההתנגדות" ברצועה, עד לשחרור כל פלסטין מ"הכיבוש הישראלי".
  •   העמדה לדין בינלאומי של בכירים ישראליים- הניה קרא לרשות הפלסטינית לחתום על אמנת רומא באומרו, כי חמאס תמשיך לדרוש להעמיד בכירים ישראליים לדין בבית הדין הבינלאומי בהאג.  
  • העולם הערבי והסכסוך עם ישראל–הסכסוך העיקרי של העולם הערבי הינו עם ישראל. הניה קרא לאומה הערבית והאסלאמית לעצור את שפיכות הדמים כדי שסכסוכים אידיאולוגיים לא יחפו על הסכסוך המרכזי עם ישראל "כובשת ירושלים, מסגד אלאקצא ופלסטין".  
הגשת טיוטת הצעה למועצת הביטחון של האו"ם
  • בפגישה ההנהגה הפלסטינית אמר אבו מאזן, כי הוחל בעבודה מול מועצת הביטחון של האו"ם לכינונה של מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967, שבירתה מזרח ירושלים ולהגדרת "לוח זמנים לסיום הכיבוש" (מדובר ככל הנראה על חודש נובמבר 2016). לדבריו לאחר שיקבעו הגבולות תפנה ההנהגה הפלסטינית למשא ומתן (עם ישראל). אבו מאזן ציין, כי הוא זקוק לשלושה שבועות כדי להציג את ההצעה בפני מועצת הביטחון של האו"ם. במידה וההצעה תתקל בווטו אמריקאי אזי הפלסטינים יפנו למוסדות הבינלאומיים ובראשם בית הדין הבינלאומי בהאג (אלחיאת אלג'דידה, מען 2 באוקטובר 2014). ריאצ' אלמלאכי, שר החוץ בממשלת ההסכמה הלאומית ציין, כי מתקיימות ההתייעצויות עם 15 המדינות החברות במועצת הביטחון. לדבריו הדבר ייקח זמן  מכיוון  שעל הפלסטינים להמתין עד שיקבלו את עמדות כל המדינות. לדבריו קרובים הפלסטינים להשגתם של תשעה קולות (רדיו קול פלסטין, 2 באוקטובר 2014).
  • בכירים מטעם האו"ם אישרו, כי הפלסטינים הגישו טיוטת הצעה למועצת הביטחון של האו"ם הקוראת לסיום הכיבוש הישראלי עד נובמבר 2016 אולם נוסח ההצעה טרם הועבר לכל המדינות חברות המועצה. שגרירת ארה"ב לאו"ם מסרה, כי ארה"ב מודעת לתוכנית אולם היא מאמינה, כי הדרך היחידה לפיתרון היא משא ומתן בין הצדדים (רויטרס, 1 באוקטובר 2014).
הצטרפות לבית הדין הבינלאומי
  • פוזי ברהום, דובר חמאס, הביע פליאה לעובדה, שאבו מאזן התנה את הצטרפותם לבית הדין הבינלאומי בהאג בכישלון המאמצים במועצת הביטחון של האו"ם לקבוע מועד לסיום הכיבוש. לדבריו יש במהלך ההצטרפות לבית הדין הבינלאומי כדי להרתיע את ישראל, להגן על הפלסטינים מפני פשעים ישראליים חדשים ולהעניש את ישראל על הפשעים ו"מעשי הטבח" שביצעה. לדבריו כל עיכוב מהווה הזדמנות חדשה לבכירים בישראל להימלט מעונש וממתן דין וחשבון בינלאומי על מעשיהם (עמוד הפייסבוק של פאוזי ברהום, 1 באוקטובר 2014).
  • ריאצ' אלמאלכי דחה את ההאשמות לפיהן נוקטת ההנהגה הפלסטינית סחבת בנושא הפנייה לבית הדין הבינלאומי. הוא דרש מבכירי הארגונים הפלסטינים (חמאס, חברי המועצה המחוקקת וראשי הג'האד האסלאמי בפלסטין) להזדרז ולחתום על מסמך ההסכמה להצטרפות לבית הדין. לדבריו מוסא אבו מרזוק חתם על המסמך אך שאר בכירי חמאס צריכים גם הם לחתום עליו. עוד הוסיף, כי ראשות בית הדין הבהירה, שבמקביל ייחקרו גם האשמות של ישראל נגד הארגונים הפלסטינים (אלערבי אלג'דיד, 1 באוקטובר 2014).
ביקורת על ההודעה  לקידום תוכניות בנייה במזרח ובדרום ירושלים
  • עירית ירושלים פרסמה הודעה על קידום תוכנית בנייה בשכונת "גבעת המטוס" בירושלים במסגרתה ייבנו 2,610 יחידות דיור. הבנייה בשכונה נחשבת על ידי הקהילה הבינלאומית והפלסטינים לרגישה בשל קרבתה לכפר בית צפפא. כמו כן אוכלסו כמה דירות בסילואן שבמזרח ירושלים לאחר שנרכשו בשנים האחרונות על ידי עמותת אלע"ד (הארץ 2 באוקטובר 2014).
  • המהלכים הללו בירושלים עוררו ביקורת בינלאומית קשה:
  •  נשיא ארה"ב הפציר בראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו להפסיק את תוכניות הבניה בהתנחלויות והוסיף, כי ארה"ב מודאגת מאד מהדיווחים לפיהם ישראל מתכוונת להמשיך ולבנות במזרח ירושלים (סוכנות הידיעות הצרפתית,  2 באוקטובר 2014).  
  • השירות הדיפלומטי של האיחוד האירופאי גינה את החלטת ישראל לבנת בגבעת המטוס בטענה, כי צעד זה מזיק מאד ומערער את התקווה לפיתרון שתי המדינות ומעלה ספק באשר למחויבותה של ישראל לניהול המשא ומתן להסדר שלום עם הפלסטינים  (סוכנות הידיעות הצרפתית, 3 באוקטובר 2014).
  • ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הגיב באומרו, כי אין המדובר בהתנחלויות אלא בשכונות בירושלים. הוא הדגיש, כי מדובר בעיסקה חופשית של קנייה ומכירה. לדבריו הסוגיה היא מעבר לזכות הקניין זוהי סוגיה הנוגעת לזכות של כל אחד להתגורר במקום שהוא בוחר לעשות זאת,  כל עוד הוא רוכש דירה באופן חוקי ולא משתלט על הנכס (אתר משרד ראש הממשלה, 1 באוקטובר 2014).
ראש ממשלת שבדיה הודיע, כי מדינתו תכיר במדינה פלסטינית
  • ראש הממשלה הנבחר של שבדיה סטפן לאובפן( Stefan Lofven) הודיע בעת נאום השבעתו, כי יכיר במעמד הרשות הפלסטינית כמדינה. לדבריו העימות ייפתר רק באמצעות משא ומתן על פיתרון של שתי מדינות בפיקוח ותיאום של החוק הבינלאומי. עם ההכרזה של ראש ממשלת שבדיה הפכה שבדיה למדינה האירופאית הגדולה הראשונה המכירה במדינה פלסטינית (רויטרס, 3 באוקטובר 2014). בהבהרה מאוחרת יותר בשיחה טלפונית עם יו"ר האופוזיציה בוז'י הרצוג, ציינו ראש ממשלת שבדיה ושרת החוץ, כי המועד לביצוע המהלך בפועל לא נקבע וכי שבדיה מעוניינת לפתוח בדיאלוג עם ישראל בעניין (הארץ, 6 באוקטובר 2014).
  • בכירים ברשות הפלסטינית ברכו על הכרזת ראש ממשלה שבדיה וקראו לשאר מדינות אירופה ללכת בעקבותיה:
  • אבו מאזן ברך על ההחלטה של שוודיה ואמר כי הוא מקווה ששאר המדינות תפעלה בצורה דומה (ופא, 4 באוקטובר 2014).
  • צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף אמר, כי הוא מעריך מאד את ההחלטה ואת האומץ הכלול באמירתה. לדבריו שבדיה תמיד תמכה בזכויות העם הפלסטיני והיא מדינה המכבדת את המשפט הבינלאומי. הוא הביע תקווה שכל מדינות אירופה ילכו בעקבותיה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 3 באוקטובר 2014). לדבריו הפלסטינים מצפים שמדינות ערב ישלחו באופן מיידי את שרי החוץ שלהן ואת ראש הליגה הערבית לביקור בשבדיה כדי להביע הערכה ותודה על הכרתה במדינה פלסטינית וכדי לגרום למדינות נוספות להכיר אף הן  (אלקדס, 5 באוקטובר 2014).
  • ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ בממשלת ההסכמה הלאומית בירך על הצהרתו של ראש הממשלה השבדי וקרא לשאר מדינות אירופה לעשות כן למען הצלחת תהליך השלום (מען, 3 באוקטובר 2014).
  • ג'ין סאקי דוברת מזכירות המדינה של ארה"ב אמרה, כי למרות שארה"ב תומכת באופן בסיסי במתן מעמד מדיני לרשות הפלסטינית "טרם הגיע הזמן" למהלך של הכרה ברשות הפלסטינית כמדינה. לדבריה מהלך שכזה צריך להתבצע  כתוצאה ממשא ומתן ופשרות בין שני הצדדים (אתר מזכירות המדינה, 3 באוקטובר 2014).
ממצאי סקר פלסטיני
  • מסקר שערך מכון הסקרים הפלסטיני PRS, בראשות ח'ליל שקאקי, בקרב 1,200 פלסטינים מרצועת עזה ומיהודה ושומרון ב-27-25 בספטמבר 2014 עולים הממצאים הבאים:
  • 67% מאמינים, כי חמאס ניצחה במבצע "צוק איתן".
  • 80%  תומכים בחידוש הירי מהרצועה במקרה שישראל לא תסיר את המצור.
  •  57% מצדיקים את הירי מאזורים מאוכלסים ברצועהלעומת 39% המתנגדים לכך (48% מהמצדיקים הם מרצועת עזה לעומת 62% מיהודה ושומרון).
  • 21% הגדירו את תפקידה של מצרים כמתווכת במשא ומתן כחיובי עבור הפלסטינים.קרי,הרוב רואת את תפקידה של מצרים בשלילה.
  • 55% היו מצביעים לאסמאעיל הניה אילו היו מתקיימות בחירות לנשיאות (בסקר הקודם לפני כחודש זכה הניה ל-61% מהקולות).
  • 44% סבורים, כי המאבק המזוין הוא האמצעי המעשי ביותר לשים קץ לכיבוש ולהקמת מדינה פלסטינית.
כך מברך הביטחון הלאומי הפלסטיני את הציבור לרגל חג הקורבן
  • דף הפייסבוק של כוחות הביטחון הלאומי של הרשות הפלסטינית פרסם ב-4 באוקטובר 2014 ברכה לרגל חג הקורבן. בהודעה תמונה של רעולי פנים פלסטינים במהלך עימות עם כוחות צה"ל באחד ממוקדי החיכוך ביהודה ושומרון. בתחתית ההודעה נכתב בערבית "עם של גיבורים" (דף הפייסבוק של כוחות הביטחון הלאומי הפלסטיני, 4 באוקטובר 2014). 

[*]בשבוע הבא, חול המועד סוכות, לא תתפרסם מהדורה של חדשות הטרור. הפרסום הבא יצא ב-21 באוקטובר 2014. חג שמח.
[2]"הנאמנות לאסירים"- השם שהעניקה חמאס לעסקת שליט באוקטובר 2011.
[3] נכון ל-6 באוקטובר 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן אינם כוללים רקטות שנורו אך נפלו בתחום רצועת עזה.
[4]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.