פיגוע דריסה נוסף בירושלים, שבו נהרגה תינוקת. ברקע: גל התפרעויות ומעשי אלימות של הפלסטינים במסגרת מה שמכונה “ההתנגדות העממית”

זירת הפיגוע בתחנת הרכבת הקלה בירושלים (סוכנות תצפית, 22 באוקטובר 2014. צילום: הלל מאיר)

זירת הפיגוע בתחנת הרכבת הקלה בירושלים (סוכנות תצפית, 22 באוקטובר 2014. צילום: הלל מאיר)

יידוי אבנים במזרח ירושלים (דף הפייסבוק של משטרת ישראל  8 באוקטובר 2014)

יידוי אבנים במזרח ירושלים (דף הפייסבוק של משטרת ישראל 8 באוקטובר 2014)

המכונית בה נסע המחבל, שביצע את פיגוע הדריסה (סוכנות תצפית, 22 באוקטובר 2014. צילום: הלל מאיר)

המכונית בה נסע המחבל, שביצע את פיגוע הדריסה (סוכנות תצפית, 22 באוקטובר 2014. צילום: הלל מאיר)

כרזה לכבוד שחרורו של עבד אלרחמן אלשלודי מהכלא. בכרזה נראים דודו מחיי אלדין אלשריף, אחמד יאסין ועבד אלרחמן אלשלודי

כרזה לכבוד שחרורו של עבד אלרחמן אלשלודי מהכלא. בכרזה נראים דודו מחיי אלדין אלשריף, אחמד יאסין ועבד אלרחמן אלשלודי

כרזה, שפורסמה לזכרו של המחבל הדורש מטעם תנועת פתח/אזור סלואן

כרזה, שפורסמה לזכרו של המחבל הדורש מטעם תנועת פתח/אזור סלואן


כללי : פיגוע הדריסה ומקומו ב"התנגדות העממית"

1.    ב-22 באוקטובר 2014 בשעות אחר הצהרים ביצע מחבל פלסטיני מהשכונה סלואן, שבמזרח ירושלים, פיגוע דריסה בתחנת הרכבת הקלה בגבעת התחמושת בירושלים. כתוצאה מהפיגוע נהרגה תינוקת בת שלושה חדשים ושמונה בני אדם נוספים נפצעו. אחת מהם, צעירה כבת 20, נפגעה באורח קשה.

2.    פיגוע הדריסה התבצע על רקע המתיחות הגוברת במתחם הר הבית ובירושלים בכלל. המתיחות התעצמה  עוד יותר בשלושת החודשים האחרונים בעקבות רצח הנער מחמד אבו ח'דיר ומבצע "צוק איתן". בשבועיים האחרונים, על רקע חגי תשרי, ואישורים, שניתנו ליהודים להתפלל בהר הבית, גברה המתיחות גם במתחם הר הבית ואירעו עימותים אלימים בין פלסטינים מתפרעים לבין כוחות הביטחון הישראליים.

3.    במסגרת גל האלימות בירושלים התרבו אירועי יידוי האבנים בירושלים, השלכת בקבוקי תבערה והתפרעויות של תושבי שכונות מזרח העיר. יעדים מרכזיים לגילויי האלימות הם קווי התחבורה הציבורית (אוטובוסים וקו הרכבת הקלה העובר בשכונות מזרח ירושלים). חמאס שבה ומסיתה את הפלסטינים (ואת ערביי ישראל) להתעמת עם כוחות הביטחון הישראליים בעוד שאבו מאזן מאשים את ישראל ונותן גיבוי מדיני והסברתי למתפרעים.

4.    פיגועי דריסה הם דפוס פעולה המתבצע מעת לעת, בעיקר בירושלים, במסגרת האסטרטגיה הפלסטינית המכונה "ההתנגדות העממית". פיגועי הדריסה מבוצעים בדרך כלל על ידי מפגעים בודדים, לרוב ביוזמתם. פיגועים שכאלה אינם מצריכים תכנון מדוקדק או השגת אמצעי לחימה ייעודיים והם מבוצעים בדרך כלל באופן ספונטני באמצעות כלי רכב פרטי או כלי כבד כגון טרקטור או דחפור[1] (ראו נספח).

5.    "ההתנגדות העממית" הינה אסטרטגית פעולה נגד ישראל, שאימץ פתח, ואשר נתמכת על ידי הרשות הפלסטינית. במסגרתה נעשה שימוש מאסיבי באלימות המתבצעת באמצעי לחימה "קרים" בדגש על יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. במסגרת זאת מתבצעים גם באופן ספוראדי סוגים אחרים של פיגועים כגון פיגועי דקירה או דריסה. הרשות הפלסטינית, המתנגדת לשימוש בכלי נשק "חמים", נותנת לגיטימציה מלאה ל"התנגדות העממית" בזירה הפנים-פלסטינית והבינלאומית.[2]

תיאור פיגוע הדריסה בגבעת התחמושת

6.    הפיגוע  בגבעת התחמושת אירע בשעות אחר הצהרים של ה-22 באוקטובר 2014 בעת, שהרכבת עמדה בתחנה. המחבל נסע עם מכוניתו מכיוון הגבעה הצרפתית ולאחר שחלף בצומת הסיט את כלי הרכב ועלה על פסי הרכבת. משם המשיך ועלה על רציף הרכבת הקלה כאשר החלו נוסעים לרדת מאחד הקרונות. ליד הדלת הראשונה הוא פגע באם ותינוקת וכן באישה מבוגרת. לאחר מכן המשיך בנסיעה מהירה ודרס נוסעים נוספים, שירדו או ביקשו לעלות על הרכבת. לאחר נסיעה של כמה עשרות מטרים התנגש המחבל בעמוד ונעצר.

7.    המחבל ניסה לצאת מכלי הרכב אך הדלת לא נפתחה ועל כן יצא מהחלון והחל להימלט רגלית מהמקום. שוטר, שרדף אחריו, ירה לאוויר משלא נעצר הוא ירה לעבר פלג גופו התחתון. המחבל נפגע משלושה קליעים פונה לבית החולים במצב קשה שם נפטר לאחר כמה שעות.

8.    התינוקת, שנהרגה בפיגוע, הינה חיה זיסל ברון בת השלושה חודשים. היא פונתה לבית החולים במצב אנוש. לאחר כשעתיים נאלצו הרופאים לקבוע את מותה. עוד שמונה פצועים פונו לבית החולים אחת מהם פצועה באורח קשה.

מימין: התינוקת חיה זיסל ברון ז"ל (באדיבות המשפחה). משמאל: הלווייתה של התינוקת (חדשות MivzakLiv, 22 באוקטובר 2014)
מימין: התינוקת חיה זיסל ברון ז"ל (באדיבות המשפחה). משמאל: הלווייתה של התינוקת (חדשות MivzakLiv, 22 באוקטובר 2014)

9.    לאחר הפיגוע פרצו בשכונות עיסאויה וסילואן, שבמזרח ירושלים, הפגנות והתפרעויות של רעולי פנים. הם הקימו מתרסים מאבנים יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר כוחות הביטחון הישראליים. גל ההתפרעויות נמשך גם למחרת (23 באוקטובר 2014) המתפרעים ידו אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים, לעבר קו הרכבת הקלה בשועפט ולעבר גן ילדים בשכונת מעלה הזיתים בראש אלעמוד, שבמזרח ירושלים (נכון לצהרי 23 באוקטובר 2014) .

המחבל  , שביצע את פיגוע הדריסה

10. המחבל הפוגע הוא עבד אלרחמן אלשלודי, פעיל חמאס בן 21 . מוצאו מסילואד שמצפון לראמאללה. אולם במסמכים הרשמיים הוא רשום כתושב שכונת סלואן שבמזרח ירושלים. לעבד אלרחמן אלשלודי עבר של עבירות ביטחוניות. כשהיה בן 18 הוגש נגדו כתב אישום בגין פעילותו, לצד אחיו וחבריו, נגד תושבים יהודיים בסלואן ובגין ניסיון למנוע מכוחות הביטחון הישראליים להיכנס למקום. במאי 2013 נגזרו עליו, במסגרת הסדר טיעון, 16 חודשי מאסר. הוא שוחרר בדצמבר 2013 מבית הסוהר, לאחר שריצה את עונשו. הוא נעצר שוב בפברואר 2014 למשך חודש.

11. עבד אלרחמן אלשלודי פתח שני דפי פייסבוק תחת שמו בהם פרסם סרטונים של גדודי עז אלדין אלקסאם ממבצע "צוק איתן" ונאומים של מחמד אלאזהאר, בכיר חמאס. פעילותו האחרונה בדף הפייסבוק הייתה ב-11 באוקטובר 2014. הוא שיתף בה סרטון המציג אימונים של גדודי עז אלדין אלקסאם. ב-10 באוקטובר 2014 פרסם תמונה של מסגד אלאקצא בוער ובתמונה נכתב "אלאקצא בסכנה…אלאקצא בסכנה…אומתו של מוחמד". הוא הוסיף כיתוב משלו לתמונה ורשם: "צאו למסע לאלאקצא. בוקר טוב".ב-19 בספטמבר 2014 הוא שיתף סרטון של ערוץ אלג'זירה אודות דאעש.

מימין: תמונה שפרסם אלשלודי ב-2 באוקטובר 2014 בדף הפייסבוק  בעבודה בחפירות ארכיאולוגיות בירושלים. משמאל: תמונה שהעלה לדף הפייסבוק שלו לובש חולצה עליה הכיתוב "כולנו עזה".
מימין: תמונה שפרסם אלשלודי ב-2 באוקטובר 2014 בדף הפייסבוק  בעבודה בחפירות ארכיאולוגיות בירושלים. משמאל: תמונה שהעלה לדף הפייסבוק שלו לובש חולצה עליה הכיתוב "כולנו עזה".

תגובות לפיגוע הדריסה
חמאס

12.     בדפי פייסבוק המזוהים עם חמאס פורסמה כרזה ובה תמונתו של המחבל עבד אלרחמן אלשלודי. ברקע מופיעות תמונותיהם של מחי אלדין אלשריף, פעיל הזרוע הצבאית של חמאס, ככל הנראה קרוב משפחתו, אשר כונה "מהנדס מס' 2" ונהרג על ידי כוחות צה"ל[3]. כמו כן נראית תמונה של הילדה אינאס דאר ח'ליל בת החמש, שנהרגה בתאונת דרכים ליד הכפר סנג'יל ב-19 באוקטובר 2014[4]. בראש הכרזה נכתב: "אינאס בכתה ועבד אלרחמן נענה לבכייתה" בכרזה נכתב, כי פיגוע הדריסה בוצע כנקמה על דריסתה של אינאס דאר ח'ליל ( PALD, 21 באוקטובר 2014). בתחתית הכרזה נכתב "הגיבור עבד אלרחמן אלשלודי, מבצע פעולת דריסת המתנחלים בעיר ירושלים" כינוי האזרחים, שנפגעו (ובתוכם התינוקת שנהרגה) "מתנחלים" נועד, בראיית חמאס, לתת לגיטימציה להריגת אזרחים ישראליים[5].

בכרזה נראות תמונתיהם של מחי אלדין אלשריף (בעיגול מימין), אינאס דאר ח'ליל (למעלה משמאל) במרכז: עבד אלרחמן אלשלודי, מבצע הפיגוע. משמאל למעלה ניתן לראות את סמל המזוהה עם העימותים האחרונים בירושלים ובמסגד אלאקצא ובו נכתב "נעניתי לך אלאקצא" (PALD, 21 באוקטובר 2014).
בכרזה נראות תמונתיהם של מחי אלדין אלשריף (בעיגול מימין), אינאס דאר ח'ליל (למעלה משמאל) במרכז: עבד אלרחמן אלשלודי, מבצע הפיגוע. משמאל למעלה ניתן לראות את סמל המזוהה עם העימותים האחרונים בירושלים ובמסגד אלאקצא ובו נכתב "נעניתי לך אלאקצא" (21 באוקטובר 2014,  PALD ).

כרזות נוספות שהופצה בפורום חמאס. מימין: : "להבות ההתנגדות ישרפו את מוט שקריכם" (PALDF, 21 באוקטובר). משמאל: כרזה אבל שפרסמה חמאס בה נכתב: "תנועת ההתנגדות האסלאמית מודה על מות בנה השהיד הגיבור עבד אלרחמן אדריס אלשלודי בן 23, מבצע פעולת ירושלים הנועזת ואשר גרם לדריסת תשעה מתנחלים בשכונת אלשיח' ג'ראח. וזהו הג'האד... ניצחון או להפוך לשהיד" (PALD, 23 באוקטובר 2014).
כרזות נוספות שהופצה בפורום חמאס. מימין: : "להבות ההתנגדות ישרפו את מוט שקריכם" (21 באוקטובר 2014, PALDF ). משמאל: כרזה אבל שפרסמה חמאס בה נכתב: "תנועת ההתנגדות האסלאמית מבכה את מות בנה השהיד הגיבור עבד אלרחמן אדריס אלשלודי בן 23, מבצע פעולת ירושלים הנועזת ואשר גרם לדריסת תשעה מתנחלים בשכונת אלשיח' ג'ראח. וזהו הג'האד… ניצחון או להפוך לשהיד" (23 באוקטבר 2014,  PALD).

תגובת הרשות הפלסטינית

13.     לאורך שעות ליל 23-22 באוקטובר 2014 ובוקר 23 באוקטובר 2014 , כלי התקשורת ביהודה ושומרון ובראשם סוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית ופא תארו את פיגוע הדריסה תחת הכותרת "תושב ירושלים מת מפצעיו כתוצאה מירי כוחות הכיבוש". זאת, מבלי להזכיר את פיגוע הדריסה ומותה של התינוקת.

14.         עד כה (צהרי 23 באוקטובר 2014) הרשות הפלסטינית טרם הגיבה רשמית על האירוע. ריאד' אלמלאכי, שר החוץ בממשלת ההסכמה הלאומית, הביע צער על מותו של עבד אלרחמן אלשלודי, המחבל הדורס, אך נמנע מלגנות את הפיגוע ואת הריגת התינוקת (צות פלסטיו, 23 באוקטובר 2014). תנועת פתח באזור סילואן פרסמה מודעת אבל על מותו של השהיד עבד אלרחמן אלשלודי "מבצע פעולת ירושלים אשר הביאה לדריסת מתנחלים בעיר ירושלים הכבושה".

תגובות ישראל וארה"ב

15.     ראש הממשלה בנימין נתניהואמר בתגובה לפיגוע, כי כך פועלים שותפיו של אבו מאזן לממשלה, אותו אבו מאזן שלפני מספר ימים הסית לפגיעה ביהודים בירושלים. בהתייעצות טלפונית, שערך ראש הממשלה עם השר לביטחון פנים, מפכ"ל המשטרה וראש שירות הביטחון הכללי, בה עודכן על פרטי האירוע, הנחה ראש הממשלה לתגבר את כוחות הביטחון בירושלים (אתר משרד ראש הממשלה, 22 באוקטובר 2014).  

16.         שר הביטחון משה (בוגי) יעלון,העושה בארה"ב, הטיל על הרשות הפלסטינית ועל העומד בראשה את האחריות העקיפה לפיגוע. לדבריו הפיגוע בירושלים הוא תוצאה ברורה של מי שמחנך ברשות הפלסטינית את הדור הצעיר לשנוא יהודים ולסלק אותם ממולדתם (NRG, 23 באוקטובר 2014).

17.         ג'ן סאקי, דוברת מחלקת המדינה של ארה"ב, גינתה את הפיגוע, שלחה תנחומים למשפחה שבתה התינוקת (אזרחית אמריקאית) נהרגה ואיחולי החלמה לפצועים. היא הפצירה בכל הצדדים לשמור על השקט ולמנוע הסלמה של המתח (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 22 באוקטובר 2014).

נספח א'
פיגועי דריסה בירושלים

18. בקרב פיגועי הדריסה בלטו הפיגועים, שבוצעו בעיר ירושלים, ארבעה מהם באמצעות כלי רכב כבדים, בפיגועים הללו נהרגו חמישה ישראלים ונפצעו למעלה ממאה. להלן פירוט פיגועי הדריסה שאירעו בעבר בירושלים:

א.   ב-4 באוגוסט 2014 (בעיצומו של מבצע "צוק איתן") פלסטיני שנהג בטרקטור יצא מאתר בניה במרכז ירושלים ודרס הולך רגל, שעבר על ידו. לאחר מכן פנה לעבר אוטובוס, שעמד בסמוך וניסה להפוך אותו באמצעות כף הטרקטור. באוטובוס שהו הנהג ועובד נוסף של חברת ההסעות. השניים נפגעו באורח קל והצליחו לחלץ עצמם. לוחם ביחידת נחשון של שירות בתי הסוהר ירה למוות במחבל. חמישה בני אדם נוספים נפצעו באורח קל. המחבל הפוגע הוא מחמד נאיף ג'עביס תושב ג'בל מכבר בעל עבר פלילי המוכר למשטרה.

ב.   ב- 5 במרץ 2009 פגע נהג טרקטור סמוך לאצטדיון טדי בירושלים במתכוון בניידת משטרה. נהג הטרקטור הוריד את כף הטרקטור על הניידת, שהוזעקה לטפל בתאונת דרכים וחנתה בצד הדרך. שני השוטרים שהיו בניידת נפצעו באורח קל. נהג הטרקטור, מרעי אלרדאידה, בן 24 מבית חנינא שבצפון ירושלים, נורה ע"י שלושה שוטרים ונהג מונית. הוא נפצע אנושות ומת בדרך לבית החולים. אחיו, יונס אלרדאידה, הוא זה שביצע את פיגוע הדריסה במחנה צה"ל סמוך לא-ראם (17 באוקטובר 2013).

ג.   ב-22 ביולי 2008 יצא נהג טרקטור מאתר בנייה סמוך לשכונת ימין משה והחל לנהוג במהירות בכביש הראשי. בדרכו פגע במספר כלי רכב לאחר שנסע כ-250 מטרים נורה בידי שוטר משמר הגבול . 24 בני אדם נפצעו, אחד באורח קשה . המחבל, תושב אם טובא, שבמזרח ירושלים, נורה למוות על ידי כוחות הביטחון הישראלים.

ד.   ב-2 ביולי 2008, ביצע מחבל פלסטיני מצור באהר שבמזרח ירושלים פיגוע הרג באזור הומה אדם במרכז ירושלים באמצעות טרקטור גדול (קאטרפילר). הפיגוע החל כאשר המחבל פתח בנסיעה מהירה מאתר בנייה לרחוב שרי ישראל. הוא נסע במהירות לאורך הרחוב כשהוא פוגע בכל מה שנקרה בדרכו. משם פנה לרחוב יפו תוך שהוא ממשיך ופוגע במכוניות והולכי רגל. לאחר זמן מה הצליחו שוטר, מאבטח וחייל בחופשה להפסיק את מסע הרצח וההרג ולהרוג את המחבל. כתוצאה מהפיגוע נהרגו שלושה בני אדם ונפצעו כשבעים.

[1]על פיגועי דריסה ראו פרסום מרכז המידע למודיעין ולטרור  מ-31 באוקטובר 2013: "פיגועי דריסה- דפוס פעולה הנתפס בראייה הפלסטינית כחלק מה"התנגדות העממית" ביהודה ושומרון".
[2]פירוט ראו עבודת מחקר של מרכז המידע למודיעין ולטרור מ-20 במאי 2013:"ההתנגדות העממית הפלסטינית והאלימות המופעלת במסגרתה".
[3]מחי אלדין אלשריף, דודו של עבד אלרחמן, שכונה "המהנדס 2", היה תלמידו של יחיא עיאש שלימד אותו להכין מטעני חבלה והיה אחראי על אספקת מטעני חבלה לפיגועים .
[4]הנהג הישראלי, שהיה מעורב בתאונת הדרכים, נמלט מהמקום מחשש ללינץ' ועם הגיעו לישוב ישראלי דיווח מיד על האירוע.
[5]אבו מאזן בהתבטאויותיו כינה את הישראלים, שקיימו ביקורים  בהר הבית "מתנחלים" ו"עדר של מתנחלים" (ופא, 17, 18 באוקטובר 2014).