חמאס הציגה את הגדוד הראשון, במסגרת “הצבא העממי”, שנועד לסייע לפעילי הזרוע הצבאית בעת עימות עם ישראל


נערים פלסטינים ב"צבא העממי" של חמאס אוחזים ברובי M-16  ובדגל חמאס בטקס סיום ההכשרה של הגדוד הראשון  (PALINFO, 7 בנובמבר 2014).
נערים פלסטינים ב"צבא העממי" של חמאס אוחזים ברובי M-16  ובדגל חמאס בטקס סיום ההכשרה של הגדוד הראשון  (7 בנובמבר 2014, PALINFO).

כללי

1.    הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז אלדין אלקסאם הציגה ב-7 בנובמבר 2014 בצפון רצועת עזה את הגדוד הראשון (אלפוג' אלאול) של מה שהיא מכנה "הצבא העממי". הגדוד החדש, נקרא"גדוד אבירי החופש". ההכרזה על הגדוד החדש, מונה על פי חמאס 2,500 איש, הכרזתו הייתה במהלך טקס, שאורגן לרגל סיום מחזור האימונים הראשון, שהתקיימה במחנה הפליטים ג'באליה שבצפון רצועת עזה. במהלך הטקס נערכו מפגן צבאי, מסדר ומצעד (PALINFO, PALDF, פלסטין אלאן, ערוץ אלאקצא, 7 בנובמבר 2014 ).

2.    בטקס נאם מחמד אבו עסכר בכיר חמאס בצפון הרצועה. בדבריו התייחס לאירועים במסגד אלאקצא ואמר, כי הצגת מחזור ההכשרה הראשון מתקיימת בימים בהם נתון מסגד אלאקצא "להתנכלויות מצד ישראל" וכי הם משוכנעים שהמערכה נגד ישראל תגיע בוודאות. לדבריו חמאס מתכוננת ומכינה את צבאה כך שיהיה מוכן לכל מפגש עם ישראל (צפא, 7 בנובמבר 2014).

מחמד אבו עסכר בטקס סיום ההכשרה (palinfo, 7 בנובמבר 2014)
מחמד אבו עסכר בטקס סיום ההכשרה (7 בנובמבר 2014, palinfo)

"הצבא העממי" – תמונת מצב

3.    בסוף ספטמבר 2014 דיווחו כלי התקשורת של חמאס, כי פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם,  החלו בהכנות להקמת "הצבא העממי". ל"צבא העממי" גויסואזרחים מתנדבים בכל הגילאים. מטרת הגיוס וההכשרה של המתנדבים הינה להקים כוח סיוע ועזר לפעילי גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס בעת עימות עתידי עם ישראל[1].

4.    מחמד אבו עסכר גם הודיע  על פתיחת ההרשמה לכל המעוניין מגיל עשרים ומעלה למחזור ההכשרה השני, שיפתח, לדבריו, בקרוב (צפא, 7 בנובמבר 2014). יצוין, כי בקריאת  הגיוס הראשונה מסוף ספטמבר 2014 דובר על גיוס אזרחים מכל הגילאים (מגיל 14 ומעלה) ואכן בתמונות שבידנו (ראו נספח) ניתן להתרשם, כי גילם של המשתתפים בקורס ההכשרה הראשון הינו צעיר מאד.

5.    לפי שעה לא ברור מה יהיה גודלו של "הצבא העממי" אולם סיום הכשרת גדוד של 2,500 פעילים והיערכות לפתיחת מחזור שני עשויים להצביע, כי המדובר בכוח שימנה אלפי פעילים וישמש ככוח עזר מליציוני לכוחות הסדירים למחצה של גדודי עז אלדין אלקסאם. הצורך בכוח שכזה הינו להערכתנו, להרחבת הקאדר העתידי של הזרוע הצבאית ומעגל התמיכה בחמאס ובדרכה בדגש על ההתייצבות העממית מאחורי הזרוע הצבאית ביום, שאחרי מבצע "צוק איתן".

6.    שילובם של נערים צעירים בפעילויות צבאיות של חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועה היא תופעה מוכרת. התגייסותם במספרים גדולים לשורות "הצבא העממי" במחזור הראשון עלולה להגביר את מעורבותם של נערים בלחימה נגד צה"ל הן בתקריות שוטפות והן בסבב לחימה חדש בעתיד. פעילותם של הנערים הללו בשורות ארגוני הטרור עלולה לתת לחמאס כלי תעמולתי ניגוח ישראל (בנסיבות של מות צעירים בתקריות) ולהקשות עוד יותר על האבחנה בין פעילי המסגרות הצבאיות הממוסדות לבין אזרחים בלתי מעורבים.[2]

נספח
בוגרי המחזור הראשון מפגיעים את יכולותיהם

מימין: מסדר צבאי של לוחמי "הצבא העממי", מאופרים בצבעי הסוואה ולבושים במדים צבאיים, במסדר הנערים אוחזים בדגלי חמאס ובכרזות של הרוגי גדודי עז אלדין אל אלקסאם, במהלך מבצע "צוק איתן". משמאל: נער פלסטיני לבוש מדים של "הצבא העממי" אוחז ברובה ומתרגל יציאה מכלי רכב (PALINFO, 7 בנובמבר 2014).
מימין: מסדר צבאי של לוחמי "הצבא העממי", מאופרים בצבעי הסוואה ולבושים במדים צבאיים, במסדר הנערים אוחזים בדגלי חמאס ובכרזות של הרוגי גדודי עז אלדין אל אלקסאם, במהלך מבצע "צוק איתן". משמאל: נער פלסטיני לבוש מדים של "הצבא העממי" אוחז ברובה ומתרגל יציאה מכלי רכב (7 בנובמבר 2014, PALINFO).

מימין: נערים וילדים לבושים במדים צבאיים במסדר. משמאל: נערים לבושי מדים צבאיים אוחזים ברובים. בתמונות  ניתן להתרשם ממספרם הרב של הנערים(PALDF, 7 בנובמבר).
מימין: נערים וילדים לבושים במדים צבאיים במסדר. משמאל: נערים לבושי מדים צבאיים אוחזים ברובים. בתמונות  ניתן להתרשם ממספרם הרב של הנערים(7 בנובמבר  PALDF).

תרגילים צבאיים, שהציגו חיילי "הצבא העממי" בטקס סיום הכשרתו  של הגדוד הראשון  (ערוץ אלאקצא, 7 בנובמבר 2014).
תרגילים צבאיים, שהציגו חיילי "הצבא העממי" בטקס סיום הכשרתו  של הגדוד הראשון (ערוץ אלאקצא, 7 בנובמבר 2014).