תמיכה פומבית של דאעש בארגון הג’האדיסטי המצרי אנצאר בית אלמקדס תוך עידודו להסלים את מערכת הטרור נגד המשטר המצרי. אנצאר בית אלמקדס מצידו נשבע אמונים למנהיג דאעש אבו בכר אלבע’דאדי.


תמיכה פומבית של דאעש בארגון הג'האדיסטי המצרי אנצאר בית אלמקדס תוך עידודו להסלים את מערכת הטרור נגד המשטר המצרי. אנצאר בית אלמקדס מצידו נשבע אמונים למנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי.
קריאה לסייע לארגון אנצאר בית אלמקדס בפורום דאעש. בתמונה: פעיל אנצאר בית אלמקדס, שפוצץ עצמו במנהלת הביטחון בדרום סיני ב-7 באוקטובר 2013. בכתובת נאמר: "יחד בסיוע לגיבורי סיני – אנו נתאמץ לסייע להם, לחזק את ידיהם, לפרסם את פרסומיהם וכל דבר חדש [בעניינם]. [אנו] נתפלל תפילות אמת למען אלה שאינם נמצאים במחיצתנו (קרי: אלה שרחוקים מאיתנו)" (alplatformmedia.com).

כללי

1.    לאחרונה הביע דאעש תמיכה מפורשת בארגון הג'האדיסטי המצרי אנצאר בית אלמקדס (תומכי ירושלים) העומד בראש מערכת הטרור המתנהלת נגד המשטר המצרי. דאעש פרסם שורה של "עצות" אסטרטגיות ואופרטיביות לפעילים הג'האדיסטים במצרים בהן עודד אותם להסלים את מתקפת הטרור נגד המשטר המצרי ולהעבירה ללב קהיר. זאת, תוך שימת דגש על פגיעה בכלכלה המצרית, בכוחות הביטחון המצרים ובמוסדות ובאישים של הממשל המצרי. דאעש קרא גם לאנצאר בית אלמקדס לפגוע בנוצרים וללבות מלחמה דתית-עדתית במצרים תוך הסתמכות על דפוסי פעולה, ששורשיהם באופן התנהלות דאעש (וקודמיו) בעיראק. מנגד ארגון אנצאר בית אלמקדס פרסם ב-10 בנובמבר 2014 הודעה בה נשבע אמונים למנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי ומודיע על הצטרפותו למדינה האלסאמית שבראשותו.

2.    התמיכה הפומבית הנחרצת של דאעש באנצאר בית אלמקדס ושבועת האמונים של אנצאר בית אלמקדס למנהיג דאעש מעידים על תחילת שלב חדש של הידוק הקשרים ושיתוף הפעולה ביניהם. ברקע עומדת להערכתנו ציפייה של שני הארגונים לצאת נשכרים מהעמקת שיתוף הפעולה ביניהם:

א.      בראיית דאעש, שבועת האמונים של אנצאר בית אלמקדס מהווה הצלחה מרשימה המסמלת הרחבת השפעתו מעבר לגבולות עיראק וסוריה אל מדינה מרכזית במזרח התיכון. בהקשר לכך דווח לאחרונה, כי ארגוני ג'האד עולמי נוספים מהמזה"ת ומחוצה לו, נשבעו אמונים למנהיג דאעש. (( islamist-movements.com  הדבר מגביר את יוקרתו של מנהיג דאעש. הח'ליף אבו בכר אלבע'דאדי, ומחזק את מעמדו הן מול הנהגת אלקאעדה (שסילקה אותו משורותיה) והן מול יריביו בעיראק ובסוריה ובכלל זה ג'בהת אלנצרה (חזית הסיוע, שלוחת אלקאעדה בסוריה). 

ב.       בראיית אנצאר בית אלמקדס עשוי שיתוף הפעולה עם דאעש להבטיח לומשענת תומכת חיצונית, במערכת הטרור, שהוא מנהל נגד המשטר המצרי. העדפת דאעש על פני הנהגת אלקאעדה מצידם של אנצאר בית אלמקדס וארגונים ג'האדיסטים נוספים מקורה, להערכתנו,בדימוי של דאעש כארגון מנצח בעל יכולות צבאיות ופיננסיות משופרות, הנהנה מכוח משיכה רב בקרב הג'האדיסטים, והעומד בחזית הלחימה נגד ארה"ב והמערב.

דאעש הביע תמיכה בארגון אנצאר בית אלמקדס ומנחה אותו וארגונים ג'האדיסטים נוספים כיצד לפגוע במשטר המצרי

3.    הארגון הסלפי ג'האדיסטי אנצאר בית אלמקדס וארגונים ג'האדיסטים נוספים מנהלים מערכת טרור נגד הצבא המצרי והמשטר המצרי, בחצי האי-סיני ובמקומות נוספים במצרים. מערכה זאת הגיעה לשיא בפיגוע בחצי האי סיני בו נהרגו 31 חיילים מצריים (24 באוקטובר 2014). בחודשים האחרוניםפתח דאעש בקמפיין תקשורתי במסגרתו הוא מעודד באופן רשמי וגלוי את מערכת הטרור נגד המשטר המצרי, משבח את ארגון אנצאר בית אלמקדס, וקורא לג'האדיסטים ברחבי העולם לתמוך בו. להלן כמה דוגמאות.

4.    בספטמבר 2014 החל דאעש לעודד פעילי ג'האד מצריים לתקוף אנשי צבא מצרים. דובר דאעש, אבו מחמד אלעדנאני, אמר בקלטת, שהופצה באינטרנט: "אנו משבחים את אחינו בסיני הגאה. המשיכו בדרך זו, שכן זוהי הדרך הנכונה. הטמינו להם מוקשים בדרכים, התקיפו את מעוזיהם, הסתערו על בתיהם ועירפו את ראשיהם… תפסו אותם היכן שהם נמצאים. הפכו את חייהם לאימה ולגיהינום, ופוצצו את בתיהם" (אלערביה.נט, 22 בספטמבר 2014).

5.    ב-31 באוקטובר 2014 השיקו תומכי דאעש בטוויטר השטאג בשם "סיני גוב האריות של המאמינים באחדות האל". תומכי דאעש קראו לכל תומכי הג'האד לסייע לארגון אנצאר בית אלמקדס במלחמתו נגד צבא מצרים בסיני. כמו כן נקראו חברי תנועת האחים המוסלמים לשאת נשק ולעבור למחאה אקטיבית נגד המשטר המצרי. בנוסף לכך פורסם בחשבון הטוויטר של דאעש סרטון, בו נראים תושבי סיני קוראים לעזרה לאחר שבתיהם נהרסו והם מקללים את צבא מצרים ואת נשיא עבד אלפתאח אלסיסי.

6.    בתחילת נובמבר 2014 השיק הפורום הרשמי של דאעש (אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי) מדור מיוחד העוסק בסיני. במדור התפרסמו מספר כרזות הקוראות ללוחמי הג'האד בעולם לתמוך בארגון אנצאר בית אלמקדס בסיני כדי שיתאפשר להם להלחם בכוחות הביטחון המצרים.

מימין: כרזה בפורום דאעש בה נראים פעילים באישון לילה ותחתם הכיתוב: "בסיני ישנם גברים גיבורים שהינם גיבורים כאריות, אשר אינם פוחדים מאף רודן (רמז לסיסי) ומאף יהודי. אללה, סייע להם ואפשר להם [את הניצחון], הענק להם תגבורת וגייס את אשר בך [קרי: גייס למענם את המוסלמים המאמינים]" (alplatformmedia.com). משמאל: עיצוב גראפי, שבו נראה חייל נופל (כפי הנראה מצרי). מעליו חג מסוק ותחתיו הכיתוב: "פרשי הג'האד, מגני הכבוד בסיני: אללה כיוון את הירי שלכם, חיזק אתכם ואפשר לכם [לאחוז] את צווארי היהודים וזנבותיהם [רמז לממשל סיסי]. אתם גיבורי הג'האד, צאצאי הצחאבה [החברים הנאמנים של הנביא מחמד]." (alplatformmedia.com).
מימין: כרזה בפורום דאעש בה נראים פעילים באישון לילה ותחתם הכיתוב: "בסיני ישנם גברים גיבורים שהינם גיבורים כאריות, אשר אינם פוחדים מאף רודן (רמז לסיסי) ומאף יהודי. אללה, סייע להם ואפשר להם [את הניצחון], הענק להם תגבורת וגייס את אשר בך [קרי: גייס למענם את המוסלמים המאמינים]" (alplatformmedia.com). משמאל: עיצוב גראפי, שבו נראה חייל נופל (כפי הנראה מצרי). מעליו חג מסוק ותחתיו הכיתוב: "פרשי הג'האד, מגני הכבוד בסיני: אללה כיוון את הירי שלכם, חיזק אתכם ואפשר לכם [לאחוז] את צווארי היהודים וזנבותיהם [רמז לממשל סיסי]. אתם גיבורי הג'האד, צאצאי הצחאבה [החברים הנאמנים של הנביא מחמד]." (alplatformmedia.com).

7.    ב-4 בנובמבר 2014 בפורום של דאעש פורסמו "עצות" אסטרטגיות ואופרטיביות ללוחמי הג'האד במצרים כיצד לנהל את מסע הטרור נגד המשטר המצרי, בעיקר תוך הסתמכות על המודל של עיראק. קו המחשבה, שהנחה את העצות הללו היה שעל הארגונים הג'האדיסטים להעביר את מרכז הכובד של מערכת הטרור מחצי האי סיני אל "מרכז קהיר" ואל ערים גדולות נוספות על מנת "להכאיב" למשטר המצרי, זאת בין השאר ע"י פגיעה בכלכלה המצרית (תיירות, תעלת סואץ, צינורות גז). כמו כן מושם דגש רב על קליטת מתנדבים ג'האדיסטים זרים ושילובם בביצוע פיגועים תוך ניצול המוטיביציה שלהם לבצע פיגועי התאבדות.

8.    להלן עיקרי "העצות", שניתנו ע"י פעיל דאעש אבו מצעב אלמקדסי, אשר יתכן והוא מהווה איש קשר בין דאעש לבין אנצאר בית אלמקדס (alplatformmedia.com, 4 בנובמבר 2014):

אבו מצעב אלמקדסי (twitter.com)
אבו מצעב אלמקדסי (twitter.com)

א.       פגיעה ב"אויב" (המשטר המצרי) בקהיר ובערים הגדולות: יש להעביר את המערכה ל"מרכז קהיר" ולהעסיק את המשטר שם. זאת כדי, שחצי האי סיני יהפך לאזור שהכופרים ("נוטשי הדת")אינם יכולים להיכנס אליו ולבסיס אחורי להמשך הג'האד (נגד המשטר המצרי). ההודעה קובעת, כי יש לזכור, שהמשטר המצרי אינו מושפע הרבה מהרוגיו בסיני, כפי שהוא מושפע מהפגיעות בבירה קהיר "ומגופות כלביו המתפזרים בשטחה".

ב.       פגיעה במוסדות ובאישי הממשל: יש לבצע פעולות באמצעות משתיקי קול ו"לקצור" חיילים של האויב (הממשל המצרי). יש לפגוע במרכזי המחוזות השונים ובמחלקות הביטחון השייכות למשרד הפנים "במטרה להחליש את האחיזה הביטחונית במדינה". יש לקחת כדוגמא את המכות הקשות, שספג המשטר העיראקי בבגדאד וביתר המחוזות בעיראק. כפועל יוצא מהפעולות, שבוצעו נגד מוסדות הממשל העיראקי, נאסר על אנשי מוסדות הממשל בעיראק לנוע ברכביהם הרשמיים ובלבושם הרשמי.

ג.       קליטת מתנדבים זרים ("מהגרים"): לוחמי הג'האד במצרים חייבים לקלוט פעילים זרים ("מהגרים"), "שכן זירה ג'האדית אינה יכולה להתקדם ללא המהגרים". הימצאותם תלבה את הפעולות "בפרט שהם [המתנדבים הזרים] מתאפיינים ברצון לבצע פעולות התאבדות" (אסתשהאד). יש לנצל את העיתוי הנוכחי בו קל להיכנס למצרים ולקחת בחשבון שבעתיד כניסתם למצרים תצריך "מאמץ כביר". על לוחמי הג'האד במצרים לקלוט את הפעילים הזרים, לפרוס אותם בכל המחוזות ולהפעילם נגד מוסדות הממשל המצרים.

ד.       ליבוי מלחמה דתית-עדתית: דאעש קורא ללוחמי הג'האד במצרים לפגוע בנוצרים ובשיעים (תוך הסתמכות ברורה על מודל עיראק וסוריה). זאת "מפני שהן עדות, שאין לתת בהן אמון, ושלא ניתן להגיע איתן לשום הסכם. הם אינן אלא שלל, שאללה ייתן בידיכם…".

ה.      פגיעה בארגונים הפלסטינים ברצועת עזה:דאעש קורא ללוחמי הג'האד בסיני, ובפרט לארגון אנצאר בית אלמקדס לפגוע במשאיות המובילות נשק, טילים וחומרי נפץ מסיני לארגונים הפלסטינים ברצועת עזה. זאת משום ש"הנשק הזה פגע במוסלמים יותר מאשר ביהודים, שכן תנועת חמאס וממשל חמאס גנבו את הנשק של אחיכם לוחמי הג'האד בעזה"[1]. הארגונים הפלסטינים ברצועת עזה "אינם מעניקים ביטחון לחיי התושבים בעזה, לדתם ולג'האד שלהם, ושסאגת הבגידות שלהם… ידועה לכל".

ו.        פגיעה בשופטים:ל וחמי הג'האד נקראים לפגוע בשופטים מצרים, "מה גם שאחוז גדול של השופטים במצרים הם נוצרים". השופטים הללו נטשו את האסלאם, שפטו צעירים אסלאמיסטיים רבים וגזרו עליהם עונשי מוות או מאסר עולם."הרג שופטים הוא אחד האמצעים, שישרתו את האסירים שלנו הנמצאים בבתי הכלא של העריצים".

ז.       פגיעה בכלכלה: לוחמי הג'האד במצרים נקראים לפגוע בכלכלה המצרית "המאפשרת לממשלה העריצה והנפשעת להילחם באללה ובשליחו". בנוסף לכך, "מרבית בעלי ההון ומקבלי ההחלטות בכלכלה המצרית גם הם נוצרים". המוקדים בהם יש לפגוע, על פי ההודעה, הינם ענף התיירות, צינורות הגז המוזרם לישראל ולמדינות העריצים [קרי, ירדן], המוסדות הכלכליים של הצבא [המצרי] ואזורי מסחר בתעלת סואץ. ההודעה שמה דגש מיוחד על פגיעה בתעלת סואץ שכן, בכספים שהמשטר גובה מהמעבר משתמש אלסיסי "כדי להעביר טילים ונשק כדי להילחם באחינו בסוריה ולתמוך בעריצם כמותו". כמו כן: "אש הג'האד צריכה להגיע לשארם אלשיח', ודי לזנות ולבידור, שהתיירים היהודים והזרים טעמו באזור זה".

ח.      הריגת האויבים והמרגלים צריכה להתבצע באמצעות שחיטה (קרי, עריפת ראשים) ולא ירי. ההודעה קוראת ללוחמי הג'האד לשחוט כל מרגל וכל נציג, שהוכח, שהוא חלק ממנגנוני הביטחון של המדינה, או שהוא משתף פעולה עם הממסד הצבאי[2].

9.    ב"עצות" האסטרטגיות והאופרטיביות של דאעש לאנצאר בית אלמקדס ישראל אינה מוזכרת, להערכתנו בשל סדר העדיפויות האסטרטגי של דאעש, השם את הדגש בלחימה נגד האויבים מבית. אולם בנוסח שבועת האמונים של אנצאר בית אלמקדס למנהיג דאעש ב-10 בנובמבר 2014 (ראו בהמשך). המלחמה נגד "היהודים" מופיעה בפתח ההודעה: "אחרי עשרות בשנים… הורה אללה להרים את נס הג'האד בארצנו, ונתן לנו את הכבוד להיות החיילים אותם בחר [אללה] למלחמה נגד אויבי האומה המרים ביותר – היהודים. אנו פגענו בהם קשות בפשיטות רבות כגון אם אלרשרש (אילת) [ופשיטות] אחרות… חרבותינו עדיין שלופות נגדם, עד שאללה יכריע". נוסח זה מצביע להערכתנו על כוונת אנצאר בית אלמקדס לשלב פיגועים נגד ישראל במערכה, שהוא מנהל נגד המשטר המצרי.

שבועת האמונים של אנצאר בית אלמקדס למנהיג דאעש

10.     ב-10 בנובמבר 2014 הודיע ארגון אנצאר בית אלמקדס רשמית בחשבון הטוויטר שלו, שהוא נשבע אמונים לח'ליף אבו בכר אלבע'דאדי ושהוא מצטרף למדינה האסלאמית שבראשותו. להודעה קדמו פרסומים באתרים ג'האדיסטים ומצריים, ובהם גם אתר המזוהה עם דאעש, לפיהם ארגון אנצאר בית אלמקדס נשבע אמונים לח'ליף אבו בכר אלבע'דאדי מנהיג המדינה האסלאמית (דאעש).

11.         הודעת אנצאר בית אלמקדס פותחת בתיאור הנסיבות העוברות על הארגון ועל האומה המוסלמית בכלל, ובדברי שבח להקמת הח'ליפות בעיראק ובסוריה. בחלק האופרטיבי שלה נאמר:

"… אנו מכריזים על שבועת אמונים לח'ליף אבראהים בן עואד בן אבראהים אל קרישי אלחסיני [שמו ותאריו של אבו בכר אלבע'דאדי], לשמוע ולציית, בקשה ובקל, באהוב ובשנוא; לכבוד הוא לנו ולא נחלוק על העניין, אלא אם נראה אצלנו כפירה ברורה, שיש לה הוכחות מאת אללה. אנו קוראים למוסלמים באשר הם להשבע אמונים לח'ליף ולסייע לו, כהענות לאללה וכיישום של "החובה שאבדה" (קרי, החובה האובדה של הדור)…".

12.          בהמשך קוראת ההודעה ללוחמי הג'האד בכל החזיתות לסייע לח'ליף ולמדינה האלסאמית:

"… אחרי שקמה מדינה לאסלאם ולמוסלמים, והועמד עליהם ח'ליף ואמיר למאמינים, אתם נמנעים מלסייע להם ואינכם מתייצבים תחת דגלה, וזאת בשעה שהעולם כולו תוקף אותה. מה התרוץ שלכם, הו קהל לוחמי הג'האד? … לכן החליטו בעניינכם, התאספו וסייעו למדינתכם, שהרי אתם חלק ממנה והיא חלק מכם…".

דף בעמוד הטוויטר של פעיל דאעש אבו מצעב אלמקדסי, שהעביר שורה של "עצות" אסטרטגיות ואופרטיביות לאנצאר בית אלמקדס בשורה התחתונה בצבע כחול נכתב: "אנצאר בית אלמקדס נשבעת שבועת אמונים לח'ליף".  (twitter.com, 10 בנובמבר 2014).
דף בעמוד הטוויטר של פעיל דאעש אבו מצעב אלמקדסי, שהעביר שורה של "עצות" אסטרטגיות ואופרטיביות לאנצאר בית אלמקדס בשורה התחתונה בצבע כחול נכתב: "אנצאר בית אלמקדס נשבעת שבועת אמונים לח'ליף". (twitter.com, 10 בנובמבר 2014).

[1] ההודעה מתייחסת לצעדים התקיפים, שנקט ממשל חמאס נגד הארגונים הסלפים-ג'האדיסטים ברצועת עזה על רקע האתגר שהם הציבו לשליטתו.
[2]אנצאר בית אלמקדס מבצע עריפת ראשים פומבית כמו זה המתבצעת ע"י דאעש. ב-28 באוגוסט 2014 הפיץ הארגון סרטון ובו תועדה עריפת ראשיהם של ארבעה גברים, שלטענת הארגון שיתפו פעולה עם המוסד הישראלי. הפעיל שהקריא את ההודעה מהדף היה גם זה שהוציא להורג את הארבעה (alarbiya.net).