מבט לאיראן

מאת:

עמוד השער של הספר בערבית "מלחמה, שלום ויחסים בינלאומיים באסלאם בן-זמננו: פתוות בנושא שלום עם ישראל"
עמוד השער של הספר בערבית "מלחמה, שלום ויחסים בינלאומיים באסלאם בן-זמננו: פתוות בנושא שלום עם ישראל"[1]

כללי

1.    באוקטובר 2014 פורסם תרגום ספרו של פרופ' יצחק רייטר "מלחמה, שלום ויחסים בינלאומיים באסלאם בן-זמננו: פתוות בנושא שלום עם ישראל" בשפה הערבית. הספר יצא לאור ע"י מכון ירושלים לחקר ישראל ומרכז שאשא למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטה העברית בירושלים והוא ניתן לרכישה באתר אמזון.

2.    ספר זה מנתח את הגותם של פוסקי הלכה ומדעני משפט מוסלמים ואת מאמציהם הפרשניים להתאים את ההלכה המוסלמית, השריעה, למציאות של יחסים בינלאומיים מודרניים. הספר מציג ומנתח עמדות ופסקי הלכה (פתוות) של חכמי הלכה מוסלמים כלפי אפשרות של חתימה על הסכם שלום עם מדינת ישראל. המחבר ממיין את פוסקי ההלכה לשני זרמים: זרם קנאי השולל אפשרות של שלום עם מדינת ישראל וזרם פרגמטי התומך בהסכם שלום. הזרם הפרגמטי מוצא בשריעה סימוכין לכך, שהמצב הטבעי בין האסלאם לעולם הלא-מוסלמי הוא מצב של שלום, כולל שלום קבע ויחסים דיפלומטיים עם מדינת ישראל.

3.    להלן פירוט מבנה הספר :

א. פרקים 1- 2 : מנתחים את הדוקטרינה המוסלמית ומאמץ חכמי ימי הביניים להתאים את פרשנות הטקסטים המשפטיים האסלאמיים למציאות חדשה.

ב. פרק 3 : עוסק בניתוח עמדות שונות כלפי הסכם חדיביה, אשר נערך בשנת 628 לספירה בין הנביא מוחמד לבין שבטי העיר מכה עובדי האלילים.

ג. פרקים 4- 5 : עוסקים בפתוות פוסקי הלכה ממוסד אלאזהר והמופתי הראשי של מצריים בסוגיית הסכם שלום עם ישראל החל בינואר 1956 ועד הסכם השלום בין ישראל לבין מצריים שנחתם בשנת 1979.

ד. פרק 6 : מוקדש לויכוח בין  שיח' יוסף אלקרצ'אוי (בעל עמדה קנאית) והמופתי הראשי של סעודיה דאז – שיח' עבד אל-עזיז אבן באז על לגיטימציה להסכם אוסלו.

ה. פרק 7  : דן בטיוטת הודנה שנדונה בין חמאס לבין גורמים אירופאיים בשנת 2006.

ן. פרק 8 : מביא ויכוח בין חזבאללה לבין מופתי סעודי בכיר על סוגיית מלחמת לבנון השנייה. הפרק האחרון מנתח את ההסכמים, בין מנהיג אלג'ירי לבין הצרפתים, שנחתמו בשנות     ה-30 של המאה ה-19 כמקרה השוואתי של הסכם של מנהיג מוסלמי עם מדינה לא-מוסלמית.

4.    ראו בהמשך קישורית לספר בשפה הערבית.

http://www.terrorism-info.org.il/Data/articles/Art_20738/A_197_14_411741167.pdf_887022916.pdf

[*] פרופ' יצחק רייטר הוא מומחה ללימודי המזרח התיכון וישראל המתמחה בחקר סכסוכים במזרח התיכון. פרופ' רייטר משמש  כראש החוג ללימודי ארץ-ישראל במכללה האקדמית אשקלון, כחוקר בכיר במכון ירושלים לחקר ישראל ובמכון טרומן לחקר השלום באוניברסיטה העברית.
[1]יצחק רייטר, "מלחמה שלום ויחסים בינלאומיים באסלאם בן-זמננו: פתוות בנושא שלום עם ישראל", מכון ירושלים לחקר ישראל, ירושלים (2014).