חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (23-17 בדצמבר 2014)

שרידי הרקטה שנפלה ב-19 בדצמבר 2014 במועצה האזורית אשכול  (דף הפייסבוק של משטרת ישראל)

שרידי הרקטה שנפלה ב-19 בדצמבר 2014 במועצה האזורית אשכול (דף הפייסבוק של משטרת ישראל)

הבערת צמיגים במהלך העצרת בתרמסעיא (ופא, 19 בדצמבר 2014).

הבערת צמיגים במהלך העצרת בתרמסעיא (ופא, 19 בדצמבר 2014).

פעילי חמאס רעולי פנים נושאים דגל חמאס בעצרת במתחם הר הבית

פעילי חמאס רעולי פנים נושאים דגל חמאס בעצרת במתחם הר הבית

משאיות של שיירת הסיוע המכונה

משאיות של שיירת הסיוע המכונה "אלג'יר-עזה 3" במעבר רפיח (פלסטין אלא'ן, 22 בדצמבר).

משאיות של שיירת הסיוע המכונה

משאיות של שיירת הסיוע המכונה "אלג'יר-עזה 3" במעבר רפיח (פלסטין אלא'ן, 22 בדצמבר).

פעילי IHH מחלקים ציוד לתושבי רצועת עזה (20 בדצמבר 2014,  דף פייסבוק PALINFO).

פעילי IHH מחלקים ציוד לתושבי רצועת עזה (20 בדצמבר 2014, דף פייסבוק PALINFO).

פעילי יחידת הנח'בה נשבעים אמונים, בפני פתחי חמאד. פתחי חמאד נראה בתמונה כשהוא אוחז ברובה M-16  (פלסטין אלא'ן, 20 בדצמבר 2014)

פעילי יחידת הנח'בה נשבעים אמונים, בפני פתחי חמאד. פתחי חמאד נראה בתמונה כשהוא אוחז ברובה M-16 (פלסטין אלא'ן, 20 בדצמבר 2014)

תמונה של פעיל דאעש מרצועת עזה, ממתאז אלוחידי, שנהרג בעיראק  (פורום חמאס, 20 בדצמבר 2014)

תמונה של פעיל דאעש מרצועת עזה, ממתאז אלוחידי, שנהרג בעיראק (פורום חמאס, 20 בדצמבר 2014)

  • לדרום ישראל נורתה רקטה, זו הפעם השלישית מאז תום מבצע "צוק איתן". בתגובה תקף חיל האוויר מפעל בטון, ששימש את חמאס בדרום הרצועה. חמאס גינתה את התקיפה אולם בכיר חמאס, מוסא אבו מרזוק, הבהיר, כי חמאס ממשיכה להיות מחויבת להסכם ההרגעה וכי היא תכבד את הפסקת האש.
  • ב-17 בדצמבר 2014 הגישה ירדן למועצת הביטחון של האו"ם הצעת החלטה פלסטינית הקוראת להסדר שלום ולסיום "הכיבוש בשטחים הפלסטינים" עוד לפני שנת 2017. המדובר בהצעה חד-צדדית המכוונת לנגח את ישראל ולחשוף אותה ללחצים במסגרת המערכה הבינלאומית, שמנהלת הרשות הפלסטינית נגד ישראל.
  • ב-17 בדצמבר 2014 הודיע בית הדין האירופאי לצדק (ECJ) על ביטול החלטת האיחוד האירופאי, שהכלילה את חמאס ברשימת ארגוני הטרור של האיחוד. הנימוקים להחלטה היו טכניים/פרוצדוראליים ולא עקרוניים. ההחלטה השאירה בתוקף את הסנקציות על חמאס לפחות לפרק זמן של שלושה חודשים כדי לאפשר תהליך ערעור. חמאס קיבלה בברכה את ההחלטה. 
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • ב-19 לדצמבר 2014 בשעות הצהרים אותרה נפילה של רקטה בשטח המועצה האזורית אשכול. הרקטה נפלה בשטח פתוח. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשטח חקלאי. שום ארגון טרור לא קיבל אחריות לירי.  זוהי הפעם השלישית בה אותרה נפילת רקטה בשטח ישראל מאז תום מבצע "צוק איתן".

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

תגובה צה"ל לירי הרקטה
  • בתגובה לירי הרקטה תקפו כלי טיס של חיל האוויר תשתית טרור השייכת לחמאס בח'אן יונס, שבדרום רצועת  עזה (דובר צה"ל, 20 בדצמבר 2014). בתקשורת הישראלית דווח, כי הותקף מפעל בטון ששימש את חמאס. זוהי תקיפה ראשונה מהאוויר, שביצע צה"ל ברצועת עזה מאז תום מבצע "עופרת יצוקה".
תגובות חמאס
  • בכירי חמאס הגיבו בחריפות לתקיפה וטענו, כי היא מהווה הפרה של הסכם ההרגעה:
  • אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי התקיפה מהווה הפרה חמורה של הסכם ההרגעה. הניה קרא למצרים לפעול למניעת הפרות מסוג זה מצד ישראל (פלסטין אלא'ן, 20 בדצמבר 2014).  
  • סאמי אבו אלזהרי, דובר חמאס, אמר כי מדובר בהסלמה מסוכנת והזהיר את ישראל שלא תחזור על מעשה זה (דף הפייסבוק של סאמי אבו זהרי, 20 בדצמבר 2014). 
  • צלאח אלברדויל, חבר המועצה המחוקקת, טען כי מדובר בחלק ממסע בחירות, שמנהל ראש ממשלת ישראל המנסה לפצות על תבוסתו במבצע "צוק איתן" (דף הפייסבוק של צלאח אלברדויל, 20 בדצמבר 2014).
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי ישראל היא תוקפנית מטבעה וכי היא הפרה את ההסכם, שהושג בשיחות העקיפות במצרים (20 בדצמבר 2014, Press TV). עם זאת הדגיש מוסא אבו מרזוק את מחויבות חמאס להסכם ההרגעה כל עוד ישראל מחויבת גם היא להסכם. הוא הדגיש, כי חמאס תנסה, יחד עם כל הארגונים, לכבד את הפסקת האש כדי שלא לספק לישראל תירוצים לתקיפה ברצועת עזה (סמא, 20 בדצמבר 2014).
תקרית נוספת בגבול רצועת עזה
  • השבוע נמשכו התקריות לאורך גדר הביטחון, שבין ישראל לרצועת עזה. ב-19 בדצמבר 2014 התקרבו כמה עשרות פלסטינים לגדר הביטחון באזור ג'באליא. כוחות צה"ל פתחו לעברם באש. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על חמישה פצועים ברגליהם כתוצאה מהירי. 
  • במהלך השבוע נמשכו אירועי האלימות והעימותים האלימים במוקדי החיכוך "המסורתיים" ביהודה, שומרון ובשכונות מזרח ירושלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית" (כפר קדום, סמוך לכלא עופר, בלעין ומחסום קלנדיה ועוד).
  • השבוע התקיימו שתי הפגנות בולטות:
  • ב-19 בדצמבר 2014 נערכה עצרת בכפר תרמסעיא (צפונית לראמאללה) לזכר זיאד אבו עין. בעצרת השתתפו בכירי הרשות הפלסטינית. במקום התפתחו עימותים בין הפלסטינים לבין כוחות צה"ל (ופא, 19 בדצמבר 2014).  
  • ב-19 בדצמבר 2014 התקיימה הפגנה במתחם הר הבית, שארגנה חמאס. בהפגנה הניפו פעילים רעולי פנים, שעטו על ראשיהם סרטי חמאס, את דגלי חמאס (19 בדצמבר 2014, PALDF).
  •  ביהודה ושומרון ובירושלים נמשכו יידויי האבנים, השלכת בקבוקי תבערה, ניסיונות דקירה של תושבים ישראליים. להלן מספר אירועים בולטים:
  • ב-19 בדצמבר 2014– בסריקות, שערכו כוחות הביטחון הישראליים בכפר דומא (אזור בנימין) נמצאה כמות גדולה של אמצעי לחימה ביניהם אקדח, מחסניות M-16, ומאות כדורים (דובר צה"ל, 19 בדצמבר 2014).

אמצעי הלחימה, שנתפסו (דובר צה"ל, 19 בדצמבר 2014)
אמצעי הלחימה, שנתפסו (דובר צה"ל, 19 בדצמבר 2014)

  • ב-18 בדצמבר 2014–בשעת לילה מאוחרת במהלך בידוק שגרתי סמוך לא-רם (דרומית לראמאללה) נתפסו מספר חשודים, כשברשותם סכינים וחומרים החשודים כסמים (דובר צה"ל, 18 בדצמבר 2014).
הערכות ישראלית לאירועי חג המולד
  • בהתאם להחלטת שר הביטחון, הרמטכ"ל ומתאם פעולות הממשלה בשטחים הוחלט על שורה של מחוות כלפי האוכלוסייה הפלסטינית הנוצרית ביהודה ושומרון. הוחלט, שבמהלך תקופת החגים, יתגברו כוחות הביטחון הישראליים את מעברי בית לחם וירחיבו את שעות פעילותם כדי לאפשר כניסה מהירה לעיר. כמו כן הוחלט על הרחבת היתרי הכניסה לישראל, מתן היתר ל-700 נוצרים מרצועת עזה להגיע ליהודה ושמרון לביקורי משפחות ול-500 נוצרים מיהודה ושומרון לבקר ברצועת עזה (דובר צה"ל, 18 בדצמבר 2014). 
מעבר רפיח
  • ג'מאל אלשובאכי, נציג הרשות הפלסטינית במצרים הודיע על כוונת מצרים לפתוח את מעבר רפיח. אולם הפתיחה נועדה אך ורק לשם הכנסת תושבים מרצועת עזה, שעוכבו עד כה, במצרים. כמו כן אמורה מצרים לאפשר חזרת 51 פלסטינים, שהיו כלואים בשטחה, בשל כניסה לא חוקית (פלסטין אליום, 20 בדצמבר 2014).
  • ב-21 בדצמבר 2014 נפתח מעבר רפיח אולם, על פי הדיווחים, רק שמונה אוטובוסים הצליחו לעבור דרכו (אתר משרד הפנים הפלסטיני, 21 בדצמבר 2014). מאהר אבו צבחה, ראש מנהלת המעברים התלונן על כך שהמעבר היה פתוח זמן קצר בלבד והדבר לא איפשר לכל האזרחים, שרצו בכך להספיק לעבור (ערוץ אלאקצא, 21 בדצמבר 2014). 

מימין: פלסטינים ממתינים מול מעבר רפיח (21 בדצבמר 2014, דף פייסבוק PALDF). משמאל: "מעבר רפיח" קריקטורה שהתפרסמה בעיתון פלסטין, המזוהה עם חמאס (פלסטין, 22 בדצמבר 2014)
מימין: פלסטינים ממתינים מול מעבר רפיח (21 בדצבמר 2014, דף פייסבוק PALDF). משמאל: "מעבר רפיח" קריקטורה שהתפרסמה בעיתון פלסטין, המזוהה עם חמאס (פלסטין, 22 בדצמבר 2014)

שיקום רצועת עזה
  • מדו"ח של Global Humanitarian Assistance, סוכנות העוקבת אחר העברות כספים לצרכים הומניטאריים, ודיווחי אונר"א עולה, כי לרצועת עזה הועבר רק חלק קטן מכספי התרומות שהובטחו על ידי המדינות והארגונים השונים. אי העברת הכספים מהווה את אחד הגורמים לעיכוב ניכר בפעולות השיקום.
  • חמאס ממשיכה להטיל על הרשות הפלסטינית את האחריות לסחבת בשיקום. בראיון שהעניק ח'ליל אלחיה, בכיר חמאס, אמר, כי בעוד ישראל והקהילה הבינלאומית מעוניינות בשיקום הרצועה אין כך הדבר לגבי הרשות הפלסטינית הנוקטת בסחבת (אלרסאלה, 20 בדצמבר 2014).
  • על רקע זה נמשכות מחאות התושבים ברצועה. ב-18 בדצמבר 2014 נערכה הפגנת מחאה של וועדות הפליטים סמוך למעבר ארז. במהלך ההפגנה הזהיר מעין אבו עוכל, ראש ועדות הפליטים, כי ההפגנה הבאה תתקיים קרוב יותר למעבר ארז וכי הכוונה היא לקיים הפגנות מחאה ברחבי רצועת עזה "מרפיח ועד בית ח'אנון ולעבר גבול מצרים וישראל" (פלסטין אליום, 18 בדצמבר 2014).
סיוע לרצועת עזה
  • ב-22 בדצמבר 2014 נכנסה לעזה, דרך מעבר רפיח, שיירה של שש משאיות עמוסות ציוד רפואי תרומה מאלג'יר (פלסטין אלא'ן, 22 בדצמבר 2014).
  • ב-20 בדצמבר 2014 חילק צוות מטעם ארגון IHH התורכי ציוד ומצרכים (בעיקר שמיכות ותנורי חימום) לתושבי עזה, שבתיהם נפגעו במהלך מבצע "צוק איתן" (20 בדצמבר 2014, IHH).
פתחי חמאד, בכיר חמאס, מבקר את פעילי נח'בה (יחידת העילית של חמאס)
  • אתר פלסטין אלא'ן (המזוהה עם חמאס) פרסם ב-20 בדצמבר 2014 צילומים בהם נראה פתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית של חמאס ולשעבר שר הפנים בממשל חמאס, נפגש עם פעילי יחידת הנח'בה  של גדודי עז אלדין אלקסאם בצפון הרצועה. נמסר, כי במהלך הביקור נשבעו פעילי הנח'בה בפניו להמשיך בדרך "ההתנגדות" (פלסטין אלא'ן, 20 בדצמבר 2014). נראה לנו,שהדבר מעיד על חשיבותו ומידת השפעתו של פתחי בתחום הצבאי והביטחוני למרות שהוא איננו ממלא כעת תפקיד רשמי בממשל ברצועת עזה.
פעיל גדודי עז אלדין אלקסאם נהרג בעת אימונים
  • במסגרת מאמצי חמאס לשיקום הפגיעות, שנגרמו לתשתית הצבאית מתקיימת פעילות גם בתחום האימונים. ב-18 בדצמבר 2014 נהרג פעיל גדודי עז אלדין אלקסאם, בלאל עבד אלמנעם אלמניראוי בן 20 ממחנה הפליטים אלשאבורה שצפונית לרפיח, וארבעה פעילים נוספים נפצעו. זאת, ככל הנראה מפיצוץ, שארע במחנה אימונים של הזרוע הצבאית במערב רפיח. לאחר מותו פרסמה חמאס הודעת אבל רשמית ונערכו לו הלוויה ועצרת זיכרון בהשתתפות בכירי חמאס. אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, ערך ביקור אבלים בבית משפחתו (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 18 בדצמבר 2014; דף פייסבוק PALINFO, 20 בדצמבר 2014).

 מימין: תמונתו של בלאל אלמניראוי (פלסטין אלא'ן, 18 בדצמבר 2014). משמאל: ביקור תנחומים שערך אסמאעיל הניה בבית משפחת ההרוג (דף פייסבוק  PALINFO, 20 בדצמבר 2014)
מימין: תמונתו של בלאל אלמניראוי (פלסטין אלא'ן, 18 בדצמבר 2014). משמאל: ביקור תנחומים שערך אסמאעיל הניה בבית משפחת ההרוג (20 בדצמבר 2014,  דף פייסבוק PALINFO)

פיגוע נגד מרכז התרבות הצרפתי בעזה –השלמה
  • התארגנות סלפית ג'האדיסטית בשם ג'נד אנצאר אללה, המזוהה עם הג'האד העולמי, העלתה ב-18 בדצמבר 2014 סרטון ליוטיוב, בו היא קיבלה אחריות לפיצוץ מרכז התרבות הצרפתי בעזה ב-12 בדצמבר 2014. בסרטון נאמר, כי הפיגוע בוצע בתגובה לפעילות כוחות הקואליציה, בהם שותפה גם צרפת, נגד ארגון דאעש. בסרטון הודגש גם, כי הפיגוע בוצע למרות שהאזור בו ממוקם מרכז התרבות מוקף מטות של מנגנוני הביטחון של חמאס. כזכור ב-12 בדצמבר 2014 בשעות הערב הופעל מטען נפץ נגד מרכז התרבות הצרפתי, שגרם נזק לחומה החיצונית של המרכז.

בין חמאס לג'נד אנצאר אללה יריבות קשה. ב-14 באוגוסט 2009, דיכאה חמאס באמצעות כוח צבאי את התארגנות ג'נד אנצאר אללה (צבא תומכי אללה). במהלך העימותים שהתנהלו במסגד שיח' אלאסלאם אבן תימיה ברפיח ובסביבתו נהרגו 24 בני אדם, נפצעו כ-130 ונעצרו כמה מאות חשודים, ביניהם פעילים ג'האדיים-סלפיים. בין ההרוגים בלטו שיח' נור אלדין אלמקדסי (שהיה מקור סמכות דתי-אידיאולוגי של ההתארגנויות הג'האדיוית-סלפיות) וח'אלד בנאת המכונה אבו עבדאללה הסורי (המנהיג הצבאי של ג'נד אנצאר אללה). במהלך העימותים לא היססו כוחות חמאס לירות לעבר מסגד על שמו של שיח' אלאסלאם אבן תימיה, סמל סלפי אסלאמי בולט, ולגרום לו נזק ניכר[3].

 

תמונות מתוך הסרטון: מימין: המטען, שהונח את במבנה. משמאל: המבנה עולה באש (יוטיוב, 18 בדצמבר 2014)
תמונות מתוך הסרטון: מימין: המטען, שהונח את במבנה. משמאל: המבנה עולה באש (יוטיוב, 18 בדצמבר 2014)

מותו של פלסטיני בלחימה בעיראק
  • פורום חמאס דיווח ב-20 בדצמבר 2014 על מותו בעיראק של ממתאז אלוחידי, בן 27, מהעיירה אלזהראא' (דרומית לעיר עזה) לאחר שהצטרף לשורות ארגון דאעש (פורום חמאס, 20 בדצמבר 2014). עוד נאמר, כי הוא נהרג במהלך תקיפה של ארגון דאעש נגד עמדה של צבא עיראק, בצפון מחוז נינוא (סמא, 20 בדצמבר 2014).
פניית הרשות למועצת הביטחון של האו"ם
  •  ב-17 בדצמבר 2014 הגישה ירדן רשמית למועצת הביטחון של האו"ם הצעת החלטה פלסטינית חד-צדדית, שכוונתה לנגח את ישראל בזירה הבינלאומית ולהפעיל עליה לחצים. ההצעה קוראת לכינון הסדר שלום בן ישראל לפלסטינים ולסיום "הכיבוש בשטחים הפלסטינים"  עוד לפני שנת 2017. על פי נוסח ההצעה הפיתרון, אליו יגיעו הצדדים, יתקיים באמצעות משא ומתן על בסיס גבולות 1967, יכלול הסכמים ביטחוניים ויגדיר את ירושלים כבירה משותפת של שתי המדינות. כמו כן קוראת ההצעה לשני הצדדים להפסיק לנקוט בכל פעילות חד-צדדית, שאינה חוקית, כמו בנייה בהתנחלויות (מען, 17 בדצמבר 2014).
  • הצעת ההחלטה הוגשה כ"עותק כחול, דהיינו הצעה שניתן להביאה להחלטה של מועצת הביטחון החל מ-24 שעות ממועד ההגשה. לדברי ריאצ' אלמלאכי, שר החוץ בממשלת ההסכמה הלאומית, מהווה נוסח ההצעה,שהוגשה למועצת הביטחון, שילוב של "הצעת ההחלטה הצרפתית יחד עם הערות והחלטות פלסטיניות" (17 בדצמבר 2014, UN Report). נמסר, כי בהנהגה הפלסטינית עדיין קיים ויכוח על הנוסח הסופי של הצעת ההחלטה כמו גם על מועד הגשתה להצבעה.
  • ריאצ' אלמלאכי, אמר כי ההצעה פתוחה לשינויים במידה ויגיעו הצעות לתיקון מצד מדינות החברות במועצת הביטחון. לדבריו נעשים גם מאמצים "לחזק" את ההצעה באמצעות ניסוחים בהירים וחדים בפרט בכל מה שנוגע לסוגית ירושלים וסוגית ההתנחלויות (אלאיאם, 21 בדצמבר 2014). בהתבטאות נוספת אמר ריאצ' אל מלאכי, כי טרם ההצבעה הוכנסו בנוסח ההצעה מספר שינויים בסיסיים וחשובים הנוגעים לסוגיית ירושלים והבנייה בהתנחלויות (מען, 21 בדצמבר 2014).
  • באשר למועד הגשת ההצעה להצבעה עולה אפשרות, כי אבו מאזן ימתין עד שתושג הסכמתן של תשע המדינות החברות במועצת הביטחון קרי – החל מינואר 2015 (אלשרק אלאוסט, 21 בדצמבר 2014). מג'די אלח'אלדי, יועצו הדיפלומטי של אבו מאזן,  אמר, כי הפלסטינים יחלו בהתייעצויות עם חברות מועצת הביטחון כדי לגייס את תמיכתן ולאחר מכן תיערך ההצבעה על ההחלטה (מען, 21 בדצמבר 2014). ריאצ' אלמלאכי  אמר, שלמרות מאמצי השכנוע של ג'והן קרי, מזכיר המדינה האמריקאי, הם מסרבים לדחות את ההצבעה עד לאחר הבחירות בישראל (17במרץ 2015) (מען, 21 בדצמבר 2014).
  • בראיון שהעניק ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה הלאומית אמר, כי אם הרשות תיכשל בפניה למועצת הביטחון עומדות בפניה כמה אופציות נוספות. האחת - פנייה למוסדות בינלאומיים נוספים. האחרת היא לבחון את היחסים הכלכליים והביטחוניים עם ישראל לצד קידום ה"התנגדות העממית". הוא קרא לארה"ב לשקול את מדיניותה לאור העמדות האירופאיות ועמדות שאר מדינות העולם כלפי הפלסטינים (21 בדצמבר 2014, Sky News Arabic). ג'ן סאקי, דוברת מחלקת המדינה של ארה"ב, אמרה כי טרם גובשה החלטה סופית בכל הקשור להטלת וטו אמריקאי על הצעת ההחלטה. לדבריה הטלת הוטו תהיה תלויה בתוכן טיוטת ההצעה אשר טרם הוגשה באופן רשמי. יחד עם זאת הדגישה, כי ארה"ב לא תתמוך בשום מהלך חד-צדדי (אתר מחלקת המדינה האמריקאית, 17 בדצמבר 2014).
תגובות חמאס
  • בחמאס מתחו ביקורת על הפנייה למועצת הביטחון. בהודעה מטעם חמאס, שפרסם סאמי אבו זהרי נאמר, כי תנועת חמאס מסרבת לכל מה שעלול "להפחית מהזכויות והעקרונות הלאומיים" בפרט מה שקשור לירושלים ול"זכות השיבה" [של הפליטים הפלסטינים]. צלאח ברדויל, בכיר חמאס, האשים את אבו מאזן, כי הוא בורח מאחריותו כלפי האינטרס הפלסטיני וכלפי רצועת עזה וכי הפנייה למועצת הביטחון של האו"ם היא חלק מניסיונות להגיע להסדר וחיפוש אחר מסגרת למשא ומתן שאינו נגמר (21 בדצמבר 2014, QNN).
החלטת הפרלמנט האירופאי
  • הפרלמנט האירופאי אימץ ב-17 בדצמבר 2014 ברוב של 498 מול 88 מתנגדים ו-11 נמנעים החלטה המביעה תמיכה עקרונית בהכרה במדינה פלסטינית ובפיתרון שתי המדינות. זאת, לצד קידום של שיחות השלום. נוסח ההחלטה התקבל כפשרה בין הסיעות הגדולות בפרלמנט והוא נמנע מקריאה להכרה מיידית במדינת "פלסטין". עם זאת הדגישו חברי הפרלמנט את דאגתם מההסלמה בשטח, גינו את כל מעשי הטרור וחזרו על התנגדותם לבנייה בהתנחלויות.
  • נביל שעת', חבר הועד המרכזי של פתח והאחראי על היחסים הבינלאומיים, בירך על הכרת הפרלמנט האירופאי במדינת פלסטין ואמר, כי זוהי החלטה היסטורית המבטאת את השינוי המתחולל בזירה האירופאית כלפי הבעיה הפלסטינית. הוא הביע תקווה שההכרזה תעודד ממשלות אירופאיות נוספות להכריז אף הן על ההכרה במדינה פלסטינית (ופא, 17 בדצמבר 2014).
קריאה לאחוז בנשק באתר הרשמי של פתח
  • דף הפייסבוק הרשמי של פתח פרסם כרזה בה נראה פעיל פתח צבאי חמוש ומפגן צבאי של הפתח. באיור נכתב בערבית : "תשוב לשאת את הנשק כדי שאויבך (קרי ישראל) לא יהיה רגוע" (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 22 בדצמבר 2014).

הכרזה  בדף הפייסבוק הרשמי של הפתח (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 22 בדצמבר 2014)
הכרזה  בדף הפייסבוק הרשמי של הפתח (דף הפייסבוק הרשמי של הפתח, 22 בדצמבר 2014)

הודעת בית הדין האירופאי לצדק

 

  • ב-17 בדצמבר 2014 הודיע בית הדין האירופאי לצדק (ECJ),[4] על ביטול החלטת האיחוד האירופאי (מ-27 בדצמבר 2001) אשר הכלילה את תנועת חמאס ברשימת ארגוני הטרור של האיחוד. זאת, מכיוון, שלדעת בית הדין, לא סופקו הוכחות מספקות והכללתה של חמאס ברשימה התבססה על הליכים, שאינם מקובלים עוד באיחוד (התבססות על מידע, שמקורו בכלי התקשורת). בית הדין הדגיש, כי החלטתו  אינה מעידה על הערכתו בנוגע להגדרתה העקרונית של חמאס כארגון טרור.  כמו כן השאיר בית הדין את הסנקציות על חמאס לפרק זמן של לפחות שלושה חודשים (עד ל-17 במרץ 2015) או עד שיושלם תהליך הערעור במהלכו יוכלו המדינות החברות להגיש ראיות לצורך הכללה מחודשת של חמאס ברשימה (אתר מועצת האיחוד, 17 בדצמבר 2014).
  • עורך הדין ח'אלד אלשולי, העומד בראש ארגון CBSP, ארגון צדקה צרפתי הפועל למען רצועת עזה,  שהיה פעיל במאמצים להוצאת חמאס מרשימת האיחוד האירופאי, אמר כי החלטת האיחוד כוללת גם את הזרוע הצבאית של הארגון. עוד הדגיש, כי אם לא יוגש ערעור על ההחלטה תוך שלושה חודשים משמעות הדבר היא שהקפאתם של כספי חמאס תופסק, חמאס תוכל לפתוח משרדים בכל מדינה אירופאית וכל אחד מחבריה יוכל לקבל אשרת כניסה לאירופה (אלג'זירה.נט, 18 בדצמבר 2014).
תגובות במערב
  • דוברת מטעם הנציבות האירופאית הדגישה, כי האיחוד האירופאי עודנו רואה בחמאס ארגון טרור והוא בוחן את צעדיו לרבות האפשרות לערעור .
  • דובר משרד החוץ הבריטי מסר, כי בריטניה לומדת את פרטי הפסיקה והיא תפעל עם שותפותיה כדי לוודא שחמאס תישאר ברשימת ארגוני הטרור (אתר משרד החוץ הבריטי, 17 בדצמבר 2014).
  • דוברת מחלקת המדינה של ארה"ב אמרה, שעל האיחוד האירופאי לשמר את הסנקציות  וההגבלות על חמאס הנובעות מהיותו ארגון טרור. עוד ציינה הדוברת, כי ארה"ב תמשיך לשתף פעולה עם האיחוד האירופאי בעניין זה (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 17 בדצמבר 2014).
תגובות חמאס
  • בחמאס ברכו על ההחלטה:
  • ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי הנהגת חמאס רואה את ההחלטה כצעד בכיוון הנכון וכאמצעי לשנות עמדה מוטעית, שלא הייתה מבוססת על עובדות אובייקטיביות. הוא קרא לממשלות האיחוד האירופאי לשתף פעולה עם ההחלטה של בית הדין ולאמץ "החלטות אמיצות" להסרת חמאס מרשימת ארגוני הטרור  (17 בדצמבר 2014, Middle East Monitor).
  • מוסא אבו מרזוק, בכיר חמאס, הביע שביעות רצון מההחלטה וטען כי זהו ניצחון של כל התומכים ב"התנגדות" [קרי, דרך הטרור] בקרב העם הפלסטיני (דף הפייסבוק של מוסא אבו מרזוק, 17 בדצמבר 2014).
  • צלאח אלברדויל, בכיר חמאס, אמר כי הם רואים בהחלטה תיקון של טעות קשה. לדבריו הגורם הטרוריסטי אותו יש להעמיד לדין ולהכניס לרשימה הוא האויב הציוני (אלג'זירה, 17 בדצמבר 2014).  

[1] נכון ל-23 בדצמבר 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן אינם כוללים רקטות שנורו אך נפלו בתחום רצועת עזה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]פרוט ראו פרסום מרכז המידע מ-1 באוקטובר 2009: "המאבק בין חמאס להתארגנויות הג'האדיות-סלפיות ברצועה המזדהות עם הג'האד העולמי – תמונת מצב"
[4]בית הדין האירופאי לצדק (ECJ) הוא בית המשפט המרכזי של האיחוד האירופאי. פסיקתו של בית הדין מחייבת את מוסדות האיחוד האירופאי, מדינות החברות באיחוד או אנשים פרטיים הפונים אליו, דרך בתי הדין של המדינות החברות באיחוד. הוא גם אמון על פרשנות החקיקה ואכיפת אמנות יסוד של האיחוד האירופאי, לרבות פיקוח על חוקיות הסכמים בינלאומיים.