מבט לג’האד העולמי (31-24 בדצמבר 2014)

תמונות הטייס השבוי, שהופצו על-ידי דאעש ברשתות החברתיות.  הטייס נראה כשהוא עירום למחצה, נגרר מאגם שבו נחת.

תמונות הטייס השבוי, שהופצו על-ידי דאעש ברשתות החברתיות. הטייס נראה כשהוא עירום למחצה, נגרר מאגם שבו נחת.

תמונות הטייס השבוי, שהופצו על-ידי דאעש ברשתות החברתיות.  הטייס נראה כשהוא עירום למחצה, נגרר מאגם שבו נחת.

תמונות הטייס השבוי, שהופצו על-ידי דאעש ברשתות החברתיות. הטייס נראה כשהוא עירום למחצה, נגרר מאגם שבו נחת.

המסגד באלרקה, שנפגע מטיל ששוגר, לטענת דאעש, מהאוויר (אצדאראת טיוב, 26 בדצמבר 2014).

המסגד באלרקה, שנפגע מטיל ששוגר, לטענת דאעש, מהאוויר (אצדאראת טיוב, 26 בדצמבר 2014).

ההודעה של בני השבטים הסונים על הקמת

ההודעה של בני השבטים הסונים על הקמת "חזית ההתנגדות העממית". ברקע ניתן לראות את דגל סוריה

קבר סידי סלמאן בכפר אלחקף, שפוצץ ע

קבר סידי סלמאן בכפר אלחקף, שפוצץ ע"י דאעש (דף הפייסבוק חדשות סוידאא', 26 בדצמבר 2014).

הוצאות להורג של אזרחים

הוצאות להורג של אזרחים

הוצאות להורג של אזרחים

הוצאות להורג של אזרחים

ראיון עם הטייס הירדני, שהופיע בעמוד הראשון בראיון בגיליון דאבק האחרון.

ראיון עם הטייס הירדני, שהופיע בעמוד הראשון בראיון בגיליון דאבק האחרון.

פעיל דאעש רעול פנים האוחז סכין בידו בצירוף הכיתוב:

פעיל דאעש רעול פנים האוחז סכין בידו בצירוף הכיתוב: "הו יהודים, אנחנו באים להרוג אתכם"

error

עיקרי אירועי השבוע[1]
  • במוקד אירועי השבוע עמדה התרסקות מטוס ירדני באזור אלרקה ונפילת טייסו בשבי דאעש. נפילת מטוס, במסגרת המערכה האווירית נגד דאעש, הינו אירוע ראשון מסוגו. דאעש ניסה לנצל אותו לצרכים תעמולתיים וטען, כי הפיל את המטוס באמצעות טיל נ"מ. צבא ארה"ב וצבא ירדן הודיעו, כי עדויות ראשוניות מצביעות על כך שהמטוס התרסק, ולא הופל  ע"י דאעש. מקורות בתנועה הסלפית בירדן הזדרזו להודיע, כי הם יהיו מוכנים לתווך במו"מ בין ירדן לדאעש לשחרור הטיס תמורת תומכי דאעש הכלואים בירדן.
  • בעיראק ובסוריה נמשכה הלחימה במוקדי הקרבות העיקריים, ללא שינויים משמעותיים בשטח. במהלך הקרבות באזור העיר השיעית סאמראא', שמצפון לבגדאד, נהרג השבוע קצין איראני בכיר במשמרות המהפכה, אשר שימש כיועץ לצבא עיראק ולמליציות השיעיות. בהלווייתו בטהראן השתתפה הצמרת הצבאית-ביטחונית האיראנית. מותו שופך אור על הסיוע האיראני העקיף למליציות השיעיות הלוחמות בדאעש, אשר הוקמו והופעלו ע"י כח קדס של משמרות המהפכה בשנות הלחימה נגד ארה"ב ובעלות בריתה בעיראק.

המערכה הבינלאומית נגד דאעש
תקיפות ארה"ב והקואליציה בסוריה ובעיראק
  • גם השבוע ביצעו מטוסי ארה"ב והקואליציה עשרות תקיפות בסוריה ובעיראק תוך שימוש במטוסי קרב, מפציצים וכלי טיס בלתי מאוישים. להלן מוקדי התקיפות ומאפייניהן (אתר CENTCOM, ערוץ אלחרה):
  • בסוריה התמקדו התקיפות בקובאנה (עין אלערב), שם נמשכים הקרבות בין דאעש לבין הכוחות הכורדים. כמו כן הותקפו יעדים של דאעש במחוזות דיר אלזור, חלב, אלחסכה ואלרקה, "עיר הבירה" של דאעש. צבא ארה"ב דיווח, כי בתקיפות הושמדו בניינים, עמדות לחימה, אתרי הערכות, מתקני נפט וכלי רכב של דאעש. התקיפות האוויריות נערכו ע"י ארה"ב ובעלות בריתה הערביות (בחריין, ירדן, סעודיה, מאע"מ).
  • בעיראק התמקדו התקיפות נגד יעדי דאעש באזורי מוצול, אלפלוג'ה, אלקאא'ם, ביג'י, שדה התעופה הצבאי אלאסד (במחוז אנבאר, מדרום לחדית'ה) וסינג'אר. בין השאר נפגעו ציוד, כלי רכב ונקודת ביקורת באלקאא'ם (צפון מערב עיראק, בקרבת הגבול עם סוריה); מפקדה צבאית במוצול; בניינים, בהם שהו פעילי דאעש, סמוך לביג'י; כלי רכב וכוח של דאעש סמוך לשדה התעופה אלאסד, וכלי רכב ויחידות סמוך לסינג'אר. התקיפות נערכו ע"י מטוסי ארה"ב ובעלות בריתה המערביות (אוסטרליה, בלגיה, קנדה, דנמרק, צרפת, הולנד, בריטניה).
התרסקות מטוס קרב ירדני ונפילת טייס בשבי דאעש
  • ב-24 בדצמבר 2014 התרסק מטוס קרב ירדני מסוג 16-Fבעת שהיה במשימת תקיפה בצפון סוריה באזור העיר אלרקה. הטייס נטש את המטוס. דאעש הודיע, כי הפיל את המטוס באמצעות טיל נ"מ ושבה את טייסו. מנגד הודיע מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, כי המטוס התרסק ולא הופל ע"י דאעש, "Evidence clearly indicates that ISIL did not down the aircraft as the terrorist organization is claiming"(סוכנות הידיעות הצרפתית, 24 בדצמבר 2014). גם צבא ירדן הודיע, כי עדויות ראשוניות מצביעות על כך, שההתרסקות לא נגרמה כתוצאה מירי דאעש (סוכנות הידיעות הירדנית, 24 בדצמבר 2014).

מימין: פעילי דאעש לצד שרידי המטוס בתמונה, שהופצה ע"י דאעש ברשתות החברתיות. משמאל: צהלות שמחה של פעילי דאעש באלרקה בעקבות התרסקות המטוס הירדני (חשבון טוויטר המזוהה עם המדינה האסלאמית,  24 בדצמבר 2014).
מימין: פעילי דאעש לצד שרידי המטוס בתמונה, שהופצה ע"י דאעש ברשתות החברתיות. משמאל: צהלות שמחה של פעילי דאעש באלרקה בעקבות התרסקות המטוס הירדני (חשבון טוויטר המזוהה עם המדינה האסלאמית, 24 בדצמבר 2014).

זוהי הפעם הראשונה, שבה מתרסק מטוס של הקואליציה המבצעת תקיפות אוויריות נגד דאעש. ברשות דאעש טילי כתף נגד מטוסים, שבאמצעותם יירט מספר פעמים מסוקים עיראקים. עם זאת, לא מוכרות לנו יכולות של דאעש ליירוט מטוסי קרב. סביר איפא, כי הגרסה האמריקאית והירדנית לפיה המטוס התרסק (בשל תקלה טכנית?) היא הנכונה.

 

  • על פי התקשורת הירדנית והערבית הטייס, שנפל בשבי דאעש, הינו סגן בשם מעאד' צאפי יוסף אלכסאסבה, בן 27, המשרת במחוז כרכ, שבדרום ירדן. בכירים בירדן הדגישו, כי הם שוקדים על החזרת הטייס השבוי. מקורות בתנועה הסלפית בירדן הודיעו, שהם מוכנים לתווך בין ממשלת ירדן לבין דאעש לשחרור הטייס השבוי תמורת פעילים, תומכי דאעש, הכלואים בירדן. כמו כן נמסר, כי ירדן ביקשה מתורכיה לסייע לה במאמצים להביא לשחרורו של הטייס השבוי (הורייט, 29 בדצמבר 2014).

בירדן עצורים, למעלה ממאתיים פעילים סלפים-ג'האדיסטים (אלע'ד, 29 בדצמבר 2014). חלקם עצורים בשל מעורבות בפעילות טרור וחתרנות נגד המשטר.שחרורם תמורת הטייס הירדני השבוי עלול לחזק את כוחם של תומכי דאעש ותומכי הג'האד העולמי בירדן, להגביר את הסיכון הנשקף מהם למשטר ההאשמי ויתכן גם להקשות על מעורבות ירדן בקואליציה שבהנהגת ארה"ב[2].


מספרי הנפגעים בתקיפות הקואליציה

  • על פי דיווח המרכז הסורי לזכויות אדם שבלונדון (SOHR) נהרגו מאז תחילת ההפצצות האוויריות של הקואליציה הבינלאומית כ-1,170 בני אדם ולמעלה מ-800 נפצעו. בקרב ההרוגים 1,046 הינם פעילי דאעש ו-72 פעילי ג'בהת אלנצרה. כמו כן נהרגו בתקיפות הקואליציה 52 אזרחים.

[1]הפרסום השבועי "מבט לג'האד העולמי" עוקב אחר ההתפתחויות בקרב דאעש וארגוני הג'האד העולמי במזרח התיכון ואחר פעילות טרוריסטית ברחבי העולם, שמקורה בארגוני הג'האד העולמי במזרח התיכון.
[2] מידע על התמיכה לה זוכה דאעש בירדן ראו עבודת מחקר של מרכז המידע מה-27 בנובמבר 2014: "דאעש: דיוקנו של ארגון טרור", ע"מ 191-189