חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (13-7 בינואר 2015)

מנהיגי העולם ובכלל זה בנימין נתניהו ואבו מאזן בצעדת ההזדהות בפריס בעקבות מתקפת הטרור  (פלסטין אלא'ן, 11 בינואר 2015)

מנהיגי העולם ובכלל זה בנימין נתניהו ואבו מאזן בצעדת ההזדהות בפריס בעקבות מתקפת הטרור (פלסטין אלא'ן, 11 בינואר 2015)

הכרזה הקוראת לבצע פיגועי דקירה  (9 בינואר 2015,  דף הפייסבוק PALDF)

הכרזה הקוראת לבצע פיגועי דקירה (9 בינואר 2015, דף הפייסבוק PALDF)

כרזה מטעם חמאס, שהתפרסמה בעקבות גזר דינו של המחבל (7 בינואר 2015,  דף הפייסבוק PALDF).

כרזה מטעם חמאס, שהתפרסמה בעקבות גזר דינו של המחבל (7 בינואר 2015, דף הפייסבוק PALDF).

כינוס החירום של הארגונים  הפלסטינים ברצועת עזה (פלסטין אליום, 11 בינואר 2015).

כינוס החירום של הארגונים הפלסטינים ברצועת עזה (פלסטין אליום, 11 בינואר 2015).

עצרות הזדהות פלסטיניות עם הרוגי הפיגוע במערכת העיתון שרלי הבדו בצרפת (ופא, 11 בינואר 2015).

עצרות הזדהות פלסטיניות עם הרוגי הפיגוע במערכת העיתון שרלי הבדו בצרפת (ופא, 11 בינואר 2015).

  • בדרום ישראל שרר שקט. ביהודה, שומרון וירושלים נמשכו הפיגועים ומעשי האלימות. בלטו במיוחד פיגועי דקירה (רובם סוכלו), יידויי אבנים לעבר כלי רכב ישראליים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר בניין ישראלי בחברון.
  • המתיחות בין פתח וחמאס גברה השבוע בעקבות סדרת פיצוצים סמוך לבנק פלסטין ובביתו של דובר ממשלת ההסכמה הלאומית. פתח הטילה על חמאס את האחריות לפיצוצים. ראשי חמאס המשיכו להאשים את הרשות הפלסטינית בעיכוב מכוון של שיקום רצועת עזה.
  • אבו מאזן וחמאס גינו (בנפרד) את סדרת פיגועי הטרור בפריס. ברצועה, בראמאללה ובחברון התקיימו הפגנות הזדהות עם צרפת. אבו מאזן השתתף בהפגנת הענק בפריס אך זכה לביקורת על כך מצד חמאס (על שלא השתתף בשום עצרת ברצועה במהלך מבצע "צוק איתן" ולאחריו). 
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • השבוע לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

תקריות בגבול רצועת עזה
  • השבוע נמשכו תקריות לאורך גדר הביטחון, שבין ישראל לרצועת עזה. ב-11 בינואר 2015 פתח כוח צה"ל באש לעבר חשוד, שהתקרב לגדר הביטחון בסמוך לח'אן יונס. החשוד התרחק וחזר לרצועת עזה (דף הפייסבוק צבע אדום, 22 בינואר 2015). 
דקירת צעיר בשער שכם
  • ב-8 בינואר 2015 סמוך לשער שכם בירושלים נדקר צעיר, תלמיד ישיבה, בגבו באמצעות מברג. הדוקר נמלט מהמקום. מצבו של הנדקר קל עד בינוני. בעקבות הפיגוע נעצר נער בן 15 תושב מזרח ירושלים בחשד, כי דקר את תלמיד הישיבה (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 9 בינואר 2015).
  • לאחר אירוע הדקירה התפרסמה באתרים המזוהים עם חמאס כרזה בה נראה פלסטיני רעול פנים דוקר יהודי חרדי בשלג על רקע מתחם הר הבית. הכיתוב בכרזה קורא לדקור יהודים בירושלים  (9 בינואר 2015,  דף הפייסבוק PALDF).
אירועי אלימות נוספים במסגרת "ההתנגדות העממית"
  • במהלך השבוע נמשכה הפעילות האלימה, שהתבטאה בעיקר בהשלכת בקבוקי תבערה ויידויי אבנים. כמו כן, בוצע פיגוע דקירה בירושלים וסוכלו מספר פיגועי דקירה נוספים. להלן אירועים בולטים:
  • ב-12 בינואר 2015– אירעו מספר מקרים של יידוי אבנים לעבר כלי רכב ישראליים: בכביש אלון, היורד מגב ההר לבקעת הירדן, סמוך לכפר אלמע'יר, יודו אבנים לעבר אוטובוס. נגרם נזק לאוטובוס. אוטובוס נוסף נרגם באבנים בכביש גוש עציון. בשעות אחר הצהרים יידה מחבל אבן גדולה לעבר כלי רכב סמוך לכפר סינג'יל (אזור בנימין) האבן ריסקה את שמשת אחד מכלי הרכב ופגעה בשתי נוסעות (סוכנות תצפית, 12 בינואר 2015).

האבן, שפגעה במכונית (צילום: סוכנות תצפית, 12 בינואר 2015)
האבן, שפגעה במכונית (צילום: סוכנות תצפית, 12 בינואר 2015)

  • ב-11 בינואר 2015– במהלך בדיקה שגרתית של כלי רכב פלסטינים, זיהה כוח צה"ל סכין בתא הכפפות של הרכב (דובר צה"ל, 11 בינואר 2015).
  • ב-9 בינואר 2015– לוחמי משמר הגבול עצרו בחברון פלסטיני כבן עשרים בחשד שניסה להבריח ציוד לחימה. החשוד הגיע לעמדה הנמצאת סמוך למערת המכפלה ובידו שק גדול, שעורר את חשדם של לוחמי משמר הגבול שהיו במקום. בתוך השק נמצא ציוד לחימה הכולל סכין, אפודי מגן, מסכות ועוד (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 9 בינואר 2015).
  • ב-7 בינואר 2015- הושלכו בקבוקי תבערה לעבר בניין בשכונת בית הדסה בחברון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (סוכנות התצפית, 7 בינואר 2015).
נתפס מבצע פיגוע הדקירה בירושלים
  • בראמאללה נעצר פלסטיני בן 21 החשוד, כי ביצע פיגוע דקירה שבועיים לפני כן. החשוד מוסא עג'לוני, תושב מזרח ירושלים, היה בעבר כלוא על רקע עבירות אלימות, תקיפת שוטרים ופעילות פלילית. החשוד הודה, כי תכנן את הדקירה מראש וכי בכוונתו הייתה להרוג שוטר. לאחר ביצוע הדקירה נמלט לראמאללה שם אותר בדירת מסתור ונעצר. בחקירתו סיפר, כי טרם ביצוע הדקירה הסתיר את הסכין בבית הקברות המוסלמי סמוך לשער האריות (אתר שירות הביטחון הכללי, דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 11 בינואר 2015) .
סגירת שתי עמותות, שמימנו פעילים במסגד אלאקצא
  • משטרת ישראל בשיתוף שירות הביטחון הכללי, הורו ב-12 בינואר 2015 על סגירת שתי עמותות בנצרת ובירושלים, שעל פי החשד, העבירו כספים לארגונים המזוהים עם חמאס והתנועה האסלאמית. על פי החשד העמותות אלפג'ר לאומנויות וספרות בנצרת ואגודת מוסלמיות למען אלאקצא בירושלים, העבירו שכר לפעילים המגיעים מידי להר הבית ונוקטים באלימות מילולית ופיזית כלפי קבוצות המבקרות בהר הבית (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 12 בינואר 2015). קודם לכן, ב-29 בדצמבר 2014, הכריז שר הביטחון על שתי העמותות הללו כבלתי מותרות.
נגזר דינו של מתכנן החטיפה והרצח של הנערים בחברון
  • בית הדין הצבאי ביהודה גזר ב-6 בינואר 2015 את עונשו של חסאם אלקואסמה, פעיל חמאס מחברון, שהורשע בתכנון חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים בגוש עציון (12 ביוני 2014). גזר דינו הוא 75 שנות מאסר. הוא גם נדרש לפצות כל אחת מהמשפחות בסכום של רבע מיליון שקלים.
  • בפורומים שונים המזוהים עם חמאס התפרסמה כרזה המפארת את הרוצח: "בית המשפט הציוני.... גזר על האסיר לוחם הג'אהד חסאם אלקואסמה באשמת חטיפת והריגת שלושת החיילים הציוניים בחברון", (7 בינואר 2015,  דף הפייסבוק PALDF).
המצב בעברים
מעבר רפיח
  • מעבר רפיח ממשיך להיות סגור. השגרירות הפלסטינית במצרים הודיעה, שהמעבר יפתח בין 15-13 בינואר 2015 בשני הכיוונים לכניסת בעלי אשרות שהייה ובעלי דרכונים זרים (אתר השגרירות הפלסטינית במצרים, עמוד הפייסבוק של מאהר אבו צבחה, 11 בינואר 2015). אולם ב-12 בינואר 2015 הודיע מאהר אבו צבחה, ראש מנהלת המעברים, כי מצרים חזרה בה מכוונתה לפתוח את מעבר רפיח בעקבות חטיפת קצין מצרי בסיני על ידי גורמים המזוהים עם הג'האד העולמי בשל הסכנה, שינסו להבריחו לשטח הרצועה (משרד הפנים הפלסטיני, 12 בינואר 2015)
מעבר ארז
  • חמאס החליטה לאייש את נקודת הביקורת בצד הפלסטיני של מעבר ארז, שהייתה מאוישת עד היום על ידי פעילי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. חמאס הציבה במקום מכולה ואיישה את המעבר בפעילי מנגנוני הביטחון שלה. בעקבות כך עזבו אנשי הרשות את המחסום ונפסקה כליל תנועת האוכלוסייה במעבר למעט מקרים חריגים של חולים הנזקקים לטיפול. נאצר סרג', ראש הועדה האזרחית ברצועת עזה, דיווח, כי נעשים מאמצים להסדרת הפעילות במעבר (קדסנט, 11 בינואר 2015).
שיקום רצועת עזה
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, דיווח שראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה הלאומית, העביר לחמאס איגרת באמצעות שרי העבודה והעבודות הציבוריות, בה התחייב לטפל בכל הבעיות הבוערות ברצועת עזה תוך ארבעה שבועות.  דווח, כי ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה הלאומית, צפוי להגיע לביקור ברצועה  בימים הקרובים (פלסטין אליום, 6 בינואר 2015).
  • במקביל, המשיכו ראשי חמאס להאשים את הרשות הפלסטינית בחוסר מעש ובדחייה מכוונת של שיקום רצועת עזה. כך למשל, סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, האשים את הרשות הפלסטינית במניפולציות בכספים המיועדים לשיקום הרצועה. הוא אמר, כי הצהרותיהם של מספר שרים מוכיחות שהסיבה האמיתית להכשלת השיקום הוא משחקה של הרשות הפלסטינית בכספים אלו והסחר שלה בסבל תושבי הרצועה (אלראי, 5 בינואר 2015).
מתיחות בין פתח לחמאס
  • ב-9 בינואר 2015 אירעו בעיר עזה מספר פיצוצים. הפיצוץ הראשון אירע סמוך לבנק פלסטין כאשר שני רעולי פנים פוצצו שני כספומטים של הבנק במרכז העיר עזה באמצעות מטען חבלה. זמן קצר לאחר מכן דווח על פיצוץ בגנראטור בביתו של איהאב בסיסו, דובר ממשלת ההסכמה הלאומית, בשכונת אלרמאל (פאל טודיי, 9 בינואר 2015). לדברי בסיסו אירע הפיצוץ כעשרים וארבע שעות לאחר שהוא ושרים נוספים בממשלת ההסכמה הלאומית קיבלו איומים לטלפונים הניידים שלהם (ופא, 9 בינואר 2015).
  • פתחפרסמה הודעה רשמית שבה הטילה על חמאס את האחריות לסדרת הפיצוצים האחרונה ברצועת עזה (אלאיאם, 12 בינואר 2015). אסאמה אלקואסמי, דובר פתח, גינה את סדרת הפיצוצים והטיל את האחריות על חמאס. לדבריו מעשים אלו מעידים, שעזה נתונה לשליטה של כנופיה המשליטה טרור על התושבים ועל המוסדות הפרטיים (מען, 9 בינואר 2015).
  • על רקע מה שכינו "אוזלת היד" של ממשלת ההסכמה הלאומית, התכנסו הארגונים הפלסטינים ברצועת עזה בלשכתו של מוסא אבו מרזוק, להחליט בכל הנוגע לרצועת עזה וגורלה של ממשלת ההסכמה הלאומית (אלרסאלה.נט, 9 בינואר 2015). הכינוס החירום התקיים ב-12 בינואר 2015 ללא השתתפות נציגי פתח. בכינוס נדונה דרישת חמאס לפרק את ממשלת ההסכמה הלאומית ולהקים רשות עצמאית לניהול הרצועה. בסיום הכינוס פורסמה הודעה בה קראו הארגונים להקמת מסגרת הנהגה זמנית לאש"ף וליישב את המחלוקות הפנימיות כמו כן קראו לממשלת ההסכמה לבצע את חובותיה כלפי הרצועה (אלאח'באר, 12 בינואר 2015).
פעילות מצרים להרחבת אזור החיץ
  • כוחות הביטחון המצריים ממשיכים בפעילותם במסגרת השלב השני של התוכנית להרחבת אזור החיץ בין מצרים לרצועת עזה. לדברי עבד אלפתאח חרחור, מושל מחוז צפון סיני, במסגרת הרחבת האזור יפונו כל תושבי רפיח המצרית (אלמצרי אליום, 8 בינואר 2015). מדובר בהריסת 1,220 בתים ופינוי של כ-2,044 משפחות (אלג'זירה, 8 בינואר 2015).  עד כה פונו 250 בתים.  לדברי גורמי ביטחון מצריים מאז תחילת השלב השני נמצאו בשטח עשר מנהרות, ששימשו להברחות לרצועת עזה (אלקדס אלערבי, 10 בינואר 2015).

פעילות מצרית להרחבת אזור החיץ (דף הפייסבוק PALDF, 9 בינואר 2015).
פעילות מצרית להרחבת אזור החיץ (9 בינואר 2015,  דף הפייסבוק PALDF).

פתיחת מחנות אימונים צבאיים לנוער וצעירים
  • הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה, כי בכוונתה לפתוח ב-20 בינואר 2015 מחנות אימונים ברחבי רצועת עזה. מחזורי המחנות, שיפתחו תחת הסיסמא "חלוצי השחרור" ימשכו כשבוע ימים כל אחד והם יהיו מיועדים לצעירים ולנוער בגילאי 21-15. במחנות יעברו הנערים אימונים והכשרות צבאיות לצד תכנים דתיים, עזרה ראשונה ועוד. על פי הנאמר ניתן להרשם למחנות אלה במסגד הקרוב (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 12 בינואר 2015).

ההודעה שהתפרסמה אודות פתיחת ההרשמה למחנות
ההודעה שהתפרסמה אודות פתיחת ההרשמה למחנות (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 11 בינואר 2015)

פתיחת מחנות האימונים הללו הינה חלק מהמאמץ, שעושה חמאס, מאז תום מבצע "צוק איתן", להכשיר פעילים רבים ככל האפשר כסיוע לפעילי הזרוע הצבאית וכפוטנציאל להרחבת השורות. במסגרת זאת דיווחו בסוף ספטמבר 2014 כלי התקשורת של חמאס, כי הזרוע הצבאית החלה בהכנות להקמת "צבא העממי" אליו גויסואזרחים מתנדבים בכל הגילאים. לדברי חמאס מטרת הקמת "הצבא העממי" היא  להכשיר אלפי פעילים ברחבי הרצועה, שישמשו ככוח עזר מליציוני לכוחות הסדירים למחצה של גדודי עז אלדין אלקסאם במהלך עימותים[3].

 

פעילות פלסטינית בזירה הבינלאומית
  • ריאצ' אלמלאכי, שר החוץ של ממשלת ההסכמה הלאומית, אמר כי על פי החוק אמורים הפלסטינים להמתין תקופה מסוימת עד שיהפכו לחברים בבית הדין הבינלאומי. לדבריו ההליכים כבר החלו בפועל ובית הדין החל לבחון את הסוגיות, שהפלסטינים העלו ואת החקירות הנדרשות לשם כך. לדבריו הודיע באן קי מון, מזכ"ל האו"ם, שפלסטין תהפוך לחברה בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג החל מ-1 באפריל 2015 וזאת לאחר שאבו מאזן ישלים את החתימה על מסמכי ההצטרפות (קול פלסטין, 7 בינואר 2015).
  • צאא'ב עריקאת אמר, כי הרשות הפלסטינית, בשיתוף פעולה עם הועד הפועל ומוסדות הקהילה האזרחית, הרכיבה צוות, שיכין שני תיקים לבית הדין הבינלאומי מיד עם ההכרזה על פלסטין כחברה מלאה בו. לדבריו שני התיקים, שהרשות מתרכזת בהם, הם "התוקפנות הישראלית האחרונה נגד הרצועה" (מבצע "צוק איתן") והבנייה בהתנחלויות. לדבריו הם החליטו להתמקד בשני התיקים הללו  כדי שלא להגיש את כל התיקים בבת אחת וכדי לקדם הקמתה של ועדת חקירה בינלאומית בנוגע לשני התיקים הללו (צפא, 7 בינואר 2015). 
עמדת ארה"ב בנוגע להצטרפות לבית הדין הפלילי הבינלאומי
  • בתדרוך לעיתונאים, שערכה דוברת מחלקת המדינה של ארה"ב מסרה כי ארה"ב אינה סבורה, שפלסטין הינה מדינה ריבונית ועל כן הפלסטינים אינם זכאים להצטרף לבית הדין הבינלאומי הפלילי. כמו כן הדגישה, כי צעדי הפלסטינים, שנעשו מול בית הדין הבינלאומי ובנושא ההצטרפות לאמנת רומא, הינם מנהליים בלבד ועל כן לא יכול בית הדין לקבוע את מידת התאמתם של הפלסטינים להיות מדינה. עוד הזכירה, כי למהלך הפלסטיני עלולות להיות השלכות בכל מה שקשור לסיוע האמריקאי לרשות הפלסטנית. לגבי חמאס הדגישה הדוברת, כי ארה"ב רואה בה כארגון טרור הממשיך לפעול נגד ישראל (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 7 בינואר 2015).
תגובות פלסטיניות לשרשרת פיגועי הטרור בפריס
  • אבו מאזן תקשר לנשיא צרפת והביע בפניו את תנחומי הפלסטינים על גל הטרור האחרון שהכה את צרפת. הוא הבהיר לנשיא הולנד, כי האסלאם נקי מכל פשע וכי הדרשה האחרונה של יום השישי ביהודה ושומרון הוקדשה לגינוי הטבח במערכת העיתון שרלי הבדו (אלאיאם, 11 בינואר 2015).
  • גם חמאס גינתה רשמית את הפיגועים בצרפת. בהודעה, שפרסמה התנועה  הודגש, כי אין כל הצדקה להרג חפים מפשע על רקע חילוקי דעות ושוני בהשקפות. בהודעה גם נשמעה ביקורת נגד ישראל, שניסתה לקשור את פעילות חמאס עם הפיגועים בפריס (צפא, 10 בינואר 2015).
  • ברצועת עזה נערכה הפגנת הזדהות עם צרפת מול מרכז התרבות הצרפתי בה הניפו המשתתפים כרזות בגנות הטרור[4]. עצרות דומות התקיימו בראמאללה ובחברון. בדברים, שנשא יאסר עבד אלרבה, המזכיר הכללי של אש"ף בעצרת בראמאללה אמר כי מדובר במסר של סולידריות של העם הפלסטיני לעם הצרפתי המזדהה עם "הטרור היומיומי של הכיבוש" (מען, 11 בינואר 2015).
  • אבו מאזן יצא לפריס להשתתף, יחד עם מנהיגי העולם, בהפגנת הענק שהתקיימה בפריס. השתתפותו של אבו מאזן בהפגנה בפריס גררה תגובות שונות במערכת הפוליטית הפלסטינית. ברשות הדגישו את מעמדו הבכיר של אבו מאזן, שהוזמן באופן אישי לאירוע, הכבוד לו זכה במהלך ביקורו בפריס והעובדה כי נשיא צרפת ביקש שיצעד בשורה הראשונה של המנהיגים. מנגד, גורמים המזוהים עם חמאס מתחו ביקורת על השתתפותו של אבו מאזן והדגישו, כי אבו מאזן  לא רק שלא השתתף בשום עצרת הזדהות ברצועת עזה במהלך ימי הלחימה של מבצע "צוק איתן" אלא גם מנע קיום פעולות הזדהות מכל סוג שהוא (דף הפייסבוק של פאיז אבו שמאלה, 12 בינואר 2015).

קריקטורה המותחת ביקורת על נסיעתו של אבו מאזן לפריס . בקריקטורה נראה אבו מאזן מניח זר על קברם של הרוגי השבועון הצרפתי שרלי הבדו.  כדי להגיע לקבר דורך אבו מאזן על קברם של הרוגי עזה. יצוין, כי  במקור התפרסמה הקריקטורה באתר פלסטין המזוהה עם חמאס אולם בקריקטורה זו הופיע אדם ללא זהות (דף הפייסבוק PALINFO, 12 בינואר 2015; פלסטין, 12 בינואר 2015).
קריקטורה המותחת ביקורת על נסיעתו של אבו מאזן לפריס . בקריקטורה נראה אבו מאזן מניח זר על קברם של הרוגי השבועון הצרפתי שרלי הבדו.  כדי להגיע לקבר דורך אבו מאזן על קברם של הרוגי עזה. יצוין, כי  במקור התפרסמה הקריקטורה באתר פלסטין המזוהה עם חמאס אולם בקריקטורה זו הופיע אדם ללא זהות (דף הפייסבוק PALINFO, 12 בינואר 2015; פלסטין, 12 בינואר 2015).

תביעה משפטית בארה"ב נגד הרשות הפלסטינית
  • בית הדין האמריקאי  ערך ב-12 בינואר 2015 ישיבה ראשונה הנוגעת לתביעה נגד הרשות הפלסטינית ואש"ף, שהוגשה על ידי כמה משפחות אמריקאיות הדורשות פיצויים בגובה של מיליארד דולרים משום שנפגעו בפיגועי טרור. צוות המורכב משר האוצר, השר לעניינים חברתיים דובר ממשלת ההסכמה הלאומית ויועצו של אבו מאזן לעניינים כלכליים, יצא לניו יורק כדי להשלים את ההכנות הדרושות להגנה על העמדה הפלסטינית מפני תביעה  (ופא, 5 בינואר 2015).

[1] נכון ל-13 בינואר 2015. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן אינם כוללים רקטות שנורו אך נפלו בתחום רצועת עזה.
[2] נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-9 בנובמבר 2015: "חמאס הציגה את הגדוד הראשון, במסגרת "הצבא העממי", שנועד לסייע לפעילי הזרוע הצבאית בעת עימות עם ישראל" 
[4] מרכז התרבות הצרפתי ברצועה היה בעבר יעד לתקיפות: ב-12 בדצמבר 2014 אירע פיצוץ בבניין מרכז התרבות הצרפתי ברצועת עזה. התארגנות סלפית ג'האדיסטית בשם ג'נד אנצאר אללה, המזוהה עם הג'האד העולמי, העלתה ב-18 בדצמבר 2014 סרטון ליוטיוב, בו היא קיבלה אחריות לפיצוץ