פעילי ג’האד עולמי בצרפת, המזוהים עם ארגון אלקאעדה בחצי-האי ערב ועם דאעש, ביצעו סדרת פיגועי ירי בפריס, בהם נהרגו 17 בני אדם


קלטת הוידיאו שפורסמה, בה מכריז המחבל אמדי (אחמדי) קוליבלי, שביצע את פיגוע הירי והמיקוח במרכול יהודי בפריס, מכריז על נאמנותו למנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי. מאחוריו נראה דגל דאעש (vocativ.com, 11 בינואר 2015)
קלטת הוידיאו שפורסמה, בה מכריז המחבל אמדי (אחמדי) קוליבלי, שביצע את פיגוע הירי והמיקוח במרכול יהודי בפריס, מכריז על נאמנותו למנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי. מאחוריו נראה דגל דאעש (11 בינואר 2015, vocativ.com)

כללי

1.     בין ה-7 ל-9 בינואר 2015 בוצעה סדרת פיגועי טרור בפריס, ע"י פעילים ג'האדיסטים מקומיים. סדרת הפיגועים כללה: פיגוע ירי במערכת השבועון הסאטירי שרלי הבדו, שהיה "על הכוונת" של הארגונים הג'האדיסטים (12 הרוגים): פיגוע ירי, שהשתבש נגד בית ספר יהודי, יתכן בשל תאונת דרכים (שוטרת הרוגה); ופיגוע ירי ומיקוח במרכול היהודי (ארבעה הרוגים, כולם יהודים).סה"כ נהרגו בפיגועים 17 אנשים ולמעלה מעשרה נפצעו.

2.     הפיגוע במשרדי השבועון שרלי הבדו בוצע ע"י שני אחים מוסלמים ג'האדיסטים ממוצא אלג'ירי, הקשורים לארגון אלקאעדה בחצי האי ערב. הארגון אף פרסם קלטת בה הביע הזדהותו עם הפיגוע וקרא לג'האדיסטים לבצע פיגועים נוספים בצרפת (אף כי לא קיבל אחריות פורמאלית על הפיגוע); מבצע הפיגוע במרכול היהודי הינו פעיל ג'האדיסטי צרפתי התומך בדאעש, אף כי הארגון לא קיבל עד כה אחריות פורמאלית לפיגוע (פעילי ג'האד תומכי דאעש פרסמו ברשתות החברתיות דברי שבח לפיגוע).

3.     להלן כמה תובנות ראשוניות העולות מסדרת הפיגועים:

א.  צרפת כזירה לפיגועים: צרפת, להערכתנו, נמצאת "על הכוונת" של דאעש ושל ארגונים ופעילים ג'האדיסטים. זאת הן בשל הצטרפות צרפת למערכה נגד דאעש (שגררה קריאות של הארגון "להבעיר את צרפת" ו"לרוצץ את ראשיהם של הכופרים") והן בשל יכולות מבצעיות של הג'האד העולמי בצרפת המאפשרות ביצוע פיגועים שכאלה. כל זאת על רקע קיומה של אוכלוסיה מוסלמית גדולה ומנוכרת בצרפת, שמקרבה מגויסים פעילי הג'האד. אינדיקציה לעוצמת האיום הג'האדיסטי בצרפת ניתן למצוא במספרם הגדול של פעילים צרפתיים, שהצטרפו לשורות דאעש וארגונים ג'האדיסטים נוספים בסוריה, העולה על מספר הפעילים של כל מדינה מערבית אחרת[1]. אולם הפיגועים הנוכחיים המחישו את עוצמת האיום הנשקפת גם מפעילים ג'האדיסטים מקומיים, לאו דווקא כאלה שיצאו לסוריה.

ב.  אופיים של היעדים שנבחרו: השבועון הסאטירי שרלי הבדו נמצא "על הכוונת" של הארגונים הג'האדיסטים. בעבר הופנו כלפיו איומים ובניין מערכת העיתון אף הוצת באמצעות בקבוק תבערה. המרכול היהודי, שבו בוצע אחד הפיגועים ובית ספר יהודי שהפיגוע נגדו כנראה השתבש, מעידים (ולא בפעם הראשונה), כי מוסדות יהודיים צרפתיים (ובאירופה כולה) נתפסים גם הם כיעד מועדף של תומכי דאעש וארגונים ג'האדיסטים אחרים (הדבר מצא ביטויו בפיגוע נגד המוזיאון היהודי בבריסל, שבוצע ע"י פעיל ג'האדיסטי צרפתי שהיה קשור לדאעש).

ג.   יכולת המבצעית גבוהה יחסית: בסדרת הפיגועים האחרונה, ובפרט בבניין השבועון שרלי הבדו, הפגינו הפעילים הג'האדיסטים תעוזה ויכולת מבצעית העולה על הפעולות, שבוצעו ע"י הג'האדיסטים ברחבי העולם מאז תחילת המערכה האמריקאית נגד דאעש. השניים שהצליחו לחדור למשרדי המערכת (שהיו מאובטחים?), היו כנראה מצוידים במידע מוקדם על ההתנהלות במקום ותכננו את המילוט מזירת הפיגוע. הפיגוע במרכול היהודי והפיגוע בבית הספר, שהשתבש היו להערכתנו ברמה מבצעית נמוכה יותר וייתכן, כי הם היוו פעולה ספונטנית, שנועדה להעצים את התהודה לפיגוע הראשון המתוכנן ולסייע למבצעיו להימלט.

ד.  אופיו של שיתוף הפעולה בין הארגונים הג'האדיסטים: מבצעי הפיגועים הביעו הזדהותם עם דאעש וארגון אלקאעדה בחצי האי ערב. המדובר בשני ארגונים עוינים זה לזה, האחד שלוחת אלקאעדה בתימן והשני ארגון ג'האדיסטי המאתגר את אלקאעדה.לאחים כואשי אף היה קשר קודם עם אלקאעדה בחצי האי ערב. שיתוף הפעולה, שהתבצע בין הפעילים, שהיו מעורבים בשרשרת הפיגועים בפריס הינו, להערכתנו, פרי יוזמות מקומיות והכרויות אישיות של פעילים ג'האדיסטים ולא פועל יוצא משיתוף פעולה ממוסד בין הנהגות דאעש ואלקאעדה בחצי האי ערב. שיתוף פעולה מקומי שכזה בין פעילי ארגונים ג'האדיסטים יריבים אפשרי להערכתנו גם במדינות מערביות נוספות ויש בו כדי להגביר את יכולותיהם המבצעיות של פעילי הג'האד העולמי במערכה, שהם מנהלים נגד מדינות המערב[2].

ה.  צפי להמשך: סדרת הפיגועים בפריס עשויה, להערכתנו, לעודד פעילים ג'האדיסטים לבצע תקיפות נוספות בצרפת ובמדינות מערביות נוספות (בדגש על מדינות הנוטלות חלק בקואליציה נגד דאעש). תקיפות אלו עשויות להתבצע הן ע"י פעילים בודדים והן ע"י פעילים ג'האדיסטים מאורגנים ובעלי יכולות מבצעיות. חזרתם של פעילים ג'האדיסטים מהלחימה בעיראק ובסוריה וחבירתם לפעילים מקומיים עלולה להוביל בעתיד להפעלת פעילי טרור במדינות המערב ע"י דאעש וארגונים נוספים, ולהפוך את הטרור הג'האדיסטי במערב למאורגן יותר ולקטלני יותר.

עיקרי השתלשלות האירועים[2]

פיגוע ירי במערכת השבועון הסאטירי שרלי הבדו

4.      ב-7 בינואר 2015 בשעות הצהרים נכנסו שני מחבלים לבושי מסכות סקי וחמושים בקלצ'ניקוב לבניין מערכת העיתון הסאטירי שרלי הבדו, ברובע ה-11 במרכז פריס. השניים  פתחו באש לעבר עיתונאים, אשר קיימו אותה עת ישיבת מערכת. 12 בני אדם נהרגו, מהם עשרה מעובדי העיתון ושני שוטרים. עשרה בני אדם נפצעו, מהם חמישה באורח קשהאנוש. בקרב ההרוגים היו ארבעה קריקטוריסטים בכירים, ביניהם עורך העיתון. כוחות משטרה, שהגיעו למקום, לא הצליחו לפגוע במחבלים והם נמלטו מזירת הפיגוע באמצעות כלי רכב, שהמתין להם בקרבת מקום.

5.     בפיגוע הירי במערכת העיתון שרלי הבדוהשתתפו שלושה מחבלים: שני אחים ממוצא אלג'ירי, סעיד ושריף כואשי, שביצעו את הפיגוע וסייען בשם מראד חמוד, שנהג ברכב המילוט. האחים כואשי קשורים עם ארגון אלקאעדה בחצי האי ערב, שפרסם קלטת תמיכה בפיגוע וקרא לפיגועים נוספים בצרפת. המשטרה הצרפתית חשפה את זהותם של השניים לאחר שהסייען, מראד חמוד, השאיר תעודת הזהות ברכב המילוט. בליל 8-7 בינואר נעצר מראד חמוד בעיירה, שעל גבול צרפת-בלגיה (ולפי גרסא אחרת הסגיר את עצמו).

6.     לאחר שנמלטו מזירת הפיגוע שדדו האחים כואשי תחנת דלק. ב-9 בינואר 2015 בשעות הבוקר עלו כוחות הביטחון הצרפתים על עקבותיהם של שני האחים בעיירה דמארטן אן גואל, כחמישים ק"מ צפונית מזרחית לפריס. השניים התבצרו בבית דפוס מקומי כשבידיהם בן ערובה. בין השניים לבין כוחות הביטחון שצרו על בית הדפוס נוצר קשר טלפוני במהלכו התבטאו, כי ברצונם למות כשהידים. בשעות אחר הצהריים תקפו כוחות הביטחון הצרפתיים את בית הדפוס. במהלך חילופי האש נהרגו שני האחים כואשי. בן הערובה שהוחזק על ידם שוחרר ללא פגע.

7.     השבועון הסאטירי שרלי הבדו, שבו בוצע פיגוע ההרג, היה "על הכוונת" של ארגוני הג'האד העולמי.בעבר פרסם העיתון קריקטורות ובדיחות על הנביא מחמד. לפני כשלוש שנים, לאחר שפרסם כי בכוונתו לקרוא לעיתון "שריעה הבדו" ולהקדיש אותו לקריקטורות ובדיחות על הנביא מחמד, נזרק בקבוק תבערה לעבר בניין המערכת. משרדי העיתון נשרפו כליל הפיגוע הנוכחי בוצע במשכנו החדש של העיתון, שכתובתו הייתה חסויה.

8.     ארגון אלקאעדה בחצי האי ערב, אשר מבצעי הפיגוע מזוהים עימו, קרא בפומבי לפעילים ג'האדיסטים לתקוף קריקטוריסטים, שהעליבו את הנביא מחמד ואף פרסם (מרץ 2013) כרזה ובה שמות ותמונות של 11 אנשים "שפגעו באסלאם". ברשימה הופיע גם שמו של עורך השבועון צ'ארלי הבדו, שמצא מותו בפיגוע (ראו נספח ב'). הציוץ האחרון של העיתון בטוויטר, לפני הפיגוע, היה קריקטורה של אבו בכר אלבע'דאדי מנהיג דאעש.

פיגוע ירי שהשתבש נגד בית ספר יהודי (?)

9.     ב-8 בינואר 2015, יום לאחר הפיגוע במערכת שרלי הבדו, ירה אדם לבוש באפוד מגן לעבר שוטרים בנשק אוטומטי בפרבר בדרום פריס. כתוצאה מהירי נהרגה שוטרת ושוטר נוסף נפצע. מבצע הפיגוע זוהה מאוחר יותר כפעיל ג'האד בשם אמדי (אחמדי) קוליבלי, שבסרטון וידאו הביע הזדהותו עם דאעש (ראו להלן). אמדי קוליבלי נמלט מהמקום. יום לאחר מכן הוא ביצע את הפיגוע במרכול היהודי. 

10. נראה, כי המדובר בפיגוע שהשתבש (בשל תאונת דרכים?) , שמטרתו הראשונית הייתה בית ספר יהודי הנמצא בקרבת מקום אותו. מבדיקות בליסטיות, שנערכו בזירה, עלה כי יום קודם לכן (7 בינואר 2015) ירה קוליבלי באדם נוסף, שיצא לריצה בפארק הנמצא בקרבת מקום ופצע אותו באורח קשה.

פיגוע ירי ומיקוח במרכול יהודי

המרכול בו בוצע הפיגוע צילום (google street view).
המרכול בו בוצע הפיגוע צילום (google street view).

11. הפיגוע האחרון בשרשרת הפיגועים בוצע ב-9 בינואר 2015 בשעות הצהרים, השתלט אמדי קליבלי על מרכול יהודי כשר במזרח פריס. הוא נכנס למרכול וירה לעבר הקונים, שהיו במקום. המחבל הרג ארבעה מהקונים, ותפס קבוצה של בני ערובה. קבוצה אחרת של קונים הצליחה להסתתר במקרר שבמרתף בסיוע עובד מוסלמי במרכול (סה"כ היו במקום כ-15 בני ערובה). מעבר להריגת יהודים ששהו במרכול ניסה המחבל באמצעות תפיסת בני הערובהלהביא לשחרורם של האחים כואשי, אליהם היה קשור, אשר באותה עת התבצרו בבית הדפוס צפונית מזרחית לפריס.

12. אמדי קליבלי איים להרוג את כל בני הערובה אם תנסה המשטרה לפרוץ למרכול. לאחר מספר שעות פרצו כוחות המשטרה למרכול, הרגו את קליבלי ושחררו את  בני ערובה ללא פגע. בפיגוע נהרגו ארבעה יהודים צרפתים: יואב חטב, פיליפ ברהאם, יוהאן כהן ופרנסואה מישל סעדה. גופות ההרוגים הובאו לקבורה בישראל.

פרופיל המחבלים – תמונת מצב ראשונית[3]

כללי

13. בשלב זה ידוע לנו על שלושה מחבלים, אשר ביצעו את שרשרת הפיגועים בפריס וקיימו קשרים אישיים ומבצעים ביניהם. השלושה נעזרו בשני סייענים (גבר ואישה), שהיוו את המעטפת התומכת בפיגועים. ייתכן והמעטפת התומכת הייתה רחבה יותר אך עד כה אין בידינו פרטים עליה. בתקשורת הצרפתית דווח, כי בנוסף למראד חמיד, שהסגיר עצמו למשטרה, נעצרו 16 חשודים נוספים על ידי כוחות הביטחון הצרפתיים בחשד למעורבות בפיגועים. חמישה מהם נותרו במעצר בחשד, שהיו קשורים ברשת הטרור שבה היו חברים האחים שריף וסעיד כואשי.

האחים סעיד ושריף כואשי

מימין: תמונה של האחים כואשי, שהועלתה לטוויטר (טוויטר, 7 בינואר 2015). משמאל: תמונת שני האחים המבוקשים על ידי משטרת צרפת (news.com.au, 8 בינואר 2015)
מימין: תמונה של האחים כואשי, שהועלתה לטוויטר (טוויטר, 7 בינואר 2015). משמאל: תמונת שני האחים המבוקשים על ידי משטרת צרפת (8 בינואר 2015, news.com.au)

14. שני המחבלים, שביצעו את הפיגוע במשרד השבועון שרלי הבדו הםסעיד ושריף כואשי, אחים מוסלמים ממוצא אלגי'רי, בני 32 ו-34, מפריס. הם איבדו את הוריהם בגיל צעיר ואומצו על ידי משפחה אומנת ברינס. השניים היו מעורבים בעבר באירועים פליליים (מעורבות בפלילים הינה מאפיין החוזר על עצמו בפרופיל פעילים ג'האדיסטים במדינות המערב).

15. מקורות צרפתיים מסרו, שהאחים היו קשורים לארגון אלקאעדה בחצי האי ערב והודעת הארגון תומכת בכך (ראו להלן) כמו כן מסרו מקורות צרפתיים, כי הם שבו מסוריה לפני מספר חודשים. עד שמיעה ציטט את השניים אומרים, במהלך הירי במערכת העיתון: "אתה יכול לומר לתקשורת שזהו אלקאעדה בתימן", קרי- אלקאעדה בחצי האי ערב (איי פי, 8 בינואר 2015). השניים היו ברשימת הטרור של ארה"ב מזה כמה שנים (סוכנות הידיעות הצרפתית, 9 בינואר 2015).

16. שריף כואשי היה מוכר לרשויות החוק והביטחון בצרפת מזה כעשור. הוא נהג להשתתף בדרשות של מטיף מוסלמי בשם פריד בנייטו (Farid Benyettou), מטיף זה, שהיה דמות מרכזית בקרב צעירים מוסלמים, קרא לצאת ללחימה בעיראק והצדיק ביצוע פיגועים. שריף כואשי נעצר לראשונה שנת 2005 בשל כוונתו לצאת לעיראק. במהלך עדותו בשנת 2008 אמר, כי הוא שואף לתקוף יעדים יהודיים ברחבי צרפת אך לבסוף החליט שעדיף להלחם נגד חיילי ארה"ב. הוא נדון לשלוש שנות מאסר בשל מעורבותו ברשת, שגייסה מוסלמים צעירים בצרפת להילחם בעיראק. מאחר שהיה עצור כבר שלוש שנים הוא שוחרר מיד.

17. במהלך שנות המעצר יצר שריף כואשי קשר עם פעיל ג'האדיסטי בשם ג'מאל בע'אל (Jamal Beghal), אשר הואשם בתכנון פיגוע נגד שגרירות ארה"ב בפריס ונדון בשנת 2006 לעשר שנות מאסר. ג'מאל בע'אל היה גם מנהיגם הרוחני של אמדי קוליבלי, מבצע הפיגוע במרכול היהודי, וחברתו לחיים חיאת בומדין (לה מונד, 9 בינואר 2015).

18. סוכנויות הידיעות, המסתמכות על גורמי מודיעין תימנים, דיווחו כי סעיד כואשי ביקר בתימן בשנת 2011 ונפגש עם אנואר אלעולקי, פעיל ג'האדיסטי יליד ארה"ב, מי שהיה מבכירי ארגון אלקאעדה בחצי האי ערב (הוא נהרג בספטמבר 2011 בסיכול ממוקד של ארה"ב באמצעות כלי טיס בלתי מאויש). על פי מקורות אמריקאים במהלך שהותו בתימן עבר סעיד כואשי אימונים צבאיים, שנמשכו מספר חודשים (ניו יורק טיימס, 9 בינואר 2015).  על פי המידע שבידינו ארגון אלקאעדה בחצי האי ערב אכן גייס פעילים מערביים לשורותיו ואימן אותם במחנות בתימן.

אמדי (אחמדי) קוליבלי

מימין: אמדי (אחמדי) קוליבלי מבצע הפיגוע במרכול היהודי. משמאל: חברתו לחיים חיאת בומדין, שהצליחה להימלט לסוריה דרך תורכיה לפני ביצוע הפיגועים (תמונות שפרסמה משטרת צרפת)
מימין: אמדי (אחמדי) קוליבלי מבצע הפיגוע במרכול היהודי. משמאל: חברתו לחיים חיאת בומדין, שהצליחה להימלט לסוריה דרך תורכיה לפני ביצוע הפיגועים (תמונות שפרסמה משטרת צרפת)

19. אמדי (אחמדי) קוליבלי, הינו בן 32, צרפתי ממוצא סנגלי, המתגורר בקרבת פריס. הוא בן למשפחה בת עשרה ילדים ומגיל צעיר הסתבך עם החוק בעבירות קלות. בספטמבר 2002 הוא הואשם בשוד בנק. בשנת 2013 הוא נדון לחמש שנות מאסר על מעורבותו בניסיון לשחרר אסיר, שריצה מאסר עולם בשל מעורבות בפיצוץ ברכבת התחתית בפריס בשנת 1995. קוליבלי שוחרר ממאסרו לפני מספר חודשים (גם שריף כואשי נעצר ונחקר בהקשר לאותו אירוע אך שוחרר מבלי שהוגש נגדו כתב אישום).

20. אמדי קוליבלי התבטא, כי הוא פעיל בדאעש וכי הוא תיאם את ההתקפה במרכול עם האחים שריף וסעיד כואשי (סוכנות הידיעות הצרפתית, 9 בינואר 2015). סרטון וידאו, שפורסם לאחר הפיגוע, מצביע על תמיכתו בדאעש (ראו להלן). בשלב זה לא ברור לנו האם קיים קוליבלי קשרים ממוסדים עם ארגון דאעש והאם ובאיזו מידה הוא הופעל ישירות ע"י הארגון.

21. חיאת בומדיןבת ה-26 הייתה בת זוגו לחיים של קוליבלי (ולפי גרסא אחרת אשתו). השניים הכירו בשנת 2010 באחת הפעמים בהן נעצר. חיאת  המתינה עד לשחרורו והשניים חיו יחד בפרבר של פריס. על פי גורם רשמי בתורכיה נכנסה חיאת בומדין לשטח תורכיה ב-2 בינואר 2015, קרי – היא נמלטה לפני ביצוע שרשרת הפיגועים. בקלטת וידאו שפורסמה נראית חיאת בומדין ככל הנראה בנמל התעופה של איסטנבול. להערכתנו, חצתה חיאת בומדין את הגבול לסוריה בניסיון לחבור לארגון דאעש בסוריה.

22. בסרט וידאו, שפורסם בפורומים של דאעש יותר מיממה לאחר הפיגוע (11 בינואר 2015), נראה אמדי קוליבלי, המזהה עצמו בסרטון בכינוי אבו בשיר עבדאללה האפריקאי, מכריז על נאמנותו לאבו בכר אלבע'דאדי, מנהיג דאעש. בסרטון  נראה קוליבלי חמוש ברובה סער מסוג קלצ'ניקוב, כלי הנשק שבו ביצע את פיגועי הירי. הוא התבטא, כי הוא" חייל של הח'ליפות [האסלאמית] מאז תחילתה", לדבריו צרפת הינה מטרה לגיטימית לפיגועים "בגלל מה שהיא עושה לנו" (קרי, משום שהיא תוקפת שהיא תוקפת את המדינה האסלאמית).  בסרט טוען  קוליבלי כי הפעילים ביצעו את הפיגועים בפריס תוך תיאום ביניהם. הוא הסביר כיצד הוא סייע לאחים כואשי להכין את התקיפה. לדבריו הם עשו מספר דברים יחד וכמה דברים באופן נפרד. לדבריו הוא נתן להם כמה אלפי אירו כדי שירכשו את הציוד לתקיפה (www.vocativ.com, 11 בינואר 2015)[4].

אמידי קוליבלי בסרטון שבו הוא נשבע אמונים לאבו בכר אלבע'דאדי וטוען, כי צרפת היא מטרה לגיטימית לפיגועים (www.vocativ.com, 11 בינואר 2015)
אמידי קוליבלי בסרטון שבו הוא נשבע אמונים לאבו בכר אלבע'דאדי וטוען, כי צרפת היא מטרה לגיטימית לפיגועים (11 בינואר 2015,  www.vocativ.com)

[1]בספטמבר 2014 דיווח שר הפנים הצרפתי, כי כ-930 אזרחים צרפתים לוחמים בשורות דאעש בסוריה ובעיראק או מתכוונים להצטרף לארגון. זהו המספר הגבוה ביותר של המצטרפים לשורות דאעש במדינות המערב (במקום השני עומדת בריטניה עם כ-500 פעילים). פרוט ראו מחקר של מרכז המידע: "דאעש: דיוקנו של ארגון טרור", 27 בנובמבר 2014).
[2]תמונת מצב ראשונית, נכונה ל-13 בינואר 2015.
[3]תמונת מצב זאת עדכנית ל-13 בינואר 2015. היא מבוססת על מידע, שהתפרסם בתקשורת הצרפתית, העולמית  והערבית.
[4]לדעת מומחים סרט הוידיאו לא הופק על ידי ארגון דאעש, שכן הוא אינו מכיל את האלמנטים הרגילים שמכילים סרטי הוידיאו של הארגון.  נראה, כי הסרט פורסם על ידי גורמים צרפתיים מקומיים המזדהים עם דאעש ולפחות חלקו הוקלט לפני שהחלה שרשרת הפיגועים. חלק נוסף של הסרט נערך ככל הנראה בזמן המרדף אחר המחבלים, להערכתנו, ע"י סייענים של קוליבלי.