מבט לג’האד העולמי (28-22 בינואר 2015)

כיסוי סמארטפון הנושא את דגל המדינה האסלאמית על רקע המרכול היהודי

כיסוי סמארטפון הנושא את דגל המדינה האסלאמית על רקע המרכול היהודי "היפר כשר" בפריס (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 24 בינואר 2015).

זירת הפיגוע באמצעות מכונית תופת בעיר חמץ (הטלוויזיה הסורית, 21 ינואר 2015)

זירת הפיגוע באמצעות מכונית תופת בעיר חמץ (הטלוויזיה הסורית, 21 ינואר 2015)

פיצוץ מיכלית התופת (חשבון טוויטר עמר ח'טאב, 22 בינואר 2015).

פיצוץ מיכלית התופת (חשבון טוויטר עמר ח'טאב, 22 בינואר 2015).

שרידי כלי הטיס הבלתי מאויש האיראני (אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, 22 בינואר 2015)

שרידי כלי הטיס הבלתי מאויש האיראני (אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, 22 בינואר 2015)

אימוני גוף המכונה

אימוני גוף המכונה "גדוד אבירי המלחמה" (מנבר, 20 בינואר 2015).

פיצוץ שתי מכוניות התופת בקרבת אלסג'אריה, מזרחית לרמאדי

פיצוץ שתי מכוניות התופת בקרבת אלסג'אריה, מזרחית לרמאדי

חיילים עיראקיים מקפלים את דגל דאעש במקום ומתכוננים להניף את דגל עיראק

חיילים עיראקיים מקפלים את דגל דאעש במקום ומתכוננים להניף את דגל עיראק

סאג'דה מבארכ עתרוס אלרישאוי, המחבלת המתאבדת (טלוויזיה ירדנית, 13 בנובמבר 2005)

סאג'דה מבארכ עתרוס אלרישאוי, המחבלת המתאבדת (טלוויזיה ירדנית, 13 בנובמבר 2005)

אימון פעילים מרצועת עזה במסגרת פלוגת שיח' אבו אלנור אלמקדסי (חשבון טוויטר אבו עאמר, 22 בינואר 2015).

אימון פעילים מרצועת עזה במסגרת פלוגת שיח' אבו אלנור אלמקדסי (חשבון טוויטר אבו עאמר, 22 בינואר 2015).

שיח' חארת' אלנט'ארי: יש להקפיד שלא לפגוע במוסלמים בפיגועי ההתאבדות (מקור: יוטיוב, 23 בינואר 2015).

שיח' חארת' אלנט'ארי: יש להקפיד שלא לפגוע במוסלמים בפיגועי ההתאבדות (מקור: יוטיוב, 23 בינואר 2015).

מימין: מחמד אלזהאוי (תמונה שהועלתה על ידי אנצאר אלשריעה, 22 ביולי 2014).

מימין: מחמד אלזהאוי (תמונה שהועלתה על ידי אנצאר אלשריעה, 22 ביולי 2014).

תמונה, שהציג דאעש מהעיירה אלחג'ר אלאסוד (דרומית לדמשק), שבה תעד הקרנה פומבית של חדשות, שהופקו על-ידו, בפני תושבי העיירה ( אלמנבר, 26 בינואר 2015).

תמונה, שהציג דאעש מהעיירה אלחג'ר אלאסוד (דרומית לדמשק), שבה תעד הקרנה פומבית של חדשות, שהופקו על-ידו, בפני תושבי העיירה ( אלמנבר, 26 בינואר 2015).


עיקרי אירועי השבוע[1]

  • בבוקר ה-27 בינואר 2015 בוצע פיגוע ירי במלון קורינטיה בטריפולי שבלוב, בו נוהגים להתאכסן דיפלומטים, אנשי ממשל זרים ותיירים. בפיגוע נהרגו לפחות תשעה בני אדם. שלוחת דאעש בלוב ("מחוז טריפולי") הודיעה על אחריותה לפיגוע. זהו פיגוע ראווה ראשון מסוגו המזוהה עם דאעש בלוב ויש בו כדי להעיד על התגברות יכולותיו הטרוריסטיות של הארגון בלוב.
  • אחד מבני הערובה היפנים, שצילומו הופץ ע"י דאעש בשבוע שעבר, הוצא להורג. בידי דאעש בן ערובה יפני נוסף. דאעש איים להוציא את בן הערובה היפני הנוסף , ואת הטייס הירדני, אם לא תשוחרר תוך 24 שעות מחבלת האסורה בירדן. המדובר במחבלת מתאבדת, אשר השתתפה בסדרת פיגועי טרור בו זמנית בבתי מלון בעמאן (2005), ביוזמת אבו מצעב אלזרקאוי (מייסד שלוחת אלקאעדה בעיראק, שממנה צמח דאעש).
  • מקורות כורדים מסרו, כי עלה בידי מליציות ה-YPGלשחרר לחלוטין את העיר קובאנה (עין אלערב).דאעש לא הגיב עד כה. אם נכון הדבר אז תהיה בכך פגיעה מוראלית ומעשית בדאעש, הראשונה מסוגה מאז החלו תקיפות הקואליציה.
  • ארגוני אלקאעדה בחצי האי ערב ודאעש ממשיכים להפיץ בכלי התקשורת  פניות למוסלמים החיים במדינות המערב, בדגש על מדינות הקואליציה, לבצע פיגועיםבאופן אישי כ"זאבים בודדים". זאת כחלופה אפשרית עבור מוסלמים, שלא מתאפשרת יציאתם לסוריה ולעיראק.


פיגועי הירי בפריס – השלמות

הודעה נוספת של ארגון אלקאעדה בחצי האי ערב על אחריותו לפיגוע במערכת העיתון שרלי הבדו
  • ביטוי נוסף לאחריותו של ארגון אלקאעדה בחצי האי ערב ברצח במערכת העיתון שרלי הבדו הינו פרסום חדש, שהועלה לחשבון טוויטר המזוהה עם ארגון אלקאעדה בחצי האי ערב (תחת הכותרת אנצאר אלשריעה). בפרסום מופיעים שני גרפים המפרטים את פעילות הטרור של הארגון ברבעון הראשון של השנה ההג'רית 1436 (דהיינו החל מ-25 באוקטובר 2014). על פי הטקסט, המלווה את הגרפים הללו, קיבל הארגון אחריות במהלך שלושת החודשים הללו על 205 תקיפות, רובן נגד החות'ים בתימן. בין הפיגועים, שביצע הארגון מופיע גם פיגוע הירי במערכת העיתון שרלי הבדו ב-7 בינואר 2015 (אתר הארגון, 25  בינואר 2015).
גילויי תמיכה של דאעש בפיגוע במרכול היהודי בפריס
  • ב-24 בינואר 2015 פורסמה בחשבון טוויטר, המזוהה עם דאעש, תמונה בה נראה אדם מצלם באמצעות סמארטפון הנושא את דגל המדינה האסלאמית את המרכול היהודי "היפר כשר" בפריז, (המרכול שבו ביצע אמדי קוליבאלי ב-9 בינואר 2015 את פיגוע הטרור, שגבה את חייהם של ארבעה בני אדם). הכותבת מתארת את קוליבאלי כגיבור ומאחלת לנוצרים ("עובדי הצלב") למות "בזעם ובפחד" (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 24 בינואר 2015).

המערכה הבינלאומית נגד דאעש.

תקיפות ארה"ב והקואליציה ותוצאותיהן
  • במהלך השבוע נמשכו תקיפות מטוסי ארה"ב ומדינות הקואליציה בסוריה ובעיראק. סה"כ בוצעו במהלך השבוע כמה עשרות תקיפות תוך שימוש במטוסי קרב, מפציצים וכלי טיס בלתי מאוישים. להלן מוקדי התקיפות (אתר CENTCOM):
  • בסוריה התמקדו התקיפות בעיקר באזור העיר קובאנה (עין אלערב). כמו כן בוצעו תקיפות באזור אלרקה, אלחסכה ודיר אלזור. בתוצאה התקיפות נפגעו יחידות טקטיות, עמדות לחימה, מוצבים וכלי רכב של דאעש. באלרקה הושמד מחסן נשק של דאעש. באלחסכה הושמד מתקן נייד לקידוח נפט.
  • בעיראק בוצעו תקיפות במספר רב של מקומות ביניהם כירכוכ, אלמוצול, סנג'אר תל עפר רמאדי אלקאא'ם ארביל ופלוג'ה. במהלך התקיפות נפגעו, בין השאר, כלי נשק, כולל כבדים, כלי רכב וכלי רכב משוריינים, תעלות, גשרים, מערכות  ארטילריה, עמדות לחימה תשתיות וציוד צבאי. באלקאא'ם הושמד מתקן לייצור אמצעי לחימה של דאעש .
  • לדברי לויד אוסטין, מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, התקיפות נגד דאעש הניבו עד כה תוצאות משמעותיות. לדבריו הצליחו הכוחות הקרקעיים, הנלחמים נגד דאעש, להשתלט על שטח של 300 מיילים רבועים בעיראק, ולהרוג 6,000 פעילים של הארגון, ובכלל זה למעלה ממחצית ממנהיגיו (וול סטריט ג'ורנל, 22 בינואר 2015).
  • בכיר במחלקת המדינה של ארה"ב אמר, כי הקמפיין של מדינות הקואליציה נגד דאעש נמצא עדיין בשלב הראשוני שלו. עם זאת בתקיפות כוחות הקואליציה עד כה נהרגו אלפי פעילי דאעש, הושמדו כ-200 בארות נפט ונפגעו באופן ניכר משאבי דאעש. לדברי אותו בכיר עד כה שינו 17 מדינות את מערכת החוקים שלהן והחלו לנקוט בצעדים נגד אלה היוצאים להילחם בשורות הארגונים הג'האדיסטיים. כמו כן הוקמו קבוצות מומחים מתחומי המדיניות, המשפט והמודיעין להתמודדות עם הבעיה (אתר מחלקת המדינה, 21 בינואר 2015).
  • בלונדון נערך כינוס שרי חוץ של 22 מדינות הקואליציה, שנועד לדון בדרכי שיתוף הפעולה למלחמה בדאעש.בדברו לפני באי הכינוס העריך פיליפ האמונד, שר החוץ של בריטניה, כי הפעולה נגד דאעש תארך כשנה-שנתיים. לדבריו מעורבותה של בריטניה נועדה להגן על עצמה ועל כן היא מספקת לקואליציה סיוע משמעותי בתקיפות אוויריות, אימון וציוד. עוד אמר, כי על חלק ממדינות הקואליציה לתרום יותר כדי לעצור את התפשטות דאעש לאירופה וכי יש לעשות הכל כדי לעצור את יציאתם של פעילים והגעתם לסוריה ועיראק (Sky News, 22 בינואר 2015).  באשר לצבא עיראק אמר שר החוץ הבריטי, כי הקואליציה בונה את כוחות הביטחון העיראקיים מנקודת מוצא של כאוס, אימון ומנהיגות גרועים במגמה להפוך אותם לכוח הגנתי משמעותי נגד דאעש. עם זאת הודה, כי יעברו חודשים רבים עד השלב בו יהיו הכוחות הללו כשירים לקחת חלק במבצעים משמעותיים (22 בינואר 2015,  BBC News).

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

מאמץ של דאעש להרחיב נוכחותו ולהעמיק השפעתו במרכז סוריה
  • על פי דו"ח , שנכתב על ידי Chris Kozak, ממכון המחקרISW, הגביר דאעש את נוכחותו במרכז סוריה, אזור בו הייתה לו עד כה נוכחות מוגבלת יחסית. על פי המחקר, שולט עתה הארגון במעין מסדרון המתחיל בגבול סוריה ירדן בואכה דמשק ומגיע עד חמץ וחמאת, המהווים שטחי מפתח עבור המשטר הסורי וכוחות המורדים. עוד נאמר בדו"ח, כי בחודשיים האחרונים הגביר דאעש את הלחימה באזורים אלה והוא מאיים עתה על המשטר הסורי כמו גם על כוחות האופוזיציה המעוניינים להרחיק אותו מהחזית בדמשק. על פי המחקר, האסטרטגיה של דאעש באזור דמשק ודרום סוריה היא להרחיב ולהעמיק את שליטתו באמצעות שכנוע ארגונים ותושבים מקומיים להצטרף אליו (21 בינואר 2015,  מכון המחקר ISW).
ידיעות על נפילת העיר קובאנה (עין אלערב) בידי המליציות הכורדיות
  • ב-26 בינואר 2015 הודיעו כוחות הפשמרגה הכורדיים, כי שחררו את קובאנה לחלוטין מידי דאעש. הושיאר עבדאללה, חבר ועדת הביטחון וההגנה בממשלה הכורדית בעיראק, מסר כי דאעש איבד בקרבות בקובאנה יותר מ-800 פעילים (אח'באר אלעראק, 27 בינואר 2015). דובר כוחות   YPGאיהם מרעי מסר, כי הקרבות מתמקדים עתה בכפרים שבמרחב העיר קובאנה (אלאח'באר, 27 בינואר 2015).
  • מסעוד ברזאני, נשיא אזור כורדיסטאן העיראקית, ברך על ההישג הגדול והודה לכוחות הקואליציה ולתורכיה על המאמץ המשותף למאבק בארגון. הוא ציין, שהידיעה על שחרור קובאנה משמחת את ליבם של כל הכורדים ושל כל לוחמי החופש (שפק ניוז, 27 בינואר 2015). עד כה לא הגיב דאעש על ההודעות הללו.

הידיעות על נפילת העיר קובאנה (עין אלערב) לידי המליציות הכורדיות טעונות אימות. אם נכון הדבר אז תהייה בכך פגיעה מוראלית ומעשית בדאעש, הראשונה מסוגה מאז החלה ארה"ב במערכה הבינלאומית נגד הארגון.


דיר אלזור
  • במהלך השבוע נמשכו העימותים בין דאעש לבין כוחות הביטחון הסוריים במספר אזורים בדיר אלזור  (ועדות התיאום המקומיות בסוריה, 23 בינואר 2015). כוחות הביטחון הסורים דיווחו, כי באזור שדה התעופה הצבאי עלה בידם להשתלט על מספר מוצבים, שמהם נסוגו פעילי דאעש (אלדרר אלשאמיה, 26 בינואר 2015).
מחוז אדלב
  • הטלוויזיה הסורית דיווחה, כי  יחידות צבא סוריה ביצעו "שורה של פעולות מוצלחות" במחוז אדלב, שגרמו למותם של עשרות מחברי ארגוני הטרור, רובם בעלי אזרחויות זרות.  ארגון ג'בהת אלנצרה צוין כאחד מהארגונים, שספג אבידות בפעולות הללו (הטלוויזיה הסורית, 22 בינואר 2015).
מחוז חמץ
  • על פי דיווחי המשטר הסורי יחידות צבא סוריה פעלו נגד מספר מעוזים של ארגון דאעש במחוז חמץ וגרמו למותם ולפציעתם של רבים מהם (הטלוויזיה הסורית 22 בינואר 2015). ב-21 בינואר 2015 דיווחה הטלוויזיה הסורית על פיגוע מכונית תופת, שארע בשכונת עכרמה בעיר חמץ. בפיגוע נהרגו שישה בני אדם ונפצעו כ-70, רובם נשים וילדים. בנוסף, נגרם נזק כבד לרכוש ולתשתית (מתקני חשמל, טלפון ומים). לא ידוע מי עמד מאחורי ביצוע הפיגוע המתאים באופיו לאחד הארגונים הג'האדיסטים.
מחוז דרעא (דרום סוריה)
  • אתרי אינטרנט סוריים דיווחו, כי ג'בהת אלנצרה וארגוני מורדים נוספים השתלטו על חטיבה 82 של צבא סוריה הערוכה באזור העיירה אלשיח' מסכין, שבמחוז דרעא (מצפון לעיר דרעא). נמסר, כי ארגוני המורדים תפסו אמצעי לחימה רבים של חטיבה 82 כולל "רקטות משוכללות" (26 בינואר 2015,  דף הפייסבוק S.N.N). על פי אתר החדשות אח'באר אלאא'ן חטיבה 82 הינה חטיבת הגנה אווירית, הכוללת שישה גדודי טילים ותשע סוללות ארטילריה. ברשות אנשיה היו כמויות גדולות של נשק קל.
  • ההשתלטות על חטיבה 82 תאפשר לארגוני המורדים להתבסס בסמוך לגבול הסורי-ירדני ולפגוע בציר דמשק-דרעא, ערוץ האספקה של המשטר הסורי לעיר דרעא, ובכך תבודד את כוחות המשטר שבעיר (אח'באר אלאאן, 27 בינואר 2015). כמו כן נראה כי נפלו בידי ג'בהת אלנצרה וארגוני המורדים האחרים כמויות ניכרות של אמצעי לחימה, הגם שהיקף נשק השלל שנתפס עדיין אינו ברור לנו.

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

אזור מוצול
  • נמסר, כי כוחות הפשמרגה הכורדיים כבשו ארבעה כפרים בצפון מוצול מידי ארגון דאעש (אתר אלסומאריה ניוז, 21 בינואר 2015). לדברי כוחות הפשמרגה הם הצליחו לנתק את קו האספקה של דאעש מסוריה לעיר מוצול (חשבון הטוויטר של הפשמרגה, 24 בינואר 2015).
  • ב-22 בינואר 2015 פורסמו בחשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, תמונות מיכלית תופת, שהייתה נהוגה בידי מחבל מתאבד, ופוצצה בקרב כוחות הפשמרגה באזור מוצול. ניתן לראות בתמונות שכל חלקה הקדמי של המיכלית, לאורך צידיה והגלגלים, מוגנו בלוחות מתכת ככל הנראה כדי להבטיח, שתגיע למטרתה (חשבון טוויטר עמר ח'טאב, 22 בינואר 2015).
אזור כרכוכ
  • בהודעה רשמית מטעם לשכת ההסברה של דאעש במחוז כרכוכ נמסר, כי פעילי דאעש הצליחו להפיל כלי טייס לא מאויש איראני (פורום דאעש, 21 בינואר 2015).
מחוז נינוא
  • ב-21 בינואר 2015 פרסם חשבון טוויטר, המזוהה עם דאעש, תמונות של אימוני גוף המכונה "גדוד אבירי המלחמה"("כתיבת פרסאן אלחרב") במחוז נינוא,שבעיראק (חשבון טוויטר להיב אלחרב, 21 בינואר 2015; מנבר, 20 בינואר 2015). מהותו של גוף זה אינה ידועה לנו.
מחוז דיאלא
  • ב-26 בינואר 2015 הודיעו בכירים עיראקיים, כי מחוז דיאלא פונה מפעילי דאעש וממשלת עיראק החזירה לעצמה את השליטה על כל המחוז (תחנת הרדיו אלעראק אלחר, 26 בינואר 2015). מחוז דיאלא נמצא בקרבת העיר בגדאד ואוכלוסייתו הינה מעורבת, סונית ושיעית.
מחוז אלאנבאר
  • ב-20 בינואר 2015 פרסם פורום, המזוהה עם דאעש, תמונות פיצוץ שתי מכוניות תופת נהוגות בידי מחבלים מתאבדים במטה ובשטח כינוס של צבא עיראק בקרבת אלסג'אריה (מזרחית לעיר רמאדי). פיצוץ מכוניות התופת הביא למותם ופציעתם של עשרות חיילים עיראקים) פורום אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, 20 בינואר 2015).
  • משרד ההגנה העיראקי דיווח ב-24 ינואר 2015 על שחרור כפר הנמצא בנפת חדית'ה מידי דאעש. בפעילות זאת הסתייע צבא עיראק בבני השבטים, בחיל האוויר העיראקי ובמטוסי הקואליציה הבינלאומית. על פי הודעת העיראקים בפעולה נהרגו פעילי דאעש רבים, חלקם ערבים וחלקם זרים (אתר משרד ההגנה של עיראק, 24 בינואר 2015).
מחוז בגדאד
  • משרד ההגנה העיראקי פרסם, שכוחות ממפקדת דיוויזיית הרגלים ה-11 איתרו סדנא לייצור אמצעי לחימה ותחמושת של דאעש באזור אלמדאא'ן, במחוז בגדאד. במקום נמצאו גם חומרי נפץ מסוגים שונים (אתר משרד ההגנה העיראקי, 21 בינואר 2015).

איזור הסדנא וחלק מציוד שאותר במקום (אתר משרד ההגנה העיראקי, 21 בינואר 2015).
איזור הסדנא וחלק מציוד שאותר במקום (אתר משרד ההגנה העיראקי, 21 בינואר 2015).

עיקרי ההתפתחויות בלבנון

דיווח על עימותים בין דאעש לצבא לבנון
  • ב-24 בינואר 2015 התפרסמה בחשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, ידיעה אודות קרב, שהתנהל ב-23 בינואר 2015 באיזור ראס בעלבכ בין לוחמי דאעש וצבא לבנון (ראס בעלבכ נמצאת בצפון בקעת הלבנון מצפון לעיירה הסונית ערסאל). על פי הדיווחים נהרגו בקרב  שמונה חיילי צבא לבנון ונפצעו 16 חיילים. בחשבונות טוויטר נוספים צוינו מספרים גבוהים יותר של הרוגים מצבא לבנון (חשבונות טוויטר המזוהים עם דאעש, 24 בינואר 2015).

העיירה המוסלמית סונית ערסאל, שמצפון מזרח לבעל בכ, הינה מוקד כוח חשוב של הארגונים הג'האדיסטים בלבנון. הקרבות באזור ראס בעלבכ עשויים להצביע על התרחבות השפעת הארגונים הג'האדיסטים (דאעש, ג'בהת אלנצרה) והם מעידים על קשיי צבא לבנון וחזבאללה לעקור אותם מהשורש.


הקמת בתי דין שרעיים של דאעש וג'בהת אלנצרה בערסאל
  • ב-24 בינואר 2015 פורסמה ידיעה לפיה אירע פיצוץ בסמוך לבית הדין השרעי והמשרד הביטחוני של דאעש בערסאל (גבול לבנון סוריה). ידיעה זו עשויה להעיד, כי בלבנון קיימים בתי דין שרעיים של דאעש. מבדיקה שקיימו עיתונאים עם תושבי ערסאל עלה, כי לג'בהת אלנצרה יש "רשות שרעית" ומשרד תלונות בעיירה ערסאל וכמו כן ממוקם בפאתי העיירה בית דין שרעי של דאעש (אלשרק אלאוסט, 26 בינואר 2015). הקמת התשתית האזרחית מהווה עדות נוספת לעומק החדירה של הארגונים הג'האדיסטים לאוכלוסייה הסונית המקומית.

התנהלות המדינה האסלאמית

דאעש הוציא להורג בן ערובה יפני, מאיים להרוג בן ערובה יפני נוסף ואת הטייס הירדני שבידיו
  • בשבוע שעבר פרסם דאעש פרסם סרטון וידאו בו איום להרוג שני בני ערובה יפניים שבידיו, אם לא יועבר לארגון סכום של 200$ מיליון. 72 שעות לאחר מכן (24 בינואר 2015), פרסם דאעש סרטון ביוטיוב בו נראה אחד השבויים היפנים מחזיק תמונה בה נראה הארונה יוקאוה (Haruna Yukawa), אחד מבני הערובה, מוצא להורג [[2. ברקע נשמע קולו של קריין האומר, כי בן הערובה היפני השני ישוחרר רק בתמורה לשחרור מחבלת של הארגון הכלואה בירדן. המדובר בסאג'דה מבארכ אתרוס אלרישאוי, מחבלת מתאבדת, שהייתה אחת ממבצעות סדרת הפיגועים בשנת 2005 נגד בתי מלון בעמאן.
  • ב-27 בינואר 2015 פרסם פורום אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, המזוהה עם דאעש, סרטון בו נדרש שחרורה של האסירה סאג'דה אלרישאוי, תוך 24 שעות. בסרטון הושמע איום, כי אם ממשלות יפן וירדן לא יעמדו בדרישה, יהרוג דאעש את בן הערובה היפני הנוסף ואת הטייס הירדני שבידיו. מהימנות הסרטון אינה ברורה. מחמד שלבי (אבו סיאף), ראש הזרם הסלפי-ג'האדיסטי בירדן, ציין כי יש להתייחס לקלטת זאת ברצינות, הגם שמהימנותה מוטלת בספק. הוא הוסיף כי 24 השעות, שניתנו אינן מספיקות לקיום מו"מ אולם קרא לירדן לשחרר את סאג'דה אלרישאוי "שכן שחרורה אינו מהווה עול לירדן" (אלג'זירה, 27 בינואר 2015). גם מקורות ירדנים ציינו כי הם בודקים את אמינות הקלטת (אלבואבה, 28 בינואר 2015).
  • ערוץ אלג'זירה (27 בינואר 2015) פרסם קלטת שמע ושקופית, שמקורם בגורמים ג'האדיסטים, בה נראה השבוי היפני אוחז בצילום הטייס הירדני. בקלטת השמע אומר השבוי היפני באנגלית, כי נאמר לו שזהו המסר האחרון שלו. הוא קרא לממשלת יפן להפעיל לחצים על ממשלת ירדן כדי לשחרר את סאג'דה אלרישאוי תוך 24 שעות.

מימין: בן הערובה היפני מחזיק את תמונת הוצאתו להורג של חברו. התמונה שאותה הוא מחזיק טושטשה מאחר שנראה בה ראשו הכרות של בן הערובה שהוצא להורג (אלג'זירה, 25 בינואר 2015). משמאל: שקופית בה נראה השבוי היפני אוחז בתמונתו של הטייס הירדני (אלג'זירה, 27 בינואר 2015).
מימין: בן הערובה היפני מחזיק את תמונת הוצאתו להורג של חברו. התמונה שאותה הוא מחזיק טושטשה מאחר שנראה בה ראשו הכרות של בן הערובה שהוצא להורג (אלג'זירה, 25 בינואר 2015). משמאל: שקופית בה נראה השבוי היפני אוחז בתמונתו של הטייס הירדני (אלג'זירה, 27 בינואר 2015).

ב-9 בנובמבר 2005 אירעה סדרה של שלושה פיגועי טרור בו זמנית בבתי מלון בעמאן. את הפיגועים ביצעו  מחבלים מתאבדים, שנשאו חגורות נפץ ומכונית תופת.67 בני אדם נהרגו וכמאתיים נפצעו. שלוחת אלקאעדה בעיראק, בראשות אבו מצעב אלזרקאוי, שממנה צמח דאעש, קיבלה אחריות על שלושת פעולות ההתאבדות. הפעולות בוצעו ע"י שלושה מחבלים מתאבדים, שהגיעו מעיראק, ומחבלת מתאבדת (אשתו של אחד מהם), שלא הצליחה לפוצץ עצמה בשל כשל טכני. המחבלת, סאג'ידה מבארכ אטרוס אלרישאוי, הייתה אשתו של אחד המחבלים, שפוצץ עצמו ואחותו של אחד מסגניו של זרקאוי. היא נשפטה נדונה למוות אולם גזר דינה לא בוצע [3].

 

  • ראש ממשלת יפן אישר, כי התמונה בה מוצגת הריגתו של אחד משני בני הערובה היפנים היא ככל הנראה אוטנטית. ראש הממשלה גינה את ההוצאה להורג ודרש לשחרר את בן הערובה השני. לדבריו ממשלתו ממשיכה לאסוף מידע והיא תעשה ככל שביכולתה כדי לשחרר את בן הערובה השני, בשיתוף פעולה עם מדינות נוספות (Tokyo NHK, 25 בינואר 2015).
דאעש מוכר דלק לתושבי דרום סוריה
  • במחוז סוידאא', שבדרום סוריה הנמצא בשליטת משטר אסד, החלה להתפשט תופעה של מכירת מזוט המזוקק באופן פרימיטיבי, אשר מגיע מצפון מזרח המדינה, משדות נפט שעליהם שולט דאעש. על פי הדיווחים מצויים במחוז מספר מרכזי מכירת דלק, שאינם שייכים למשטר. הדלק הנמכר מכונה על ידי המקומיים "המזוט של דאעש". דאעש מנצל את המחסור במזוט המשמש לחימום ומוכר אותו לתושבים במחיר מוזל. גורמי המשטר מעלימים ככל הנראה עין ממכירת המזוט (אלסוריה.נט, 24 בינואר 2015).

במהלך התבססותו במזרח סוריה בשנים 2014-2013 השתלט דאעש על שדות נפט, מתקני הפקת גז ומתקני תשתית נוספים. דאעש שולט כיום על מרבית שדות הנפט בסוריה. דאעש מפיק את הנפט משדות הנפט, שבשליטתו, באמצעות תשתית ההפקה הקיימת ובאמצעות עשרות בתי זיקוק מאולתרים (המהווים מטרה לתקיפות מדינות הקואליציה). בחלק מתזקיקי הנפט נעשה שימוש ע"י דאעש באזורים שבשליטתו וחלקם מיוצא לשוק המקומי בסוריה, עיראק והאוטונומיה הכורדית. בתקשורת הערבית דווח מספר פעמים על הבנות סמויות, שהושגו בין דאעש לבין המשטר הסורי, בדבר הברחת הנפט לאזורים שבשליטת המשטר הסורי. בראיית המשטר הסורי מאפשר הדבר למצוא פתרונות אד-הוק למצוקת הדלק באזורים שבשליטתו.


דיווח על הצטרפות מומחים למדינה האסלאמית של דאעש
  • באתר הפורומים של דאעש נמסר, כי 400 מהנדסים ומומחי טילים וטכנולוגיה סיניים הצטרפו לאחרונה לדאעש (אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, 21 בינואר 2015). ככל הנראה מדובר במספר מוגזם אולם הוא עלול להצביע על מגמה של דאעש לגייס מומחים מתחומים שונים, כולל בתחומים צבאיים, כדי שיסייעו בהתעצמות כוחותיו ובניהולה האזרחי של הח'ליפות האסלאמית.

דיווח בדבר הצטרפותם לדאעש של 400 מהנדסים ומומחי טילים וטכנולוגיה סיניים  ( אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, 21 בינואר 2015).
דיווח בדבר הצטרפותם לדאעש של 400 מהנדסים ומומחי טילים וטכנולוגיה סיניים ( אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, 21 בינואר 2015).

דאעש שולט כיום על כשליש משטחה של עיראק וכשליש משטחה של סוריה. במרחב גדול זה, המשתרע מפאתי בגדאד ועד פאתי חלב, מתגוררים מיליונים רבים של תושבים (על-פי הערכות שונות המדובר בסביבות ה-6-5 מליון תושבים). במרחב שליטתו של דאעש, בו מצויות גםכמה ערים גדולות, בולט הפער בין מספר הפעילים הצבאיים והאזרחיים הקטן יחסית של דאעש לבין אזורי השליטה הנרחבים של הארגון על מנת לגשר על "נקודת תורפה" זאת עושה דאעש מאמצי גיוס נרחבים, הן בסוריה ובעיראק והן בחו"ל, שמטרתם להוסיף כח אדם איכותי לכוחותיו הצבאיים ולמערכות הממשל שלו.


פלסטינים וערביי ישראל

אימון פעילים מרצועת עזה
  • ב-22 בינואר 2015 פורסמו בחשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, תמונות פעילים, שנטען, כי הם הגיעו מרצועת עזה, המתאמנים במחנות האימונים של דאעש בסוריה. פעילי אלה מתאמנים במסגרת פלוגת שיח' אבו אלנור אלמקדסי (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 22 בינואר 2015).

שיח' אבו נור אלמקדסי הינו שיח' סלפי-ג'האדיסטי ברצועת עזה, אשר נהרג בשנת 2009 ע"י חמאס בעקבות הכרזתו על הקמת "אמירות אסלאמית בפלסטין". לאחר מותו הוא הפך למקור לחיקוי עבור הסלפים ג'האדיסטים ברצועה. בעבר נמסר, כי בסוריה נמצאים קרוב לארבעים פעילים, אשר חלקם פועלים במסגרת יחידה נפרדת בדאעש, הקרויה על שם שיח' אבו נור אלמקדסי.


גילויי תמיכה בדאעש ברצועת עזה
  • ב-25 בינואר 2015 פרסם בחשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, תמונה של תליית דגל דאעש, על-ידי פעיל המזוהה עם הארגון, מול מבנה מרכז התרבות הצרפתי בעיר עזה. ליד התמונה נכתב "היום אנו מניפים את הדגל ומחר נהרוס את המבנה שלכם". יש לציין שמרכז תרבות זה היה יעד למספר התנכלויות פיגועים בעבר מצד התארגנויות ברצועת עזה המזוהות עם הג'האד העולמי (חשבון טוויטר עיון אלאמה, 25 בינואר 2015).

מצרים וחצי האי סיני

פיצוץ קו צינור הגז

n     מחוז סיני של דאעש פרסן בחשבון הטוויטר הרשמי שלו תמונות בהן נראה פיצוץ של צינור המוביל גז לירדן. לדברי הארגון בוצע הפיגוע נגד צינור הגז בשל השתתפותה של ירדן במלחמה נגד דאעש (חשבון הטוויטר של המדינה האסלאמית, 19 בינואר 2015).

הנחת מטען ופיצוצו (חשבון הטוויטר של מחוז סיני בדאעש, 19 בינואר 2015).
הנחת מטען ופיצוצו (חשבון הטוויטר של מחוז סיני בדאעש, 19 בינואר 2015).

אין זו הפעם הראשונה בה מחבלים ארגונים המזוהים עם הג'האד העולמי בחצי האי סיני בצינור הגז המוביל גז ממצרים לירדן. צינור הגז, שאורכו כ-1,200 ק"מ, משמש ליצוא גז טבעי ממצרים לירדן, סוריה ולבנון דרך צפון חצי האי סיני. קטע הצינור העובר בחצי האי סיני נתון להתקפות חוזרות ונשנות של ארגוני הטרור הג'האדיסטים. ב-15 בנובמבר 2014 חובל צינור הנפט על ידי ארגון אנצאר בית אלמקדס, שהצטרף בינתיים לדאעש. בהודעה, שפרסם הארגון נאמר, כי הארגון לא יתיר את המשך יצוא הגז לירדן אלא אם אבו בכר אלבע'דאדי יורה לעשות כן.


דאעש מעביר כספים לשבטים בדווים בסיני
  • אתר המזוהה עם דאעש פרסם ב-24 בינואר 2015 תמונות בהן מתועדת העברת כספים מדאעש לבדווים בסיני. באתר צוין כי מדובר ב"נזקקים מוסלמים, אשר צבא מצרים (צבא החזרה בשאלה בפי דאעש) הרס ושרף את בתיהם" (24 בינואר 2015,  justpaste.it).

מימין: תמונה מתוך הסרטון שבו פעילי דאעש מבטיחים כי ימשיכו להילחם בצבא המצרי ובנשיא עבד אלפתאח אלסיסי ומוכנים להקריב לשם כך עד אחרון אנשיהם. משמאל:  אחת ממעטפות הכסף, שניתנה לבדווים בסיני. על המעטפות נכתב "המדינה האסלאמית – מחוז סיני".
מימין: תמונה מתוך הסרטון שבו פעילי דאעש מבטיחים כי ימשיכו להילחם בצבא המצרי ובנשיא עבד אלפתאח אלסיסי ומוכנים להקריב לשם כך עד אחרון אנשיהם. משמאל:  אחת ממעטפות הכסף, שניתנה לבדווים בסיני. על המעטפות נכתב "המדינה האסלאמית – מחוז סיני".

ב-10 בנובמבר 2014 ארגון אנצאר בית אלמקדס נשבע אמונים למנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי. שבועת האמונים נועדה, בראיית אנצאר בית אלמקדס, להבטיח לו משענת תמיכה חיצונית, תוך ניצול יכולותיו הפיננסיות המשופרות של דאעש. העברת הכספים לבדווים בסיני (בהנחה שהצילומים אוטנטיים) עשויה להערכתנו להצביע על ערוצי קשר הקיימים בין הארגונים, המנוצלים להעברת סיוע מדאעש לאנצאר בית אלמקדס.


ארגוני הג'האד העולמי במדינות נוספות

אלקאעדה בחצי האי ערב מעודד פיגועים נגד מדינות המערב
  • בין 20-19 בינואר 2015 פרסם ארגון אלקאעדה בחצי האי ערב קלטת וידיאו בת שני חלקים ובה ראיון עם נאצר אלאנסי (Nasser Al-Ansi), אחד הפעילים הבכירים בארגון.  בקלטת הוא עונה על שאלות בשם הארגון. כמו בהתבטאויות קודמות שלו, חוזר אלאנסי על  הצורך לתקוף את ארה"ב. כמו כן, לדבריו, הארגון לא ידחה את תקיפת "כוחות הצלבנים" הנמצאים "במפרץ עדן ובים הערבי" ויעשה זאת כשתהייה לארגון ההזדמנות לכך. הוא גם קורא למוסלמים, החיים במדינות המערב הנלחמות באסלאם, ובמרכזן ארה"ב, בריטניה, צרפת, קנדה ומדינות נוספות (מדינות הקואליציה), לבצע ג'האד כחובה אישית (ממר"י, 24 בינואר 2015).
  • בקלטת וידיאו, שפרסמה בטוויטר זרוע ההסברה של אלקאעדה בחצי האי ערב, מתווה בכיר נוסף בארגון בשם חארת' אלנט'ארי (Harith Al Nadhari), הנחשב כאידיאולוג של הארגון, קווים מנחים עבור פיגועי התאבדות. להלן כמה מההמלצות (יוטיוב, 23 בינואר 2015):
  • יש להימנע מלעשות שימוש בחומרי נפץ באזורים בהם עלול להימצא קהל גדול של מוסלמים, כמו מסגדים, שווקים, אצטדיונים או מקומות דומים.
  • יש צורך להימנע מלהרוג מוסלמים אפילו אם הם משמשים כמגן (אנושי) לאויבים. מותר להרוג מוסלמים רק במצבים קיצוניים.
  • יש להקפיד במתן פסקי הלכה הנוגעים לפיגועי התאבדות. על מפקדי הג'האד להימנע מפסיקת הלכה או לקבוע בנושאים, שאינם ברורים להם.
פיגוע בבית מלון בטריפולי, שבוצע ע"י שלוחה של דאעש בלוב[4]
  • בבוקר ה-27 בינואר 2015 פרצו חמישה רעולי פנים למלון היוקרה קורינטיה (corinthia) שבטריפולי, בו נוהגים לשהות דיפלומטים ופקידים זרים, תיירים ואנשי ממשל לובים בכירים. בהתקפה נהרגו לפחות תשעה אנשים מהם חמישה מאבטחים וארבעה אזרחים זרים, אחד מהם ככל הנראה אמריקאי. לפחות 12 אנשים נפצעו.
  • ההתקפה החלה לפנות בוקר, כאשר המחבלים פוצצו מכונית תופת, ככל הנראה נהוגה ע"י מחבל מתאבד, בכניסה למלון. לאחר מכן הם הסתערו לתוך המלון, תוך שהם יורים לכל עבר. נמסר, כי שני מחבלים פוצצו עצמם בלובי של המלון (על פי גירסא אחרת לא היה זה פיצוץ מכוון). כוחות ביטחון לובים צרו על המלון, פינו ממנו חלק מהאורחים[5], נכנסו אליו וטיהרו אותו.

מימין: תמונות המחבלים לפני הפיגוע, כפי שצולמו במצלמות האבטחה (אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, 27 בינואר 2015). משמאל: תמונת המחבלים הימני מכונה "אבו סלימאן אלסודאני" והשמאלי מכונה "אבו אבראהים אלתונסי" (אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, 27 בינואר 2015).
מימין: תמונות המחבלים לפני הפיגוע, כפי שצולמו במצלמות האבטחה (אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, 27 בינואר 2015). משמאל: תמונת המחבלים הימני מכונה "אבו סלימאן אלסודאני" והשמאלי מכונה "אבו אבראהים אלתונסי" (אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, 27 בינואר 2015).

  • ארגון דאעש הודיע, באמצעות פורום ג'האדיסטי המזוהה עימו (אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי), כי "מחוז טריפולי" של המדינה האסלאמית הוא זה, שביצע את הפיגוע[6]. על פי ההודעה נועד הפיגוע לנקום את דמו של אבו אנס הלובי[7], שנחטף מביתו ע"י כוח אמריקאי, עונה והוצא להורג (זוהי טענה שקרית משום שאבו אנס הלובי לא להוצא להורג ע"י האמריקאים אלא מת ממחלה).

מימין: תמונות המחבלים לפני הפיגוע, כפי שצולמו במצלמות האבטחה (אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, 27 בינואר 2015). משמאל: תמונת המחבלים הימני מכונה "אבו סלימאן אלסודאני" והשמאלי מכונה "אבו אבראהים אלתונסי" (אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, 27 בינואר 2015).
תחת הכיתוב "מחוז טריפולי" (באדום, למעלה), נאמר, כי הפשיטה [כינוי לפיגוע בפי הגורמים הג'האדיסטים] הינה על-שם אבו אנס אלליבי במלון שבו משלחות דיפלומטיות וחברות ביטחוניות "צלבניות" [קרי: מערביות]. על פי ההודעה הפיגוע נועד לנקום את דמו של אבו אנס הלובי, שנחטף על-ידי כוחות אמריקאיים מביתו, עונה והוצא להורג (פורום אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, 27 בינואר 2015).

הודעה על מותו של ראש ארגון אנצאר אלשריעה בלוב
  • בני משפחתו של מחמד אלזהאוי, העומד בראש הארגון הג'האדיסטי הגדול אנצאר אלשריעה הודיעו, כי הוא נפטר כתוצאה מפציעה, שנפצע במהלך קרב בספטמבר 2014. השמועות על מותו נפוצות מזה מספר חודשים אבל עד כה לא התקבל לכך כל אישור רשמי. שמו של הארגון התפרסם לראשונה בספטמבר 2012 כאשר פעיליו לקחו חלק בתקיפה, שבוצעה נגד שגרירות ארה"ב בבנע'זי במהלכה נהרגו ארבעה אמריקאים, כולל השגריר (רויטרס, 23 בינואר 2015).

המערכה התודעתית, שמנהל דאעש

עידוד פעילות "זאבים בודדים" נגד המערב
  • לאחר הפיגועים בפריס החלו פעילים בדאעש ובארגוני ג'האד הוספים לעודד באמצעי כלי התקשורת הג'האדיסטים פעילותם של "זאבים בודדים" נוספים. כך למשל בטוויטר הושק חשבון חדש בשפה האנגלית המעודד מוסלמים, המתגוררים במערב, לבצע יותר פעולות של מה שמכונה "זאב בודד" נגד אזרחים. בין היתר נאמר "על המוסלמים ללמוד מאריות האסלאם האחים כואשי ואמדי קוליבאלי (vocative.com, 12 בינואר 2015).
ביטויי שמחה בדאעש על מותו של עבדאללה מלך סעודיה
  • ב-23 בינואר 2015, עם היוודע דבר פטירתו של עבדאללה מלך סעודיה, החלו להופיע ברשתות החברתיות המזוהות עם דאעש, ביטויי שמחה תוך הדגשת היותו "משתף פעולה" עם המערב . נטען, כי הוא רדף אנשי דת ג'האדיסטיים והושמעה הטענה שאין למשפחת סעוד זכות לשלוט מאחר שהם אסרו מוסלמים, עצרו את נשותיהם ועינו אותן. כמו כן צוינה העובדה, שנשיא מדינת ישראל, ונשיא מדינת ישראל לשעבר, שמעון פרס, הביעו תנחומים על מותו של המלך עבדאללה (חשבונות טוויטר המזוהים עם דאעש, 23 בינואר 2015).

מימין: דברי מאפה עליהם כיתוב המביע שמחה על מותו של המלך הסעודי :"היום יום חג – מותו של המלך עבדאללה – השלטון אינו לאלסעוד" (חשבון טוויטר אלמנאצרון, 23 בינואר 2015). במרכז: תמונותיהם של עלמאא' (חכמי דת) הכלואים בבתי הכלא של "העריצים" בסעודיה  (חשבון טוויטר חפידת עמר אלפארוק, 22 בינואר 2015).משמאל: ציטוט התנחומים של נשיא המדינה רובי ריבלין ושל שמען פרס (חשבון טוויטר תאבט שרן, 23 בינואר 2015).
מימין: דברי מאפה עליהם כיתוב המביע שמחה על מותו של המלך הסעודי :"היום יום חג – מותו של המלך עבדאללה – השלטון אינו לאלסעוד" (חשבון טוויטר אלמנאצרון, 23 בינואר 2015). במרכז: תמונותיהם של עלמאא' (חכמי דת) הכלואים בבתי הכלא של "העריצים" בסעודיה  (חשבון טוויטר חפידת עמר אלפארוק, 22 בינואר 2015).משמאל: ציטוט התנחומים של נשיא המדינה רובי ריבלין ושל שמען פרס (חשבון טוויטר תאבט שרן, 23 בינואר 2015).

הפצת חדשות מטעם דאעש בקרב תושבים מקומיים באזור דמשק

תמונה, שהציג דאעש מהעיירה אלחג'ר אלאסוד (דרומית לדמשק), שבה תעד הקרנה פומבית של חדשות, שהופקו על-ידו, בפני תושבי העיירה ( אלמנבר, 26 בינואר 2015).
תמונה, שהציג דאעש מהעיירה אלחג'ר אלאסוד (דרומית לדמשק), שבה תעד הקרנה פומבית של חדשות, שהופקו על-ידו, בפני תושבי העיירה ( אלמנבר, 26 בינואר 2015).

פעילות סיכול ומנע

בריטניה
  • משטרת בריטניה עצרה את עמראן ח'ואג'א בחשד שזייף את מותו בסוריה כדי שיוכל לשוב לבריטניה מבלי שייעצר או שיתבצע אחריו עיקוב. בחקירתו הוא הודה בתכנון מתקפת טרור, בהחזקת אמצעי לחימה ואימון במחנה אימונים. עמראן ח'ואג'א יצא לסוריה בינואר 2014 והופיע במספר סרטוני תעמולה של דאעש. ארגון ג'האדיסטי בשם ראית אלתוחיד, שנשבע אמונים לדאעש, הודיע ברשתות החברתיות על מותו של המכונה "דע'אם הבריטי" בשדה הקרב (הכוונה היתה לעמראן ח'ואג'א). לאחר פרסום ההודעה על מותו שב עמראן ח'ואג'א מסוריה לבריטניה דרך תורכיה ובולגריה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 20 בינואר 2015).

אוסטרליה

  • ג'ורג' ברנדיס ((George Brandis, התובע הכללי של אוסטרליה חשף, כי מספר האוסטרלים היוצאים להלחם בסוריה ועיראק גדל לאחרונה באופן משמעותי והוא מוערך עתה בתשעים איש. בין היוצאים ניכרת מגמה חדשה, המטרידה את השלטונות, של יציאת נשים צעירות ובני נוער. הגידול במספר היוצאים לסוריה הוא למרות החוק, שנחקק באוסטרליה לפני כשנה לפיו היציאה לסוריה ועיראק ללא סיבה מוצדקת היא בלתי חוקית (גרדיין, 24 בינואר 2015).

בנאום לפרלמנט ב-1 באוקטובר 2014 הודיע ראש ממשלת אוסטרליה כי לפחות שישים אוסטרלים לוחמים במזרח התיכון (אתר ממשלת אוסטרליה, 1 באוקטובר 2014). הודעת התובע הכללי של אוסטרליה עשויה להצביע על גידול משמעותי (כשליש) במספר האוסטרלים היוצאים להילחם בסוריה ובעיראק. להערכתנו הדבר עשוי להצביע על הגידול שחל בהצטרפותם של מתנדבים מערביים נוספים לשורות דאעש, בדגש על מדינות מערב אירופה.


פקיסטאן
  • כוחות הביטחון בלאהור עצרו ב-21 בינואר 2015 פעיל בשם יוסף הסלפי, שכינויו חאפט' אלטיב, פקיסטאני סורי בשנות הארבעים לחייו. יחד עימו נעצרו שני עוזריו. השלושה נעצרו בחשד שגייסו צעירים בפקיסטאן והתכוונו לשלוח אותם להלחם בשורות דאעש בסוריה. דווח, כי יוסף הסלפי נכנס לפקיסטאן בחודש ספטמבר 2014 לאחר ששב מתורכיה (אלקדס אלערבי, 22 ביואר 2015).
חיפוש אחר נער מדרום קוריאה, שיתכן והצטרף לדאעש
  • משטרת תורכיה מחפשת אחר קים, נער דרום קוריאני בן 18, אשר עקבותיו נעלמו ב-10 בינואר 2015 בעיר קיליס, שעל גבול סוריה תורכיה. קיים חשש, כי הוא חצה את הגבול לסוריה . בחשבון הטוויטר שלו הוא נהג לפרסם ציוצים העוסקים בהצטרפות לדאעש (סוכנות הידיעות הצרפתית, 21 בינואר 2015).

דף הפייסבוק המזוהה עם הנער הקוריאני בו נראים דגל דאעש וסמל דאעש.
דף הפייסבוק המזוהה עם הנער הקוריאני בו נראים דגל דאעש וסמל דאעש.

[1] הפרסום השבועי "מבט לג'האד העולמי" עוקב אחר ההתפתחויות בקרב דאעש וארגוני הג'האד העולמי בסוריה ובעיראק, ובמזרח התיכון בכלל. הפרסום עוקב גם אחר פעילות טרוריסטית ברחבי העולם, שמקורה בארגוני הג'האד העולמי הפועלים במזרח התיכון.
[2]הארונה יוקאוה בן 42 נתפס באוגוסט 2014 לאחר שיצא לסוריה במסגרת עבודתו בחברת אבטחה.
[3]להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-10 בנובמבר 2005:"בסדרה של שלושה פיגועי טרור מתוזמנים בבתי מלון בעמאן ( 9 בנובמבר 2005) נהרגו כ-67 בני אדם וכ-200 נפצעו. "טביעות האצבע" של הפיגוע  מוליכות אל ארגון "אלקאעדה" ואל אבו מצעב אלזרקאוי, העומד בראש שלוחת "אלקאעדה" בעיראק החותרת "לייצא" את פעולות הטרור למדינות אחרות באזור".
[4] תמונת מצב ראשונית, נכונה לבוקר ה-28 בינואר 2015, המסתמכת על דיווחי סוכנויות הידיעות ועל אתר האינטרנט אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, המזוהה עם דאעש.
[5] סוכנות רויטרס מטריפולי מסרה (27 בינואר 2015), כי בין האורחים, שפונו ע"י כוחות הביטחון הלובים, היו ראש ממשלת לוב ומשלחת אמריקאית.
[6] בשלב זה לא ידועה לנו זהותו של הגוף המכנה עצמו "מחוז טריפולי" של המדינה האסלאמית. ידוע לנו על קיומה של שלוחת דאעש, בעיר דרנה, שבמזרח לוב. ארגון ג'האדסטי מקומי בשם מג'לס שורא שבאב אלאסלאם נשמע אמונים בתחילת נובמבר 2014 לח'ליף אבו בכר אלבע'דאדי. אפשרי כי ארגון זה היה מעורב בפיגוע.

 

[7] אבו אנס הלובי, כינויו של נזיה עבד אלחמיד אלרקיעי. פעיל בכיר של אלקאעדה, מהנדס לובי לטכנולוגיית מידע, שפעל לצידו של אסאמה בן לאדן (שימש כמומחה מחשבים), הוא שב ללוב בשנת 2011 ונתפס ע"י כוח אמריקאי בטריפולי ב-13 באוקטובר 2013. הוא הוחזק במעצר בשל מעורבותו בפיגועים נגד שגרירות ארה"ב בקניה ובטנזניה (7 באוגוסט 1998). בעת שהותו בכלא הוא מת ממחלה. ב-3 בינואר 2015, כמה ימים לפני שאמור היה לעמוד לדין בפני בית משפט בניו יורק. נראה לנו כי שלוחת דאעש בלוב מנסה לנצל לצרכיה את דמותו של אבו אנס הלובי, ואת הביקורת שעוררו תפיסתו ומותו בקרב הג'האדיסטים (למרות שאבו אנס הלובי השתייך לאלקאעדה, הארגון היריב לדאעש).