מבט לג’האד העולמי (29 ינואר-4 פברואר 2015)

אזור עין אלערב, שבסמוך לגבול סוריה-תורכיה (מפות גוגל, google.co.il).

אזור עין אלערב, שבסמוך לגבול סוריה-תורכיה (מפות גוגל, google.co.il).

קלטת וידאו בה מודה פעיל דאעש, כי ארגונו נחל מפלה במערכה בעיר קובאנה )סוכנות הידיעות אעמאק, 31 בינואר 2015).

קלטת וידאו בה מודה פעיל דאעש, כי ארגונו נחל מפלה במערכה בעיר קובאנה )סוכנות הידיעות אעמאק, 31 בינואר 2015).

גופתו של יונס דסוקי (חשבון טוויטר המזוהה עם ג'בהת אלנצרה, 28 בינואר 2015).

גופתו של יונס דסוקי (חשבון טוויטר המזוהה עם ג'בהת אלנצרה, 28 בינואר 2015).

תמונות מאחד המחנות של ג'בהת אלנצרה (חשבון טוויטר המזוהה עם ג'בהת אלנצרה, 28 בינואר 2015).

תמונות מאחד המחנות של ג'בהת אלנצרה (חשבון טוויטר המזוהה עם ג'בהת אלנצרה, 28 בינואר 2015).

תמונות, שפרסם דאעש, על עימות בגבול עיראק ירדן (מחוז אנבאר של הח'ליפות האסלאמית, 27 בינואר 2015)

תמונות, שפרסם דאעש, על עימות בגבול עיראק ירדן (מחוז אנבאר של הח'ליפות האסלאמית, 27 בינואר 2015)

הידיעה בדבר ההכרזה בקרוב על אמירות לבנון של דאעש ומינוי אחמד אלאסיר כאמיר  (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 28 בינואר 2015).

הידיעה בדבר ההכרזה בקרוב על אמירות לבנון של דאעש ומינוי אחמד אלאסיר כאמיר (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 28 בינואר 2015).

הטייס הירדני בכלוב צופה בלהבות המתקרבות אליו  ( אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי).

הטייס הירדני בכלוב צופה בלהבות המתקרבות אליו ( אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי).

השבוי היפני השני רגע לפני הוצאתו להורג (אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, 31 בינואר 2015).

השבוי היפני השני רגע לפני הוצאתו להורג (אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי, 31 בינואר 2015).


עיקרי אירועי השבוע[1]

  • במוקד אירועי השבוע עמדה שורת התקפות משולבות נגד יעדים מצריים באלעריש, שיח' זויד ורפיח, שבצפון סיני. כשלושים חיילים ואזרחים נהרגו וכמה עשרות נפצעו. ההתקפות בוצעו ע"י ארגון תומכי ירושלים, שלוחת דאעש בחצי האי סיני. ארגון דאעש קיבל אחריות להתקפות. נשיא מצרים הודיע על הקמת מפקדה צבאית מאוחדת למאבק בטרור, שלה יהיו כפופים הכוחות הנאבקים בטרור בחצי האי סיני.
  • דאעש הודה השבוע, כי נחל מפלה במערכה בעיר הכורדית קובאנה (עין אלערב), זוהי המפלה הקשה ביותר של דאעש, מאז החלה הקואליציה הבינלאומית במערכה נגד הארגון. אומנם ארה"ב ובעלתו בריתה מיקדו בקובאנה את תקיפותיהם האוויריות אך מירב האשראי מגיע להערכתנו לכוחות הכורדים, שגילו במהלך הלחימה הממושכת בעיר מיומנות צבאית בשילוב עם רמה גבוהה של מוטיבציה.
  • השבוע הוציא דאעש להורג את בן הערובה היפני השני ואת הטייס הירדני, שמטוסו הופל במהלך תקיפה בצפון סוריה. הטייס הירדני הוצא להורג ע"י דאעש בדרך אכזרית במיוחד (שריפה למוות בעת שהוחזק בכלוב) בראש ובראשונה כדי להטיל אימה על יריביו ולהרתיע אותם. בתגובה הוציאו הירדנים להורג שני מחבלים משלוחת אלקאעדה בעיראק, שנידונו למוות בירדן, אחת מהם המחבלת המתאבדת סאג'דה אלרישאוי, ששחרורה נדרש ע"י דאעש.
  • דאעש ממשיך לקרוא למוסלמים במדינות המערב לבצע פיגועים במדינות האם שלהם. לכך התווסף השבוע איום מרוכז לפגוע בתשתית משמעותית של סעודיה, רמז, להערכתנו לתעשיית הנפט הסעודית.

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב והקואליציה ותוצאותיהן
  • במהלך השבוע נמשכו תקיפות מטוסי ארה"ב ומדינות הקואליציה בסוריה ובעיראק. סה"כ בוצעו במהלך השבוע כמה עשרות תקיפות תוך שימוש במטוסי קרב, מפציצים וכלי טיס בלתי מאוישים. להלן מוקדי התקיפות (אתר CENTCOM):
  • בסוריה התמקדו התקיפות בעיקר באזורי קובאנה (עין אלערב), אלרקה ודיר אלזור. בתקיפות  הושמדו יחידות, כלי רכב, עמדות זיקוק נפט גולמי, עמדות קרב ועמדות היערכות של דאעש.
  • בעיראק בוצעו תקיפות במספר רב של מקומות ביניהם כרכוכ, אלרטבה, מוצול, רמאדי, סנג'אר, אלאסד ותל עפר. בתקיפות נפגעו יחידה טקטית של דאעש, כלי רכב, בניינים, נקודות ביקורת, עמדות לחימה, נשק כבד, משגר טילים ועוד.
  • ב-30 בינואר 2015 דיווח פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, כי בתקיפה אווירית, שבוצעה באזור מוצול נהרג אבו מאלכ, שתואר כמהנדס נשק כימי של דאעש. אבו מאלכ היה פעיל בארגון המדינה האסלאמית בעיראק ולאחר מכן בדאעש. בעבר, עד שנת 2005, עבד אבו מאלכ באתר יצור נשק כימי במשטרו של צדאם חסין (אתר CENTCOM, 30 בינואר 2015).

דאעש עשה שימוש בנשק כימי נגד המליציות הכורדיות במהלך הלחימה בעין אלערב (קובאנה), ב-21 וב-22 באוקטובר 2014. על פי תסמינים שונים, שנבדקו אצל הנפגעים המדובר בגז כלור או בנשק כימי אחד. קודם לכן דווח, כי דאעש עשה שימוש בגז כלור גם בעיראק.


התבטאויות בכירים בארה"ב בנוגע ללחימה בדאעש
  • ברק אובמה, נשיא ארה"ב, אמר כי הוא דוחה מכל וכל את התפיסה לפיה שארה"ב נמצאת במצב של מלחמת דת עם האסלאם. לדבריו רוב המוסלמים בעולם דוחים את הפרשנות הקיצונית, שהעניקו ארגון דאעש ודומיו לאסלאם. עוד אמר, כי  אין להעצים יתר על המידה את השפעתם של ארגוני הטרור וליצור את הרושם, כי הם מהווים איום קיומי על ארה"ב ועל העולם (1 בפברואר 2015,  CNN)
  • בראיון לרשת CNN אמר צ'אק הייגל, מזכיר המדינה של ארה"ב, כי יש לשקול את כל האופציות לגבי עיראק כולל משלוח כוחות קרקעיים לשם ביצוע משימות כגון איסוף מודיעין ואיתור מטרות של דאעש. לדבריו אין כיום צורך בכך אולם יתכן, כי בהמשך יעלה צורך שכזה, והוא יישקל ברצינות (31 בינואר 2015,  CNN).

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

קובאנה (עין אלערב)
  • דאעש הודה השבוע, כי נחל מפלה במערכה בעיר קובאנה (עין אלערב). ב-30 בינואר 2015 פרסמו פעילי דאעש קלטת וידאו קצרה בה הופיעו שני פעילי דאעש, שנלחמו בעיר קובאנה נגד הכוחות הכורדים. השניים הודו, כי כוחותיהם נסוגו מהעיר קובאנה. שניהם טענו, כי לא מדובר בהפסד בקרב אלא בנסיגה, אשר בוצעה בשל תקיפות כוחות הקואליציה מהאוויר )סוכנות הידיעות אעמאק, 31 בינואר 2015).
  • המתקפה של דאעש על מרחב העיר הכורדית קובאנה (עין אלערב)החלה באמצע ספטמבר 2014. לשם כיבושה ריכז דאעש כח של כמה אלפי לוחמים, שהסתייעו בטנקים ובארטילריה. ב-7 באוקטובר 2014 הצליחה דאעש להיכנס לקובאנה ולהשתלט על פאתיה המזרחיים והדרומיים. אולם כוחותיו נתקלו בהתנגדות עזה של הכוחות הכורדים (YPG), שניהלו נגדם קרבות רחוב עזים בסיוע אווירי של מטוסי ארה"ב והקואליציה.

המפלה שנחל דאעש בקובאנה הינה הקשה ביותר, מאז החלה הקואליציה הבינלאומית בהנהגת ארה"ב במערכה נגד הארגון. הסיבה העיקרית למפלה הינה, להערכתנו, הקושי של דאעש להלחם לאורך זמן בשטח בנוי מול הכוחות הכורדים, שאנשיהם מיומנים, חדורי מוטיבציה ומכירים היטב את השטח. התקיפות האינטנסיביות מהאוויר של ארה"ב והקואליציה פגעו גם הן בדאעש[2], אולם להערכתנו הטענה של דאעש, כי ההתקפות הללו הן הסיבה למפלתו בקובאנה אינה נכונה והיא נועדה לנסות ולהמעיט מערכם של הכוחות הכורדים ולהסביר לתומכי דאעש את עומק המפלה שנחל הארגון.

 


מחוז חלב
  • ב-28 בינואר 2015 פורסמה ידיעה על מותו של יונס דסוקי, פלסטיני המכונה אבו ח'דיג'ה אלג'ולאני, אשר שימש מפקד ג'בהת אלנצרה באזור חלב. הוא נהרג ב- 24 בינואר 2015. כתוצאה מפגיעה של שני טילים, שנורו לעבר מכוניתו בעת שנסע באזור אדליב. יונס דסוקי, פלסטיני במוצאו, נולד במחנה פליטים בחלב בשנת 1982. בשנת 2003 יצא לעיראק להילחם נגד צבא ארה"ב. הוא שב לסוריה לאחר שנפצע, היה כלוא בסוריה במשך שנה, ושוחרר בשנת 2005 (חשבון טוויטר המזוהה עם ג'בהת אלנצרה, 28 בינואר 2015).
מחוז דרעא (דרום סוריה)
  • בשבוע שעבר דווח, כי ג'בהת אלנצרה וארגוני מורדים אחרים השתלטו על חטיבת הגנה אווירית 82 של צבא סוריה, הערוכה באזור העיירה אלשיח' מסכין (מצפון לדרעא). הצלחתם מאפשרת לג'בהת אלנצרה ולארגוני מורדים אחרים להתבסס בסמוך לגבול הסורי-ירדני וברמת הגולן ופוגעת בקשר, שבין המשטר בדמשק לבין כוחותיו בעיר דרעא. השבוע האשים המשטר הסורי מספר חיילים מצבא סוריה בבגידה ובסיוע לארגוני המורדים, אשר אפשר להם להשתלט על חטיבה 82 (אלדרר אלשאמיה, 29 בינואר 2015).
  • ארגון ג'בהת אלנצרה, שלוחת אלקאעדה בסוריה, ממשיך במאמציו להתבסס בדרום סוריה וברמת הגולן בכלל זה. ב-28 בינואר 2015 פורסמו תמונות, שצולמו ככל הנראה באחד המחנות של ג'בהת אלנצרה בדרום סוריה. בתמונות ניתן לראות פעילים מתאמנים בירי, בקפיצה מעל מכשולים ועוד (חשבון טוויטר המזוהה עם ג'בהת אלנצרה, 28 בינואר 2015).
מחוז דמשק
  • ב-1 בפברואר 2015 בוצע פיגוע התאבדות נגד אוטובוס סמוך לשוק אלחמידיה בדמשק. באוטובוס היו עולי רגל שיעים מלבנון, שהגיעו לבקר מקומות קדושים לשיעה בסוריה.  בין 12-6 בני אדם נהרגו וכעשרים נפצעו (אלערביה, 1 בפברואר 2015). הפיגוע בוצע באמצעות מחבל, שלבש חגורת נפץ ופוצץ עצמו סמוך לאוטובוס. ג'בהת אלנצרה, שלוחת אלקאעדה בסוריה,קיבלה אחריות על הפיגוע כנקמה של הסונים בסוריה בחזבאללה (חשבון הטוויטר של ג'בהת אלנצרה באזור דמשק, 1 בפברואר 2015).

בסוריה נמצאים מספר אתרים הקדושים לשיעה כגון קבר סת זינב וסת רקיה, המהווים מוקד עלייה לרגל עבור שיעים מרחבי העולם. ארגוני הג'האד העולמי ובמיוחד ג'בהת אלנצרה ודאעש קראו לא אחת למלחמת חורמה בשיעים והם ניסו בעבר לפגוע במקומות הקדושים לשיעים בסוריה בדגש על קברה של סת זינב, שמדרום לדמשק (אליו עולים לרגל שיעים רבים ובכלל זה מאיראן ומלבנון). חזבאללה ומליציות שיעיות עיראקיות הופעלו בעבר ע"י איראן בהגנה על קבר סת זינב ועל מקומות קדושים נוספים לשיעים בסוריה ובעיראק.


עיקרי ההתפתחויות בעיראק

אזור מוצול
  • ערוץ אלערביה דיווח, כי מושל מוצול מטעם דאעש, נהרג בעקבות תקיפה של כוחות הקואליציה על נמל התעופה של מוצול (אלמיאדין, 29 בינואר 2015).אין בידינו אימות לדיווח זה.
אזור כרכוכ
  • בימים האחרונים דווח על לחימה קשה המתנהלת במחוז כרכוכ בין כוחות הפשמרגה הכורדים וצבא עיראק לבין כוחות דאעש. "מקורות עיראקיים" טענו, כי יותר משלוש מאות פעילי דאעש נהרגו בימים האחרונים בקרבות הללו. עם זאת הודו אותם מקורות, כי גם כוחות הפשמרגה ספגו אבידות, ואף איבדו שני קצינים בכירים, האחד בדרגת אלוף והשני בדרגת תת-אלוף (אלערביה, 2 בפברואר 2015).
  • ב-2 בפברואר 2015 פרסם חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש תמונותיהם של שבויים כורדים מכוחות הפשמרגה, שנפלו בידי דאעש בקרבות בכרכוכ ב-30 בינואר 2015 (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 2 בפברואר 2015).

מימין: לוחמי פשמרגה כורדים, שנפלו בידי דאעש בקרבות בכרכוכ ב-30 בינואר 2015 (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 2 בפברואר 2015). משמאל: תמונותיהם של מפקד כוחות הפשמרגה בכרכוכ, עמיד (תא"ל) שירקו שואני ומפקד בכיר בפשמרגה, חג'י אחמד רש, שנהרגו בקרבות עם דאעש בכרכוכ
מימין: לוחמי פשמרגה כורדים, שנפלו בידי דאעש בקרבות בכרכוכ ב-30 בינואר 2015 (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 2 בפברואר 2015). משמאל: תמונותיהם של מפקד כוחות הפשמרגה בכרכוכ, עמיד (תא"ל) שירקו שואני ומפקד בכיר בפשמרגה, חג'י אחמד רש, שנהרגו בקרבות עם דאעש בכרכוכ (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 30 בינואר 2015).

  • ב-31 בינואר 2015 נמסר, כי פעילי דאעש השתלטו על שדה נפט ח'באז, שבמחוז כרכוכ. 15 מעובדיו נתפסו על ידי דאעש (אילאף, 31 בינואר 2015). יממה לאחר מכן נמסר, כי כוחות קואליציה החלו לתקוף מהאוויר את האזור וכי הכוחות הכורדים הצליחו לכבוש מחדש את שדה הנפט. זמן קצר לאחר מכן גם שוחררו העובדים, שנלקחו  בשבי על ידי דאעש (רויטרס,דיילי סטאר 1 בפברואר 2015).

שדה הנפט ח'באז הוא אחד הגדולים באזור כרכוכ הוא מפיק 35,000 חביות נפט ליום. יצוא מוצרי הנפט משדות הנפט, שתפס דאעש בסוריה ועיראק, מהווה את אחד ממקורות ההכנסה העיקריים של דאעש. רווחיו ממנו נאמדים בכמה מיליוני דולרים ליום אך בעקבות התקיפות הקואליציה על תשתיות הנפט, ירדו רווחיו של הארגון. ניסיונות דאעש להשתלט על שדות נפט וגז נוספים, בעיראק ובסוריה, מכוונים להערכתנו לנסות ולהגדיל את הכנסותיו שנפגעו ובו בזמן לפגוע במשטרים בעיראק ובסוריה.


מחוז דיאלא
  • ב-28 בינואר 2015 דווח על קרבות עזים המתנהלים בין המיליציה השיעית וצבא עיראק לבין פעילי דאעש באיזור אלסד אלעט'ים ("הסכר העצום") השוכן על נהר החידקל, כשני קילומטרים צפונית לעירדהוכ (כ-133 ק"מ צפונית-מזרחית לבגדאד). נטען, כי פעילי דאעש, שהשתמשו במחבלים מתאבדים, השיגו שליטה על מספר כפרים סמוכים (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 28 בינואר 2015).
מחוז אלאנבאר
  • דאעש ממשיך במאמציו לטהר מוקדי התנגדות של צבא עיראק (הנתמך ע"י תקיפות של מטוסי הקואליציה ושל חיל האוויר העיראקי) במחוז הסוני אלאנבאר, מעוז כוחו של דאעש בעיראק. השבוע דווח על קרבות שהתנהלו במחוז אלאנבאר בכמה מוקדים:
  • על פי דיווח של מקורות צבאיים עיראקיים, תקפו מטוסי הקואליציה מפקדה של דאעש בעיר קאא'ם. דווח, כי בעקבות התקיפה הושמדה המפקדה ונהרגו 45 פעילים (אלקדס אלערבי, 31 בינואר 2015).
  • ב-30 בינואר 2015 אירעו עימותים בין פעילי דאעש וכוחות צבא עיראק באזור פלוג'ה. ב-1 בפברואר 2015 פורסם, כי פעילי דאעש הפילו, באמצעות ירי נ"מ, מסוק של צבא עיראק באזור הממוקם כ-40 ק"מ דרומית לאלפלוג'ה (כ-104 ק"מ מערבית לבגדאד)  (פורום המזוהה עם דאעש, 1 בפברואר 2015).
  • מחוז אנבאר של הח'ליפות האסלאמית פרסם תמונות בהן נראים פעיליו תוקפים כוחות עיראקיים באזור ערקבאן, שעל גבול עיראק ירדן. בתמונות ניתן לראות דמויות משגרות רקטות לעבר עמדה עיראקית. על פי התקשורת העיראקית השיבו העיראקים בתקיפות מהאוויר. דובר שר הפנים העיראקי אמר, שניסיון התקיפה של דאעש על גבול ירדן עיראק נתקל בהתנגדות של כוחות צבא עיראק (מען, 27 בינואר 2015).

עיקרי ההתפתחויות בלבנון

ידיעה על הכרזה על אמירות לבנון ע"י דאעש
  • ב-28 בינואר 2015 פורסמה ידיעה, שמקורה באתר החדשות הלבנוני אלג'מהוריה, לפיה בכוונת דאעש לפעול צבאית בלבנון. כמו כן נמסר, כי בכוונת הארגון להכריז בקרוב על הקמת "אמירות" לבנון  ולמנות את שיח' אחמד אלאסיר אלחסיני כ"אמיר" לבנון. שיח' אלחסיני הינו שיח' סוני סלפי לבנוני מצידון. מקור שם משפחתו "אלאסיר" הוא  באחד מסביו, שהיה שבוי במלטה בידי הצרפתים בימי המנדט שלהם בלבנון (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, אלג'מהוריה, 28 בינואר 2015). לידיעה על הקמת האמירות בלבנון אין אימות.

התנהלות המדינה האסלאמית

דאעש הוציא להורג בן ערובה יפני שני
  • ב-31 בינואר 2015 פורסם סרטון, מטעם מוסד אלפרקאן של דאעש, בו תועדה הריגתו של בן הערובה היפני השני קינג'י גוטו ג'וגו ע"י עריפת ראשו. פעיל הארגון המופיע בסרט, בעל מבטא בריטי, אומר, כי עתה החל הסיוט של יפן והמלחמה נפתחה נגד בני העם היפני בכל מקום בו הם נמצאים (מוסד אלפרקאן, 31 בינואר 2014). זוהי הוצאה להורג של השבוי השני היפני, שנתפס ע"י דאעש, בעקבות דחיית האולטימאטום, שהציב דאעש. 
  • בתגובה להריגת שני בני הערובה היפנים אמר ראש ממשלת יפן, כי יפן תשתף פעולה עם הקהילה הבינלאומית כדי שפעילי דאעש ישלמו על פשעיהם. כמו כן ציין, כי יפן לא תיכנע לטרור (סוכנות הידיעות הצרפתית, 1 בפברואר 2015). ראשי מדינות המערב (ארה"ב, בריטניה) ומזכ"ל האו"ם הביע זעזוע מההוצאה להורג ושלחו תנחומים למשפחות.
ההוצאה להורג של הטייס הירדני
  • ארגון דאעש פרסם ב-3 בפברואר 2015 סרטון בו נראית הוצאתו להורג בשריפה של הטייס הירדני מעאד' אלכסאסבה, שמטוסו הופל ב-24 בדצמבר 2014 באזור אלרקה, שבסוריה. בסרטון נראה הטייס שהוחזק בכלוב כשהוא נשרף למוות (מוסד אלפרקאן, 3 בבפרואר 2015).
  • גורמים רשמיים בירדן אישרו את דבר מותו של הטייס. עבדאללה השני, מלך ירדן אמר, כי ארגון דאעש הוא "פושע ופחדן", שאינו מכבד את חוקי האסלאם (ערוץ הטלוויזיה הירדנית, 3 בפברואר 2015). דובר צבא ירדן מסר, כי על פי המידע שבידם דאעש הוציא להורג את הטייס כבר ב-3 בינואר 2015. אם נכון הדבר הרי שדאעש ניהל משא ומתן עם ירדן על החלפת הטייס עם המחבלת המתאבדת האסורה בירדן כאשר הטייס כבר לא היה בין החיים (אלמיאדין, 3 בפברואר 2015).
  • בתגובה להריגתו האכזרית של הטייס, הוציאה ירדן להורג ב-4 בפברואר 2015 לפנות בוקר שני מחבלים המזוהים עם שלוחת אלקאעדה בעיראק: המחבלת סאג'דה אלרישאוי, שדאעש דרש את שחרורהוזיאד אלכרבלי, שהיה מקורב לאבו מצעב אלזרקאוי. במקביל ביצעו כוחות הקואליציה, ביניהם מטוסי חיל האוויר הירדני, תקיפה מאסיבית נגד מטרות דאעש באזור אלרקה, מעוז דאעש בצפון סוריה (דיילי מייל, 4 בפברואר 2015).

מימין: הטייס הירדני טרם הכנסתו לכלוב והעלאתו באש. ברקע פעילי דאעש רעולי פנים. משמאל: הטייס הירדני בכלוב צופה בלהבות המתקרבות אליו  ( אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי).
מימין: הטייס הירדני טרם הכנסתו לכלוב והעלאתו באש. ברקע פעילי דאעש רעולי פנים. משמאל: הטייס הירדני בכלוב צופה בלהבות המתקרבות אליו  ( אלמנבר אלאעלאמי אלג'האדי).

הכרזה על הקמת מחוז ח'ראסן ע"י דאעש
  • בקלטת שמע חדשה, שפרסם דאעש, הודיע אבו מחמד אלעדנאני דובר הארגון, על הרחבת המדינה האסלאמית. לדבריו בשלו התנאים להכרזה על מחוז נוסף של מדינה האסלאמית, שייקרא מחוז ח'ראסן. מחוז זה יכלול את פקיסטאן ואפגניסטאן וחלקים מהמדינות השכנות להן. בקלטת  נאמר, כי למחוז החדש מונה "אמיר" בשם שיח' חאפט' סעיד ח'אן וסגנו הוא שיח' עבד אלראוף ח'אדם אבו טלחה  (מוסד ההסברה של דאעש, 26 בינואר 2015).
  • שיח' חאפט' סעיד ח'אן, היה בעברו היה פעיל טאליבאןוהוא עומד בראש התארגנות, אשר לפני מספר חודשים הקימה גוף בשם "השורא של ח'ראסן". שיח' חאפט' ח'אן נשבע אמונים לאבו בכר אלבע'דאדי מנהיג המדינה האסלאמית. אבו מחמד אלעדנאני השמיע קריאה לפעילים נוספים בח'ראסן להישבע אמונים ולציית לפקודותיו של שיח' חאפט' ח'אן.
נמשכים מאמצי הסיכול של דאעש
  • נמשכים מאמצי דאעש להגביר את בטחון-הפנים באזורים שבשליטתו. ב-1 בפברואר 2015 פרסם בלוג, המזוהה עם דאעש, סרטון העוסק בחשיפת התארגנות, אשר פעלה בעיר אלרקה, מעוז דאעש בסוריה. ההתארגנות, המונה שישה בני אדם, נחשפה על-ידי לשכת הביטחון של דאעש ("אלמכתב אלאמני") המזוהה עם מפלגת הפועלים של כורדיסטאן (PKK). על פי הסרטון רכשו חברי ההתארגנות כלי רכב, הכינו מטענים והעבירו אותם לאלרקה במטרה להפעילם נגד דאעש. נטען, כי תיאום הפעילות נעשה מתורכיה (במשתמע ע"י (PKKוכי חברי ההתארגנות קיבלו תשלום עבור פעילותם. ששת חברי ההתארגנות הוצאו להורג (בלוג המזוהה עם דאעש, יוטיוב, 1 בפברואר 2015).

מימין: ששת חברי ההתארגנות, שנטען כי הם תכננו לפעול נגד דאעש באלרקה. משמאל: הוצאתם להורג של חברי החוליה (בלוג המזוהה עם דאעש, 1 בפברואר 2015).
מימין: ששת חברי ההתארגנות, שנטען כי הם תכננו לפעול נגד דאעש באלרקה. משמאל: הוצאתם להורג של חברי החוליה (בלוג המזוהה עם דאעש, 1 בפברואר 2015).

פלסטינים וערביי ישראל

מעצר שני ערבים ישראלים שחזרו מלחימה בסוריה
  • במהלך חודש ינואר 2015 עצרו כוחות הביטחון הישראליים שני ערבים, תושבי ישראל, לאחר ששהו תקופה בסוריה ובעיראק ונלחמו לצד ארגונים ג'האדיסטים (אתר שירות הביטחון הכללי, 1 בפברואר 2015).
  • ב-2 בינואר 2015 נעצר  אמין אחמד צלאח צנובר, בן 24, תושב כפר יאסיף, לאחר שחזר מסוריה. בחקירתו הודה, כי יצא ב-7 ביולי 2014 לתורכיה משם המשיך לסוריה. בסוריה הוא התייצב בבסיס ארגון אנצאר אלשאם וניסה להתגייס לשורות הארגון. הוא שהה במפקדת ארגון ג'בהת אלנצרה ואנצאר אלשאם, שם עבר אימונים צבאיים. בין השאר הוא תודרך בהכנת חומרי נפץ למטענים ועבר אימוני כושר גופני. הוא גם סיפר, כי סייע לארגונים הללו במשימות שונות שהוטלו עליו. לאחר ששהה בסוריה כחצי שנה החליט לחזור למשפחתו וחזר לתורכיה ומשם לישראל .
  • ב-10 בינואר 2015 נעצר מהראן ח'אלדי, בן 19, תושב נצרת, לאחר ששב מסוריה ועיראק שם נלחם בשורות דאעש. באוקטובר 2014 הוא יצא לתורכיה ולאחר, שיצר שם קשר, באמצעות הפייסבוק, עם פעיל דאעש. הוא הונחה כיצד לעבור את הגבול לסוריה בסיועו של מבריח. לאחר שחצה את הגבול הועבר ח'אלדי למחנה קליטה שם עבר אימוני כושר גופני ושיעורים בהפעלת אמצעי לחימה. לאחר מכן הוא הוצב בעיראק באזור פלוג'ה, שם נטל חלק בחמישה קרבות. במהלך תקיפה אווירית של כוחות הקואליציה הוא נפצע, ככל הנראה באורח קשה. הוא פנה לקבלת טיפול בבית חולים בפלוג'ה, הנמצא בשליטת דאעש. לאחר כשלושה שבועות הוא קיבל היתר לחזור לסוריה.

מצרים וחצי האי סיני

מתקפה של פעילי דאעש
  • ב-30 בינואר 2015 ביצע ארגון תומכי ירושלים (מחוז סיני של דאעש), שורה של התקפות משולבות ומתוזמנות נגד שורה של יעדים מצרים באלעריש, שיח' זויד ורפיח, שבצפון סיני. המתקפה כללה תקיפות נגד מבנים של המשטרה המצרית, בית מלון המשמש את כוחות הצבא המצריים, מחסומים של צבא מצרים. במהלך הפיגועים הופעלו מכוניות תופת, נורו רקטות, RPG ופצצות מרגמה והתבצעו הסתערויות רגליות. במהלך הפיגועים גם התפתחו חילופי אש כבדים בין כוחות הביטחון המצריים לבין פעילי דאעש. כשלושים חיילים ואזרחים נהרגו וכמה עשרות נפצעו (אליום אלסאבע, 30 בינואר 2015). 
  • זוהי המתקפה הגדולה והמורכבת ביותר, שביצע הארגון, נגד כוחות הביטחון המצריים בחצי האי סיני. מחקירה ראשונית של האירועים עלה, כי במתקפת הטרור השתתפו כשישים פעילים רובם פעילי ארגון תומכי ירושלים. בכלי התקשרות המצרים נטען, כי חלק מהפעילים הגיעו מרצועת עזה לחצי האי סיני מספר ימים לפני ביצוע הפיגוע (מצראוי, 30 בינואר 2015).
  • ארגון תומכי ירושלים (מחוז סיני של דאעש) קיבל אחריות לביצוע ההתקפות המשולבות ברחבי צפון חצי האי סיני.בסרטון, שפרסם בחשבון הטוויטר הרשמי שלו תחת הכותרת "אריות המאבק", ציין הקריין, כי "סופו של צבא מצרים יהיה בסיני" (בהשאלה לדברי אבו מצעב אלזרקאוי כי "סופו של הצבא האמריקאי יהיה בעיראק"). כמו כן הועבר בסרטון מסר לאבו בכר אלבע'דאדי מנהיג הארגון, כי פעיליו בסיני מוכנים לבצע כל פקודה שלו (31 בינואר 2015).
  • בעקבות מתקפת הטרור בחצי האי סיני פרסם נשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי  צו להקמת מפקדה צבאית מאוחדת למאבק בטרור. המפקדה החדשה תהיה אחראית ככל הנראה לרכז תחתיה את כלל הכוחות הנאבקים בטרור בסיני. אלסיסי הכריז גם על הקצאת סכום של כ-1.3 מיליארד דולרים למלחמה בטרור בסיני (אלאהראם, 2 בפברואר 2015).

 

המערכה התודעתית, שמנהל דאעש

דאעש ממשיך לקרוא למוסלמים במערב לבצע פיגועים
  • בנאום שמע, שפרסם אבו מחמד אלעדנאני, דובר דאעש, הוא שיבח את הפיגועים שאירוע בחודשים האחרונים בבלגיה, אוסטרליה, קנדה וצרפת. אלעדנאני קרא לתומכי הארגון לפגוע במדינות המערב (מוסד ההסברה של דאעש, 26 בינואר 2015). קריאתו זאת מהווההמשך לקריאות ארגון דאעש וארגון אלקאעדה בחצי האי ערב למוסלמים במדינות המערב לבצע פיגועים במדינות האם שלהם.
איומים על סעודיה מצד דאעש
  • ב-27 בינואר 2015 פורסמה כרזה בערבית ואנגלית תחת הכותרת "בקרוב… בעזרת אללה [יהיה] אירוע מפתיע בסעודיה". בכרזה כתוב "המדינה האסלאמית שמה לה למטרה לפגוע בתשתית הראשית של סעודיה, צפו לכך". להערכתנו, ייתכן שהאיום מכוון לתעשיית הנפט הסעודית (פורום המזוהה עם דאעש, 27 בינואר 2015).

הכרזה המאיימת לפגוע בתשתית סעודיה
הכרזה המאיימת לפגוע בתשתית סעודיה תחת הכותרת: "המדינה האסלאמית שמה לה למטרה לפגוע בתשתית הראשית של סעודיה, צפו לכך" צוין: "בקרוב… בעזרת אללה אירוע מפתיע בסעודיה". בצד שמאל מופיע חלק ממפת סעודיה ומימין הכיתוב "להבות מלחמה" בשפה האנגלית (Flames of War) ומצד שמאל למטה בשפה הערבית: "בקרוב בעזרת אללה" ובאנגלית "יתרחש בקרוב" (Coming Soon) (פורום המזוהה עם דאעש, 27 בינואר 2015).

פעילות סיכול ומנע

תורכיה
  • שירותי המודיעין של תורכיה דיווחו, כי הם חשפו תוכנית של דאעש לתקוף נציגויות זרות באיסטנבול. בעקבות כך הועלתה רמת הכוננות בקרב משלחות זרות בתורכיה. בין המטרות הוזכרו נציגויות ארה"ב, צרפת ובלגיה. על פי מקורות מודיעיניים שלח ארגון דאעש לתורכיה צוות של 17 פעילים מהעיר אלרקה. הללו הסתננו, במועדים שונים לתורכיה במהלך חודש דצמבר 2014. פעילים אלה ביצעו איסוף מידע ועיקוב כדי לתכנן את התקיפות. בראש צוות העיקוב עמד סופיאן יאסין, פעיל בעל אזרחות צרפתית (Daily Sabah Onlineistanbul, 25 בינואר 2015).
  • משטרת תורכיה חשפה לפני עיתונאים את השיטות בהן היא נוקטת כדי לאתר פעילים המגיעים לתורכיה בדרכם לסוריה. לדברי משטרת תורכיה היא עושה כל שביכולתם כדי להדק את הפיקוח על גבולות המדינה, משטרת תורכיה קראה גם למדינות המערב להגביר פעילותם כדי למנוע הגעה של הפעילים ממדינותיהם לתורכיה. לדברי התורכים הם הקימו מרכזי סיכון ("Risk Center") בנמלי התעופה הבינלאומיים ותחנות אוטובוסים מרכזיות. מרכזים אלה עקבו לדבריהם, עד כה,  אחר 1,500 חשודים וכשליש מהם הוחזרו למדינות המוצא שלהם (הורייט, 1 בפברואר 2015).
תורכיה משמשת כ"צינור חמצן" עבור ארגוני הג'האד הפועלים בסוריה. מרבית הלוחמים המתנדבים מגיעים לסוריה דרך תורכיה, אשר לה גבול ארוך ופרוץ עם סוריה (באורך של 900 ק"מ). ההגעה לתורכיה דרך מדינות אירופה הינה נוחה וזולה. מרבית המתנדבים מגיעים אליה בדרך האוויר ובטיסות מסחריות. ניתן להגיע לתורכיה גם באמצעות תחבורה יבשתית, ללא דרכון או ויזה (די אם יש בידי המתנדב תעודת זהות). מעבר המתנדבים דרך תורכיה התבצע עד לאחרונה בקלות יחסית בשל העלמת העין של השלטונות התורכיים. לאחרונה החלו מדינות המערב למתוח ביקורת על תורכיה ולהאשים את ממשלתה, כי אינה עושה מספיק כדי למנוע את זרם הלוחמים הזרים העוברים דרכה. הודעת משטרת תורכיה בעניין מניעת הגעת פעילים לסוריה עדיין טעונה הוכחות, במבחן המעשה.

 

[1] הפרסום השבועי "מבט לג'האד העולמי" עוקב אחר ההתפתחויות בקרב דאעש וארגוני הג'האד העולמי בסוריה ובעיראק, ובמזרח התיכון בכלל. הפרסום עוקב גם אחר פעילות טרוריסטית ברחבי העולם, שמקורה בארגוני הג'האד העולמי הפועלים במזרח התיכון.
[2] ארה"ב והקואליציה מיקדו בקובאנה (עין אלערב) את תקיפותיהם האוויריות, להערכתנו על חשבון מוקדי לחימה אחרים. סה"כ בוצעו באזור למעלה מ-600 תקיפות מהאוויר מתוך 900, שבוצעו סה"כ בסוריה.