חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (4 – 10 בפברואר 2015)

ג'האד רמצ'אן, מזכ

ג'האד רמצ'אן, מזכ"ל פתח בשכם, מיידה אבנים לעבר כוחות צה"ל במהלך הפגנה שבועית בכפר קדום (דף הפייסבוק של הפתח, 6 בפברואר 2015).

צעיר פלסטיני מיידה אבנים לעבר כוחות צה

צעיר פלסטיני מיידה אבנים לעבר כוחות צה"ל בכפר קדום במהלך ההפגנה השבועית נגד ההתנחלויות (ופא, 6 בפברואר 2015).

המאחז הבלתי חוקי

המאחז הבלתי חוקי "שער ירושלים" בשטח E1 (ופא, 3 בפברואר 2014)

בכיר חמאס צלאח אלברדויל נואם מול שגרירות מצרים בעצרת חמאס.

בכיר חמאס צלאח אלברדויל נואם מול שגרירות מצרים בעצרת חמאס.

המשתתפים בעצרת בתפילת יום השישי מול שגרירות מצרים (דף הפייסבוק PALINFO, 6 בפברואר 2015).

המשתתפים בעצרת בתפילת יום השישי מול שגרירות מצרים (דף הפייסבוק PALINFO, 6 בפברואר 2015).

מסיבת העיתונאים בעזה של הזרועות הצבאיות של ארגוני הטרור ברצועה בה גינו את החלטת בית המשפט המצרי (פאלטודי, 5 בפברואר 2015)

מסיבת העיתונאים בעזה של הזרועות הצבאיות של ארגוני הטרור ברצועה בה גינו את החלטת בית המשפט המצרי (פאלטודי, 5 בפברואר 2015)

עצרת המחאה והצעדה מול ביתו של מחמד צ'יף בח'אן יונס (דף הפייסבוק PALDF, 3 בפברואר 2015)

עצרת המחאה והצעדה מול ביתו של מחמד צ'יף בח'אן יונס (דף הפייסבוק PALDF, 3 בפברואר 2015)

פעילי הזרוע הצבאית של ארגון החזית הדמוקרטית מסתערים על עמדת צה

פעילי הזרוע הצבאית של ארגון החזית הדמוקרטית מסתערים על עמדת צה"ל במגמה לחטוף חייל ישראלי (דף הפייסבוק של משרד ההסברה של גדודי ההתנגדות הלאומית, 8 בפברואר 2015)

מחמוד אלעאלול מודיע על ההחלטה להחרים מוצריהן של 6 חברות ישראליות (קדס נט, 9 בפברואר 2015)

מחמוד אלעאלול מודיע על ההחלטה להחרים מוצריהן של 6 חברות ישראליות (קדס נט, 9 בפברואר 2015)

רכבו של בכיר החמאס השיח' סאמי אלהמץ לאחר הפיצוץ במחנה הפליטים נציראת (פלסטין אלא'ן, 6 בפברואר 2015)

רכבו של בכיר החמאס השיח' סאמי אלהמץ לאחר הפיצוץ במחנה הפליטים נציראת (פלסטין אלא'ן, 6 בפברואר 2015)

עבד אלאלה קשטה מרצועת עזה, אשר נהרג במהלך קרבות בין ג'האדיסטים לבין צבא לוב (אתר משפחת קשטה באינטרנט, 7 בפברואר 2015)

עבד אלאלה קשטה מרצועת עזה, אשר נהרג במהלך קרבות בין ג'האדיסטים לבין צבא לוב (אתר משפחת קשטה באינטרנט, 7 בפברואר 2015)

  • בדרום ישראל נשמר השקט. ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים נמשכו האלימות והטרור במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". באחד מהאירועים הללו (בכפר קדום) השתתף מזכ"ל פתח בשכם בידויי אבנים לעבר צה"ל.
  • השבוע קיימו פעילי החזית הדמוקרטית אימון, שכלל השתלטות על מוצב צה"ל וחטיפת חייל ישראלי. זהו מתווה ששאר ארגוני הטרור מרבים לתרגל אותו במסגרת אימוניהם לאחר מבצע "צוק איתן".
  • פרופסור ויליאם שייבאס הודיע על התפטרותו מתפקיד יו"ר ועדת החקירה של מועצת זכויות האדם של האו"ם, זאת בעקבות האשמות ישראליות נגדו כי הוא בעל דעה מוטה משום שהעניק ייעוץ לאש"פ בעבר. מרי מגוון דיוויס (Mary McGowan Davis) מונתה במקומו.
  • אבו מאזן פרסם השבוע צו המורה על הקמת ועדה לאומית עליונה למעקב אחר הפנייה לבית הדין לפשעי מלחמה בהאג (ICC) בראשה עומד צאא'ב עריקאת. אחת מוועדות המשנה של הוועדה אחראית על הכנת "תיק ההתנחלויות" ו"תיק התוקפנות בעזה" (קרי, תיק מבצע "צוק איתן").
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • השבוע לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

  • במהלך השבוע נמשכו האלימות והטרור במוקדי החיכוך "המסורתיים" ביהודה, שומרון ובשכונות מזרח ירושלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית" (כפר קדום, סמוך לכלא עופר, בלעין, מחסום קלנדיא ועוד). הפעילות האלימה התבטאה בעיקר בהשלכת בקבוקי תבערה ויידויי אבנים לעבר בתים וכלי רכב. להלן כמה אירועים בולטים:
  • ב-8 בפברואר 2015 השליכו פלסטינים רעולי פנים בקבוק תבערה לעבר בתים של יהודים בשכונת ראס אלעמוד, שבמזרח ירושלים. איש לא נפגע. נגרם נזק קל למרפסת(8 בפברואר 2015 , IBA). באותו יום הושלך בקבוק תבערה לעבר מתחם קבר שמעון הצדיק בירושלים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (משטרת ישראל, 8בפברואר 2015).כמו כן הושלך בקבוק תבערה לעבר אוטובוס ישראלי, שנסע בין תפוח למגדלים שבשומרון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק(דף פייסבוק מבזק, 8בפברואר 2015). 
  • ב-5 בפברואר 2015 ירה כוח צה"ל בפלסטיני, שיידה לעברו בקבוק תבערה סמוך ליישוב פסגות. הפלסטיני נפצע קל ופונה לבית חולים בראמאללה (5 בפברואר 20015,  NEWSIL)
  • ב-4 בפברואר 2015 הושלך בקבוק תבערה לעבר בית משפחה יהודית בשכונת אבו טור. אדם אחד נפגע באורח קל. למרפסת נגרם נזק קל   (4 בפברואר 2015,  ynet).
מזכ"ל הפתח בשכם השתתף בידויי אבנים בהפגנה השבועית בכפר קדום
  • בדף הפייסבוק הרשמי של הפתח פורסמה תמונה בה (ראה עמוד השער), נראה ג'האד רמצ'אן, מזכ"ל הפתח בשכם,  מיידה אבנים לעבר כוחות צה"ל במהלך ההפגנה השבועית בכפר קדום (דף הפייסבוק של הפתח, 6 בפברואר 2015). גם בעבר השתתפו פעילי פתח בעימותים אלימים עם צה"ל המתבצעים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית".
הקמת מאחז פלסטיני בלתי חוקי בשטח E1
  • ב-3 בפברואר 2015 הקימו מספר פעילים של "ועדות ההתנגדות לגדר ולהתנחלויות", מאחז בלתי חוקי בשם "שער ירושלים " באזור אבו דיס, שממזרח לירושלים. במאחז הוקמו שלושה אוהלים ונתלו בו דגלי פלסטין. לדברי הפעילים נועדה הקמת המאחז לסכל את כוונת ישראל לפנות את הבדואים, שמתגוררים בשטחים אלו, כדי להשתלט על שטחי E1.
  • ב-4 בפברואר 2015 פינה צה"ל את המאחז והרס את האוהלים. באותו היום הקימו הפעילים את המאחז מחדש. ב-5 בפברואר הרס כוח צה"ל בשנית את המאחז. המאחז הוקם בפעם השלישית, נהרס והוקם מחדש בפעם הרביעית (6 בפברואר). בפעם הרביעית בנו הפעילים מבנה קבע בנוסף לאוהלים, שהקימו. ב-8 בפברואר 2015 לפנות בוקר הרסו כוחות צה"ל את המאחז. במהלך היום שבו הפעילים הפלסטינים ובנו את המאחז בפעם החמישית (פלסטין אלא'ן, 4 בפברואר 2015; qaweim.com, 4 בפברואר 2015; ופא, 3 ו-6 בפברואר 2015, מען,  9 בפברואר 2015). נכון להיום (ה-10 בפברואר) המאחז עודנו קיים.

המאחז הבלתי חוקי "שער ירושלים" בשטח E1 (ופא, 3 בפברואר 2014)
המאחז הבלתי חוקי "שער ירושלים" בשטח E1(ופא, 3 בפברואר 2014)

נמשכים ביטויי המחאה ברצועה על החלטת בית המשפט במצרים להכליל את הזרוע הצבאית של חמאס ברשימת ארגוני הטרור
  • במהלך השבוע החולף נמשכו ביטויי המחאה ברצועה על החלטת בית משפט מצרי להכליל את הזרוע הצבאית של חמאס ברשימת ארגוני הטרור במצרים. האירועים הללו אורגנו להערכתנו ע"י חמאס. במסגרת זו, נערכו כנסים ותהלוכות המוניות בהובלת חמאס. להלן עיקרי האירועים :
  • ב-6 בפברואר 2015 ערכה חמאס תפילת יום שישי ועצרת מול שגרירות מצרים בעזה בהשתתפות עשרות מתפללים וביניהם בכירי חמאס. המשתתפים הניפו שלטים, שבהם נכתב, כי החמאס אינו ארגון טרור אלא "ארגון התנגדות". השגרירות המצרית אובטחה ע"י מנגנוני הביטחון של חמאס (6 בפברואר 2015,  דף הפייסבוק PALINFO).
  • ב-5 בפברואר 2015 ערכו הזרועות הצבאיות של ארגוני הטרור הפועלים ברצועה מסיבת עיתונאים בה גינו את החלטת בית המשפט המצרי להכריז על גדודי עז אלדין אלקסאם כעל ארגון טרור (פלסטין היום, 5 בפברואר 2015).
  • ב-3 בפברואר 2015 ערכה חמאס עצרת וצעדה מול ביתו של מפקד הזרוע הצבאית מחמד צ'יף בח'אן יונס. בעצרת נאם בכיר החמאס צלאח אלברדויל, שציין, כי אין בכוונת חמאס לערער על החלטת בית המשפט המצרי משום, שחמאס אינה מכירה בו. לדבריו, הניסיון לשלב את חמאס והזרוע הצבאית שלה בסכסוכים פנימיים של מדינות לא יצלח (אלרסאלה נט, 3 בפברואר 2015; דף הפייסבוק PALDF, 3 בפברואר 2015; דף הפייסבוק PALINFO, 3 בפברואר 2015).

עצרת המחאה והצעדה מול ביתו של מחמד צ'יף בח'אן יונס (דף הפייסבוק PALDF, 3 בפברואר 2015)
עצרת המחאה והצעדה מול ביתו של מחמד צ'יף בח'אן יונס (3 בפברואר 2015,  דף הפייסבוק PALDF)

הפגנת מחאה על סגירת מעבר רפיח
  • ב-4 בפברואר 2015 ערכו מספר סטודנטים וסטודנטיות פלסטינים הפגנת מחאה מול מעבר רפיח בשל המשך סגירת המעבר ע"י מצרים ומניעת יציאתם של מקרים הומניטאריים למצרים (דף הפייסבוק רשת ירושלים לחדשות, 4 בפברואר 2015).

הפגנה, שנערכה מול מעבר רפיח. למטה: שני מיצגים בצורת קברים. על הקבר הימני מופיע הסמל של האיחוד האירופי והכתובת: "שתיקת הקהילה הבינלאומית". בקבר השמאלי, שעליו הסמל של הליגה הערבית, נכתב: "קבר הליגה הערבית" (דף הפייסבוק QUDSN, 4 בפברואר 2015)
הפגנה, שנערכה מול מעבר רפיח. למטה: שני מיצגים בצורת קברים. על הקבר הימני מופיע הסמל של האיחוד האירופי והכתובת: "שתיקת הקהילה הבינלאומית". בקבר השמאלי, שעליו הסמל של הליגה הערבית, נכתב: "קבר הליגה הערבית" (4 בפברואר 2015,  דף הפייסבוק QUDSN)

נמשכים אימוני ארגוני הטרור ברצועה במתווים של כיבוש עמדות צה"ל וחטיפת חיילים ישראלים

ב-8 בפברואר 2015 קיימו גדודי ההתנגדות הלאומית (הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית) אימון עבור פעילי הארגון. האימון נערך באתר האימונים של הארגון באזור רפיח. באימון תורגלו, בין השאר, השתלטות על מוצב צה"ל וחטיפת חייל ישראלי (דף הפייסבוק של משרד ההסברה של גדודי ההתנגדות הלאומית, 8 בפברואר 2015). זהו מתווה, שגם שאר ארגוני הטרור מרבים לתרגל אותו מאז תום מבצע "צוק איתן"[3].

הקמת ועדה למעקב אחר פניית הרשות לבית הדין לפשעי מלחמה בהאג
  • אבו מאזן פרסם ב-7 בפברואר 2015 בראמללה צו נשיאותי מטעמו המורה על הקמת ועדה לאומית עליונה למעקב אחר הפניה לבית הדין לפשעי מלחמה בהאג (ICC).על פי הצו יעמוד בראש הוועדה צאא'ב עריקאת והיא תכלול 40 חברים (ובתוכם : אישים מהתחום הפוליטי, אנשי אקדמיה, נציגי משרד החוץ ומשרד המשפטים ברשות הפלסטינית, ראשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים, ארגוני זכויות אדם פלסטינים, נציגי איגודים מקצועיים). הוועדה תטפל בהכנת התיקים והגשתם באמצעות משרד החוץ הפלסטיני. הצו מורה להקצות לפעילות הועדה תקציב מיוחד ועליה לדווח לאבו מאזן על פעולותיה (ופא, דף הפייסבוק של הפתח, 7, ו-8 בפברואר 2015).
  • צאא'ב עריקאת, העומד בראש הוועדה, מסר בראיון לרדיו קול פלסטין, כי הוועדה כוללת נציגים מכל הארגונים הפלסטינים, לרבות חמאס. לדבריו הוועדה התכנסה ב-7 בפברואר 2015 והקימה ארבע ועדות משנה: ועדת המשנה הראשונה אחראית על הכנת "תיק ההתנחלויות" והכנת "תיק התוקפנות בעזה" (קרי, תיק מבצע "צוק איתן"). ועדת המשנה השניה אחראית על הקשר עם ארגונים בינלאומיים וארגונים אזוריים של החברה האזרחית. ועדת המשנה השלישית תעסוק בניסוח התקנון הפנימי של הוועדה העליונה והוועדה הרביעית תגבש תוכנית הסברה, שתלווה את פעילות הועדה (רדיו קול פלסטין, 8 בפברואר 2015). 

הכותרת של הצו הנשיאותי, שפרסם אבו מאזן בדבר הקמת ועדה לאומית עליונה למעקב אחר הפניה ל-ICC (ופא, 7 בפברואר 2015)
הכותרת של הצו הנשיאותי, שפרסם אבו מאזן בדבר הקמת ועדה לאומית עליונה למעקב אחר הפניה ל-ICC(ופא, 7 בפברואר 2015)

החרמת מוצרי חברות ישראליות
  • מחמוד אלעאלול, בכיר פתח המשמש גם כיו"ר הוועדה הלאומית העליונה (של הרשות הפלסטינית) למאבק בצעדי ישראל, הודיע (9 בפברואר 2015), במהלך מסיבת עיתונאים שקיים במטה איגוד העיתונאים הפלסטינים באלבירה, על החלטת הוועדה לאסור כניסת מוצריהן של 6 חברות ישראליות : תנובה, שטראוס, עלית, אוסם, פריגת ויפאורה. בתוך כך, ציין אלעאלול, כי הוועדה מעניקה ארכה בת שבועיים לסוחרים הפלסטינים כדי להיפטר ממוצרים של חברות אלו בשווקים. לדברי ואצל אבו יוסף, חבר הוועדה, צעד זה בא בתגובה להקפאת כספי המיסים ע"י ישראל (קדס נט, 9 בפברואר 2015)
עימותים אלימים בין כוחות הביטחון הפלסטינים לבין פעילים צבאיים של פתח בשכם
  • ב-4 בפברואר 2015 התנהלו חילופי אש כבדים במהלך הלילה בין כוחות הביטחון הפלסטינים לבין פעילי פתח צבאיים בשכם, באזור מחנה הפליטים בלאטה ובעיר העתיקה. במהלך חילופי האש חסמו החמושים את הכניסות הראשיות למחנה הפליטים במטרה למנוע את כניסת מנגנוני הביטחון הפלסטינים.
  • בשבוע האחרון ביצעו מנגנוני הביטחון של הרשות מעצרים רבים בקרב חמושים בבלאטה ובעיר העתיקה שכם. מעצרים אלו הובילו לעימותים בין החמושים לבין מנגנוני הביטחון, שכללו ירי באוויר, השלכת חזיזים, שריפת צמיגים וידויי אבנים (קדסנט, 2 ו-5 בפברואר 2015; דף הפייסבוק של רשת קדס לחדשות, 5 בפברואר 2015). על פי אחת הגרסאות העימותים באזור שכם נובעים ממאבקים פנימיים בין הרשות הפלסטינית לבין תומכיו של מחמד דחלאן בפתח.
 
מימין : פעילי פתח חמושים במחנה הפליטים בלאטה (קדסנט, 5 בפברואר 2015). משמאל : חסימת כבישים על ידי החמושים במחנה הפליטים בלאטה (דף הפייסבוק של רשת קדס לחדשות, 5 בפברואר 2015)
מימין : פעילי פתח חמושים במחנה הפליטים בלאטה (קדסנט, 5 בפברואר 2015). משמאל : חסימת כבישים על ידי החמושים במחנה הפליטים בלאטה (דף הפייסבוק של רשת קדס לחדשות, 5 בפברואר 2015)
פיצוץ רכבו של בכיר בחמאס בעקבות דרשה, שנשא נגד דאעש
  • ב-6 בפברואר 2015 פוצצו אלמונים את מכוניתו של בכיר בחמאס במרכז הרצועה, השיח' סאמי אלהמץ, המתגורר במחנה הפליטים נציראת. כתוצאה מהפיצוץ נהרס הרכב כליל (פלסטין אלא'ן, 6 בפברואר 2015). לדברי עדי ראייה במקום, השיח' סאמי אלהמץ המשמש כאחד הדרשנים בנציראת, תקף בדרשת יום השישי, שנשא במסגד, את ארגון דאעש (צות פתח, 6 בפברואר 2015).
ג'האדיסט מרפיח נהרג בשורות דאעש בלוב
  • עבד אלאלה קשטה, צעיר בן 25 מרפיח, נהרג ב-6 בפברואר 2015 בעיר דרנה שבלוב במהלך קרבות בין ארגונים ג'האדיסטים לבין צבא לוב. קשטה עזב את משפחתו ברפיח לפני מספר חודשים והצטרף לשורות דאעש בלוב (רא'י אליום, 7 בפברואר 2015).
  • על פי אחד מקרובי המשפחה של ההרוג, עבד אלאלה קשטה היה בעבר פעיל חמאס צבאי בולט ברפיח עד שהחליט לצאת מהרצועה ולהילחם בלוב (אלרציפה, לוב, 7 בפברואר 2015). בעקבות מותו, פרסמה משפחת קשטה ברפיח באתר המשפחה באינטרנט הודעת אבל רשמית מטעמה (אתר משפחת קשטה, 7 בפברואר 2015).
  • בעיר דרנה שבמזרח לוב פועל ארגון ג'האדיסטי מקומי בשם מג'לס שורא שבאב אלאסלאם. בנובמבר 2014 הכריז הארגון על הצטרפותו לח'ליפות, שהוקמה ע"י דאעש, ואנשיו נשבעו אמונים לח'ליף אבו בכר אלבע'דאדי. מותו של עבד אלאלה קשטה עשוי להעיד כי פעילים ג'האדיסטים מהרצועה לוחמים בשורות פעילים המזוהים עם דאעש בלוב (הגם שמרבית הפעילים הג'האדיסטים ברצועה עושים דרכם לסוריה).
התפטרות יו"ר ועדת החקירה של מועצת זכויות האדם באו"ם לאירועי "צוק איתן" ברצועה
  • ב-3 בפברואר 2015 הודיע פרופוסור ויליאם שייבאס על התפטרותו מתפקיד יו"ר ועדת החקירה של מועצת זכויות האדם באו"ם לאירועי "צוק איתן" ברצועה. זאת עקב האשמות נגדו מצד ישראל, כי הוא בעל דעה מוטה, משום שהעניק ייעוץ לארגון אש"פ בעבר. התפטרותו אושרה ע"י נשיא מועצת זכויות האדם של האו"ם, אשר החליט למנות במקומו לתפקיד יו"ר הוועדה את חברת הוועדה מרי מגוון דיוויס (Mary McGowan Davis). לדברי דובר מזכ"ל האו"ם עבודת הוועדה נמשכת וזו צפוייה להגיש את ממצאיה למועצת זכויות האדם של האו"ם ב- 23 במרץ 2015 (אתר האו"ם, 3 בפברואר 2015).
  • בתגובה לכך, ציינה ג'ן סאקי, דוברת מחלקת המדינה של ארה"ב טענה, כי מחלקת המדינה האמריקאית התנגדה מלכתחילה להקמת ועדת חקירה של האו"ם למבצע "צוק איתן" והתנגדותה עודנה בתוקף (אתר מחלקת המדינה, 4 בפברואר 2015).
  • פוזי ברהום, דובר חמאס ברצועה, האשים את ישראל בהפעלת לחץ וסחיטה במטרה לטשטש את העובדות ולהתחמק מעונש (פלסטין אינפו, 3 בפברואר 2015). 

[1] נכון ל-10 בפברואר 2015. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן אינם כוללים רקטות שנורו אך נפלו בתחום רצועת עזה.
[2] נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]ראו לקט מידע מה-2 בפברואר 2015: "חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועה פועלים לשיקום יכולותיהם הצבאיות, שנפגעו במבצע "צוק איתן", בין השאר על ידי גיוס נרחב, הקמת מסגרות צבאיות ואימונים אינטנסיביים".