מבט לג’האד העולמי (5 – 11 פברואר 2015)

תיעוד ששודר בטלוויזיה הירדנית של אחת מהפצצות חיל האוויר הירדני בסוריה (יוטיוב, 5 בפברואר 2015).

תיעוד ששודר בטלוויזיה הירדנית של אחת מהפצצות חיל האוויר הירדני בסוריה (יוטיוב, 5 בפברואר 2015).

המלכה ראניה אוחזת בתמונת הטיס אלכסאסבה במהלך הפגנה בעמאן (אלח'בר פרס, 7 בפברואר 2015).

המלכה ראניה אוחזת בתמונת הטיס אלכסאסבה במהלך הפגנה בעמאן (אלח'בר פרס, 7 בפברואר 2015).

ההפגנה בכרכ, שבדרום ירדן (אלח'בר, 4 בפברואר 2015).

ההפגנה בכרכ, שבדרום ירדן (אלח'בר, 4 בפברואר 2015).

טיל הנישא על גבי מטוס ירדני עליו נכתב:

טיל הנישא על גבי מטוס ירדני עליו נכתב: "תומטר אש בעלת להבה גבוהה". מעל לטיל (משמאל) דמותו של אלכסאסבה (הטלוויזיה הירדנית הממלכתית, 6 בפברואר 2015).

על אחד המטוסים נכתב:

על אחד המטוסים נכתב: "האסלאם חף מכם, דאעש, 4 בפברואר 2015" (קרי - "אין שום קשר בינכם, דאעש, לבין האסלאם"). מעל לטיל (משמאל) דמותו של אלכסאסבה (יוטיוב, 5 בפברואר 2015).

תמונת המחבל המתאבד על רקע אוטובוס, שפוצץ בלב דמשק

תמונת המחבל המתאבד על רקע אוטובוס, שפוצץ בלב דמשק

עריפת ראשו של ה

עריפת ראשו של ה"מכשף" באזור הכפרי המזרחי של אלרקה (מתוך חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 9 בפברואר 2015).

מסוק של הצבא העיראקי, שלטענת דאעש הופל ב-4 בפברואר בסאמראא', (אתר חדשות, 5 בפברואר 2015).

מסוק של הצבא העיראקי, שלטענת דאעש הופל ב-4 בפברואר בסאמראא', (אתר חדשות, 5 בפברואר 2015).

מבנים, שלטענת דאעש, שהתה בהם מולר, בעת שהופצצו ע

מבנים, שלטענת דאעש, שהתה בהם מולר, בעת שהופצצו ע"י המטוסים הירדנים (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 7 בפברואר 2015).

מרכז לימודי ההלכה האסלאמית לבנות (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 4 בפברואר).

מרכז לימודי ההלכה האסלאמית לבנות (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 4 בפברואר).

לוחם דאעש בסיני הנושא על כתפו טיל כתף מדגם סטרלה SA-7 (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 6 בפברואר 2015; אתר שיתוף קבצים, 5 בפברואר 2015).

לוחם דאעש בסיני הנושא על כתפו טיל כתף מדגם סטרלה SA-7 (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 6 בפברואר 2015; אתר שיתוף קבצים, 5 בפברואר 2015).

חארת' אלנט'ארי, בכיר בארגון אלקאעדה בחצי האי ערב, שנהרג בסיכול ממוקד (יוטיוב, 23 בינואר 2015).

חארת' אלנט'ארי, בכיר בארגון אלקאעדה בחצי האי ערב, שנהרג בסיכול ממוקד (יוטיוב, 23 בינואר 2015).


עיקרי אירועי השבוע[1]

  • בעקבות רצח הטייס הירדני ביצע חיל האוויר הירדני תקיפות אינטנסיביות נגד יעדי דאעש בסוריה ובעיראק (עד כה תקפו הירדנים רק בסוריה). מפקד חיל האוויר הירדני הודיע, כי התקיפות תמשכנה. דאעש פרסם רשימה מפורטת של טייסים ירדניים והציע תגמול כספי למי שיהרוג או יפצע טייס ירדני.
  • דאעש טען כי באחת התקיפות הירדניות נהרגה עובדת סיוע אמריקאית, שהייתה שבוייה בידיו. הבית הלבן אישר את דבר מותה. אין בידינו מידע אמין על המועד והנסיבות בהם נהרגה.
  • לאחר שחרור העיר קובאנה החלו הכוחות הכורדים לדחוק את דאעש מהאזור הכפרי שמסביבתה. כוחות דאעש נסוגים ומנסים לבלום את התקדמות הכוחות הכורדים לעבר העיר חלב ומחוז אדלב. בשאר מוקדי הקרבות בסוריה ובעיראק לא היו השבוע התפתחויות משמעותיות.
  • בעקבות הריגתם של כשלושים חיילים מצריים, ופציעתם של עשרות, ביצע צבא מצרים בשבוע האחרון פעילות ביטחון אינטנסיבית בצפון סיני נגד ארגון אנצאר בית אלמקדס (שלוחת דאעש בסיני). על פי מקורות מצרים נהרגו 151 פעילים של הארגון מהם 47 פעילים בכירים. בפעילות השתתפו מסוקי קרב מצריים. דאעש מצידו פרסם צילום של פעיל בסיני נושא טיל כתף נגד מטוסים מדגם סטרלה (SA7), מסר ליכולות הנ"מ שבידי הארגון.

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב והקואליציה
  • במשך השבוע נמשכו תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה בסוריה ובעיראק. סה"כ בוצעו במהלך השבוע עשרות תקיפות. בלטו התקיפות האינטנסיביות של חיל האוויר הירדני, כנקמה על רצח הטייס, שבוצעו לא רק בסוריה (כפי שהיה עד כה) אלא גם בעיראק.
  • להלן מוקדי התקיפות:
  • בסוריה נמשכו עשרות תקיפות במרחב הכפרי של קובאנה (עין אלערב), למרות שפעילי דאעש נסוגו מהעיר. כמו כן התקיימו תקיפות באזורי חסכה, אלרקה ודיר אלזור. בתקיפות נפגעו מתקנים לוגיסטים, יחידות צבאיות של דאעש, עמדות, אמצעי לחימה, כלי רכב וציוד להפקת נפט.
  • בעיראק בוצעו תקיפות באזור מוצול, כרכוך, ביג'י, תלעפר, אלאסד, פלוג'ה ואלקאא'ם. בתקיפות נפגעו יחידות צבאיות של דאעש, נקודות ביקורת, אמצעי לחימה, מבנים, כלי רכב וסירות, אשר שמשו את דאעש.
תקיפות חיל האוויר הירדני
  • מנצור סאלם אלג'בור, מפקד חיל האוויר הירדני, הציג ב-8 בפברואר 2015 את התקיפות האינטנסיביות, שביצע חיל האויר הירדני בתאום עם הקואליציה נגד דאעש, בימים שלאחר הריגת הטייס הירדני. ב-5 בפברואר תקף חיל האוויר הירדני 19 מרכזי אימונים של דאעש; ב-6 פברואר ערך חיל האוויר 19 גיחות במהלכן הותקפו מחסני תחמושת, מרכזי לוגיסטיקה, מחסני דלק וציוד צבאי; ב-7 בפברואר ערך חיל האוויר 19 גיחות במהלכן הותקפו לוחמים ומחנות של דאעש. אלג'בור ציין, כי התקיפות של חיל האוויר הירדני סייעו לפגוע במערך ייצור הדלק של דאעש (סוכנות הידיעות הירדנית, 8 בפברואר 2015).
  • מפקד חיל האוויר הירדני הדגיש, כי חיל האוויר לא תקף בשום שלב מבנים אזרחיים לדבריו מטרות-העל של התקיפות האוויריות הן: פגיעה בהנהגה העליונה של דאעש; פגיעה ב"ייצוא" של הארגון [כנראה שהכוונה בעיקר לייצוא מוצרי דלק]; הריסת מחנות האימונים של דאעש; פגיעה ביכולות הפיקוד והשליטה שלו ופגיעה בלוחמי הארגון. לדברי מפקד חיל האוויר הירדני בימים הקרובים צפוי חיל האוויר לערוך גיחות אוויריות רבות ולתקוף מטרות של דאעש (סוכנות הידיעות הירדנית, 8 בפברואר 2015).
תגובות ירדן על ההוצאה להורג של הטייס
  • ב-3 בפברואר 2015 פירסם דאעש סרטון שבו נראה הטייס הירדני מעאד' אלכסאסבה מוצא להורג בשריפה בתוך כלוב. עבדאללה השני מלך ירדן קטע את ביקורו בארה"ב וחזר לירדן. לאחר שובו הוא ביקר במפקדה הכללית של הכוחות המזויינים, נפגש עם הרמטכ"ל והודיע, כי התגובה של ירדן על המעשה "הנפשע והפחדני" תהייה קשה (סוכנות הידיעות הירדנית, 4 בפברואר 2015). בחברה ובפוליטיקה הירדנית התעוררה מחאה עזה. בעמאן (בהשתתפות המלכה ראניא) כרך, זרקאא', רמת'א ובערים נוספות בירדן פרצו הפגנות ומחאות לאחר פרסום צילומי שריפתו למוות של אלכסאסבה. המפגינים תבעו מהמשטר נקמה וצעקו "מוות לדאעש".
  • להלן סיכום התגובות הירדניות על ההוצאה להורג עד כה (נכון ל-10 בפברואר 2015):
  • הגברת ההפצצות הירדניות על דאעש בעקבות רצח הטייס אלכסאסבה: "מקורות צבאיים" ירדנים אמרו לכתב אלחיאת, כי עתה יש לירדן "נקמת דם פרטית" נגד דאעש (אלחיאת, 5 בפברואר 2015)[2]. בפועל, הגבירה ירדן את ההתקפות האוויריות נגד דאעש, הן בסוריה והן בצפון עיראק (מרחב מוצול) כפי שפורט לעיל. בתקשורת דווח, כי בתקיפה במוצול נהרגו יותר מ-35 פעילים של דאעש (sky newsבערבית, 6 בפברואר 2015). היתה זאת הפעם הראשונה שחיל האוויר הירדני תקף מטרות בעיראק מאז הצטרפה ירדן לקואליציה (בקרב השותפות לארה"ב הייתה קיימת עד כה מעין "חלוקת עבודה": חילות האוויר הערביים סייעו לתקיפות האמריקאיות בסוריה וחילות האוויר המערביים בעיראק). הטלוויזיה הירדנית (6 בפברואר) שידרה צילומים בהם תועדו מטוסי חיל האוויר ממריאים לביצוע התקיפות ושבים בתום ההתקפות.
  • הוצאות להורג של פעילים ג'האדיסטים המזוהים עם אלקאעדה: ב-4 בפברואר 2015 הוצאה להורג המחבלת סאג'דה אלרישאוי, שדאעש דרש את שחרורה. היא נשלחה לירדן לבצע פיגועים (2005) ע"י שלוחת אלקאעדה בעיראק, נדונה למוות אך גזר דינה לא מומש. כמו כן הוצא להורג זיאד אלכרבלי, שהיה מקורב לאבו מצעב אלזרקאוי, האב המייסד של דאעש. על פי התקשורת הערבית הוצאו להורג שני פעילי טרור נוספים: עזמי ג'יוסי, שניסה לפוצץ מספר מפקדות בירדן, ופעיל טרור נוסף, שהורשע בפרשיות טרור במחוז עקבה (אלערביה אלחדת', 4 בפברואר 2014). "מקורות פוליטיים ירדנים" אמרו לכתב העיתון אלחיאת, כי ירדן תמשיך לממש פסקי דיון מוות, שנגזרו נגד אסירים ג'האדיסטים וכי היא תקייםמבצע מעצרים נרחב בשורות פעילי הג'האד הירדנים (אלחיאת, 5 בפברואר 2015).
  • שחרור מהכלא של פעיל בכיר ג'האדיסטי העוין לדאעש: ירדן שחררה מהכלא ב-5 בפברואר 2015 את בכיר הזרם הסלפי-ג'האדי בממלכה, עצאם אלברקאוי (אבו מחמד אלמקדסי) המתנגד לדאעש. התובע הכללי של בית המשפט לבטחון המדינה ביטל את כתב האישום נגד אלמקדסי והורה לשחררו על תנאי באופן מיידי. עם שחרורו מהמאסר התבטא אלמקדסי, כי הוא ניסה להתערב למען שחרורו של מעאד' אלכסאסבה לדבריו הוא ניהל מגעים עם דאעש ועם ארגונים ג'האדיסטים אחרים במזה"ת אך ללא הועיל משום שדאעש רימה אותו. הוא גינה את ההוצאה להורג בשריפה של אלכסאסבה והוסיף, כי דאעש פוגע בדימוי של הזרם הסלפי-ג'האדיסטי וכי הוא יוצר פילוג בין המוסלמים (ערוץ אלראי, 6 בפברואר 2015).

עצאם אלבראקאוי (אבו מחמד אלמקדסי) הינו פעיל סלפי-ג'האדיסטי בכיר, התומך בג'בהת אלנצרה (שלוחת אלקאעדה בסוריה) ומתנגד נמרצות לדאעש. ביוני 2014 הוא שוחרר מהכלא הירדני לאחר שריצה ארבע שנות מאסר בשל מעורבותו בטרור. שחרורו נועד להערכתנו, בראיית המשטר הירדני, לחזק את יריביו של דאעש בקרב הזרם הסלפי-ג'האדיסטי במסגרת מדיניות של הפרד ומשול. בסוף אוקטובר 2014 הוא שב ונעצר ולאחר רצח הטיס הירדני הוא שוחרר פעם נוספת.

 

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

מרחב העיר קובאנה
  • לאחר שיחרור העיר קובאנה החלו הכוחות הכורדים לדחוק את דאעש מהאזור הכפרי שמסביבה. ארגון זכויות אדם סורי, שמושבו בבריטניה[3], דיווח ב-9 בפברואר כי הכוחות הכורדים (YPG) כבשו בשבועיים האחרונים 128 כפרים באזור הכפרי של קובאנה מתוך 350 הכפרים מרבית הכפרים שוחררו ללא התנגדות. ממערב לקובאנה עדיין מתנהלים קרבות כאשר כוחות דאעש מנסים לבלום את התקדמות הכוחות הכורדים לעבר העיר חלב ומחוז אדלב.
דמשק
  • ב-8 בפברואר 2015 פרסם חשבון טוויטר המזוהה עם ג'בהת אלנצרה סרטון ובו תמונות של מחבל מתאבד שלה בשם אבו אלעז אלאנצארי, שביצע פיגוע התאבדות בלב דמשק באוטובוס, שהוביל פעילי חזבאללה מלבנון. נטען, כי בפיגוע נהרגו כמה פעילי חזבאללה וכי הוא בוצע כנקמה על רציחתם של סורים על-ידי הצבא הסורי ואונס נשים על-ידי פעילי חזבאללה (חשבון טוויטר המזוהה עם ג'בהת אלנצרה; יוטיוב, 8 בפברואר 2015).
מחוז חלב
  • ב-8 בפברואר 2015 התנהלו התנקשויות אלימות בין דאעש לבין הצבא הסורי וארגוני מורדים אחרים. ההתנקשויות התנהלו בעיר חלב (אזור באב אלנצר), בפרבריה של חלב ובאזור הכפרי של חלב (בכפרים דאבק וצוראן).
מחוז אלרקה
  • במחוז אלרקה ממשיך דאעש לרדוף אחר מתנגדיו. בשבוע שחלף הוציא דאעש להורג בעריפת ראשים שלושה אנשים באשמת שיתוף פעולה עם המשטר הסורי. אדם נוסף הומת בעריפת ראש באזור הכפרי המזרחי של אלרקה באשמת "עיסוק בכישוף" (אלמרצד אלסורי לחקוק אלאנסאן, 8 בפברואר 2015)[4].

עריפת ראשו של ה"מכשף" באזור הכפרי המזרחי של אלרקה  (מתוך חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 9 בפברואר 2015).
עריפת ראשו של ה"מכשף" באזור הכפרי המזרחי של אלרקה  (מתוך חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 9 בפברואר 2015).

מחוז דיר אלזור
  • ב-10 בפברואר 2015 התחדשה הלחימה סביב שדה התעופה הצבאי של דיר אלזור. חיל האוויר הסורי הפציץ מטרות של דאעש סביב שדה התעופה. דאעש מצידו הפגיז את שדה התעופה בפצצות מרגמה וברקטות (אלמרצד אלסורי לחקוק אלאנסאן, 10 בפברואר 2015).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

ראש ממשלת עיראק: צבא עיראק נערך לכיבוש מחדש של מוצול
  • חידר אלעבאדי, ראש ממשלת עיראק, התבטא במסיבת עיתונאים בגרמניה, כי צבא עיראק נערך לכיבוש מחדש של העיר מוצול מידי דאעש בסיוע הפשמרגה והקואליציה הבינלאומית. הוא ציין, כי המטרה היא לשחרר את מוצול תוך מינימום נפגעים מקרב אנשי הצבא והאזרחים. הוא הוסיף, כי הוא מצפה מגרמניה לאמן את כוחות הביטחון העיראקיים, ובמיוחד את המשטרה, על מנת להכשיר אותם לשליטה על הערים השונות לאחר שמוצול תשוחרר. (אלערביה, 6 בפברואר 2015). הממשל האמריקאי בוחן עתה את מוכנותה של עיראק לבצע מתקפת נגד שכזאת (אתר אלג'זירה באנגלית, 9 בפברואר 2015).

להערכתנו הצהרתו של עבאדי לוקה באופטימיות יתר, שכן ספק אם צבא עיראק כשיר לבצע מתקפת נגד נרחבת לכיבושה מחדש של עיר גדולה כמו מוצול (גם אם הצבא העיראקי יקבל סיוע מארה"ב ומדינות הקואליציה). זאת משום שבפני צבא עיראק עדיין ניצבות בעיות יסוד הן בתחום הצבאי (אימונים, ציוד, מורל) והן בתחום הפוליטי הפנימי (העדר לכידות לאומית סונית-שיעית בעיראק).


בגדאד
  • ב-7 בפברואר 2015 פרסם חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש ידיעה על כך, שמחבל מתאבד המכונה אבו האג'ר אלאנצארי, פוצץ את עצמו באמצעות חגורת נפץ בתוך ריכוז פעילים של אחת מהמליציות השיעיות בבגדאד. כתוצאה מכך נהרגו ונפצעו עשרות אנשים (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 7 בפברואר 2015).
מחוז אלאנבאר
  • ב-7 בפברואר 2015 דיווח חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש על קרבות עזים המתנהלים באלרמאדי בין דאעש לצבא עיראק ומיליציות המסייעות לו. זאת במסגרת מאמציו של דאעש לטהר את מחוז אלאנבאר הסוני מכיסי התנגדות, שעדיין נותרו בו.
מחוז צלאח אלדין
  • ב-5 בפברואר 2015 פרסם אתר המזוהה עם דאעש תמונה של מסוק של צבא עיראק ושלטענתו הופל ב-4 בפברואר בעיר סאמראא' (The Sham News.com אתר חדשות עצמאי המזוהה עם דאעש, 5 בפברואר 2015).

התנהלות המדינה האסלאמית

מותה של בת ערובה אמריקאית
  • בהודעה שיוחסה למדינה האסלאמית נטען, כי Kayla Jean Mueller, אמריקאית שנחטפה ע"י דאעש, נהרגה בהפצצה הירדנית ב-6 בפברואר 2015. בהודעה נכללו צילומים של מבנים, אשר בהם שהתה לכאורה בהם מולר בעת התקיפה הירדנית. אין אימות להודעה. דובר ירדני טען, כי ההודעה היא חלק מה"תעמולה הנפשעת" של דאעש. תחילה הודיע הממשל האמריקאי כי אין בידו הוכחות שמולר נהרגה אולם בהמשך אישר הבית הלבן, כי היא אינה בחיים. עם זאת לא ברור לנו מתי נהרגה מולר ובאלו נסיבות ואין בידינו הוכחות לטענת דאעש, כי היא נהרגה בהתקפה הירדנית האווירית.
  • קאילה מולר הינה אמריקאית בת 26, שעבדה בארגון הומניטארי בסוריה. על פי הדיווחים בתקשורת היא הגיעה לסוריה דרך תורכיה על מנת לסייע לפליטים. היא נחטפה מבית חולים בחלב באוגוסט 2013, כשטיפלה בפצועים. נמסר כי דאעש דרש עבורה 6.6 מיליון $ אך לא קיבל מבוקשו. נמסר, כי היא הייתה האישה האמריקאית האחרונה שהוחזקה בידי דאעש. הבית הלבן הודיע כי ישנו לפחות עוד אזרח אמריקאי אחד המוחזק כבן ערובה במזרח התיכון (הארץ ו-AP, 11 בפברואר 2015).
יישום ברוטלי של חוקי השריעה ע"י דאעש
  • ב-7 בפברואר 2015 פרסם חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש סרטון, שהופיע ביוטיוב, ובו נראית הוצאה להורגשל שלושה נאשמים בחטיפת מוסלמי וגניבת כספו. השלושה נצלבו לאחר הריגתם (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 7 בפברואר 2015).

ההודאות של השלושה ב"פשעיהם" וביצוע ההוצאות להורג (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 7 בפברואר 2015).
ההודאות של השלושה ב"פשעיהם" וביצוע ההוצאות להורג (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 7 בפברואר 2015).

  • ב-7 בפברואר 2015 פרסם חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש סרטון ובו נראים אנשי משטרת המוסר (אלחסבה) עוצרים משאית שהובילה אלכוהול, המשלוח היה מיועד לטענתם להגיע לאיזורים שבשליטת הכוחות הכורדיים. אנשי משטרת המוסר ניפצו את בקבוקי האלכוהול והעלו אותם באש (חשבון טוויטר של סוכנות ידיעות המזוהה עם דאעש, 7 בפברואר 2015).

תפיסת המשאית שהובילה אלכוהול והשמדת תכולתה (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 7 בפברואר 2015).
תפיסת המשאית שהובילה אלכוהול והשמדת תכולתה (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 7 בפברואר 2015).

חינוך אסלאמי לבנות באלרקה
  • ב-4 בפברואר 2015 הודיע חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש על פתיחת מרכז לימודי ההלכה האסלאמית לבנות, באחריות לשכת החינוך של דאעש במחוז אלרקה.  במוסד לומדות ככל הנראה בנות, שסיימו בית ספר תיכון (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 4 בפברואר).
התעניינות דאעש במסוקים קלים
  • ב-2 בפברואר 2015 פרסם חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש קריאה דחופה למהנדסים העובדים בתעשיות בעיראק, סוריה ומצרים לשלוח תוכניות עבור המדינה האסלאמית [במשתמע המדובר בבניית או הרכבת מסוקים קלים, שכן בצילום שצורף לקריאה הופיע צילום של מסוק קל] (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 2 בפברואר 2015).

פלסטינים וערביי ישראל

פיצוץ רכבו של בכיר בחמאס בעקבות דרשה, שנשא נגד דאעש
  • ב-6 בפברואר 2015 פוצצו אלמונים את מכוניתו של בכיר בחמאס במרכז הרצועה, השיח' סאמי אלהמץ, המתגורר במחנה הפליטים נציראת. כתוצאה מהפיצוץ נהרס הרכב כליל (פלסטין אלא'ן, 6 בפברואר 2015). לדברי עדי ראייה במקום, השיח' סאמי אלהמץ המשמש כאחד הדרשנים בנציראת, תקף בדרשת יום השישי, שנשא במסגד, את ארגון דאעש (צות פתח, 6 בפברואר 2015).
ג'האדיסט מרפיח נהרג בשורות דאעש בלוב
  • עבד אלאלה קשטה, צעיר בן 25 מרפיח, נהרג ב-6 בפברואר 2015 בעיר דרנה שבלוב במהלך קרבות בין ארגונים ג'האדיסטים לבין צבא לוב. קשטה עזב את משפחתו ברפיח לפני מספר חודשים והצטרף לשורות דאעש בלוב (רא'י אליום, 7 בפברואר 2015).
  • על פי אחד מקרובי המשפחה של ההרוג, עבד אלאלה קשטה היה בעבר פעיל חמאס צבאי בולט ברפיח עד שהחליט לצאת מהרצועה ולהילחם בלוב (אלרציפה, לוב, 7 בפברואר 2015). בעקבות מותו, פרסמה משפחת קשטה ברפיח באתר המשפחה באינטרנט הודעת אבל רשמית  מטעמה (אתר משפחת קשטה באינטרנט, 7 בפברואר 2015).

עבד אלאלה קשטה מרצועת עזה, אשר נהרג במהלך קרבות בין ג'האדיסטים לבין צבא לוב (אתר משפחת קשטה באינטרנט, 7 בפברואר 2015)
עבד אלאלה קשטה מרצועת עזה, אשר נהרג במהלך קרבות בין ג'האדיסטים לבין צבא לוב (אתר משפחת קשטה באינטרנט, 7 בפברואר 2015)

בעיר דרנה שבמזרח לוב פועל ארגון ג'האדיסטי מקומי בשם מג'לס שורא שבאב אלאסלאם. בנובמבר 2014 הכריז הארגון על הצטרפותו לח'ליפות, שהוקמה ע"י דאעש, ואנשיו נשבעו אמונים לח'ליף אבו בכר אלבע'דאדי. מותו של עבד אלאלה קשטה עשוי להעיד, כי פעילים ג'האדיסטים מהרצועה לוחמים בשורות פעילים המזוהים עם דאעש בלוב (הגם שמרבית הפעילים הג'האדיסטים ברצועה עושים דרכם לסוריה).

 

מצרים וחצי האי סיני

פעילות אינטנסיבית של הצבא המצרי נגד הג'האדיסטים בסיני
  • צבא מצרים ביצע בשבוע האחרון פעילות ביטחון אינטנסיבית בצפון סיני נגד אנצאר בית אלמקדס (שלוחת דאעש בסיני) וגורמים ג'האדיסטים נוספים. הפעילות התמקדה באזורי שיח' זויד, אלעריש ורפיח המצרית והשתתפו בה מסוקי אפאצ'י. "מקורות יודעי דבר בצפון סיני" מסרו, כי במסגרת המבצעים הצבאיים נגד הג'האדיסטים בתחילת פברואר 2015 נהרגו 151 פעילים, מהם 47 בכירים (אליום אלסאבע, 7 בפברואר 2015).
  • ב-6 בפברואר 2015 שיתף חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, תמונה מטעם לשכת ההסברה של מחוז סיני בדאעש, שהתפרסמה יום קודם לכן. בתמונה ניתן לראות פעיל של הארגון נושא על כתפו טיל כתף נגד מטוסים מדגם סטרלה (SA-7) (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 6 בפברואר 2015; אתר שיתוף קבצים, 5 בפברואר 2015). הימצאות טילי כתף בידי פעילים ג'האדיסטים בסיני עלולה להערכתנו לסכן כלי טיס של הצבא המצרי וכלי טיס של ישראל.
ראיון עם אחד ממפקדי אנצאר בית אלמקדס
  • על פי סוכנות רויטרס (5 בפברואר 2015) התקיים באמצע ינואר 2015 ראיון בין כתב הסוכנות לבין אחד ממפקדי ארגון אנצאר בית אלמקדס (שלוחת דאעש בסיני). הראיון התקיים במקום מרוחק בסיני. המפקד שהתראיין (במבטא בדואי כבד) הודה, כי ארגונו קיבל השראה מהמדינה האסלאמית וציין, כי ארגונו חותר להקים מדינה אסלאמית במצרים. הוא הודה כי ארגונו סובל כיום מקשיים רבים מבעבר: "המספר של אנשיו קטן משהיה בעבר. הרבה מאנשיו נהרגו, רבים נעצרו. כוחות הביטחון [המצרים] נמצאים בכל מקום". הוא ציין, כי מאז השנה שחלפה נהרגו כ-1000 פעילים וכ-600-500 נעצרו ע"י כוחות הביטחון המצרים. לדברי אותו מפקד הרס המנהרות מהרצועה לצפון סיני סגר בפני הג'האדיסטים נתיבי אספקה חיונים: "יש [כיום] הרבה פחות נשק משום שהמנהרות נהרסו וקשה להעביר נשק [מרצועת עזה לסיני]".

ארגוני הג'האד העולמי במדינות נוספות

בכיר בארגון אלקאעדה בחצי האי ערב נהרג בסיכול ממוקד
  • חארת' אלנט'ארי,אחד האחראים ההלכתיים הבולטים של ארגון אלקאעדה בחצי האי ערב, נהרג בסיכול ממוקד באמצעות כלי טייס בלתי מאויש (כטב"מ) של ארה"ב. יחד עימו נהרגו שלושה ממלוויו. הסיכול הממוקד התרחש במחוז שבוה, שבדרום תימן, ב-31 בינואר 2015. ארגון אלקאעדה בחצי האי ערב אישר את הידיעה (אלערביה, 5 בפברואר 2015; אלשרק אלאוסט, 5 בפברואר 2015). יוזכר כי בסרטון שפורסם לאחרונה הגדיר חארת' אלנט'ארי את התנאים הנחוצים לביצוע פיגועי התאבדות. בקלטת שמע, שפרסם ב-9 בינואר 2015, נטל אלנט'ארי אחריות בשם ארגון אלקאעדה בחצי האי ערב על ההתקפה בפריז על מערכת העיתון שארלי הבדו (יוטיוב, 9 בינואר 2015).
לוב: קריאה לארגונים ג'האדיסטים בצפון אפריקה להצטרף לדאעש
  • "מחוז טריפולי" של דאעש בלוב, אשר נטל אחריות על הפיגוע במלון קורינטיה, פירסם לאחרונה סרטון באתר ג'האדיסטי מטעם "משרד ההסברה של מחוז טריפולי". הדובר בסרטון כונה אבו סלימאן אלטארקי, בסרטון הוא פנה (בשפת הטוארג, ממשפחת השפות הברבריות) ל"אחים" בלוב, מאלי ואלג'יריה וקרא להם להישבע אמונים למדינה האסלאמית ולקיים את מצוות הג'האד. דובר נוסף, שכינויו אבו עמר אלטארקי, פנה ל"אחים" משבטי הטוארג וקרא להם להישבע אמונים ולהגר למדינה האסלאמית. פניות אלו עלולות להצביע על כוונת דאעש להרחיב שטחי השפעתו בצפון אפריקה מעבר ללוב, אשר בה הוא "תקע יתד".
פיגוע דקירה בצרפת
  • ב-3 בפברואר 2015 הותקפו בסכין שלושה חיילים צרפתיים בעיר ניס, שבדרום צרפת, בעת שאבטחו את מרכז הקהילה היהודית במקום. שלושת החיילים נפצעו קל. התוקף נתפס ונעצר.
  • התוקף הינו מוסא קוליבאלי[5], כבן 30, בן למשפחת מהגרים ממאלי, בעל עבר פלילי (עבירות רכוש ואלימות). כשבוע לפני פיגוע הדקירה בניס גורש מוסא קוליבאלי מתורכיה לצרפת. הוא נעצר ונחקר ע"י שירותי המודיעין הצרפתיים, בחשד שהתכוון להצטרף לארגוני הטרור הג'האדיסטים בסוריה. בתום חקירתו הוא שוחרר ולאחר מכן הוא ביצע את פיגוע הדקירה בניס.

המלחמה על התודעה

דאעש מציע פרס כספי למי שירצח טייסים ירדנים
  • ב-4 בפברואר 2015 פרסם פורום אסלאמי גילוי דעת מטעם לשכת הביטחון הכללי של המדינה האסלאמית של דאעש. גילוי הדעת כלל רשימה מפורטת של טייסים ירדנים, דרגתם, מקום מגוריהם ותפקיד חלקם. לשכת הביטחון הכללי של המדינה האסלאמית של דאעש מסרה כי מועצת השורא של המדינה האסלאמית אישרה מתן תגמול כספי בסך 100 דינאר זהב לכל מי שיהרוג טייס ירדני או יפצע אותו על מנת, שהוא לא יוכל לטוס או לפעול במסגרת הקואליציה נגד דאעש. מקורה של רשימה זו, על-פי טענת לשכת הביטחון הכללי של המדינה האסלאמית, הוא כתוצאה מחקירת הטייס הירדני מעאד' אלכסאסבה (פורום שבכת אלג'האד אלעלמי, המזוהה עם הג'האד העולמי, 4 בפברואר 2015).
סרטון תעמולה שבו הופיע העיתונאי הבריטי החטוף ג'ון קנטלי
  • ב-9 בפברואר 2015 פורסם בפורומים המזוהים עם דאעש סרטון וידאו חדש שבו הופיע העיתונאי החטוף הבריטי ג'ון קנטלי, אשר נוצל בעבר על-ידי דאעש לצרכי התעמולה של הארגון.הסרטון עסק בסיקור המצב בעיר חלב ובסביבותיה, אך נראה כי רוב צילומים הם מהעיר אלבאב, שממזרח לחלב, ולא מהעיר חלב עצמה (כנראה על מנת ליצור מיצג שווא לפיו לארגון שליטה מלאה בעיר ובסביבתה). קנטלי תאר את ההרס הרב, שיצרו מטוסי המשטר הסורי בעיר וסביבותיה, לטענתו בסיוע של כטב"מים אמריקאיים. הוא ציין כי חלק ניכר מהעיר, בעלת המורשת הארכיטקטונית העתיקה, נהרס בעוד שרבים מהתושבים נמלטו מהעיר. לעומת זאת שיבח קנטלי את השירותים שהמדינה האסלאמית מספקת לתושבים לקיום שגרת חיי היום-יום. במהלך הסרטון נראה קנטלי לצד קבוצות של ילדים הלומדים לימודי דת ונראה אומר למצלמה: "הילדים האלה יהיו הדור הבא של המג'אהדין" (9 בפברואר 2015,  shabakataljahad.net).

ג'ון קנטלי על רקע מבנה הרוס שלטענתו נמצא בחלב יתכן והמדובר בעיר אלבאב, שממזרח לחלב
ג'ון קנטלי על רקע מבנה הרוס שלטענתו נמצא בחלב יתכן והמדובר בעיר אלבאב, שממזרח לחלב (shabakataljahad.net).

מימין: ילדים לומדים קוראן, הדור הבא של לוחמי הג'האד (shabakataljahad.net). משמאל: פעיל דאעש דובר צרפתית מרואיין ע"י קנטלי. הפעיל קרא למוסלמים בצרפת לפעול נגד מי שפוגע בדתם ושיבח את מחמד מראח, שביצע את פיגוע הירי בטולוז, שבו נהרגו ארבעה יהודים (19 במרץ 2012) (shabakataljahad.net).
מימין: ילדים לומדים קוראן, הדור הבא של לוחמי הג'האד (shabakataljahad.net). משמאל: פעיל דאעש דובר צרפתית מרואיין ע"י קנטלי. הפעיל קרא למוסלמים בצרפת לפעול נגד מי שפוגע בדתם ושיבח את מחמד מראח, שביצע את פיגוע הירי בטולוז, שבו נהרגו ארבעה יהודים (19 במרץ 2012) (shabakataljahad.net).

משחק מחשב לעידוד הלחימה בצבא עיראק והפשמרגה
  • ב-1 בפברואר 2015 פרסם פורום המזוהה עם דאעש ידיעה בדבר משחק מחשב אונליין שבו ניתן לבחור בכוחות של דאעש ולהילחם בצבא עיראק ובכוחות הפשמרגה הכורדיים. כוחות דאעש כוללים גרפיקה ברמה גבוהה ונראים ריאליסטיים ביותר. המשחק, הנקרא ARMA  (Armed Assault) הינו משחק מחשב טקטי הכולל עד 40 שחקנים בכל קבוצה. המשחק יצא לשוק בשנת 2006 על-ידי בוהמיה אינטראקטיב –  Bohemia Interactiveהצ'כית המפתחת משחקי מחשב (פורום המזוהה עם דאעש, 1 בפברואר 2015).

[1] הפרסום השבועי "מבט לג'האד העולמי" עוקב אחר ההתפתחויות בקרב דאעש וארגוני הג'האד העולמי בסוריה ובעיראק, ובמזרח התיכון בכלל. הפרסום עוקב גם אחר פעילות טרוריסטית ברחבי העולם, שמקורה בארגוני הג'האד העולמי הפועלים במזרח התיכון.
[2] "מקור ירדני בכיר" מסר, כי ירדן שוקלת לבצע מהלך קרקעי מוגבל נגד דאעש בשטח סוריה (אלערב אליום, 5 בפברואר 2015). מנגד "מומחים צבאיים" ירדנים ציינו, כי לא צפוי שיצאו לפועל מבצעים קרקעיים נגד דאעש בעיתוי נוכחי, למרות שלירדן יש יכולת לכך (TimesJourdan, 5 בפברואר 2015).
[3] שם הארגון: אלמרצד אלסורי לחקוק אלאנסאן.
[4] ארגון זכויות האדם אלמרצד אלסורי לחקוק אלאנסאן דיווח בחודש הראשון של שנת 2015 לפחות 75 מקרים שבהם הוצאו להורג בני אדם בסוריה. מתוך 75 המקרים תועדו 4 מקרים של הוצאות להורג של נשים -7 מקרים של הרג אזרחים זרים (ערבים, אסייאתים, רוסים). לפחות ב-50 מתוך 75 המקריםבוצעו ההוצאות להורג ע"י דאעש (אלמרצד אלסורי לחקוק אלאנסאן, 4 בפברואר 2015).
[5] אמדי קוליבאלי היה שמו של המחבל שביצע את הפיגוע המרכול היהודי בפאריס. בין השניים אין בהכרח קשר משפחתי באשר קוליבאלי הינו שם שכיח בקרב משפחות מהגרים ממאלי.