חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (11 – 17 בפברואר 2015)

חומרי גלם לייצור אמצעי לחימה, אשר יועדו לזרוע הצבאית של חמאס ונתפסו על ידי חיל הים בסוף ינואר 2015 (דובר צה

חומרי גלם לייצור אמצעי לחימה, אשר יועדו לזרוע הצבאית של חמאס ונתפסו על ידי חיל הים בסוף ינואר 2015 (דובר צה"ל, 11 בפברואר 2015)

צעירים פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה

צעירים פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל בבלעין במהלך ההפגנה השבועית נגד הגדר וההתנחלויות (דף הפייסבוק בלעין, 13 בפברואר 2015)

פעילי ועדות התנגדות עממית עוקרים את שער ברזל בכניסה לכפר ג'בעה, שמדרום לבית לחם

פעילי ועדות התנגדות עממית עוקרים את שער ברזל בכניסה לכפר ג'בעה, שמדרום לבית לחם

פעילי ועדות התנגדות עממית עוקרים את שער ברזל בכניסה לכפר ג'בעה, שמדרום לבית לחם

פעילי ועדות התנגדות עממית עוקרים את שער ברזל בכניסה לכפר ג'בעה, שמדרום לבית לחם

מימין: ילד פלסטיני יוצא מהמנהרה. משמאל: ילד עם רובה עץ יוצא מהמנהרה (דף הפייסבוק PALDF, 10 בפברואר 2015)

מימין: ילד פלסטיני יוצא מהמנהרה. משמאל: ילד עם רובה עץ יוצא מהמנהרה (דף הפייסבוק PALDF, 10 בפברואר 2015)

אבו מאזן במסיבת עיתונאים עם שר החוץ של לוקסמבורג (ופא, 13 בפברואר 2015)

אבו מאזן במסיבת עיתונאים עם שר החוץ של לוקסמבורג (ופא, 13 בפברואר 2015)

קריקטורה המראה את התאום הביטחוני כפצצה המאיימת להתפוצץ. בערבית:

קריקטורה המראה את התאום הביטחוני כפצצה המאיימת להתפוצץ. בערבית: "התיאום הביטחוני" (שהאב, 12 בפברואר 2015).

בכירי מנגנון משמר הנשיאות הפלסטיני נפגשים ברב עמון עם תופיק אלטואלבה, מפקד הבטכ

בכירי מנגנון משמר הנשיאות הפלסטיני נפגשים ברב עמון עם תופיק אלטואלבה, מפקד הבטכ"ל הירדני (דף הפייסבוק של משמר הנשיאות הפלסטיני, 13 בפברואר 2015).

עצרת ההזדהות מול שגרירות מצרים בראמאללה (facebook.com).

עצרת ההזדהות מול שגרירות מצרים בראמאללה (facebook.com).

  • השבוע נורו 2 פצצות מרגמה מאזור רפיח ונפלו בשטח הרצועה, בקרבת גדר המערכת. חיל הים סיכל השבוע ניסיון של הברחת חומי גלם דרך הים, שנועדו עבור חמאס לשם ייצור עצמי של רקטות ופצצות מרגמה. ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים נמשכו גילויי אלימות במתכונת השגרתית במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית".
  • בשטחי הרשות הפלסטינית נמשך הקמפיין להחרמת מוצרים ישראלים, בעידוד אישים בכירים ברשות הפלסטינית ובפתח. נראה, כי היענות האוכלוסייה הפלסטינית לקמפיין הינה בשלב זה מצומצמת. 
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • ב-16 בפברואר נורו פצצות מרגמה מאזור רפיח. שתי הפצצות נפלו בשטח הרצועה, בקרבת גדר המערכת. אף ארגון לא נטל אחריות לירי.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

סיכול הברחה ימית של חומרי נפץ עבור חמאס ברצועה
  • חיל הים, בשיתוף פעולה עם השב"כ, סיכלו ניסיון הברחת חומרי גלם של אמצעי לחימה לזרוע הצבאית של החמאס. בסוף ינואר 2015 עצרו כוחות חיל הים כלי שיט שעשה את דרכו מסיני לרצועת עזה. על הכלי נמצא פיברגלס נוזלי, אשר נועד לשמש לייצור רקטות ופצצות מרגמה.
  • על כלי השיט נתפסו שלושה תושבי רצועת עזה. השלושה מסרו בחקירתם, כי חומרי הגלם יועדו לזרוע הצבאית חמאס.כמו כן מסרו השלושה מידע רב אודות ציר ההברחות הימיות מרצועת עזה לסיני. בין השאר הם מסרו על השימוש, שעושה הזרוע הצבאית של החמאס בדייגים ובמבריחים לצרכיה ומידע על הברחות מתוכננות וקודמות של אמצעי לחימה. עוד עלה מחקירתם, כי במסגרת ההברחות הימיות, הזרוע הצבאית של חמאס פועלת גם להברחת מוצרים אזרחיים לצורך מכירתם ברווח לתושבי רצועת עזה (דובר צה"ל, 11 בפברואר 2015). 
  • במהלך השבוע נמשכו האלימות והטרור במוקדי החיכוך "המסורתיים" ביהודה, שומרון ובשכונות מזרח ירושלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית" (כפר קדום, סמוך לכלא עופר, בלעין, מחסום קלנדיא ועוד). הפעילות האלימה התבטאה בעיקר בהשלכת בקבוקי תבערה ויידויי אבנים לעבר בתים וכלי רכב. להלן כמה אירועים בולטים:
  • ב-16 בפברואר 2015- הושלכו אבנים לעבר הרכבת הקלה בציר שועפט שבמזרח ירושלים. לא היו נפגעים אך נזק נגרם לדלת הרכבת(16 בפברואר 2015  אתר YNET). 
  • ב-14 בפברואר 2015- מחבלים יידו בקבוק תבערה על רכב ישראלי בין עזון לקרני שומרון, על כביש 55. לא דווח על נפגעים או על נזק (14 בפברואר 2015,  אתר HNN). כמו כן הושלכו שני בקבוקי תבערה לעבר בית של משפחה יהודית בשכונת אבו טור במזרח ירושלים. איש לא נפגע, אך נגרם נזק (14 בפברואר 2015  אתר YNET). 
חבלה בשער הברזל בכניסה לכפר ג'בעה, שמדרום לבית לחם
  • פעילי ועדות ההתנגדות העממית עקרו (ב-12 בפברואר 2015) ממקומו את שער הברזל בכניסה לכפר ג'בעה, מדרום לבית לחם. שער זה הוצב ע"י צה"ל לפני 14 שנה. לטענת הפלסטינים הוא מפריד בין הכפרים ג'בעה וצוריף ומונע תנועת כלי רכב של פלסטינים בין האזורים (מען, 12 בפברואר 2015).
מפגני כח של כוחות הביטחון הלאומי (שבשליטת חמאס) לאורך גבולות הרצועה
  • ב-10 בפברואר 2015 נערך מפגן צבאי ע"י הגדוד הראשון של כוחות הביטחון הלאומי (שבשליטת חמאס), המוצב בצפון רצועת עזה. המפגן החל ממטה הביטחון הלאומי הצפוני והסתיים בצידו הפלסטיני של מעבר ארז. מפקד הגדוד הראשון מחמד שחאדה אמר במהלך המפגן, כי כוחות הביטחון הלאומי נמצאים בכוננות על מנת להגן על בני העם הפלסטיני מהסכנות החיצוניות. הוא ציין כי מטרת המפגן היא להשרות תחושת ביטחון אצל תושבי הרצועה. בנוסף לכך ערך גדוד אחר של כוחות הביטחון הלאומי מפגן צבאי לאורך "ציר פילדלפי" (העובר לאורך הרצועה) וברחובות העיר רפיח, שבדרום הרצועה (פלסטין אלא'ן, דף הפייסבוק PALINFO,  nsf.gov.ps, משרד הפנים הפלסטיני ברצועת עזה, 10 בפברואר 2015).

מימין : פעילי כוחות הביטחון הלאומי בצעדה בקרבת הגבול באזור רפיח. ברקע ניתן לראות עמדת שמירה של הצבא המצרי (פלסטין אלא'ן, 10 בפברואר 2015). משמאל : המפגן הצבאי בצפון הרצועה, שערכו אנשי הגדוד הראשון של כוחות הביטחון הלאומי (משרד הפנים הפלסטיני ברצועת עזה, 10 בפברואר 2015)
מימין : פעילי כוחות הביטחון הלאומי בצעדה בקרבת הגבול באזור רפיח. ברקע ניתן לראות עמדת שמירה של הצבא המצרי (פלסטין אלא'ן, 10 בפברואר 2015). משמאל : המפגן הצבאי בצפון הרצועה, שערכו אנשי הגדוד הראשון של כוחות הביטחון הלאומי (משרד הפנים הפלסטיני ברצועת עזה, 10 בפברואר 2015)

ניסיון התנקשות בחיי פעיל פתח בכיר ברצועה
  • נמשכים הסכסוכים האלימים ברצועה בין פעילי חמאס לבין פעילי פתח.כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי ב-16 בפברואר 2015 נורתה אש לעבר מכוניתו של מאמון סוידאן, האחראי על היחסים הבינלאומיים של פתח ברצועת עזה. מאמון סוידאן לא נפגע. מכוניתו חנתה ליד משרדו של סוידאן בשכונת תל אלהוא במערב העיר עזה.
  • דובר פתח אחמד עסאף הטיל את האחריות לניסיון ההתנקשות על ראש הלשכה המדינית של חמאס ח'אלד משעל ועל סגנו אסמאעיל הניה. עסאף הוסיף כי ניסיון ההתנקשות הנוכחי הינו חלק משרשרת פיגועי טרור, שמבצעת חמאס. סאמי אבו זהרי, דובר חמאס גינה את הצהרת דובר פתח איאד אלבזם, דובר משרד הפנים ברצועה, טען כי האירוע התרחש על רקע סכסוכים פנימיים בפתח הנוגעים להפסקת תשלומי משכורות[3] (עמוד הפייסבוק של סאמי אבו זהרי ושל איאד אלבזם, 16 בפברואר 2015).
הטמעת תודעת החדירה לישראל בקרב ילדים
  • ב-10 בפברואר 2015 פורסם באתר פלסטיני המזוהה עם חמאס, סרטון בו נראו כ-10 ילדים פלסטינים יוצאים ממנהרה ברצועת עזה. חלק מהילדים אחזו רובי עץ. הילדים מדמים הסתננות [לישראל] באמצעות מנהרה ולחימה מקרוב [נגד האויב הישראל] (10 בפברואר 2015,  דף הפייסבוק PALDF).
התבטאות אבו מאזן בעניין הקפאת כספי המיסים
  • בשבוע החולף ביקר אבו מאזן בשבדיה, בלגיה ולוקסמבורג, שם נפגש עם בכירי ממשל במקום ועם בכירים באיחוד האירופי. במהלך מסיבת עיתונאים, שקיים ב-13 בפברואר 2015 עם שר החוץ של לוקסמבורג, אמר אבו מאזן, כי הפלסטינים ייאלצו לנקוט "בצעדים קשים", אם ישראל לא תשחרר את כספי המיסים הפלסטיניים. אבו מאזן דרש מהקהילה הבינלאומית להפעיל לחצים על ישראל בסוגיה זו (ופא, 13 בפברואר 2015).
ביקורת על התיאום הביטחוני עם ישראל
  • המרכז הפלסטיני לסקרי דעת קהל (PCPO) בראשות ד"ר נביל כוכאלי, פרסם סקר דעת קהל, שנערך בתאריכים 14-4 פברואר 2015. הסקר כלל 1,000 איש מעל גיל 18 מיהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה. על ממצאי הסקר 60.6% מהנשאלים תומכים בהפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל (10 בפברואר 2015,  PCPO).
ירדן ממשיכה לאמן את פעילי מנגנון משמר הנשיאות הפלסטיני
  • שני בכירי מנגנון משמר הנשיאות הפלסטיני נפגשו ב-13 בפברואר 2015  ברבת עמון עם תופיק אלטואלבה, מפקד הבטכ"ל הירדני. השניים דנו עמו בשיתוף הפעולה עם מנגנון הבטכ"ל הירדני בהכשרת פעילי מנגנון משמר הנשיאות הפלסטיני במתקניו שבירדן (דף הפייסבוק של משמר הנשיאות הפלסטיני, 13 בפברואר 2015).
נמשכת החרמת מוצרים ישראליים
  • איגוד המעבדות הרפואיות ברשות הפלסטינית פרסם איור בו הוא מחרים ציוד רפואי מישראל. באיור נכתב בערבית : "מעבדות רפואיות ריקות ממוצרים ישראלים (דף הפייסבוק של הפתח, 11 בפברואר 2015). זהו חלק מקמפיין ברשות הפלסטינית הקורא למניעת הכנסת מוצרים ישראלים לשטחי הרשות במסגרתו הושק בשבוע שעבר בראמאללה קמפיין למניעת הכנסת מוצריהן של 6 חברות ישראליות. נראה כי בשלב זה ההיענות מצד האוכלוסייה לקמפיין הינה מצומצמת למרות שבכירים ברשות הפלסטינית ובפתח ממשיכים לעודד החרמת מוצרים ישראלים.

איגוד המעבדות הרפואיות מחרים מוצרים ישראלים (דף הפייסבוק של הפתח, 11 בפברואר 2015)
איגוד המעבדות הרפואיות מחרים מוצרים ישראלים (דף הפייסבוק של הפתח, 11 בפברואר 2015)

עצרת הזדהות עם העם המצרי
  • ב-17 בפברואר 2015 ערכה תנועת הפת"ח מול שגרירות מצרים בראמאללה עצרת הזדהות עם העם המצרי לאחר ש-21 קופטים אזרחי מצרים הוצאו להורג ע"י דאעש בטריפולי (17 בפברואר 2015,  דף הפייסבוק PALDF).

[1]נכון ל-17 בפברואר 2015. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן אינם כוללים רקטות שנורו אך נפלו בתחום רצועת עזה.
[2] נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]לאחרונה החליטה הרשות הפלסטינית להפסיק תשלום שכרם של 25 פקידים מטעמה ברצועה, ובתוכם 7 פעילים בזרוע הצבאית של פתח (גדודי חללי אלאקצא). זאת בשל נאמנותם למחנה תומכיו של מחמד דחלאן (צות פתח, 14 בפברואר 2015).