מבט לג’האד העולמי (25-19 פברואר 2015)

פעילי דאעש בסיום קורס במחנה על-שם אבו מצעב אלזרקאוי במחוז נינוא

פעילי דאעש בסיום קורס במחנה על-שם אבו מצעב אלזרקאוי במחוז נינוא

פעילי דאעש בסיום קורס במחנה על-שם אבו מצעב אלזרקאוי במחוז נינוא

פעילי דאעש בסיום קורס במחנה על-שם אבו מצעב אלזרקאוי במחוז נינוא

תמונות מפיגוע ההתאבדות נגד מוצב של צבא עיראק (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 18 בפברואר 2015).

תמונות מפיגוע ההתאבדות נגד מוצב של צבא עיראק (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 18 בפברואר 2015).

תמונות מפיגוע ההתאבדות נגד מוצב של צבא עיראק (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 18 בפברואר 2015).

תמונות מפיגוע ההתאבדות נגד מוצב של צבא עיראק (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 18 בפברואר 2015).

שני מחבלים מתאבדים בשורות דאעש בלוב (זרוע ההסברה של דאעש בלוב)

שני מחבלים מתאבדים בשורות דאעש בלוב (זרוע ההסברה של דאעש בלוב)

שריפת כלי נגינה (זרוע ההסברה של דאעש בלוב)

שריפת כלי נגינה (זרוע ההסברה של דאעש בלוב)

אבו עמר הבלגי

אבו עמר הבלגי

אבו עמר עם שני חבריו, שיצאו לבלגיה על מנת לבצע פיגוע, ונהרגו שם (דביק גיליון מס' 7 )

אבו עמר עם שני חבריו, שיצאו לבלגיה על מנת לבצע פיגוע, ונהרגו שם (דביק גיליון מס' 7 )

קריאה לכיבוש רומא. המילה רומא (במקור הערבי) מסומנת בשחור (פורום המזוהה עם דאעש, 20 בפברואר 2015).

קריאה לכיבוש רומא. המילה רומא (במקור הערבי) מסומנת בשחור (פורום המזוהה עם דאעש, 20 בפברואר 2015).


עיקרי אירועי השבוע[1]

  • במוקדי הלחימה השונים בעיראק ובסוריה לא חלו השבוע שינויים מהותיים. הכוחות הכורדים של YPGממשיכים לדחוק את דאעש מהמרחב הכפרי של קובאנה והשבוע נמסר שהם מתקרבים לעיר תל אלאביצ', שבשליטת דאעש.
  • על רקע הלחימה במרחב קובאנה פינתה תורכיה השבוע מובלעת תורכית בשטח סוריה הנמצאת כ-35 ק"מ מדרום לגבול התורכי-סורי. במקום היה קבור סלימאן שאה, סבו של מייסד האימפריה העת'מאנית. הפינוי, שהתבצע ע"י צבא תורכיה ושירותי המודיעין התורכים, עבר ללא עימות עם דאעש.
  • דאעש, המצוי בתנופת התבססות בלוב, פנה בקריאה ברשתות החברתיות לגיוס פעילים זרים כדי להלחם בשורות הארגון בלוב. מחבלים מתאבדים מטעם שלוחת דאעש בלוב ביצעו פיגועים נגד יעדים המזוהים עם הממשלה הלובית החילונית, שבסיסה במזרח לוב. כמו כן נמשכים האיומים של פעילי דאעש נגד איטליה והעולם הנוצרי כולו ("לכבוש את רומא").


המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב והקואליציה
  • במשך השבוע בוצעו כמה עשרות תקיפות אוויריות של ארה"ב ומדינות הקואליציה בסוריה ובעיראק. להלן מוקדי התקיפות (אתר מחלקת ההגנה של ארה"ב):
  • בסוריה בוצעו תקיפות באזורי חסכה, דיר אלזור וקובאנה (עין אלערב). בתקיפות הושמדו עמדות לחימה, ונפגעו יחידות  של דאעש וכלי רכב.  בתקיפה אווירית סמוך לאלחסכה נגרם נזק למתקן קידוח נפט, שבשימוש דאעש.
  • בעיראק בוצעו תקיפות באזורי ביג'י, כרכוכ, מוצול תל אלעפר, אלאסד ואלרטבה. בין השאר הותקפו עמדות לחימה, נקודות ביקורת, כלי רכב, מבנים, אמצעי לחימה וציוד מכני הנדסי.
  • מאע"מ הודיעה, כי טייסת מטוסי קרב של חיל האוויר שלה, שבסיסה בירדן, ביצעה תקיפות נגד עמדות וריכוזים של ארגון דאעש (כנראה בסוריה). בין היתר הותקפו מתקני זיקוק נפט, שבשליטת דאעש. הטייסת הגיעה לירדן בהוראת שליט מאע"מ ח'ליפה בן זאיד אאל נהיאן (אלשרק אלאוסט, 17 בפברואר 2015).
  • ארגון Syrian Observatory for Human Rightsדיווח, כי 1,601 אנשים נהרגו בתקיפות של כוחות הקואליציה בסוריה מאז החלו התקיפות ב-23 בספטמבר 2014 ועד 23 בפברואר 2015. מתוך ההרוגים 1,465 היו פעילי דאעש, רובם לא סוריים. הארגון ציין, כי לדעתו מספר פעילי דאעש, שנהרגו בתקיפות הקואליציה, גדול עוד יותר. זאת מפני שדאעש נוהג להסתיר את מספר האבדות שלו ובשל הקושי לתעד את כל המקומות בהם בוצעו תקיפות (syiahr.com, 23 בפברואר 2015).
על פי דיווחים אמריקאים צבא עיראק נערך לכיבוש מחדש של מוצול
  • על פי התבטאויות בכירים בצבא ארה"ב נערך צבא עיראק לכיבוש מחדש של העיר מוצול באביב 2015:
  • במהלך תדרוך עיתונאים אמר בכיר בפיקוד המרכז של צבא ארה"ב, כי בכוונת ארה"ב לפתוח אתר להכשרת חיילים בסעודיה והוסיף, כי ההכנות לפתיחת אתר הכשרות בתורכיה קרובות לסיומן. לדבריו הכנת הכוחות להשגת שליטה מחודשת על מוצול נמצאת בעיצומה והצפי לתחילת המבצע הוא בחודשים אפריל-מאי 2015. במבצע ישתפו כוחות מצבא עיראק, כוחות הפשמרגה הכורדים, כוחות משטרה עיראקיים וכוחות משבטים (סונים) מקומיים. ארה"ב תסייע לצבא עיראק להשיג את השליטה על מוצול במגוון אמצעים כולל אספקת צויד צבאי, אימונים והעברת מידע מודיעיני. הדובר האמריקאי לא הוציא מכלל אפשרות סיוע קרקעי אמריקאי (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 19 בפברואר 2015).
  • בכיר בצבא ארה"ב ציין, כי בהתקפה על מוצול, הצפויה להערך באפריל-מאי 2015, ישתתפו 25,000 חיילים עיראקים. לדבריו העיר מוצול מוחזקת מאז יוני 2015 ע"י 2,000-1,000 פעילים ג'אדיסטים. הוא הוסיף, כי עדיין לא ברור האם יהיה צורך לקדם את היועצים האמריקאים בעיראק אל החזית כדי לתאם התקפות אוויריות. לדבריו הגרעין האיכותי של צבא עיראק הן חמש חטיבות מנוסות, המונות כ-10,000 חיילים. חטיבות אלו עוסקות בימים אלה באימונים ובתיאומים עם הכוח הכורדי (ניו יורק טיימס 19 בפברואר 2015).
ועידה בינלאומית למאבק ב"קיצוניות האלימה"
  • בוושינגטון התכנסה ועידה בינלאומית (19-18 בפברואר 2015) בנושא "התנגדות לקיצוניות אלימה" (הערה: אין איזכור לאופיו האסלאמי-ג'האדיסטי של הטרור, שעליו מדובר מטעמי תקינות פוליטית). בועידה נכחו נציגים בכירים מיותר משישים מדינות ברחבי העולם. בדברים, שנשא נשיא ארה"ב ברק אובמה, בפני באי הועידה הוא הדגיש, כי המערב אינו נמצא במלחמה עם האסלאם. הנשיא אובמה פרט את המאמצים להתמודדות עם איומי "הקיצוניות האלימה" ביניהם דחיית "האידיאולוגיה המעוותת" של קבוצות הטרור, טיפול בעוולות כלכליות ופוליטיות בקרב קבוצות אוכלוסייה מוחלשות ורתימת האכלוסיות המקומיות למאבק. ג'והן קרי , מזכיר המדינה, אמר שמשרד החוץ האמריקאי יגדיל את תמיכתו באינטרפול בכל הקשור להתמודדות עם תופעת הלוחמים הזרים (אתר הבית הלבן, 19 בפברואר 2015).

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

מחוז חלב
  • באזור חלב התקיימו קרבות בין פעילי דאעש לבין מיליציות שיעיות. על פי ערוץ הטלוויזיה Orient Newsכמאתיים פעילי מיליציות שיעיות, שהגיעו לסוריה מעיראק, איראן ואפגניסטאן נהרגו בלחימה נגד דאעש בחלק הצפוני של מחוז חלב (Orient News, 18 בפברואר 2015).
  • ב-19 בפברואר 2015 פרסם בעל חשבון טוויטר, המזוהה עם דאעש, תמונה בה נראו נראים כ-35 בני אדם, שנפלו בשבי דאעש. מדבריו עולה, כי שבויים אלה משתייכים לחזבאללה או למליציות שיעיות הנתמכות על ידו[2].בתמונה נראות גם שלוש גופות במדים (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 19 בפברואר 2015). בשלב זה טרם ברור לנו האם המדובר בשבויים מארגון חזבאלה או מקרב פעילי מליציות שיעיות הנתמכות ע"י איראן וחזבאללה.

מימין: שבויים שיעים, שנפלו בידי דאעש בחלב. משמאל: שלוש גופות פעילי המליציה, שנהרגו במחוז חלב בקרבות עם דאעש (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 19 בפברואר 2015).
מימין: שבויים שיעים, שנפלו בידי דאעש בחלב. משמאל: שלוש גופות פעילי המליציה, שנהרגו במחוז חלב בקרבות עם דאעש (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 19 בפברואר 2015).

מחוז דמשק
  •  סמוך לעיירה אלסת זינב התבצע פיגוע באמצעות מכונית תופת סמוך למחסום המאויש על ידי הכוחות להגנת המולדת (כח צבאי למחצה של המשטר הסורי) ופעילי חזבאללה. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו שישה בני אדם ונפצעו למעלה מעשרה. העיירה אלסת זינב מהווה מרכז עבור פעילי חזבאללה ומליציות שיעיות המגיעות מאיראן, עיראק ולבנון על מנת להלחם בסוריה[3]. בעבר ניסו ארגונים ג'האדיסטים מספר פעמים לפגוע במתחם אלסת זינב ובכוחות המגנים עליו כולל ע"י הפעלת מחבלים מתאבדים ומכוניות תופת.

בסוריה נמצאים עשרות אתרים, קדושים עבור השיעים, שהבולט שבהם הינו קבר אלסת זינב (או אלסידה זינב), בתו של האמאם עלי בן אבו טאלב, מייסד השיעה, ונכדתו של הנביא מחמד. הקבר משמש מוקד עלייה לרגל עבור שיעים מרחבי העולם, בעיקר מאיראן, עיראק, לבנון, מדינות המפרץ, הודו, פקיסטאן ואפגניסטאן. בסוף 2012 / תחילת 2013 הוקמה מסגרת מיליציונית שיעית, שמטרתה להגן על מתחם קבר אלסת זינב, מפני התקפות הגורמים המזוהים עם הג'האד העולמי. במיליציה זאת פעילים לוחמים שיעים מעיראק, סוריה, לבנון, איראן, פקיסטאן, אפגניסטאן (אלערביה, 5 באפריל 2013).


מרחב קובאנה (עין אלערב)
  • לאחרונה דווח, כי יחידות כורדיות (YPG) בסיוע כוחות פשמרגה (שהגיעו לסוריה) וצבא סוריה החופשי, בתיאום כוחות הקואליציה הבינלאומית, הצליחו להתקרב לעיר תל אביצ', שבשליטת דאעש. כמו כן השתלטו על אזורים שבין בין קובאנה לתל אלאביצ'  במטרה לפתוח את הדרכים בין שתי הערים (אלספיר, 21 בפברואר 2015). ארגון דאעש, המרכז עתה את כוחותיו בחזית זאת,  החל להעביר פעילים ממחוז דיר אלזור ומחוז אלרקה לכיוון תל אלאביצ' (אלמנאר, 23 בפברואר 2015).

הכוחות הכורדים (YPGממשיכים איפא בניצול ההצלחה של ההשתלטות על העיר קובאנה, דוחקים את דאעש מהמרחב הכפרי שבסביבתה ומרחיבים את שליטתם לאורך הגבול עם תורכיה. העיר תל אלביצ', שבשליטת דאעש, נמצאת ממערב לקובאנה ובקרבתה נמצא אחד ממעברי הגבול המוליכים מסוריה לתורכיה. אם יצליחו הכוחות הכורדים להשתלט על תל אלביצ' הם יבססו לעצמם אזור שליטה טריטוריאלי לאורך הגבול התורכי תוך הצבת אתגר בפני דאעש.


פינוי מובלעת קבר סלימאן שאה בסוריה

  • בליל 22-21 בפברואר 2015 בעקבות התקדמות פעילי דאעש, פינתה תורכיה את קבר סלימאן שאה, מובלעת תורכית בסוריה בעלת חשיבות היסטורית, הנמצאת מדרום לקובאנה (כ-35 ק"מ דרומית לגבול). הפינוי התבצע במשותף על ידי צבא תורכיה ושירותי המודיעין התורכים מבלי להתעמת עם פעילי דאעש. בתום המבצע, בו השתתפו כלי טייס בלתי מאוישים, מסוקים, כלי רכב משוריינים ולוחמי כוחות מיוחדים פוצצו הכוחות את המתחם. במהלך הפינוי נהרג חייל תורכי. לדברי ראש ממשלת תורכיה מוחזקים שרידי הקבר באופן זמני בתורכיה והם יועברו לשטח אחר בצפון סוריה, הנמצא בשליטת צבא תורכיה (הוריט, 22 בפברואר 2015).

אזור קבר סלימאן שאה, שהיה סבו של מייסד האמפריה העות'מאנית, הוכר בשנת 1921 כשטח תורכי בהסכם שנחתם עם צרפת והוא בעלת ערך היסטורי וסמלי עבור תורכיה. עד לאחרונה איישו את המתחם כארבעים חיילים תורכיים. עם התפשטות דאעש לאזור התקשו התורכים להעביר אספקה לחייליהם ולבצע תחלופת כוחות. במרץ 2014 פנה דאעש באולטימטום לתורכיה ודרש ממנה לפנות את המתחם ולא הם ישתלטו עליו. עד לאחרונה לא נענתה תורכיה לפנייה זו. היענות תורכיה לדרישה לפנות את המתחם, גם אם כעבור זמן רב, מהווה הישג עבור דאעש. עם זאת פנוי המובלעת עשוי לשחרר את תורכיה מאיום פוטנציאלי עליה מצד דאעש.

 

מימין: קבר סלימאן שאה (www.odatv.com, 22 בפברואר 2015) משמאל: מיקומו של קבר סלימאן שאה  (זמן, 22 בפברואר 2015)
מימין: קבר סלימאן שאה (22 בפברואר 2015,  www.odatv.com, ) משמאל: מיקומו של קבר סלימאן שאה  (זמן, 22 בפברואר 2015)

אזור אלקלמון (הגבול הסורי-לבנוני)
  •  נמסר, כי אבו עאא'שה אלבאניאסי, "אמיר" דאעש במרחב אלקלמון חוסל בעקבות חילוקי דעות פנימיים בצמרת הארגון (אלמיאדין, 23 בפברואר 2015). חיסולו עשוי להחליש את מעמדו של דאעש במרחב הגבול הסורי-לבנוני המשמש נקודת זינוק לפעילות בשטח לבנון.
מחוז אלחסכה
  • לאחר עימותים עם דאעש נמסר, כי הכוחות הכורדיים השתלטו על עשרים כפרים במחוז אלחסכה (אח'באר אלאן, 23 בפברואר 2015). מנגד נמסר, כי פעילי דאעש השתלטו על מספר כפרים אשוריים במחוז וכי הם מחזיקים בידם בני ערובה (אלערביה אלחדת', 23 בפברואר 2015).
  • האשורים בסוריה הם קבוצה אתנית נוצרית הדוברת ארמית חדשה. מוצאם הינו מהעם האשורי הקדום. אם אכן נפלו שבויים אשורים לידי דאעש נשקפת סכנה לחייהם באשר דאעש עלול להתייחס אליהם כאל "כופרים" החייבים במיתה (כפי שעשה לאוכלוסייה היזידית בעיראק).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

מחוז אלאנבאר
  • במסגרת מאמצי דאעש לטהר את מחוז אלאנבאר מכיסי התנגדות נמשך המצור על העיר אלבע'דאדי, הסמוכה לשדה התעופה אלאסד. לדברי אנשי האזור כ-90% משטח העיר נפל לידי דאעש ולפחות 1,000 פעילי דאעש נוטלים חלק במערכה. בקלטת וידאו, שפרסם הארגון אודות הלחימה באלבע'דאדי, נראים פעילי דאעש נוסעים בכלי רכב משוריינים אמריקאים ועושים שימוש בכלי נשק אמריקאים במלחמתם נגד כוחות הביטחון העיראקיים ובני בריתם השבטים הסוניים (וושינגטון פוסט, רויטרס, 13 בפברואר 2015).
מחוז כרכוכ

ב-22 בפברואר 2015 פורסם סרטון מטעם משרד ההסברה של דאעש במחוז כרכוכ, בו נראים 21 שבויים ביניהם 16 לוחמי פשמרגה כורדים, שלושה שוטרים ממשטרת החירום של כרכוכ ושני קצינים בכירים בצבא עיראק. השבויים נראים בסרטון כשהם מובלים לבושים בסרבלים כתומים לעבר כלובים ומוצגים ברחובות לקול צהלות ההמונים. בהמשך כורעים על ברכיהם כשמאחורי כל אחד עומד פעיל דאעש חמוש בסכין או ברובה. בין השבויים הוצגו גם קצינים בכירים מצבא עיראק (תת אלוף וסגן אלוף) (פורום המזוהה עם דאעש, 22 בפברואר 2015).

מימין ובמרכז: לוחמי פשמרגה, שנשבו על-ידי דאעש מובלים ומוצגים בכלובים. משמאל: פעיל דאעש פונה לעם הכורדי בשפה הכורדית (פורום המזוהה עם דאעש, 22 בפברואר 2015).
מימין ובמרכז: לוחמי פשמרגה, שנשבו על-ידי דאעש מובלים ומוצגים בכלובים. משמאל: פעיל דאעש פונה לעם הכורדי בשפה הכורדית (פורום המזוהה עם דאעש, 22 בפברואר 2015).

מחוז צלאח אלדין
  • כוחות הביטחון העיראקיים דיווחו, כי עצרו שני קרובי משפחה של אבו בכר אלבע'דאדי, מנהיג דאעש. על פי כוחות הביטחון העיראקים שניהם ממלאים תפקידים בכירים בדאעש (15 בפברואר 2015,  Puk Madia, ).
מחוז נינוא
  •  דאעש הציג תמונות מסיום קורסצבאי במחוז נינוא בו לקחו חלק כ-65 פעילים. הקורס נערך במחנה האימונים על-שם אבו מצעב אלזרקאוי. בתמונות, שהועלו מטקס סיום הקורס נראים הפעילים כשהם רעולי פנים צועדים, מבצעים תרגילי ספורט, תרגילי קרב מגע וירי (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש; אתר שיתוף קבצים, 19 בפברואר 2015).
מחוז דיאלא
  • במחוז דיאלא ביצע דאעש שני פיגועי התאבדות נגד צבא עיראק:
  • ב-18 בפברואר 2015  בוצע פיגוע התאבדות באמצעות משאית תופת נגד מוצב של צבא עיראק. הפיגוע בוצע בכפר תל ולי אלעט'ים ((Tal Wali-al Athim, הממוקם כ-133 ק"מ צפונית-מזרחית לבגדאד. את פיגוע ההתאבדות ביצע פעיל דאעש, שכינויו אבו אחמד התוניסי (חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, 17 בפברואר 2015).
  • ב-16 בפברואר 2015 התבצע פיגוע התאבדות באמצעות נגמ"ש שלל, שנלקח מצבא עיראק. הפיגוע בוצע נגד מוצב צבא עיראק. את הפיגוע ביצע מחבל מתאבד המכונה אבו אלבראא' אלשאמי.  בתמונות, שהועלו לחשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, ניתן לראות את ההכנות לביצוע הפיגוע, נסיעת המחבל המתאבד בנגמ"ש, פיצוצו, ההרס במוצב, גופות חיילי צבא עיראק, ונשק השלל שנתפס בידי הארגון (חשבון פייסבוק המזוהה עם דאעש, 16 בפברואר 2015).

מימין: הנגמ"ש, שבאמצעותו בוצע הפיגוע. משמאל: המחבל המתאבד  (חשבון פייסבוק המזוהה עם דאעש, 16 בפברואר, 2015).
מימין: הנגמ"ש, שבאמצעותו בוצע הפיגוע. משמאל: המחבל המתאבד (חשבון פייסבוק המזוהה עם דאעש, 16 בפברואר, 2015).

התנהלות המדינה האסלאמית

התבססות דאעש בצפון עיראק: הקמת מחוזות אלג'זירה ודג'לה (החידקל)
  •  ב-19 בפברואר 2015 פורסמו נוסחים של שני גילויי דעת מטעם דאעש, לפיהם הקים הארגון שני מחוזות חדשים בצפון עיראק בקרבת גבול עיראק-סוריה (אתר אינטרנט המזוהה עם דאעש, 19 בפברואר 2015):
  • מחוז אלג'זירה –כולל את אזור סנג'אר (Sinjar, ממוקם מערבית לעיר מוצול בקרבת הגבול עם סוריה), תל עבטה (עיירה מדרום-מערב העיר מוצול), אלמחלביה (ממוקמת מזרחית לעיר מוצול), תלעפר (Talafar, הממוקמת מערבית לעיר מוצול) ומספר מקומות נוספים.
  •  מחוז דג'לה (קרי, החידקל) – כולל  את אזור חמאם אלעליל (Hammam al-Alilהממוקמת כ-26 ק"מ דרומית-מזרחית למוצול), אלקיארה (Al Qyaraכ-68 ק"מ דרומית למוצול), אלשרקאט (Al Shirqat– ממוקמת 134 ק"מ מערבית לכרכוכ), אלזאב (Al Zabממוקמת כ-92 ק"מ מערבית לכרכוכ) ואלחצ'ר (Al Khidhirהממוקמת כ-111 ק"מ דרומית למוצול).

מימין: נוסח ההודעה על הקמת מחוז אלג'זירה. משמאל: ההודעה המכריזה על דג'לה כמחוז חדש של דאעש (אתר אינטרנט המזוהה עם דאעש, 19 בפברואר 2015).
מימין: נוסח ההודעה על הקמת מחוז אלג'זירה. משמאל: ההודעה המכריזה על דג'לה כמחוז חדש של דאעש(אתר אינטרנט המזוהה עם דאעש, 19 בפברואר 2015).

קריטריונים להפיכת ארגון ג'האדיסטי למחוז של המדינה האסלאמית
  • על רקע שבועות האמונים של ארגונים שונים למדינה האסלאמית פרסם דאעש קריטריוניםבעניין הפיכת ארגון מקומי למחוז רשמי של המדינה האסלאמית. ללא קריטריונים אלה לא ניתן יהיה להתייחס אל ארגון ארגון מקומי, שנשבע אמונים למדינה האסלאמית, כאל מחוז במדינה האסלאמית. בין הקריטריונים הוזכרו (Dabiq, גיליון 7 ע"מ 33):
  • תיעוד פומבי של שבועת אמונים למנהיג דאעש ושל ההכרזה על הקמת המחוז.
  •  מינוי מנהיג למחוז והקמת "מועצת שורא" אזורית .
  • גיבוש אסטרטגיה להתבססות הארגון ולהחלת ההלכה האסלאמית.
  • קבלת אישור דאעש לעמידתו של הארגון בקריטריונים שנקבעו.

קריטריונים אלו נקבעו, להערכתנו, כלקח משבועות אמונים למנהיג דאעש, שמאחוריהם לא עומד כח משמעותי בשטח, ועל רקע ריבוי המחוזות החדשים המצטרפים למדינה האסלאמית. נראה כי דאעש "נכווה" בעבר מספר פעמים מפניות סרק להצטרפות לשורותיו ועתה הוא מנסה "להשליט סדר" בתחומי השפעתו המתרחבים.


פתיחת בתי ספר חדשים באלרקה

  •  לאחרונה דווח, כי דאעש פתח שני בתי ספר חדשים במחוז אלרקה. בבתי הספר הללו שפת הלימוד היא אנגלית והם מיועדים לילדי הפעילים, שהגיעו ממדינות המערב. בבית הספר לומדים ילדים בגילאי 14-6 בשעות הבוקר משך חמישה ימים בשבוע. אחד מבתי הספר נקרא אבו מצעב אלזרקאוי והוא מיועד לבנים. בית הספר השני נקרא עאא'שה והוא מיועד לבנות. בבית הספר ילמדו באנגלית מקצועות כמו אידיאולוגיה, תולדות חיי הנביא, הלכה, חינוך ומתמטיקה. כמו כן ילמדו לימודי קוראן בשפה הערבית ,(23 בפברואר 2015, all4syria ).
נראה לנו, כי פתיחת בתי הספר הללו מבטאת את העדיפות, אשר דאעש נותן למערכת החינוכית, שהוא מקים באזורים שבשליטתו. מערכת זאת נועדה להכשיר דור צעיר של ג'האדיסטים, אשר יצטרפו בבוא היום לשורות דאעש. שילוב ילדי פעילים מערביים במערכת החינוך הג'האדיסטית (בשפה האנגלית) טומנת סיכונים פוטנציאליים למדינות המערב באשר בבוא היום עלולים הצעירים הללו לשוב למדינות האם שלהם (יחד עם משפחותיהם) ולהוות מקור לחתרנות ולטרור.

 

מצרים וחצי האי סיני

מפגן כוח של פעילי דאעש במחוז סיני
  • מחוז סיני של דאעש ארגן בדרום אלשיח' זויד תהלוכת מכוניות, שנועדה לשכנע את התושבים לתמוך בהם. על גבי שיירה של כ-15 כלי רכב נסעו פעילים רעולי פנים חמושים בכלי נשק ומצוידים במטולי RPG. לתושבי האזור חולקו עלונים בהם נקראו להתייצב לצד פעילי הארגון במאבקם נגד כוחות הביטחון המצריים (אלוטן, 23 בפברואר 2015). על פי עדי ראייה תושבי האזור התייחסו להפגנת הכוח, המהווה התרסה כלפי כוחות הביטחון המצריים, באדישות יחסית בשל החשש לעורר את זעמם של פעילי הארגון מחד גיסא ושל כוחות הביטחון המצריים  מאידך גיסא (ערבי 21, 24 בפברואר 2015).
  • ב-18 בפברואר 2015 פורסמו תמונות מטעם מחוז סיני של דאעש, שנועדו להציג את רמת המוכנות הצבאית של פעילי דאעש בסיני במאבקם נגד הצבא המצרי (אתר שיתוף קבצים, 18 בפברואר 2015). בתמונות ניתן להבחין בפעילי ג'האד מקומיים הנעים ברכבי שטח המצוידים במקלעים (אתר שיתוף קבצים, 18 בפברואר 2015).

תמונות המציגות את היכולות הצבאיות של פעילי דאעש בסיני מול הצבא המצרי  (אתר שיתוף קבצים, 18 בפברואר 2015).
תמונות המציגות את היכולות הצבאיות של פעילי דאעש בסיני מול הצבא המצרי (אתר שיתוף קבצים, 18 בפברואר 2015).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

התבססות דאעש בלוב
  • פעילי דאעש במחוזות של דאעש בלוב ממשיכים לבצע פיגועים נגד יעדים שונים:
  • לפחות שני מחבלים מתאבדים ביצעו פיגועים בעיר קובה (Qubba),שבמזרח לוב. יותר מארבעים בני אדם נהרגו וכשבעים נפצעו. התקיפות בוצעו בעיר הנמצאת תחת שליטת הממשלה הלובית (החילונית, שבסיסה במזרח לוב). לדברי דובר צבא לוב אחת התקיפות בוצעה בתחנת דלק. שתי תקיפות נוספות בוצעו סמוך לביתו של דובר הפרלמנט ומפקדת כוחות הביטחון. לדברי שלוחת דאעש בלוב בוצעו הפיגועים הללו בתגובה לתקיפות המצריות נגדם בדרנה (20 בפברואר 2015,  News Yahoo).   
  • ב-22 בפברואר 2014 קיבל דאעש אחריות ביצוע תקיפה נגד ביתו של שגריר איראן בטריפולי. לדברי האיראנים לא היו נפגעים מכיוון, שהנציגויות האיראניות בלוב סגורות מאז קיץ 2014. קבלת האחריות של דאעש הועלתה לטוויטר בנוסח הבא: "חיילי הח'ליפות האסלאמית ביצעו תקיפה כפולה נגד שגרירות איראן בטריפולי". דובר משרד החוץ האיראני דיווח על נזק קטן שנגרם לבית השגריר (אלערביה, 22 בפברואר 2015).
  • דאעש עושה מאמצים להתבסס ולהגביר את השפעתו בלוב.במסגרת זאת:
  •  דאעש בלוב השיק לאחרונה קמפיין בטוויטר שנועד לגייס פעילים זרים לשורותיו. הארגון קרא למוסלמים להגיע ללוב ולהצטרף ללחימה בשורותיו.
  • ב-18 בפברואר פרסמה זרוע התקשורת של דאעש במחוז ברקה (מזרח לוב) סדרה של תמונות המתעדות את הפעילות משטרת המוסר שלו (חסבה). בתמונות ניתן לראות קבוצה של פעילים עוטי מסכות שורפים סיגריות וכלי נגינה.
פנייה מצרית לקהילה הבינלאומית לפעול נגד דאעש בלוב
  • בעקבות הריגת המצרים הקופטים בלוב והתקיפות המצריות פנתה מצרים למדינות העולם בקריאה לסייע ללוב. בנאום, שנשא שר החוץ המצרי, בישיבת מועצת הביטחון של האו"ם אמר, כי מטרת פניית מצרים לאו"ם היא להדגיש את הצורך לבנות קואליציה רחבה יותר מזו, שהוקמה בסוריה ובעיראק, כדי לסייע לממשלת לוב. לדבריו על מדינות העולם לקבל החלטות "איתנות ואמיתיות" ולנקוט "בצעדים מעשיים", שיסלקו את הסכנה הנשקפת מצידו של דאעש וארגונים דומים לו  (אלערביה אלחדת', 18 בפברואר 2015).
  • מנגד התבטא דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, כי המאבק בדאעש מתמקד לפי שעה בסוריה ובעיראק וטרם התקבלה החלטה להרחיב את הפעילות לעבר יעדים נוספים דוגמת לוב (אתר מחלקת המדינה, 18 בפברואר 2015). משמעותה של התבטאות זאת הינה חוסר רצון, לפחות בשלב זה, להרחיב את תחומי פעילותה של הקואליציה הבינלאומית בהנהגת ארה"ב, תוך הותרת מצרים כמי שפועלת מחוץ לקואליציה.

פעילות סיכול ומנע

פעיל דאעש, שניסה לבצע פיגוע בבלגיה, הצליח לחזור לסוריה
  •  בגיליון מס' 7 של דאביק (ביטאון דאעש בשפה האנגלית) התפרסם ראיון עם פעיל דאעש המכונה אבו עמר הבלגי (עבד אלחמיד אבאעוד). בראיון הוא מספר על המסע שלו מסוריה לבלגיה יחד עם שני חבריו המכונים אבו זביר הבלגי ואבו ח'אלד הבלגי. מטרת נסיעתם הייתה לבצע פיגוע בבלגיה כדי לנקום על השתתפותה בקואליציה נגד דאעש.
  • לדברי אבו עמר הבלגי לאחר כמה חודשים הצליחו השלושה להגיע לבלגיה. הם השיגו נשק ובית מסתור ותכננו לבצע פיגוע. כוונתם סוכלה כאשר אנשי ביטחון בלגים פשטו על הבית בו שהו ומצאו בו חומרי נפץ ואמצעי לחימה. כתוצאה מפשיטת כוחות הביטחון על הבית נהרגו שני חבריו של אבו עמר הבלגי והוא עצמו הצליח להתחמק ולשוב לסוריה (Dabiq, גיליון 7 עמ' 72).

המערכה התודעתית, שמנהל לדאעש

איומי דאעש "לכבוש את רומא"
  • לאחרונה התפרסמו איומים ע"י גורמים המזוהים עם דאעש, שכותרתם "לכבוש את רומא", ב-20 בפברואר 2015 פרסם בעל חשבון טוויטר, המזוהה עם דאעש, כרזה בה נראה הקולוסאום ברומא. לצד הצילום נכתב בערבית ובאיטלקית: "לא נפסיק להילחם עד אשר נקרא 'אללה אכבר' וקריאות לתפילה ברומא במעמד של כובשים, בעזרת אללה". הכותב הדגיש את המילה רומא (פורום המזוהה עם דאעש, 20 בפברואר 2015). רומא מהווה את הסמל לנצרות וכיבושה, בראיית דאעש, יסמל את נצחונו של האסלאם הג'האדיסטי על הנוצרים.
מאבק בין ג'בהת אלנצרה לדאעש ברשתות החברתיות
  • ארגון ג'בהת אלנצרה, שלוחת אלקאעדה בסוריה, הקים אתר תחת השם "המדינה האסלאמית, ח'ליפות העריצות והשחיתות". מטרת הקמת האתר הינה לנגח את ארגון דאעש, שנוכחותו ברשתות החברתיות ובמיוחד בטוויטר רחבה בהרבה מזו של ג'בהת אלנצרה. בגילוי דעת, שהתפרסם באתר מואשם דאעש בסוריה בפגיעה במוסלמים בתעמולה כוזבת, התחזות למוסלמים הפועלים בשם האסלאם וסכנה ממשית לחברה האסלאמית במישור המחשבתי, הצבאי והמדיני (http://www.kfasad.ga2h.com/, אתר רשמי של ג'בהת אלנצרה, 18 בפברואר 2015).

[1]הפרסום השבועי "מבט לג'האד העולמי" עוקב אחר ההתפתחויות בקרב דאעש וארגוני הג'האד העולמי בסוריה ובעיראק, ובמזרח התיכון בכלל. הפרסום עוקב גם אחר פעילות טרוריסטית ברחבי העולם, שמקורה בארגוני הג'האד העולמי הפועלים במזרח התיכון.
[2]במקור: "מליציות חסן זמירה". המילה חסן מתייחסת לחסן נצראללה, מנהיג חזבאללה. המילה זמירה, שפירושה "צפצפה", לועגת לו, ומרמזת, כי כל כולו רוח וצלצולים ודברי רהב ללא כיסוי.
[3] ראו לקט מידע מה-20 במרץ 2014: "תופעת המתנדבים הזרים השיעים הלוחמים בסוריה".